eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅ با سلام به قران‌دوستان گرامي و ارزوي قبولي طاعات و عبادات شما ◀◀ پيرو پيشنهاد يكي از عزيزان خارج از كشور مبني بر برخي پيامها و نكات تدبري قرآن كريم به زبان انگليسي و عربي گروهي در تلگرام جهت همفكري،هماهنگي و انجام اين مهم تشكيل شده است. لینک گروه جهت علاقه مندان به مطالب قرآنی https://t.me/joinchat/Ap5cqRRnKBf6EvexZgsHTg
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : 👈مفهوم آيه وسبح بحمد ربك حين تقوم وَ سبِّحْ بحَمْدِ رَبِّك حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ الَّيْلِ فَسبِّحْهُ وَ إِدْبَرَ النُّجُومِ حرف(باء)در جمله(بحمد ربّك)باء مصاحبت است ، و آيه را چنین معنا مى دهد: و پروردگارت را تسبيح گوى ، و او را منزه بدار، اما در حالى تسبيحت مقارن با حمد خدا باشد. و مراد از جمله(حين تقوم ) به قول بعضى هنگام برخاستن از خوابست . و بعضى ديگر گفته اند: منظور برخاستن از خواب قيلوله ، يعنى خواب قبل از ظهر است ، و در نتيجه منظور از تسبيح در هنگامى كه از خواب برمى خيزى ، نماز ظهر خواهد بود. بعضى ديگر گفته اند: مراد از قيام در آيه ، برخاستن از مجلس است ، بعضى گفته اند: مراد مطلق برخاستن است .  و بعضى ديگر گفته اند: مراد برخاستن براى نماز واجب است . بعضى هم گفته اند: مراد از آن برخاستن براى هر نماز است .  بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن ، دو ركعت نافله نماز صبح است كه قبل از نماز آن را مى خوانند. و اين هفت قول است كه مرحوم طبرسى آن را نقل كرده . (ومن اللّيل فسبّحه ) يعنى در پاره اى از شب ، پروردگار خود را تسبيح گوى . و مراد از اين تسبيح نماز شب است . و بعضى هم گفته اند: مراد از آن نماز مغرب و عشاء است . (و ادبار النّجوم )بعضى گفته اند: مراد از اين جمله ، وقت ادبار نجوم است ، و آن هنگامى است كه ستارگان در اثر روشنى صبح از نظر ناپديد مى شوند، و مراد از تسبيح در اين هنگام دو ركعت نماز مستحبى است كه قبل از نماز صبح خوانده مى شود. بعضى گفته اند: مراد از آن ، خود نماز صبح است . بعضى ديگر گفته اند: مراد اين است كه صبح و شام و بدون غفلت خداى تعالى را تسبيح گويد. 📚تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌ششم تمرین هفدهم #حرص_طمع ◀️امام على علیه السلام : 🔶ای فرزند آدم! اگر از دنیا به قدری که تو را کفایت کند می خواهی، بدان که کمترین بهره دنیا تو را کفایت می کند و اگر از دنیا بیش از اندازه کفایت بخواهی، بدان که همه دنیا برایت کافی نخواهد بود.    📗میزان الحکمه ص5059ح17177 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
👈👈 «چگونه با درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔 اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند. ✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح و را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد. ✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید. جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp3938 جهت دانلود و نصب ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌹🌹 قرائت و تدبر قرآن در ماه مبارك #رمضان امسال را متفاوت و با #لذت بيشتر و #فهم بهتر تجربه كنيد 🌹🌹 ✅ 1-همگام با وحي ،قران را به #ترتيب‌نزول‌سوره‌ها مطالعه كنيد ✅ 2-عصاره و مفهوم هر فراز (پاراگراف)از ايات سوره و نيز محور اصلي (درس)سوره را بدانيد ✅3-در صورت تمايل، #ترتيل سوره و ترجمه #صوتي انرا گوش كنيد ◀️باين منظور #اپليكيشن_تنزيل را از كافه بازار موبايل نصب نماييد. https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌺 🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ ⬅️مسافر كيست؟ ایا شرط شمول مسافر،هشت فرسخ است یا یک روز راه؟ بى گمان, واژگان كتاب و روايات,به زبان عرف عام است, نه به زبان و اصطلاح ويژه. بنابراين, (ضربتم فى الارض), يا (سافرتم) معناى عرفى خود را دارند و آيه شريفه قرآن, حكم نماز مسافر را بر همان كسى كه عرف او را مسافر مى داند, بار مى سازد. نه زمانهاى پيشين و نه اكنون و در عصر ما, كسى را كه خط سير يكى ـ دو ساعته را بپيمايد و پس از آن, به منزل خود برگردد, مسافر نمى گويند. ✔️كوتاه ترين سفرهايى كه در قرآن از آنها ياد شده, سفرهاى قوم سبأ است 🔷از آيه شريفه روشن مى شود كه بين آغاز و فرجام سفر قوم سبأ زياد بوده, ليالى و ايام طول مى كشيده و آنچه اين سفر را آسان مى كرده آباديها و ديه هاى خوش آب و هواى بين راه بوده كه فاصله آنها از هم نصف روز بوده است. خلاصه اين كه در قرآن, به كم تر از يك روز, اطلاق نشده و عرف آن زمان از واژه سفر, غايب بودن چندين روز را از خانه و كاشانه مى فهميده است. ♦️اندازه سفر ناتمام گزاردن پيامبر اكرم(ص) خويش را در سفر, به ذى خُشب كه تا مدينه يك روز راه بود, سنت شد.36 كم كم به دست آمد, يك روز راه, برابر است با دو بريد, هشت , بيست و چهار ميل, از اين روى در روايات بسيار آمده است: (مسيرة يوم) (بياض يوم) , (بريدان), (ثمانية فراسخ) و (اربعة و عشرون ميل)37 كه همه اينها به يك حقيقت اشاره دارند و آن, سفرى كه دست كم, يك روز به درازا بكشد.سپس,در زمانهاى بعد, امامان(ع) يك روز راه را براى مردم, تفسير كردند كه مراد,يك روز راه نيست, بلكه نيمى از روز را برود و نيمى ديگر را برگردد, به گونه اى كه يك روز, در حال سفر باشد, بسنده است در اين سخن, به سيره پيامبر اكرم(ص) تمسك جستند كه در ذباب, نماز را كوتاه گزارد و ذباب تا مدينه, نصف روز, راه بوده است. در تمامى اين حالتها, دو بريد, هشت فرسنگ و بيست و چهار ميل, برابر بوده با يك روز راه, از اين روى, براى آسان كردن كار, كم كم خط سيرها و راه هايى كه مسافران مى پيمودند, يا بنا بود بپيمايند , بر اساس بريد, فرسنگ و ميل روشن مى شد. برابر پاره اى از روايات, هشت فرسنگ, بيش ترين خط سيرى بود كه كاروانها مى توانستند بپيمايند, تا اين كه با پيشرفت دانش بشرى و اختراع ماشين, امروزه, اين خط سير در كم تر از يك ساعت براى همگان, در خور پيمودن است. حال سخن در اين است كه به پيماينده اين خط سير, با اين سرعت, مسافر گفته مى شود, يا خير؟ روشن است كه عرف به چنين كسانى كه خط سيرها را با چنين سرعتى مى پيمايند , نمى گويد و وقتى عرف چنين كسانى را مسافر نداند, آيه شريفه قرآن, كه بيان گر نماز مسافر است و روايات هم, آنان را در بر نمى گيرند. روايات هشت فرسنگ و مانند آن, مربوط به زمانى است كه اين معيارها با يكديگر يكسان بودند و يا ناسانى بسيار كمى داشتند, نه اكنون كه عرف پيماينده هشت فرسنگ را مسافر نمى داند. به ديگر سخن,امروزه, پيمايندگان هشت فرسنگ راه,تخصصاً از حكم مسافر خارج هستند و در اين مطلب, هيچ شك و شبهه اى نيست. تنها سخن در اين است كه آيا شرع مى تواند به گونه توسعه در موضوع, به ما بگويد كه پيمايندگان هشت فرسنگ نيز, از روى تعبّد مسافر به شمار مى روند, يا خير؟ در بحث روايات, ثابت خواهيم كرد كه ائمه(ع) كسى را به هشت فرسنگ راه متعبد نساخته اند. بلكه مصداق يك روز راه باز شناسانده اند. 🍀بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد" 🖊 نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى🍀 ادامه دارد... http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهایی از 🔶اَللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ 🔶اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ كثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا وَ أَعْزِزْ [أَعِزَّ] بِهِ ذِلَّتَنَا وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنَا [مَغْرَمِنَا] 🔶وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا وَ یسِّرْ بِهِ عُسْرَنَا وَ بَیضْ بِهِ وُجُوهَنَا وَ فُك بِهِ أَسْرَنَا وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنَا 🔶 وَ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِیدَنَا وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا یا خَیرَ الْمَسْئُولِین وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِین 🔶َ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَیظَ قُلُوبِنَا وَ اهْدِنَا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِك إِنَّك تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ انْصُرْنَا بِهِ عَلَی عَدُوِّك وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ الْحَقِّ [الْخَلْقِ] آمِینَ . 💫خدایا آنچه از حق به ما شناساندی تاب تحملش را نیز عنایت كن، و آنچه را در رسیدن به آن كوتاهی كردیم، ما را به آن برسان، 💫خدایا پریشانی ما را به یاری او جمع كن، و پراكندگی ما را به او وحدت. بخش، و گسیختگی ما را با او پیوند ده، و اندك ما را به او زیاد فرما، و ذلّت ما را به او عزّت ده و تنگدستی ما را به او توانگری بخش، و بدهی ما را از بركت او ادا كن، 💫 و فقر ما را به مدد او جبران فرما، و جدایی و دودستگی ما را به او برطرف كن، و دشواری كار ما را به او آسان گردان، و روری ما را به دیدار او سپید كن،و اسیران ما را به یاری او آزاد گردان، و درخواست‌های ما را به لطف او برآور، 💫 و وعده‌های ما را به ظهور او تحقق بخش و دعایمان را به كمك او اجابت كن، و خواسته‌هایمان را به حق او عطا فرما، و ما را به یاری او به آروزهای دنیا و آخرتمان برسان، و لطف به او بالاتر از آرزویمان به ما اعطا كن، ای بهترین خواسته‌شدگان، و گشاده‌دستترین بخشندگان، 💫 سینه‌های ما را به او شفا بخش، و كینه دلهایمان را به او برطرف كن، و ما را به مدد او به حقیقت آن‌چه كه در آن اختلاف افتاده از حق به اذن خود راهنمایی فرما، همانا تو هركه را بخواهی به راه راست هدایت می‌كنی، و به وسیله او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خویش یاری ده، ای معبود حق آمین. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخست بانوی مؤمن ☑️ وفات حضرت خدیجه الکبری (س) تسلیت باد @quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ 🔹واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ 🔹واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین. 🔸خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت 🔸ومقرر کن در آن از کامروایان و رستگاران حضرتت 🔸ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت آرزومندان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دهم ماه رمضان: جزء قسمت اول به نام خدا جزء دهم قران کریم از ایه ۴۰ تا انتهای سوره و ایات ۹۲-۱ سوره را شامل میشود. ادامه ایات سوره انفال شامل برخی احکام جهاد،خمس،جنگ وصلح ، و نکوهش مرددان و منافقان و نیز تشویق مسلمانان هجرت نکرده به هجرت است. ۱- احکام اجتماعی: -دستور : و بدانید هر چیزی را که [از راه جهاد یا کسب یا هر طریق مشروعی] به عنوان غنیمت و به دست آوردید یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و خویشان پیامبر، و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده اش روز جدا کننده حق از باطل، روز رویارویی دو گروه [مؤمن وکافر در جنگ بدر] نازل کردیم، ایمان آورده اید و خدا بر هرکاری تواناست.۴۱ -و اطاعت (فرمان) خدا و پيامبرش نمائيد و نزاع (و كشمكش) مكنيد تا سست نشوند و قدرت (و شوكت و هيبت) شما از ميان نرود و استقامت نمائيد كه خداوند با استقامت كنندگان است.۴۶ -خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى دهد مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند 👌و خدا شنواى داناست ۵۳ -و اگر دشمنان به و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش 👉و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.۶۱ و اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤیّد و منصور گردانید.۶۲ -اي پيامبر! به كه در دست شما هستند بگو اگر خداوند خيري در دلهاي شما بداند (و نيات نيك و پاكي داشته باشيد) بهتر از آنچه از شما گرفته به شما ميدهد، و شما را ميبخشد، و خداوند آمرزنده و مهربان است.۷۰ ✅سوره :از اخرین سوره های نازل شده بر پیامبر است که ایات نخست ان ناظر بر فسخ پیمان با مشرکان پیمان شکن مکه و شدت برخورد با انان است.در ادامه سوره هم تمرکز بر منافقان و صدور شدیدترین ایات در مواجهه با منافقان است. ۲- مواجهه با مشرکان : چگونه مشرکان را نزد خدا و پیامبرش پیمانی [استوار] تواند بود [در صورتی که همواره پیمان شکنی می کنند] مگر کسانی که با آنان در کنار مسجد الحرام پیمان بسته اید، پس تا زمانی که [به پیمانشان] با شما پایداری کنند، شما هم به پیمانتان با آنان پایداری کنید؛ زیرا خدا پرهیزکاران را دوست دارد.۷ پس اگر [از پیمان شکنی، قطع رحم، کفر و شرک] توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات بپردازند، برادران دینی شمایند؛😀 و ما آیات خود را برای گروهی که [واقعیات را] می دانند، به صورت های گوناگون بیان می کنیم.۱۱ و اگر هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان هایشان] هیچ تعهدی نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنی] بازایستند.۱۲ ۳-هشدار به مسلمانها: اي كساني كه ايمان آورده ايد هر گاه پدران و برادران شما كفر را بر ايمان دهند آنها را ولي (و يار و ياور و تكيه گاه) خود قرار ندهيد و كساني كه آنها را ولي خود قرار دهند ستمگرند.۲۳ بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده ايد و تجارتي كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش ‍ محبوبتر است 😔😔در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نا فرمانبردار را هدايت نميكند. ۲۴ سیدکاظم فرهنگ ادامه دارد در پست بعدی👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دهم ماه رمضان: جزء 👈قسمت دوم ۴- سرزنش مجدد دین یهود و نصارا (آنها) دانشمندان و راهبان (تاركان دنيا) را در برابر خدا قرار دادند و (همچنين) مسيح فرزند مريم را، در حالي كه جز به عبادت معبود واحدي كه هيچ معبودي جز او نيست دستور نداشتند، پاك و منزه است از آنچه شريك وي قرار ميدهند.۳۱ ای اهل ایمان! یقیناً بسیاری از عالمان یهود و راهبان، اموال مردم را به باطل [و به صورتی نامشروع] می خورند و همواره [مردم را] از راه خدا بازمی دارند؛ 😡و کسانی را که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمی کنند، به عذاب دردناکی مژده ده.۳۴ ۵- نشانه های و صدور حکم سخت گیری بر منافقان (همگي به سوي ميدان جهاد) حركت كنيد، چه سبكبار باشيد چه سنگين بار، و با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد نمائيد، اين بنفع شماست اگر بدانيد. ۴۲ مردان منافق و زنان منافق همه از يك گروهند، آنها امر به منكر، و نهي از معروف، ميكنند،👉 و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) ميبندند، خدا را فراموش كردند و خدا آنها را فراموش كرده (رحمتش را از آنها قطع منافقان قطعا فاسقند.۶۷ اي پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت گير، جايگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتي دارند.۷۳ و هرگز به جنازه هیچ کدام از آنان نماز مخوان😔 و بر گورش [برای دعا و طلب آمرزش] نایست؛ زیرا آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند و در حالی که فاسق بودند، از دنیا رفتند. ۸۴ سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء دهم به لینک زیر مراجعه کنید. http://yon.ir/Qp6477 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
در قرآن‌پويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار می‌شود که ساعت 23:30 هر شب با ،برنده مسابقه مشخص میشود. 👌 مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآن‌پویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند. برنده جايزه روز 25 ارديبهشت:جناب آقاي عباس سیل سبو جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : 👈👈ایرادهائی که سران کفر به پیغمبر می گرفتند تا به زعم خویش از طریق مبارزه فکری او را از میدان بدر کرده و زندگی عادی قبلی خود را باز یابند بترتیب از ضعیف به قوی در چهار محور بود: 1⃣ حقایقی در میان گفته های او هست اما منشأ آن خدایی نیست بلکه شیاطین، اجنه، و ارواح خبیثه، منشأ آن هستند زیرا او کاهن است (آیه 29) 2⃣ گرچه سخنان او جذاب و دلکش است اما منشأ آنها خدایی نیست بلکه منشأ شخصی دارد زیرا او شاعر است (آیه 30) 3⃣ اساساً سخنان او بی ارزش است زیرا او دیوانه است (آیه 29) 4⃣ اساساً او شخص بی شخصیت و بی ارزشی است زیرا نه قدرت ارتباط گیری کاهنان را دارد و نه قریحه شعری شاعران، و نه بیگناهیِ دیوانگان را بلکه اساساً حرفهایش دروغ است (آیه 33) اینک که پس از هزار و چند صد سال معلوم شده که پیغمبر ذره ای عیب شخصیتی نداشته، بلکه اگر با هر یک از شخصیت های بزرگ بشری مقایسه شود با فاصله ای بسیار زیاد از او بالاتر است، و این زمین تاکنون شخصیتی به عظمت او ندیده، خیلی راحت است که سخن مخالفان را رد کرده و بگوییم هیچیک از آن عیوب شخصیتی به آنحضرت نمی چسبد و او مبرا از آن عیوب و بطور کلی هرگونه عیبی بوده است و لذا آمادگی ذهنی پیدا کنیم برای قبول جوابی که خود این سوره به تکذیبگران آنحضرت داده: در این سوره می فرماید «تو به نعمت پروردگارت» مجنون نیستی و ... اما درباره تکذیبگران می فرماید: 1) آنها نیت واقعی خود را آشکار نمی کنند. نیت واقعی آنها توطئه گری است (آیه 42) و لذا این چیزهائی که می گویند که از لحاظ ظاهر آب و رنگ استدلالی به نیت آنها بدهد برای این است که نیت واقعی آنها را بپوشاند. 2) علت توطئه گری آنها هم اینست که آنها طغیان پیشه هستند. به حدود خود راضی نیستند و از حدود خود تجاوز می کنند (آیه 32) 3) علت طغیان پیشگی آنها هم این است که «عزیز بی جهت» هستند و خود را تافته جدا بافته و از دیگران بالاتر می بینند و برای خودشان شأنی قائل هستند که خیالی و آرزوئی است (آیه 32) 4) علت خیالاتی و آرزوئی بودن آنها هم این است که آنها اهل دقت و تعمق و تفکر نیستند و زود یک چیزی را می پسندند و فوراً هم آن را می گویند (آیه 44) 5) و علت آن هم این است که اهل تعقل و منطق نیستند (چیزی را که بنظرشان خوب است به خود نسبت می دهند و چیزی را که بنظر آنها بد است به خدا نسبت می دهند) (آیه 39) 6) و همین باعث می شود که مخالفت های بیجا بکنند (آیه 40) 7) و علت آن نیز این است که راجع به خداوند و کائنات تصورات کاملاً غلط و بیجائی دارند. مثلاً، 👈1/7) خود را تافته جدا بافته ای می دانند که لازم نیست مسیر صحیحی را که دیگران مأمور به ادامه آن هستند بروند (آیه 35) 👈2/7 ) فکر می کنند اختیاراتی در جهان دارند که دیگران ندارند و براساس آن مجازند که راهی غیر از راه عموم مردم بروند (آیه 37) 👈3/7) می خواهند مردم تصور کنند آنها به منبع قدرتی غیر از خداوند متعال وصل هستند که حجیت اباطیل آنها ناشی از آنجا است (آیات 38 و 41 و 43) در این مقطع به آنحضرت توصیه میشود که تو خیلی آنها را جدی نگیر (آیه 45) و برای بالا رفتن ظرفیت های لازم برای پیشبرد رسالتت پایداری پیشه کن و ضمنا بدان که تو را در مدّ نظر داریم و این رژیم عبادتی را پیشه گیر. آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹💐💐💐 شما هم می‌توانید در ماه رمضان، بهار قرآن، در سهیم شوید دوستان که مایلند درهزينه هاي اداره غرفه قران پویان در نمایشگاه قران و تبلیغات وتامين جوايز مسابقه روزانه کمک مالی کنند می‌توانند از لینک زیر مبالغ یا خود را واریز نمایند.🙏 http://idpay.ir/quranpuyan1 اجرکم عندالله
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هفدهم خداوند در سوره معارج می فرمایند : 🔸ان الانسان خلق هلوعا(19) به یقین انسان و کم‌طاقت آفریده شده است، 🔸اذا مسه الشر جزوعا(20) هنگامی که بدی به او رسد بیتابی می‌کند، 🔸واذا مسه الخیر منوعا(21) و هنگامی که خوبی به او رسد مانع دیگران می‌شود (و بخل می‌ورزد)، 🔸الا المصلین(22) مگر نمازگزاران، ◀️ طبع مادّی انسان به سوی و میل دارد و نماز و یاد خدا آن را مهار می کند. إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلاَّ الْمُصَلِّینَ ♦️نشانه بودن دو چیز است:جَزَع به هنگام سختی و به هنگام کامیابی. «هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً» ◀️ ریشه بسیاری از ناهنجاری ها، و است. جَزُوعاً . 👈ان الانسان خلق هلوعا(19) به یقین انسان و کم‌طاقت آفریده شده است، 💫سوره معارج 📚تفسیر نور 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
.🌺 🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ محمد بن الحسن از امام صادق(ع) درباره نماز قصر پرسيدم. به آن حضرت گفتم: كشتزارى در نزديك كوفه دارم, به همان فاصله قادسيه از كوفه. چه بسا در ماه رمضان كارى پيش مى آيد كه از انجام آن بهره مى برم, يا ترك آن برايم زيان آور است, ولى به خاطر ماه رمضان, خوش ندارم به آن جا بروم, چون نمى دانم روزه بگيرم , يا روزه بگشايم. امام فرمود: برو و نماز را تمام بگزار و روزه را بگير; زيرا من قادسيه را ديده ام. به امام گفتم: كم ترين مسافتى كه نماز در آن كوتاه گزارده مى شود, چقدر است؟  فرمود: سنت, بر روشنايى روز جارى شده است. گفتم: مقدار سير در روشنايى روز گوناگون است. فردى در روز پانزده فرسنگ مى پيمايد و ديگرى چهار و يا پنج فرسنگ. فرمود: به آن نظر نمى شود. آيا اين كاروانهايى كه بين مكه و مدينه در حركت هستند, نمى بينى؟ سپس با دستش اشاره كرد بيست و چهار ميل كه هشت فرسنگ است. محمد بن مسلم مى گويد: از امام صادق درباره كوتاه ساختن نماز پرسيدم. فرمود: در بَريد كوتاه بگزارد. پرسيدم: تنها در يك بَريد. فرمود: هنگامى يك بَريد برود و يك بَريد برگردد, روزش مشغول شده است نماز قصر, در آن زمان, وظيفه كسى بود كه يك روز راه بپيمايد. اكنون نيز, ما همين احتمال را مى دهيم. و از همين جا روشن مى شود كه تمامى رواياتى كه در آنها (بَريد) محور قرار گرفته و مسافر به كسى گفته شود كه يك بَريد رفته و يك بَريد برگشته باشد, مطلب ما را تأييد مى كنند. با اين شرح كه ائمه(ع) مسير يك روز را, كه سنت پيامبر(ص) بوده, بر دو بَريد برابر ساخته اند. اكنون نيز مسافت يك روز راه, در راههاى هموار, آسفالت و اتوبانها, با راههاى ناهموار, غير آسفالت و كوهستانى, حتى راههاى كشورى با كشورى ديگر فرق مى كنند. از اين روى, تنها چيزى كه ثابت است و مى تواند براى همه در سفر معيار باشد, پيمودن يك روز راه است, به گونه اى كه سفر يك روز شخص مسافر فرا بگيرد. اكنون جا دارد مطرح شود كه چرا معيار يك روز راه, با اين كه از دليلهاى كم وبيش, استوارى برخوردار است, در كانون توجه فقيهان معاصر قرار نگرفته است. آيا دليلهايى كه براى اين معيار اقامه شده است و بى پايه اند, يا اين كه خير, چنان ذهن فقيهان ما به يك سرى روايات مشغول بوده كه آنان را بازداشته از اين كه روى اين معيار به درستى بينديشند و زواياى آن را به درستى وارسند؟ به نظر مى رسد دومى درست باشد; زيرا فقيهان ما با رواياتى برخورد كرده اند كه نمى شده به آسانى از آنها درگذرند و در كانون توجه قرار ندهند و خلاف آنها فتوا دهنداز جمله در خصال, با سند معتبر, از رسول خدا نقل شده كه فرمود: خداوند, به خاطر كرامتش بر ما, به من و امتم, هديه اى داد كه به هيچ يك از امتهاى پيشين نداده است. گفتند: آن چيست, يا رسول خدا. فرمود: روزه نگرفتن و نماز را كوتاه گزاردن در سفر. هر كس چنين نكند, هديه خداوند را ردّ كرده است. اين گونه حديثها, سبب شده كه فقيهان ما, روى معيارهايى كه سبب مى شوند, بسيارى از نمازها تمام گزارده شوند و بسيارى از روزه ها, گشوده نشود, درنگ و دقت بسنده نكنند; نه اين كه دليلهايى برخلاف اين رأى داشته باشند. بارى, آنان در كار خود مأجورند. ولى اگر روشن شود كه اين احتياط آنان, افزون بر اين كه خلاف معيار روشنى است كه سنت رسول خدا بوده سبب شبهه هاى بسيارى در اين مى شود كه به اساس شريعت ضربه مى زند; و از ديگر سوى, روشن شود كه پيمودن خط سيرهاى كم تراز يك روز راه, مانند هشت فرسنگ, امروزه در عرف شناخته شده از دايره سفر بيرون است, هيچ گاه امروزه فتوا نخواهند داد كه با پيمودن هشت فرسنگ, شخص مسافر مى شود و بايد به احكام مسافر عمل كند. ديدگاه مورد اعتماد سيد مرتضى: (تمام گزاردن نماز و گرفتن روزه, در سفر چهار فرسنگى است كه همان روز مسافر بر نمى گردد. زيرا در غير اين صورت, در دو بريد, روز او به طور كامل پوشش داده مى شود.آن گاه مسافر به سختى مى افتد. سپس بر او واجب مى شود كه نماز را كوتاه بگزارد, به خلاف چهار فرسنگ.) 🍀بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد" 🖊 نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى🍀 ادامه دارد... http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔷تصویری از نسخه خطی و دست‌نویس قرآن منسوب به امام علی(ع) در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن در غرفه یمن عرضه شده است. در غرفه انصارالله یمن در بخش بین‌الملل نمایشگاه، تصویری از نسخه دست‌نویس و خطی قرآن منسوب به امام علی(ع) عرضه شده که توجه بازدیدکنندگان این بخش را جلب کرده است. نسخه اصلی این قرآن تاریخی در مسجد جامع شهر صنعا، پایتخت یمن نگه‌داری می‌شود و در این دوره از برگزاری نمایشگاه، تصویری از آن ارائه شده است. با ماقرآنی باشید👇 @iqfa_ir Iqfa.ir
به لطف خدا ماه رمضان امسال نیز ،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران داراي است و محصولات و خدمات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. 🔶🔶 منتظر ديدار شما در غرفه قرآن‌پويان هستيم 🌹 🔻 زمان:21 اردي بهشت تا 3 خرداد ساعت:17 تا 24 مكان: تهران انتهاي شبستان،مقابل در شماره 86
فراز های اخر 🔶َ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكو إِلَیك فَقْدَ نَبِینَا صَلَوَاتُك عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ غَیبَةَ وَلِینَا [إِمَامِنَا] وَ كثْرَةَ. عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، 🔶وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَینَاس فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِك بِفَتْحٍ مِنْك تُعَجِّلُهُ 🔶 وَ بِضُرٍّ تَكشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُه 🔶 وَ رَحْمَةٍ مِنْك تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیةٍ مِنْك تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِك یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. 💫. خدایا از نبود پیامبران كه درودهای تو بر او و خاندانش و از ناپیدایی مولایمان، و بسیاری دشمنانمان و كمی نفراتمان، 💫و سختی فتنه‌ها به سویمان، و از جریان زمان بر زیانمان به درگاه تو شكوه می‌آوریم، 💫 بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در برابر این همه یاری فرما به گشایشی از جانب خویش كه زود برسانی، . 💫و بدحالی كه برطرف كنی، و پیروزی با عزّت برایمان قرار دهی، و سلطنت حقی كه آشكارش فرمایی، 💫و به رحمتی كه از سویت ما را فرا گیرد، و به سلامتی كاملی كه از جانبت ما را بپوشاند، ای مهربانترین مهربانان. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹💐💐💐 شما هم می‌توانید در ماه رمضان، بهار قرآن، در #ترویج_مفاهیم_قرآنی سهیم شوید دوستان #خیری که مایلند درهزينه هاي اداره غرفه قران پویان در نمایشگاه قران و تبلیغات وتامين جوايز مسابقه روزانه کمک مالی کنند می‌توانند از لینک زیر مبالغ #اهدایی یا #نذورات خود را واریز نمایند.🙏 http://idpay.ir/quranpuyan1 اجرکم عندالله
نمایی از فضای داخلی #نمایشگاه_قران شبستان مصلا @quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ 🔹وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ 🔹وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. 🔸خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکى را 🔸و ناپسند بدار در این روز فسق ونافرمانى را 🔸 وحرام کن بر من در آن خشم وسوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز یازدهم ماه رمضان: جزء نکات مهم جزو یازدهم 👈 قسمت اول: ادامه سوره ۱) مطالبي در مورد جنگ : الف- تاريخ اسلام نشان مي دهد كه مسلمانان در هيچ جنگي به اندازه جنگ تبوك در فشار و زحمت نبوده اند غزوۀ تبوك بقدري سخت بود كه خداوند در آيه ۱۱۷ سوره توبه از آن به عنوان " ساعة العُسرة " ياد مي كند, يعني زمان سختي و شدت. ب- لشكر چهل هزار نفري دشمن با آمادگي و اسلحه كافي آمده بود و پيامبر نيز با نيروي سي هزار نفري خود , درس عبرتي به روم و همسايگان داد. ج- 👈تنها غزوه اي بود كه امام علي (ع) در آن شركت نداشت زيرا احتمال داشت مشركان و منافقاني كه از شركت در اين ميدان سر باز زده بودند , از غيبت طولاني پيامبر (ص) استفاده كنند و به زنان و كودكان مدينه حمله كنند و آنها را به قتل برسانند. از اينرو حضرت علي(ع) از طرف پيامبر مأمور شدند كه در مدينه بمانند. ۲) آيه ۱۱۸ سوره توبه درباره قطع رابطه با سه تن از متخلفان تبوك است كه به خاطر سستي و تنبلي از شركت در جنگ خودداري كرده بودند. زمانيكه پيامبر از تبوك بازگشت , آن سه نفر براي عذرخواهي نزد پيامبر آمدند. حضرت با آنها سخني نگفت. مدينه با آنهمه وسعت بر آنها تنگ آمد و به كوهي پناه بردند و تصميم گرفتند تا هر كدام به تنهايي در آنجا به سر برند و طلب توبه نمايند. سرانجام پس از پنجاه روز تضرع به پيشگاه خداوند, توبه آنان پذيرفته شد. ۳) آيه ۱۰۷ سوره توبه داستان مسجد را بيان مي كند. 👈گروهي از منافقان براي تحقق بخشيدن به اهداف شومشان در برابر مسجد قبا كه نخستين مسجدي بود كه در مدينه ساخته شد, اقدام به ساختن مسجدي كردند كه بعدها به مسجد ضرار معروف شد و هنگاميكه پيامبر از مدينه برگشت از او خواستند كه در اين مسجد نماز گذارد, كه پيك الهي پرده از روي اسرار خطرناك آنها برداشت. 👈زيرا آنها مي خواستند با اين عمل به مسلمانان ضرر و زيان برسانند وهدفشان تقويت كفر بود و قصد ايجاد تفرقه بين مسلمانان داشتند و مي خواستند آن مكان كانوني براي دشمنان خدا و رسول خدا باشد. پيامبر نيز دستور داد مسجد مزبور را آتش بزنند و بقاياي آن را ويران كنند و محل ريختن زباله هاي شهر سازند. ۴) مطالب ديگر سوره مباركه توبه: الف- درمورد : خداوند در آيات ۱۰۳ تا ۱۰۵ سوره توبه به پيامبرمي فرمايد كه 👌از اموال مردم زكات بگيرد زيرا زكات عامل پاكي و طهارت است و براي آنها دعا كند و بدانند كه خداوند صدقات را مي گيرد. ب- سودمند: خداوند در آيه ۱۱۱ سوره توبه مي فرمايد خدا خريدار جان و مال مؤمنان است و در مقابل , بهشت را از آن ايشان مي نمايد. در اين تجارت پنج ركن اصلي هر تجارتي وجود دارد: اول خريدار كه خداست, دوم فروشنده كه مؤمنين هستند, سوم متاع كه جان و دل مؤمن است, چهارم قيمت معامله كه بهشت است و پنجم سند معامله كه تورات, انجيل و قرآن هستند. ج- 👈در آيه ۱۱۳ سوره توبه آمده است هيچكس حق ندارد براي مشركي طلب مغفرت كند, هرچند كه از نزديكان وي باشد. د- در آخر سوره توبه , آيه ۱۲۸ خداوند 👌چهار صفت از صفات پيامبر(ص) را بيان مي كند: دو صفت اول اينكه پيامبر از به هلاكت افتادن مردم سخت ناراحت است و به هدايت مردم به شدت علاقمند, و دو صفت دوم اينكه نسبت به مؤمنان با رأفت و مهربان است. ادامه نکات در پست بعدی👇
💢 ادامه نکات جزء :قسمت دوم سوره ۱-محاجه پیامبر با مشرکان الف- خداوند در آيه دوم سوره يونس مي فرمايد آيا مردم تعجب كرده اند كه خدا به يك مرد عادي حقايقي نازل كرده است. و تعجب آنان مورد مذمّـت قرار گرفته است. ب-👈 از آنجا كه آيات قرآن با عقايد بت پرستان سازگار نبود با آن مخالفت مي كردند. در آيه ۱۵ سوره توبه آمده است:" و چون خوانده شود بر مشركان مكه آيه هاي قرآن ما ,در حاليكه روشن است اين آيات , آنان كه ديدار ما را اميد ندارند گويند قرآني غير از اين بياور و يا آن را تبديل كن". يعني بجاي آيه عذاب آيه رحمت بنه و مطالبي را كه نمي پسنديم حذف كن. ج-👌 پيامبر در جواب مشركين مي فرمود من فقط از چيزي كه به من وحي شده است پيروي مي كنم و حق هيچگونه تصرفي ندارم , بدانيد اين كلمات از سوي خداست زيرا تاكنون در طي سالهايي كه بين شما بودم اين خبر ها را براي شما ذكر نمي كردم. د- مشركان قرآن را آيه و معجزه نمي دانستند و همانطور كه در آيه ۲۰ سوره يونس آمده, براي سبك كردن قرآن مي گفتند: "چرا از طرف پروردگارش معجزه اي بر محمد نازل نشد". ه-👌 خداوند در آيه ۳۷ سوره يونس مي فرمايد: "قرآن را نشايد كه ساخته و پرداخته غير خدا باشد و ليكن تصديق كننده و بيان كننده كتب آسماني پيش از خود است". ۲-مطالبي راجع به : الف-👌 قرآن معجزه آسماني است و بارها مردم را به مبارزه دعوت كرده است.در آيه ۳۸ سوره يونس كه به آيه تحدّي معروف است آمده كه: " اگر اين قرآن كلام خدا نيست سوره اي مانند آن بياوريد و در اين كار هر كس را كه مي توانيد به ياري بگيريد". ب- 👈در آيه ۵۷ سوره يونس اوصاف قرآن به اين شرح آمده است; اول اينكه قرآن پند و موعظه ايست از جانب پروردگار, دوم اينكه شفاي دردهاي است , سوم اينكه كتاب هدايت است و چهارم اينكه رحمتي براي مؤمنان است. يعني در ابتدا با موعظه , مردم را از خواب غفلت بيدار مي كند و از كارهاي ناروا بازمي دارد و در مرحله دوم باطن مردم را از صفات ناپسند پاك مي كند و در مرحله سوم مردم را به سوي خوبيها هدايت مي كند و در مرحله چهارم بشارت دهنده رحمت ,خيرات و بركات براي كساني است كه به آن گرويده اند. ج- خداوند در آيه ۵۸ سوره يونس مي فرمايد اي پيامبر به بندگانم بگو تنها به فضل خدا و رحمت وي (كتاب آسماني) شادمان باشيد , كه البته آن از مالهايي كه جمع مي كنيد براي شما بهتر است. د- حضرت علي(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه مي فرمايد از قرآن براي بيماريهاي خود👌 شفا بطلبيد و به آن براي حل مشكلاتتان استعانت بجوييد , چون قرآن شفاي بزرگترين دردهاست كه آن درد كفر و نفاق و گمراهي است. ۳-خداوند در آيات ۷۵ تا ۹۳ داستان حضرت موسي (ع) و دعوت وي به سوي خدا, معجزۀ اژدهاي او , غرق نمودن فرعونيان و نگه داشتن بدن فرعون را براي پيامبر نقل مي كند, زيرا پيامبر نيز در دعوت خود با تكذيب قريشيان مواجه شد و مانند حضرت موسي مهاجرت نمود و قوم پيامبر نيز برخوردهايي شبيه قوم موسي با وي داشتند. ۴- 👌تشبيه زيباي بي اعتباري اين دنيا به چهار فصل سال در آيه ۲۴ سوره يونس نشانه ايست براي گروهي كه اهل انديشيدن هستند. ۵-در آيه ۱۲ وضعيت انسان ضعيف در هنگام گرفتاري و سپس رفتار وي وقتي كه از گرفتاري نجات مي يابد بيان شده است. ۶- 👈در آيه ۹۸ به قوم اشاره مي شود كه تنها قومي هستند كه از عذاب قطعی شده نجات يافتند.خداوند در ایات مختلف هشدار داده که ایمان در لحظه مرگ یا نزول عذاب فایده ای ندارد. http://yon.ir/Qp436 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
در #غرفه قرآن‌پويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار می‌شود که ساعت 23:30 هر شب با #قرعه‌کشی ،برنده #جایزه_نقدی مسابقه مشخص میشود. 👌 مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآن‌پویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند. #برنده جايزه روز #پنجشنبه 26 ارديبهشت:جناب آقاي محمد رضا پور جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.