eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و‌يكم تمرین نوزدهم #حسادت 🌹امام هادی (عليه‌السلام): 🔶ايّاكَ وَ الحَسَدَ فِإِنَّه يَبينُ فيكَ و لايَعمَلُ في عَدُوِّكَ. 🔸برحذر باش و از #حسادت شديداً بپرهيز و اين را بدان که اثر آن تنها در خودت آشکار مي‌شود و اثري در دشمنت نخواهد داشت. (بحار، ج ٧٨، ص ٣٧٠)   🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ ✅سكرات و غمرات مرگ در قرآن در سوره انعام نيز سختي ها و شدايد لحظه جان دادن با عبارت" الموت"بيان شده است. 🌺وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ  وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ ﴿۹۳﴾🌺 انصاریان: چه کسی ستمکارتر از کسی است که به خدا دروغ می بندد، یا می گوید: به من وحی شده؛ در حالی که چیزی به او وحی نشده است، و نیز کسی که بگوید: من به زودی مانند آنچه خدا نازل کرده نازل می کنم؟!  ای کاش ستمکاران را هنگامی که در سختی ها و شداید مرگ اند ببینی در حالی که فرشتگان دست های خود را [به سوی آنان] گشوده [و فریاد می زنند] جانتان را بیرون کنید، امروز [که روز وارد شدن به جهان دیگر است] به سبب سخنانی که به ناحق درباره خدا می گفتید واز پذیرفتن آیات او تکبّر می کردید، به عذاب خوارکننده ای مجازات می شوید. اين ايه نيز بيانگر ان است كه ظالمين در حق خود يعني انها كه از روي تكبر آيات و فرامين خداوند را نپذيرفته يا بدروغ مطالبي به خدا نسبت داده يا از خدا قطع انتساب كرده اند(مثلا اين قران،از جانب خدا نيست)در لحظه مرگ بسختي جان ميدهند. جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه پروردگارا؛ ما را از سختی‌های حوادث عالم، کفایت فرما و از شر و آسیب دام‌های شیطان، محفوظ دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ سوره نساء آيه ۱۴۳ :  وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا هر که را خدا گمراه کند پس هرگز او را به راه هدايت نخواهی يافت. کسی را که گمره نمايد خدا    نبينی که يابد ره راست را Whom Allah leaves straying never you can find a way for him 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ✅ گفتاری در باب در هیچ آیه ای از قرآن، هرگز از شفاعت به عنوان یکی از راه های رستگاری یاد نشده، گرچه آن را نفی نیز نکرده، اما، آنقدر آن را محدود و مقید نموده، که تلویحا این معنی را میدهد که «کسی به شفاعت دل نببندد» بطور کلی آیات شفاعت تقریبا همه اش غیر از یک مورد مکی است، و فحوایش هم همان است که عرض شد، آن یک موردِ مدنی هم آیه الکرسی است که اصلا معنیِ «یکی از راه های نجات» نمیدهد (والبته موردی که در سوره نساء آمده (من یشفع شفاعه حسنه . . ) از نوعِ شفاعت به مفهوم مشهورش نیست بلکه این کلمه به معنی لغوی اش آمده و معنی میانجیگری و اصلاح بین مردم و در این جهان را دارد، و اصلا از بابّ «آیات شفاعت» محسوب نمیشود. علت این موضوع این است که تقریبا همه ادیان شرک، ستون خیمه شان، بر مفهوم شفاعت مبتنی است، و قرآن، در چالش پیگیر و دائمی و همه جانبه خویش با تمام عناصر شرک، ضمن اینکه آن را انکار نکرده، اما چنان قید و بند و شرایطی بر آن تعریف کرده که در حد نفی آن است، و بالاخره هم با اعلام «قل لله الشفاعه جمیعا»، آن را منحصر به خواست الهی نموده است. 🔹نام های زنانه برای ملائکه؟ بشر همواره برای ادامه بقای خویش با خطراتی مواجه بوده است.  خطراتی مانند خشکسالی، سیل، دشمنان، بیماری های عمومی مانند وبا و طاعون که در قدیم در مدتی کوتاه تمدن های بزرگی را خالی از سکنه می کرد، و غیره و غیره. خیلی طبیعی است که چون با علوم و فنون شناخته شدهء خویش نمی توانست به جنگ آنها برود آرزوهایی در او شکل بگیرد که «کاش راهی وجود میداشت که از جائی کمکی برسد و آن خطرات را دفع کند» اینطور بود که در طول تاریخ کهن مفاهیمی مانند «خدای باران»، «خدای جنگ»، «خدای باروری»، «خدای بیماری»، «خدای سلامتی»، «خدای باد» و ... و .... .در ذهن بشر شکل گرفت.  کم کم این مفاهیم به «فرشتگان مختلفی که هر یک متکفل امری از امور جهان هستند و در آسمان ها مستقر می باشند» تحول پیدا کرد. چون بشرِ قدیم بشدت مرد سالار بود، خیلی طبیعی بود که آرزو کند «کاش این خدایان قدری حرف شنو باشند» و به این ترتیب جنسیت آن خدایان نیز شکل مادینه گرفت. زیرا در جهان مرد سالار، زن موجود ضعیف و طبعاً مطیع و فرمان بردار است و یک «خدای مطیع و فرمان بردار» خیلی مطلوب تر است از یک «خدای حکیم که برای کارهایش معیارهائی دارد و لازم نیست به هر تقاضائی پاسخ مثبت بدهد» کم کم، این فکر، این تحول را هم یافت که «همین خدای مادینه مطیع و فرمان-بردار» بهتر است «قدرتمند» هم باشد، لذا کم کم به «فرزند خدای بزرگ» نیز تحول یافت، یعنی شد «دختر خدا» و یا «دختران خدا» به عبارت دیگر در این نظام فکری، یک خدای بزرگ وجود دارد که جهان مخلوق اوست و بینهایت «دختران خدا» وجود دارند که هر یک متکفل امری از امور عالم هستند و آنها دل رحم و حرف شنو هستند و به اندک گریه زاری و اندک هدایا و نذوری نرم می شوند و خواسته ها را بر می آورند. با این توضیح نه تنها آیه های 27 و 28 بلکه حتی آیه های 21 و 22 و نیمه اول آیه 23 نیز مفهوم میگردد. از تفسير آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و‌يكم تمرین نوزدهم #حسادت 🌹«مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: 🔶وَيحَ الحَسدَ ما أعدلهَ بَدَأ بصاحِبِه فَقتَلَه! 🔸به راستي که #حسد چه بزرگ دادگري است! از همان اوّل به سراغ خود #حسود مي‌رود و در پايان، به زندگي او خاتمه مي‌دهد! (فهرست غررالحکم ، ص ٦٨) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ كيفيت متفاوت لحظه مرگ براي افراد مختلف آيات انتهايي سوره واقعه لحظه مرگ سه گروه افراد يعني مقربين،اصحاب يمين و اصحاب شمال را توصيف كرده است: فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ {88}و اما اگر [او] از مقربان باشد {88} فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ {89}پس [در] آسايش و راحت (جريان لطف و رحمت) و بهشت پر نعمت [خواهد بود] {89} وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {90}و اما اگر از ياران راست باشد {90} فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {91}از ياران راست بر تو سلام باد {91} وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ {92}و اما اگر از دروغزنان گمراه است {92} فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ {93}پس با آبى جوشان پذيرايى خواهد شد {93} وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ {94}و [فرجامش] درافتادن به جهنم است {94} با توجه به اينكه در ايات 83 به بعد به لحظه مرگ انسانها پرداخته، لذا به نظر ميرسد اين آيات كلا به وضعيت پس از مرگ انسانها پرداخته است یعنی ابتدا لحظه جان دادن (و شايد عالم برزخ) و سپس حيات اخروي. در آيه 91 به بشارتي از جانب اصحاب يمين به فرد محتضري كه از جزو اصحاب يمين است اشاره شده است . لذا روح و ريحان ذكر شده در ايه 89 هم ميتواند از همين جنس باشد يعني مقربين ،بشارتي يا رايحه و نسيمي از لطف و رحمت را در هنگام مرگ دريافت مي كند. در ايه 93 هم نزل من حميم ميتواند به مشاهده اين تصوير در لحظه مرگ محتضر دلالت داشته باشد. يعني افراد گمراه تكذيب كننده معاد و قران،در لحظه مرگ تصاويري از عذابهاي خود را مشاهده ميكنند. جنت و جحيم ايات 89 و 94 هم همان بيان سرنوشت نهايي انهاست.  این فرازنشانگر ان است که وضعيت كلي افراد از حيث قرار گيري در رده هاي سه گانه مقربون،اصحاب يمين و اصحاب شمال در همان لحظه مرگ مشخص است و لذا كيفيت جان دادن و مرگ انها نيز متفاوت است 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫یا رب از ابر هدایت برسان بارانی 💫پیشتر زان که چوگردی زمیان برخیزم سلام عزیزان صبح آدینه تان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
مقایسه آیات قرآن با پیشین ✅وانزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب 🌹🌹🌹با سلام به مخاطبان گرامی 🔰به منظور فهم بهتر برخی از آیات قرآن و نیز شناخت نسبی از مجموعه شباهتها و تفاوتهای میان آیات قرآن با کتب مقدس ادیان قبل از اسلام، و نيز با عنايت به استقبال مخاطبان عزيز كانال از اين مجموعه پستها كه ساليان قبل ارسال شد بر آن شديم پستهاي صبحگاهي هر را به اين موضوع كه شامل ترجمه یک آیه از قران کریم به همراه متن مشابه آن از کتب مقدس است،اختصاص دهيم. 👈باميد خدا اولين پست از روز شنبه اول تيرماه ارسال خواهد شد. لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅ دین ادب آموز ، نفی ارباب قدرت سروش محلاتی با بیان روایتی  از کتاب قواعد مرحوم شهید اول گفت: در این روایت نقل شده است که پیغمبر اکرم(ص) خوش نداشت که کسی هنگام ورود حضرت در مقابل قدم حضرت بلند شود و چون پیغمبر این کار را دوست نداشت مسلمانان این کار را نمی کردند زیرا می دانستند پیغمبر از این کار خوشش نمی آید و نوع رفتار پیغمبر با عموم مسلمانان به گونه ای است که نمی خواهد شان و جایگاه خود در رفتار با دیگر مسلمانان امتیاز و تفاوت داشته باشد. 🔶سروش محلاتی تصریح کرد: متاسفانه بعضی چیزها کم کم برای ما جنبه تاریخی پیدا کرده زیرا فراموش شده است، دین ادب آموز و دینداران ادب گریز مقصود همین است، در روایات ما آمده است  که پیغمبر اکرم (ص) در انتهای مجلس هرجا که جا بود می نشست نه اینکه جای مخصوصی برای ایشان در نظر گرفته شده باشد این ها در دین ما نیست و آنچه که سنت پیغمبر است باید به عنوان اسوه و الگو مورد توجه قرار گیرد. 👈او افزود: متاسفانه ما فرهنگ و ادب اسلامی را به هم زدیم و اگر بخواهیم آنگونه عمل کنیم، برای خیلی ها سنگین و غیر قابل قبول است. جلسه پیغمبر اکرم دوار بوده است و بالا و پایین نداشت تا تمایزی در کار نباشد و اگر شخص ناشناس وارد جمع می شد ناچار می پرسید که پیغمبر اکرم(ص) کدام یک از شما هستید. 🔶استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اسلام با هر کاری که رابطه تعلیم و تربیت بین عالم و مردم را به هم بزند و این رابطه علمی را تبدیل به رابطه مرید و مرادی کند موافق نیست مخصوصا اگر چنین عرف و عادتی بین رجال حکومت اتفاق افتد که مفاسدش بسیار بیشتر است. 🔶محلاتی گفت: نباید احترامی  به کار برده شود  که با عبودیت و بندگی ناسازگار باشد، ادب در برابر حق یک چیز است و ادب در برابر پیغمبر چیز دیگری است. پابوسی برای طاغوت و پادشاهان است ؛ برای کوروش نوشتند که در بابل نشست و پای خود را دراز کرد و تمام فرمانروایان را جمع کرد و گفت باید پای مرا ببوسید و صف می کشیدند برای اینکه پا ببوسند این سنت اعاجم بوده است اما اسلام آن را به هم زد و مهم این است که آیا مسلمانان در رفتار خودشان مخصوصا با طبقات و با حکام به گونه ای رفتار نکنند که جایگاه بندگی آنها فراموش شود و باید رعایت توحید شود. 👈او با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه گفت: در هنگام خطبه خوانی امیر المومنین(ع) در صفین برای عموم مردم در حقوق مردم ، یکی از افراد بلند شد و شروع کرد به تعریف کردن از امیرالمومنین علی(ع) اما ایشان جلو این فرد را گرفت و فرمودند این گونه شخصیت سازی و تعریف و تمجید با خدا پرستی سازگار نیست. حضرت فرمودند؛ من که از تعریف و تمجید دیگران بیزارم اما اگر فرضا از تعریف دیگران خوشم می آمد باز هم اجازه نمی دادم کسی آن کار را انجام دهد زیرا عظمت و کبریا مخصوص خدا است و این تعریف و تمجید ها عظمت خدا را از بین می برد ما بنده خدا هستیم. 🔶استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شخصیت سازی افراد و افراد را مانند بادکنک باد کردن و تعریف و تمجید کردن با توحید سازگار نیست. 🔶محلاتی گفت: نباید احترامی  به کار برده شود  که با عبودیت و بندگی ناسازگار باشد، ادب در برابر حق یک چیز است و ادب در برابر پیغمبر چیز دیگری است. پابوسی برای طاغوت و پادشاهان است ؛ برای کوروش نوشتند که در بابل نشست و پای خود را دراز کرد و تمام فرمانروایان را جمع کرد و گفت باید پای مرا ببوسید و صف می کشیدند برای اینکه پا ببوسند این سنت اعاجم بوده است اما اسلام آن را به هم زد و مهم این است که آیا مسلمانان در رفتار خودشان مخصوصا با طبقات و با حکام به گونه ای رفتار نکنند که جایگاه بندگی آنها فراموش شود و باید رعایت توحید شود. 👈او با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه گفت: در هنگام خطبه خوانی امیر المومنین(ع) در صفین برای عموم مردم در حقوق مردم ، یکی از افراد بلند شد و شروع کرد به تعریف کردن از امیرالمومنین علی(ع) اما ایشان جلو این فرد را گرفت و فرمودند این گونه شخصیت سازی و تعریف و تمجید با خدا پرستی سازگار نیست. حضرت فرمودند؛ من که از تعریف و تمجید دیگران بیزارم اما اگر فرضا از تعریف دیگران خوشم می آمد باز هم اجازه نمی دادم کسی آن کار را انجام دهد زیرا عظمت و کبریا مخصوص خدا است و این تعریف و تمجید ها عظمت خدا را از بین می برد ما بنده خدا هستیم. 👌استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شخصیت سازی افراد و افراد را مانند بادکنک باد کردن و تعریف و تمجید کردن با توحید سازگار نیست.♦️ @quranpuyan
4_5958356830651417904.mp3
11M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه چهارم: ♦️ادب‌های شرک آلود @mohammadsorooshmahallati
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Farpuy تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan