eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ سوره نساء آيه ۱۴۳ :  وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا هر که را خدا گمراه کند پس هرگز او را به راه هدايت نخواهی يافت. کسی را که گمره نمايد خدا    نبينی که يابد ره راست را Whom Allah leaves straying never you can find a way for him 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ✅ گفتاری در باب در هیچ آیه ای از قرآن، هرگز از شفاعت به عنوان یکی از راه های رستگاری یاد نشده، گرچه آن را نفی نیز نکرده، اما، آنقدر آن را محدود و مقید نموده، که تلویحا این معنی را میدهد که «کسی به شفاعت دل نببندد» بطور کلی آیات شفاعت تقریبا همه اش غیر از یک مورد مکی است، و فحوایش هم همان است که عرض شد، آن یک موردِ مدنی هم آیه الکرسی است که اصلا معنیِ «یکی از راه های نجات» نمیدهد (والبته موردی که در سوره نساء آمده (من یشفع شفاعه حسنه . . ) از نوعِ شفاعت به مفهوم مشهورش نیست بلکه این کلمه به معنی لغوی اش آمده و معنی میانجیگری و اصلاح بین مردم و در این جهان را دارد، و اصلا از بابّ «آیات شفاعت» محسوب نمیشود. علت این موضوع این است که تقریبا همه ادیان شرک، ستون خیمه شان، بر مفهوم شفاعت مبتنی است، و قرآن، در چالش پیگیر و دائمی و همه جانبه خویش با تمام عناصر شرک، ضمن اینکه آن را انکار نکرده، اما چنان قید و بند و شرایطی بر آن تعریف کرده که در حد نفی آن است، و بالاخره هم با اعلام «قل لله الشفاعه جمیعا»، آن را منحصر به خواست الهی نموده است. 🔹نام های زنانه برای ملائکه؟ بشر همواره برای ادامه بقای خویش با خطراتی مواجه بوده است.  خطراتی مانند خشکسالی، سیل، دشمنان، بیماری های عمومی مانند وبا و طاعون که در قدیم در مدتی کوتاه تمدن های بزرگی را خالی از سکنه می کرد، و غیره و غیره. خیلی طبیعی است که چون با علوم و فنون شناخته شدهء خویش نمی توانست به جنگ آنها برود آرزوهایی در او شکل بگیرد که «کاش راهی وجود میداشت که از جائی کمکی برسد و آن خطرات را دفع کند» اینطور بود که در طول تاریخ کهن مفاهیمی مانند «خدای باران»، «خدای جنگ»، «خدای باروری»، «خدای بیماری»، «خدای سلامتی»، «خدای باد» و ... و .... .در ذهن بشر شکل گرفت.  کم کم این مفاهیم به «فرشتگان مختلفی که هر یک متکفل امری از امور جهان هستند و در آسمان ها مستقر می باشند» تحول پیدا کرد. چون بشرِ قدیم بشدت مرد سالار بود، خیلی طبیعی بود که آرزو کند «کاش این خدایان قدری حرف شنو باشند» و به این ترتیب جنسیت آن خدایان نیز شکل مادینه گرفت. زیرا در جهان مرد سالار، زن موجود ضعیف و طبعاً مطیع و فرمان بردار است و یک «خدای مطیع و فرمان بردار» خیلی مطلوب تر است از یک «خدای حکیم که برای کارهایش معیارهائی دارد و لازم نیست به هر تقاضائی پاسخ مثبت بدهد» کم کم، این فکر، این تحول را هم یافت که «همین خدای مادینه مطیع و فرمان-بردار» بهتر است «قدرتمند» هم باشد، لذا کم کم به «فرزند خدای بزرگ» نیز تحول یافت، یعنی شد «دختر خدا» و یا «دختران خدا» به عبارت دیگر در این نظام فکری، یک خدای بزرگ وجود دارد که جهان مخلوق اوست و بینهایت «دختران خدا» وجود دارند که هر یک متکفل امری از امور عالم هستند و آنها دل رحم و حرف شنو هستند و به اندک گریه زاری و اندک هدایا و نذوری نرم می شوند و خواسته ها را بر می آورند. با این توضیح نه تنها آیه های 27 و 28 بلکه حتی آیه های 21 و 22 و نیمه اول آیه 23 نیز مفهوم میگردد. از تفسير آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و‌يكم تمرین نوزدهم #حسادت 🌹«مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: 🔶وَيحَ الحَسدَ ما أعدلهَ بَدَأ بصاحِبِه فَقتَلَه! 🔸به راستي که #حسد چه بزرگ دادگري است! از همان اوّل به سراغ خود #حسود مي‌رود و در پايان، به زندگي او خاتمه مي‌دهد! (فهرست غررالحکم ، ص ٦٨) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ كيفيت متفاوت لحظه مرگ براي افراد مختلف آيات انتهايي سوره واقعه لحظه مرگ سه گروه افراد يعني مقربين،اصحاب يمين و اصحاب شمال را توصيف كرده است: فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ {88}و اما اگر [او] از مقربان باشد {88} فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ {89}پس [در] آسايش و راحت (جريان لطف و رحمت) و بهشت پر نعمت [خواهد بود] {89} وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {90}و اما اگر از ياران راست باشد {90} فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {91}از ياران راست بر تو سلام باد {91} وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ {92}و اما اگر از دروغزنان گمراه است {92} فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ {93}پس با آبى جوشان پذيرايى خواهد شد {93} وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ {94}و [فرجامش] درافتادن به جهنم است {94} با توجه به اينكه در ايات 83 به بعد به لحظه مرگ انسانها پرداخته، لذا به نظر ميرسد اين آيات كلا به وضعيت پس از مرگ انسانها پرداخته است یعنی ابتدا لحظه جان دادن (و شايد عالم برزخ) و سپس حيات اخروي. در آيه 91 به بشارتي از جانب اصحاب يمين به فرد محتضري كه از جزو اصحاب يمين است اشاره شده است . لذا روح و ريحان ذكر شده در ايه 89 هم ميتواند از همين جنس باشد يعني مقربين ،بشارتي يا رايحه و نسيمي از لطف و رحمت را در هنگام مرگ دريافت مي كند. در ايه 93 هم نزل من حميم ميتواند به مشاهده اين تصوير در لحظه مرگ محتضر دلالت داشته باشد. يعني افراد گمراه تكذيب كننده معاد و قران،در لحظه مرگ تصاويري از عذابهاي خود را مشاهده ميكنند. جنت و جحيم ايات 89 و 94 هم همان بيان سرنوشت نهايي انهاست.  این فرازنشانگر ان است که وضعيت كلي افراد از حيث قرار گيري در رده هاي سه گانه مقربون،اصحاب يمين و اصحاب شمال در همان لحظه مرگ مشخص است و لذا كيفيت جان دادن و مرگ انها نيز متفاوت است 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫یا رب از ابر هدایت برسان بارانی 💫پیشتر زان که چوگردی زمیان برخیزم سلام عزیزان صبح آدینه تان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
مقایسه آیات قرآن با پیشین ✅وانزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب 🌹🌹🌹با سلام به مخاطبان گرامی 🔰به منظور فهم بهتر برخی از آیات قرآن و نیز شناخت نسبی از مجموعه شباهتها و تفاوتهای میان آیات قرآن با کتب مقدس ادیان قبل از اسلام، و نيز با عنايت به استقبال مخاطبان عزيز كانال از اين مجموعه پستها كه ساليان قبل ارسال شد بر آن شديم پستهاي صبحگاهي هر را به اين موضوع كه شامل ترجمه یک آیه از قران کریم به همراه متن مشابه آن از کتب مقدس است،اختصاص دهيم. 👈باميد خدا اولين پست از روز شنبه اول تيرماه ارسال خواهد شد. لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅ دین ادب آموز ، نفی ارباب قدرت سروش محلاتی با بیان روایتی  از کتاب قواعد مرحوم شهید اول گفت: در این روایت نقل شده است که پیغمبر اکرم(ص) خوش نداشت که کسی هنگام ورود حضرت در مقابل قدم حضرت بلند شود و چون پیغمبر این کار را دوست نداشت مسلمانان این کار را نمی کردند زیرا می دانستند پیغمبر از این کار خوشش نمی آید و نوع رفتار پیغمبر با عموم مسلمانان به گونه ای است که نمی خواهد شان و جایگاه خود در رفتار با دیگر مسلمانان امتیاز و تفاوت داشته باشد. 🔶سروش محلاتی تصریح کرد: متاسفانه بعضی چیزها کم کم برای ما جنبه تاریخی پیدا کرده زیرا فراموش شده است، دین ادب آموز و دینداران ادب گریز مقصود همین است، در روایات ما آمده است  که پیغمبر اکرم (ص) در انتهای مجلس هرجا که جا بود می نشست نه اینکه جای مخصوصی برای ایشان در نظر گرفته شده باشد این ها در دین ما نیست و آنچه که سنت پیغمبر است باید به عنوان اسوه و الگو مورد توجه قرار گیرد. 👈او افزود: متاسفانه ما فرهنگ و ادب اسلامی را به هم زدیم و اگر بخواهیم آنگونه عمل کنیم، برای خیلی ها سنگین و غیر قابل قبول است. جلسه پیغمبر اکرم دوار بوده است و بالا و پایین نداشت تا تمایزی در کار نباشد و اگر شخص ناشناس وارد جمع می شد ناچار می پرسید که پیغمبر اکرم(ص) کدام یک از شما هستید. 🔶استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اسلام با هر کاری که رابطه تعلیم و تربیت بین عالم و مردم را به هم بزند و این رابطه علمی را تبدیل به رابطه مرید و مرادی کند موافق نیست مخصوصا اگر چنین عرف و عادتی بین رجال حکومت اتفاق افتد که مفاسدش بسیار بیشتر است. 🔶محلاتی گفت: نباید احترامی  به کار برده شود  که با عبودیت و بندگی ناسازگار باشد، ادب در برابر حق یک چیز است و ادب در برابر پیغمبر چیز دیگری است. پابوسی برای طاغوت و پادشاهان است ؛ برای کوروش نوشتند که در بابل نشست و پای خود را دراز کرد و تمام فرمانروایان را جمع کرد و گفت باید پای مرا ببوسید و صف می کشیدند برای اینکه پا ببوسند این سنت اعاجم بوده است اما اسلام آن را به هم زد و مهم این است که آیا مسلمانان در رفتار خودشان مخصوصا با طبقات و با حکام به گونه ای رفتار نکنند که جایگاه بندگی آنها فراموش شود و باید رعایت توحید شود. 👈او با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه گفت: در هنگام خطبه خوانی امیر المومنین(ع) در صفین برای عموم مردم در حقوق مردم ، یکی از افراد بلند شد و شروع کرد به تعریف کردن از امیرالمومنین علی(ع) اما ایشان جلو این فرد را گرفت و فرمودند این گونه شخصیت سازی و تعریف و تمجید با خدا پرستی سازگار نیست. حضرت فرمودند؛ من که از تعریف و تمجید دیگران بیزارم اما اگر فرضا از تعریف دیگران خوشم می آمد باز هم اجازه نمی دادم کسی آن کار را انجام دهد زیرا عظمت و کبریا مخصوص خدا است و این تعریف و تمجید ها عظمت خدا را از بین می برد ما بنده خدا هستیم. 🔶استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شخصیت سازی افراد و افراد را مانند بادکنک باد کردن و تعریف و تمجید کردن با توحید سازگار نیست. 🔶محلاتی گفت: نباید احترامی  به کار برده شود  که با عبودیت و بندگی ناسازگار باشد، ادب در برابر حق یک چیز است و ادب در برابر پیغمبر چیز دیگری است. پابوسی برای طاغوت و پادشاهان است ؛ برای کوروش نوشتند که در بابل نشست و پای خود را دراز کرد و تمام فرمانروایان را جمع کرد و گفت باید پای مرا ببوسید و صف می کشیدند برای اینکه پا ببوسند این سنت اعاجم بوده است اما اسلام آن را به هم زد و مهم این است که آیا مسلمانان در رفتار خودشان مخصوصا با طبقات و با حکام به گونه ای رفتار نکنند که جایگاه بندگی آنها فراموش شود و باید رعایت توحید شود. 👈او با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه گفت: در هنگام خطبه خوانی امیر المومنین(ع) در صفین برای عموم مردم در حقوق مردم ، یکی از افراد بلند شد و شروع کرد به تعریف کردن از امیرالمومنین علی(ع) اما ایشان جلو این فرد را گرفت و فرمودند این گونه شخصیت سازی و تعریف و تمجید با خدا پرستی سازگار نیست. حضرت فرمودند؛ من که از تعریف و تمجید دیگران بیزارم اما اگر فرضا از تعریف دیگران خوشم می آمد باز هم اجازه نمی دادم کسی آن کار را انجام دهد زیرا عظمت و کبریا مخصوص خدا است و این تعریف و تمجید ها عظمت خدا را از بین می برد ما بنده خدا هستیم. 👌استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شخصیت سازی افراد و افراد را مانند بادکنک باد کردن و تعریف و تمجید کردن با توحید سازگار نیست.♦️ @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه چهارم: ♦️ادب‌های شرک آلود @mohammadsorooshmahallati
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Farpuy تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
#دعاهای_روزانه اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى جَعَلَ اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً ستایش خدایى را که شب را پوشش (خلق ) قرار داد و خواب را مایه آسایش @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 1⃣ آدم و اسماء: 〰🌹بقره آیه ۳۱🌹〰 و همه ی نامها را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه داشت و گفت: اگر راست میگویید مرا از نامهای اینان خبر دهید. 〰🌹پیدایش، فصل ۲ آیه ۱۹🌹〰 پس خداوند تمام حیوانات و پرندگان را از خاک زمین ساخت و نزد آدم آورد تا ببیند آدم چه نامی بر آنها خواهد گذاشت و هر نامی که آدم بر آنها گذاشت، همان نام آنها شد. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 🔹فراز آیات41-33 : أَفَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّى {33} پس آيا دیدی آن كسى را كه روى برتافت [از انفاق،بخاطر حرف فرد دیگری در پذیرش مسئولیت اخروی عدم انفاق)] {33} وَأَعْطَى قَلِيلًا وَأَكْدَى {34} و اندكى بخشيد و [از باقى] امتناع ورزيد {34} أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَى {35} آيا علم غيب پيش اوست و او مىبيند {35} أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا فِي صُحُفِ مُوسَى {36} يا بدانچه در صحيفههاى موسى [آمده] خبر نيافته است {36} وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى {37} و [نيز در نوشتههاى] همان ابراهيمى كه وفا كرد {37} أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى {38} كه هيچ بردارندهاى بار گناه ديگرى را بر نمىدارد {38} وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى {39} و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست {39} وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى {40} و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد {40} ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى {41} سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند {41} 👈عصاره فراز آیات41-33 : مسئولیت رفتار هرکس با خود اوست و در اخرت جزای کامل را خواهد دید. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمربن بیستم 👌نکته بسيار جالبی در ایه 32 سوره زمر وجود دارد و ان توصیف قران از کسانی است که چون خبر رامتوجه میشوند انرا و رد می کنند.قران اینها را چزو افراد بر شمرده است . 🔶"فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ "(32)سوره زمر ترجمه مکارم: 🔶 چه کسى ستمکارتر است از آن کسى که بر خدا دروغ ببندد و سخن را هنگامى که به سراغ او آمده تکذیب کند؟! آیا در جهنم جایگاهى براى کافران نیست؟! 🖊سید کاظم فرهنگ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst166_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx   🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ ✅توصيف لحظه مرگ انسانها در قران با بررسي آياتی كه به كيفيت مرگ انسانها اختصاص داشت نكات زير بدست مي ايد: 1-كيفيت لحظه مرگ يا جدا شدن روح از بدن براي همه افراد يكسان نيست و تابع رفتار ها و تمايلات و باورهاي آنها در اين دنياست. 2-طبق ايات صريح قران،كساني كه معاد و زندگي اخروي را منكر هستند،دنيادوستاني كه تمام همت خود را دنيا قرار داده اند و طي ساليان طولاني دل بدنيا بسته اند و به اخرت باور نداشته يا براي سفر اخروي خود توشه اي نگذاشته اند،كساني كه ايات خدا را تكذيب كرده و به خدا افترا مي بندند،كساني كه عليه دين خدا و رسولان الهي اقدام كرده اند،دنيا را ببسختي ترك كرده و مرگ سختي دارند. 3-افرادي كه با رفتارهاي دنيوي خود ،اهل بهشت خواهند شد نه تنها سكرات موت ندارند بلكه با رضايت و خوشحالي ،اين دنيا را ترك مي كنند. در انتها به روايتي در اين زمينه از امام صادق ع در كتاب علل الشرايع شيخ صدوق كه مويد جمع بندي بالاست،اشاره ميكنيم: از امام صادق (ع) درباره چگونگی سوال شد، ایشان فرمودند: «مرگ برای مومن مانند استشمام خوش ترین بوهاست و حالتی بر او عارض می شود که تمام رنج ها و محنت ها تمام می شود و برای کافر همچون گزیدن افعی و نیش عقرب ها و چه بسا سخت تر از این هاست.» به حضرت گفته شد: عده ای می گویند، مرگ سخت تر و دردناک تر از بریدن با اره و چیدن با قیچی و کوبیدن با سنگ و چرخش قطب آسیاب در چشم می باشد. حضرت فرمودند: « برای کافرین و فاجرین همین طور است، آیا نمی بینی برخی از ایشان هنگام مرگ چه رنج هایی متحمل می شوند، ایشان درد مرگ را شدیدتر درک خواهند کرده آگاه باشید که عذاب آخرت یقینا از عذاب دنیا دردناک تر خواهد بود.  سپس گفته شد، چرا برخی از کفار و برخی از مومنین حالت جان دادن یکسانی دارند، و مرگ بر آنها آسان است، به طوری که در حالت صحبت کردن، خندیدن و حرف زدن خاموش می شوند و برخی دیگر از مومنین و کفار با رنج جان می دهند! حضرت فرمودند: «علت راحت جان دادن مومن آن است که خداوند ثواب نیکی هایشان را زود به او عطا فرماید. و علت سخت جان دادن مومن آن است که از این طریق، گناهانش را محو کند تا در آخرت، پاک وارد شود و سزاوار پاداش ابدی باشد و اگر کافری با آسانی جان داد به خاطر آن است که خداوند تعالی پاداش اعمال نیکش را از این راه به او عطا کند و در آخرت در عقوبت عذاب دائمی به سر برد و اگر کافری با مشقت جان سپرد این آغاز عذاب الهی برای اوست بعد از آنکه حسنات او تمام شده است. خداوند هرگز ستم نمی کند. 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. دَمِ جان‌بخشِ نسیم سحری را دریاب پیش ازان کز نفس خلق مکدر گردد #صائب_تبریزی روزتان سرشار از معنویت و برکت🍃🌸 @quranpuyan
📖 ؟ آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!) پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈فراز آیات 55-42 وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنتَهَى {42} و اينكه پايان [كار] به سوى پروردگار توست {42} وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى {43} و هم اوست كه مىخنداند و مىگرياند {43} وَأَنَّهُ هُوَ أَمَاتَ وَأَحْيَا {44} و هم اوست كه مىميراند و زنده مىگرداند {44} وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى {45} و هم اوست كه دو نوع مىآفريند نر و ماده {45} مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى {46} از نطفهاى چون فرو ريخته شود {46} وَأَنَّ عَلَيْهِ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى {47} و هم پديد آوردن [عالم] ديگر بر [عهده] اوست {47} وَأَنَّهُ هُوَ أَغْنَى وَأَقْنَى {48} و هم اوست كه [شما را] بىنياز كرد و سرمايه بخشيد {48} وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَى {49} و هم اوست پروردگار ستاره شعرى {49} وَأَنَّهُ أَهْلَكَ عَادًا الْأُولَى {50} و هم اوست كه عاديان قديم را هلاك كرد {50} وَثَمُودَ فَمَا أَبْقَى {51} و ثمود را [نيز هلاك كرد] و [كسى را] باقى نگذاشت {51} وَقَوْمَ نُوحٍ مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا هُمْ أَظْلَمَ وَأَطْغَى {52} و پيشتر [از همه آنها] قوم نوح را زيرا كه آنان ستمگرتر و سركشتر بودند {52} وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَى {53} و شهرها[ى سدوم و عاموره] را فرو افكند {53} فَغَشَّاهَا مَا غَشَّى {54} پوشاند بر آن [دو شهر از باران گوگردى] آنچه را پوشاند {54} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكَ تَتَمَارَى {55} پس به كدام يك از نعمتهاى پروردگارت ترديد روا مى دارى {55} 🔹عصاره فراز آیات 55-42 : بازگشت شما به سوی خداوند خالق قادری است که اقوام ظالم و طاغی قبل را نیز هلاک کرد. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم 🔶🍁آيه 32 سوره زمر نكوهش کسانی بود که چون خبر رامتوجه میشوند، انرا و رد می کنند.قران اینها را جزو افراد برشمرده و جايگاه انها را جهنم بيان كرد. 👌👈آيه 33 و34 همين سوره با بياني زيبا و شگرف، پذيرندگان و را تمجيد كرده است 🔶"وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُون"(33)َ 🔸امّا کسی که سخن بیاورد و کسی که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند! 🔶"لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْسِنِین"(34)َ 🔸آنچه بخواهند نزد پروردگارشان براى آنان موجود است; و این است جزاى نیکوکاران. 👈👈 "«الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ» منحصر به پیام آوران وحى نیست بلکه تمام کسانى را که مبلّغ مکتب آنها و مروج سخنان و صدق بوده اند،شامل ميشود" تفسير نمونه🌹 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst166_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx   🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آيا اهل كتاب(مسيحيان،يهوديان و..)از نظر قران هستند؟ چطور؟ايا اگر با انها بدهيم،بايد بعدش ،دستمان را بشوييم؟ ⬅️در خصوص سئوال فوق،نظر شما را به پاسخ ايت اله صادقي تهراني كه در رساله ايشان ثبت شده،جلب ميكند: 👇👇 "اصولًا «نجس» در اصطلاح شرعى چيزى است كه پرهيز از آن واجب است، كه گاه اين پرهيز در تمامى ابعادِ برخوردِ با است مانند نجاست هاى باطنى و روحى، چه عقيدتى و چه اخلاقى، كه در هر صورت پرهيز از آن ها واجب است، و گاهى هم نجاستى عملى است هم چون شرابخوارى و قماربازى و بت پرستى، كه خود اين گونه اعمال موضوع نجاست و مورد وجوب پرهيز مى باشند و با پاكى ظاهرى شراب و آلات قمار و بت هم هيچ گونه منافات ندارد.  و هنگامى هم تنها در بعد خوردن و آشاميدن، و يا نماز خواندن و مسجد رفتن نجس و پليد است. بنابراين دستور پرهيز از كارى يا چيزى تنها در همان بعد خودش معنى نجاست را به خود مى گيرد. و نه در تمامى ابعادشاين گونه نيست كه هرگاه واژه ى «رجس»، «نجس» و «رجز» ديديم نجاست مطلق اصطلاحى را منظور كنيم 🔺مسأله ی 46- از آن چه به عنوان نجاسات جسمانى برشمرده اند، تنها هفت چيز كه عبارتند از: ادرار، مدفوع، منى، خون، مردار، سگ و خوك به استثناى موهايشان ، با شرائطى كه ذكر مى شود نجس مى باشند، و ديگر هيچ، كه آقايان هرگز هيچ دليل قانع كننده اى بر نجس بودن غير اين هفت چيز ندارند.  🔺مسأله ی 47- در ميان نجاساتى كه در كتب فقهيه و رساله هاى علميه ياد شده درباره ى شراب به تمامى اقسامش و كافران به تمامى اقسامشان نيز، آقايان هيچ گونه دليل قانع كننده اى براى نجاست عينى اين دو نداشته و ندارند. و «رجس من عمل الشيطان» درباره شراب، به قرينه ى «من عمل الشيطان» كه آن را عمل شيطانى خوانده، و نيز «ميسر و انصاب و ازلام» كه با «خمر» در آيه ى مائدة «رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون» معرفى شده، «رجس» را از نجاست جسمى عينى به نجاسات عملى و معنوى منصرف مى سازد. 👈 بنابراين تمامى مست كننده ها تا چه رسد به كشنده ها مانند الكل صنعتى و غيرصنعتى پاك هستند. و آب انگور و خرماى ثلثان نشده هم اگر مست كننده نباشد پاك و حلال است.  ادامه دارد... جهت مطالعه فتوای ایت الله صادقی تهرانی،ایت الله جناتی و علامه فضل الله به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp1572 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫پروردگارا! هم در دنیا و‌ هم در آخرت به ما نیکی عطا فرما و ما را از عذاب آتش محفوظ بدار کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم به نام خدا در قرآن نکات و موارد متعددی راجع به چگونگی و آداب سخن گفتن انسانها و نیز پیامبر اسلام ،ذکر شده است که در این صفحه به طور خلاصه آنها را بیان خواهیم کرد: 1⃣ و انصاف در هنگام سخن گفتن خداوند در سوره انعام آیه ۱۵۲ میفرماید: 💠 وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى مکارم: و هنگامي كه سخني مي‏گوئيد عدالت را رعايت نمائيد حتي اگر در مورد نزديكان بوده باشد. http://yon.ir/Qp520 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈فراز آیات 62-56 هَذَا نَذِيرٌ مِّنَ النُّذُرِ الْأُولَى {56} اين [پيامبر نيز] بيمدهندهاى از [جمله] بيمدهندگان نخستين است {56} أَزِفَتْ الْآزِفَةُ {57} [وه چه] نزديك گشت نزدیک شونده(قيامت){57} لَيْسَ لَهَا مِن دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ {58} جز خدا كسى آشكاركننده (برطرف کننده)آن نيست {58} أَفَمِنْ هَذَا الْحَدِيثِ تَعْجَبُونَ {59} آيا از اين سخن عجب داريد {59} وَتَضْحَكُونَ وَلَا تَبْكُونَ {60} و مىخنديد و نمى گرييد {60} وَأَنتُمْ سَامِدُونَ {61} و شما در غفلتيد {61} فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَاعْبُدُوا {62} پس خدا را سجده كنيد و بپرستيد {62} 🔆عصاره فراز آیات 62-56 : پیامبر،بیم دهنده ای ازجانب خدا و قیامت هم نزدیک است. پس (از پرستش این بتان دست بردارید و) فقط خدا را سجده و پرستش کنید. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیستم 👈در سوره عنكبوت نيز خداوند،افرادي كه را تكذيب مي كنند ،در زمره افراد و جايگاه انان را جهنم معرفي كرده است. 🔶وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ ﴿۶۸﴾سوره عنکبوت 🔸"و کیست ستمکارتر از کسی که دروغی را بر خدا ببندد ( چيزي را كه خدا نفرموده باو نسبت دهد يا چيزي را كه خداوند فرموده،تكذيب و از خدا قطع انتساب نمايد) یا را زمانی که به سویش آمد کند؟ آیا در دوزخ جایگاهی برای کافران نیست؟" 👌نكته قابل توجه آن است كه در فرهنگ قران ،فقط انكار زباني و اعلام موضع مخالف نيست بلكه به بي باوري و بيتوجهي به ان موضوع نيز اطلاق ميگردد. 👈مثلا در سوره ماعون راندن يتيم نشانه و بي باوري عملي به روز جزا در افرادي است كه حتي نمازهم ميخوانند. 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه ادامه موضوع مراجعه نمایید 👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst166_ljbzy-w-pfshry-dr-nkr-Hqyqt-bzrgtryn-Zlm-dr-qrn-st.aspx   🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan