eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓دلیل تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟ ۱-مشهودترین تکرار مربوط به سوره الرحمن وآیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» می باشد. ۲.«وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ»؛ این آیه «۱۰» مرتبه در سوره «مرسلات» آمده است. ۳. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»؛ این آیه، هم در آیه «۳» و هم در آیه «۵» سوره «كافرون» تكرار شده است. ۴. «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ این آیات ، بین آیات «۴۷ ، ۴۸» و «۱۲۲ ، ۱۲۳» سوره «بقره» مشابه می‌باشد. ۵.دو آیه «فَکَیْفَ کانَ عَذابِی وَ نُذُرِ» و «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»در سوره قمرتکرار شده است ✔️پاسخ سلام ۱-«فبای آلاء . . » سوره رحمان و «لقد یسرنا القران للذکر. . » سوره قمر و «ان فی ذلک لآیه . . » سوره شعراء از باب تکرار نیست بلکه از باب جلب توجه و تاکید است و کارکردی شبیه «ترجیع بند» در اشعار دارد ۲- اما آنچه در سوره کافرون آمده تکرار است و نیز آنچه در سوره ذاریات آمده که «انی لکم منه نذیر مبین» است که هم در آیه ۵۰ و هم در ۵۱ آمده است: مورد سوره کافرون «لا انتم عابدون ما اعبد» بار معنائی لطیفی دارد در آیه ۲ دارد لا اعبد ما تعبدون و در آیه ۴ آمده لا انا عابد ما عبدتم ظاهرا هر دو یک معنی دارد ولی واقعا دومی معنی قوی تری دارد و این معنی را میدهد که «اساسا از من بر نمی آید عبادت کننده معبودان شما باشم» لذا آیه ۴ تکرار آیه ۲ نیست اما آیه ۵ تکرار آیه ۳ هست زیرا این معنی را میدهد که «اساسا از شما بر نمی آید که عبادت کننده معبود من باشید (زیرا عبادت معبود من یک پیش نیاز هایی از انواع لیاقت ها میخواهد که شما ندارید) لذا این مورد یک تکرار هست و کارکرد تاکید را دارد مورد سوره ذاریات ، اولی پس از ذکر آیات مهم الهی است و این کارکرد را دارد : «ببینید خدائی که من تبلیغش میکنم چنین خدائی است ، پس به او متکی شوید و از آنچه گرفتارش هستید به او پناه برید» اما دومی این کارکرد را دارد : «این چه گرفتاریی است که شما گرفتارش هستید برای بیرون رفت از آن به خدا پناه برید» یعنی اولی توجه به قدرت ها و نعمت های الهی میدهد (یعنی بار آموزشی دارد) و دومی تشویق به عمل برای اصلاح موقعیت فردی است (یعنی بار تشویقی دارد) و این دو مساوی نیستند و لذا تکرار نیست ۳- در مورد سوره بقره و آیه هایی که اشاره فرموده اید مانند موردی که در سوره ذاریات عرض شده ، اگر به متن مراجعه فرمایید معلوم خواهد شد که منظور گوینده از هریک با دیگری فرق دارد و لذا تکرار نیست آقای مهندس گنجه ای برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/9S8yK8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫صاحب‌نظران که زنده و جاویدند 💫وارسته ز بیم و فارغ از امیدند 💫در هرچه نظر کنند او را بینند 💫ذرات جهان آئینه خورشیدند سلام روزتون بخیروپرازبرکت @quranpuyan
📖 ؟ و اجتماعی در قرآن کریم ✅بدی ها ي ديگران را فاش نكنيد مگر براي احقاق حق خود از ظالم 🔸بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد آیه ۱۴۸ سوره نساء بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند اشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر آشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی. يعني هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسر ين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند، بگوييد. ان شاءالله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. http://yon.ir/Qp8174 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره فراز دوم آیات ( ۱۲-۴ ) كذبت ثـمـود و عـاد بـالقـارعـه (4) فـامـا ثمود فاهلكوا بالطاغيه (5) و اما عاد فاهلكوا بريح صـرصـر عـاتـيـه (6) سـخـرها عليهم سبع ليال و ثمانيه ايام حسوما فترى القوم فيها صـرعـى كـانـهـم اعـجاز نخل خاويه (7). فهل ترى من باقيه (8) و جاء فرعون و من قبله و المـوتـفـكت بالخاطئه (9) فعصوا رسول ربهم فاخذهم اخذه رابيه (10) انا لما طغا الماء حملناكم فى الجاريه (11) لنجعلها لكم تذكره و تعيها اذن واعيه (12) قوم ثمود و عاد قيامت كبرى و عذاب كوبنده را تكذيب كردند (4). اما قوم ثمود به وسيله صيحه (و يا زلزله ) يا صاعقه هلاك شدند (5). و امـا قـوم عـاد بـه و سـيـله بـادى بـسـيـار سرد و تند و طغيانگر و ويران ساز به هلاكت رسيدند (6). خـداونـد آن را هـفـت شـب و هشت روز بر آنان مسلط كرد تو (اگر آنجا بودى ) آن مردم را درآن به خاک افتاده می دیدی ، گویی آنها تنه های نخل فروافتاده اند(7) آن وقت مى پرسيدى آيا احدى از اين قوم باقى ماند؟ (8). فرعون و ياغيان قبل از او و قراء قوم لوط هم از راه عبوديت خطا رفتند (9). در نـتيجه فرستاده پروردگارشان را نا فرمانى نمودند پس خداى تعالى ايشان را به عقوبتى بس شديد بگرفت (10). (در داسـتـان نـوح ايـن مـا بـوديـم كـه ) شـمـا را در هـنـگـامـى كه آب طغيان كرد بر كشتى نشانديم (11). تا آن را براى شما مايه تذكر و براى آيندگان عبرت گير مايه عبرت قرار دهيم (12). 👈 درب پاراگراف دوم : آیات ۴ تا ۱۲ از سرنوشت تکذیب کنندگان پیشین ومخالفان با پیامبران که گرفتاری وهلاکت درعذاب الهی را دریافتند، ونجات اجداد خودتان که ایمان آوردند ،درس عبرت گیرید ودست از تکذیب بردارید. ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓دلیل بعضی از آیات در یک سوره چیست؟ ✔️چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن تكرار شده است؟ ✳️می توان به دلایل زیر اشاره نمود 👇👇👇 🔺1 ـ تكرار يكي از فنون فصاحت و بلاغت است . غرض عمده از آن است، چنان كه مرحوم استاد مغينه مي نويسد: « مفسران اتفاق دارند كه، غرض از تكرار، تأكيد است. گوستاولين در كتاب «آراء و معتقدات» مي‌گويد: هر كس لفظ يا ساختاري را پيوسته تكرار كند، آن را تبديل به عقيده مي‌كند.» و براي دست يابي به اين نتيجه، قرآن ، يك معني را، به شيوه ديگر به مقتضاي حكمت تكرار مي‌كند»  فراء يكي از بزرگان ادبيات عرب در اين باره مي نويسد: « قرآن به لغت عرب و به شيوه محاوره‌اي آنان نازل شده است. و از عادت قوم و ادبیات عرب تكرار كلام، براي تأكيد و فهماندن مطلب، مي‌باشد. به عنوان نمونه در تأييد مطلب ديگران مي‌گويند: « بله! بله!» و در ردّ آن مي‌گويند: « نه! نه!» از آن جايي كه قرآن كتاب هدايت است، نه كتاب علمی یا کتاب قانون يا ... و هدايت عمومي جز با تكرار مطالب با بيانات گوناگون امكان ندارد، بنابراین در آن تكرار وجود دارد.  چنان كه برخی مفسرین ‌نوشته اند: « تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد، در هر مناسبت، با زباني خاص ادا شود، تا ويژگي موعظه داشته باشد؛ بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب، تنها در يك جا بيان مي‌شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت، آن است كه، شيطان و نفس امّاره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال ( گمراه كردن آدمي مشغولند، و كار آنها گر چه گاهي كم مي‌شود، ليكن ترك نمي‌شود، از أين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.»   نتيجة تكرار و تأكيد، تلقين است كه اثر آن بر روان و درون انسان ها غير قابل انكار است و شايد به همين دلیل بر تكرار عبادات و دعاها و ... در اسلام تأكيد شده است. 🔺2ـ نكته‌اي قابل توجه در مورد شخصیت ها در قصه‌هاي قرآن این است که، چون الگوها، نمود زشتي ها و زيبايي‌ها مي‌باشند، انسان و جامعه را آگاه نموده، و نحوه حركتش را به او یادآور مي شوند. بنابراين تكرارشان بر حسب نياز، ضروري می باشد. 🔺3ـ نکته مهم تر از همه، این است که تكرار در قرآن به دلیل اهداف گوناگون مي‌باشد؛ مطالب و قصه هاي قرآن در هر جا به دلیل یا علت و هدفی ویژه، تكرار شده است. به عنوان نمونه آية مباركة «فبأي آلاء ربكما » در سورة الرحمن، به طور بي نظيري، 31 بار ذكر شده است و اين به جهت علل و عوامل گوناگون که شامل ‌نعمت‌ها مورد سؤال مي‌باشد.  به نظر مرحوم استاد مغنيه اين تكرارها مانند اين است كه به كسي كه خدمات زيادي كرده‌اي، بگويي: « تو را از دست دشمن نجات دادم و اموال زيادي به تو دادم؛ پس كدامشان را انكار مي‌كني؟! فرزندانت را تربيت كردم و برايت خانه ساختم، پس كدامشان را انكار مي‌كني؟! و ... كه اين در واقع تأكيد و تكرار يك چيز نيست، بلكه هر يك پيام تازه‌اي دارد.  ادامه دارد... 🖋حمید فغفور مغربی برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/9S8yK8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
4_5960657696171492740.mp3
9.66M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه پنجم: ♦️ادب‌ در برابر همه انسان‌ها @mohammadsorooshmahallati
✅ دین ادب اموز بی ادبی 🔶 استاد سروش محلاتی :در آیه ۸۳ سوره بقره قولوا للناس حسنا، مخاطب این آیه «ناس» هستند و ناس شامل عموم مردم با هر جنس و نژاد و ملیتی می شود و اختصاص به گروه خاصی ندارد؛ 🔶 علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می گوید: خوشرفتاری با همه چه مومن و چه کافر موضوع این آیه است. 👌سروش محلاتی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه رسانه عمومی مستقل ندارند تا نظر آنها را به گوش مردم برساند، گفت: یکی از سخنان علمای ما این است که ما باید در دنیا سمبل و خوش گفتاری باشیم، در برابر هیچ کس نمی توانیم و را کنار بگذاریم. 👈او با اشاره به آخرین دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید بیان داشت: 🔶 آیت الله وحید خراسانی در این دیدار گفت: 👌«قرآن فرموده است قولوا للناس حسنا؛ برطبق دستور قرآن شریف، با مردم دنیا باید با زبان حسن گفتگو کرد». 🔸 ایشان همچنین در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه گفت: « به آقای روحانی سلام برسانید و بگوئید در فکر مردم باشند زندگی بر آنان سخت می گذرد. باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد». 🔶استاد حوزه علمیه قم به سخنان آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر می کنند بهرحال با مسلمان، کافر و با هرکسی می خواهید صحبت کنید حرف بزنید. ما در برابر هیچ کس مجاز به نیستیم. مگر نمی خواهی راحت باشید چرا برای خود دردسر درست می کنید؟ 🔶🔸 قرآن کریم نگفت قولوا للمومنین، بلکه گفت قولوا للناس. امام (ع) می فرماید: اگر با یهودی هم همنشین شدی، رفتار کن. این را جزو اصول و مبانی باید قرار داد. https://fa.shafaqna.com/news/748771/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ویکم 🌹امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : 🔶رأس الاسلام الامانة. 🔸اساس اسلام است . 📗غرر الحکم؛ ص ۲۶ 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
#دعاهای_روزانه خدايا به من بينايى و بصيرتى در امور آخرت عطا فرما تا با اشتیاق فراوان و از بیم تو به جای گناهان در پى كارهاى نيك باشم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅ دین ادب اموز بی ادبی 🔶 استاد سروش محلاتی :در آیه ۸۳ سوره بقره قولوا للناس حسنا، مخاطب این آیه «ناس» هستند و ناس شامل عموم مردم با هر جنس و نژاد و ملیتی می شود و اختصاص به گروه خاصی ندارد؛ 🔶 علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می گوید: خوشرفتاری با همه چه مومن و چه کافر موضوع این آیه است. 👌سروش محلاتی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه رسانه عمومی مستقل ندارند تا نظر آنها را به گوش مردم برساند، گفت: یکی از سخنان علمای ما این است که ما باید در دنیا سمبل و خوش گفتاری باشیم، در برابر هیچ کس نمی توانیم و را کنار بگذاریم. 👈او با اشاره به آخرین دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید بیان داشت: 🔶 آیت الله وحید خراسانی در این دیدار گفت: 👌«قرآن فرموده است قولوا للناس حسنا؛ برطبق دستور قرآن شریف، با مردم دنیا باید با زبان حسن گفتگو کرد». 🔸 ایشان همچنین در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه گفت: « به آقای روحانی سلام برسانید و بگوئید در فکر مردم باشند زندگی بر آنان سخت می گذرد. باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد». 🔶استاد حوزه علمیه قم به سخنان آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر می کنند بهرحال با مسلمان، کافر و با هرکسی می خواهید صحبت کنید حرف بزنید. ما در برابر هیچ کس مجاز به نیستیم. مگر نمی خواهی راحت باشید چرا برای خود دردسر درست می کنید؟ 🔶🔸 قرآن کریم نگفت قولوا للمومنین، بلکه گفت قولوا للناس. امام (ع) می فرماید: اگر با یهودی هم همنشین شدی، رفتار کن. این را جزو اصول و مبانی باید قرار داد. https://fa.shafaqna.com/news/748771/
📖 ؟ ⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 5⃣ به شرط دیدن خدا: 🌹بقره آیه ۵۶🌹 و چون گفتید: ای موسی هرگز برای تو ایمان نیاوریم مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم. پس صاعقه شما را در حالیکه نگاه میکردید بگرفت . سپس شما را بعد از مرگتان برانگیختیم باشد که شکرگزاری کنید. 🌹خروج، فصل ۱۹، آیه ۲۰🌹 خداوند بر روی قلّه ی کوه سینا نازل شد و از موسی خواست که به قلّه ی کوه بیاید. موسی به قلّه ی کوه رفت. خداوند به او فرمود: پایین برو و به قوم بگو که مبادا از حدود معیّن شده عبور کنند تا مرا ببینند. اگر چنین کنند، بسیاری از آنان کشته خواهند شد. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ❓منظور از طاغيه در آيه فاما ثمود فاهلكوا بالطاغيه چيست؟ و در اينكه مراد از طاغيه چيست ، آيا صيحه آسمانى است و يا زلزله است و يا صاعقه ؟ آيات قرآن مختلف است ، در سوره هود سبب هلاكتشان را صيحه دانسته ، فرموده : ((و اخذ الذين ظلموا الصيحه )) و در سوره اعراف زلزله دانسته فرموده :((فاخذتهم الرجفه )) و در حم سجده صاعقه دانسته فرموده : ((فاخذتهم صاعقه العذاب الهون )). بعضى گفته اند: كلمه ((طاغيه )) مانند كلمه ((طغيان )) و كلمه ((طغوى )) مصدر است ، نه اسم فاعل . و معناى آيه اين است كه : اما ثمود به سبب طغيانشان هلاك شدند. آيه شريفه ((كذبت ثمود بطغويها)) نيز مويد اين سخن است . و ليكن وجه اول با سياق آيات بعدى مناسب است ، چون آيات بعد در مقام بيان كيفيت هلاكت آنان است ، كه از ميان چند طريقه اهلاك زير يعنى اهلاك به وسيله باد، و يا اخذ رابيه و شديد، و يا طغيان آب ، با كدام طريق هلاك شدند ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۵۵ http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_ششم تمرین بیست ودوم #رازداری وعدم #افشای_سر دیگران 🌹حضرت امام حسین علیه السلام می فرمایند: 🔶اَلسِّرُّ أمانَةٌ . 🔸 #راز ، امانت است. #تاریخ_الیعقوبی جلد 2 ص 246 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓دلیل بعضی از آیات در یک سوره چیست؟ 🌸اَللّٰهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ اَلْحَدِيثِ كِتٰاباً مُتَشٰابِهاً مَثٰانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ اَلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلىٰ ذِكْرِ اَللّٰهِ ذٰلِكَ هُدَى اَللّٰهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اَللّٰهُ فَمٰا لَهُ مِنْ هٰادٍ (٢٣)زمر 🌸 این ایه دلیل تکراری بودن ایات در قران میتونه باشه در تفسير نمونه در توضيح كلمه مثاني چنين گفته است:👇👇 " ویژگى دیگر این کتاب این است که (مکرر است)؛ «مَثانِیَ». این تعبیر، ممکن است اشاره به تکرار مباحث مختلف داستانها، سرگذشت ها، مواعظ و اندرزها بوده باشد، اما تکرارى که هرگز ملالت آور نیست، بلکه شوق انگیز است و نشاط آفرین، و این یکى از اصول مهم فصاحت است که انسان به هنگام لزوم چیزى را براى تاثیر عمیق بخشیدن، تکرار کند، اما هر زمان به شکلى تازه و صورتى نو که ملالت خیز نباشد. به علاوه، مطالب مکرر قرآن، مفسر یکدیگر است، و بسیارى از مشکلات از این طریق حل مى شود.  بعضى نیز آن را اشاره به قرآن و کهنه نشدن بر اثر تکرار تلاوت دانسته اند.  و بعضى، اشاره به تکرار نزول قرآن که یک بار به صورت دفعى بر قلب پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) در «شب قدر» نازل شده، و یک بار هم به صورت تدریجى طى 23 سال. این احتمال نیز، وجود دارد که مراد، تکرار حقیقت قرآن در هر زمان و تجلى تازه اى از عینیت آن با گذشت سال و ماه است.  از میان این تفسیرها، تفسیراول مناسب تر به نظر مى رسد، هر چند تضادى در میان آنها نیست، و جمع همه آنها ممکن است." 🖋خانم زهرا سادات ابوترابی برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 https://goo.gl/9S8yK8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💎 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي ✨خدایا مرا پاک کن و دلم را طاهر گردان! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن نماز📿 يكي از فوايد كه در سوره بقره در ۲) ايه بان اشاره شده است ،وسيله وابزار بودن انست. 💢ابزار و روشي براي كمك دادن به انسانها در زندگي وحوادث آن ♨️در هر دو ايه زیر وصبر دركنار هم و با اين خاصيت عنوان شده اند.كه مي توانند بصورت مكمل يا منفرد به ما ياري برساند در مواقع نياز . 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳) 💢وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾ از شكيبايى و يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵) http://yon.ir/hW1tp 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅بحول و قوه الهي نخستين جلسه روش ساده فهم بهتر قرآن در روز 4 شنبه 26 تير از ساعت 18 تا 19.30 در موسسه قراني ام الائمه برگزار گرديد. 🔰در اين جلسه،آقاي سيدكاظم فرهنگ مدرس دوره ،ضمن بيان تاريخچه شكل گيري اين دوره از سال 1396 و دريافت بازخوردهاي بسيار مثبت قرآن‌آموزان دوره هاي حضوري و مجازي از فراگيري اين روش ، به مرور اجمالي سرفصلهاي مطالبي كه در دوره ارايه خواهد شد،پرداخت. ◀️هم چنين با اشاره به تفاوتهاي اين دوره با كلاسهاي تفسير قرآن و دوره هاي مترجمي قرآن،اعلام شد كه اين دوره نيازمند تحصيلات خاص حوزوي يا دانشگاهي و يا تسلط بر زبان عربي نبوده و كليه علاقه مندان بالاتر از ديپلم كه بتوانند هر هفته وقت كافي براي مطالعه دروس و انجام تمرينها اختصاص دهند،ميتوانند لذت فهم قران را با اين روش تجربه نمايند. 💢بخش دوم جلسه نيز به ارايه فصل اول دوره با طرح اين سئوالات كه چرا بايد به قران مراجعه كنيم؟چرا بايد قرآن را بفهميم ؟ تفاوت ترجمه با فهم مراد گوينده چيست؟ و تفاوت قران با سايركتابها چيست كه نياز به تفسير و تدبر دارد ؟ و پاسخ به انها اختصاص يافت. 👈👈شايان ذكر است علاقه منداني كه به دلايل مختلف موفق به حضور در جلسه اول نشدند،ميتوانند پس از ثبت نام https://yon.ir/MBLDO و دريافت فايل صوتي جلسه اول و مطالعه فصل اول كتاب دوره"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"در جلسات بعدي دوره حضور يابند. ⭕️مكان كلاس:مکان:تقاطع خ 17 شهريور و اتوبان محلاتی، زیر پل آهنگ، خ مشهدی رحیم موسسه قرآنی ام الائمه https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 🔹 فراز آیات ۱۸-۱۳ فـاذا نـفـخ فـى الصـور نـفـخـه وحـده (13) و حـمـلت الارض و الجبال فدكتاد كه وحده (14) فيومئذ وقعت الواقعه (15) و انشقت السماء فهى يومئذ واهيه (16) و الملك على ارجائها و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه (17) يومئذ تعرضون لا تـخـفـى مـنـكـم خـافـيـه (18) پس زمانى كه نفخه واحده اى در صور دميده شود(13). و قـدرت الهـى بـر زمين و كوهها احاطه يافته آن را در يك لحظه متلاشى و زير و رو كند (14). آن وقت است كه واقعه قيامت رخ مى دهد! (15). و آسـمـان مـى شـكـافـد كـه در چـنـيـن روزى صـولت و رفـعـتـش مبدل به ضعف مى گردد (16). و فـرشـتـگـان در پـيـرامـون آن ايـسـتـاده عـرش پـروردگـارت را آن روز هـشـت نـفـر حمل مى كند (17). آن روز هـمگى شما بر خدا عرضه مى شويد و از شما هيچ سر پنهانى بر خدا مخفى نمى ماند (18). 👈 درب پاراگراف سوم : آیات ۱۳ تا ۱۸ درآن روز با رخداد وقایع هولناک ودگرگون کننده اش برای مشاهده اعمالتان در پیشگاه الهی حاضر خواهید شد!. 🖌ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_ششم تمرین بیست ودوم #رازداری وعدم #افشای_سر دیگران 🌹امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام: 🔶سِرُّكَ سُرُورُكَ إِنْ كَتَمْتَهُ وَ إِنْ أَذَعْتَهُ كَانَ ثُبُورَك 🔸🔸 #راز تو،شادمانى توست اگر آن را پنهان دارى؛و اگر آن را #فاش سازى،هلاکت توست. 📗غررالحکم ج1،ص429 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan