#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
❓دلیل #تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟
✔️چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن تكرار شده است؟
✳️می توان به دلایل زیر اشاره نمود
👇👇👇
🔺1 ـ تكرار يكي از فنون فصاحت و بلاغت است . غرض عمده از آن #تأكيد است، چنان كه مرحوم استاد مغينه مي نويسد: « مفسران اتفاق دارند كه، غرض از تكرار، تأكيد است. گوستاولين در كتاب «آراء و معتقدات» ميگويد: هر كس لفظ يا ساختاري را پيوسته تكرار كند، آن را تبديل به عقيده ميكند.» و براي دست يابي به اين نتيجه، قرآن ، يك معني را، به شيوه ديگر به مقتضاي حكمت تكرار ميكند»
فراء يكي از بزرگان ادبيات عرب در اين باره مي نويسد: « قرآن به لغت عرب و به شيوه محاورهاي آنان نازل شده است. و از عادت قوم و ادبیات عرب تكرار كلام، براي تأكيد و فهماندن مطلب، ميباشد. به عنوان نمونه در تأييد مطلب ديگران ميگويند: « بله! بله!» و در ردّ آن ميگويند: « نه! نه!» از آن جايي كه قرآن كتاب هدايت است، نه كتاب علمی یا کتاب قانون يا ... و هدايت عمومي جز با تكرار مطالب با بيانات گوناگون امكان ندارد، بنابراین در آن تكرار وجود دارد.
چنان كه برخی مفسرین نوشته اند: « تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد، در هر مناسبت، با زباني خاص ادا شود، تا ويژگي موعظه داشته باشد؛ بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب، تنها در يك جا بيان ميشود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت، آن است كه، شيطان و نفس امّاره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال ( گمراه كردن آدمي مشغولند، و كار آنها گر چه گاهي كم ميشود، ليكن ترك نميشود، از أين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.»
نتيجة تكرار و تأكيد، تلقين است كه اثر آن بر روان و درون انسان ها غير قابل انكار است و شايد به همين دلیل بر تكرار عبادات و دعاها و ... در اسلام تأكيد شده است.
🔺2ـ نكتهاي قابل توجه در مورد شخصیت ها در قصههاي قرآن این است که، چون الگوها، نمود زشتي ها و زيباييها ميباشند، انسان و جامعه را آگاه نموده، و نحوه حركتش را به او یادآور مي شوند. بنابراين تكرارشان بر حسب نياز، ضروري می باشد.
🔺3ـ نکته مهم تر از همه، این است که تكرار در قرآن به دلیل اهداف گوناگون ميباشد؛ مطالب و قصه هاي قرآن در هر جا به دلیل یا علت و هدفی ویژه، تكرار شده است. به عنوان نمونه آية مباركة «فبأي آلاء ربكما #تكذبان » در سورة الرحمن، به طور بي نظيري، 31 بار ذكر شده است و اين به جهت علل و عوامل گوناگون که شامل نعمتها مورد سؤال ميباشد.
به نظر مرحوم استاد مغنيه اين تكرارها مانند اين است كه به كسي كه خدمات زيادي كردهاي، بگويي: « تو را از دست دشمن نجات دادم و اموال زيادي به تو دادم؛ پس كدامشان را انكار ميكني؟! فرزندانت را تربيت كردم و برايت خانه ساختم، پس كدامشان را انكار ميكني؟! و ... كه اين در واقع تأكيد و تكرار يك چيز نيست، بلكه هر يك پيام تازهاي دارد.
ادامه دارد...
🖋حمید فغفور مغربی
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
https://goo.gl/9S8yK8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5960657696171492740.mp3
9.66M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی
دین ادب آموز، دینداران ادب گریز
جلسه پنجم:
♦️ادب در برابر همه انسانها
@mohammadsorooshmahallati
✅ دین ادب اموز #نفی بی ادبی
🔶 استاد سروش محلاتی :در آیه ۸۳ سوره بقره قولوا للناس حسنا، مخاطب این آیه «ناس» هستند و ناس شامل عموم مردم با هر جنس و نژاد و ملیتی می شود و اختصاص به گروه خاصی ندارد؛
🔶 علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می گوید: خوشرفتاری با همه چه مومن و چه کافر موضوع این آیه است.
👌سروش محلاتی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه رسانه عمومی مستقل ندارند تا نظر آنها را به گوش مردم برساند، گفت: یکی از سخنان علمای ما این است که ما باید در دنیا سمبل #ادب و خوش گفتاری باشیم، در برابر هیچ کس نمی توانیم #نزاکت و #ادب را کنار بگذاریم.
👈او با اشاره به آخرین دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید بیان داشت:
🔶 آیت الله وحید خراسانی در این دیدار گفت:
👌«قرآن فرموده است قولوا للناس حسنا؛ برطبق دستور قرآن شریف، با مردم دنیا باید با زبان حسن گفتگو کرد».
🔸 ایشان همچنین در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه گفت: « به آقای روحانی سلام برسانید و بگوئید در فکر مردم باشند زندگی بر آنان سخت می گذرد. باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد».
🔶استاد حوزه علمیه قم به سخنان آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر می کنند بهرحال با مسلمان، کافر و با هرکسی می خواهید صحبت کنید #باادب حرف بزنید. ما در برابر هیچ کس مجاز به #بی_ادبی نیستیم. مگر نمی خواهی راحت باشید چرا برای خود دردسر درست می کنید؟
🔶🔸 قرآن کریم نگفت قولوا للمومنین، بلکه گفت قولوا للناس. امام (ع) می فرماید: اگر با یهودی هم همنشین شدی، #مودبانه رفتار کن. این را جزو اصول و مبانی باید قرار داد.
https://fa.shafaqna.com/news/748771/
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_پنجم
تمرین بیست ویکم
#امانتدارى
🌹امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :
🔶رأس الاسلام الامانة.
🔸اساس اسلام #امانتداری است .
📗غرر الحکم؛ ص ۲۶
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
هدایت شده از قران پویان
✅ دین ادب اموز #نفی بی ادبی
🔶 استاد سروش محلاتی :در آیه ۸۳ سوره بقره قولوا للناس حسنا، مخاطب این آیه «ناس» هستند و ناس شامل عموم مردم با هر جنس و نژاد و ملیتی می شود و اختصاص به گروه خاصی ندارد؛
🔶 علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می گوید: خوشرفتاری با همه چه مومن و چه کافر موضوع این آیه است.
👌سروش محلاتی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه رسانه عمومی مستقل ندارند تا نظر آنها را به گوش مردم برساند، گفت: یکی از سخنان علمای ما این است که ما باید در دنیا سمبل #ادب و خوش گفتاری باشیم، در برابر هیچ کس نمی توانیم #نزاکت و #ادب را کنار بگذاریم.
👈او با اشاره به آخرین دیدار رئیس جمهور با مراجع عظام تقلید بیان داشت:
🔶 آیت الله وحید خراسانی در این دیدار گفت:
👌«قرآن فرموده است قولوا للناس حسنا؛ برطبق دستور قرآن شریف، با مردم دنیا باید با زبان حسن گفتگو کرد».
🔸 ایشان همچنین در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه گفت: « به آقای روحانی سلام برسانید و بگوئید در فکر مردم باشند زندگی بر آنان سخت می گذرد. باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد».
🔶استاد حوزه علمیه قم به سخنان آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: ایشان تعبیر می کنند بهرحال با مسلمان، کافر و با هرکسی می خواهید صحبت کنید #باادب حرف بزنید. ما در برابر هیچ کس مجاز به #بی_ادبی نیستیم. مگر نمی خواهی راحت باشید چرا برای خود دردسر درست می کنید؟
🔶🔸 قرآن کریم نگفت قولوا للمومنین، بلکه گفت قولوا للناس. امام (ع) می فرماید: اگر با یهودی هم همنشین شدی، #مودبانه رفتار کن. این را جزو اصول و مبانی باید قرار داد.
https://fa.shafaqna.com/news/748771/
📖 #قرآنچهمیگوید ؟
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
5⃣ #ایمان به شرط دیدن خدا:
#قرآن
🌹بقره آیه ۵۶🌹
و چون گفتید: ای موسی هرگز برای تو ایمان نیاوریم مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم. پس صاعقه شما را در حالیکه نگاه میکردید بگرفت . سپس شما را بعد از مرگتان برانگیختیم باشد که شکرگزاری کنید.
#تورات
🌹خروج، فصل ۱۹، آیه ۲۰🌹
خداوند بر روی قلّه ی کوه سینا نازل شد و از موسی خواست که به قلّه ی کوه بیاید. موسی به قلّه ی کوه رفت. خداوند به او فرمود: پایین برو و به قوم بگو که مبادا از حدود معیّن شده عبور کنند تا مرا ببینند. اگر چنین کنند، بسیاری از آنان کشته خواهند شد.
http://yon.ir/Qpt2713
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #حاقه
❓منظور از طاغيه در آيه فاما ثمود فاهلكوا بالطاغيه چيست؟
و در اينكه مراد از طاغيه چيست ، آيا صيحه آسمانى است و يا زلزله است و يا صاعقه ؟ آيات قرآن مختلف است ، در سوره هود سبب هلاكتشان را صيحه دانسته ، فرموده : ((و اخذ الذين ظلموا الصيحه )) و در سوره اعراف زلزله دانسته فرموده :((فاخذتهم الرجفه )) و در حم سجده صاعقه دانسته فرموده : ((فاخذتهم صاعقه العذاب الهون )).
بعضى گفته اند: كلمه ((طاغيه )) مانند كلمه ((طغيان )) و كلمه ((طغوى )) مصدر است ، نه اسم فاعل . و معناى آيه اين است كه : اما ثمود به سبب طغيانشان هلاك شدند. آيه شريفه ((كذبت ثمود بطغويها)) نيز مويد اين سخن است . و ليكن وجه اول با سياق آيات بعدى مناسب است ، چون آيات بعد در مقام بيان كيفيت هلاكت آنان است ، كه از ميان چند طريقه اهلاك زير يعنى اهلاك به وسيله باد، و يا اخذ رابيه و شديد، و يا طغيان آب ، با كدام طريق هلاك شدند
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۵۵
http://yon.ir/Qp8881
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_ششم
تمرین بیست ودوم
#رازداری وعدم #افشای_سر دیگران
🌹حضرت امام حسین علیه السلام می فرمایند:
🔶اَلسِّرُّ أمانَةٌ .
🔸 #راز ، امانت است.
#تاریخ_الیعقوبی جلد 2 ص 246
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
❓دلیل #تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟
🌸اَللّٰهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ اَلْحَدِيثِ كِتٰاباً مُتَشٰابِهاً مَثٰانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ اَلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلىٰ ذِكْرِ اَللّٰهِ ذٰلِكَ هُدَى اَللّٰهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اَللّٰهُ فَمٰا لَهُ مِنْ هٰادٍ (٢٣)زمر 🌸
این ایه دلیل تکراری بودن ایات در قران میتونه باشه
در تفسير نمونه در توضيح كلمه مثاني چنين گفته است:👇👇
" ویژگى دیگر این کتاب این است که (مکرر است)؛ «مَثانِیَ». این تعبیر، ممکن است اشاره به تکرار مباحث مختلف داستانها، سرگذشت ها، مواعظ و اندرزها بوده باشد، اما تکرارى که هرگز ملالت آور نیست، بلکه شوق انگیز است و نشاط آفرین، و این یکى از اصول مهم فصاحت است که انسان به هنگام لزوم چیزى را براى تاثیر عمیق بخشیدن، تکرار کند، اما هر زمان به شکلى تازه و صورتى نو که ملالت خیز نباشد.
به علاوه، مطالب مکرر قرآن، مفسر یکدیگر است، و بسیارى از مشکلات از این طریق حل مى شود.
بعضى نیز آن را اشاره به #تکرار_تلاوت قرآن و کهنه نشدن بر اثر تکرار تلاوت دانسته اند.
و بعضى، اشاره به تکرار نزول قرآن که یک بار به صورت دفعى بر قلب پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) در «شب قدر» نازل شده، و یک بار هم به صورت تدریجى طى 23 سال.
این احتمال نیز، وجود دارد که مراد، تکرار حقیقت قرآن در هر زمان و تجلى تازه اى از عینیت آن با گذشت سال و ماه است.
از میان این تفسیرها، تفسیراول مناسب تر به نظر مى رسد، هر چند تضادى در میان آنها نیست، و جمع همه آنها ممکن است."
🖋خانم زهرا سادات ابوترابی
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
https://goo.gl/9S8yK8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن
#فواید نماز📿
يكي از فوايد #نماز كه در سوره بقره در ۲) ايه بان اشاره شده است ،وسيله وابزار بودن انست.
💢ابزار و روشي براي كمك دادن به انسانها در زندگي وحوادث آن
♨️در هر دو ايه زیر #نماز وصبر دركنار هم و با اين خاصيت عنوان شده اند.كه مي توانند بصورت مكمل يا منفرد به ما ياري برساند در مواقع نياز .
💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و #نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳)
💢وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾
از شكيبايى و #نماز يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵)
http://yon.ir/hW1tp
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅بحول و قوه الهي
نخستين جلسه #دورهآموزشي روش ساده فهم بهتر قرآن در روز 4 شنبه 26 تير از ساعت 18 تا 19.30 در موسسه قراني
ام الائمه برگزار گرديد.
🔰در اين جلسه،آقاي سيدكاظم فرهنگ مدرس دوره ،ضمن بيان تاريخچه شكل گيري اين دوره از سال 1396 و دريافت بازخوردهاي بسيار مثبت قرآنآموزان دوره هاي حضوري و مجازي از فراگيري اين روش ، به مرور اجمالي سرفصلهاي مطالبي كه در دوره ارايه خواهد شد،پرداخت.
◀️هم چنين با اشاره به تفاوتهاي اين دوره با كلاسهاي تفسير قرآن و دوره هاي مترجمي قرآن،اعلام شد كه اين دوره نيازمند تحصيلات خاص حوزوي يا دانشگاهي و يا تسلط بر زبان عربي نبوده و كليه علاقه مندان بالاتر از ديپلم كه بتوانند هر هفته وقت كافي براي مطالعه دروس و انجام تمرينها اختصاص دهند،ميتوانند لذت فهم قران را با اين روش تجربه نمايند.
💢بخش دوم جلسه نيز به ارايه فصل اول دوره با طرح اين سئوالات كه چرا بايد به قران مراجعه كنيم؟چرا بايد قرآن را بفهميم ؟ تفاوت ترجمه با فهم مراد گوينده چيست؟ و تفاوت قران با سايركتابها چيست كه نياز به تفسير و تدبر دارد ؟ و پاسخ به انها اختصاص يافت.
👈👈شايان ذكر است علاقه منداني كه به دلايل مختلف موفق به حضور در جلسه اول نشدند،ميتوانند پس از ثبت نام https://yon.ir/MBLDO و دريافت فايل صوتي جلسه اول و مطالعه فصل اول كتاب دوره"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"در جلسات بعدي دوره حضور يابند.
⭕️مكان كلاس:مکان:تقاطع خ 17 شهريور و اتوبان محلاتی، زیر پل آهنگ، خ مشهدی رحیم
موسسه قرآنی ام الائمه
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #حاقه
🔹 فراز آیات ۱۸-۱۳
فـاذا نـفـخ فـى الصـور نـفـخـه وحـده (13)
و حـمـلت الارض و الجبال فدكتاد كه وحده (14)
فيومئذ وقعت الواقعه (15)
و انشقت السماء فهى يومئذ واهيه (16)
و الملك على ارجائها و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه (17)
يومئذ تعرضون لا تـخـفـى مـنـكـم خـافـيـه (18)
پس زمانى كه نفخه واحده اى در صور دميده شود(13).
و قـدرت الهـى بـر زمين و كوهها احاطه يافته آن را در يك لحظه متلاشى و زير و رو كند (14).
آن وقت است كه واقعه قيامت رخ مى دهد! (15).
و آسـمـان مـى شـكـافـد كـه در چـنـيـن روزى صـولت و رفـعـتـش مبدل به ضعف مى گردد (16).
و فـرشـتـگـان در پـيـرامـون آن ايـسـتـاده عـرش پـروردگـارت را آن روز هـشـت نـفـر حمل مى كند (17).
آن روز هـمگى شما بر خدا عرضه مى شويد و از شما هيچ سر پنهانى بر خدا مخفى نمى ماند (18).
👈 درب پاراگراف سوم : آیات ۱۳ تا ۱۸
درآن روز با رخداد وقایع هولناک ودگرگون کننده اش برای مشاهده اعمالتان در پیشگاه الهی حاضر خواهید شد!.
🖌ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری
http://yon.ir/Qp8881
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_ششم
تمرین بیست ودوم
#رازداری وعدم #افشای_سر دیگران
🌹امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام:
🔶سِرُّكَ سُرُورُكَ إِنْ كَتَمْتَهُ وَ إِنْ أَذَعْتَهُ كَانَ ثُبُورَك
🔸🔸 #راز تو،شادمانى توست اگر آن را پنهان دارى؛و اگر آن را #فاش سازى،هلاکت توست.
📗غررالحکم ج1،ص429
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
❓دلیل #تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟
♦️در خصوص تكرار ايه #فباي_الاء_ربكما_تكذبان در سوره الرحمان ،نكات جالبي از مقاله تحلیل نشانه شناختی گفتمانی سوره الرحمن (مبتنی بر الگوي تنشی) نوشته حدیث شریفی؛فؤاد نجم الدین منتشر شده در دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن / شماره پنجم ارايه ميشود:👇👇
در گفتمان سوره الرحمن آیه فباي آلاء ربکماتکذبان عامل تحریک حسی انسان به عنوان سوژه حسی- ادارکی و به عنوان مهمترین عنصر حسی- ادراکی حضور دارد. این آیه به طور پی درپی در سوره تکرار میشود.
«قرآن اعتقاد ندارد که #تکرار لزوما مسئله اي پیش پا افتاده است. قرآن سرشار از تکرار مضمون و بیان
است، همانگونه که از کتابی که خود را #مذُکّر می نامد و دغدغه اصلی اش تبیین پیام الهی به شکاکان و معترضین و نیز مومنین و مسلمین است انتظار دیگري نمیرود.تکرار، عقیده اي مذهبی را جلوه اي دو چندان میبخشد.»
.( حري 339 :1386 )
همه انواع تکرار در قرآن حاوي قصد و غرض خاصی میباشد، که تاثیر کلام را در جان شنونده می افزاید، خصوصا در این سوره تکرار لفظ و معانی آیه«فبا ي الاء ربکما تکذبان» نه تنها ملال آور نیست، بلکه شخصیت خفته آدمی را دگرگون میسازد.
قاضی عبدالجبار میگوید که: «تکرار در این جا طرف مورد خطاب را بیشتر به منظور و مراد گوینده میرساند، که این نوعی بلاغت است. اگر کسی خرده بگیرد که چرااین آیه بعد از آیات عذاب تکرار شده است، باید گفت
که این آیات بازدارنده از معاصی و در جهت ترغیب به انجام طاعات است و در واقع مضامین این آیات نیز از نعمتهاي الهی محسوب میگردد و چه بسا که تهدید ووعید خداوند اهمیت بیشتري در مقایسه با سایر نعمتها
داشته باشد» (حجازي، 16 :1383).
👈آیت االله مکارم شیرازي در این خصوص میفرماید:تکرار آیه آن هم در مقطعهاى کوتاه آهنگ جالب و زیبایى بـه سوره داده، و چون با محتواى زیبایش آمیخته مىشود و جاذبه خیره کننده اى پیدا مى کند...
این استفهام، استفهام تقریرى است که در مقام اقرار گرفتن مى آورند... خداوند متعال از بندگانش بعد از ذکر این نعمتها نسبت به یک یک آنها اقرار مى گیرد، و این جمله را در ذکر نعمتهاى دیگر تکرار مي كند
این تکرار نه تنها منافاتى با فصاحت ندارد بلکه خود یکى از فنون فصاحت است. (مکارم، 23 :1387).
👈حجت الاسلام قرائتی نیز در خصوص تکرار دراین سوره میفرمایند: براى ایجاد یک فرهنگ، تکرار
مسایل، مهم و ضرورى است. تکرار، گاهى براى تذکّر و یادآورى نعمتهاى گوناگون است. (قرائتی، 1388:
.(385-183/9
تکرار پی در پی این آیه در سوره به گفتمان سوره ضرب آهنگ خاصی را بخشیده است.
یکی از ابزارهاي ایجاد حساسیت در مخاطب ضرب آهنگ است. ضرب آهنگ نوع حرکت و میزان تاثیر بر مخاطب را در جریان حسی_ادراکی و فضاي تنشی تعریف مینماید. ریتم و آهنگ و نقاط فشار در فرآیند گفتمان، تغییرات تنشی را مشخص میکنند.
بحث ریتم و آهنگ کلام را میتوان در تکرار آیه فباي آلاءربکما تکذبان در سوره الرحمن که نمودي از ضرب
آهنگ کلام است، دید. وجود این آیه باعث ایجاد ریتم و ضربآهنگ تند و یکنواختی در گفتمان سوره میشود
که باعث تثبیت موضوع سوره الرحمن (رحمانیت خدا و تذکر و یادآوري نعمتها) در ذهن و دل مومنان راستین
میگردد.
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
https://goo.gl/9S8yK8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_خانوادگی فردمسلمان درقرآن کریم
#صلح
🌺🍃تاكيد متعدد قران به #صلح و توافق بين همسران:#صلح بهتر است
🌸🍃علاوه بر ايه 35 سوره نسا كه به ايجاد #صلح و سازش بين همسران توصيه كرده بود،در همان سوره،ايه 128 پس از بيان ترس زنان از نشوز مردان ،مجددا به خير بودن #صلح و سازش تاكيد ميكند.
🌺🍃وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا128 سوره نسا
🌸🍃و اگر زنى از شوهر خويش بيم ناسازگارى يا رويگردانى داشته باشد بر آن دو گناهى نيست كه از راه #صلح با يكديگر به آشتى گرايند كه سازش بهتر است و[لى] بخل [و بى گذشت بودن] در نفوس حضور [و غلبه] دارد و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است (۱۲۸)
http://yon.ir/5pvmN
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
فهم و تدبر در سوره #حاقه
❓منظور از اينكه عرش خدا را هشت نفر حمل می كنند چيست؟
🔅 "حاملين عرش خدا در قيامت و تعداد آنها
و ضمير هم در جمله ((و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه )) به طورى كه از مقتضاى سياق ظاهر مى شود به ملائكه برمى گردد. ولى بعضى گفته اند به همه خلائق برمى گردد.
و از ظاهر كلام خداى تعالى برمى آيد كه عرش در آن روز حاملينى از ملائكه دارد، همچنان كه از ظاهر آيه زير نيز اين معنا استفاده مى شود مى فرمايد: ((الذين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم و يومنون به و يستغفرون للذين آمنوا))، و در روايات آمده كه اين حاملان عرش چهار فرشته اند، و از ظاهر آيه مورد بحث برمى آيد حاملان عرش در آن روز هشت نفرند، و اما اينكه اين چهار نفر و يا هشت نفر از جنس ملائكه بودند، و يا غير ايشان ؟ آيه شريفه ساكت است ، هر چند كه سياق آن از اشعار به اينكه از جنس ملك مى باشند، خالى نيست .
ممكن هم هست - همانطور كه اشاره كرديم - غرض از ذكر انشقاق آسمان ، و بودن ملائكه در اطراف آن ، و اينكه حاملين عرش در آن روز هشت نفرند، اين باشد كه بفرمايد در آن روز ملائكه و آسمان و عرش براى انسان ها ظاهر مى شوند، همچنان كه قرآن در اين باره فرموده : ((و ترى الملائكه حافين من حول العرش يسبحون بحمد ربهم )).
تفسیر الميزان
http://yon.ir/Qp8881
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_ششم
تمرین بیست ودوم
#رازداری وعدم #افشای_سر دیگران
🌹امام علی علیه السلام :
🔶 كن باسرارك بخيلا و لا تذع سرّا اودعته فانّ الاذاعة خيانة.
🔸🔸 نسبت به #رازهاى خويش بخيل باش، و #رازى را نيز كه به تو سپرده اند #فاش مكن كه افشاگرى خيانت است.
غررالحکم ؛ ح۷۱۵۵
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
❓دلیل #تکرار بعضی از آیات در یک سوره چیست؟
تكرار آيه #فباي_الاء_ربكما_تكذبان در سوره رحمان به چه دليل است؟
ترجیع بند پر تکرار
در این سوره کوتاهِ 78 آیه ای (سوره رحمان)، 31 بار ترجیع بند «فبای آلاء ربکما تکذبان» تکرارشده، یعنی تقریبا به اِزاءِ هر دو و نیم آیه یکبار!
چرا ؟🤔🤔
برای جواب به سوال طبیعی فوق بهتر است در ابتدا بدانیم که:
ترجیع بند های قرآن کریم در چهار سوره است :
✔️سوره مرسلات با «ویل یومئذ للمکذبین» (10 بار- بازاء تقریبا هر 4 آیه یکبار)
✔️سوره قمر با «فکیف کان عذابی ونذر ولقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدّکر» (4 بار – تقریبا بازاء هر13 آیه یکبار)
✔️سوره شعراء با «ان فی ذلک لآیه و ما کان اکثرهم مومنین وان ربک لهو العزیز الرحیم» (8 بار- تقریبا بازاء هر 25 آیه یکبار)
✔️و این سوره با «فبای آلاء ربکما تکذبان» (31 بار- تقریبا بازاء هر دو و نیم آیه یکبار)
✳️اولین جوابِ سوالِ «چرا اینهمه تکرارِ زود به زود؟» این است که صاحب قرآن خواسته توجه خوانندگان قرآن را به موضوعی جلب کند که ترجیع بندِ مذکور سرنخ آن است.
⬅️موضوع چیست؟
موضوع «جِنّ» است.
«کُما» در «آلاء ربکما» اشاره به دو (نوع) مخلوقات دارد که یکی از آنها ما انسانها هستیم – که مفسران اینهمه نعمتهای ذکر شده در این سوره را فقط به ما مرتبط کرده اند - و دیگری نوعی دیگر از مخلوقات است که در آیات 15 و 31 و 33 و 56 و 74 همین سوره مورد تصریح قرار گرفته اند، یعنی جِنّ.
و رازِ اینهمه #تکرار زود به زود این است که آنها نیز مانند ما مخاطب خداوند میباشند و خداوند میخواهد ما این موضوع را بفهمیم!
👈به عبارت دیگر خداوند در نکوهشِ تکذیبگرانِ نعمت ها هر دو نوع را مورد نکوهش قرار داده است.
پایان.
🖊آقای جمال گنجه ای
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
https://goo.gl/9S8yK8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات #قصار
✅ #غلظت،فقط به سلاح نيست.اگر حوزه و دانشگاه نتواند جواب #شبهات رابدهد،نفوذپذيرشده است
✅فضاي فكر و انديشه،حقيقي است نه #مجازي
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً سوره توبه آيه ۱۲۳
وليجدوا فيكم غلظه: اگر شما مثل کوه باشيد در داشتن اسلحه؛ ولي مثل کوه نباشيد در مسئله برهان، نفوذناپذير هستيد.
👈اگر چهار تا شبهه از هِگِل و کانت و اين طرف و آن طرف آمده و حوزه و دانشگاه نتواند پاسخ بدهد که ﴿وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾ نيست! 😔اگر با شبهه آمد که بدتر از جنگ است!
👈اگر با آن فضاي حقيقي ـ حقيقي يعني حقيقي! ـ مبادا بگوييم که اين فضا فضاي مجازي است، اين فضا فضاي حقيقي است. وقتي فکر، انديشه، انگيزه، دليل، برهان ميآيد فضا فضاي حقيقي است. هيچ کس خيال نکند و نگويد اين فضا #فضاي_مجازي است. اينکه بيشتر از فضاي با سيم قدرت اثر دارد کجايش مجاز است؟ آنجا که فکر و انديشه را به هر وسيله که بخواهد منتقل ميکند و تسخير ميکند کجايش مجاز است؟
👈نفوذناپذيري تنها از راه مرز زميني نيست، مرز زمينه هم مطرح است؛ بايد حوزه هاي شما، فضاي دانشگاهي شما، فضاي جوانهاي شما طوري باشد که اينها هر شبهه اي که ديدند بتوانند پاسخ بدهند.
آيت الله جوادي آملي:تفسير آيه آخر سوره فتح
https://goo.gl/uhqgpj
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف ما در تفسیر یا تدبر فهم مراد گوینده است. فهم مراد چه تفاوتی با ترجمه و مفهوم دارد؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قران با سایر متن ها
قران پویان
هدف ما در تفسیر یا تدبر فهم مراد گوینده است. فهم مراد چه تفاوتی با ترجمه و مفهوم دارد؟
🔰🔰فايل صوتي بخشهايي از #جلسه_اول دوره جديد روش ساده فهم بهتر قرآن،ارايه شده توسط آْقاي سيدكاظم فرهنگ 👆👆👆