فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است.بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم #رونمایی کتاب مبانی و روش ساده فهم قران
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
❓و قرین در قال قرینه در سوره قاف چیست؟
پاسخ ۱ :
"معناى آيه : ((و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد))
سياق آيه خالى از چنين ظهورى نيست كه مراد از اين ((قرين )) همان ملك موكلى باشد كه در دنيا با او بود، حال اگر سائق هم همان باشد معنا چنين مى شود:
خدايا اين است آن انسانى كه همواره با من بود و اينك حاضر است . و اگر مراد از كلمه قرين شهيد مى باشد كه او نيز با آدمى است ، معنا چنين مى شود: اين است - در حالى كه به نامه اعمال آن انسان اشاره مى كند، اعمالى كه در دنيا از او ديده - آنچه من از اعمال او تهيه كرده ام .
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از قرين ، شيطانى است كه يك عمر با او بوده و گمراهش مى كرده . و معناى كلام خداى سبحان بنابراين چنين مى شود: اين است آن انسانى كه من متصدى گمراهى اش بودم ، و زمام نفسش را به دست داشتم ، اينك براى رفتن به دوزخ حاضر است .
قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطغَيْتُهُ وَ لَكِن كانَ فى ضلَلِ بَعِيدٍ
مراد از قرين در اينجا مسلما قرين شيطانى است كه در كلام مجيد خداى تعالى مكرر نامش آمده ، و آن عبارت است از همان شيطانى كه همواره با آدمى هست و غوايت و ضلالت را به آدمى وحى مى كند. از آن جمله قرآن در باره اش فرموده : ((و من يعش عن ذكر الرّحمن نقيض له شيطانا فهو له قرين و انهم ليصدونهم عن السبيل و يحسبون انهم مهتدون حتى اذا جاءنا قال يا ليت بينى و بينك بعد المشرقين فبئس القرين ))."
از تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🔰🔰#هدفمندي_سورههاي_قرآن
- هر سوره داراى جان و روحى است كه در كالبد آيات آن جريان دارد و اين روح بر مبانى، احكام، توجيهات و اسلوب آن سوره، سلطه و اشراف دارد.
- هر سوره قرآن یک كليت است و باید به همین صورت هم مطالعه و درک شود.
-يكى از نكات بنيادين در درك هدفمندى سوره اين است كه هدف اصلى سوره¬هاى قرآن «كشف كردنى» است نه «وضع كردنى» و هدف اصلى سوره تنها با توجه به همۀ شواهد و قرائن موجود در محتواى سوره قابل شناسائى است.
✅امين الدين الفراهي برای اثبات وجود نظم و یا انسجام موضوعی / ساختاری در تمام سوره-های قرآن دلایل زیر را ذکر می¬کند:
⭕️اول این که تقسیم مطالب قرآنی به چندین سوره نشان می¬دهد هرسوره دارای موضوعی مشخص و متمایز است؛ و گرنه، کل قرآن در یک سوره جای می¬گرفت .
⭕️دوم، حجم متفاوت و نامساوی سوره¬ها نشان مي¬دهد که حجم هر سوره بر اساس اصل نظم مشخص می¬شود.
⭕️سوم، واژة «سوره» به معنای «دیواری است که در میان شهری واقع شده» است. هر دیوار فقط يك شهر را محاط ميكند و به همين ترتيب هر سوره هم فقط مجموعه اي از موضوعات مرتبط را در خود جاي مي دهد.
⭕️چهارم، قرآن، کافران را به چالش فرا می¬خواند (تحدي)که دست كم یک #سوره مشابه آن بیاورند، که منظور آن از «سوره» متنی است که از نظر موضوع کامل و از نظر ساختار منسجم است .
بخشي از فصل 3 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
https://t.me/fahmequran
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهلم
تمرین بیست وپنجم
پرهیز از #لغو
◀️خداوند در سوره فرقان می فرمایند :
🔶وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا
🔸 و كسانى اند كه گواهى دروغ نمى دهند و چون بر لغو بگذرند با بزرگوارى مى گذرند (۷۲)سوره فرقان
👈و اذا مروا باللغو مروا كراما)) - كلمه ((لغو)) به معناى هر عمل و گفتارى است كه مورد اعتنا نباشد، وهيچ فايده اى كه غرض عقلا بر آن تعلق گيرد نداشته باشد، و به طورى كه گفته اند: شامل تمامى گناهان مى شود. و مراد از ((مرور به لغو)) گذر كردن به اهل #لغو است در حالى كه سر گرم ل#غو باشند.
و معناى آيه اين است كه : بندگان رحمان چون به اهل #لغو مى گذرند و آنان را سرگرم #لغو مى بينند، از ايشان روى مى گردانند، و خود را پاكتر و منزه تر از آن مى دانند كه در جمع ايشان در آيند، و با ايشان اختلاط و همنشينى كنند.
💫تفسير الميزان
💫سوره فرقان
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan.
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
موضوع بحث:
#وضعیت_کوهها در #قیامت چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف قیامتی #جبال
✅وضعیت جبال در قیامت چگونه است؟
✨✨قسمت پنجم
تامل در آيات قران،در خصوص تقدم و تاخر حالات مختلف جبال،نكات زير قابل استخراج است:
1-هباء منبثا(ذرات ريز پراكنده در هوا) بعد از بس (ريز شدن) و اين هم بعد از رجف و لرزه زمين سوره واقعه
2-سراب شدن پس از سير #جبال پس از #نفخه_صور_دوم سوره نبا
3-هموار شدن كوهها و زمين بعد از حمل و برداشته شدن آنها بعد از نفخه صور سوره حاقه
4-تله هاي شن روان بعد از لرزش زمين و كوهها سوره مزمل
5-صاف و هموار شدن پس از ريشه كنده شدن #كوهها سوره طه
6-صاف و هموار شدن زمين بعد از سير و حركت كوهها سوره كهف
با توجه به كليه ايات مرتبط با وصف جبال در #قيامت و توضيحات بالا ميتوان اين گونه مراحل تحولات كوهها را بيان كرد:
1-وقوع نفخه يا صيحه
2-لرزش شديد زمين و كوهها (ترجف الارض و الجبال)(رجت الارض)
3-كنده شدن كوهها از ريشه و زمين چسبيده به انها (الجبال نسفت) (ينسفها ربي نسفا)
4-سير و حركت قطعات كنده شده (حملت الارض و الجبال) (الجبال سيرت) (تسير الجبال سيرا)
5-برخورد و شكسته و ريز ريز شدن قطعات (بست الجبال بسا)
6-به هوا پرتاب شدن ذرات ريز و معلق شدن در هوا مانند پشم زده شده (تكون الجبال كالعهن المنفوش) (فكانت هباء منبثا)
7-فرود امدن اين ذرات به زمين و تشكيل تلهاي شن لغزان و در حال ريزش (وكانت الجبال كثيبا مهيلا)
8-صاف و هموار شدن زمين پس از ريزش همه توده هاي شن و كوببيده شدن قطعات برجاي مانده (فيذرها قاعا صفصفا) (فدكتا دكه واحده)
9-سراب به نظر رسيدن كوهها در زمين هموار (و سيرت الجبال فكانت سرابا)
با توجه به اينكه طبق ايات سوره نبا ،سير جبال بعد از نفخه صور دوم و محشور شدن آدميان است،لذا مراحل 4 به بعد قطعا در نفخه دوم است.
از انجا كه دو مرحله قبل پيش نياز مراحل بعدي است ،قبل از انها بايد صورت گرفته باشد. هرچند وقوع زلزله عظيم در نفخ صور اول نيز حتمي است،اما از انجا كه در ايات مربوط به مراحل اول و دوم،مراحل بعدي يا ساير وقايع مربوط به حشر نيز بدون فاصله ذكر شده (يوم ترجف الارض و الجبال و كانت الجبال كثيبا مهيلا يا اذا رجت الارض رجا و بست الجبال بسا فكانت هباء منبثا يا اذاالجبال نسفت و اذاالرسل اقتت )،
لذا ميتوان گفت تمامي تحولات ذكر شده در قران راجع به تحولات كوهها مربوط به نفخ صور دوم يا #روز_محشر است.
✨✨پایان.✨✨
🖋سید کاظم فرهنگ
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"فَاذکُرُونِی اَذکُرکُم"
"یادم کنید تا یادتان کنم"
"نام های خداوند"، برکت است. صید برکت، وسیله ای توانا می خواهد، که آن، "ذکر" است. برکتِ صید شده ظرفی می طلبد مناسب حالش، که آن "قلب" است. و قلب باید پیش از این "خالی" شده باشد. پاک و بی تعلق. برای اینکه یک فنجان چای برای نوشیدن داشته باشی، ابتدا باید؛ الف) چای وجود داشته باشد، ب) فنجانی وجود داشته باشد، ج) حرکت و توانایی برای ریختن چای در فنجان وجود داشته باشد، د) فنجان خالی باشد.
آنگاه که "نام خداوند" وارد قلبت شد، ذکرت قلبی است پس زبانت ساکت می شود، زیرا در این کیفیت فقط "مذکور" می درخشد و نه ذاکر. این یعنی، ذکر، مذکور را به درون کشیده و در قلب متجلّی اش نموده است. با این روند، روح، نور یافته و به ظهور خویش نائل می شود. پس از این "واقعه"، نگاهت به جهان تغییر خواهد کرد، چه آن نگاه تاریک و بسته و خفته ی پیشین زایل شده است. و یادت باشد که "واقعه" نام قیامت روح است همچنانکه "الساعة" نام قیامت قلب است و "الطامة الکبری" نام قیامت کبری است.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
👈"مطلب آیه 22 خطاب عمومی به هر شخص است که از این شرایط (یعنی قرار گرفتن در شرایط رسیدگی) غافل بودی و اینک داری بطور مستقیم واقعیات را درک می کنی. اما اینکه فرموده «چشمت تیز است» یعنی اینکه بخوبی می بینی.
توضیح این فقره این است که مؤمنان ، دراثر ایمان به آخرت ، از هم اکنون هم که در این جهان زندگی می کنند راجع به آن جهان علم و آگاهی دارند .
(توجه فرمائید به آیات 3 تا 7 سوره تکاثر و شرحی که ذیل آن عرض کرده ایم)
اما کافران از آن غافلند ، و در آنجا ناگهان از غفلت در می آیند .
اما مؤمنان هم ،که اجمالاً راجع به آن علمی دارند در آنجا علمشان عینی تر، واضح تر، قوی تر، و عمیق تر، می شود.
قبل از « گهواره»، تا پس از « گور»
👈از آیات 17 تا 21 مطالبی فهمیده می شود که آنها را اجمالاً قبلاً دیده ایم که به طور گذرا عرض می کنیم :
مطالب مزبور تفسیر آیه 4 سوره طارق و آیات 10 تا 12 سوره انفطار است (لطفاً مراجعه فرمایید)
در این سه پاراگراف مقاطع مهم زندگی یک فرد انسانی را یادآوری می فرماید: آفرینش (آیه 16)،
قرار دادن ناظر (آیه 17)،
لحظۀ مرگ این جهانی (آیه 19)،
لحظه آفریده شدن مجدد در قیامت (آیه 20)،
چگونگی راهنمائی او تا اینکه (به اصطلاح ما) جلوی میز محاکمه قرار گیرد (آیه 21) که از این آیه با توجه به آیه 17 معلوم می شود پس از خروج از قبر، در آن ازدحامِ عجیبِ هزاران میلیارد نفری، همه اشخاصی که در روی زمین زندگی کرده اند و ناگهان در شرایط جدید قرار گرفته اند هر کس آن دو نفرِ همراه را با خود دارد که یکی از آنها وظیفه راهنمائی او را تا (باصطلاح ) پای میز محاکمه دارد، و دیگری سخنگوی او در پای میز محاکمه است.
این «همراهِ» مطرح در آیه 23، همان «گواه» آیه 21 است.
این پاراگراف اشاره های گذرائی دارد به مرحله ای از قیامت که کارِ رسیدگی اشخاص جهنمی پایان گرفته و حکم آنها صادر می شود.
👈در آیۀ 24 می فرماید «بیفکنید»، اما اگر به کلمه اصلی در متن عربی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که معنی دقیق آن این است : «شما دو نفر بیفکنید» و این سئوال پیش می آید که این «دو نفر» کیستند؟
نزدیک ترین و بهترین جواب این است که این دو نفرِ مورد بحث، همان دو نفری است که در آیه های 17 و 21 مطرح شده، که یکی از آنها نیز همان است که در آیه 23 مطرح گردیده است.
👈توجه به سه کلمه آخر آیه 24 و خود آیۀ 25 و شش کلمه اول آیه 26، ما را به این معنی می رساند که پس از تکمیل پرونده های همگان به همه «دو نفر»های همراه هر کس، این دستور می رسد که ببینند آیا شخصی که وظیفه همراهی او را بعهده دارند، این مشخصات را دارد یا نه؟ (یعنی مشخصاتی که در سه کلمه آخر آیه 24 و تمام آیه 25 و شش کلمه اول آیه 26 به آن تصریح شده) و اگر دارد او را به جهنم بیفکنند.
👈از آیه 27 فهمیده می شود اینک که مصادیق جهنمی بودن واضح و آشکار شده ، جهنمی ها بهانه می آورند که مثلاً من تقصیر نداشتم و این «قرین» (= شخص نزدیک به من در زندگی دنیائی) مرا گول زده و به راه غلط انداخته تا اینکه به این مرحله رسیدم و اگر او نبود من بهشتی می شدم و لذا مرا به جهنم نیاندازید و ...
آن «قرین» هم در مقام پاسخ و رفع اتهام میگوید که «نه تقصیر خودش بود و من او را به طغیان نیفکندم و خودش در گمراهیی دور بود»
👈نکته قابل توجه این است که این «قرین» ، «قرینِ دنیائیِ گمراهی هایِ هر شخص در زندگیِ دنیائی اوست» و ربطی به «قرین»ی که در کلمه دوم آیۀ 23 آمده ندارد.
از تفسیر اقای گنجه ای
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهلم
تمرین بیست وپنجم
پرهیز از #لغو
🌹🌹امام علی علیه السلام می فرمایند:
🔶مَنِ اشتَغَلَ بِغَيرِ المُهِمِّ ضَيَّعَ الأهَمَّ .
🔸هركس به چيزىكه #مهمّ نيست
بپردازد، آنچه راكه #اهميت بيشترى دارد از دست مى دهد.
ميزان الحكمه جلد هشتم
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑 :قسمت اول
❓چگونه میتوان به متن #خطبه_غدیر_خم دست یافت؟
🌸🔶" همان متنی که بین فریقین متواتر است و پیامبر یقینا آنرا بر زبان رانده است. برای آنکه به دشواری این سوال پی ببریم کافی است به متن خطبه غدیر در نخستین منابع معتبر موجود سنی و شیعه نظر کنیم (که در انتهای همین مقاله عرضه میشود).
متن این خطبه در قرن سوم در منابع معتبر شیعه و سنی از »چهار خط« تجاوز نمیکند. حال آنکه طول این خطبه در منابع شیعی قرن ششم بیش از بیست صفحه است.
🔸به عنوان نمونه کافی است به متن خطبه پیامبر (ص) در غدیر خم در کتب احتجاج طبرسی یا روضة الواعظین محمد بن فتال نیشابوری نظر بیندازیم. طی چهار قرن متن #خطبه_غدیر_خم 80برابرشده است!
برای دستیابی به متن مطمئنی از خطبه تاریخی غدیر خم بیست کتاب معتبر اقدم سنی و شیعه انتخاب کرده ام، از هر مذهب ده کتاب.
👈 دو ملاک در انتخاب کتابها مدّ نظر بوده است. یکی اعتبار هر کتاب نزد پیروان آن مذهب، و دیگری اقدم بودن آنها.
صحاح سته اهل سنت و کتب اربعه شیعه جزء منابع اصلی است. به علاوه معتبرترین کتب اقدم فریقین در حدیث، سیره، و تاریخ به منابع اصلی روایی افزوده شده است.
🔸انتخاب عدد ده هم برای سهولت و امکانپذیری تحقیق در نخستین قدم است.
از این بیست منبع منتخب دو سوال ابتدایی پرسیده میشود: آیا واقعه غدیر خم در این کتاب معتبر اقدم مورد اشاره قرار گرفته است یا نه؟
👌🔸 در صورتی که پاسخ مثبت باشد، پرسش بعدی این است: متن #خطبه_غدیر_خم پیامبر در این منبع معتبر اقدم چیست؟
قدم بعدی مقایسه این متون با یکدیگر است. آیا با یک روایت غدیر خم مواجهیم یا با چند روایت؟ آیا نقلهای اهل سنت با نقلهای شیعه مشابه یا مختلف است؟ و در نهایت بر أساس این بیست منبع چه نقلی مطمئنا یا یقینا قابل انتساب به پیامبر (ص) است؟"
💫💫ادامه دارد...
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار(ع) تمسک می جویند .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
♦️ اثبات ولایت امیرالمومنین علی (ع) و دیگر ائمه اطهار تنها با یک آیه قرآن ! ♦️
بسیاری از ما فکر می کنیم اثبات ولایت امیرالمومنین علی (ع) و سایر ائمه اطهار عملی بسیار دشوار است که نیاز به بررسی ده ها کتب شیعی و سنی همراه با نفی و اثبات روایات و قیل و قال هاست. اما جالب است که بدانیم تنها با استناد به آیه ۳۲ سوره فاطر می توان وجود وارثان معصوم پیامبر اکرم (ص) را اثبات نمود. و جالبتر این است که به این آیه توجه نمی شود و برای اثبات وراثت و خلافت ائمه به این آیه استدلال نمی کنند.
حضرت آیت الله صادقی تهرانی تنها با همین آیه صد خانوار از آل سعود در عربستان و برخی از علمای اهل سنت ترکیه را شیعه نمود.
در مقاله ای که پیش روی شماست بحثی عمیق و دقیق حول همین آیه می باشد که وجود وارثان معصوم پیامبر اکرم (ص) را تنها با یک آیه از قرآن مبین اثبات می شود.
〽️ ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ (فاطر : ۳۲)
http://l1l.ir/1r3y
📌 نام مقاله : قرآن منشور وحدت اسلامی
🖊 مولف : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی
📑 تعداد صفحات : ۲۴ صفحه
💠 لینک عضویت در کانال رسولان :
https://t.me/joinchat/AAAAAD___tiI83KydOQmKA
✅✅ ازعلی ع #تبعیت و از امرش اطاعت کنید.
حدیث #منزلت یکی از احادیث معتبر و مورد اتفاق شیعه وسنی است.
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خویش این حدیث را نقل کرده است.ابن ابیالحدیدآن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی، و ابن عبدالبرّ آن را از درستترین و استوارترین روایات دانسته است.
حاکم نیشابوری [۷۳] طریق حدیث را صحیح دانسته و حافظ ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بر صحت آن تأکید کرده است.
از مشهورترین نقلهای این حدیث آن است که پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی علیهالسلام فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی»
نقلهایمختلف حدیث منزلت، همگی، این مضمونمشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی علیهالسلام نسبت به پیامبر، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است.
🔷🔷 اما ببینیم خداوند در قرآن چه مقام و جایگاهی را برای #هارون قرار داده است:
-خلافت و جانشینی
در ماجرای سفر معروف حضرت موسی به میقات و منحرف شدن بنی اسراییل به پرستش گوساله سامری،حضرت موسی
قبل از عزیمت هارون را بعنوان جانشین خود معرفی میکند.
سوره اعراف آیه 142 می گوید:
وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۱۴۲﴾
و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن (۱۴۲)
⭕⭕ بنابراین با توجه به حدیث منزلت ،حضرت علی هم جانشین پیامبر در زمان عدم حضور ایشان است.اما آیا این جانشین ،هم واجب الاطاعه است؟
خداوند در سوره طه آیه 90،گفتگوی موسی و هارون پس از بازگشت موسی از میقات را بیان نموده که موسی به هارون اعتراض میکند چرا جلو بت پرستی گوساله سامری را نگرفتی؟
هارون هم جواب میدهد که من به مردم گفتم که باید از من #تبعیت کنید و امر مرا اطاعت کنید،اما نپذیرفتند.
و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد (۹۰)
✳✳ پس در زمان نبود پیامبر اسلام ،با توجه به حدیث منزلت مسلمانان باید از حضرت علی تبعیت و اطاعت میکردند.
✒سیدکاظم فرهنگ
http://quranpuyan.com/yaf_postst452_zly--tbyt-w-z-mrsh-Tt-khnyd.aspx
اي روزگار،
کاش ميتوانستي همه قدرتهايت را،
واي طبيعت کاش ميتوانستي همه استعدادهايت را،
در خلق يک انسان بزرگ،
نبوغ بزرگ جمع ميکردي،
ويکبار ديگر به دنياي ما يک #علي ديگر ميدادي.
دکتر جرج جرداق مسيحي،
کتاب ،الامام علي،
الصوت العدالته الانسانيه
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹امروز کانال قرآن پویان ،قدم به #پنجمین سال حیات خود گذاشت🌹🌹
سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده
با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان
اقدام به تشکیل کانال کردیم.
در این چهار سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی،
بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه
انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم.
از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم.
نظرات کاربران مختلف پیرامون کانال را در لینک زیر مطالعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst2667_khnl-qrn-pwyn-dr-tlgrm-Telegram-me-quranpuyan.aspx
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهلم
تمرین بیست وپنجم
پرهیز از #لعو
◀️خداوند در سوره قصص می فرمایند :
🔶وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجاهِلِينَ «55»
🔶و هرگاه (سخن) #لَغوى را بشنوند، از آن روى برگردانند و گويند: اعمال ما براى ما و كارهاى شما براى شما باشد، سلام (وِداعِ ما) بر شماباد، ما به سراغ جاهلان نمىرويم.
👌نکته
« #لغو» يعنى امر #بيهوده كه هم در كلام و هم در عمل قابل بروز است و مؤمنان به اعراض از آن سفارش شدهاند. از جمله ويژگىهاى بهشت آن است كه #لغو و #بيهودگى در آنجا نيست.
💫تفسیر نور
🍃🌼🍃
۸
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan.
هدایت شده از قران پویان
💐💐 همزمان با سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و عيد سعيد #غدير،👈فروش ويژه كتاب با 15درصد #تخفيف به مبلغ 12750 تومان،از 23 تا 29 مرداد. #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نماييد https://t.me/fahmequran
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑قسمت دوم،:
👌🔶بخش اول. غدیر خم در منابع اقدم اهل #سنت
از منابع معتبر اقدم اهل سنت ده کتاب انتخاب شده است. سال وفات نویسندگان این کتابها همگی قبل از ۳۰۳ است، یعنی مولفان این کتابها در قرون دوم و سوم میزیستهاند.
سه کتاب اصلی سیره و تاریخ، هفت کتاب اصلی حدیث از جمله صحاح ستة.
عناوین این ده کتاب به شرح زیر است: صحیح بخاری، مسند احمد بن حنبل ،سیره ابن هشام ،سیره ابن إسحاق، انساب الأشراف بلاذری، سنن ترمذی ،سنن ابن ماجه، سنن ابی داود، صحیح مسلم، سنن کبرای نسائی .
❓❓پرسش اصلی این است: در کدامیک از این ده کتاب اشارهای به واقعه غدیر خم شده و چه مقدار از خطبه رسول خدا (ص) در آن نقل شده است؟
از این ده کتاب معتبر اقدم، در چهار کتاب کمترین اشارهای به واقعه غدیر خم ب هچشم نمیخورد: سیره ابن اسحاق، سیره ابن هشام، صحیح بخاری و سنن ابی داود.
این چهار کتاب که دو سیره اصلی و دو کتاب از صحاح ستة را در برمیگیرد واقعه غدیر خم را چیزی مهمی نیافتهاند تا نقل کنند! گویی پیامبر (ص) هرگز در حجة الوداع در برابر چند ده هزار مرد و زن مسلمان خطبهای نخوانده است.
البته در سنن ابی داوود یک اشاره بسیار بسیار مجمل آمده که آنرا هم نقل خواهم کرد.
🔶 اما حداقل در شش کتاب دیگر اقدم اهل سنت اسمی از غدیر خم و عبارات مختصری از خطبه پیامبر (ص) درباره ولایت علی بن ابی طالب (ع) قابل مشاهده است. این کتابها به ترتیب تاریخ وفات نویسندگانشان عبارتند از: مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی،انساب الاشراف وسنن کبرایی نسائی.
👈این شش کتاب عبارتند از چهار کتاب از صحاح ستة، یکی از معتبرترین کتب تاریخ و یک مجموعه حدیث اقدم از صحاح سته. بوده اند، یعنی در کتب معتبر قرن سوم اهل سنت به #واقعه_غدیر_خم و خطبه پیامبر در آن روز صریحا اعتراف شده است.
💫💫ادامه دارد
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#جملات زیبا از قرآن کریم
تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆
قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
سوره مبارکه توبه، آیه ۵۱
بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند.
برگرفته از کانال حفظ قرآن
@hefzequranchannel
http://yon.ir/Qp2641
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
🔹فراز آیات ۳۰-۲۴
أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ {24}
[به آن دو فرشته خطاب مى شود] هر كافر عنادکننده را در جهنم فروافكنيد {24}
مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ {25}
[هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى {25}
الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ {26}
كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد {26}
قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ {27}
[شيطان] همدمش مى گويد پروردگار ما من او را به عصيان وانداشتم ليكن [خودش] در گمراهى دور و درازى بود {27}
قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ {28}
[خدا] مى فرمايد در پيشگاه من با همديگر مستيزيد [كه] از پيش به شما هشدار داده بودم {28}
مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ {29}
پيش من حكم دگرگون نمى شود و من [نسبت] به بندگانم بيدادگر نيستم {29}
يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ {30}
آن روز كه [ما] به دوزخ مى گوييم آيا پر شدى و مى گويد آيا باز هم هست (کنایه از کثرت جهنمیان){30}
♻️عصاره فراز آیات (30-24):سرنوشت محتوم جهنمی برای کافران لجباز،منع کنندگان از خیر،متجاوزان و مشرکان
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهلم
تمرین بیست وپنجم
پرهیز از #لغو
◀️خداوند در سوره مومنون می فرمایند :
◀️الذین هم عن اللغو معرضون". [۴]المومنون
👈کار" #لغو" آن کاری است که فایده نداشته باشد و بر حسب اختلاف اموری که فایده عاید آنها میشود مختلف میگردد. چه بسا فعلی که نسبت به امری #لغو و نسبت به امری دیگر مفید باشد.
پس کارهای #لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد
البته #لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمیشود بلکه افکار #بیهوده و بی پایهای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول میدارد همه در مفهوم #لغو جمع است.
در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شدهاند که نه تنها به اندیشههای باطل و سخنان بی اساس و کارهای #بیهوده دست نمیزنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند.
💫 تفسیر المیزان
💫سوره المومتون
🍃🌼🍃
۸
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan.
بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑قسمت سوم:
غدیر در منابع اقدم اهل #سنت
از این شش کتاب در دو کتاب سنن ابن ماجه و سنن ترمذی اسم غدیر خم نیامده در حالی که به نکاتی ازخطبه آن اشاره شده است.
🔸در صحیح مسلم کلمه غدیر (برکه) نیامده اما بجایش آبی بنام خم ذکر شده است.
🔸در سه کتاب مسند احمد بن حنبل، انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی بخشهایی از خطبه پیامبر همراه با تصریح به اسم غدیر خم آمده است.
در دو کتاب به اینکه واقعه در حجة الوداع رسول الله رخ داده تصریح شده است: انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی.
در دو کتاب خطبه پیامبر در حج گزارش شده، اما اشاره ای به حج آخر نشده: سنن ابن ماجه و سنن ترمذی. در کتاب اخیر روز واقعه عرفه گزارش شده است.
در دو کتاب مسند احمد بن حنبل و صحیح مسلم اشارهای درباره حج نیامده است.
آنچه در این شش کتاب به عنوان خطبه غدیر خم معرفی شده بر سه گونه است:
◀اول. #حدیث_ولایت
🌸👌الست أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: بلى. قال: ألست أولى بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى. قال: من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه
◀گونه دوم: #حدیث_ثقلین؛
◀گونه سوم: جامع حدیث ثقلین و حدیث ولایت.»
#حدیث_ولایت.
حدیث ولایت به عنوان خطبه غدیر خم از چند طریق شناخته شده از صحابه پیامبر (ص) به شکل سه جزئی(پرسش و پاسخ اولویت پیامبر، #ولایت_علی و حداقل دو دعا) به پنج طریق زیر روایت شده است:
۱ . انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی)
۲ . انشاد علی بن ابی طالب بر منبر مسجد کوفه (سنن نسائی)
۳ . روایت براء بن عازب (مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه و انساب الاشراف بلاذری)
۴. روایت اول زید بن ارقم (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی)
۵ . روایت سعد بن ابی وقاص (سنن نسائی)
👈حدیث ولایت به گونه دو جزئی به دو طریق ذیل روایت شده است:
بدون استفهام صدر در روایت اول ابی سعید خدری (انساب الاشراف بلاذری)؛
منهای دعای ذیل در روایت زید بن ارقم به نقل عطیه کوفی (مسند احمد بن حنبل)
🔶حدیث ولایت به عنوان #خطبه_غدیر منهای استفهام صدر و دعاهای ذیل یعنی تنها گزارش مختصر من کنت مولاه فعلی مولاه به شش طریق زیر روایت شده است: »
۱. انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل به نقل اذان بن عمر)
۲. روایت ابی ایوب و دیگر انصار در رحبة (مسند احمد)
۳. روایت اول زید بن ارقم (سنن ترمذی)
۴. روایت سعد بن ابی وقاص (سنن ابن ماجه)
۵. روایت ابوهریرة (انساب الاشراف بلاذری)
۶. روایت بریدة بن حصیب (انساب الاشراف بلاذری)
💫💫ادامه دارد
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛