#تحریفات در #واقعه_تاریخی_كربلا
قسمت سی و یکم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅تحریف مخصوص ما ایرانیها
یك چیزی كه مخصوص ما ایرانیهاست من عرض می كنم [و آن این است كه می گوییم ] «امام زین العابدین بیمار» .
شما در غیر زبان فارسی در جای دیگر این كلمه ی «بیمار» را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینید. مثلاً در زبان عربی. ایشان القاب زیادی دارند. «السّجاد» یكی از القابشان است، «ذو الثَّفَنات» یكی از القابشان است.
شما ببینید یك كتاب در دنیا پیدا می كنید كه یك #لقبی به زبان عربی به امام داده باشند كه مفهوم بیمار را برساند؟ من نمی دانم چطور شده كه ما فارسی زبانها این لقب را به امام داده ایم؟ !🤔
البته علتش معلوم است. امام زین العابدین تنها در ایام #حادثه_عاشورا بگویم من الاتفاق، بگویم تقدیر الهی بود برای اینكه امام زنده بماند و نسل امام حسین از این طریق محفوظ بماند- بیمار بودند و همان بیماری ایّام عاشورا سبب نجات ایشان شد.
چند بار تصمیم گرفتند امام را بكشند، چون بیماری ایشان در آن وقت شدید بود، گفتند: «اِنَّهُ لِما بِهِ» یعنی این كه دارد می میرد، چرا دیگر او را بكشیم؟
كیست در دنیا كه در عمرش بیمار نشود؟ 🤒
هر كسی در عمرش یك بار، دو بار بیمار می شود. دیگر در غیر این چند روز شما ببینید یك جا نوشته اند كه امام زین العابدین بیمار بود؟ ولی ما امام زین العابدین را یك آدم بیمارِ مریضِ زردرنگِ تبِ لازمی [تصور كرده ایم ] كه همیشه عصا به دستش است و [با] كمر خم دارد راه می رود و آه می كشد. آن وقت می گوییم امام چهارم ما هم هست.
همین #دروغ و #تحریف سبب شده است كه بسیاری از اشخاص آه بكشند، ناله كنند، خودشان را به موش مردگی بزنند و مردم از آنها احترام كنند، بگویند ببین آقا را!
درست امام زین العابدین بیمار! این تحریف است.
امام زین العابدین با امام حسین هیچ فرق نداشته است، با امام باقر از نظر مزاج و بنیه هیچ فرق نداشت.
امام چهل سال بعد از حادثه ی كربلا زنده بود و مثل همه سالم بود. با امام صادق فرقی نداشته است. چرا ما بگوییم «امام زین العابدین بیمار» ؟ ! .🙄
خدا رحمت كند مرحوم آیتی (رضوان اللّه علیه) را كه یك گوهر گرانبهایی بود از دست ما رفت.
ایشان همین موضوع را جزء مسائلش طرح كرد. البته مختصر طرح كرد و رد شد، گفت همین چه حرفی است كه ما به امام زین العابدین نسبت بیماری می دهیم؟😕
یك لقب به امام داده ایم كه هركس بشنود خیال می كند امام یك مردی بوده در تمام عمر بیمار. بعد یك قضیه ی جالبی نقل كرد.
گفت كه همین چندی پیش یكی از مجلات را می خواندم كه در آن مجله نویسنده ی مقاله ای از وضع دولت و كارمندان دولت انتقاد كرده بود. این طور انتقاد كرده بود كه اغلب كارمندان دولت و متصدیان امور یا افرادبی عرضه ای هستند یا افراد ناپاكی؛ یا عرضه دارند و ناپاك اند و یا پاك اند و بی عرضه.
عین عبارت را ایشان نقل كردند. نوشته بود كه اغلب متصدیان امور یا شمرند یا امام زین العابدین بیمار، و حال آنكه ما نیازمندیم به افرادی كه حضرت عباس باشند، هم پاك باشند و هم كاربُر؛ یعنی شمر كاربُر بود ولی ناپاك، امام زین العابدین بیمار آدم پاكی بود، متأسفانه كاربُر نبود، عرضه و لیاقتی نداشت؛ حضرت عباس خوب بود كه هم پاك بود و هم كاربُر! به همان آدم اگر بگویید امامهایت را بشمار، می گوید امام چهارم من امام زین العابدین بیمار است.
یك آدمی كه تو اعتقادت- العیاذ باللّه- درباره ی او این است كه او یك آدم پاكی بود ولی كاربُر نبود و حضرت عباس كه مأموم بود و امام نبود از او بالاتر بود چون هم پاك بود و هم كاربُر، پس چه امامی و چه پیشوایی؟ !
ببینید همین یك جریان كوچك چقدر انحراف به وجود می آورد.
ما ایرانیها یك مردم ضعیف پسندی هستیم. آه و ناله كردن در میان ما سرقفلی دارد. هركس می خواهد بگوید من آدم خوبی هستم، خودش را شل می كند، رها می كند، آه می كشد، ناله می كند. این معلول همین دروغی است كه ما به امام زین العابدین نسبت داده ایم و ایشان را «امام زین العابدین بیمار» می خوانیم. تا شخصی می گوید آه، می گوییم درست مثل امام زین العابدین بیمار.
ادامه دارد…
https://telegram.me/quranpuyan
✅✅ به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به موضوعات قرآني در هفته اخير
🌹 امار بازديد روزانه از #تالار_گفتگوهاي_قران_پويان در سه روز متوالي
بيش از ده هزار بازديد ثبت شده است
روزجمعه 5 مهر:17026
روز شنبه 6مهر:10030
روز يكشنبه7 مهر:11547
شايان ذكر است بيشترين تعداد بازديد از سايت،در مرداد ماه سال جاري به ميزان 17961 ثبت شده است.
www.quranpuyan.com
4_6046157081851986491.mp3
13.94M
🔻«دانایی در دليری»🔻
زينب كبري سمبل #عقلانيت در مقاومت
☑️ 11 آبان 1396
استاد سروش محلاتي
@quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
🌹فاطمه الزهرا علیها السلام فرمود:
🔸اَلْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الْجَنَّةَ وَالْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُعانِدِ الْمُعادى يَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.
🔸 #خوشرويى با مؤمن، موجب دستيابى به #بهشت مى شود و #خوشرويى نسبت به غير مؤمن انسان را از #عذاب_آتش حفظ مى كند.
📚فاطمه الزهرا بهجة قلب المصطفى، ج 1: 300.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌐 با حضور اساتید و پژوهشگران علوم قرآن بررسی میشود:
📖 آشنایی با اندیشههای تفسیری «فضلالرحمان ملک» 📖
در پیشدرآمد این نشست آمده است:
◀️ #فضل_الرحمن_ملک ( ۱۹۱۹– ۱۹۸۸) یکی از متفکران نوگرای مسلمان دوران معاصر است که به خاطر اندیشههای متجددانهاش دربارهٔ اسلام و همچنین مطالعاتی که در مورد هرمنیوتیک و فهم قرآن انجام دادهاست، شهرت دارد.
◀️ پروژه اصلی فضل الرحمن چگونگی مواجهه با #مدرنیسم و انطباق #احکام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام در دنیای جدید است.
◀️ «او به دعوت ایوب خان رئيس جمهور پاکستان برای مدتی ریاست انستیتوی تحقیقات اسلامی را بر عهده داشت. هدف این مؤسسه ارائه راهکارهایی برای انطباق راهبردها و سیاستهای اداره کشور با اصول و موازین اسلامی و قابل اجرا در شرایط متغیر دنیای جدید بود.
◀️ فضلالرحمان در عین نوگرایی یکی از منتقدان #سکولاریسم بود و حذف دین از عرصه عمومی را نفی هویت مسلمانان میدانست. او در پی درکی ناب از معنای دین در دنیای جدید بود به گونهای که مؤمنان در پرتو آن بتوانند جایگاه خویش را در دنیای جدید بیابند و به پرسشهایی که مدرنیته پیش روی آنان نهاده پاسخ دهند. راه حل او تفسیر قرآن بر اساس مبانی هرمنوتیکی و اجتهاد بنیادین بر اساس اصلیترین ارزشهای دینی بود. به باور او زمینههای تداوم حضور الهام بخش اسلام در جامعه امروز تنها از این طریق تأمین می شود و در غیاب چنین فهمی از قرآن و چنین اجتهادی در فهم احکام، جوامع اسلامی در دام سکولاریسم گرفتار خواهند آمد.
◀️ آرای فضلالرحمن در باره قرآن و بازنگری و نوسازی اجتهاد با انتقادات و مخالفتهایی نیز روبرو بوده است. آشنایی با اندیشههای تفسیری این متفکر مسلمان و نیز نقدهایی که بر آرای او وارد شده است به رشد و ارتقای حوزه مطالعات قرآنی در جامعه ما مدد خواهد رساند.
◀️ #انجمن_مطالعات_قرآنی ، یازدهمین نشست فصلی خود را به بررسی رویکرد تفسیری این متفکر نوگرا اختصاص داده و مطالعات وی در زمینه دین و بهطور خاص قرآن کریم را به بحث میگذارد.
دکتر علاقهبندی، دکتر نراقی و دکتر عباسی سخنرانان این رویداد خواهند بود.
حضور علاقهمندان به این مباحث در این همایش که ساعت 9 صبح هجدهم مهرماه در باشگاه اندیشه برگزار میشود آزاد است.
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح)
1⃣1⃣ #بقره(گاو):
#قرآن
🌹بقره آیه ۷۰ و ۷۱🌹
گفتند از خدایت بخواه تا برای ما روشن کند، آن چگونه گاوی ست؟ این گاو بر ما مشتبه است و اگر خدا بخواهد ما قطعاً بدان راه خواهیم یافت. گفت: او می فرماید آن گاویست نه رام که زمین را شخم زند و نه به کشت آب دهد، تندرست است بی هیچ لکّه ای در آن. گفتند : اینک حق را ادا کردی پس همان را سر بریدند هر چند نزدیک بود این کار را نکنند.
#تورات
🌹اعداد، فصل ۱۹🌹
خداوند به موسی و هارون فرمود که این دستورات را به قوم اسرائیل بدهند که یک گاو قرمز و بی عیب را که هیچ یوغی بر گردنش گذاشته نشده باشد، بیاورند و آنرا به العازار کاهن بدهند. قربانی باید بیرون اردوگاه برده شود و در حضور العازار ذبح شود .
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
❓منظور از ورتل القران ترتيلا چيست؟
واژه ترتيل تنها در دو سوره از قران بكار رفته است
. يكي در سوره فرقان است كه خداوند در پاسخ به ايراد عدم نزول يكجاي قران،ميفرمايد "كذلك لنثبت به فوادك و رتلناه ترتيلا" و ترتيل قران را به خود منسوب مي كند.
در سوره مزمل نيز واژه ترتيل بكار رفته كه به پيامبر ترتيل قرآن امر شده است.
در معناي لغوي ترتيل كلام چنين امده است:
1. رَتَّلَ
[ ر ت ل ]. ( فعل : رباعي متعد ). رَتَّلْتُ ، أُرَتِّلُ ، رَتِّلْ ، مصدر تَرْتِيلٌ .
1 . :- رَتَّلَ آيَاتٍ مِنَ الذِّكْرِ الحَكِيمِ :- : قَرَأَهَا قِرَاءةً إنْشَادِيَّةً ، تَجْوِيدِيَّةً . المزمل آية 4 وَرَتِّلِ القُرْآنَ تَرْتِيلاً ( قرآن ).
2 . :- رَتَّلَ الصَّلَوَاتِ :- : تَغَنَّى بِهَا .
3 . :- رَتَّلَ البَيْتَ :- : نَسَّقَهُ ، نَظَّمَهُ .
4 . :- رَتَّلَ الكَلاَمَ :- : أَحْسَنَ تَأْلِيفَهُ .
المعجم: الغني
2. رتّل الله القرآن
أنزله مقسّمًا على حسب الأسباب في تؤدة وتمهّل :- { كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلاً }.
المعجم: عربي عامة
در قران،ترتيل قران منحصر به خدا و پيامبر شده و حتي در ايه 20 همين سوره مزمل هم كه خداوند به مسلمانان در قيام شب تخفيف داده،انها را به ترتيل خواني قران موظف نكرده بلكه فرموده است:فاقرئوا ما تيسر من القران.
http://yon.ir/Qp4045
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
🌹حضرت علی (ع) میفرمایند:
🔶 اُبذُلْ لأِخيكَ دَمَكَ و مالَكَ ، و لِعَدُوِّكَ عَدلَكَ و إنصافَكَ ، و لِلعامَّةِ بِشرَكَ و إحسانَكَ.
جان و مالت را فداى برادر خود كن و عدل و انصافت را نثار دشمنت و #خوشرويى و #احسانت را به عموم مردم ببخش.
📚بحار الأنوار : 78/50/76
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در #واقعه_تاریخی_كربلا
قسمت سی و دوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅تحریف مخصوص ما ایرانیها
مرحوم شمس، واعظ تهرانی معروف گفته بود در مشهد یك شبی ما را به جایی دعوت كردند، ما هم به خیال اینكه یك مهمانی معمولی است رفتیم. دیدیم نه، جمعیت خیلی زیاد است. سفره آوردند. دیدم در جلو هر یك از ما یك بشقاب غذا گذاشته اند🍲.
من هرچه كه نگاه كردم نفهمیدم چیست؟ چون این قدر تیره بود كه از ماش تیره تر.😏
دست گذاشتم، دیدم هر جایش دست می گذارم از بشقاب می خواهد بیرون بیاید؛ این قدر سفت و محكم است. منتظر شدیم كه چیز دیگر بیاورند.دیدم نه، جمعیت شروع كردند از همینها استفاده كردن. صاحب خانه را صدا كردم آمد.
گفتم اینها چیست كه به حلق خلق اللّه می كنی؟ گفت ای آقا! شما هم از این حرفها می زنید؟ از شما قبیح است، زشت است. چطور؟ گفت این آش امام زین العابدین بیمار است. گفتم اگر راست می گویی كه آش امام زین العابدین بیمار است😳،
پس بیماری ایشان در همه ی عمر از همین آش بوده كه می خورده اند! اینهاست كه چهره های پاك و نورانی را مشوّه كرده است و مشوّه می كند.😔
اصلاً #امامت به معنی نمونه و سرمشق بودن است؛ یعنی #فلسفه ی وجود امام این است كه یك انسانِ مافوق باشد، یك انسان مافوق انسانها باشد،
همین طوری كه پیغمبران «بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحی اِلَیْهِ» بودند تا مردم از این مثلهای اعلا پیروی و تبعیت كنند.
اما وقتی كه چهره ی این شخصیتها این قدر مشوّه و خراب شد، سیمایشان تغییر كرد، اینها دیگر قابل پیروی و لایق پیروی نیستند و نمی شود از اینها پیروی كرد؛ یعنی پیروی از این شخصیتهای خیالی به جای این كه نافع باشد نتیجه ی معكوس می بخشد.
پس اجمالاً دانستیم كه خطر تحریف چقدر زیاد است، واقعاً خنثی می كند. واقعاً تحریف ضربت غیر مستقیم است، خنجر از پشت زدن است.⚡️
قبلاً هم اشاره كردم نسل یهودیها قهرمان #تحریف در جهان اند.
هیچ كس به اندازه ی اینها در تاریخ جهان تحریف نكرده است و به همین دلیل هیچ كس به اندازه ی اینها به بشریت ضربه نزده است، حقایق را قلب نكرده و بدعتها ایجاد نكرده است.
اینها بودند كه در هر دین و #مذهبی #افكار مزخرف خودشان را به نام اولیاء همان دین و مذهب پخش می كردند. این هم یك مطلب كه من به طور اجمال اشاره كردم.
اما وظیفه و #رسالت.
بدانید كه وظیفه ی سنگینی داریم، مخصوصاً در این عصر. دیگر با حادثه ی تحریف شده نمی شود به مردم خدمت كرد. در گذشته هم نمی شد. در گذشته اگر فایده ای نداشت، ضررش كم بود، ولی حالا ضررش خیلی زیاد است. ما و شما باید توجه داشته باشیم كه بزرگترین وظیفه ای كه ما داریم این است كه ببینیم چه تحریفهایی در تاریخ ما شده است؟ چه تحریفهایی در نقاشی شخصیتهای بزرگان ما شده است؟ چه تحریفهایی در قرآن ما شده است؟
اما تحریف قرآن تحریف لفظی نیست، یعنی در قرآن یك كلمه نه كم شده و نه زیاد (قبلاً عرض كرده ام تحریف معنوی به اندازه ی تحریف لفظی خطرناك است) ، بلكه تحریف معنوی است، یعنی تفسیر و توجیه غلط.
در قرآن كوچكترین تحریف لفظی صورت نگرفته است، نه یك «واو» كم شده است و نه یك «واو» زیاد. اما چقدر ما همیشه تحریف معنوی می كنیم، یعنی آیات قرآن را غلط تفسیر و توجیه می كنیم! همین هم نباید باشد. تاریخهای ما، آن تاریخهایی كه برای ما درس آموزنده است، سند اخلاقی ماست، سند تربیت اجتماعی ماست، مثل حادثه ی تاریخی عاشورا، ببینیم چه تحریفاتی در اینها شده است؟ باید با این تحریفات مبارزه كنیم.
https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر
💫پروردگارا در هر کار به تو توکل میکنیم و از تو استعانت میجوییم که بازگشت همه ما به سوی توست.
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#قرآن در کلام #معصومین
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
امام حسن مجتبی (ع):
تنها چيزى كه در اين دنياى فانى ، باقى مىماند #قرآن است ،
پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد ، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد.
همانا محق ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كنند اگر چه آن را حفظ نكرده باشند ،
و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند.👌
(ارشاد القلوب ، ص ۱۰۲)
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
https://eitaa.com/quranpuyan
Emam & kenaregiri az ghodrat.mp3
20.16M
🔻سخنرانی در روز شهادت امام مجتبی(ع)🔻
☑️«امام و کنارهگیری از قدرت»☑️
استاد سروش محلاتي
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
✅ اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی #ترتیل
◀️ تفسیر المیزان در معنی رتلناه ترتیلا می فرماید: بعضی از آیات را در پی بعضی دیگر آوردیم بگونه ای که روابط از میان نرود و آثار آنها منقطع نگردد تا در نتیجه آن غرض و هدف تعلیم تباه نشود، بلکه قرآن دارای سور و آیاتی است که بعضی از آنها در پی بعضی دیگر نازل شده و مرتب و منظم گشته است.
می بینیم که نظم و ارتباط معنوی را نیز، علامه در آیه فوق، مطرح می نماید، لیکن با کمال تعجب در آیه سوره مزمل، ترتیل را به تلاوت قرآن بواسطه تبیین حروف با حفظ توالی و ارتباط لفظی معنی نموده اند!:
ترتیل القرآن: تلاوته بتبین حروفه علی توالیها.
◀️ تفسیر کشاف : ترتیل را در آیه اول، بمعنی تقدیر آیه ای بعد از آیه دیگر و تقدیر توفیقی دیگر از پس توقفی گرفته است و احتمال می دهد که به معنی امر به ترتیل قرائت قرآن باشد در آیه دوم می گوید: ترتیل قرآن: قرائت قرآن: با سهولت و روانی و درنگ و مهلت، بواسطه تبیین حروف و اشباع حرکات می باشد تا آنکه آیات تلاوت شده، به دندان مرتب و منظم شده، تشبیه گردد؛ وی سپس به قول عمر در نهی از قرائت تند تند و به قول عایشه، در مورد قرائت پیامبر استشهاد می کند که اگر شنونده می خواست حروف آیات را در قرائت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بشمارد می توانست.
📙از کتاب پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن
ولی الله نقی پورفر
http://yon.ir/Qp4045
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
🌹علی علیه السلام می فرمایند:
🔶الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
🔸 #خوشرويى وسيله دوست يابى، است.
📚 #حکمت ۶ نهج البلاغه
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت سی و سوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ وظایف علمای امت
حال، #وظایفی كه علمای امت دارند چیست؟
وظایفی كه عامه ی مردم و توده ی مردم دارند چیست؟
راجع به #علمای امت یك سخن كلی باید عرض كنم و آن سخن كلی این است كه عالِم نقطه ی انحرافش در اینجاست: عالم همیشه خودش را در مقابل مردم می بیند با یك سلسله نقاط ضعف و عیبها.
نقاط ضعف روحی، اخلاقی، اجتماعی كه یك نوع بیماری در افراد است با بیماریهای جسمانی این تفاوت را دارد كه در بیماری جسمی خود بیمار غالباً بیماری خودش را احساس می كند و خودش دنبال معالجه است،
ولی در بیماریهای روحی آنچه كه كار را مشكل می كند این است كه شخص بیمار است ولی خودش نمی فهمد كه بیمار است، بلكه بر عكس آن بیماری را به عنوان سلامت می پذیرد و به بیماری خودش علاقه دارد.
نقاط ضعف روحی كه در افراد هست، چنین نیست كه افراد نقاط ضعف خودشان را به عنوان نقطه ی ضعف بشناسند و قبول كنند، بلكه نقاط ضعف را نقطه ی قوّت در خودشان می دانند. ولی این عالم است كه می فهمد نقاط ضعف اجتماعش چیست. حال، عالم كه در مقابل نقاط ضعف اجتماع قرار می گیرد دو حالت دارد (سر دوراهی اینجاست) : گاهی با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، این را می گویند «مصلح» . مصلح یعنی كسی كه با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، قهراً مردم هم غالباً از او خوششان نمی آید. ولی گاهی عالم می بیند مبارزه كردن با نقاط ضعف مردم كار سخت و مشكلی است، ضرر دارد، منفعت نمی كند، از نقاط ضعف مردم استفاده می كند، نه اینكه با نقاط ضعف مبارزه كند.
اینجاست كه مصداقِ «فقیهٌ فاجرٌ» می شود كه پیغمبر اكرم فرمود: آفت دین سه چیز است: یكی از آنها فقیه فاجر است.
در سایر مسائل بحثی نمی كنیم، در همین مسأله ی ما نحن فیه (به قول طلبه ها) ، در همین واقعه ی تاریخی عاشورا بحث می كنیم. عامه ی مردم دو نقطه ی ضعف در موضوع عزاداری امام حسین دارند. ما با این دو نقطه ی ضعف چه كنیم؟
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
خدایا روزی ام را در دست دیگران قرار نده تا به هنگام بخشش، گرفتار ستایش و در هنگام منع و کمک نکردن اسیر سرزنش شان نگردم.
صحیفه_سجادیه
🍁🍂🍁🍂
قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزٰائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ اَلْإِنْفٰاقِ وَ كٰانَ اَلْإِنْسٰانُ قَتُوراً (١٠٠)اسراء
بگو اگر شما صاحب خزائن رحمت پروردگارم باشید بازهم ازترس فقیر شدن از انفاق ، بخل و امساک خواهید ورزید، چون انسان همواره بسیار بخیل است
برگرفته از کانال حفظ قرآن
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
http://yon.ir/mf1wv
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
✅ اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی #ترتیل (بخش دوم)
◀️ سیوطی در اتقان، ترتیل را در حوزه لفظ معنی می کند با آنکه خود، روایات ترتیل در لفظ و معنی را در ابتدا ذکر می نماید، و از قول زرکشی در البرهان می گوید: کمال ترتیل، تفخیم الفاظ و تبیین و جدا نمودن و عدم ادغام حروف در یکدیگر می باشد و گفته شده است که این اقل مراتب ترتیل می باشد و کمال ترتیل آن است که قرآن را بر جایگاههایش بخواند پس اگر آیه تهدیدی را خواند با آهنگ تهدید، آن را تلفظ نماید و یا اگر آیه تعظیمی را قرائت نمود با آهنگ تعظیم تلفظ نماید.
سیوطی در بحثهای بعدی خود تدبر، گریه هنگام قرائت، زیبایی صوت، قرائت با تفخیم و رفع صوت را مطرح می نماید که نشان می دهد ترتیل را به معنی مذکور در البرهان گرفته است حال آنکه چنانکه بیان شد همه این مسائل را ترتیل با خود بهمراه دارد.
◀️ غزالی در احیاء علوم الدین ترتیل را کمک و یاور تفکر و مقدمه آن مطرح می نماید و به همان نظر سیوطی معنی می کند و جهر در قرائت و تحسین صوت و گریه را از معنی ترتیل جدا می نماید.
◀️ فیض کاشانی در مقدمه صافی و در محجه البیضاء با وجود ذکر روایات ترتیل به همان معنی مذکور در احیاء علوم الدین می گیرد.
◀️ مختار الصحاح به روانی در قرائت و تبیین حروف معنی می کند و زمخشری در اساس البلاغه، ترتیل را به معنی روانی در قرائت و نیکو نمودن تالیف حروف می گیرد.
📙از کتاب پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن
ولی الله نقی پورفر
ادامه دارد...
http://yon.ir/Qp4045
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
🌹🌹 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَ):
🔶« أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا
🔸👌«کاملترين مؤمنان از لحاظ ايمان، #خوش_اخلاقترين آنان است.
📚تحف العقول ، ج 2، ص 47
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در #واقعه_تاریخی_كربلا
قسمت سی و چهار
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅دو نقطه ی ضعف مردم در مجالس عزاداری
یكی از نقاط ضعف این است كه معمولاً، هم صاحبان مجالس یعنی مؤسسین مجالس- چه آنهایی كه در مساجد تأسیس یك مجلس می كنند و چه آنهایی كه در منازلشان، بالخصوص كسانی كه در منازلشان- و هم مستمعین [خواهان زیادی جمعیت هستند] و این در حدودی كه من تجربه دارم استثنا ندارد.
این را احساس می كردم و می توانم بگویم برای این امر استثنا ندیدم كه هم #مؤسّسین و هم حتی #مستمعین آن چیزی را كه می خواهند ازدحام جمعیت است.
اگر جمعیت ازدحام بكند راضی است، اگر جمعیت ازدحام نكند راضی نیست.
این، نقطه ی ضعف است😔.
این جلسات كه برای این نیست كه جمعیت ازدحام بكند یا نه!
مگر ما می خواهیم سان ببینیم؟ مگر ما می خواهیم رژه برویم؟ هدف چیز دیگری است. هدف آشنا شدن با حقایق و مبارزه كردن با تحریفات است🤔.
این می شود یك نقطه ی ضعف.
گوینده در مقابل این نقطه ی ضعف قرار می گیرد، چه بكند؟ با این نقطه ی ضعف مبارزه كند یا مثل تاج نیشابوری از این نقطه ی ضعف استفاده كند؟
اگر بخواهد با این نقطه ی ضعف مبارزه كند، حقایق را به مردم بگوید، با #تحریفات مبارزه كند، با هدف صاحب مجلس و هدف مستمعین كه از جمع شدن دور یكدیگر و از شلوغ شدن و از اینكه خودشان را با هم زیاد ببینند خوششان می آید، جور درنمی آید. و اما اگر بخواهد از این نقطه ی ضعف استفاده كند، فقط در این فكر است كه ما چه كار بكنیم كه جمعیت بیشتر جمع بشود.
اینجاست كه یك عالم سر دوراهی قرار می گیرد: از این نقطه ی ضعف استفاده كنم، بهره برداری كنم، به عبارت دیگر روی دوش این جمعیت سوار بشوم، حالا كه اینها این قدر احمق و نادان هستند و چنین نقطه ی ضعفی دارند، من هم از همین نقطه ی ضعف استفاده كنم؟
یا علی رغم این نقطه ی ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقیقت، چه كار دارم به اینكه اجتماع می شود یا اجتماع نمی شود.
نقطه ی ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری- كه خوشبختانه باید بگوییم كمتر شده است- این مسأله ی شور و وا ویلا بپاشدن است.
باید منبری حتماً در آخر ذكر مصیبت كند و در این ذكر مصیبت هم نه تنها مردم اشك بریزند،😭 اشك بریزند قبول نیست، باید مجلس از جا كنده بشود، باید شور و وا ویلا بپابشود.
من نمی گویم مجلس از جا كنده نشود، من می گویم این نباید #هدف باشد.
من می گویم اگر كسی در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات بدون آنكه یك روضه ی دروغی بخواند، بدون اینكه جعلی بكند، بدون اینكه تحریفی بكند، بدون اینكه برای امام حسین اصحابی بسازد كه در تاریخ نبوده و خود امام حسین آنها را نمی شناسد چون وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین فرزندانی ذكر كند كه چنین فرزندانی در دنیا وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین دشمنانی در كربلا با نام و نشان بسازد مثل ازرق شامی و بچه های ازرق شامی كه كاكلشان چگونه بود، كه اصلاً چنین كسانی وجود نداشته اند.
اگر اشكی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و وا ویلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی كه نبود، آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم، دشمنی كنیم؟ دروغ ببندیم؟ دروغ بگوییم؟
ادامه دارد…
https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
✨پروردگارا در آن روز که مردم برانگیخته میشوند، مرا شرمنده و رسوا مکن!
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan