eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو شش تفسیر سوره قسمت نهم از جلد پنجم کتاب ✅معنی سماء در گردش شب و روز، در این روزیِ شما كه خدا از بالا فرود می آورد [نشانه هایی است برای كسانی كه تعقل می كنند. ] مكرر عرض كرده ایم كه «سماء» در عربی مساوی با كلمه ی «آسمان» در فارسی نیست. غلط است كه نصاب هم گفته: «سما » . آسمان فارسی مركب از كلمه ی «آس» و كلمه ی «مان» مفهوم فلك را می دهد، یعنی آس مانند (آس یعنی سنگ آسیاب) ؛ یعنی آن چیزی كه مانند سنگ آسیاب می چرخد. این از اساس فلكیات قدیم گرفته شده كه فلك مثل سنگ آسیاب می چرخد. كلمه ی «سماء» یعنی بالا. قرآن به ابر هم « » می گوید و گاهی به خودباران هم «سماء» می گوید. گاهی به خدا هم موجودی سماوی می گوید. هر چیزی كه به هر اعتباری به او علوّ بشود گفت [به آن «سماء» می گویند. ] «اَرْسَلْنَا السَّماءَ عَلَیْهِمْ مِدْراراً»   یعنی این سماء را همین طور داریم می ریزیم به سر آنان. مقصود خود باران است. به خود باران قرآن گفته «سماء» چون از بالا می آید. به ابر هم می گوید «سماء» . اینجا كه می فرماید: «وَ ما اَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ» یعنی آنچه كه از بالا برای شما فرود می آورد «مِنْ رِزْقٍ» از آن روزی. آب خودش روزی نیست، سبب روزی است ولی چیزی كه سبب چیز دیگر است [گاهی به جای مسبَّب ذكر می شود، ] به اصطلاح ذكر سبب و اراده ی مسبّب است. «فَاَحْیا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» به وسیله ی همین آب زمین مرده را زنده می كند. «وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ» چرخاندن . كلمه ی «تصریف» مفهوم گرداندن را می دهد. در سابق چون این موضوع برای علما محرز نبود توجه به این نكته نمی كردند ولی امروز كه اطلاعات جوّشناسی زیاد شده و معلوم گردیده است كه باد جز هوای متحرك چیز دیگری نیست (در اثر اختلاف دمای منطقه ها، گرم و سرد شدن ها و اینكه هوای گرم سبكتر است و هوای سرد سنگینتر و آنها فشار می آورند و حركتهایی پیدا می شود) توانسته اند نشان بدهند كه اصلاً باد می چرخد، یك حركات چرخش مانندی دارد، و گفته اند این امر با این تعبیر قرآن تطبیق می كند كه می فرماید: «وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ» گرداندن بادها. «ایاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلونَ» در همه ی اینها برای مردمی كه تفكر و تعقل كنند و بخواهند بفهمند و بشناسند، آیاتْ زیاد است. اینها همه دعوت به آسمان شناسی هست، زمین شناسی هست، انسان شناسی هست، جانورشناسی هست، جوّشناسی هست. بعد می فرماید: «تِلْكَ ایاتُ اللّهِ نَتْلوها عَلَیْكَ بِالْحَقِّ» (آیات تكوینی را به نام «آیه» ذكر كرده، بعد دومرتبه آیات قرآنی را به نام «آیه» می گوید) این سه آیه ای كه ما درباره ی «آیات تكوینیه» گفتیم اینها آیات خداست، وحی الهی است كه به حق ما بر تو تلاوت می كنیم «فَبِأَیِّ حَدیثٍ بَعْدَ اللّهِ وَ ایاتِهِ یُؤْمِنونَ» تعبیر عجیبی است! اینها اگر به خدا و این آیات روشن خدا ایمان نیاورند دیگر به چه می توانند ایمان بیاورند؟ ! یعنی اگر كسی ایمانش را به قرآن و خدا از دست بدهد ایمانش را به همه چیز از دست داده است، دیگر آن مایه ی ایمانی را برای هیچ چیزی نخواهد داشت. و صلّی اللّه علی محمد و اله الطاهرین. 🌸✨🌸✨✨🌸✨🌸✨🌸 https://telegram.me/quranpuyan
🌿در همه حال به خدا متکی باش برای گذشته به بخشش او 🌸برای حال به مهر او برای آینده به تدبیر او 🌷سلام صبحتون به خیر و شادی روزتون پر از خیر و برکت @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن 🍃🌸درسوره بقره خداوند در بیان پاداش انفاق از کلمه «توفی» استفاده کرده یعنی انفاق کننده ،آنچه را که در راه خدا داده ،بطور کامل دریافت خواهد نمود. 🌼🍂لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۲۷۲﴾ 🍃🌸فولادوند: هدايت آنان بر عهده تو نيست، بلكه خدا هر كه را بخواهد هدايت مى كند، و هر مالى كه انفاق كنيد، به سود خود شماست، ولى جز براى طلب خشنودى خدا انفاق مكنيد، و هر مالى را كه انفاق كنيد✨ پاداش✨ آن به طور كامل به شما داده خواهد شد و ستمى بر شما نخواهد رفت. 🔖سید کاظم فرهنگ https://goo.gl/nyvyt8 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره بررسی نظرات مختلف در تفسیر و فهم قسمهای ابتدای سوره : منظور از ليال عشر،شفع و وتر چيست؟ارتباط انها با بقيه سوره چيست؟ ♻️ترجمه تفسیری بسم الله الرحمن الرحيم قسم به سپيده دم (1) و به شبهاي دهگانه ای که پرداختن به عبادات در آنها فضیلت زیاد دارد (2) و به جفت و تک و زندگی (3) و به شب وقتي که سرآيد (4) آيا در اينها براي خردمندان چیز مهمی که قابل قَسَم یاد کردن باشد، هست؟ (5) قسمهای قرآنی ذکر تعدادی کلمه به عنوان نماد (سمبل) است که با هم ارتباط ارگانیک دارند و ترکیب آنها نتیجهای را افاده میکند که با لبّ مطلب پاراگراف هماهنگ است و از همینجا میتوان معنی آنها را دریافت. 💢خرد ورزان از آیه 5 معلوم میشود که «خرد ورزان» در چهار آیه ابتدای پاراگراف چیزهایی فوق العاده مهم، که قابل قسم خوردن باشد میبینند. ظاهراً باید عکس آن هم صحیح باشد یعنی اینکه اگر کسی قسم ها را درک کرد در طبقه بندی خرد ورزان قرار خواهد گرفت. میتوانیم در جواب آیه 5 شکر کنیم که بله ای خداوندمتعال ما قسم ها را درک کردهایم و به مطالب وحی (قرآن) توجه خواهیم کرد و در آن ده شب مقدس به عبادات اهتمام بیشتری خواهیم نمود و به زندگی خانوادگی و اقتصادی خویش و پاک بودن آن اهمیت خواهیم داد و منتظر بهبود شرایط و برآمدن روزی خواهیم ماند که دوره حاکمیت رذیله مذکور به انتها برسد. ⚜ خلاصه اینکه این قسمها به یک دوره از زندگی انسان اشاره دارد که بین دو فجر است. (فجر آغاز وحی و فجر جا افتادن تعالیم وحی) مقوله دوم که جفت و تک باشد اساس دنیای ریاضیات و دیجیتالی است و همچنین اساس مقوله زاد و ولد هم هست (اینها هم که مثبت است) بنابراین قسم ها را میتوان اینطورهم گفت : طلوع صبح ، ده شب ، جفت و تک ، پایان یافتن شب. یا میتوانیم اینطور بگوئیم: طلوع، عبادت، زندگی، طلوع بعدی. بنابراین معنای قسمهای سوره فجر با توجه به درس و درب آن اینطور میشود که در ابتدا فجری هست، و در آخر هم فجری خواهد بود و مسیر رسیدن به فجر دوم قرینِ زندگیِ صحیح و زاد و ولد پسندیده و عبادت شایسته میباشد. ( اگر فجر اول را (مثلاً) طلوع اسلام بگیریم، فجر دوم طلوع رویکرد جدیدی از اسلام خواهد بود که آشکار کننده و کامل کننده محتوا و مزایای آن است) یکنوع پاکی خام درشروع، و سپس یکنوع پاکی تکامل یافته در نهایت، که در ظرف زمان ودر مسیر عبادت و زندگی پسندیده حاصل میشود. حالا اگر بخواهیم بین نکوهشِ مندرج در درس و این مفاهیم رابطه ای برقرار کنیم میتوان اینطور گفت: برای دور ماندن از نکوهش های مطرح شده می باید به زندگیی پسندیده، همراه با عبادات شایسته آراسته شد، که در آنصورت زندگیِ شایسته تری حاصل خواهد شد. 💢بعبارت دیگر خواهیم داشت:، درب (یا خلاصه تفسیر پاراگراف) : اظهار اميدواري به خروج بشريت از رذيله فوق و پیداشِ اوضاع و احوالِ عاري از آن" ♻️تفسير اقاي گنجه اي http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تحقیق_موضوعی در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟ بخش چهارم در خصوص ايات محكم ومتشابه ديدگاه متفاوت مرحوم حجت الاسلام سيد مرتضي جزايري را ارسال مي كنم: " متن موجود و در دسترس قرآن را به چهار بخشِ قصص، احکام، احوال شخصيه (حوادث روزگار نزول ) و درنهايت حقايق يا ( ام الکتاب ) منقسم مي‌دانست و سه بخش اول را متشابه ( و آن‌هم به معني همانند بَردار ) مي‌دانست و درحقيقت، تنها بخش چهارم يا محکماتِ اين کتاب را، «قرآن» به اصطلاحِ خودِ اين کتاب مي‌شناخت و اطلاق «قرآن» به «ما بين الدّفَّتين» را اصطلاحِ رايج ميان مسلمانان بر مي‌شمرد و لفظ «قرآن» در متن وحياني را به معنايي اخصّ از اصطلاح متشرعه. براين باور بودکه متشابهات اين کتابِ مقدس، بيان مصاديق تمثيلي ( قصص ) و جزئيّات رفتاري ( احکام ) و راه‌کارهاي اجتماعي ( احوال شخصيّه ) است که به فرض تغييرِ شرايط زماني و مکاني و همچنين فرهنگي محيط نزول، تغيير پذيرند و بي‌گمان، به‌گونه‌هاي بی‌شمارِ ديگری ( و البتّه بسته موقعيّت‌ها ) نيز مي‌توانستند مورد بيان قرار گيرند و از اين جهت، آن‌ها را متشابه مي‌دانست. بنابراين، هشدار مي‌داد که هنگام استناد و برداشت از آن‌بخش‌ها، ضروري‌ است بيش از هر چيز، جانب صيانت از مفا‌هيم امّ‌الکتاب ملحوظ شود و ناخواسته، اصول قرباني فروع نشوند و مفاهيم متشابه با عنايت به ريشه‌هاي محکم آن، دريافت و متشابهاتِ آن با توجّه به محکمات، معني و تفسير و برداشت گردند و هنگام توضيح و ترجمة و نيز تفسيرِ آن، جاهلانه در مورد آن‌ها حکم نشود که تالي فاسدهاي ‌بی‌شماري را سبب خواهد گرديد و جامعة ديني را در برابر دعاوي گزاف و غير قابل دفاعي قرار خواهد داد و پافشاري بر صحّت آن‌ها به دين‌گريزي منجر خواهدآمد. باري، او متشابه را همانند بردار معني مي‌کرد و اين بخش عمدة قرآن از نظر حجم را سايه‌هايي مي‌دانست که اين سو و آن سو شدنِ آن‌ها، چيزي از قدر اين کتاب نمي‌کاهد. همچنين نشان مي‌داد که خاستگاه تمثيلي بخش قصص و کاربرد تعليمي قسمت احکام و همچنين وضوح گويش‌هاي مربوط به وقايع روزمرّة تاريخ نزول ايجاب مي‌کند که دريافت اين بخش‌ها به هيچ وجه دشوار نباشد و نيست. جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp1595 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خداوندا! فراخ‌ترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانی‌ام قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 می گوید وآداب اجتماعی درقرآن کریم 💢 درقران كريم علاوه بر احسان به پدر و مادر و خويشان،نیکی به همسایه ها اعم ازدور ونزدیک ونیز همراهان وهم نشینان توصیه شده است. 💢در سوره نسا آيه {۳۶}خداوند چنين فرموده است: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾ 📗فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راه مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد. https://goo.gl/b3an55 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسیر و تدبر در سوره ارتباط فرازهاي مختلف سوره فجر بايكديگر چيست؟ برداشتي متفاوت از قسم هاي ابتداي سوره فجر و ارتباط آن با نفس مطمئنه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟ ✅نكات: -لغت الفجر،در قران،در 4 سوره دیگر نیز بکاررفته که همگی به معنای صبحگاه بوده،ضمن اینکه یک مقطع خاص زمانی است دارای ارزش نیز میباشد: قران الفجر،صلاه الفجر،سلام هی حتی مطلع الفجر،ونیز بقره 187 که به زمان مجاز خوردن و اشامیدن تا روشن شدن خط سپید فجر اشاره دارد. -لیال عشر،را اگر صرفا بخواهیم در قران مصداق یابی کنیم،تنها به ایه 142 اعراف(وواعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله) برمیخوریم که انرا ده شب اضافه شده بر ماموریت اولیه موسی در کوه طور معرفی کرده و طبق روایات،دهه اول ذیحجه و موسم حج و نماد عبادت فردی و مناسک اجتماعی است. لذا هر دو قسم اول يعني فجر و ليال عشر،به نوعي با عبادت و نماز ملازمه دارد. -در معنا و مصادیق والشفع و الوتر نیز نظرات ،متفاوت است .از انجا که سه قسم دیگر به مقاطع زمانی خاص اشاره دارد،انتظار میرود که الشفع و الوتر نیز مرتبط با زمان باشند.در این صورت میتوان روز هشتم و نهم(يا دهم و نهم) ذیحجه را که برخی مفسران مصداق این ایه دانسته اند،مناسب ترین فرضيه دانست. براي روز نهم ذيحجه(عرفه)در سوره بقره چنين امده است: بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزى خويش] بجوييد پس چون از عرفات كوچ نموديد خدا را در مشعر الحرام ياد كنيد و يادش كنيد كه شما را كه پيشتر از بيراهان بوديد فرا راه آورد (۱۹۸) پس از همان جا كه [انبوه] مردم روانه میشوند (به سوي سرزمين مني)شما نيز روانه شويد و از خداوند آمرزش خواهيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۹۹) در اين آيات بر ذكر خدا و استغفار،در روز نهم (عرفه)تاكيد شده است. با این فرض،ایه 4نيز میتواند به اتمام شب دهم و طلوع سپیده دم عید قربان اشاره داشته باشد.و يا بطور مطلق به اتمام شب و طلوع فجري ديگر اشاره نمايد. ⚜اما آيا ارتباطي بين عيد قربان با مفاهيم سوره فجر وجود دارد؟ درسوره حج براي قرباني كردن درحج،آيات زير وجود دارد: فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۳۶﴾ از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿۳۷﴾ فولادوند: هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مىرسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده. آيت الله جوادي املي در تفسير سوره بقره بر اين باور است كه:"قربانی يعني چيزي كه عبد را به مولا نزديك كند، هر عملی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند و عامل قرب اوست قربانی خواهد بود؛ چه اينكه نماز_قربانی_نمازگذار است: «الصلاة قربان كل تقی» ، زكات قربانی زكات دهنده است چه اينكه در نهج‌البلاغه به اين صورت آمده است «إنّ الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام» اين مضمون در نهج البلاغه هست؛ هر عمل عبادی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند قربانی اوست" پس دو محور عمده در عيد قربان،اطعام سائلين و بي نوايان و نيز تقوا و نزديكي عبد به مولاست كه محور اولي بوضوح در آيه 18 سوره فجر و محور دوم تلويحا در آيات 2و3و 29 سوره فجر نيز حضور دارند. -جواب 4 قسم مذكور،آيه 5 است كه بصورت استفهامي مطرح شده است. حجر،به معناي منع است و عقل را هم از انرو كه انسان را از ناشايسته ها منع ميكند،حجر گفته اند.البته با توجه به مواردديگر كاربرد حجر و عقل و فكرو لب ،به نظر ميرسد در اينجا هم نبايد ذي حجر را به عاقلان و خردمندان ترجمه كرد بلكه به افراد خودكنترل و مسلط به بازداري نفس (باتقوا) تعبير كرد. لذا عصاره اين فراز اينگونه خواهد شد: 🍃🌸عصاره فراز آیات 1-5: قطعا مواقع عبادت و رفتارهاي تقرب جويانه به رب،براي انسانهاي خودكنترل و باتقوا،ارزشمند وقابل استفاده است سیدکاظم فرهنگ ادامه دارد. ..‌‌ http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هفت ✅بردگان و آزادگان حکمتها و اندر زها ،ج۲۲،ص۷۹_۸۰ علی علیه السلام می فرماید: «دنیا خواه ناخواه منزلگاهی است برای بشر كه چند صباحی در آن زندگی می كند و می رود. » بعد می فرماید: «ولی مردم در این دنیا دو دسته اند: یك دسته به بازار این جهان می آیند و خودشان را می فروشند و برده می سازند؛ دسته ی دوم مردمی هستند كه خود را در این بازار می خرند و آزاد می سازند. »  👈 این سخن به قدری عمیق و محكم و پرمعنی است كه جز از روحی كه با نور خدا روشن شده باشد تراوش نمی كند. آری، محصول زندگی برخی از افراد- كه متأسفانه هنوز اكثریت افراد بشر را تشكیل می دهند- و خودفروشی و شخصیت خود را از دست دادن و به تعبیر قرآن خودباختن و خودزیان كردن است، بندگی و حرص و خشم و كینه است، اسارت در بند عادات جاهلانه و رسوم بی منطق و نامعقول است، تقلید از مد و تابعیت این اصل است كه «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» . 🍃🍃🍃🍃🍃 بعضی از مردم چنین می پندارند كه همینكه مملوك كسی دیگر نبودند و به اصطلاح زرخرید نبودند، دیگر آنها آزاده اند؛ دیگر نمی دانند هزار نكته ی باریكتر از مو اینجاست؛ نمی دانند اسارت و بندگی هزار نوع و هزار شكل دارد؛ نمی دانند كه بندگیِ طمع و آز هم بندگی است، اسارت در قید عادات جاهلانه هم بندگی است، پول پرستی هم بندگی است 👈مردم همان طوری كه علی علیه السلام فرمود دو دسته اند: یك دسته در بازار این جهان خود را می فروشند به پول و مقام و هوا و هوس و تجمل و مد و تقلید؛ و دسته ی دیگر در این بازار خود را خریداری می كنند و شخصیت واقعی و انسانی خود را باز می یابند، یك دنیا بزرگواری و عزت نفس و مناعت و شرافت و راستی و استقامت و عدالت و تقوا و حقیقت خواهی و ایمان و معنویت برای خود ذخیره می كنند، در این بازار آن نرخی را به رسمیت می شناسند كه قرآن تعیین كرد كه هیچ چیزی ارزش ندارد كه آدمی خود را به آن بفروشد. ✨✨✨✨✨ امام صادق علیه السلام در ضمن اشعاری می فرماید: من این نفس گرانبها را در بازار وجود و هستی فقط یك قیمت برایش قائل هستم، فقط یك گوهر است كه شایسته است بهای این متاع گرانبها قرار گیرد؛ آن گوهر همان است كه از صدف كون و مكان بیرون است؛ من در میان تمام مخلوقات جهان چیزی كه ارزش بهای این كالا را داشته باشد سراغ ندارم. اگر من خود را و نفس خود را به یك كالای دنیایی بفروشم، به موجب اینكه كالای دنیایی فانی شدنی است از بین می رود و متاع گرانبهای روح و نفس من نیز به موجب اینكه فروخته شد از دستم رفته است، دیگر من دست خالی هستم، نه متاع در دستم هست و نه بهای آن 🌿💫💥🌿💫💥🌿💫💥🌿 https://telegram.me/quranpuyan
روزتان نورانی و رنگين تر از رنگين کمان روزتان فرخنده و از مهربانی جاودان قلبتان سرشار از آرامشی زيبا شود خنده باشد هديه ی امروز بر رخسارتان سلام روزتان آرام و زیبا @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم 💢⚜💢قرآن و نماز آیات پایانی سوره جمعه مسلمانان را به نمازجمعه و ذکر خدا و ترک کسب وکار دعوت میکند 💢⚜💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹﴾ ✳️فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدابشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است https://goo.gl/8ojdJq ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سرمايه گذاري اخروي با مشاركت در افزايش قابليتهاي اپليكيشن قراني #تنزيل،پرداخت وجوه اهدايي از اين لينك https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/46914