هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
مجازي 4.jpg
393.7K
✳🔰اگر شما هم مايل به فراگيري روش ساده #فهم بهتر قران در 8 هفته هستيد، امروز #اخرين مهلت ثبت نام دوره جديد #مجازي است. اطلاعات بيشتر در كانال زير: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
❇️برداشتي متفاوت از ايات حضرت #ايوب در سوره صاد
بخش اول
وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ ﴿41﴾ ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ ﴿42﴾ وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنَّا وَذِكْرَى لِأُوْلِي الْأَلْبَابِ ﴿43﴾ وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِب بِّهِ وَلَا تَحْنَثْ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ﴿44﴾
شیطان :در آیه 41 «شیطان» را باید بمعنی لغوی (یعنی اشخاص اهل شر و خلافکاری و مزاحمت) گرفت ، زیرا کمی بالاتر درداستان سلیمان ع نیز به همین معنی آمده بود که در اینصورت معنی آیه مفهوم است .
اما اگر بمعنی اصطلاحی آن (یعنی شیطان در مقابل انسان – یعنی موجوداتی که در ذهن آدمی وسوسه می کنند) بگیریم ، معنی آیه این می شود که گول شیطان را خوردم ، که البته چنین معنیی با مکانت والای پیامبری هیچ سازگاری ندارد . بعلاوه اینکه معنی اخیر برای آن کلمه با آیه ای از قرآن معارض است که میگوید شیطان (به آن معنی) در «فیزیک» جهان تصرفی ندارد و حوزه عمل او فقط ذهن آدمیان است ، آنهم نه همه آدمیان ، زیرا مخلَصین مستثنا میباشند (و بنا برهمین استنای اخیر الذکر ایوب نمیتوانسته است گول شیطان را خورده باشد)
خلاصه اینکه در اینجا معنی اصطلاحی بکار نمی آید و باید شیطان را به معنی لغوی آن گرفت.
یعنی حضرت ایوب با یک موجود شرور معاصر بوده که میتواند طاغوت زمانه اش بوده باشد ، مثلا کدخدای ده شان یا فرماندار شهرشان که مانند ابن زیاد و حجاج بن یوسف خیلی شرور و خبیث بوده است.
یعنی اینکه شیطان در این آیه موقعیتی مانند فرعون در برابر حضرت موسی و هیرودیس در برابر حضرت یحیی داشته است.
نُصب :کلمه ای در قرآن آمده باشد و با این کلمه هم ریشه باشد در سوره کهف و در داستان حضرت موسی آمده که خداوند از او نقل قول کرده که «لقد لقینا من سفرنا هذا نصبا»
در سفر ، آنهم سفرهای حدود پنج هزار سال قبل ، به مسافر چه میرسید جز رنج و خستگی؟
لذا کلمه فوق به معنی خستگی زیاد است ، زیرا کلمه مذکور مصدر است .
عذاب :واضح است که کلمه فوق به معنی عذاب اخروی نیست زیرا اولا آخرت که پس از قیامت است و قیامت هم که هنوز وقوع نیافته ، لذا کلمه مذکور به همان معنی لغوی اش بکار رفته که به معنی درک و احساس ناراحتی و ناخوشایندیِ پی در پی است.
یعنی آن طاغوت معاصرِ آن حضرت روزگارش را تیره کرده و نیروی او را از شدت توطئه های پی درپی تحلیل برده بود .
اهل :اولین معنیی که در باره کلمه اهل به ذهن میرسد افراد خانواده است که البته معنی مذکور در اینجا درست در نمی آید ، زیرا افراد خانواده به این سرعتی که از آیه فهمیده میشود دوبرابر نمیشود ، بلکه معنیِ بهتر همان است که خداوند به نوح (ع) راجع به پسرش فرموده بود «انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح» یعنی در داستان نوح کلمه اهل به معنی پیرو و مومن و صالح آمده است که در اینجا نیز با موضوع تناسب دارد و ضمنا میتواند در مدت کوتاه نیز در اثر ایمان و گرایش عده ای جدید دو برابر هم بشود .
ادامه دارد...
آقای جمال گنجه ای
https://cutt.ly/dyyhHpm
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگيقرآني : تمرین #عمل به یک دستور قرانی
تمرین #سی_ششم
✅موضوع: #تقويت_روحيه #شكر_گزاري
◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند:
🔶ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ وَ كانَ اللَّهُ شاكِراً عَلِيماً «147»
🔸اگر #شكر گزاريد و ايمان آوريد، خداوند مىخواهد با عذاب شما چه كند؟ در حالى كه خداوند همواره حقّ شناس داناست.
🔸👌پیام ها
1- شناخت نعمتهاى او و #شكر آنها، زمينهى قبول دعوت و ايمان است. «شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ»
2- ايمان به خداوند، بارزترين جلوهى #شكرگزارى است. «إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ»
3_ #شكر، هم مايهى نجات از قهر، هم سبب دريافت لطف بيشتر است. «ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً»
4- اگر شما #شكر كنيد، خداوند هم نسبت به شما #شاكر است. «كانَ اللَّهُ شاكِراً»
🔹🔸5- خداوند، با آنكه بى نياز است، ولى از بندهى كوچكش #تشكّر مىكند. چرا ما #شكر او را به جا نياوريم؟! «إِنْ شَكَرْتُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً»
💫💫تفسیر نور محسن قرائتی
📚جلد 2 - صفحه 197
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ در آبی که مینوشید،تامل کنید.
درحال مطالعه سوره #واقعه این آیات توجه مرا بخود جلب کرد
آيا آبى را كه مى نوشيد ديده ايد (۶۸)
أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ ﴿۶۸﴾
آيا شما آن را از [دل] ابر سپيد فرود آورده ايد يا ما فرودآورنده ايم (۶۹)
أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ ﴿۶۹﴾
اگر بخواهيم آن را تلخ مى گردانيم پس چرا سپاس نمى داريد (۷۰)
لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَولا تشکرون(۷۰)
از طرف دیگر، درعرف کارهای راحت را به یک آب خوردن تشبیه میکنند.خداوند در همین آب خوردنی مارا به #تامل وامیدارد که آیا شما آنرا بوجود اوردید؟
خداوند در آیه سوم بر کیفیت آب هم تاکید کرده وگفته اگر این آب را تلخ کنیم،شما چه می کنید؟پس چرا شکر نمی کنید؟فلولاتشکرون
بیاییم از الان هربار که آب مینوشیم ،به این آیه فکر کنیم وخدا را براین نعمت شکر کنیم.
سیدکاظم فرهنگ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
https://goo.gl/XYTMov
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
برداشتي متفاوت از ايات حضرت #ايوب در سوره صاد
بخش دوم
با توجه به آیه 43 یعنی در اثر عمل آن طاغوت و خستگی مفرط آنحضرت، پیروانش از دورش پراکنده شده بودند که با توجه به کمک الهی از طریق چشمه خنکی که از نزدیکِ زیر پایش جوشیده بود ، هم آب خنک و هم حمام آب سرد قوایش را به او باز گرداند و او دوباره با قوت و صلابت قبلی، و بلکه هم قوی تر از قبل، از جلوی طاغوت درآمد، که این حالت جدیدش سبب شد پیروانش به دور او برگشتند و عده ای دیگر را هم با خود آوردند، که اینک معادله تغییر کرده و او قوی تر از قبل و طاغوت ضعیف تر از قبل شده ، و هنگام مقابله جدی فرارسیده بوده است.
ید : کلمه ید نیز به همان معنایی که فورا به ذهن می آید در اینجا کاربرد ندارد زیرا در همان پاراگراف آن پیامبران عالیقدر را «اولی الایدی» توصیف فرموده ، یعنی صاحبان دستها ، و مگر سایر پیامبران بی دست بودند؟! بلکه ید در اینجا به معنی قوت و نیرو میباشد که در جای دیگرِ قرآن در جمله یدالله فوق ایدیهم آمده است .
یعنی اینک حضرت ایوب که اینک به علت برگشت پیروانش ، و نیز همانقدر پیروِ جدید قویتر ازسابق شده و در عوض طاغوت نیز با ریزش نیرو مواجه گردیه و ضعیف تر از قبل شده ، می باید مجددا با طاغوت طرف بشود و احیانا ضربه نهائی را به طاغوت بزند و او را مغلوب کند .
ضغثا و فاضرب : همریشه با کلمه ضغثا را در عبارت «اضغاث احلام» در سوره یوسف داریم و لذا معنی ضغث در اینجا چیزی است که هویت و تشخص خاصی ندارد و اگر با «نیرو»ی فوق الذکر قرین باشد به معنی سیاهی لشکر خواهد بود، یعنی ای ایوب لازم نیست نیروهای مومن دوآتشه ات را اختیار کنی بلکه از همین آدمهای معمولیِ دم دستی کسانی را «خذ» (بگیر) کن و با همانها او را (یعنی آن طاغوت را) بزن ، یعنی اینکه او را از اریکه قدرت بکش پائین تا دیگر نتواند تو را دچار نُصب و عذاب کند .
لاتحنث : همریشه با این کلمه را در سوره واقعه دیده ایم ، آنجا که فرموده و کانوا یصرون علی الحنث العظیم . که معنیی در حدود گناه بزرگ میدهد، بنابر این ، این «لاتحنث» ، در اینجا ، یعنی اینکه ای ایوب! ای پیغمبرما! حالا که اوضاع فرق کرده و با اندک نیروئی میتوانی آن طاغوت را بزنی، بزن، ولی از حد نگذران (مثلا لازم نیست او را بکشی و تمام ایل و تبارش را نابود کنی و چه و چه کنی) که اگر چنین کنی دچار «حنث» (در اینجا یعنی اسراف) شده باشی.
خطای حضرت ایوب چه بود؟
خطای آن پیامبر خدا این بود که در مورد مبارزه با طاغوتِ زمان خویش چشم به آسمان دوخته و انتظار روشهای اعجازی داشت و در این فکر نبود که به روش های انسانی از قبیل مبارزه رودررو و پیگیری در آن نیز میتواند کار حق طلبانه اش را پیش ببرد.]
آقای جمال گنجه ای
https://cutt.ly/dyyhHpm
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐👌شما هم در #قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
🌹🌹🌹 بنا به پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص،
هر روز فایل صوتی قرائت #ترتيل قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ،در كانال ارسال نموده ایم.
که از سال جدید ،فایل صوتی ترجمه نیز ارسال میشود.
♻♻ بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز، تاکنون سوره های حمد، بقره، آل_عمران _نساء _ مائده _ انعام ، اعراف انفال و توبه ،به اتمام رسید که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇
#سوره_مبارکه_حمد
#سوره_مبارکه_بقره
#سوره_مبارکه_آل_عمران
#سوره_مبارکه_نساء
#سوره_مبارکه_مائده
#سوره_مبارکه_انعام
#سوره_مبارکه_اعراف
#سوره_مبارکه_انفال
#سوره_مبارکه_توبه
✅ و به لطف پروردگار از امروز ،
#سوره_مبارکه_یونس ، را شروع خواهیم
نمود.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🔰💐از تو حركت از خدا #بركت
✳️وقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَي رَبِّي سَيَهْدِينِ (99) سوره صافات
و(ابراهيم) گفت: من به سوى پروردگارم رهسپارم، او مرا راهنمايى خواهد كرد.
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: مراد حضرت ابراهيم از رفتن به سوى خدا، توجّه به خداوند از طريق #عبادت و #تلاش است.
💐آرى، ارزش هر حركت به مقصدى است كه به سوى آن انجام مى شود. «ذاهب الى ربّى»
- مردان الهى به بن بست نمى رسند و با توكّل و توجّه به خداوند راه را پيدا مى كنند. «ذاهب الى ربّى سيهدين»
- ربوبيّت خداوند سبب راه گشايى اوست. «ربّى سيهدين»
- در راه خدا گام برداريم و به الطاف او مطمئن باشيم. «سيهدين» (از تو حركت از خدا بركت)
تفسير نور
https://t.me/zistequrani
#زندگيقرآني : #عمل به یک دستور قرانی
تمرین #سی_هفتم
✅موضوع: #ترک_خودستایی
♦️🔸يكي از ريشه هاي #خودستايي، #قضاوت كردن ديگران و خود را برتر دانستن است.
👈قران در چند جا ،بندگان را از قضاوت و مقايسه برحذر داشته و كار #ارزيابي و #حسابرسي انسانها را منحصر به #خداوند دانسته است.
✨💫از جمله در سوره اسراء:
🔶وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا ﴿۵۳﴾
انصاریان: و به بندگانم بگو: سخنی را که نیکوتر است، بگویند؛ زیرا شیطان میان آنان [به سبب سخنان زشت و بی منطق] دشمنی و نزاع می افکند، زیرا شیطان همواره برای انسان دشمنی آشکار است.
🔶🔹رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِنْ يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا ﴿۵۴﴾انصاریان: پروردگارتان به شما داناتر است، اگر بخواهد شما را مورد رحمت قرار می دهد و اگر بخواهد عذابتان می کند. و ما تو را بر آنان نگهبان و کارساز نفرستاده ایم.
🔶علامه طباطبايي در تفسير اين ايات در الميزان چنين گفته است:
👌وبه هر حال جمله ((ربّكم اعلم بكم ان يشا يرحمكم اوان يشا يعذّبكم (( در مقام تعليل امرى است كه قبلا كرده بود،واين معنا را مى رساند كه ((خداوند دوست دارد كه مؤ منين از سخن درشت با يكديگر دورى كنند ونسبت به سعادت وشقاوت يكديگر - كه خدا به آن داناتر است - #قضاوت نكنند ومثلا نگويند فلانى چون پيروى رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله وسلم ) را كرده سعيد وآن ديگرى كه نكرده شقى است ، فلانى اهل بهشت وآن ديگرى اهل جهنم است (( زيرا:
كس نمى داند در اين بحر عميق
سنگريزه قرب دارد يا عقيق
💫💫ترجمه تفسير الميزان جلد 13 صفحه : 164
ادامه موضوع👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2859_khwdstyy-mmnw-nhy-qrn-z-khwd-r-bh-pky-w-tqw--stwdn.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
@quranpuyan
🔰💐از تو حركت از خدا #بركت
✳️وقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَي رَبِّي سَيَهْدِينِ (99) سوره صافات
و(ابراهيم) گفت: من به سوى پروردگارم رهسپارم، او مرا راهنمايى خواهد كرد.
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: مراد حضرت ابراهيم از رفتن به سوى خدا، توجّه به خداوند از طريق #عبادت و #تلاش است.
💐آرى، ارزش هر حركت به مقصدى است كه به سوى آن انجام مى شود. «ذاهب الى ربّى»
- مردان الهى به بن بست نمى رسند و با توكّل و توجّه به خداوند راه را پيدا مى كنند. «ذاهب الى ربّى سيهدين»
- ربوبيّت خداوند سبب راه گشايى اوست. «ربّى سيهدين»
- در راه خدا گام برداريم و به الطاف او مطمئن باشيم. «سيهدين» (از تو حركت از خدا بركت)
تفسير نور
https://t.me/zistequrani
feghh-98.10.03-052 - ناشناس.mp3
9.26M
کتاب_الطهاره
#القول_فی_النجاسات
#نجاسه_الکلب جلسه ۲۸
درس خارج فقه استاد #سروش_محلاتی
(جمع بندی ابعاد مختلف نجاست بدن، مو و آب دهان #سگ )
@quranpuyan