eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
676 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 8⃣3⃣ شده : 🌹سوره اعراف آیه ۱۹🌹 و ای آدم، تو با همسر خویش در آن باغ منزل کن و از هر جا که خواهید بخورید ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید شد. 🌹پیدایش، فصل ۲ آیه ۱۶🌹 خداوند به آدم فرمود: اجازه داری از میوه ی تمام درختان باغ بخوری، امّا هرگز از میوه ی شناخت خوب و بد نخور. زیرا اگر از آن بخوری می میری. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۳۹-۲۷ وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ {27} و بعضى روى به بعضى ديگر مى آورند [و] از يكديگر مى پرسند قَالُوا إِنَّكُمْ كُنتُمْ تَأْتُونَنَا عَنِ الْيَمِينِ {28} [و پيروان] مى گويند شما [ظاهرا] از در راستى با ما درمى آمديد [و خود را حق به جانب مى نموديد] قَالُوا بَل لَّمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ {29} [رهبران] مى گويند [نه] بلكه خودتان با ايمان نبوديد وَمَا كَانَ لَنَا عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ بَلْ كُنتُمْ قَوْمًا طَاغِينَ {30} و ما را بر شما هيچ تسلطى نبود بلكه خودتان سركش بوديد فَحَقَّ عَلَيْنَا قَوْلُ رَبِّنَا إِنَّا لَذَائِقُونَ {31} پس فرمان پروردگارمان بر ما سزاوار آمد ما واقعا بايد [عذاب را] بچشيم فَأَغْوَيْنَاكُمْ إِنَّا كُنَّا غَاوِينَ {32} پس شما را به شر هدايت كرديم همانطور كه خودمان به شر هدايت شديم فَإِنَّهُمْ يَوْمَئِذٍ فِي الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ {33} پس در حقيقت آنان در آن روز در عذاب شريك يكديگرند إِنَّا كَذَلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ {34} [آرى] ما با مجرمان چنين رفتار مى كنيم إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ {35} چرا كه آنان بودند كه وقتى به ايشان گفته مى شد خدايى جز خداى يگانه نيست تكبر مى ورزيدند وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُوا آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ {36} و مى گفتند آيا ما براى شاعرى ديوانه دست از خدايانمان برداريم بَلْ جَاء بِالْحَقِّ وَصَدَّقَ الْمُرْسَلِينَ {37} ولى نه [او] حقيقت را آورده و فرستادگان را تصديق كرده است إِنَّكُمْ لَذَائِقُو الْعَذَابِ الْأَلِيمِ {38} در واقع شما عذاب پر درد را خواهيد چشد وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {39} و جز آنچه مى كرديد جزا نمى يابيد 💠عصاره فراز آیات (۳۹-۲۷) : عذاب بر تمام مجرمين و تكبركنندگان در برابرخداوند يگانه و منكران رسولش اعم از رهبران و پيروان قطعا محقق خواهد شد. پیروان و رهبران در دوزخ مسئولیت گمراهی را به دوش یکدیگر می اندازند. https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ✅ آيا بدليل قتل فرزند نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص قسمت هفتم: ✳ دليل اختلاف نظر با ساير مذاهب اسلامي در قصاص پدر چيست؟ آيا امكان در راي مشهور فقها وجود دارد؟ "اختلاف نظر مالک با سایر فقهاي اسلامي، ماهوی و ثبوتی نیست، بلکه کاملا قضایی واثباتی است. محور اختلاف نظر نیز این است که موضوع عدم قصاص پدر را در قتل فرزند بایستی به نگاه قضایی نگریست نه به عنوان یک امر ماهوی. به نظر او برای قصاص تفاوتی میان آنکه قاتل پدر باشد یا غیر او وجود ندارد. النهایه در قضیه قتل فرزند توسط پدر اثبات عنصر عمد با سایر موارد متفاوت است. به‌ نظر مالک‌، نقطه‌ اصلی‌ مسئله‌ این است که برای جواز صدور حکم قصاص آنچه لازم است احراز قصد و عمد برای قاضی است‌ و لذا وجود رابطه‌ پدری‌ و فرزندی‌ می‌تواند نقش‌ اماریت‌ قضایی‌ برای‌ فقدان‌ قصد داشته یا ایجاد شبهه کند. به نظر می رسدکه چنانچه روایات وارده در فقه امامیه را نیز با همین نگاه تفسیر کنیم می‌توانیم نقدی بر نظر مشهور فقیهان ارائه دهیم. به عبارت دیگر چنانچه روایات امامی را به آموزش قضایی تفسیر کنیم و حاوی احکام ماهوی ندانیم و بگوییم که رسول الله(ص) و امام(ع) در مقام بیان و تعیین اصل و فرض قضایی درمورد قتل‌هایی هستند که میان قاتل و مقتول رابطه نسبی وجود دارد. در این گونه موارد با توجه به وجود رابطه و عاطفه پدری و مجاز بودن پدر به تنبیه و تأدیب فرزند، احتمال قتل خطائی قوی و جدی است و این است معنای عبارت «لاقَود و یا لایقاد الوالد بولده». یعنی پدر، بدون احراز عمد قصاص نمی‌شود و بنابراین چنانچه عمد و سبق تصمیم از پدر برای قتل فرزند به اثبات برسد حکم قصاص بر جای خود باقی است. بنابر این مراتب، ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ قابل تجدید نظر است و می‌توان با توجه به ماده ۱۵۸ و اذن تأدیب و وجود احتمال قوی خطای در عمل پدر این مجوز را به قضات داد که در موارد اثبات وجود سبق تصمیم و قصد قتل، قاتل را به مجازات قصاص محکوم نمایند تفاوت میان احکام شرعی ماهوی که از سوی پیشوایان دینی ارائه شده‌اند با آموزش‌های قضایی امری است که چنانچه مورد توجه قرار گیرد بسیاری از فتاوی به نظر ما قابل تجدید نظراست ." ايت اله محقق داماد نقل از سايت ايكنا ادامه دارد: https://v.ht/pedar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
؟ با ، خطر را دفع کنیم مورچه ای وقتی احساس کرد، خودش و همنوعانش در خطرند ، فریاد زد : ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ پیشوای مورچگان گفت : ای موران ، همه به خانه‌های خود روید تا مبادا سلیمان و لشکریانش، شما را پایمال کنند. ( نمل / ۱۸ ) @quranpuyan
: تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره نکات فراز ۳۹-۲۷ 1-در سوره صاد نيز جدال بين رهبران وپيروان در جهنم بيان شده بود. 2-در سوره صاد از غرور كافران و ابليس صحبت شد. در سوره صافات از منكران و مخالفين پيامبر كه در برابر خداي واحد نيز استكبار ميورزند و حاضر به پذيرش ان نيستند،صحبت شده است. 3-بررسی سوره های قبلي نشان میدهد که در همه سوره هایی که از و الذین اجرموا سخن رفته (مدثر، مرسلات،معارج، مطففین،قلم،) تکذیب معاد و یوم الدین نیز بعنوان یکی از صفات انها مطرح شده است. اما برعکس آن اینگونه نیست. یعنی سوره هایی هستند که اشاره به دارند اما عنوان مجرم استفاده نشده است . لذا میتوان نتیجه گرفت یکی از شاخصه های رفتاری مجرمین ،تکذیب است. در اينجا نفي توحيد نيز به عنوان صفات مجرمين بيان شده است. https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ✅ آيا بدليل قتل فرزند نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص قسمت هشتم: آيا عدم قصاص پدر، با ساير ايات قران مبني بر نهي از متناقض نيست؟ ✳ سئوال:قرآن کریم به صراحت درآیات متعددی، قتل فرزندان توسط والدین را گناهی بزرگ دانسته است از جمله درآیه 140 سوره أنعام میفرماید : قدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِعِلْمٍ :قطعاً زیان کردند کسانی که فرزندان خود را از روی سبک مغزی و جهالت کشتند، همچنین درآیه 151 سوره أنعام میفرماید: ولَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ :و فرزندان خود را ازبیم تنگدستی مکشید که ما هم شما را وهم آنان را روزی می دهیم. و يا درآیات 9-8 سوره تکویر از دختركشي اعراب جاهلي نكوهش ميكند وإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ :در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سؤ ال شود : به کدامین گناه کشته شدند؟! 👈 ايا عدم قصاص پدران قاتل فرزند، در تناقض با اين ايات صريح نبوده و تشويق به اين كار نمي باشد؟ ✅ پاسخ: 1-آيات فوق، در مقام نكوهش از رفتارهاي غلط مرسوم جاهليت در كشتن دختران، قرباني كردن فرزندان در پاي بتها و يا كشتن انها از ترس فقر و روزي نداشتن مي باشد تا اين سنتهاي ناصواب را براندازد اما عليرغم اين نهي صريح و عليرغم وجود حكم قصاص قاتل در قران، براي مرتكبان اين اعمال زشت، مجازاتي در قران تعيين نشده و گزارشي هم مبني بر قصاص اينگونه افراد در زمان پيامبر مشاهده نشده است. لذا عدم قصاص اينگونه والدين ،به معناي تاييد فرزند كشي يا تشويق به ان نمي باشد. 2-در موضوع قصاص قاتل و استثنا شدن پدر از قصاص ( طبق نظر مشهور فريقين)، فقط عمل قصاص استثنا شده اما ساير مجازاتها براي پدر قاتل در نظر گرفته شده است: "در روايت‌ جابر از امام باقر (عليه السلام) در خصوص کسی که فرزند خویش را بـه قـتل رسانده نقل‌ شده است که فرمودند پدر قصاص نمی‌شود، بلکه شدیدا مورد ضرب قرار‌ گرفته‌ و تبعید‌ می‌شود. 👈 باید توجه داشت که سقوط قصاص نفس از پدر به معنای رفع مسئولیت از او به طور مطلق نمی باشد. اداره حـقوقی قـوه قضائیه در قالب یک نـظریه مـشورتی اعلام داشته است‌: عدم اجرای حکم قصاص در مورد پدر به معنای ممنوعیت تعقیب کیفری وی نیست بلکه مراحل تعقیب وی انجام پذیرفته و النهایه به جای قصاص (در صورت محکومیت) از وی دیه اخذ‌ می‌گردد‌. (نظریه مـشورتی شـماره 9067/7/1/68 اداره حقوقی قوه قضائیه). فقهای امامیه علی‌رغم این‌که قائل به سقوط قصاص نفس در این مورد شده‌اند ولی مجازات تعزیری را برای پدر به دلیل‌ ارتکاب‌ فعل حرام، لازم دانسته‌اند. به علاوه، پدر باید دیه نفس را بـه سـایر ورثه مـقتول بدهد و خودش از دیه سهمی نخواهد داشت. همچنین کفاره قتل نیز از او ساقط‌ نخواهد‌ شد.همچنین مطابق قول فقها، دیه پرداخت شـده ‌ ‌از سـوی پدر به سایر ورثه فرزند مقتول به جز خود او‌ تعلق‌ مي‌گیرد‌ به دلیل ایـنکه، قـتل عـمدی از موانع ارث‌ محسوب‌ مي‌شود و چنانچه وارث، قاتل مورث خود باشد از ارث محروم خواهد شد. بنابراین دیه‌ای کـه از جانب پدر در‌ این‌ فرض‌ پرداخت مي‌شود هرچند جزء ماترک مقتول محسوب شده و به ورثـه‌ او خواهد رسید لکن خـود پدر بـه سبب ارتکاب قتل، از ماترک متوفا ارث نخواهد برد."1 1-مبانی فقهی عدم قصاص پدر در قانون مجازات اسلامی - سلمان عمرانی - حسین حاجی قربانی -نشريه آموزه های حقوقی گواه - شماره 6 -1397 ادامه دارد: https://v.ht/pedar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐 👌يکى از تکان دهنده ترين فرهنگ بشرى! 🌹حضرت علی (ع) در یک دعایی که مربوط به احوال آدمیست و اینکه می‌تواند چه استعلاهایی پیدا کند دعایی دارند که من آن را همیشه در می‌خوانم: 🔶 اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی(خطبه۲۱۵) 💐💐🤲خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، جانم اولین چیزی باشد، که از من می‌گیری ♦️ نکند قبل از این که جانم را می‌گیری، انصافم گرفته شده باشد شرفم، عدالتم، راستگویی و ادب و دیگر مکرمت های اخلاقی ام گرفته شده باشد و تفاله‌ای شده باشم که تو جانم را می‌گیری. 🤲 خدایا از میان چیزهای شریف، اولین چیزی را که می‌گیری، جانم باشد و وقتی می‌میریم شرفم، صداقتم، عدالتم، شفقت و عشق ورزی به انسان‌ها در من سر جایش باشد. 🔶 تواضعم، انسان دوستی‌ام سر جایش باشد. نه این‌که تا جانم به لبم برسد و بمیرم ؛عدالتم، انصافم و مروت و جوانمردی و صداقت و تواضعم را از دست داده باشم. ♦️👈این یکی از تکان دهنده‌ترین جملاتی است که در فرهنگ بشری گفته شده است. 👌یعنی های خوب در وجود من زیاد است اما من اولین چیزی باشد که از من می‌گیری. 🔶 این جمله، شبیه به جمله حضرت عیسی است که می‌فرمایند: نمی‌ ارزد جهان را بگیری و در مقابلش خودت را بفروشی ولو را در مقابل روحت به تو بدهند. 👤 🌸💐 https://t.me/zistequrani
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن کریم 🍀🍃تحيت و احسان در قران-احترام و رابطه متقابل مردم در قران ⚡️سوره نسائ آیه 86 اوَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَسيباً ❣اگر باتحیت یا هدیه یا ... یادشدید،شما با بهتر از آن تحیت دهید یا (اگر نمی توانید)مانند آنرا برگردانید. https://goo.gl/qittN4 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۸-۳۰ از تفسیر نور ۱- پیشوایان کفر،هم به گمراهی خود اعتراف می کنند و هم مسئولیّت اغفال و گمراه کردن پیروان خود را می پذیرند. «فَأَغْوَیْناکُمْ» ولی مسئولیّت قهر و غلبه و سلطه را نمی پذیرند. «ما کانَ لَنا عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ» ۲- زمینه و عامل انحراف،از درون منحرفان است نه بر اثر فشار بیرون. «کُنْتُمْ قَوْماً طاغِینَ» ۳- بالاخره پیشوایان شرک در روز قیامت به توحید و ربوبیّت الهی اعتراف می کنند. «قَوْلُ رَبِّنا» ۴- در دنیا وعده و وعید خداوند به گوش سران شرک رسیده است و از روی تعمّد منکر شده اند. «قَوْلُ رَبِّنا» ۵- انسان موجودی آزاد از جبر اجتماعی و فرهنگی است. «بَلْ کُنْتُمْ قَوْماً طاغِینَ» ۶- گمراه بودن،زمینه ی گمراه کردن است. «فَأَغْوَیْناکُمْ إِنّا کُنّا غاوِینَ» ۷- خداوند در عذاب پیشوایان و پیروان کفر عادل است. «فِی الْعَذابِ مُشْتَرِکُونَ» ۸- مردم عادی هم در پدید آمدن نظام و یا افراد فاسد و هم در رشد و تقویت و بقای ظلم آنان مؤثّرند.زیرا اگر سهم یا اثری نداشته باشند در عذاب شریک نمی بودند. «فِی الْعَذابِ مُشْتَرِکُونَ» ۹- سنّت عدل الهی نسبت به مجازات مجرمان یکسان است. «إِنّا کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ» ۱۰- ریشه ی عذاب،جرم انسان هاست. «نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ» ۱۱- نشانه ی مجرم،داشتن روحیه ی استکباری در برابر توحید است. «یَسْتَکْبِرُونَ» ۱۲- پیامبران،مردم را به سوی خدا می خواندند نه خود. «قِیلَ لَهُمْ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ» ۱۳- تهمت و تحقیر دیگران و تعصب بر عقاید خرافی،نشانه استکبار است. یَسْتَکْبِرُونَ وَ یَقُولُونَ ... لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ ۱۴- تکبّر،فکر انسان را واژگون می کند.(عاقل ترین مردم را دیوانه و بت های سنگی را خدا می پندارد). «آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ» ۱۵- سخنان پیامبر اسلام و شعار لا اله الا اللّه جاذبه شدیدی در فطرت ها ایجاد می کرد .(تهمت شاعر به خاطر جذّابیّت سخنان حضرت بود). «لِشاعِرٍ» ۱۶- تعالیم همه انبیا یکی است و تمام انبیا به توحید و حقّ دعوت می کردند و پیامبر اسلام نیز آنان را تصدیق می کرد. «وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ» ۱۷- هم خود اهل حقّ باشید و هم حقّانیّت دیگران را تصدیق کنید. «جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِینَ» ۱۸- کیفر کسانی که از روی آگاهی،قرآن را شعر و پیامبر را مجنون می خواندند، عذاب دردناک است. «الْعَذابِ الْأَلِیمِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ✅ آيا بدليل قتل فرزند نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص قسمت نهم:قسمت آخر تطبيق قتل فرزند با عنوان و في الارض سئوال : با توجه به فتواي مشهور استثناي پدر از قصاص در قتل فرزند، اگر قتل فرزند توسط پدر از مصاديق باشد، آيا باز هم پدر از قصاص معاف ميشود؟ إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾مائده انصاریان: کیفر آنان که با خدا و پیامبرش می جنگند، و در زمین به فساد و تباهی می کوشند، فقط این است که کشته شوند، یا به دارشان آویزند، یا دست راست و پای چپشان بریده شود، یا از وطن خود تبعیدشان کنند. این برای آنان رسوایی و خواری در دنیاست، و برای آنان در آخرت عذابی بزرگ است. پاسخ: احتمال دارد اين شبهه به وجود بيايد كه باتوجه به روايات صادره از ائمه «عليهم السلام» كه درآن حكم به عدم قتل پدر با كشتن فرزندش شده، پدر حتي اگر از باب محاربه و افساد في الارض هم فرزندش را به قتل برساند،كشته نميشود. اما شبهه ي تشابه حكم قتل فرزند توسط پدر در مبحث قصاص با مبحث محاربه و افساد في الارض به دلايل ذيل مردود است: اول: با توجه به اطلاق آيه 33 ،سوره مائده و روايات باب محاربه كه مجازات محاربه را براي همه ثابت دانسته و هيچ قيد و شرطي در آن ذكر نشده و براي ثبوت مجازات، انتفاي رابطه پدر و فرزندي را شرط ندانسته، ميتوان نتيجه گرفت كه قتل پدر از باب محاربه و افساد ثابت است. دوم: بعضي از فقها به قتل پدر محارب تصريح دارند. در بين فقها، ابن ادريس بعد از ذكر حكم عدم قصاص پدر در قتل عمدي و ذكر مستند حكم ميگويد: «در صورتيكه پدر به عنوان محارب و فسادگر و در حين محاربه فرزندش را به قتل برساند، قاعده مذكور شامل او نميشود و پدر به عنوان محارب و براساس مجازات مقرر در باب محاربه، محكوم به# اعدام خواهد شد (ابن ادريس، بيتا، ج3 ،ص324 .) در جاي ديگر ميگويد: « اگر پدري فرزند خود را عمداً بكشد، قصاص نميشود بلكه پدر به پرداخت ديه به ورثه فرزند محكوم ميشود. ولي اگر پدر محارب باشد و فرزندش را بكشد، در اينجا ميتوان پدر را كشت. ولي در اينجا علت كشتن پدر، قصاص خون فرزند نيست؛ بلكه علت، عموم و شمول آيه شريفه قرآن است كه ميفرمايد: «انما جزاء الذين يحاربون االله و رسوله و يسعون في الارض فساداً ان يقتلوا». بنابراين در اينجا پدر به دليل كشتن فرزند به دليل محاربه و افساد في الارض، كشته ميشود (ابن ادريس، بيتا،ج3 ،ص337 .) همانطور كه در عبارت ابن ادريس بيان شده است، پدر اگر به طريقي اقدام به قتل فرزندش كند كه عنوان محارب بر او صدق كند ميشود او را محكوم به مجازات اعدام كرد. نتيجه 1 .قتل فرزند در برخي شقوق با عناوين محاربه و افساد في الارض قابل تصور و تطبيق است. 2-.قتل پدر در مقابل قتل فرزند، مستند به عموم ادله محاربه و افساد في الارض و مصرح معدودي از فقها و نيز موافق با دليل فقاهتي ميباشد. 3- .ادلهي «لايقتل الوالد بقتل ولده» عموميت نداشته و به قرينه «قودا» كه در بعضي از روايات آمده تنها اختصاص به باب قصاص دارد. نقل از پژوهشنامه فقه و حقوق اسلامي، سال چهارم، شماره هفتم، بهار و تابستان 1390 مقاله مجازات پدر در قتل فرزند،امين يوسفي جهت مطالعه مجموعه نظرات و ابعاد مختلف موضوع به لينك زير مراجعه نماييد: https://v.ht/pedar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد شدنی ها را انجام بده... و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار سلام عزیزان صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا @quranpuyan
📖‍ ؟ "وَ لَتَعرِفَنَّهُم فِی لَحنِ القَولِ" (و از سخن شان آنها را خواهی شناخت!) کسانی که در قلب هایشان بیماری نفاق و دو رویی است، از "لحن" سخن گفتن شان، برای اهل ایمان قابل شناسایی می شوند. دقت کن! اینجا سخن از "لحن" است، نه خود سخن. همه ی دروغگویان و متظاهران، توانایی حرفِ خوب زدن را دارند، اما توانایی تغییر ارتعاش باطنی نیت شان را ندارند! "لحن" ارتعاش فحوای کلامی است که از گوینده صادر می شود. آن که در قلبش بیماری نفاق است حتی اگر طرز سخن گفتنش را نرم و ملایم کند، باز نمی تواند ارتعاش باطنی کلامش را برای اهل ایمان پنهان نماید. زیرا "مؤمن" به نور خدا می بیند و با فِراست خداداده اش می شنود. این یعنی ارتعاش باطنیِ سخنان، برای او دیدنی است و قابل استتار نمی باشد "فَاتَّقُوا فِراسَةَ المؤمِنِ فَاِنَّهُ یَنظُرُ بِنُورِ اللهِ". پس هر گاه به سراغشان رفتی، مراقب باش که خودت باشی و سخن زبانت همان کلام قلبت باشد، چه نزد این قوم، چیزی پنهان نمی ماند "بِاِذنِ الله". همچنان که در کافی ج ۱ ص ۳۶۳ آمده است؛ "نَحنُ نَعرِفُ شِیعَتَنا فِی لَحنِ القَولِ". بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛