#پرسشوپاسخقرآنی
🛑قسمت ششم::
❓منظور از عبارت " وابتغوا الیه الوسیله" در قران چیست؟ آیا #امامان_و_اولیا وسیله و واسطه ی امرزش و رفع حاجات ما هستند؟
💮🔶نحل:20
🔸وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ
🔹و کساني که [مشرکان، آنها را] به جاي خدا [براي دفع مصيبت يا جلب منفعت] ميخوانند، چيزي نميآفرينند و خود آفريده شدهاند.
💮🔶20- اين آيه به دنبال آيات 17 و 18 اين سوره مطرح شده که از آفرينش الهي و نعمتهاي بيشماري که پديد آورده سخن گفته ميشود. کليد فهم مسئله، همين خالقيت است، چگونه ممکن است کسي که ذرهاي را هم نيافريده بتواند حاجتي را برآورده سازد؟
در اينجا سخن از «الذين» [کساني] است، نه «ما» [چيزهائي]، درست است که مشرکان بُتهاي سنگي و چوبي را براي برآورده شدن حاجات خود ميخواندند، اما در واقع بر اين باور بودند که بُتها نماد فرشتگان و آنها نيز دختران خدايند که امور عالم به آنها سپرده شده است. علاوه بر آن، همواره در پشت پردة نظام بُتپرستي، متولياني بوده و هستند که از جهل مردم ارتزاق ميکنند. امروزه کمتر کسي چنان نقشي را براي فرشتگان قائل است، درعوض پيامبروامام وامامزادهها را در وراي ضريحها حاضر و ناظر و سميع و بصير و قادر در برآوردن حاجات خود ميپندارند. صفاتي که فقط در شأن خداي يکتاست.
💮🌸💮
💮🔶نحل:21
🔸أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ
ـ🔹 [آنها] مردگانند، نه زندگان و نميدانند چه زماني برانگيخته خواهند شد [یعنی از آيندة خودشان هم خبر ندارند]. 21
💮🔶21- مقدساني که مردم معمولا براي حوائج خود ميخوانند، قرنهاست از دنيا رفتهاند و اصلا نميدانند کِي زنده خواهند شد!؟ تأکيد بر اين که آنها مردهاند و زنده نيستند، بيانگر اين حقيقت است که بايد حياتي فيزيکي داشت تا بتوان کاري کرد. معمولا مجسمهها و مزارهاي تزئين شده، مظاهري از شخصيتهاي مقدس و محبوب مردم ميباشند که در مشکلات و مصيبتها ملجأ پناه و پرستش پيروان و حاجتطلبي قرار ميگيرند، البته همه ميدانند که آنها رحلت يافتهاند، ولي روحشان را حاضر و ناظر و کارساز حوائج پيروان ميدانند! در حالي که حواله کردن مسئله به روح در برآوردن حاجات بندگان، کوچکترين مبناي قرآني ندارد.
📚تفسیر آقاے بازرگان(ایات20الی21نحل)
💫جهت مشاهده نظرات دیگر به لینک زیر مراجعه بفرمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst1566_y-zyrt-qbwr-w-twsl-bh-wlyy-lhy-shrkh-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💠اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ
⚜خدايا مرا به راه ره يافتگان بدار
"بخشی از دعای ماه رجب"
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
امام هادى عليه السلام:
الجاهِلُ أسيرُ لِسانِهِ
نادان، اسير زبان خويش است
📚 الدّرة الباهرة صفحه ۴۱
◼️ سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.
https://eitaa.com/quranpuyan
#قرآنچهمیگوید؟
#جانشین_خدا در زمین
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً
و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینى خواهم گماشت»
سوره بقره،آیه ۳۰
جانشینى انسان نه به خاطر نیاز و عجز خداوند است، بلکه این مقام به خاطر کرامت و فضیلت رتبهى انسانیّت است، انسان خلیفه دائمی خداوند بر روی زمین است و آدمی میتواند از منظر مقام و رتبه به جایگاهی برسد که آئینه خداوند بر روی زمین باشد، مانند ائمه اطهار علیهم السلام و انبیاء الهی، ولی اگر آدمی فاسد بود و زندگانی خود را در تباهی و تاریکی به سر برد نه تنها خلیفه خداوند نیست بلکه پایین ترین درجه و رتبه در بین موجودات را دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #رحمان
پروردگار دو مشرق:
وجهِ نعمتیِ آیه 17 کجاست؟
یکی اعلامِ اشاره ای دالّ بر کرویت زمین است،
زیرا «دو مشرق و دو مغرب» فقط با فرض کرویت زمین سازگار است که مثلا به ازاءِ هر مشرق در یکطرف زمین یک مشرق هم در طرف مقابلِ آن داریم. و البته در جای دیگری در سوره دیگری فرموده «و رب المشارق» (= و پروردگار مشرق ها) که آن آیه کرویت زمین را بهتر می رساند و این نوع بیان جزء مؤلفه-های اعجازی علمی قرآن است.
این تفسیری است که میتوان کرد در صورتیکه جن را در ذهن خویش نداشته باشیم، اما این چگونه ممکن است در حالیکه همزمان ترجیع بند پر تکرار را هم داریم؟ تازه، موضوعِ اشاره به یک معجزه علمی، چیزی نیست که اساسا در متن سخن خداوند(حکیم) باشد زیرا ترجیع بند ، ناظر به منظور متفاوتی است.
با در نظر گرفتن ترجیع بند، تفسیر آیه این میشود که جن هم مانند شما انسانها جهانِ کاملی دارند و خورشید و ماه و منظومه شمسیِ خویش را دارند و همچنین مشرق و مغرب خودشان را.
خروج از آسمان ها و زمین
در آیه 33، از آنجا که جن را مقدم بر انسان ذکر کرده، میتوان نتیجه گرفت که «خروج از کرانه های آسمان» را خطاب به جن فرموده و خروج از کرانه های زمین را خطاب به انسان.
بزودی در سوره جن خواهیم دید که آنها «خروج از زمین» را براحتی انجام می دهند اما خروج از آسمانها، محدودیت آنهاست.
در دهه شصت قرن بیستم دیدیم که «خروج از زمین» توسط بشر صورت گرفت، البته با استفاده از میلیاردها دلار هزینه و یک ارتش از دانشمندان و مهندس ها و تکنسین ها. چنانکه دیدیم این رفت و برگشت، صورت نگرفت مگر به کمک چنان «سلطان»ی.
البته مقام بحث، مقام قیامت است و می فرماید از حساب و کتاب نمی توان فرار کرد زیرا فقط با «سلطان» (قوت، نیرو و ...) می توان از آن محدوده خارج شد و در قیامت هم که نیرویی ندارید زیرا این نیروهائی را که در دنیا به عاریت به شما داده شده بود، هنگام مرگ علیرغم میلتان میگذارید و میروید.
البته معنی آیات قرآن منحصر به یک معنی نیست، و در هر حال یکی از معانی تحقق این آیه را پس از 1400 سال دیدیم، و خروج از کرانه های زمین توسط بشر صورت گرفت، و به کمک «سلطان» هم بود، و این یکی دیگر از معجزات علمی قرآنی است.
آقای جمال گنجه ای
https://v.ht/alrahman
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_441
#سوره_مبارکه_یس
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://eitaa.com/quranpuyan
🖍 درجامعه ای که امنیت دست یافتنی نیست !
⭕️سخنی ازامام دهم در سالروز شهادت حضرت
🔹تا ندانیم "گرفتاری از کجاست؟" راهی برای جلوگیری از ان وجود ندارد . ولی حوادت تلخ که در حکومت و یا در جامعه رخ میدهد ، از کجا سرچشمه میگیرد ؟
اگر گفته شود که رنجها و سختیها از سوی افراد بی دین بر ما تحمیل میشود ، پاسخ این است که مگر خوارج ، بی دین بودند که از هیچ جنایتی چشم پوشی نمیکردند ؟
و اگر بگویند : مرارتها از سوی کافران است ، پاسخ این است که در میان کافران نیز انسانهای وارسته فراوانند و قران بسیاری از انان را میستاید .
🔹مشکل ما در بیرحمی هایی که اتفاق میافتد ، "اعتقادی یا سیاسی" نیست . مشکل ما "تربیتی" است . در جامعه ای که شخصیت انسانها در زیر فشارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اسیب میبیند و کرامت انسانی سقوط میکند ، هر جنایتی میتواند اتفاق بیفتد . سخن امام هادی(ع) چنین است : هر کسی که از "کرامت" برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست بهر رفتار زشتی میزند "مَن هانت علیه نَفسُه فلا تامَن شرّه"
بفرموده حضرت ، شر از سوی "افراد پَست" گریبان انسانها را میگیرد و اشرار را نه در میان بی دینان ، بلکه در میان افراد فاقد شخصیت باید جستجو گرد و ناامنی در جامعه از آثار از بی حرمتی هاست . وقتی شهروندان از کرامت برخوردار میشوند و احساس شخصیت میکنند ، با یکدیگر با احترام برخورد میکنند و همه از امنیت برخوردار میشوند و وقتی حاکمان ، روح هتاکی در جامعه میدمند و مردم را به تکدی و چاپلوسی سوق میدهند ، انتظار هر شری میرود : من هانت علیه نفسه ، فلا تامن شره (تحف العقول)
🖋محمد سروش محلاتی
@quranpuyan
وادی عـشـق بسی
دور و دراز است
ولی
طـی شـود
جاده ی صد سالـه
به " آهــی" گاهــی ..
اقباللاهوری
سلام عزیزان
عشق الهی نصیب دلهایتان
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #کفر و عدم ایمان باعث عذاب می شود
در آیه ی ۱۴۷ سوره ی مبارکه ی #نساء دو نکته مهم گنجانده شده است:
۱. #بی_نیازی خداوند به عذاب بندگانش
۲. #اعمال بندگان باعث عذاب الهی میشود
مَّا يَفْعَلُ اللَّـهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ شَاكِرًا عَلِيمًا
صادقی تهرانی: اگر سپاس بدارید و ایمان آرید، خدا با عذاب شما چه کاری خواهد داشت؟ و خدا همواره سپاسگزار [:حقشناس] بسیار دانا بوده است
👈در تفسیر المیزان ذیل این آیه چنین بیان شده:
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺣﺘﻴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ #ﺷﻜﺮ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻥ، ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻮﺟﺐ ﻧﺴﺎﺯﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﺭﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﻮﺩﻯ ﻧﻤﻰ ﺑﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ، ﺁﻥ ﺿﺮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﺪ،
👌ﭘﺲ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺷﻜﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺩﺍﻯ ﺣﻖ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﺒﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﻋﻠﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺍﻭﻳﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.
https://goo.gl/LtVS4V
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣3⃣ تدبر در سوره #رحمان
🔹نکات تفسیری سوره رحمان
آیا جهنم نعمت است؟چرا جهنم به عنوان نعمت قلمداد شده؟
آیه ۳۳
مثالی میزنیم :
کسی را در نظر آورید که چند جور بیماری مهم دارد و در بیمارستان بستری است.
معمولا به چنین کسانی انواع و اقسام الکترودها و شلنگ ها و حسگرهای مرتبط با مانیتورهائی وصل است و اجازه ندارند حتی از تختشان هم پایین آیند و حق ندارند حتی یکی از آن الکترودها و شلنگ ها و حسگرها را از خویش جدا کنند، غذایشان هم چیزی است که آدم عادی رغبتی به خوردن آن ندارد.
چنین کسی، نسبت به دوره قبلی حیات خویش (یعنی زندگیِ جنینی) زندگیی بسیار عالی دارد، زیرا اشخاصی دارای تحصیلات و تجربه بالا دائما مراقب وضعیتش هستند و دائما ناظرند که مبادا حالش بدتر شود، و دور و بر او پر از دستگاه ها و تجهیزات گرانقیمتی است که برای خدمت به امثال او طراحی و تولید شده اند، و مجموعه بیمارستانیی که او در آن است، اعم از فضای بهداشتی و آدم های تحصیلکرده مجرب و تجهیزات پیچیده گرانقیمت، همه و همه برای خدمت به او و با هدفِ بهتر کردنِ وضعیت او به وجود آمده اند.
آیا چنین کسی که در این محیط عالی بسر می برد، از اینکه می باید در چنان شرایطی باشد راضی است؟
نه! و بلکه آرزویش این است که بتواند هرچه زودتر آنجا را ترک کند.
چرا؟
زیرا زندگیِ عادیی که مردم عادی (یعنی مردم سالم) دارند، بسیار بسیار مطلوب تر و راحت تر است از آن زندگیی که او دارد.
جهنم در مقایسه با بهشت ،جهنم است، اما اگر با زندگی قبلی (یعنی شرایط جنینی) مقایسه شود بهشت است.لذا، وجهِ نعمتیِ جهنم، این است که برای اشخاصی که طاقتِ تحملِ شرایطِ عالیِ بهشتی را ندارند، و به عبارت دیگر ناسالم (اعم از ناسالمیِ جسمی یا روحی) به قیامت و آخرت میروند، در بهشت، شرایط ویژه ای تدارک شده، که بسته به نوع و شدت ناسالمی شان، دوره خاصی را بگذرانند تا بتوانند یک زندگی معمولی را در شرایطِ عالیِ بهشتی داشته باشند.
آقای جمال گنجه ای
ادامه دارد....
https://v.ht/alrahman
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_442
#سوره_مبارکه_یس
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی ،
🛑قسمت اول:
🌸❓تعريف #اسماء_الحسني چيست؟ در كدام ايات قران به اسماي حسني اشاره شده و كدام نامها و صفات هستند؟
💮🔸اسماء حسني يعني نامهاي بهتر. نامهائيكه دلالت بر #حسن دارند آنهم نه فقط حسن مطلق بلكه #احسن است
زيرا حسني مؤنّث احسن ميباشد.
اين #اسماء قهرا معاني وصفي دارند زيرا بر نامهائيكه معاني وصفي دارند حسن گفته نميشود مثلا اگر بدرخت ميگوئيم: درخت اين حسني ندارد، فقط نام و معرّف است ولي اگر بگوئيم: بارور: آن معناي وصفي است و دلالت بر حسن دارد.
💮🔸#اسماء_حسني نامهائي است كه در آنها معاني حسن ملحوظ و متضمّن #صفات_جلال_و_جمال خداوندي اند
🌸🔹وَ لِلّٰهِ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ فَادْعُوهُ بِهٰا (اعراف: 180)
🔹قُلِ ادْعُوا اللّٰهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمٰنَ أَيًّا مٰا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ( اسراء: 110)
🔹اللّٰهُ لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ لَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ (طه: 8)
🔹 هُوَ اللّٰهُ الْخٰالِقُ الْبٰارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ (حشر: 24).
💮🔸اين چهار محلّ است كه در آن كلمۀ #الْأَسْمٰاءُ_الْحُسْنيٰ آمده است و خدا با آنها خوانده ميشود و هنگام دعا صفات حق تعالي كه هر يك نمايندۀ قسمتي از تدبير عالم و يا نشان دهندۀ جلال كبريائي است در نظر داعي مجسّم ميشود........
💫💫ادامه دارد
📚[قاموس قران - أسماء حسني؛ ج ۲، ص: ۱۴۱ - صفحه۴۶۵]
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5279_mnZwr-z-sm-lHsny-chyst--kdm-smy-khdwnd-r-shml-myshwd.aspx
@quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
❁بـســـــم اللــــہ الرحـــــمـטּالرحـــــــیم❁
💌امام علی(ع):
🌟💠 عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛
🌱 بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مىگيرد.
خطبه/156
☘حالت عجیب و حیرتانگیزی است که توصیف آن،با هیچ قلم و اندیشهای میسر نیست.آن لحظهای که از آب دریای معرفت قرآنی خود را سیراب نموده و با نسیم نوازشگر ایههای تکان دهندهاش،به دلهایمان نوید میدهیم که:«الا بذکر الله تطمئن القلوب».(سوره رعد، ایه 28)
💞قرآن یاد خداست و آن که پیوسته یاد خدا می کند و با او مانوس است در حصار محکم الهی و در حمایت اوست.
📿براے مأنوس شدن با ڪلام حق📖 هر روز یڪ صفحه از قرآن را ضمن استماع ترتیل ،با #ترجمه و گزیده نڪات تفسیری در گروه #تقرب همراهے کنید.
📆انشالله از روز چهارشنبه 29 بهمن سوره حجر را شروع خواهیم کرد.
✅لطفا برای سایر علاقه مندان و دوستان هم فوروارد نمایید.
💫لیـــنڪ گروه تلگرام
https://t.me/taqarrob99
🌹👌هرچیزی را رهایش کنی پژمرده می شود به جز قرآن
که اگر رهایش کردی، خودت پژمرده خواهی شد
خدایا قرآن را بهار دلهای ما قرار ده
آمین🤲
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
#دعاهای_روزانه
يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوائِجَ السَّائِلِينَ، وَيَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ
ای که مالک حاجات خواهندگانی و از باطن لب فروبستگان خبر داری، از سوی تو برای هر خواهشی، گوشی شنوا و پاسخی آماده است
بخشی از دعای هر روز ماه رجب
🆔 @quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #نفاق یعنی زبان چیزی بگوید که دل قبول ندارد.
در سوره های مختلفی از قرآن نفاق و دورویی نکوهش شده و مشخصات منافقین بیان شده است.
از جمله در سوره آل عمران در آیات جنگ احد ،توصیفی از نفاق ذکر شده است:
وَلْيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاكُمْ
هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَانِ
يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ
وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾
فولادوند: همچنين كسانى را كه دو رويى نمودند [نيز] معلوم بدارد و به ايشان گفته شد بياييد در راه خدا بجنگيد يا دفاع كنيد گفتند اگر جنگيدن مى دانستيم مسلما از شما پيروى مى كرديم آن روز آنان به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى گفتند كه در دلهايشان نبود و خدا به آنچه مى نهفتند داناتر است.
https://goo.gl/wMRp9G
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣3⃣ تدبر در سوره #رحمان
🔹نکات تفسیری سوره رحمان
مجرم و تکذیبگر
آیه ۴۳ «تکذیب» را به «مجرم»ها نسبت داده، و از اینجا معلوم می¬شود هر مجرمی مکذب هم هست.
البته ممکن است به طور زبانی و رسمی به تکذیب مبادرت نکند اما «با زبان عمل» تکذیب را انجام می دهد.
در همین دنیا هم اگر کسی بداند که فلان خلاف قانون قطعاً به مجازات سخت می انجامد، به آن کار اقدام نمی کند.
البته خیلی هستند که به کارهائی مبادرت می کنند که در قانون مجازات سختی برای ارتکاب آنها پیش بینی شده، اما آنها امیدواری زیادی دارند که گیرنخواهند افتاد.
آخرت و قیامت هم همینطور است.
نعمات بهشت به زبان مخاطب اولیه
آیات این پاراگراف به زبان مخاطب اولیه است.
همانطور که جنین هیچ راهی برای درک این جهان ندارد، ما نیز هیچ راهی برای درک آن جهان نداریم.
اگر شما (خواننده محترم که آدم فرهیخته ای هستید که این قبیل متون را می خوانید) قرار باشد فرضاً به یک جنین داخل رحم، این جهان را توصیف کنید، چه می توانید بگوئید؟ در این جهان ناراحتی هائی هست که نمی توان آنها را برای او توصیف کرد و همچنین خوشی هائی هست که با توجه به مفاهیمی که او می تواند درک کند نمی توان برایش توضیح داد.
غذای او ساده ترین نوع غذا است و از طریق بند ناف به او می رسد، محیط او هم گرم است، و اگر از او نظرخواهی شود، احتمالاً شرایط خویش را ایده آل تصور می کند و تمایلی به خروج از آن زندگی نخواهد داشت.
ما نیز واقعاً از جهان بعدی تصور روشنی نمی توانیم داشته باشیم، لذا خداوند مفاهیمی مانند نهایت عزت و احترام، نهایت رفاه، نهایت قدرت و ثروت، نهایت راحتی و آسایش و آرامش، و نهایت در اختیار بودن همه مطلوبیت ها، را، ساده و ساده کرده و در قالب کلماتی که مخاطب ظاهرآنها را بفهمد (نه اینکه بتواند حقایق آنها رابفهمد) بیان کرده است و البته همین مقدار هم هوش ربا است.
آقای جمال گنجه ای
ادامه دارد....
https://v.ht/alrahman
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_443
#سوره_مبارکه_یس
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی ،
🛑قسمت دوم::
🌸❓❓معناي #اسماي_حسني چيست؟ منظور از اينكه اسماء حسني تنها براي خداست،چيست؟ #ولله_الاسماء_الحسني
🔶💮 لازمه اينكه اسمى از #اسماء_خدا بهترين اسماء باشد اين است كه بر يك معناى كمالى دلالت كند، آنهم كمالى كه مخلوط با نقص و يا عدم نباشد، و اگر هم هست تفكيك معناى كمالى از آن معناى نقصى و عدمى ممكن باشد، پس هر اسمى كه در معناى آن احتياج و عدم و يا فقدان نهفته باشد مانند اساميى كه بر اجسام و جسمانيات و افعال زشت و معانى عدمى اطلاق مى شود اسماى حسنى نبوده اطلاقش بر ذات پروردگار صحيح نيست
💮در جمله (( و لله الاسماء الحسنى )) كه (( لله )) خبر است مقدم ذكر شده و اين خود حصر را مى رساند (و معناى جمله اين است : تنها براى خدا است اسماء حسنى ).
🔸💮( #اسماء) هم با (( الف و لام )) آمده و هر جمعى كه (( الف و لام )) بر سرش در آيد عموميت را مى رساند و معناى آن اين است كه هر اسم احسن كه در وجود باشد از آن خدا است و احدى در آن با خدا شريك نيست ، و چون خود خداى تعالى همين معانى را بغير خود هم نسبت مى دهد و مثلا غير خود را نيز عالم ، #قادر، #حى و #رحيم مى داند لذا تنها براى خدا بودن آنها معنايش اين است كه حقيقت اين معانى فقط و فقط براى #خدا است و كسى در آنها با خدا شركت ندارد.
💮🔸و ظاهر آيات بلكه صريح بعضى از آنها اين معنا را تاييد مى كند، مانند جمله (( ان القوه لله جميعا)) و جمله (( فان العزه لله جميعا)) و جمله (( و لا يحيطون بشى ء من علمه الا بما شاء)) و جمله (( هو الحى لا اله الا هو)) بطورى كه ملاحظه مى كنيد، از اين آيات بر مى آيد كه حقيقت هر #اسم_احسنى تنها و تنها از #خداست ، و كسى در آنها شريك او نيست مگر به همان مقدارى كه او تمليك به اراده و مشيت خود كند.
💮🔸ظاهر كلام خداى تعالى در هر جا كه ذكرى از اسماء خود كرده نيز اين معنى را تاييد مى كند، مانند آيه (( الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنى (( و آيه (( قل ادعوا الله او ادعوا الرحمان اياما تدعوا فله الاسماء الحسنى (( و آيه (( له الاسماء الحسنى يسبح له ما فى السموات و الارض ))
💮 🌸و ظاهر همه اين آيات اين است كه هر #اسم_احسنى حقيقتش تنها براى #خدا است و بس
📚ترجمه تفسير الميزان جلد 8 صفحه : 450
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5279_mnZwr-z-sm-lHsny-chyst--kdm-smy-khdwnd-r-shml-myshwd.aspx
@quranpuyan
یک نفس یاد خدا
یک سبد خاطر آسوده و شاد
یک بغل شبنم آرامش صبح
یک هزار آینه از جنس دعا
همه تقدیم شما . . .
سلام
صبحتان سرشار از خیر و برکت
@quranpuyan