eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3️⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید ⬅️⬅️لینک کانال جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : تفسير و تدبر سوره بلد:منظور از قسم هاي ابتداي سوره بلد چيست؟ ❓پرسش : - منظور و از انت حل بهذاالبلد چيست؟ایا در ایه 1و ۲ سوره بلد ،فقط پيامبر،مدنظر بوده است؟ پاسخ1) منظﻮﺭ ﺍﺯ «ﺑﻠﺪ»، ﻣﻜّﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺟﻤﻠﻪ «ﻭ ﺍﻧﺖ ﺣﻞّ» ﭼﻨﺪ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻳﻚ ﻣﻌﻨﻲ ،همان معناي مشهور است كه تو در اين شهر ساكني ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻭم ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﻜّﻪ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻲ ﺷﻤﺮﻧﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺭم. ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻮم ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺘﺢ ﻣﻜّﻪ ﻫﺮ ﺗﺼﻤﻴﻤﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﮕﻴﺮﻱ از تفسیرنور پاسخ 2: اين جمله حال است از كلمه (بلد) در آيه قبل، و با اينكه مى توانست به آوردن ضمير آن اكتفا نموده، بفرمايد: (لا اقسم بهذا البلد و انت حل بها) چنين نكرد، و دوباره خود كلمه بلد را ذكر كرد، براى اين بود كه به عظمت شأن آن ، و اعتنايى كه به امر آن دارد اشاره كرده باشد، چون بلد مذكور با ساير بلاد فرق دارد، اين بلد حرام است، و كلمه (حل ) مانند كلمه (حلول ) به معناى اقامت و استقرار در مكان است، و معناى دو آيه اين است كه (هر چند قسم لازم ندارد ولى ) سوگند مى خورم به اين شهر، شهرى كه تو در آن اقامت دارى، و اين تعبير توجه مى دهد به اينكه مكه به خاطر اقامت آن جناب در آن و تولدش در آن شرافت يافته. از تفسیرالمیزان پاسخ 3: چنانکه از آیه های 1 و 2 فهمیده میشود زادگاه و سکونتگاه آنحضرت (مکه) ذاتا قابل احترام بود، ولی، خداوند گرچه آن را قابل احترام و قابل قسم خوردن دانسته، اما باذکر نارضائی خویش در قالب «قسم نمیخورم» تلویحا بما میگوید که وقایعی در آن وقوع می یافت که منزلت آن شهر را پایین آورده بود. قسم های آیه های 2 و 3 یکی نماد محل وحی است و یکی نماد تسلسل نسل. اقاي جمال گنجه اي پاسخ 4: همان گونه كه در سوره هاي قبل از نزول بلد مشاهده شد،مخاطب اين سوره ها منحصر در پيامبر نيست و نوع انسان كه مال دوست است،مخاطب ميباشد.با توجه به ادامه مفاد سوره كه بر كمك به هم نوعان و عبور از گردنه عقبه تمركز دارد،ايه اول و دوم هم به همان شهر و سرزمين محل سكونت اين انسان،اشاره كرده است. قسم نميخورم به اين شهر. شهري كه تو در ان زندگي ميكني ولي به همشهريانت،به فاميل هايت و به يتيم و مسكينش توجه نداري و از انها دستگيري نمي كني. آيه سوم (ووالد واولد) هم اين انسان را به اينكه نسل همه انسانها و اطرافيان تو از يك پدر است ،تنبه ميدهد.گويي خداوند با اين قسم ها(زندگي در يك مكان و نسل مشترك داشتن)ميخاوهد مخاطب را براي پذيرش ايات بعد كه نكوهش از عدم توجه به همنوعان است،آماده نمايد. آقاي سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اولویت زیست زمینی بر زیست اسمانی 🔷 آخرین وصیت پیامبر به والی بعد از خود،چه بود؟حفظ دین یا جلوگیری از فقر؟ سخنرانی استاد سروش محلاتی
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3️⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید ⬅️⬅️لینک کانال جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ، 🔹وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ، 🔹وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، 🔹 وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ، 🔹وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ. 🔸عزيزم دار و از خود پسندى دورم دار، 🔸مرا بنده خود ساز و عبادتم را با عُجب و غرور تباه مساز، 🔸به دست من در حقِّ مردم كارهاىِ نيك روان كن و به منّت نهادن، آن را تباه مكن؛ 🔸اخلاق پسنديده ام ببخش 🔸و از به خود نازيدن در امان بدار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅ چيست؟ مشخصات افراد كم فروش در قران كريم 1. وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ 2. الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ 3. وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ واى بر كمفروشان! (1) آنان كه وقتى براى خود پيمانه مى كنند، حق خود را بطور كامل مى گيرند؛ (2) اما هنگامى كه مى خواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مى گذارند! (3) سوره با ایات فوق شروع میشود.پس از هشدار باین افراد،تعریف جامعی از انها ارایه میدهد که به نظر من در هر زمانه ای قابل تعریف ومصداق یابی است. افرادی که در ادای حقوق مادی ،معنوی وشهروندی دیگران کوتاهی وکاهلی می کنند درحالیکه در گرفتن حقوق خود در همه زمینه ها سخت گیرانه وسریع عمل میکنند. کم فروشی در هر رابطه دوطرفه در اجتماع می تواند اتفاق افتد.در خانواده،مدرسه،بازار،ادارات ودر رایطه بین حاکمیت وشهروندا ن که هریک حقی بر دیگری دارد. شما هم می توانید مصادیق کم فروشی را در محیط پیرامون خود نام ببرید واز ان اجتناب کنید. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تفسیر و در سوره : منظور از قسم هاي ابتداي سوره بلد چيست؟ -مقصود از والد و وماولد چیست؟ 👈پاسخ1) ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺣﻀﺮﺕ ﺁﺩم ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎء ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. 📚از تفسیر نور 👈پاسخ 2: ازآنجا كه از نظر ادبيت رعايت تناسب بين سوگند و بين چيزى كه مى خواهيم با سوگند اثبات كنيم لازم است، لذا بايد بگوييم مراد از (والد و ما ولد) كسى است كه بين او و بين بلدى كه مورد سوگند واقع شده نسبت روشنى بوده، و اين معنا با ابراهيم خليل (عليه السلام) و فرزندش اسماعيل (عليه السلام) منطبق است، كه سبب اصلى در بناى اين شهر و بانيان خود بيت الحرام بودند، و خداى تعالى درباره آنان فرمود: (و اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسمعيل )، و ابراهيم (عليهماالسلم) بود كه از خداى تعالى درخواست كرد مكه را شهر امن قرار دهد: (و اذ قال ابراهيم رب اجعل هذا البلد امنا). نقل از تفسير الميزان 👈پاسخ 3: ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﺍﻟِﺪٍ ﻭَ ﻣﺎ ﻭَﻟَﺪَ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻭﺍﻟﺪ» ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺯ «ﻣﺎ ﻭﻟﺪ» ﭘﺴﺮﺵ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻰ ﻛﻌﺒﻪ ﻭ ﺳﺒﺐ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻜﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻥ «ﻭﺍﻟﺪ» ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ان است . نقل از تفسير احسن الحديث 👈پاسخ 4: با توجه به ادامه مفاد سوره كه بر كمك به هم نوعان و عبور از گردنه عقبه تمركز دارد،ايه اول و دوم هم به همان شهر و سرزمين محل سكونت اين انسان مال دوست ،اشاره كرده است. آيه سوم (ووالد واولد) هم اين انسان را به اينكه نسل همه انسانها و اطرافيان تو از يك پدر است ،تنبه ميدهد. لذا والد ،حضرت ادم و ماولد،همه ادميان هستند.مشابه اين مفهوم و توجه،در ايه 1 سوره نسائ هم بيان شده است. گويي خداوند با اين قسم ها(زندگي در يك مكان و نسل مشترك داشتن)ميخواهد مخاطب را براي پذيرش ايات بعد كه نكوهش از عدم توجه به همنوعان است،آماده نمايد. آقاي سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان عزيز تالارگفتگوهاي قرآن‌پويان سايت قرآن پويان از سال 1390 تشكيل شده و به لطف خدا با ارسال مستمر محتواهاي قراني،روز بروز بر مخاطبان سايت افزوده شده است. در نظر داريم تغييراتي ظاهري و نيز كيفي به منظور بهبود عملكرد و دسترسي آسان تر به موضوعات مدنظر كاربران ،ايجاد نماييم. پيش از شروع به اين كار،مناسب ديديم از نظرات و پيشنهادات و ايده هاي شما كاربران گرامي نيز مطلع شده و استفاده نماييم. خوشحال خواهيم شد با ارسال نظرات خود به آدرس هاي زير يا در همين صفحه،ما و قران‌دوستان فضاي مجازي را ياري نماييد. ادرس ايميل:admin@quranpuyan.com شناسه كاربري در تلگرام،گپ و ايتا: @farpuy
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: ✅ و با از نگاه قرآن - يك مظلوم چه كار ميتواند كند؟مقابله به مثل،عفو،دعا،استمداد از ديگران،هجرت و... 🔸قسمت اول ابتدا بطور خلاصه به مفهوم و انواع آن در قرآن می پردازیم: ✔️1-واژه "ظلم" به معنای ستم ، بیداد، بی عدالتی كردن ، ستمكاری ، حق را پایمال ساختن ، تجاوز از حق ، قرار دادن هر چیزی در جایی نامناسب آمده است .( لسان العرب و اقرب الموارد و المعجم الوسیط واژه ظلم) این واژه با كلمه "ظلمت" به معنای تاریكی و سیاهی هم ریشه و بنا به اعتباری ، قریب المعنی است ؛ زیرا تاریكی نتیجه ستم كاری و حق را پایمال ساختن می باشد . (راغب- ص 315) واژه ظلم با دیگر مشتقات آن ، كه در همه آنها معنای ستم و بی عدالتی مشترك است ، " 289 مرتبه " در قرآن آمده است و 26 مرتبه هم در مشتقاتی آمده است كه معنای و می‌دهد . بیان قرآن به مبحث ظلم ، آن هم به این گستردگی ، حاكی از آن است كه امری مبتلا به است و هشداری است برای روی آورنده به قرآن كه در فهم آیات الهی باید سخت مراقب باشد تا در ورطه ظلم نیفتد :"هر كه بار ستمی به دوش داشته باشد حتماً زیان دیده است ." (طه/ 111) ✔️2-ظلم از حیث مظلوم سه گونه است:ظلم به خدا ،ظلم به خود ،ظلم به دیگران 🔺ظلم به خدا یعنی مراعات نکردن حقوق خداوند و آنچه که مستحق خالق و رب انسانهاست.بالاترین ظلمها به خدا در قرآن، وغیر خدا را عبادت کردن و نیز افترا بستن و مطالب را بدروغ به خدا نسبت دادن و تکذیب آیات او بیان شده است. قدر خویش نشناختن و حق هویت حقیقی ، روحی و واقعی خود را آن گونه كه شایسته یك انسان كامل است ادا نكردن ... همه از مصادیق ظلم به خویشتن محسوب میشود.مهمترین و اصلی ترین مصادیق ظلم به خود(نفس)نیز، تجاوز از حدود و فرامین الهی است :" و این حدود و فرامین خداست و هر كه از حدود و فرامین خدا تجاوز كند ، بی تردید به خودش ستم كرده است."(طلاق/ 1) 🔺ظلم به دیگران: این قسم نیز دارای مصادقی فراوانی است. از جمله: ظلم مالی، که شامل پایمال کردن حق مالی یک انسان یا یک جامعه می‌باشد و یا ظلم جانی که اینگونه تجاوز و ستمکاری از وارد کردن یک جراحت کوچک بر بدن تا کشتن یک یا چند انسان را شامل می‌شود و یا ظلم اعتباری که همان تجاوز به حقوق اعتباری انسانهاست و نیز مصادیق دیگر ظلمها. 👈در این تحقیق ،نوع سوم ظلم یعنی ستم به دیگران و روش برخورد با اینگونه ظالمین مدنظر می باشد. ادامه دارد... جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp4843 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا، 🔹وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا. 🔸بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و مرا در ميان مردم به درجه اى بالا مبر؛ مگر آنكه همانند آن پيش نَفْسم فرود آرى 🔸و عزّتى آشكارم مده؛ مگر اينكه همانند آن در نهان، پيش نَفْسم خوار گردانى. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
https://telegram.me/quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🌿 احساس امنیت در سایه تدین متعقلانه قسمت دوم 💢 هرچه که ما متعقلانه ‌تر متدین هستیم، بیشتر احساس امنیت می‌کنیم، چرا؟ چون اگر معتقد باشیم که جهان هم ادراک می کند که من کار خوب کرده ام یا کار بد، خدمت کرده ام یا خیانت و هم متناسب با این خدمت و خیانت به من واکنش نشان می دهد و در این واکنش ذره ای استثنا قبول نمی کند و ذره ای هم کمتر یا بیشتر از آن مقدار متناسب واکنش نشان نمی دهد، در نتیجه در این صورت احساس امنیت خواهیم کرد. 🔹به تعبیر دیگر متدین کسی است که همیشه دارد فریاد می‌کند که هر چه پیش آید به من زیان نمی‌رسد؛👈☘ «یا ایها الذین آمنو علیکم انفسکم لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم الی الله مرجعکم جمیعا فینبئکم بما کنتم تعملون» (مائده/105) "ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد. بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه می سازد".☘ 🔹 بنابراین در دینداری متعقلانه شخص دیندار احساس امنیت خاطر می کند به این معنا که به نظرش می آید هیچ چیزی نمی تواند به او زیان و آسیب برساند. ادامه دارد ... 👤 استاد - تدین تعقلی( دیانت پیشگی خردورزانه) ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
👈👈 «چگونه با درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔 اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند. ✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح مرحله نزول و را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد. ✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید. جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp3938 جهت دانلود و نصب ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/?l=fa https://t.me/tanzilapp
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تفسیر و در سوره : منظور از آفرينش انسان در رنج و سختي چيست؟ارتباط قسم ها با جواب قسم و ساير آيات سوره چيست؟ 👈پاسخ اول: " «ﻟﺎ ﺍﻗﺴﻢ» ﺑﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻗﻮﻯ «ﻟﺎ» ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻔﻰ ﻛﻠﺎﻡ ﻣﻔﺮﻭﺽ ﺧﺼﻢ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺴﻢ، ﺁﻳﻪ ﻭَ ﺃَﻧْﺖَ ﺣِﻞٌ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺑﻠﺪ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺤﻜﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻳﻌﻨﻰ: ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻠﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻛﻦ ﻫﺴﺘﻰ، ﺗﻮ ﻛﻪ ﺣﺎﻣﻞ ﻭﺣﻰ ﺧﺪﺍﻳﻰ، ﺳﺒﺐ ﻋﻈﻤﺖ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻰ. ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﺍﺳﻜﺎﻥ ﻫﺎﺟﺮ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺭَﺑﱠﱠﻨﺎ ﺇِﻧﱢﱢﻲ ﺃَﺳْﻜَﻨْﺖُ ﻣِﻦْ ﺫُﺭﻳﺘِﻲ ﺑِﻮﺍﺩٍ ﻏَﻴْﺮِ ﺫِﻱ ﺯَﺭْﻉٍ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ/ 37، ﺍﺯ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺑﺎﺭﺯ ﻣﺸﻘﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻗﺴﻢ ﻭ ﻣﻘﺴﻢ ﺑﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ، ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﻰ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ‌ﺍﻡ ﻳﻌﻨﻰ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺸﻘﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. " -نقل از تفسیر احسن الحدیث 👈پاسخ 2: نامطلوبِ ظاهری و مطلوب واقعی چیزی در آیه 4 هست که به نظر نامطلوب می آید که آن هم «رنج» است. در سه آیه اول به چیزهایی قسم می خورد که مطلوب بودن آن ها واضح است: مکه، مهبط وحی، قبله مسلمین، خاطرات پرچمدار توحید، ابراهیم و پسرش، و غیره و غیره که چیزهای بسیار مطلوبی است. دیگر به ادامه نسل بشر اشاره دارد که مطلوبیت آن هم واضح است. علاوه بر آن ها به وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) که در شهر مقدسی مقیم است اشاره می کند، که آن هم چیز بسیار خوشایندی است. بعد از این سه فقرهء کاملاً مطلوب و خوشایند به چیزی اشاره می کند که خوشایند به نظر نمی آید. یعنی «رنج». همسایگی آن سه آیه و این آیه تلویحاً به مخاطب می فهماند که این «رنج» نیز چیز خوشایند و مطلوبی است، گرچه شما فعلاً به حکمت آن پی نبرده اید. خواننده پس از اینکه به این نکته منتقل شد، خودش فکر می کند و مثال هایی از «چیزهایی که ظاهراً مطلوب نیست اما مقدمه امر مطلوب است» پیدا می کند، مثلاً «درد زایمان» که بدوا به نظر امر نامطلوبی می آید اما چیزی در پی دارد که بسیار مطلوب است که عبارت باشد از پیدایش یک «زندگی» و یک «تولد» یا مثلاً بی خوابیِ شب امتحان به نظر نامطلوب می آید، اما چیزی که در پی دارد، موفقیت و سربلندی در امتحان است که چیز مطلوبی است. این پاراگراف به ما می گوید خداوند زندگی انسانی را طوری برنامه ریزی فرموده که رشد و تعالی او درگروِ رنج بردن اوست و می فرماید مطلوبیت های زندگی بشری در قبال تداوم و تسلسل زندگی در این جهان، و نیز بهره برداری از وحی الهی میسر می گردد، اما هم تداوم زندگی و هم گرایش به وحی به آسانی میسر نیست، بلکه در گرو رنجی است که باید برای آن تحمل کرد." نقل از تفسیر آقای گنجه ای جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصد و بیست و پنج ✅حسد کتاب حکمتها و اندرزها.ص۳۹۴ در انسان حالتی است كه هر گاه كسی را دارای نعمتی ببیند آرزو می كند كه او هم مانند آن شخص دارای همان نعمت بوده باشد. این حالت را رشك و به زبان عربی غبطه می گویند و این حالت برای رسیدن انسان به كمال لازم است و یكی از بهترین صفات انسان است😊. اهل كمال گفته اند انسان نخست لذت كمال را می چشد، بعد آن را می شناسد، سپس مشتاق می شود، آنگاه در مقام طلب بر می آید، پس به آن می رسد و اگر انسان این طور نباشد، كه خوبی چیزی را درك نكند یا آنكه او را برای خود آرزو نكند همیشه در حد نقص باقی می ماند.🙁 اما گاهی در انسان حالتی پیدا می شود كه نه فقط هوس می كند كه آن نعمت را داشته باشد، بلكه خشمناك می شود كه آن شخص دارای آن نعمت باشد و آرزو می كند كه آن نعمت از آن شخص زایل شود. این حالت را حسد و بدخواهی می گویند.😐 منشأ حسد مختلف است، غالبا جاه طلبی است كه انسان می خواهد در آنچه دارد بی نظیر باشد و از این رو حسد در میان اقران و اهل رسته ای نسبت به خودشان بیشتر وجود دارد و از این روست كه اشخاص بزرگ در میان قوم خودشان و در زمان خودشان كمتر مورد توجه واقع می شوند و قدر مردان بزرگ در دیار خودشان و زمان خودشان كمتر شناخته می شود. گاهی منشأ حسد كینه است😡. كسی كه از شخصی رنجید و نتوانست از او انتقام بكشد، آرزو می كند روزگار از او انتقام بكشد. و گاهی نیز منشأ حسد بخل ذاتی و به عبارت دیگر خبث نفس است؛ اگر خدا در هر جای دنیا به بنده ای نعمتی بدهد مثل این است كه از خزانه آنها داده و اینها به اصطلاح علاوه بر بخل دارای شُحّ اند، یعنی حتی راضی نمی شوند كه مال دیگری به دیگری برسد.😫 حسود، ظالمی است شبیه به مظلوم. شخص حسود همیشه برای پیشرفت دیگران علتهای شیطانی می تراشد و حاضر نیست به علل واقعی آن پیشرفت اعتراف كند و در حقیقت می خواهد منكر عدل پروردگار و حساب جهان و نظام عالم شود و همین نمره اشخاص اند كه غالبا روزگار را غدّار و سفله پرور و چرخ را كجمدار و دون نواز می خوانند: البته گاهی در جامعه بشری این بی عدالتیها به وجود می آید كه نالایقی را به كار وا می دارند و لایقی را بیكار می گذارند، اما شخص لایق بالاخره جای خود را باز می كند و به طور كلی نباید به نظم جهان بدبین شد و همین طرز افكار كه به واسطه حسد در انسان پیدا می شود سبب می شود كه چشم عقل انسان كور شود و در نتیجه نتواند راه حقیقی پیشرفت در زندگی را پیدا كند و بیشتر از مقصود دور بماند، و یگانه راه برای جلوگیری از این صفت تقویت عقل و ایمان است. ✨✨✨✨✨✨ به طور كلی غریزه های بد در انسان مثل سایه های هولناكی است كه از كوهها و دیوارهای بلند بر دل انسان بیفتد و بیداری عقل به منزله طلوع آفتاب است كه همه آنها را از بین می برد و یا آنكه غریزه های بد به منزله عقده ها و گره هایی است در دل انسان كه او را ناراحت می دارد و عقل به منزله جرّاحی است كه آن عقده را پاره كند و شخص را راحت می كند. به طور كلی حسد از اجتماعِ دو صفت است در انسان: یكی نقص و دیگری ضعف. شخص حسود اگر فرض شود فاقد آن چیزی كه به واسطه او [حسد] دارد نباشد، حسد نمی ورزد و لهذا اگر خودش فكر كند و عقل خود را به كار اندازد و خودش را ده درجه بالاتر و دارنده تر از شخص محسود فرض كند می بیند در آن صورت اهمیتی به محسود نمی دهد و این دلیل بر این است كه نقص او سبب حسد او شده؛ و چون ضعیف است در خود آن قدرت را نمی بیند كه او هم از راهش وارد شود و كام خود را از روزگار بگیرد و پله های زندگی را یك به یك بالا رود آرزو می كند پس دگری از پله بیفتد و پایش بشكند، 😔و بالاخره در خود آن همت را نمی بیند كه از طرفْ جلوتر و بالاتر رود، آرزو می كند پس او به عقب برگردد و به زمین بیفتد و از این جهت اشخاص قوی وقتی می شنوند كه فلان شخص به فلان مقام رسید شادمان می شوند و می فهمند پس می شود به آن مقام رسید🙃
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، 🔹وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، 🔹وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا، 🔹وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا. 🔸بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و مرا از هدايتى شايسته بهره ور گردان كه آن را با چيزى جايگزين نكنم، 🔸و مرا به راهِ حقّى بَر كه از آن برون نشوم، 🔸و نيتى درستم ده كه در آن ترديد نورزم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ در حال به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه مي گوييد به نام خدا به نظرم یکی از نکات قابل توجه در این آیه (نساء/۴۳)، منع از اقامه نماز در مواقع غیر هوشیاری و مواقع حیرت و سر درگمی است. لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ 👈علت این برداشت اولا معنای عام خود لغت سکاری و سکر است ثانیا قید حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ،غرض حکم جمله اول را میرساند. معنای سکر در سه لغت نامه عربی این چنین است: سکر:اصل واحد یدل علی حیره:مقاییس اللغه السکر:حاله تعرض بین المرء و عقله و اکثر ما یستعمل ذلک فی الشراب، مفردات القران والسُّكْرُ : نقيض الصَّحْوِ . والسُّكْرُ ثلاثة : سُكْرُ الشَّبابِ وسُكْرُ المالِ وسُكْرُ السُّلطانِ ، لسان العرب همان طور که مفردات قران اشاره کرده،سکر هر حالتی است که ارتباط بین عقل و ادم قطع شود وچون این امر معمولا در هنگام مستی شراب اتفاق می افتد،اکثرا به سکر شراب اطلاق میشود. 👈لذا چون غرض این حکم ،هوشیاری و تسلط عقل بر بدن در زمان اقامه نماز است تا فرد متوجه انچه میگوید باشد، در مواقع مستی ،شوک ،استرس ، عصبیت یا هیجان شدید و سایر حالاتی که فرد متوجه گفتار و رفتار خود نیست، نباید به نماز نزدیک شد و باید صبر کرد تا بدن حالت طبیعی خود را بازیابد. سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp2736 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ❓پرسش و پاسخ و در سوره پرسش:-منظور از یقول اهلکت مالا لبدا چیست؟ در سیاق ،قرینه ای دال بر هلاکت از طریق انفاق(که در روایت امده) نیست 👈پاسخ:1 🔺كلمه (لبد) به معناى بسيار است، سياق اين آيه و ساير آيات تا آخر سوره چنين مى رساند كه در آن روزها شخصى اظهار اسلام و يا تمايل به اسلام نموده، مقدارى از مال خود را هم انفاق نموده و آن را بسيار دانسته، و منت نهاده و گفته (اهلكت مالا لبدا)، و در پاسخ اين منت كه نهاده آيات مورد بحث نازل شده، و سخن او را چنين رد كرده  كه : رستگارى و رسيدن به حيات طيب و ميمون دست نمى دهد، مگر با تحمل سختى انفاق در راه خدا، و دخول در زمره كسانى كه به راستى ايمان آورده يكديگر را به صبر و مرحمت سفارش مى كنند. 📚تفسیر المیزان 👈پاسخ:2 🔺بـعـضـى نـيـز گـفـتـه انـد: آيـه اشـاره اسـت بـه كـسـانـى كـه امـوال زيـادى در دشـمـنى با اسلام و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و توطئه هاى ضد اسلامى صرف كرده بودند، و به آن افتخار مى كردند، همانگونه كه در حديثى آمده اسـت كـه در روز جـنـگ خـنـدق هـنگامى كه على (عليه السلام ) اسلام را به عمرو بن عبد ود عـرضه نمود، او در پاسخ گفت : فاين ما انفقت فيكم مالا لبدا: پس آن همه اموالى كه بر ضد شما مصرف كردم چه مى شود)؟!. 🔺بعضى نيز گفته اند: آيه ناظر به بعضى از سران قريش مانند حارث بن عامر است كه مـرتـكـب گـنـاهـى شـده بـود راه نـجـات را از پـيـامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) سؤ ال كـرد حـضـرت دسـتـور كـفـاره بـه او داد. او گـفـت : اموال من از آن روز كه وارد دين اسلام شدم در كفارات و نفقات نابود شد!. جـمـع مـيـان هـر سـه تـفـسـيـر نـيـز بـى مـانـع اسـت ، هـر چـنـد تـفـسـيـر اول تناسب بيشترى با آيه بعد دارد. تفسیر نمونه 👈پاسخ 3:  آیه6 میگویدمال زیادی ازدست دادم. زمانی که انسان به تنگی مالی دچارمیشود يا مرگ بر او مقدر ميشود،افسوس میخورد كه مالش را تباه كرده است يعني انرا درست مصرف نكرده و بهره اي كه در اين شرايط به او كمك كند،كسب نكرده است. برخي تفاسير،اين جمله را به نقل يكي از سران مشرك در جنگ خندق نسبت داده اند كه گفته است مال زيادي راه مبارزه با اسلام خرج كرديم كه نه با سياق ايات و نه با زمان نزول سوره مطابقت ندارد. هم چنين نقلي كه اين ايه را به حارث بن عامر بن نوفل منتسب ميكند نيز نامناسب است زيرا اولا اين فرد ،طبق كتابهاي تاريخ اسلام،هيچ گاه اسلام نياورده و در جنگ بدر جزو مشركان مكه بوده كه كشته شده است. ثانيا در زمان سوره بلد كه باتفاق همه ليستهاي ترتيب نزول سوره ها جزو40 سوره اول مكي است،هنوز كفاره وضع نشده بود آقای فرهنگ 👈پاسخ 4: انسان می گوید: مال فراوانی را هلاک کردم! (از بین بردم)  خداوند این جمله را از زبان انسان نقل می کند. منظور آن کسانی هستند که امکانات وثروت خودرا صرف امور بیهوده وگزاف می کنند و به این طور خرج کردن خود مباهات و افتخار می کنند. یعنی خوشحال هستند که اموال خودرا برای مسائل غیر ضروری استفاده می کنند و در مسائل غیر ضروری هزینه هایشان از دیگران بالاتر است و برای همه تعریف می کنند که پول زیادی را صرف خریداین وسایل کردند. آقاي علي صبوحي جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🔺 در سوره زمر و در آیه ۱۸ خداوند هدایت شدگان و خردمندان را با ویژگی پیروی از معرفی میکند 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ فولادوند :کسانی که 🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان در خصوص ايه معروف فوق👆👆 به ترجمه و تفسيري برخوردم كه مراد از "القول " را فقط قران دانسته بود نه همه سخن ها و مراد از يتبعون احسنه را پيروي به نحو از قران دانسته بود. برداشت رايج اين است كه بندگاني مدنظرند كه اقوال را ميشنوند و سپس بهترين انها را انتخاب مي كنند اما در برداشت بالا،جوازي براي شنيدن همه اقوال مطرح نشده بلكه اينها فقط قران و سخن خدا را ميشنوند و سعي مي كنند به بهترين نحو،انرا تبعيت كنند. كدام نظر درست است؟🤔🤔 نظر مفسرين چيست؟🙄🙄 ✔️پاسخ 1:ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ. «ﻳﺘﺒﻌﻮﻥ» ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ، ﻫَﺪﺍﻫُﻢُ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪُ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ. 🔆 از تفسير احسن الحديث🔆 ادامه دارد... 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp3881 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://telegram.me/quranpuyan
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ، 🔹فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ. 🔸تا هنگامى كه زندگى ام در اطاعت توست عمرم ده، 🔸و اگر عمرم چراگاه اهرمن گرديد بميرانم، پيش از آن كه دشمنى ات سخت بر من فرود آيد، يا اين كه خشمت مرا فرو گيرد. https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ نكات قرآنی : “ ” نفس مطمئنه همان جان آرام گرفته در الوهیّت خویش است. نفس آدمی از مرحله ی خام بودن تا خویش راه درازی را طی کرده است. از امتحانات عدیده و مواقف آتشین بسیاری گذر کرده است. او اکنون با دریافت گوهر الهی خویش، حقیقت ناب وجودش را به ظهور رسانده و در بهشتی مسحورکننده آرام گرفته است. نفس مطمئنه همان نفسی است که تسلیم محض است، نفسی است که از خواسته های محدود خود دست شسته و با رضایت تمام، خواست کل کامل را پذیرا گشته است. نفس مطمئنه نفسی است که از پوسته ی منیّت خویش بیرون آمده و با پذیرش خِرَد نامتناهی، نور الوهیت اش را به جهان تابانده است. نفس مطمئنه دگر “من” نیست، محدود نیست، یک تن نیست، همه است، یک تمامیت مقدس است. نفس مطمئنه خود یک کل به آزادی رسیده است. “نفس مطمئنه”، معجزه ی تسلیم و محصول کیمیاگرانه ی آن است. برگرفته از سایت مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛