✍️ #علامه_حسن_زاده_آملی
🖊 مناجات عاشقانه
الهى ! از من آهى و از تو نگاهى . الهى ! عمرى آه در بساط نداشتم و اینك جز آه در بساط ندارم . الهى ! غبطه ملایكه اى را مى خورم كه جز سجود نمى دانند، كاش حسن از ازل تا ابد در یك سجده بود. الهى ! تا كى عبدالهوى باشم ، به عزت تو عبدالهو شدم . الهى ! سست از آن كه مست تو نیست كیست ؟
◾️روحشان شاد◾️
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 234 تا 237
📄#صفحـہ_38
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_38
❇️حقوق و تکالیف #زن_و_شوهر پس از #مرگ همسر
👈 زني كه همسرش فوت ميكند،بايد #عده_نگهدارد.شوهر هم بايد هزينه يكسال زن را وصيت كند.
💠وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿۲۳۴﴾ بقره
🌱 مکارم: و كساني كه از شما ميميرند و همسراني باقي ميگذارند، بايد چهار ماه و ده روز، انتظار بكشند (و عده نگه دارند) و هنگامي كه به آخر مدتشان رسيدند، گناهي بر شما نيست كه هر چه ميخواهند، درباره خودشان به طور شايسته انجام دهند .(و با مرد دلخواه خود، ازدواج كنند). و خدا به آنچه عمل ميكنيد، آگاه است
👈 همانطور که میبینیم زنان باید #عده_نگه_داشته و تاطی این مدت ازدواج نکنند.مردان هم باید هزینه یکسال اقامت زن در خانه خود را وصیت کنند.تا حتی اگر فرزندان نخواستند باو خرجی بدهند،زن یک منبع مطمئن درامدی داشته باشد.
📚برگرفته از ڪانال قرآن پویان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm5297findunread_Hqwq-w-tkhlyf-zn-w-shwhr-ps-z-mrg-hmsr.aspx#post5297
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_38
❇️#حكم_طلاق پيش از آميزش در دو حالت
💠لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ "236/بقره"
🌱 بر شما گناهي نيست مادام كه با زنان تماس [=آميزش] حاصل نكرده و مهري تعيين نكردهايد، [از خواستگاري] منصرف شويد و [در اين صورت] آنها را به گونه پسنديده 514 [=مطابق عُرف] بهرهمند [از هديهاي] نماييد؛ بهره مندی پسندیده، توانگر به اندازه خودش و تنگدست به اندازة خودش. [اين] حقي است بر [گردن] نيكوكاران.
🔷✨ انصراف از خواستگاري ممكن است موجب سرشكستگي و رنجش دختر يا خانوادة او گردد. بنابراين پرداخت هديهاي به تناسب شأن گيرنده و توانايي پرداخت كننده، متناسب با عُرف و رسومات زمان و مكان، ترميمي است بر رنجش احتمالي روي داده و انتظاري است از نيكوكاران.
💠وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره:237)
🌱 و اگر پيش از تماس [=آميزش]، در حالي كه براي آنها مهريهاي تعيين كردهايد منصرف شديد، در اين صورت نيمي از آنچه [=مهريهاي] كه برعهده گرفتهايد [بپردازید؛ که حداقلي است كه بايد پرداخت شود]. مگر آنكه [خانوادة زن] گذشت كنند و يا آن کسی كه [اختيار] عقد ازدواج به دست اوست، بگذرد؛ و اگر [از وابستگي به مال] بگذريد، به تقوا نزديكتر است. و بزرگواري [=برتري در اخلاق و ايثار] را در مناسبات با يكديگر فراموش مكنيد كه خدا به آنچه ميكنيد بيگمان بيناست.
🔷✨گذشت كردن از مهريه از ناحية زن يا خانواده او [يَعْفُونَ] آشكار است، اما در مورد آنكه عقد ازدواج به دست اوست [أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَهُ النِّكَاح]، حالات مختلفي متصوّر است و مفسرين احتمالات گوناگوني دادهاند؛ گذشت خودِ زن [اگر تصميم گيرنده است]، گذشت مرد [از نيمة ديگر و پرداخت كامل مهر] يا گذشت وليّ زن [پدر يا كسي كه تصميم گيرنده است].
هدف از اين توصيه، برانگيختن رقابت در تقوا [تسلط بر نفس در مناسبات مالي] و دستِ برتر داشتن در بزرگواري و بخشش [به جاي رقابت در افزودن حق خود] ميباشد. آنچنان كه در بسياري از طلاقها شاهد هستيم.
👈در زمان ما تعهّدات داماد از قبيل مهريه و جواهرات و غيره هنگام مراسم عقد ثبت و ضبط ميشود و در صورت جدايي و طلاق، قدرتِ قانون مرد را، اگر از پرداخت مهريه خودداري كند، مجبور به پرداخت ميكند. اما در زمان نزول اين آيات نه دفتر ثبت اسناد وجود داشت و نه دادگستري و دولتي كه اِعمال قدرت كند. ، مهريه نيز هم قابل تحمل و تهيه بود، و هم پيش از ازدواج پرداخت ميشد.
🔷✨عُرف امروز براي خواستگاري كه از مراجعه مجدّد منصرف شود وظيفهاي تعيين نكرده است و نيز اگر مهريهاي تعيين كرده ولي پيش از آميزش پا پس كشيده باشد، ادّعاي پرداخت مهر نميكند،
👈اما #قرآن حقوقي براي هر دو حالت به گردن خواستگار گذاشته است. مهمتر آن كه نه به زور قانون، بلكه به نيروي وجدان ايماني بايد نيمي از مهريه يا تمام آن را [به انتخاب خود] بپردازد.
📚تفسیر بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آیات ۸۲-۶۹
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ {69}
و بر آنان گزارش ابراهيم را بخوان {69}
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ {70}
آنگاه كه به پدر خود و قومش گفت چه مىپرستيد {70}
قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ {71}
گفتند بتانى را مىپرستيم و همواره ملازم آنهاييم {71}
قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ {72}
گفت آيا وقتى دعا مىكنيد از شما مىشنوند {72}
أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ {73}
يا به شما سود يا زيان مىرسانند {73}
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ {74}
گفتند نه بلكه پدران خود را يافتيم كه چنين مىكردند {74}
قَالَ أَفَرَأَيْتُم مَّا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ {75}
گفت آيا در آنچه مىپرستيدهايد تامل كردهايد {75}
أَنتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ {76}
شما و پدران پيشين شما {76}
فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِّي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ {77}
قطعا همه آنها جز پروردگار جهانيان دشمن منند {77}
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ {78}
آن كس كه مرا آفريده و همو راهنماييم مىكند {78}
وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ {79}
و آن كس كه او به من خوراك مىدهد و سيرابم مىگرداند {79}
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ {80}
و چون بيمار شوم او مرا درمان مىبخشد {80}
وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ {81}
و آن كس كه مرا مىميراند و سپس زندهام مىگرداند {81}
وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ {82}
و آن كس كه اميد دارم روز پاداش گناهم را بر من ببخشايد {82}
دسته آیات ۸۲-۶۹ :
قوم ابراهیم هم دعوت و استدلال ابراهیم برای ترک پرستش بتان بی خاصیت بجای رب العالمین را به بهانه تبعیت از اجدادشان نپذیرفتند.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، ریشه ها و واکنشها
🛑 قسمت دوم:
✅ #روایات_جعلی و ساختگی یکی از واقعیتهای غیر قابل انکار در منابع فقهی، تاریخی و تفسیری ادیان از جمله اسلام است.با توجه به اهمیت و تاثیر برخی از این روایات در سبک زندگی مخاطبان مکاتب، در چند پست پیاپی به این موضوع و ارایه نظرات اندیشمندان و مفسران مختلف خواهیم پرداخت.
⭕ #عوامل_جعل_حديث بعد از رحلت پيامبر (ص) و متروك شدن قران
"حديث در آن زمان به نحو چشمگيرى رواج يافت به حدى كه عمر بعضى از صحابه را از نقل حديث نهى كرد، از سوى ديگر عده اى از اهل كتاب به اسلام درآمدند و محدثين كه كارشان نقل حديث بود.مطالب بسيارى از آنان شنيدند و شنيده هاى خود را با آنچه از احاديث كه از رسول خدا شنيده بودند مخلوط نموده، و جعل احاديث دروغين و دستبرد در احاديث صحيح را شروع كردند. عمده سببى كه باعث اين دستبردها شد چند امر بود.
1⃣ اول احترام بسيار زيادى بود كه مردم براى همنشينى رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) و براى حفظ حديث معتقد بودند،
💮2⃣عامل دوم جعل حديث ، حرص شديدى بود كه اين افراد در حفظ حديث داشتند همين حرص در حفظ حديث و نقل آن نمى گذاشت كه در باره درستى و نادرستى حديث و تدبر در معناى آن و مخصوصا عرضه كردن آن بر كتاب خدا دقت كنند، با اينكه قرآن كريم اصل دين بود و ساختمان دين بر اين پايه و اصل نهاده شده بود، فروع دين از اين اصل ريشه مى گرفت ، رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) هم بطورى كه در نقل معتبر آمده سفارش اكيد كرده بود كه هر سخنى را از هر كسى نپذيرند، بلكه شنيده هاى خود را بر قرآن كريم عرضه كنند، در صورتى كه مخالف قرآن بود رهايش كنند، و در حديث معتبر فرموده بود: (ستكثر على القاله ) بزودى حديث تراشان عليه من زياد مى شوند و احاديثى ديگر از اين قبيل .
همين معنا فرصتى شد براى اينكه احاديث جعلى و #دروغينى در مورد صفات خدا و اسماء و افعال او و نيز در باره لغزشهائى كه به انبياى گرامى نسبت داده شده ، و اعمال زشت كه به رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) نسبت داده شده و آن جناب را مشوه جلوه داده ، و در باره #خرافاتى در خلقت و ايجاد و داستانهاى دروغينى از امتهاى گذشته و در باره تحريف شدن قرآن و مسائل ديگرى از اين قبيل در دست و دهنها بگردد، احاديثى كه دست كمى از خرافات تورات و انجيل ندارد.😔😔
💢نتيجه اين وضع آن شد كه تقدم و عمل در بين قرآن و حديث تقسيم شود، يعنى تقدم و احترام صورى از آن قرآن و اخذ و عمل از آن حديث شود، و در اندك مدتى قرآن از حيث عمل متروك گردد،😔 و اين سيره نكوهيده يعنى مسامحه در عرضه حديث بر قرآن ، همچنان در بين امت استمرار يافت و تا به امروز نيز عملا استمرار يافته ، هر چند كه امت آن را به زبان انكار نموده و ناپسند مى داند، قرآن كريم نيز از آن پيشگوئى كرده و فرموده كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) در قيامت خواهد گفت پروردگارا امت من قرآن را متروك گذاشتند، الا عده اى قليل كه در هر عصرى از اين انحراف دور ماندند.
💮3⃣عامل سوم در #جعل_احاديث ماجرائى بود كه بعد از رحلت رسول خدا در مساله خلافت پيش آمد ،و اراى عامه مسلمين در باره اهل بيت آن جناب مختلف گرديد عده اى طبق دستور رسول خدا به آن حضرات تمسك جسته ، جمعى ديگر از آن حضرات روى گردانيده و اعتنائى به امر آنان و مكانتشان به علم قرآن نكردند ، جمعى ديگر با آن حضرات دشمنى نموده ، با جعل احاديثى دروغين به آنان بدگوئى كردند.
اهل بيت پيغمبر همچنان مظلوم و مقهور بودند، و احاديثشان متروك بود، تا آنكه امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) در يك برهه اى از زمان آنچه از احاديث پدران بزرگوارشان به دست فراموشى سپرده شده بود براى مردم بيان كردند و آنچه از معارف اسلام كه مندرس گشته اثرى از آن نمانده بود براى مردم بيان كردند.
✅ اما مع الاسف احاديثى كه آن دو بزرگوار و ساير امامان از پدران خود نقل نموده در اختيار امت اسلام نهادند، نيز از دسيسه و دستبرد سالم نماند، همانطور كه در كلمات رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) دست بردند، كلمات آن حضرات نيز مورد دستبرد قرار گرفت ، به شهادت اينكه خود آن دو بزرگوار به اين معنا تصريح نموده ، چند نفر از وضاعين و حديث تراشان را براى مردم نام بردند، مانند مغيرة بن سعيد، و ابن ابى الخطاب ، و... و بعضى ديگر از ائمه (عليهم السلام ) بسيارى از رواياتى كه از رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) و از خود ايشان در دست و دهن ها افتاده بود انكار نموده و به شيعيان خود دستور فرمودند هر حديثى كه از ما براى شما نقل مى شود بر قرآن عرضه كنيد، آنچه موافق با قرآن است بگيريد، و آنچه مخالف است رها كنيد."
✒ علامه طباطبايي، تفسير الميزان، سوره مائده،آيه 19
💫ادامه دارد.
https://b2n.ir/e09729
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اَلسلامُ علی الحُسین
وعلی علی بن الحُسین
وَعلی اُولاد الـحسین
وعَلی اصحاب الحسین
🏴اربعین حسینی رابه شما عزیزان تسلیت میگوییم
عاقبت تان بخیر
حاجات دلتان روا
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫خدايا به حق حسين مرا نزد خود در دنيا و آخرت آبرومند قرار ده💫
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 238 تا 245
📄#صفحـہ_39
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_39
❇️#نماز_وسطي كدام نماز است؟ چرا صراحتا مشخص نشده است؟
💠حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ "بقره/238"
🌱در انجام (به موقع و کامل) همه نمازها و (به خصوص) نماز وسطى کوشا باشید و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پاخیزید
🔷✨در این که: منظور از صَلوة وُسطى (نماز میانه) چیست؟ مفسران، تفسیرهاى زیادى ذکر کرده اند، در تفسیر مجمع البیان شش قول، و در تفسیر فخر رازى هفت قول، و در تفسیر قرطبى ده قول، و در تفسیر روح المعانى سیزده قول نقل شده است.
بعضى، نماز ظهر.
بعضى، نماز عصر.
بعضى، نماز مغرب.
بعضى، نماز عشا.
بعضى، نماز صبح.
بعضى، نماز جمعه.
بعضى، نماز شب
🔷✨یا خصوص نماز وِتر دانسته اند و براى هر یک از این اقوال توجیهى ذکر شده، ولى با قرائن مختلفى که در دست است روشن مى شود:
منظور، همان نماز ظهر است; زیرا علاوه بر این که نماز ظهر در وسط روز انجام مى شود، شأن نزول آیه نیز گواهى مى دهد، و روایات متعددى که از معصومین(علیهم السلام) نقل شده، بر آن تأکید دارند.
🔷✨تأکید روى این نماز، به خاطر این بوده که بر اثر گرمى هواى نیمروز تابستان، یا گرفتارى هاى شدید کسب و کار، نسبت به آن کمتر اهمیت مى دادند، آیه فوق، اهمیت نماز وسطى، و لزوم محافظت بر آن را مورد تأکید قرار داده است.
🔷✨مفسرين نظريات متفاوتي دربارة نماز ميانه دادهاند كه تابع پيشفرض آنها براي تعيين «وسط» است. از اين روي برخي آن را نماز صبح [بين شب و روز]، برخي نماز ظهر [وسط روز] و برخي عصر [انتهاي روز و آغاز شب] گرفتهاند.
🔷✨ اما اگر تعيين آن ضرورت داشت، در قرآن ذكر ميشد. همين كه نشده، نشان ميدهد مسئله «وسط» كار و اشتغال قرار گرفتن آن نماز و انصراف موقت از كار و پرداختن به ذكر خدا اهميت دارد. اين كار ميتواند تفريح، كار، درس و مطالعه، تماشاي فيلم و تلويزيون و حتي خواب صبحگاهي يا عصر باشد. «وسط» بودن ميتواند در ميان جرّ و بحث و جنگ و جدال هم باشد و اتفاقاً سياق بحث [از 12 آية قبل] تماماً دربارة طلاق و حقوق زنان در اختلافات زناشويي است كه ريشة آن عمدتاً در خودخواهيها و فراموش كردنِ خداست.
🔷✨ و چه درماني براي دعواهاي خانوادگي بهتر از «نماز» [رويكرد به او] در وسط مشاجرههاست؟ كاربرد اين دارو و درمان تنها براي اختلافات «دروني» نيست، اختلافات «بيروني» نيز كه به جنگ با بيگانگان كشيده ميشود، با همين دارو درمان ميشود. از قضا آية بعدي نيز در همين زمينه است و حفاظت صلات در اين آيه در ميان دو جنگ و جدال بيروني و دروني قرار گرفته است.
📚تفاسیر نمونه و آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan