💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 1 تا 6
📄#صفحـہ_77
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_77
❇️#صلهرحم
🔷✨خداوند در قران در مواردی به #صلهرحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است.
✨از جمله در ایه اول سوره نساء
💠«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً
وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً»
🌱اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييد و
زنهار از خويشاوندان مبريد
كه خدا همواره بر شما نگهبان است.
🔷✨خدا می فرماید پاس حرمت #ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از #ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_77
❇️#حقوق و #وظايف #زن_و_شوهر
💠وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿نساء/۴﴾
🌱فولادوند: و مهر زنان را به عنوان هديه اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد
🔷✨حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم #تاسيسى نيست.
و اگر مى بينيد كه كلمه (صدقات ) را به ضمير زنان (هن ) اضافه كرد، (به جهت بيان اين مطلب بود كه وجوب دادن مهر به زنان مساله اى نيست ) كه فقط اسلام آن را تاءسيس كرده باشد
بلكه مساله اى است كه اساسا در بين مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است سنت خود بشر بر اين جارى بود و هست كه پولى و يا مالى را كه قيمتى داشته باشد به عنوان #مهريه به زنان اختصاص دهند و كانه اين پول را عوض عصمت او قرار دهند، در مساله ازدواج هم طالب و خواستگار مرد است، او است كه بايد پول خود را در مقابل حاجتش بپردازد
👈 به هر حال پس آيه شريفه، (همانطور كه گفته شد) دادن مهريه را تاءسيس نكرده، بلكه روش معمولى و جارى مردم را امضا فرموده است
و شايد براى دفع اين توهم كه : (شوهر نمى تواند در مهريه همسرش تصرف كند، حتى در آن صورتى كه خود همسر نيز راضى باشد) بود كه در دنباله جمله گذشته فرمود: (فان طبن لكم عن شى ء منه نفسا، فكلوه هنيئا مريئا)،
🔷✨خواننده عزيز توجه دارد در اينكه : تصرف در ﷼مهريه را به طيب نفس زن مشروط نمود هم تاكيد جمله قبل است كه مشتمل بر اصل حكم بود و هم مى فهماند كه حكم (بخوريد) حكم وصفى است نه تكليفى، يعنى معناى (بخوريد) اين است كه خوردن آن جايز و حلال است، نه اينكه بخواهد بفهماند خوردن مال همسر واجب است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۱۸۳
وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
[شخصيت] مردم را با کم بها دادن به کالايشان پائين نياوريد 83 [=توی سر مال مردم در مبادله کالا نزنيد] و در زمين به دنبال فساد نباشيد. 84
83- در اين آيه به جای «وَلا تَبْخَسُوا أَشْیَاءَ النَّاسَ» [به کالای مردم کم بها ندهيد]، جمله «وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ» [به مردم کم بها ندهيد درباره کالايشان] آمده است که نشان ميدهد به اصطلاح تو سر مال زدن مثل تو سر صاحب مال زدن است. مشابه اين معنا را در آيه 3 سوره مطففين (83:3) [وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ] نيز آورده است، کمفروشان گوئی مشتری را در کيل و ترازوی خود سبک ميگيرند!
84- «تَعْثَوْا» از ماده «عُثوْ»، که 5 بار در قرآن آمده است، دلالت بر سعی و تلاشی تبهکارانه ميکند، کلمه «مفسدين» وصف حالی است از تلاش منفی و تبهکارانه آنان.
شعراء : ۱۹۳
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ
[که] روح الامين آن را نازل کرده. 89
89- در قرآن آمده است که خدا بر پيامبران «روحی از امر خويش» [الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ] را نازل و القاء کرده است [نحل 2 (16:2) و مؤمنين 15 (23:15) ]، اين روح [انرژي، استعداد، بيداري...؟] را در مورد پيامبر اسلام(ص)، هم با صفت قداست و پاکی [از هر نوع آميختگی با کلام غير خدائی] توصيف کرده [نحل 102 (15:102) - قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ...] و هم، در اين سوره، با صفت امانت [در انتقال پيام خدا به بندگان] نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ.
از طرفی در سورههای ديگر، «روح الامين» را جبرئيل ناميده است [قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ...- بقره 97 (2:97) ] جبرئيلی که هم کريم است، هم نيرومند و برخوردار از امکانات بسيار در عرش هستی و هم مورد اطاعت [ساير فرشتگان] و «امين وحی» [إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ذِی قُوَّهٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَكِينٍ مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ- تکوير 19 (81:19) تا 23].
آيات 51 (42:51) و 52 سوره شورا، تأکيد ميکند که برای هيچ بشری ممکن نيست مخاطب خدا واقع شود مگر به يکی از سه حالت: 1- وحی [آنچنان که بر مادر موسی هم پيش آمد]، 2- از پشت پرده [واسطه انتقال- مثل موسی در کوه طور]، و بالاخره از طريق فرشته وحی [جبرئيل- در مورد پيامبر اسلام].
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُكَلِّمَهُ اللهُ إِلاَّ وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَكِيمٌ ؛ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا...
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛