eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 52 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی‌ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً ۵۴/نساء 🌱‏يا اينكه (يهوديان) نسبت به مردم (مسلمان) به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خويش به آنان داده است، حسد می‌ورزند. همانا ما قبلًا به آل‌ابراهيم (كه شما از نسل او هستيد نيز) كتاب آسمانی و حكمت و سلطنت بزرگی داديم. (چرا اكنون به آل‌محمّد عليهم السلام ندهيم؟) 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨در اين آيه به حسادت اشاره شده است و حسد از بخل بدتر است. چون در بخل مال خود را نمی‌بخشد، ولی در حسد از بخششِ ديگری هم ناراحت است. 💬‌‏پيام‌ها🔻 ‏🔹حسود، در مقابل اراده‌ی خدا قد علم می‌كند. «يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلی‌ ما آتاهُمُ اللَّهُ» ‏🔹منشأ همه‌ی نعمت‌ها و بهره‌گيری‌ها فضل خداست. «مِنْ فَضْلِهِ» به جای آرزوی زوال نعمت ديگران، از خداوند آرزوی فضل او را داشته باشيد. ‏🔹همسويی اهل كتاب با مشركان و قضاوت بر اينكه شرك شما بهتر از توحيد مسلمانان است، به خاطر حسادت است. در آيات قبل خوانديم كه يهوديان به مشركان گفتند: هؤُلاءِ أَهْدی‌ ... در اين آيه می‌خوانيم: «أَمْ يَحْسُدُونَ» ‏🔹همه‌ی الطاف از اوست. (سه بار كلمه‌ «آتَيْنا» تكرار شده است) ‏🔹حكومت الهی بايد بدست كسانی باشد كه قبل از حكومت، دارای مقام معنوی و علمی و بينش بالايی باشند. نام كتاب و حكمت قبل از ملك عظيم آمده است. (آری نعمت‌های معنوی بر مادّی مقدّم است.) آتَيْنا ... الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و و 💠 إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلاَماناتِ إِلی أَهْلِها ... نساء/ 58 🌱 خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بدهید. 👈 در روایات متعدد منظور از امانت، رهبری و جامعه معرفی شده است. 👈 ملاک عزل و نصب‌ها، باید اهلیت و صلاحیت افراد باشد. 👌 کلید خوشبختی جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشا نابسامانی‌ها، ریاست نااهلان است. 💞امام علی علیه السلام میفرماید: 🌱 هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد، در حالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعاً به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است. 📚برگرفته از سایت قرآن پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۲۰۰ كَذَلِكَ سَلَكْنَاهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ اين گونه ما آن [=قرآن] را در دل‌های مجرمين داخل مي‌کنيم. ۹۵ __ ۹۵- ظاهر اين آيه: «ما اين چنين قرآن را در دل مجرمين وارد مي‌کنيم» چنين مي‌نمايد که خدا نخواسته است مجرمين به آن ايمان بياورند!! اگر چنين بود جبر و تحميلی محسوب مي‌شد و حساب و کتاب و مؤاخذه معنا پيدا نمي‌کرد. اما آيات قبل و بعد [که مشابة آن را در آيات 10 (15:10) تا 13 سوره حجر مي‌يابيد] نشان مي‌دهد ايمان امری اختياري، عاشقانه و قلبی است و تا شخص نخواهد و انگيزه و علاقه‌ای پيدا نکند، تحقق نمي‌يابد. بسياری از مبلغين مذهبی گمان مي‌کنند همين که معلوماتی دينی را به مردم منتقل سازند، همچون آموزش‌های متعارف مدارس، کار تمام است و ايمان تحقق مي‌يابد. اما به تعبير قرآن، همين کتابی که مايه شفا و رحمتی برای مؤمنين است، جز خسارت برای ظالمين سودی ندارد [اسراء 82 (17:82) ]. شايد با تکيه بر همين حقيقت است که درباره مثنوی مولوی گفته شده است: مثنوی او چو قرآنِ مدل هادی بعضی و بعضی را مضل معنای سلوک راه يافتن، جريان پيدا کردن و نفوذ است، مثل مسيرهای عبور آدمی در ميان کوه و دره‌ها [طه 53 (20:53) و نوح 20 (71:20) ]، نفوذ تدريجی آب باران در طبقات و منابع زيرزمينی [زمر 21 (39:21) ]، راهيابی زنبور عسل به سوی گُل و گياه‌ها به الهام الهی [نحل 69 (16:69) ]، سوار کشتی نوح شدن [مؤمنون 27 (23:27) ]، دست در گريبان خود بردن [قصص 32 (28:32) ] و... با توجه به اين موراد، سلوک قرآن در دل مجرمين، چگونگی برخورد و عکس‌العمل آنان را در برابر اين کتاب بيان مي‌کند که محصولی جز انکار و استهزاء ندارد [ر ک به: حجر 12 (15:12) ، جن 17 (72:17) و حاقه 32 (69:32) ]. در ضمن مجموعه آيات مربوط به سلوک نشان مي‌دهد روگردانی از ياد خدا و قطع ارتباط با او، که در مفهوم لغوی کلمه مجرم وجود دارد، موجب انکار حقايق معنوی مي‌گردد. به کار بردن ضمير «ما» [در: سلکناه] به جای ضمير «من»، دست اندرکاری قوانين و نظامات الهی را در ارتباط با عمل خود شخص را نشان مي‌دهد. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت سوم: : 💢👈در هیچ یک از آیات قرآن، از زندان به عنوان یک حکم شرعى یاد نشده است. در بحث در قرآن به ترتیب از چند واژه استفاده شده است: ♦️ سجن، حبس، حصر، امساک♦️ و احیاناً نفى. از پنچ واژه یادشده، سجن و مشتقات آن دقیقاً در زندان متعارف ظهور دارد اما سایر واژه‏ها اگرچه دلالت بر نوعى محدودیت، تضییق و تنگ گرفتن دارند، در زندان متعارف متعین نیستند و اعم از آن هستند. 👈مجموعه آیات یادشده را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان و مخالفان: 👈این مبحث را در دو محور دنبال مى‏کنیم: ↩️اول، حربه تهدید صالحان به زندان: شیوه رایج همه ناصالحان در طول تاریخ در مواجهه با صالحان و مصلحان، تهدید و ارعاب بوده است. پیامبران و مصلحان همواره بین یک‏ دوراهى دشوار قرار داده مى‏شوند، یا اینکه دست از دعوت به رهایى و آزادى و خداخواهى بردارند و همرنگ زمانه شوند و یا خود را براى تحمل تبعید از شهر و دیار، سنگسار شدن، به صلیب کشیده شدن و بریده شدن دست و پا بر خلاف هم، سوزانده شدن در آتش، به زندان افکنده شدن و بالاخره قتل آماده کنند. قرآن کریم در عبرتهاى زندگى پیامبرانى چون شعیب ع ، نوح ع، ابراهیم ع، موسى ع و هابیل ع به این موارد اشاره کرده است. اما فقط دو پیامبرند که به زندان تهدید مى‏شوند: موسى ع و یوسف ع. 🌐👈در قصه حضرت یوسف علیه السلام، همسر عزیز مصر، پس از ناکامى در عشقش به یوسف، به زنان مصر مى‏گوید: و لئن لم یعفل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین (یوسف: 32). این آیه حاوى چندین نکته سیاسى است: ↩️1- به افتادن انسان صالحى همچون یوسف زنگ خطر فرو ریختن همه ارزشهاى اخلاقى در چنین جامعه‏اى است. زندانها میزان ‏الحراره جامعه‏ اند. براى این که بدانى جامعه‏اى بیمار است یا سالم، به زندانهاى آن بنگر. زندانها آینه صادق جامعه و نظام سیاسى خود هستند. براى آزمودن سلامت یک نظام سیاسى قبل از هر چیز باید دید آن نظام چه کسى را زندانى مى‏کند. ↩️2 - ملکه مصر به یک قاعده کلى که در همه نظامهاى استبدادى و طاغوتى جارى است، اشاره مى‏کند: «اگر آنچه او را امر کرده‏ام انجام ندهد، حتماً به زندانش مى‏افکنم و خوارش مى‏کنم»؛ یا اطاعت محض از حاکمیت یا به زندان افتادن. 🔻موسى کلیم ‏اللَّه نیز از سوى فرعون تهدید مى ‏شود. فرعون عاجز از پاسخ به ادله موسى او را تهدید مى‏کند: «اگر خدایى جز من اتخاذ کنى، حتماً از خواهى بود» 🌹 پیامبر اکرم ص در فهم صحیح این‏گونه آیات قاعده ‏اى کلى به دست داده است: 🔸 «من اُطاع مخلوقاً غیر طاعة اللَّه جل و عز فقد کفر و اتخذ الهاً من دون اللَّه» 👈بر اساس این قاعده عمیق نبوى اطاعت از آدمیان در باطل کفر است و از آن سو مردم را به اطاعت محض فرا خواندن خدایى کردن است. بر این اساس همه حکومتهاى استبدادى و طاغوتى به شیوه فرعون سلوک مى‏کنند و هر کس اوامر آنها را نپذیرد، و خدایگانى آنها را با تردید مواجه کند، جزایش زندان است. وقتى فردى به زندان افکنده مى‏شود یعنى وجود او تهدیدى براى جامعه است. 💫ادامه دارد. 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ❁بـســـــم اللــــہ الرحـــــمـטּالرحـــــــیم❁ 💞پیامبر اسلام (ص): اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛ 🌱اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال. الحیاه ج2 ،ص234 📣مفتخریم اعلام کنیم که محفل مجازی انس با قرآن و تلاوت و تدبر در آیات کتاب نورانی قرآن کریم در گروه برگزار می گردد. 👈در طی روز زمانی را بہ خواندن قرآن اختصاص بده.! فقط ڪافیست به معنا و مفاهیمی ڪه در پشت هر ڪلمه از آیاتی ڪه میخوانی دقت ڪنی تا مسیر درست بہ تو نمایان شود. 📿براے مأنوس شدن با ڪلام حق📖 هر روز یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه ✅ و توضيح ساده آیات صفحہ بصورت صوت ✅ فایل صوتی از مفسران و قران پژوهان مختلف را در گروه بہ همراه سایر علاقمندان میتوانید مطالعہ ڪنید. 👌انشالله از فردا شنبہ مورخ 2 آذر، مطالعه و تدبر سوره مبارکه را آغاز میکنیم. 💬نمونه ای از پیامهاے اظهار رضایت اعضا از گروه 🔻 ♻ با سلام خدا خیرتان بدهد روزی یک صفحه را با رغبت و در فرصت کمی که داشته باشیم باعشق تلاوت و تفسیر را گوش میکنیم خیلی ممنون. ♻ سلام علیکم خسته نباشید،عاقبت بخیرشویدبسیاربرنامه های تفسیری زیبادارید خداوندقران ازشماعزیزان به شایستگی قبول بفرماید. 💫لینڪ گروه هاے در پیام‌رسانهاے و 🔻 http://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ✅ لطفا برای سایر علاقہ مندان و دوستان هم نمایید. 👌هرچیزی را رهایش ڪنی پژمرده می شود بجز قرآن ڪہ اگر رهایش ڪردی، خودت پژمرده خواهی شد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
الهی! اگر خامم، پخته ام کن، و اگر پخته ام، سوخته ام کن. پیوسته دلم دم از رضای تو زند جان در تن من نفس برای تو زند گر بر سر خاک من گیاهی روید از هر برگی، بوی وفای تو زند الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش. در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛ به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛ دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست! 🖋خواجه عبدالله انصاری 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 60 تا 65 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً 🌱هر پیامبر را فقط برای این فرستادیم که با اجازه‌ی خداوند مورد اطاعت (مردم) قرار گیرد. و اگر آنان هنگامی ‌که (با نافرمانی) به خودشان ستم کردند، (به‌جای عذر تراشی،) نزد تو می‌آمدند و از خدا آمرزش می‌خواستند و پیامبر (نیز) برایشان آمرزش می‌طلبید، حتماً خدا را بسیار توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند. نساء - ۶۴ 🔷✨از اين آيه ضمنا پاسخ كسانی كه توسل جستن به پيامبر و يا امام را يك نوع شرك می‌پندارند روشن می‌شود، زيرا اين آيه صريحا می‌گويد كه آمدن به سراغ پيامبر ص و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن، و وساطت و استغفار او برای گنهكاران مؤثر است، و موجب پذيرش توبه، و رحمت الهی است. 👈 ‏اگر وساطت و دعا و استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر ص شرك بود چگونه ممكن بود كه قرآن چنين دستوری را به گنهكاران بدهد! منتها افراد خطاكار بايد نخست خود توبه كنند و از راه خطا برگردند، سپس برای قبول توبه خود از استغفار پيامبر ص نيز استفاده كنند. 👈 ‏بديهی است پيامبر ص آمرزنده گناه نيست، او تنها می‌تواند از خدا طلب آمرزش كند و اين آيه پاسخ دندان شكنی است به آنها كه اين گونه وساطت را انكار می‌كنند (دقت كنيد) جالب توجه اينكه قرآن نمی‌گويد: تو برای آنها استغفار كن بلكه می‌گويد " رسول" برای آنها استغفار كند، اين تعبير گويا اشاره به آن است كه پيامبر ص از مقام و موقعيتش استفاده كند و برای خطاكاران توبه كننده استغفار نمايد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan