eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
.☸ . 🌸🌐 . 💠نظر قران در خصوص : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‌ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‌ أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء» 🔹و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد 🌐👈در روزهاي قبل، نظر در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد 🛑قسمت سوم: 💫👈در تفسیر در شرح ایه 3 سوره نسا چنین گفته است: 🌐اين" مثنى و ثلاث و رباع" مربوط به جمع مردان است، نه يك فرد، بنابراين جمع اينها در بُعد مضاعف هرگز مراد نيست، كه اگر اين مثنى و ثلاث و رباع را جمع بگيريم هيجده عدد مى شود، و اگر ضرب بگيريم بيست ونه عدد است، ♦️كه اولًا اينها مربوط به يك فرد نيست، تا چنين جمع و ضربى پيش آيد، بلكه مراد اين است كه شما دوتا و ديگران دوتا يا شما سه تا و ديگران هم سه تا و ... زيرا مثنى مبناى دوتا دوتا و ثلاث مبناى سه تا سه تا و رباع مبناى چهارتا چهارتاست، و اصولًا تعدد ازدواج بشرط در كل جهات ضرورتى است پرهيز ناپذير، زيرا ↩️ اولًا زنان نوعاً بيشتر از مردان هستند، ↩️ثانياً امكان باردارى زنان تا حدود پنجاه سال است، ولى نسبت به مردان تقريباً دو برابر آنان مى باشد، ثالثاً تعدد ازدواج نخستين ميدان اصلى ورزش عدالت است، كه عادلان در اين زمينه،- چه مرد و چه زن- بهترين عادلها در كل جهات مى باشند ↩️رابعاً اينكه طبع زنان بوضع عاديشان- اگر با شوهرهاشان تناسب زناشويى داشته باشند- انحصار به همان يك شوهراست، ولى طبع مردان چنان نيست، كه اگر هر قدر زن يگانه شان زيبا و رعنا و شايستگى زناشويى را داشته باشد، باز بعضى مردان را اشباع نمى كند، پس دو بُعد تكوين و تشريع با هم جواز تعدد ازدواج را تعيين و تبيين مى كند. 💢مختصر آنكه در صورتى تجويز مى شود كه سه بعُد امكان جنسى، مالى و عدالت در ميان زنان و ديگران و خود انسان محقق گردد. 💢👈و در كل اگر ازدواج بايك زن يا بيشتر موجب ترك عدالتى گردد، اين ازدواج حرام است، و حتى اگر شما در ابتدا با ازدواج يا ازدواجهايى كرديد، لكن در اثر اين ازدواج يا ازدواجها بترسيد كه ترك شود به هر وسيله اى ممكن بايد اين ترس بر طرف گردد، گرچه با طلاق باشد، زيرا اصل ازدواج براساس اقامه حدود الهى است (2: 229- 228). 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌱چگونه فراموشت کنم که همیشه به یادم بوده ای🤍 📖مناجات خمس عشر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 28 تا 35 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۲۹) وَ لَوْ تَری‌ إِذْ وُقِفُوا عَلی‌ رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (۳۰/انعام) 🌱‏و گفتند: جز زندگی دنيوی ما، هيچ زندگی ديگری نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمی‌شويم. ‏و اگرببينی آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده‌اند، (خدا) می‌فرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ می‌گويند: بلی، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او می‌فرمايد: پس به كيفر كفرورزی‌ها و كفران‌هايتان، عذاب را بچشيد. 👈‏اسلام برای انسان‌ها چند نوع حيات را ترسيم می‌كند: ‏1⃣ حيات دنيا. «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»۱ ‏2⃣ حيات برزخی. «مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ‏3⃣ حيات معنوی و هدايت. «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ» ‏4⃣ حيات اجتماعی. «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» ‏5⃣ حيات طيبه (در سايه‌ی قلب آرام و قناعت). «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 مشركان، افرادی سطحی‌نگر و مادّی هستند و محدوده‌ی حيات را تنها در همين دنيا می‌بينند و منكر رستاخيزند. «إِنْ هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا» ‏🔹 خداوند، پيامبرش را تسليت و دلجويی می‌دهد كه همه‌ی لجاجت‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. «وَ لَوْ تَری‌» ‏🔹 مجرمان، همانند اسيران ذليل، بازداشت و نگه‌داشته می‌شوند. «إِذْ وُقِفُوا» ‏🔹 اعترافات كفّار و مشركان در قيامت، سودی ندارد. قالُوا بَلی‌ ... فَذُوقُوا ‏🔹 كفّار، در قيامت بارها سوگند ياد می‌كنند. «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ‌- قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا» ‏🔹 كيفرهای قيامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنياست. وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ ... فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همواره در راه مشكلات بوده‌ 💠وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّـهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ 🌱به‌یقین پیش از تو (نیز) پیامبرانی دروغ‌گو شمرده شدند؛ ولی در برابر آن تکذیب و آزار صبر کردند؛ تا این‌که یاری ما سراغشان آمد. (آری، سنت ما چنین است،) و هیچ چیز، سنت‌های خدا را تغییر نخواهد داد. قطعاً بخشی از داستان (صبر و استقامت) پیامبران، به تو رسیده است. أنعام - ۳۴ 🔷✨در حقيقت آيه فوق به يك اصل كلی اشاره می‌كند و آن اينكه هميشه رهبران صالح اجتماع كه برای هدايت توده‌های مردم به وسيله ارائه مكتب و طرحهای سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا می‌خاستند با مخالفت سرسختانه جمعی سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جديد، منافعشان به خطر می‌افتاد، روبرو می‌شدند. 🔷✨‏آنها برای پيشرفت مقاصد شوم خود از هيچ كاری ابا نداشتند، و از تمام‌ حربه‌ها: حربه تكذيب، تهمت محاصره اجتماعی، آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسيله ديگر استفاده می‌كردند، اما حقيقت با جاذبه و كشش و عمقی كه دارد سرانجام- طبق يك سنت الهی- كار خود را خواهد كرد، و اين خارهای سر راه برچيده خواهند شد، اما شك نيست كه شرط اساسی اين پيروزی بردباری و مقاومت و استقامت است. 👈‏قابل توجه اينكه در آيه فوق از سنن تعبير به" كلمات اللَّه" شده است زيرا" كلم و كلام" در اصل به معنی تاثيری است كه با چشم يا گوش درك می‌شود (" كلم" به معنی تاثيرات عينی، و" كلام" به معنی تاثيراتی است كه با گوش درك می‌شود) سپس توسعه پيدا كرده است، و علاوه بر الفاظ به معانی نيز" كلمه" گفته می‌شود، و حتی به" عقيده" و" مكتب" و" روش و سنت" نيز اطلاق می‌گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۱-۲۹ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- مؤمن باید از بخل دوری کرده وبه دیگران کمک نماید. «لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً» ۲- اسلام مکتب اعتدال و میانه روی حتّی در انفاق است. «لا تَجْعَلْ لا تَبْسُطْها» ۳- نتیجه ی ولخرجی و زیاده روی در انفاق،خانه نشینی و ملامت و حسرت است. «فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» ۴- اسلام،هرگز به ذلّت و خواری مسلمانان راضی نیست و از هر عملی که آنان را به ذلّت کشاند،نهی کرده است. لا تَجْعَلْ ... لا تَبْسُطْها ... فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً ۵- کمی و زیادی رزق به دست خداست. «یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ» ۶- از ترس فقرِ خود،بخل نورزید و برای نفی فقر دیگران تمام اموال خود را یکجا نبخشید،که روزی بدست خداست و فقر برخی حکیمانه است. لا تَجْعَلْ یَدَکَ ... إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ ۷- کودک،حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ» 2-فقر و تهیدستی حتّی در قوی ترین عواطف انسانی تأثیرگذار است. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» ۸- ترس از ضرر وزیان وفقر،مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» ۹- خداوند از پدر ومادر مهربان تر است،به او سوءظنّ نبرید. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ» ۱۰- رزق به دست خداست و زیادی نفرات و جمعیّت بی اثر است،پس فرزند عامل فقر نیست. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیّاکُمْ» ۱۱- فرزندکشی و سقط جنین،گناه و جنایت است،چه پسر باشد،چه دختر. لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ ... خِطْأً کَبِیراً کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نظر قران در خصوص و : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط ارايه شد. 🛑قسمت چهارم: 🌐موضوع از منظر ايت الله : ايا تعدد زوجات مستحب است؟ ايا جواز ان مطلق است يا مشروع؟ 🔖پیام زن: در مورد تعدد زوجات نیزحضرت عالی نظراتی دارید که آن هم برای بعضیها گویا تعجب آمیز بوده است. چنانچه در این مورد هم اشاراتی بفرمایید، استفاده خواهیم کرد. 🖋حضرت آیت اللّه : مرحوم آیت اللّه یزدی در کتاب عروة آورده است که «فیستحب تعدد الزوجات». در جواهر هم آمده اما نه به صورت ارسال مسلم و مانند عبارت عروة بلکه فرموده زیادتر از یک زن در صورت احتیاج مستحب است و بلکه بدون احتیاج هم علی الاقوی مستحب است.(1) 👈ولیکن این تعجب است برای اینکه هیچ روایتی دالّ بر این مطلب نداریم. شما سراسر وسایل الشیعه را که از کتب ثانوی حدیث ما است اگر نگاه بکنید، ملاحظه خواهید کرد که هیچ نصّی در این مورد نداریم. خودِ هم وقتی که می خواسته بگوید مستحب است، به روایت تمسک نکرده است، حالا عرض می کنم به چه چیزی تمسک کرده است. 💢در «شرایع» هم که قرآن الفقه است آنجا هم این مسأله نیامده است. در «قواعد» هم با همه کثرت فروعش که گویا قریب به 60 هزار فرع دارد هرگز نیامده است که فیستحب تعدد الزوجات که مثلاً بگوییم چند تا زن گرفتن مثل نماز شب خواندن مستحب است. کتب قبلی هم چنین مطلبی ندارند. تنها در جواهر آمده، بعد هم مرحوم «سید» در عروة آورده است. فقهای بزرگی هم که حاشیه بر عروة زده اند به اینجا که رسیده اند چون در باب مستحبات بوده است رد شده اند و اشکال نکرده اند. معمولاً فقهاء از مسایل مستحبات با اطمینان به حرف دیگران زود رد می شوند. بنده هم که رد نشدم به خاطر حساسیتم نسبت به این قضیه بود که ایستادم. 💢باز وقتی که فقهاء می رسند و نکاح را می خواهند تقسیم کنند به احکام خمسه؛ نکاح واجب، نکاح حرام، نکاح مکروه، نکاح مباح و نکاح مستحب. در نکاح مستحب می گویند نکاح بر انسان «عزب» مستحب است یا بعضی گفته اند عزبی که میل به خانواده دارد. شیخ طوسی. می گوید نکاح برای کسی که شوق دارد به تشکیل عائله، مستحب است، نه برای هر کسی. به هر حال در بحث استحباب می روند سراغ استحباب اصل نکاح، نمی آیند بگویند نکاحِ مستحب، مثل تعدد زوجات که ازدواج دوم و سوم را هم یکی از مستحبات بشمارند. 👈ممکن است اشکال کنند که مگر آیه شریفه «فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع»(2) دلالت بر نمی کند؟ من ابتدا این مطلب به ذهنم رسید، بعد دیدم که مرحوم صاحب جواهر(ره) نیز همین مطلب را اشاره کرده است. ایشان می گوید این آیه هیچ دلالتی بر استحباب تعدد زوجات ندارد و چیزی بیش از جواز از آن فهمیده نمی شود. این مطلب به قرینه صدر آیه روشن می شود که فرموده است «و ان خفتم الاّ تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء ...» شأن نزول و مورد آیه این است که افرادی سرپرستی دختربچه های یتیم را بر عهده می گرفتند و آنها در اختیارشان بودند. قرآن فرموده است که اگر می ترسید به این بچه های یتیم و بی سرپرست ظلم کنید، یا به ناموسشان، به عِرضشان خیانت کنید بروید زن بگیرید، یکی، دو تا، سه تا و چهار تا که دیگر از ظلم جلوگیری بشود. این ارشاد به جواز است، ارشاد به این است که به اینها ظلم نکنید. اگر می ترسید که به عدالت رفتار نکنید، بروید زن بگیرید، به این بیچاره ها رحم کنید و امنیتشان را در معرض تهدید قرار ندهید و خودتان هم از ظلم به اینها نجات پیدا کنید. نمی خواهد بگوید اگر می ترسید به اینها ظلم شود مستحب است که بروید این کار را بکنید. ربطی به استحباب ندارد. بنابراین برای دیگران و برای آنها هم که بچه یتیم زیر دستشان نیست مستحب نیست. تازه اگر بخواهیم با یک دید دیگر نگاه کنیم می شود گفت که تعدد زوجات از باب مقدمه واجب، بر این گونه افراد واجب می شود. ♦️اگر می ترسید به اینها خیانت کنید واجب است بروید زن بگیرید تا خیانت نکنید. پس وجوبش از باب مقدّمی است. زن بگیرید تا نشود والاّ کسی که عهده دار نیست یا کسی که بچه یتیم زیر نظرش هست اما مطمئن است که به او ظلم نمی کند، مثلاً پیر و فرتوت است و احتیاجی به این حرفها ندارد، این آیه مربوط به او نیست. 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ رَبِّ اجْعَلْ لِی آيَةً پروردگارا برای من نشانه ای قرار ده 🌸 سوره مریم ، آیه ۱۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 36 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan