eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ تنها به دست خداست 💠إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (۵۶/قصص) 🌱‏(ای پيامبر!) همانا تو نمی‌توانی هر كه را دوست داری هدايت كنی (و به مقصد برسانی)، بلكه اين خداوند است كه هر كس را بخواهد هدايت می‌كند و او به ره‌يافتگان آگاه‌تر است. 🔷او می‌داند چه افرادی لايق پذيرش ايمانند، او می‌داند چه قلبهايی برای حق می‌طپند، او می‌داند در چه سرهايی، سودای عشق خدا است، آری او اين افراد شايسته را خوب می‌شناسد و به آنها توفيق می‌دهد و لطفش را رفيق راه آنها می‌سازد تا به سوی ايمان رهنمون شوند. 🔷‏اما تاريكدلان زشت سيرتی كه در دل با حق دشمنند، و با تمام قدرتشان به پيكار با فرستادگان خدا برخاسته‌اند، و از نظر زندگی آن قدر آلوده و ننگينند كه لايق نور ايمان نيستند، خداوند هرگز چراغ توفيق را فرا راه آنها قرار نمی‌دهد. 🔷‏بنا بر اين منظور از هدايت در اينجا" ارائه طريق" نيست، چرا كه ارائه طريق كار اصلی پيامبر ص است و بدون استثناء راه را به همه نشان می‌دهد، بلكه منظور از هدايت در اينجا" ايصال به مطلوب" و رسانيدن به سر منزل مقصود است اين تنها كار خدا است كه بذر ايمان را در دلها بپاشد و كار او هم بی‌حساب نيست او به دلهای آماده نظر می‌افكند و اين نور آسمانی را بر آنها می‌پاشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَها فَتِلْكَ مَساكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَنْ مِنْ بَعْدِهِمْ إِلاَّ قَلِيلاً وَ كُنَّا نَحْنُ الْوارِثِينَ (۵۸/قصص) 🌱‏و چه بسيار مناطقی كه ما (آنها را) به خاطر طغيان در زندگی، هلاك كرديم، اين خانه‌های آنهاست كه بعد از آنان جز اندكی (از انسان‌ها در آن) سكونت نكردند و ما وارث آنان هستيم. 🔹گاه ثروت و رفاه نه تنها مايه‌ی سعادت نيست كه باعث غرور، طغيان و هلاكت است. كَمْ أَهْلَكْنا ... بَطِرَتْ مَعِيشَتَها ‏ 🔹سرنوشت افراد و جوامع، در گرو اعمال خود آنهاست. كَمْ أَهْلَكْنا ... بَطِرَتْ مَعِيشَتَها ‏ 🔹سنّت الهی، هلاكت مرفّهان بی‌ايمان است. «أَهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ» ‏ 🔹خرابه‌ها وبقايای تمدّن‌های گذشته، بهترين پندآموز نسل‌های بعدی است. ‏«فَتِلْكَ مَساكِنُهُمْ» (از جمله برنامه‌های تربيتی، بازديد از همين اماكن است.) ‏ 🔹مرفّهان، اموال خود را رها كرده و خواهند رفت. پس هدايت وسعادت ابدی را با رفاه زودگذر دنيوی معامله نكنيم. «نَحْنُ الْوارِثِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۲-۷۸ سوره کهف از تفسیر نور ۱- به کوچک ترین انتقادی یاران خود را از دست ندهیم.خضر بعد از چند مرحله فرمود: هذا فِراقُ ... ۲- هر چه سریعتر ابهام ذهنی دیگران را بر طرف کنید. «سَأُنَبِّئُکَ» ۳- با تعلیم حکمت،ظرفیّت افراد را افزایش دهیم. سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ ... ۴- اسرار ناگفته و راز کارها،روزی آشکار می شود. «أَمَّا السَّفِینَهُ» ۵- چه بسا کسانی با داشتن سرمایه و کار،باز هم درآمدشان برای مخارجشان کافی نباشد و از نظر قرآن،مسکین محسوب شوند. «لِمَساکِینَ یَعْمَلُونَ» ۶- باید حاکمان غاصب را از دست یابی به اموال مردم محروم کرد. أَعِیبَها ... مَلِکٌ یَأْخُذُ ۷- کار پیامبران معمولاً براساس قوانین ظاهری است،امّا وظیفه ی خضر، براساس واقعیّات بود. فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها ... مَلِکٌ یَأْخُذُ ۸- خداوند به پدر و مادر با ایمان،عنایت خاص دارد. «أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشِینا» ۹- گاهی دلیل گرفتار شدن مؤمنین به بعضی ناگواری ها،حفظ ایمان و عقیده خود آنان است. «یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ» ۱۰- اگر خداوند چیزی را از مؤمن گرفت،بهتر از آن را به او می دهد. «یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ» ۱۱- کودک نابالغ نیز می تواند مالک باشد،امّا شرط تصرّف در اموال،توانمندی و رشد است. «کَنْزٌ لَهُما حتی یَبْلُغا أَشُدَّهُما» ۱۲- ذخیره سازی ثروت برای فرزندان،جایز است. «کَنْزٌ لَهُما وَ کانَ أَبُوهُما صالِحاً» ولی زراندوزی اگر بدون انفاق باشد ممنوع است. ۱۳- حفظ اموال یتیمان،واجب است. «لِغُلامَیْنِ یَتِیمَیْنِ» ۱۴- گاهی حوادث دارای تحلیل و تفسیر عمیق و در مسیر رشد انسان است.هدف از این دوره ها،رشد موسی بود. «فَأَرادَ رَبُّکَ رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
يا در كلام و رفتار ع 🛑قسمت سوم: ✅ امام علي ع نه تنها مخالفان سياسي مسلح () را نخواند، بلكه مالك اشتر را از باخدا پرهيز ميدهد! با خدا، جنگ و تندخويي بابندگان خداست 📩نامه 53 خطاب به مالك اشتر قبل از عزيمت براي استانداري مصر 🔸وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ، يَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ يُؤْتَى عَلَى أَيْدِيهِمْ فِي الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ، فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ، فَإِنَّكَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِي الْأَمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ وَ اللَّهُ فَوْقَ مَنْ وَلَّاكَ وَ قَدِ اسْتَكْفَاكَ أَمْرَهُمْ وَ ابْتَلَاكَ بِهِمْ. وَ لَا تَنْصِبَنَّ نَفْسَكَ 👈لِحَرْبِ اللَّهِ، فَإِنَّهُ لَا [يَدَيْ] يَدَ لَكَ بِنِقْمَتِهِ وَ لَا غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ؛ وَ لَا تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْوٍ، وَ لَا تَبْجَحَنَّ بِعُقُوبَةٍ، وَ لَا تُسْرِعَنَّ إِلَى بَادِرَةٍ وَجَدْتَ [عَنْهَا] مِنْهَا مَنْدُوحَةً؛ وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّي مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ فَإِنَّ ذَلِكَ إِدْغَالٌ فِي الْقَلْبِ وَ مَنْهَكَةٌ لِلدِّينِ وَ تَقَرُّبٌ مِنَ الْغِيَرِ؛ مهربانى و و لطف به رعيت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعيت همچون حيوان مباش كه خوردن آنان را غنيمت دانى، كه رعيت بر دو گروهند: يا برادر دينى تواند، يا انسانهايى مانند تو، كه خطاهايى از آنان سر مى زند، علل گناهى بر آنان عارض مى شود، و گناهانى از آنان به عمد يا اشتباه بروز مى كند، پس همان گونه كه علاقه دارى خداوند بخشش و چشم پوشى را به تو عنايت نمايد رعيت را مورد عفو و چشم پوشى قرار بده، چرا كه تو از نظر قدرت برتر از آنانى، و آن كه بر تو ولايت دارد بالاتر از تو مى باشد، و خداوند برتر از آن كسى كه تو را والى مصر نموده، خداوند كفايت امور رعيّت را از تو خواسته، و به خاطر آنان تو را در عرصه قرار داده. ⛔⛔خود را در موقف قرار مده، كه تو را تحمّل كيفر او نيست، و از عفو و رحمتش بى نياز نمى باشى. از گذشتى كه از مردم كرده اى پشيمان مشو، ◀و بر كيفرى كه داده اى شاد مباش، و به خشمى كه راه بيرون رفتن از آن وجود دارد شتاب مكن، و فرياد مزن كه من بر شما گمارده ام، فرمان مى دهم بايد اطاعت شوم، كه اين وضع موجب فساد دل، و كاهش و ضعف دين، و باعث نزديك شدن زوال قدرت است 🖊ترجمه انصاريان. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت دوم: ✅ در حکومت اسلامى امتیازى ندارد ⁉️1 . آیا اسلام امتیازى بر حاکم و رئیس حکومت قائل است یا نه؟ ✔️اصولا اسلام امتیازى را بر رئیس حکومت قائل نیست و اغلب این حقوق خاص را قبول ندارد بلکه حاکم نیز مانند آحاد افراد ملت مسلمان است. اسلام منع نموده است حاکم بر امت را از اینکه مانند سلاطین و رؤساى جمهور جهان امتیازى بر خود قائل شود. 🌴حضرت امیر(علیه السلام) در خبرى چنین مى فرماید: إنّ االله جعلنى اماماً لِخَلقه ففرض عَلَىّ التقدیر فى نفسى و مَطْعمى و مَشْربى و مَلْبسى کضعفاء الناس کى یقتدى الفقیر بِفَقْرى و لایطغى الغنىّ غناه، اصول کافى، ج 1 ،ص 410 🔷خدا مرا امام و پیشوا قرار داده و بر من واجب نموده که در رفتارم و خوراکم و لباسم مثل یکى از افراد عادى مردم رفتار کنم تا آنکه فقیر به فقر من اقتدا نموده و ناراحت نباشد و غنى به واسطه مالش طغیان نکند. و نیز مى فرماید: إنّ االله عزّوجلّ فَرَضَ على أئمۀ العدل أن یقدروا أنفسهم بِضَعَفۀ الناس کى لایَتَبَیغَ بالفقیر فقره; اصول کافى، ج 1 ،ص 411 خدا واجب نموده بر پیشوایان عادل رفتارشان را مانند افراد ضعیف از ملت بنماید تا آنکه فقر فقیر او را به هیجان نیاورد. 💢👈در خطبه اى که در حضور هزاران نفر بعد از جنگ صفین ایراد فرمود و ، دستوراتى براى رفتار مردم با آن حضرت داده است: 1⃣ . سخن نگویند با آن حضرت به آن نحوى که با جباران و پادشاهان سخن مى گویند ـ باالقاب و عناوین بزرگ! ـ 2⃣ . در ملاقات با آن حضرت خیال نکنند که او یک حاکم باقدرتى است و به سبب آن خوف و رعب بر آنها مسلط شود و نتوانند حرفشان را بزنند. 3⃣ . با مجامله و ظاهرسازى با آن حضرت رفتار نکنند. 4⃣ . خیال نکنند که حرف حق بر آن حضرت سنگین است. 5⃣ . حرف حق را صریحاً بگویند. 6⃣ . از عرضه عدل و انصاف بر حضرت خوددارى نکنند. 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
أَنْتَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ تُضَيِّعَ مَنْ رَبَّيْتَهُ تو كريمتر از آنی كه تباه كنی آن كس را كه خود پرورده‌ای! (دعای کمیل) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 60 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ زِينَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقی‌ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (۶۰/قصص) 🌱‏و آنچه به شما داده شده، بهره‌ی زندگی دنيا و زينت آن است (كه فانی و زودگذر است)، در حالی كه آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس آيا نمی‌انديشيد؟! 🔹‏در واقع اين سوّمين جوابی است كه خداوند در پاسخ بهانه‌جويی كفّار مكّه (كه اگر ما ايمان‌ بياوريم، زندگانی ما مختل می‌شود) می‌دهد، كه آنچه به‌گمان خام خود از رهگذر عدم‌ايمان به دست می‌آوريد، متاع وكالای بی‌ارزش و فانی زندگی محدود دنياست، در حالی كه آنچه نزد خداست، بهتر و ماندگارتر است. ‏🔹ثروت و دارايی خود را محصول تلاش و زرنگی خويش نپنداريم كه هر چه هست از خداوند است. «ما أُوتِيتُمْ» ‏🔹نعمت‌های دنيوی، محدود است؛ «مِنْ شَيْ‌ءٍ» ولی پاداش الهی، نامحدود و غير قابل تصوّر است. «ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقی‌» ‏🔹اگر به خاطر پذيرش ايمان، دنيا را از دست بدهيد، به نعمت‌های بی‌منتها وبی‌زوال دست خواهيد يافت. «ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقی‌» ‏🔹هركس باقی را فدای فانی، و بهره‌ی ناب را با لذّات آميخته با مشكلات عوض كند، در حقيقت عاقل نيست. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ *خدای* *و* 💠وَرَبُّکَ یَعْلَمُ مَا تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ 🌱و خدای تو به آنچه خلق در دل پنهان کنند و یا آشکار سازند به همه آگاه است آیه 69 سوره قصص 🔷 یعنی خداوند تو آنچه را که مردم در باطن سینه خود مخفی می کنند و نیز آنچه را که اظهار می نمایند می داند چون او مخزن اسرار مردم و سینه های آنهاست و علم اونامحدود است . لذا او عالم به گناهان ظاهری و شرک باطنی و معاصی آنهاست و باحکمت خود برای آنان اعمالی را اختیار کرده تا به این وسیله آنها را پاک و مطهر نماید. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۶۰ وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا  و [به یاد آور] آنگاه که موسی به جوان [همراه] خود گفت: ۷۸ پیوسته [به جستجوی خود برای یافتن آن بندة عالم] ادامه خواهم داد تا به محل تلاقی دو دریا ۷۹ برسم، هر چند زمان بس درازی بگذرانم.۸۰  __ ۷۸- «فَتَی» به نوجوان گفته مي‌شود. گویند این نوجوان «یوشع بن نون» بوده که پس از موسی به مقام پیامبری بني‌اسرائيل نائل شده است. ذکر همراهی این نوجوان با موسی، در سفری که خود موسی به دنبال مرشد و مقتدائی دیگر مي‌گشت، بیانگر سلسله مراتب علم و ایمان است. ظاهراً نسیان و فراموشی این نوجوان منشأ خیر و برکتی برای موسی شد و او را به مرادش رساند. آیا ذکر این ماجرا حاوی این پند و پیام نیست كه وَفَوْقَ كُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ [یوسف 76 (12:76) ]؟ ۷۹- «مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ» به محل تلاقی و به هم پیوستن دو بحر [رود و دریا] گفته مي‌شود. این دو دریا را دریای سرخ و مدیترانه گفته‌اند که از طریق خلیج عقبه در ناحیه شرقی صحرای سینا و خلیج سوئز در ناحیه غرب به هم مي‌پيوندند كه نباید از سرزمین فلسطین و مكان زیست موسی خیلی هم دور بوده باشد. اما باید دید ذکر محل جغرافیائی حاوی چه نکته هدایتی است و چه ارتباطی میان این نقطه جغرافیائی با کسی که موسی به دنبالش بوده وجود داشته است؟ از طرفی موضوع دو دریا [بحرین- بحران] 5 بار در قرآن آمده است که به غیر از این آیه، 4 مورد دیگر [رحمن 19 (55:19) ، فاطر 12 (35:12) ، فرقان 53 (25:53) ، نمل 61 (27:61) ] تماماً درباره آب‌های شور و شیرین دریاها و رودخانه‌ها مي‌باشد که درهم مخلوط مي‌شوند. آیا مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ مي‌تواند تداعی کننده تلاقی دو جریان متفاوت حق و باطل، شور و شیرین یا شریعت و طریقت باشد؟ حضرت موسی مطابق موازین شریعتی که خدا در تورات بر او نازل کرده بود عمل مي‌کرد و آن بنده عالم [خضر] مطابق طریقتی که خدا منحصراً به او تعلیم داده بود. شریعت عام است و طریقت خاص، تلاقی این دو نوع هدایت در این قصه حاوی نکات عبرت‌آموزی است. در شریعت که برای همگان است، پیروی چشم و گوش بسته و مقلد وار ممنوع است و موسی نشان داد به هیچ وجه در برابر کاری که در شریعت او ممنوع است سکوت نمي‌کند. اما خضر که مأموریت‌های ویژه‌ای در طریقت خود داشت، نه داعیه پیامبری و تشکیل اُمت کرده بود و نه حتی شاگرد و مرید مي‌پذيرفت. ۸۰- «حُقُب» به مدت زمان بسیار طولانی گفته مي‌شود، جمع آن احقاب است که به زمان دراز و مبهمِ درنگ در جهنم گفته مي‌شود [نباء 23]. نکره آمدن وصف حُقُبًا دلالت بر حدّ و مرز نگذاشتن برای آن است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
يا در كلام و رفتار ع 🛑قسمت چهارم: 🌴 امام علي ع نه تنها مخالفان سياسي مسلح () را نخواند، بلكه مالك اشتر را از باخدا پرهيز ميدهد! ✅ترك انصاف، و به مردم= با خدا نامه 53 خطاب به مالك اشتر قبل از عزيمت براي استانداري مصر امام در ابتداي اين نامه 2 بار از حرب با خدا استفاده كرده است 🔸أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِيهِ هَوًى مِنْ رَعِيَّتِکَ، فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ؛ وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَ کَانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ. وَ لَيْسَ شَيْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْيِيرِ نِعْمَةِ اللهِ وَ تَعْجِيلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَة عَلَى ظُلْم، فَإِنَّ اللهَ سَمِيعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِينَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِينَ بِالْمِرْصَادِ. خدا و را از جانب خود و خواص از خاندانت و كسانى از رعيتت كه به او علاقه دارى ده، كه اگر انصاف ندهى ستم كرده‏ اى، و هر كه به بندگان خدا ستم كند خداوند به جاى بندگان ستمديده خصم او مى ‏باشد، و هر كه خداوند خصم او باشد عذرش را باطل كند، و شخص ستمكار با خداست تا وقتى كه از ستم دست بردارد و توبه كند. چيزى در تغيير نعمت خدا، و سرعت دادن به عقوبت او قوى ‏تر از ستمكارى نيست، كه خداوند شنواى دعاى ستمديدگان، و در كمين ستمكاران است. 🖊ترجمه انصاريان 🔻انصاف در برابر مردم ترک هرگونه و تمايل به افراد مورد نظر است; همان چيزى که غالب زمامداران گرفتار آن بوده و هستند که وقتى به قدرت مى رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتيازاتى قائل مى شوند که هرگز آن را به ديگران نمى دهند. اين تبعيض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى هاى حکومت هاست. 🌴امام(ع) در ادامه اين سخن دليلى براى گفتار خود ذکر مى کند . مى فرمايد: «زيرا اگر چنين نکنى (و انصاف را رعايت ننمايى) ستم خواهى کرد و کسى که به بندگان خدا ستم کند خداوند پيش از بندگانش دشمن او خواهد بود و کسى که خداوند دشمن او باشد عذرش را نمى پذيرد و در مقام نبرد با خداست تا زمانى که دست از ستم بردارد و توبه کند» روشن است ترک انصاف و روى آوردن به انواع تبعيض ها ظلم فاحش و آشکار است و مى دانيم خداوند عادل و حکيم دشمن ظالمان و يار مظلومان است. گفتنى است امام(عليه السلام) بر اين معنا تأکيد مى کند که خداوند به دشمنى و مخاصمت هرکس اقدام کند هيچ عذر و بهانه اى را از او نمى پذيرد ❌امام(ع) در ادامه اين سخن کيفر شديد ظالمان را که در نوع خود بى نظير است شرح مى دهد. مى فرمايد: «(بدان) هيچ چيز در تغيير نعمت هاى خداوند و تعجيل انتقام و کيفر او از اصرار بر ظلم و ستم سريع تر نيست، زيرا خداوند دعاى را (بر ضد تو) مى شنود و در کمين ستم کاران است»; 🔻♦️اين جمله هشدار کوبنده اى به است که بدانند مجازات کيفر آنها تنها حواله به قيامت نمى شود، بلکه در اين جهان نيز گرفتار کيفر اعمال خود خواهند شد. آن هم نه در دراز مدت، بلکه در کوتاه مدت. 🖊شرح ايت الله مكارم. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت سوم: 🔶2- آیا مراقبتى بر کارهاى دارند یا نه؟ بعد از اینکه بیان شد که حکومت در اسلام به نحو مالکیت مطلقه و فعال مایشاء بودن نیست،بلکه به نحو ولایت و امانتدارى است و بیان شد که خود حکومت قیمتى ندارد و فقط براى حفظ مصالح امت و برقرار نمودن نظام عادله در مجتمع اسلامى است، طبعاً حاکم در برابر ملت مسؤولیت دارد و آحاد ملت حق مراقبت و محاسبه دارند و👈 اگر حاکم خلافى انجام داد به خودى خود از مقام مى شود و در صدر اسلام قطع نظر از اینکه رسول االله(صلى االله علیه وآله) شخصاً این حق را به ملت داده بود فرموده است: «أشیروا عَلَىّ أصحابى: اصحاب من اگر به نظرتان آمد در موردى من اشتباه کردم یا خلاف به من تذکر بدهید». 🔷سیره حضرت امیر(علیه السلام) هم بر این جارى بود، از خطبه هاى آن بزرگوار که بعضى ازآنها را قبلا نگاشتیم، ظاهر مى شود، همه اش ترغیب است که مردم را در مقابل حاکم بزنند و تبعیّت کورکورانه نکنند و آنچه در ذهنشان مى آید با خود حاکم مذاکره کنند و ابهّت و عظمت حاکم نباید مانع شود و لذا حضرت زیاد به مردم تلقین مى کرد که حاکم امتیازى بر آحاد ملت ندارد و مقامش نباید مانع شود که مردم حرف حق را نزنند. 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛