لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_430
❇️#آیه17سباء
💠ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلاَّ الْكَفُورَ (۱۷/سباء)
🌱اين (كيفر) را به خاطر كفرانشان به آنان جزا داديم و آيا جز ناسپاسان را كيفر میدهيم؟
🔹سرچشمهی بدبختیها، عملكرد منفی خود ماست. «ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا»
🔹كيفرهای الهی، يك سنّت و قانون برای تبهكاران است و به قوم سبأ اختصاص ندارد. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»
🔹آن چه قهر الهی را به دنبال دارد، اصرار در كفر و استمرار آن است. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_430
❇️هيچ كس مجبور به پيروی وسوسههای #شيطان نيست!
وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ (۲۱)
و ابليس هيچ گونه تسلّط و غلبهای بر آنان (كه از او پيروی كردند) نداشت.
(كار او تنها وسوسه است) تا معلوم كنيم كسی را كه به آخرت ايمان دارد (و در برابر وسوسههای او مقاومت میكند) از كسی كه نسبت به آخرت در ترديد است، و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است.
نخست میگويد:" شيطان سلطهای بر آنها نداشت" و كسی را به پيروی خود مجبور نمیكند" (وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ).
اين ما هستيم كه اجازه ورود به او میدهيم و پروانه عبورش را از مرزهای كشور تن به درون قلبمان صادر میكنيم! اين همان است كه قرآن در جای ديگر از گفتار خود شيطان نقل میكند: وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي:" من سلطهای بر شما نداشتم جز اينكه شما را دعوت كردم و شما هم دعوت مرا اجابت نموديد (ابراهيم- ۲۲).
ولی پيدا است بعد از اجابت دعوت او از ناحيه افراد بی ايمان و هواپرست او آرام نمینشيند و پايههای سلطه خود را بر وجود آنان مستحكم میكند.
لذا در دنباله آيه میافزايد:" هدف از آزادی ابليس در وسوسههايش اين بود، كه مؤمنان به آخرت از افراد بی ايمان و كسانی كه در شكند شناخته شوند" (إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍ)۳.
بديهی است خداوند از ازل به همه چيز كه در اين جهان تا ابد واقع میشود آگاه است، بنا بر اين جمله" لِنَعْلَمَ" مفهومش اين نيست كه ما مؤمنان را به آخرت را از آنها كه در شك و ترديدند نمیشناسيم، بايد وسوسههای شيطان به ميان آيد تا شناخته شوند، بلكه منظور از اين جمله تحقق عينی علم خداوند است، چرا كه خداوند هرگز به علمش از باطن اشخاص و اعمال بالقوه آنها كسی را مجازات نمیكند، بلكه بايد ميدان امتحان فراهم گردد، وسوسههای شياطين و هوای نفس شروع شود تا هر كس آنچه در درون دارد با كمال آزادی اراده و اختيار بيرون ريزد، و علم خدا تحقق عينی يابد، زيرا تا در خارج عملی انجام نشود استحقاق ثواب و عقاب حاصل نمیشود.
به تعبير ديگر: تا آنچه بالقوه است فعليت نيابد تنها به حسن باطن يا سوء باطن، كسی را پاداش نمیدهند و مجازات نمیكنند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣1⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۲۲-۱۷ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- دروغ،دروغ می آورد.برادران برای توجیه خطای خود،سه دروغ پی درپی گفتند:مسابقه رفته بودیم،یوسف را نزد وسایل گذاشتیم،گرگ او را خورد.
«نَسْتَبِقُ،تَرَکْنا،فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ»
۲- دروغگو فراموش کار است.با وجود این که برادران،یوسف را برای بازی بردند؛ولی در گزارش خود به پدر وی را مراقب اثاث خود اعلام کردند.
«تَرَکْنا یُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا»
۳- دروغگو اصرار دارد که مردم او را صادق بپندارند. «وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ کُنّا صادِقِینَ»
۴- مراقب جوسازی ها باشید. «بِدَمٍ کَذِبٍ»
۵- فریب مظلوم نمایی ها را نخورید.(یعقوب،فریب پیراهن خون آلود و اشک ها را نخورد بلکه گفت:امان از نفس شما.) «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۶- شیطان و نفس،گناه را نزد انسان زیبا جلوه می دهند و انجام آن را توجیه می کنند. «سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۷- یعقوب علیه السلام می دانست یوسف را گرگ نخورده،لذا از برادران استخوان ویا بقایای جسد را مطالبه نکرد. «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۸- انبیای الهی در برابر حوادث سخت،زیباترین عکس العمل را نشان می دهند.
«فَصَبْرٌ جَمِیلٌ»
۹- در حوادث باید علاوه بر صبر وتوانایی درونی،از امدادهای الهی استمداد جست. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ»
۱۰- بهترین نوع صبر آن است که علیرغم آنکه دل می سوزد و اشک جاری می شود،خدا فراموش نشود. «وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ»
۱۱- حضرت یعقوب با جمله ی «وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ عَلی ما تَصِفُونَ» به جای «عَلی ما فَعَلْتُمْ» ،به برادران فهماند که مدّعای آنان باور کردنی نیست.
۱۲- گاهی خودی ها انسان را در چاه می اندازند،ولی خداوند از طریق بیگانگان، انسان را نجات می دهد. «جاءَتْ سَیّارَهٌ»
۱۳- کتمان حقیقت،در برابر مردم امکان دارد،با خدا چه می کنیم که به همه چیز آگاه است. أَسَرُّوهُ ... وَ اللّهُ عَلِیمٌ
۱۴- مالی که آسان به دست آید،آسان از دست می رود. «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ»
۱۵- بی رغبتی به یوسف در مقطعی،به نفع آینده ی او شد. وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ ...
۱۶- هر کس ارزش چیزی را نداند،آنرا ارزان از دست می دهد. «بِثَمَنٍ بَخْسٍ» (کاروانیان،ارزش یوسف را نمی شناختند.)
۱۷- مردان ناآگاه و غافل،یوسف را به بهای کم فروختند،ولی زنان آگاه و عاشق،او را به فرشته ای کریم توصیف نمودند. «شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ - إِنْ هذا إِلاّ مَلَکٌ کَرِیمٌ»
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«رُبّ امرئه أفقه من رجل»چه بسا زنی که از مرد فهیم تر باشد.
۱۸- بزرگواری در سیمای یوسف نمایان بود.تا آنجا که عزیز مصر سفارش او را به همسرش می کند. «أَکْرِمِی مَثْواهُ»
۱۹- زن در خانه،نقش محوری دارد. «أَکْرِمِی مَثْواهُ»
۲۰- در معاملات آینده نگر باشید. اِشْتَراهُ ... عَسی أَنْ یَنْفَعَنا
۲۱- با احترام به مردم،می توان انتظار کمک ویاری از آنان داشت. أَکْرِمِی ... یَنْفَعَنا
۲۲- دلها به دست خداوند است.مهر یوسف،در دل خریدار نشست. «عَسی أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً»
۲۳- تصمیم های مهم را پس از ارزیابی و آزمایش و مرحله ای اتّخاذ کنید.(اوّل یوسف را به عنوان کمک کار در خانه، «عَسی أَنْ یَنْفَعَنا» کم کم به عنوان فرزند قرار دهیم) «أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً»
۲۴- عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.(برادران او را در چاه انداختند و او امروز در کاخ مستقر شد) «کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ»
۲۵- زیردستان را دست کم نگیرید،چه بسا قدرتمندان و حاکمان آینده باشند.
«مَکَّنّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ»
۲۶- آنچه را ما حادثه می پنداریم،در حقیقت طراحی الهی برای انجام یافتن اراده ی اوست. «وَ اللّهُ غالِبٌ عَلی أَمْرِهِ»
۲۷- چه بسا حوادث ناگوار که چهره واقعی آن خیر است.(یوسف در ظاهر به چاه افتاد،ولی در واقع طرح چیز دیگری است) کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ ... أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ
۲۸- مردم،ظاهر حوادث را می بینند،ولی از اهداف و برنامه های الهی بی خبرند.
«لا یَعْلَمُونَ»
۳۰- علم وحکمت،ظرفیّت وآمادگی می خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ»
۳۱- حکمت،غیر از علم است.(علم،دانش است،ولی حکمت،بینش و بصیرتی است که انسان را به حقّ می رساند) «آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً»
۳۲- دلیلِ عزل و نصب ها را برای مردم بیان کنید. آتَیْناهُ حُکْماً ... کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
۳۳- باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهی باشیم. «نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»
۳۴- نیکوکاران،در همین دنیا نیز کامیاب می شوند. «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 44 سال، چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟ از #خواستهاي_مردم و #شعارهاي_بنيانگذاران، چقدر فاصله گرفتيم؟
قسمت سیزدهم: #حق_ملت در نظارت،انتقاد و شکایت از #رهبر و مسئولین، #وظیفه_پاسخگویی_رهبر وزمامداران
✳هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، #زمامدار _مسلمین را #استیضاح کند و به او انتقاد کند و او باید #جواب_قانعکننده بدهد
مصاحبه با روزنامه «لوتاکونتینوا» درباره ویژگیهای حکومت اسلامی 19 دی 1357
جلد ۵ صحیفه امام (ره)، از صفحه ۴۰۷ تا صفحه ۴۱۱
✳آقایان توجه کنند همه و همۀ ملت #موظفند که #نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، #کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئلۀ مهم است. همۀ ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند . اگر دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل می کند، بازاری باید اعتراض کند؛ کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. #اعتراض کنند تا این #کج را #راست کنند
صحیفه امام، جلد8، ص 5
✳«حتی اگر خدای نخواسته #رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد که موجب #حد_شرعی است، باید در مورد او اجرا شود.»
صحیفه امام، جلد9 ، ص 213
✅"ما دنبال یک حاکم تقوادار، تقوای سیاسی لااقل داشته باشد، نخورد مال این ملت را، هدر ندهد مال این ملت را، ما دنبال این میگردیم. ما [که] میگوییم حکومت اسلامی، میخواهیم یک حکومتی باشد که یک قدری شبیه باشد به این حاکمهای ما. اینها کجای حکومت اسلام دیکتاتوری بوده است که آقایان سخت از این میترسند! "#دیکتاتوری چیست؟
حکومت اسلامْ #حکومت_قانون است.
❌اگر شخص اول مملکت ما در حکومت اسلامی یک خلاف بکند، اسلام او را #عزلش کرده. یک #ظلم بکند، یک سیلی به یک کسی بزند- ظلماً- اسلام او را عزلش کرده، او دیگر قابلیت از برای حکومت ندارد. این دیکتاتوری است؟
✳حکومت قانون است، یعنی حاکم، یعنی #شخص_اول مملکت، اگر یک کسی یک چیزی داشته باشد، #شکایتی داشته باشد از او، پیش #قاضی میرود و او را #حاضرش میکند و او هم حاضر میشود. چنانکه شد، حضرت امیر این کار را کرد. ما هم یک همچو حکومتی میخواهیم: حکومت قانون. قانون، آن هم آن #قانون؛ آن هم قانون مترقی اسلام."
صحیفه امام خمینی » جلد 4 » صفحه 397
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
💞 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛
سلام بر تو ای مولای من، من دلبسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت بهسوی خدا تقرّب میجویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار میکشم؛
💫فرازی از زیارت امام زمان روز جمعه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan