eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
674 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ ✴️پاسخ ششم در خصوص زنان اسیر،خداوند بخاطر آسودگی و ارضای زن،حرمت ازدواج از زن شوهردار اسیر را برداشته و او مثل سایر زنان مسلمانان مجرد ،درصورت تمایل ،می تواند با مرد دلخواهش از مسلمانان ازدواج نماید. هم چنانکه وقتی قران در ایات دیگر،ازدواج با غیرمحارم را حلال و مجاز کرد ،به معنای ترک تشریفات و مقدمات و رضایت طرفین و ..نبوده است.بلکه تنها مجاز بودن یا شرط لازم برای ازدواج با این زنان را بیان کرده و نفی شرایط دیگر را ننموده است. 🌟🌟آقای سیدکاظم فرهنگ🌟🌟 🌺🌺 ادامه دارد... جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید🌺 http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
﷽ 🏴جـ‌هان را ماتم عُظماسٺ امشب 🍂عَـزاےِ دُختَــرِ موساسٺ امشب 🏴نہ تنها شَهــرِ قُــم ماتـَم گرفتہ 🍂زَمیـن و آسمان را غَــــمْ گرفتہ وفاٺ حضرٺ‌فاطمه‌ےمعصومہ (س) تسلیٺ باد🍂 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫خدایا؛ ایمانم را به کامل‌ترین درجه ایمان برسان و یقینم را بهترین یقین قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ نكات قرآنی : مجرمان منکر جهنم می شوند.  “هذهِ جَهَنَّمُ الَّتِی یُکَذِّبُ بِهَا المُجرِمُونَ” (این همان جهنمی است که مجرمان انکارش می کنند!) “هذه”! تردیدی ندارم که دنیا مرتبه ای از جهنم است. جهنمی که به قول قرآن همه باید به آن وارد شوند، که شده اند، و بزرگ و کوچک هم ندارد “وَ اِن مِنکُم اِلّا وارِدُها”. منتها برخی از این جهنم گذر می کنند و روح و جانشان را می رهانند، و بسیاری در آن جاخوش می کنند و لقمه ی آن می شوند! و این به نوع نگاه و عملکردشان در زندگی بستگی دارد. آنها که گذر می کنند همان کسانی اند که بی تعلق اند، بی خواهش و بی آرزویند و جلوه گری های دنیا را به هیچ می انگارند. و آنها که می مانند و در دَرَکات آن فرو می روند و در چرخه مرگ و زندگی دست و پا میزنند “لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحیی”، همان دنیا طلبانی اند که این “لَهو و لعب” را جدّی انگاشته، در خدمتش قرار گرفته، و همواره برای دستیابی به سهم بیشتری از این مرداب، با یکدیگر در ستیزند. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️شناختي كوتاه پيرامون حضرت سلام الله عليها ➖ و كودكی در مدینه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ یكی از بانوان با فضیلت و با شخصیت خاندان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ میباشد. پدر بزرگوار او حضرت «موسی بن جعفر» امام هفتم شیعیان میباشد. مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» مادر بزرگوار امام رضا ـ علیه السّلام ـ میباشد. نجمه از بانوان با فضیلت و از اسوههای تقوا و شرافت و از مخدرات كم نظیر تاریخ بشریت است. 1️⃣درباره زمان تولد و وفات فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ آن چه مسلم است این است كه زمان تولد آن حضرت پیش از سال یكصد و هفتاد و نه هجری بوده است زیرا بنابر نقل شیخ كلینی در شوال ۱۷۹ هارون الرشید امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ پدر حضرت معصومه ـ علیه السّلام ـ را از مدینه به بغداد برد و در آن جا در ماه رجب ۱۸۳ از دنیا رحلت فرمود. 2️⃣و بنابر مدت عمر حضرت معصومه كه از ۲۳ سال كمتر است، نمیتواند بعد از سال ۱۷۹ باشد چون در آن سالها پدرش در زندان بود. پس تاریخ ولادت آن حضرت به طور دقیق مشخص نیست ولی طبق اسناد به دست آمده ولادت آن حضرت را در مدینه در سال ۱۷۳ نقل میكنند. 3️⃣درباره تعداد فرزندان حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ و این كه چند تن از آنها فاطمه نام داشتهاند اختلاف است. شیخ مفید تعداد آنان را سی و هفت تن ذكر كرده است؛ نوزده پسر و هجده دختر كه دو تن از دختران، فاطمه نام داشتند. فاطمة‌الكبری و فاطمة الصغری. 4⃣حضرت فاطمه معصومه بعد از امام رضا ـ علیه السّلام ـ از دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ فاضلتر و دارای مقامی شامخ تر میباشد. با گذشت ایام، حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ هم دوران خردسالی را پشت سر گذاشت. و در این سالها محل رشد آن حضرت خاندانی بود كه او را با دریایی از علم و معرفت رو به رو ساخت. ولی بیش از ده بهار از عمر شریفش نگذشته بود كه پدر بزرگوارش با زهر جفا در زندان هارون به شهادت رسید و دریایی از غم و اندوه بر قلب شریفش فرو ریخت كه در این ایام غم و تنهایی، تنها مایه تسلی او، برادرش امام رضا ـ علیه السّلام ـ بود كه ناگهان «مأمون» وجود اقدس امام هشتم را از كانون خانواده جدا نمود و به اجبار به خراسان جلب كرد و به اقامت اجباری در خراسان وادار نموده. حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ دوری یك ساله فراق برادر را تحمل كرد. 📚منابع : ۱- صدوق، عیون الاخبار، ج ۱، ص ۱۴؛ طبرسی، اعلام الوری، ص ۳۰۲؛ طبری، امامی، دلائل الامامت، ص ۳۰۹؛ اثباة الهداة، ج ۳، ص ۲۳۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۳۹۶. ۲- اصول كافی، محمد بن یعقوب كلینی، ج ۲، كتاب الحجة. ۳- مستدرك سفینه، شیخ علی نمازی، ج ۸، ص ۲۵۷. ۴- الاِرشاد، محمد بن نعمان (مفید)، ج ۲، ص ۲۴۲. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره 💢توجه دادن به سرانجام مطلوب و مطبوع إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ {41} اهل تقوا در زير سايه ها و بر كنار چشمه سارانند  وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ {42} با هر ميوهاى كه خوش داشته باشند  كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {43} به [پاداش] آنچه مىكرديد بخوريد و بياشاميد گواراتان باد  إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ {44} ما نيكوكاران را چنين پاداش مى دهيم  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {45} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته آیات( 45_41) پاداش بسیار مطبوع در انتظار متقین و نیکوکاران است برخلاف مجرمان و مکذبین. پس از تکذیب قیامت دست بردارید كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُم مُّجْرِمُونَ {46} [اى كافران] بخوريد و اندكى برخوردار شويد كه شما گناهكاريد  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {47} [ولى] آن روز واى بر تكذيبكنندگان  💠عصاره دسته آیات( 47_46) بهره مندی شما از نعمات دنیا در برابر نعمات عظیم بهشت،کم و کوتاه است. پس از تکذیب قیامت دست بردارید 💠عصاره فراز آیات (47_41) پاداش مطبوع زیاد و مستمر در انتظار متقین و نیکوکاران است.به نعمات کم و کوتاه دنیا دل نبندید و از تکذیب قیامت دست بردارید. وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ {48} و چون به آنان گفته شود خضوع کنید،خضوع نمیکنند وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {49} آن روز واى بر تكذيب كنندگان فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ {50} پس به كدامين سخن پس از آن[قرآن یا آیات همین سوره که در رد سخن انها بود] ايمان مىآورند  💠عصاره فراز آیات (50_48) این سخنان،مستحق خضوع و پذیرش است.وای بر تکذیب کنندگان. ♻️نکات: این فراز مشابه آیات انتهای سوره انشقاق است. فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ {20} وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لَا يَسْجُدُونَ {21} بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ {22} همانگونه که در انجا مراد از سجده،خضوع و تسلیم در برابر سخن حق پیامبر و قران بود،در اینجا هم مردا از رکوع،همان خضوع و پذیرش است.  👈زیرا اولا تا این مرحله از نزول قران، دستوراتی برای وجوب نماز و رکوع صادر نشده بود ثانیا از مکذبانی که هنوز معاد را انکار میکنند انتظار نمازخواندن و رکوع کردن،منطقی نیست 💠عصاره فراز آیات (7_1) قطعا وعده قیامت و داوری میان انسانها و عذاب مکذبین محقق خواهد شد. 💠عصاره فراز آیات (15_8) آن وعده قیامت و داوری که همراه با وقایعی خاص در جهان است،تا زمانی معین به تاخیر افتاده است .اماپس از وقوع،وای بر مکذبان. 💠عصاره فراز آیات (28_16) با توجه به سرنوشت امتهای قبل،پرورش شما در دنیای جنین و ورودتان به این دنیا و خلق عوامل لازم برای حیات شما در زمین،خدا قادر بر زنده کردن شما در قیامت و داوری است.از تکذیب دست بردارید. 💠عصاره فراز آیات (40_29) از سرانجام اتش سخت قیامت،هیچ رهایی و چاره ای ندارید. پس از تکذیب قیامت دست بردارید 💠عصاره فراز آیات (47_41) پاداش مطبوع زیاد و مستمر در انتظار متقین و نیکوکاران است.به نعمات کم و کوتاه دنیا دل نبندید و از تکذیب قیامت دست بردارید. 💠عصاره فراز آیات (50_48) این سخنان،مستحق خضوع و پذیرش است.وای بر تکذیب کنندگان. 📚درس سوره مرسلات: وعده و داوری میان انسانها و عذاب سخت قطعی است.دست از تکذیب قیامت بردارید . 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته # ششم : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از روز سه شنبه دو حدیث از رسول اکرم (ص ) : 🚫 ، روزى را كم مى كند. 🌴 راستگويى [مايه] آرامش و 🚫 [مايه] تشويش است. 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ هفتم آيات 22-25 را بايد باهم ملاحظه كرد.مجموعه اين ايات ،افراد مجاز و غيرمجاز براي ازدواج را برميشمرد. در این فراز خداوند ضمن بیان مباحثی از احکام ازدواج ، ابتدا زنانی که ازدواج با انها حرام است، را نام میبرد كه مورد اخر آن عبارتست از: زنان محصنه (شوهردار) جز آنها که مالک شده اید و در آيه بعد چگونگي ازدواج و شوهردارشدن كنيزان را بيان ميكند در واقع طبق اين آيه ازدواج و آميزش با زنان شوهردار(زناني كه با پيمان و عقد ازدواج،به همسري مرد ديگري در امده اند)،ممنوع است لكن اگر كنيز شوهرداري كه تحت مالكيت است و مالك بخواهد با او ارتباط جنسي داشته باشد،پيمان و قرارداد مالكيت نافذ و غالب است و كنيز بايد پس از سرامدن عده(استبرا)در اختيار مالك قرارگيرد. آیه 25:تبصره و راه حلی جهت رفع مشکل جوانان کم بضاعت:اين آيه شرايط ازدواج كنيزان با افرادي غير از مالكشان را بيان ميكند. و هر كس از شما از نظر مالى نمى تواند زنان آزاد با ايمان را به همسرى [خود] درآورد پس با کنیزان جوانسال با ايمان تحت مالکیت مسلمانان [ازدواج كند] و خدا به ايمان شما داناتر است [همه] از يكديگريد پس آنان را با اجازه صاحب شان به همسرى [خود] درآوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [در حالیکه] پاكدامن باشند زناكار و دوستگيران پنهانى نباشند{25} نکات: 1-در آيه 24،ازدواج با زنان شوهر دار را ممنوع كرد مگر افراد تحت تملك را.در آيه 25 شرايط اين ازدواج را بيان ميكند.در زنان متاهل آزاد حتما بايد طلاق بگيرند تا بتوانند با مرد ديگري ازدواج كنند اما در افراد كنيز ،نيازي به طلاق نيست.تغيير مالكيت كنيز در حكم طلاق است و اين اجازه به او داده ميشود كه اگر بخواهد با مالك خود ازدواج كند.(با رعايت دوران عده) 2-آیه 25 حالت تخفیف و تسهیل شرایط برای ازدواج جوانان کم بضاعت است و بیان کننده شرایط بخشی از افراد جامعه است نه اینکه بخواهد شروط ازدواج با کنیزان را بیان کند.طبعا جوان ازاد باایمان، ترجیح میدهد با زن عفیف مومنه ازدواج کند اما اگر شرایط مالیش مساعد نبود یا دختر مومنه ای نبود،ونتواند به تجرد خود ادامه دهد،خدا راه ازدواج با کنیز مومن پاکدامن را مجاز کرده است. 3-جواز این ایه، ازدواج با کنیزان دیگران است و نه کنیزان خود فرد.زیرا اولا کنیز فرد که تحت مالکیت اوست و نیازی به عقد ازدواج ندارد.و ثانیا داشتن کنیز نشانه تمکن است و حال انکه خطاب ایه به افراد بی استطاعت است.ثالثا آیه شرط اجازه از صاحب کنیز را بیان کرده است. 4-همانگونه كه براي ساير افراد مجاز به ازدواج ،اجبار در ازدواج در كارنيست براي كنيزان هم اجبار در ازدواج ،ممنوع است(طبق ايه 19 سوره نسا يا ايها الذين امنوا لايحل عليكم ان ترثوا النساء كرها اي مسلمانان بر شما حلال نيست كه زنان را (خودشان يا اموالشان را به كراهت به ارث بريد (مالك شويد) سيره پيامبر نيز نشان ميدهد كه آن تعداد از زنان ايشان كه در جنگ،اسير شده اند،پيامبر ابتدا آنها را آزاد كرده و سپس انها به ميل خود با پيامبر ازدواج كرده اند. 🖌 سید کاظم فرهنگ جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید🌺 http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
دویی از خود برون کردم یکی دیدم دو عالم را یکی جویم یکی گویم یکی دانم یکی خوانم #مولانا سلام و درود روزتان سرشار از رحمت و برکت الهی🌸 https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✴️ توجیه فرعون در مخالفت باموسی: موسی مرتد ومفسد فی الارض است قرآن بطور خلاصه در سوره غافر -جزء ۲۴-روش کار فرعون را توضیح میدهد ۱-اتهام زدن به موسی که او ساحر و دروغگوست. ۲-پس از نتیجه نگرفتن کامل از ترفند اول ،از راه تحریک احساسات دینی مردم وارد عمل میشود و میگوید : موسی میخواهد دین شما را برگرداند.او مفسد فی الارض است! آیات مورد نظر راببینیم: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ﴿۲۳﴾  خرمشاهی: و به راستى موسى را همراه با آيات خويش و حجتى آشكار فرستاديم إِلَى فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُوا سَاحِرٌ كَذَّابٌ ﴿۲۴﴾  خرمشاهی: به سوى فرعون و هامان و قارون، آنگاه گفتند او جادوگرى دروغزن است فَلَمَّا جَاءهُم بِالْحَقِّ مِنْ عِندِنَا قَالُوا اقْتُلُوا أَبْنَاء الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ وَاسْتَحْيُوا نِسَاءهُمْ وَمَا كَيْدُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ ﴿۲۵﴾  خرمشاهی: و چون براى آنان حق را از سوى ما آورد گفتند پسران كسانى را كه همراه با او ايمان آوردهاند، بكشيد و [دختران و] زنانشان را زنده بگذاريد، و نيرنگ كافران جز در تباهى نيست وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَن يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَن يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ ﴿۲۶﴾  خرمشاهی: و فرعون گفت مرا بگذاريد تا موسى را بكشم و او پروردگارش را بخواند، چه مىترسم دين شما را تغيير دهد، يا در اين سرزمين و آشكار كند این روش فرعونیان همواره در طول تاریخ ادامه داشته و خواهد داشت.بطوریکه همگان شنیده ایم که در زمان ظهور امام زمان نیز بسیاری از مخالفین ایشان می گویند او دینی جدید اورده است که دین فعلی شما را به چالش میکشد. http://yon.ir/Qpt225 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره نکات سوره از تفسیر نور (بخش اول) 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 ◀️آنچه از جانب خداوند فرستاده می‌شود، مقدّس و قابل سوگند خوردن است. «وَ الْمُرْسَلاٰتِ» ◀️ الطاف خداوند، دائمی و مستمر است. «وَ الْمُرْسَلاٰتِ عُرْفاً» ◀️در نظام آفرینش، حتّی وزش باد به طور تصادفی نیست، بلکه آفریدگار جهان، آن را می‌فرستد. «الْمُرْسَلاٰتِ» ◀️در نظام هستی کارها تقسیم شده و هر کاری به فرد یا گروهی سپرده شده و این رمز مدیریّت موفق است.«الْمُرْسَلاٰتِ، اَلنّٰاشِرٰاتِ، الفارقات» ◀️ در نظام الهی، تکوین و تشریع در کنار یکدیگرند. وَ الْمُرْسَلاٰتِ... فَالْمُلْقِیٰاتِ ذِکْراً ◀️ خداوند با تفاوت‌هایی که میان حق و باطل قرار داده، هم اتمام حجّت کرده است: «عُذْراً» و هم هشدار می‌دهد. «نُذْراً» ◀️در مأموریّت‌های ارشادی، باید راه بهانه جویی مسدود شود. «عُذْراً أَوْ نُذْراً» ◀️ برای امور مهم همچون وقوع ، سوگندهای متعدّد مفید و راهگشا است. «وَ الْمُرْسَلاٰتِ، فَالْعٰاصِفٰاتِ، وَ النّٰاشِرٰاتِ، فَالْفٰارِقٰاتِ، فَالْمُلْقِیٰاتِ، إِنَّمٰا تُوعَدُونَ لَوٰاقِعٌ» ◀️ انسان در مورد قیامت، دائماً نیاز به تذکّر و یادآوری دارد. فَالْمُلْقِیٰاتِ ذِکْراً... إِنَّمٰا تُوعَدُونَ لَوٰاقِعٌ ◀️نظام کنونی آفرینش در قیامت دگرگون می‌شود؛ستارگان محو و آسمان شکافته می‌شود و این دگرگونی بارها در قرآن یادآوری شده است: «فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ وَ إِذَا السَّمٰاءُ فُرِجَتْ» ◀️ حقیقت قیامت تنها از راه وحی قابل شناخت است. «وَ مٰا أَدْرٰاکَ مٰا یَوْمُ الْفَصْلِ» ◀️ در قیامت، برای گواهی پیامبران بر امّت‌های خویش، وقتی معیّن قرار داده شده است. «وَ إِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ، لِأَیِّ یَوْمٍ أُجِّلَتْ» ◀️ کنندگان دین در معرض هلاکت و نابودی هستند و قهر خداوند نسبت به آنان، یک سنّت الهی است. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ أَ لَمْ نُهْلِکِ الْأَوَّلِینَ» ◀️ با طرح تاریخ گذشتگان، وجدان‌های خفته را بیدار کنید. «أَ لَمْ نُهْلِکِ الْأَوَّلِینَ» ◀️ قهر خداوند، قانونمند است و تنها گناهکاران و مجرمان را در برمی گیرد. «کَذٰلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ» ◀️عذاب‌های الهی، از روی انتقام نیست، بلکه بر اساس استحقاق انسان‌ها است. ◀️ آفرینش انسان از آبی بی مقدار، هم نشانه عظمت و قدرت الهی است و هم دلیلی بر معاد و آفرینش دوباره انسان. «أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مٰاءٍ مَهِینٍ» ◀️ یاد ضعف‌ها و ناچیز بودن گذشته ها، غرور و تکبر انسان را از بین می‌برد. «أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مٰاءٍ مَهِینٍ» ◀️ در شیوه دعوت و تبلیغ، از مسایل محسوس بگویید. «أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مٰاءٍ مَهِینٍ» ◀️ از خداوند بیاموزیم و در کار و تولید، به دنبال استواری و استحکام باشیم. «فِی قَرٰارٍ مَکِینٍ» ◀️تقدیر و زمان بندی، از اصول آفرینش الهی است. «إِلیٰ قَدَرٍ مَعْلُومٍ فَقَدَرْنٰا» ◀️ روی زمین بهترین جایگاه برای زندگان و درون آن بهترین جایگاه برای مردگان است. «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفٰاتاً أَحْیٰاءً وَ أَمْوٰاتاً» ◀️ صحنه قیامت به قدری سخت و دشوار است که گویا رفتن به دوزخ برای مجرمان نوعی رهایی است. اِنْطَلِقُوا إِلیٰ... ◀️ دوزخ را دود غلیظی احاطه کرده است که سایه آفرین است، امّا در آن هیچ آسایشی نیست. ظِلٍّ... لاٰ ظَلِیلٍ ◀️کاخ‌ها و سرمایه‌هایی که در دنیا به ناحق به دست می‌آیند، در قیامت به شراره‌های دوزخ تبدیل می‌شوند. «کَالْقَصْرِ کَأَنَّهُ جِمٰالَتٌ صُفْرٌ» ◀️ وقتی زبانه‌های آتش دوزخ مانند قصر بلند و مانند شتر عظیم باشد، خود آتش چگونه خواهد بود! «بِشَرَرٍ کَالْقَصْرِ کَأَنَّهُ جِمٰالَتٌ صُفْرٌ» ◀️ ریشه همه جرم ها، عقاید فاسد است. زیرا کسی که اعتقاد ندارد و حق را تکذیب می‌کند، به هر کار خلافی دست می‌زند. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
آيامي خواهيد قران با ترجمه فارسي را در گوشي خود داشته باشيد؟ايا مايليد سال نزول سوره هاي قران را بدايند؟ اگر بله،نصب #رايگان #تنزيل را پيشنهاد ميكنيم.https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته # ششم : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از روزچهارشنبه دو حدیث از امام علی علیه السلام : ◀راستگو بودن و پرهیز نمودن از ، زیباترین اخلاق و ادب است. ◀راستگو در آستانه نجات و بزرگواری است و در لبه پرتگاه و خواری . 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ هشتم ازدواج با زنان همسر دار در شرع مقدس اسلام حرام است. از این دسته فقط زنان اسیر شده، با شرایطی مثتثنا هستند. خداوند متعال نكاح زن اسير شده از كفار را براى مسلمانان بعد از برائت و طاهر بودن رحمش از شوهر اولش حلال فرموده است به شرط اينكه بين آن زن و شوهر كافرش اختلاف مكان باشد و اگر آن زن و شوهر هر دو با هم اسير شوند براى غير شوهرش حلال نخواهد بود. 👈این حکم فقط درباره زنان کفار است و در جنگ میان دو ملتی که مسلمان باشند این حکم جاری نمی شود .اگر چه یکی از آنان ظالم و متجاوز باشد.  در بارۀ دلایل و فلسفۀ حلیت روابط زناشویی با زنان اسیر می توان گفت: حلال شدن زنان اسیر بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روزی بوده است ⬅️زیرا از سویی اگر زنان اسیر آزاد می شدند، تقویت جبهۀ دشمن را در پی داشت و از سویی دیگر زندانی و حبس کردن آن ها هم روش درستی نبود.  کار کشیدن از آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشندعواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت.  👈از طرفی وجود جمعیتی عظیم در جامعه بدون این که عضوی از جامعه شناخته شوند، خود تبعات منفی در جامعه به همراه خواهد آورد از جمله این می توانستند منشأ نسلی ناپاک در جامعه شوند، گذشته از آن در مقابل ارزش های فکری و عقیدتی جامعه موضع گیری نمایند و...؛ به تعبیری واضح آن ها نماینده فکر و باور دشمن خواهند شد و عملا در جامعه جمعیتی به وجود خواهد آمد که هیچ تناسبی با ارزش های پذیرفته شدۀ جامعه نخواهند داشت اما اسلام با طرح رسمیت بخشیدن به داشتن روابط زناشویی با آن ها با شرایط خاص به همۀ این تبعات منفی پایان داد و آن ها را از این طریق در جامعه اسلامی هضم کرد ♦️ازدواج در قانون اسلام شرایطی بسیار دارد از جمله رضایت طرفین ، وجود دو شاهد ، عدم اجبار و نبودن زور در قبول ازدواج ، مهریه و نفقه و .... ✨✨✨حقوق اولیه زنها در کدام قانون ازدواجی همچون اسلام ارجمند و بزرگ هست؟  ✨✨✨کدام قانونی چنین مقامی را برای اسیران دشمنان خونی خود وضع کرده است؟؟؟ ♦️ازدواج بهترین و والاترین امری است که از نظر قانونی می توان با اسرای دشمن انجام داد با ان همه ریزه کاری ها و حق و حقوق مختلفی که برای زن و همینطور شرایطش موجود است با زنان اسیر گرفته شده - مبتنی بر همان قید اختلاف مکان با شوهر یا مردن شوهرش - چه کار بهتری می توان کرد؟؟؟؟🍃🍃🍃 بی قانونی محض که نتیجه اش می شود بربریت و تجاوز و اوج رذائل انسانی آزاد کردن هم که نه از نظر استراتژیکی-جنگی و منطقی قابل توجیه است و نه از نظر مواردی که دوستان ذکر کردند ((ناگفته پیداست وقتی موقعیت ارام شده یا صلح و اتش بس برقرار گردید انگاه آزاد کردن اسرای طرفین معقول می نماید)) پس باید در این بازه بهترین نوع برخورد را یافت بین بی قانونی محض تا ازاد کردن در زمان غیر منطقی در مورد این زمان چون این کار جز فروعات میشه باید مراجع نظر بدهند 📝 سرکار خانم زهرا سادات ابوترابی📝 جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید🌺 http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ ارْزُقْنى خَیْرَهُ و خَیْرَ ما فیهِ وَخَیْرَ ما بَعْدَه 💫پروردگارا خیر این روز و آنچه درآن است و خیر روزهاى بعد را روزى من گردان فرازی از دعای روز پنجشنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✴️ هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن مقدر خدا به شما شود آیه ۲ سوره را باهم بخوانیم: 💠 مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲﴾ فولادوند: هر رحمتى را كه خدا براى مردم گشايد بازدارندهاى براى آن نيست و آنچه را كه باز دارد پس از [باز گرفتن] گشايندهاى ندارد و اوست همان شكست ناپذير سنجيده كار اگر در زندگی خود به این جمله اعتقاد داشته باشیم که رحمتی را که خدا برای ما مقرر داشته در هر صورت به ما میرسد و اگر چیزی از ما دریغ شده(به خواست خدا)کس دیگری نمی تواند به ما ‌برساند،بسیاری از حرص‌خوردنها ،بداخلاقی ها،زیراب زدن هاو زرنگ بازی ها و فریبکاری ها از زندگی ما حذف خواهد شد. http://yon.ir/Qpt164 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا(8) و نام پروردگار خود را ياد کن و تنها به او بپرداز.✨✨🍃 سوره مزمل https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره نکات سوره از تفسیر نور (بخش دوم) 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 ◀️ مبلّغ و مربّی نباید از تکرار هشدار خسته شود. در این سوره آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ده مرتبه تکرار شده است. ◀️ ، هم روز جمع است و هم روز فصل. «هٰذٰا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْنٰاکُمْ» (از یکسو همه جمع می‌شوند و هیچ کس جا نمی ماند: «وَ حَشَرْنٰاهُمْ فَلَمْ نُغٰادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً» و از سوی دیگر میان خوبان و بدان فیصله داده می‌شود و جدایی می‌افتد، حتّی بهشتیان در بهشت درجاتی دارند. ) ◀️ قیامت، روز حسابرسی و قضاوت است، نه عذرخواهی. «لاٰ یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ... هٰذٰا یَوْمُ الْفَصْلِ» ◀️در قیامت نه فرار است، نه فریب و نه فدیه ای قبول می‌شود و راهی برای فلاح وجود ندارد. «فَإِنْ کٰانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ ◀️ در قیامت، مجرمان ناتوان و درمانده از هر گونه چاره اندیشی اند. «فَإِنْ کٰانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ» ◀️ بهشت و دوزخ سایه‌های متفاوت دارند. ظِلٍّ ذِی ثَلاٰثِ شُعَبٍ... فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ ◀️ انسان تنوع طلب است و در بهشت، باغ ها، چشمه ها، میوه ها، خوراکی‌ها و نهرها همه متنوّع اند. «فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ وَ فَوٰاکِهَ مِمّٰا یَشْتَهُونَ» ◀️ وجود آب و درخت در کنار هم، نشانه کامیابی کامل است. «فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ» محرومیّت مؤمنان در دنیا، با کامیابی در قیامت جبران می‌شود. «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی ظِلاٰلٍ وَ عُیُونٍ» ◀️ جسمانی است و نعمت‌های آن متناسب با نیازهای جسم بشری. «وَ فَوٰاکِهَ مِمّٰا یَشْتَهُونَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا» ◀️ دریافت نعمت وابسته به عملکرد انسان است. «هَنِیئاً بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ◀️ خوردنی‌های بهشتی، عارضه ومشقتی را به دنبال ندارد. «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً» ◀️بهشت را به بها دهند نه بهانه. «بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ◀️ لازمه ی تقوا، تلاش و احسان است. اَلْمُتَّقِینَ... کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ... اَلْمُحْسِنِینَ ◀️ سنّت الهی در کیفر و پاداش انسان‌ها یکسان است. «إِنّٰا کَذٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» ◀️ تکرار هشدار نشانه لطف خداوند است تا شاید مستکبران بر سر عقل آیند و از تکذیب حقایق دین دست بردارند. «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ◀️ کامیابی دنیا نسبت به کامیابی آخرت، بسیار ناچیز است. «کُلُوا وَ تَمَتَّعُوا قَلِیلاً» ◀️ کامیابی از نعمت‌های دنیا، نشانه محبوبیّت نزد خداوند نیست. (مجرمان نیز بهره مند می‌شوند. ) «کُلُوا وَ تَمَتَّعُوا قَلِیلاً إِنَّکُمْ مُجْرِمُونَ» ◀️ بهره مجرمان از نعمتهای الهی، فقط بهره مادّی است. کُلُوا وَ تَمَتَّعُوا... إِنَّکُمْ مُجْرِمُونَ ◀️ زندگی دنیا هر قدر هم طولانی باشد، نسبت به آخرت ناچیز است. «تَمَتَّعُوا قَلِیلاً» ◀️از نشانه‌های عملی دین، ترک نماز است. (ترک نماز در میان دو کلمه «مکذبین»قرار گرفته است. ) «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ وَ إِذٰا قِیلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لاٰ یَرْکَعُونَ وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ◀️ انکار دین وارتکاب جرم، ملازم یکدیگرند. «إِنَّکُمْ مُجْرِمُونَ وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» ◀️ قرآن، شیواترین، تازه ترین و شایسته ترین پیام برای مردم است. «فَبِأَیِّ حَدِیثٍ» ◀️ اگر کسی به قرآن ایمان نیاورد، به کدام سخن ایمان خواهد آورد. «فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ» 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته # ششم : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از روز پنجشنبه دو حدیث از امام صادق علیه السلام : ◀ندادن حقوق (دیگران )ذلت می آورد وانسان در این باره مجبور به گفتن می شود. ◀ مومن در سرشتش و خیانت نیست .و دو صفت است که در منافق جمع نگردد،سیرت نیکو و دین شناسی . 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ نهم 1-در زمان نزول قران،مطابق رسوم تعریف شده آن عصر،برده داری و تحت مالکیت دراوردن انسانهای دیگر،پذیرفته شده بود.این مالکیت هم یا از طریق خرید حاصل میشد یا از تقسیم اسیران جنگی . چنانچه زنی به عنوان کنیز در اختیار مردی قرار میگرفت،به کارگیری و بهره گیری از او و از جمله تمتع جنسی مجاز بود.بعبارت دیگر امیزش های مجاز جنسی ان زمان یا بواسطه عقد ازدواج و زوجیت بود و یا بواسطه مالکیت یافتن. قرآن نیز این عرف را پذیرفته و در سوره های معارج (ایه29)و مومنون (آیه5)،با عباراتی کاملا یکسان،مخاطبان خود را به حفظ فرج جز از این دو طریق توصیه کرده است: وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند {29} إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند {30} 2-قران ضمن توصیه احسان به بردگان و قراردادن ازادسازی برده (تحریر رقبه)به عنوان یکی از شقوق کفاره برخی از گناهان و نیز به عنوان یکی از مصارف زکات،راهی جهت تعدیل و تخفیف برده داری گشود. 3-نکته دیگری که قابل توجه است،آلودگی بیشتر کنیزان به زنا و تن فروشی بود که قران با تشویق مالکین به تزویج غلامان و کنیزان صالح ،ضمن اینکه زمینه حفظ عفاف انها را بیشتر فراهم نمود ،امکان تمتع جنسی مالکین را نیز کمتر نمود.این توصیه ،به کنیزان این امکان را میداد که همانند افرا ازاد با مرد مورد نظر خود ازدواج کنند،مهریه بگیرند و زندگی خانوادگی خود را داشته باشند. وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ {32} بى همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بىنياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست {32} 4-در سوره نسا ایات 22 تا 25 قران،افرادی که را ازدواج با انها ممنوع است (محارم)برمیشمرد و عقد ازدواج با سایر زنان را حلال میداند. در ایه 24 زنان شوهر دار هم در شمار زنان ممنوع قرار گرفته اند اما زنان شوهردار تحت تملک استثنا شده اند. این استثنا نشان میدهد اولا در زمینه زناشویی نیز مالکیت (خرید کامل )بر عقد ازدواج (پرداخت مهریه)غلبه دارد . ثانیا با توجه به اینکه بلافاصله پس از این حکم ،در ایه 25 سوره نسا به بیان شرایط ازدواج با کنیزان با اذن مالک انها پرداخته است،میتوان گفت استثنای آیه 24 ، ضمن معتبر شمردن حق مالکیت مالک بر کنیز،نگرانی مالک از ازدست دادن کلی کنیز را برطرف نموده تا این نگرانی مانع اذن مالک به ازدواج کنیز با فرد دیگر نشود. یعنی قران ابتدا به ازادسازی کلی بردگان و کنیزان اهتمام داشته و در درجه بعد افرادی که حاضر به ازادسازی انها نبوده اند، را به موافقت و حتی اقدام در تزویج کنیزان و بردگان توصیه نموده است.  5-با عنایت به بند 4 مراد ایه مشخص گردید. ایه اشاره ای به جنگ و اسیرجنگی نداشته و عبارت ماملکت ایمانکم اطلاق کلی دارد.لذا ترجمه و تخصیص این ایه به زنان اسیر(ان گونه که در برخی ترجمه ها مثل دو ترجمه زير و برخي تفاسیر ذکر شده) ،اشتباه است . انصاریان: و [ازدواج با] زنان شوهردار [بر شما حرام شده است] مگر زنانی که [به سبب جنگ با شوهران کافرشان از راه اسارت] مالک شده اید قمشه‌ای: و نکاح زنان شوهردار نیز (برای شما حرام شد) مگر آن زنانی که (در جنگهای با کفّار، به حکم خدا) متصرّف شده‌اید. ترجمه مناسب: مکارم شیرازی: و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را كه مالك شده ايد. ادامه دارد... 📝🖊جناب آقای سید کاظم فرهنگ 🖊 جهت مشاهده پاسخهاو نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید🌺 http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
آيامي خواهيد قران با ترجمه فارسي را در گوشي خود داشته باشيد؟ايا مايليد سال نزول سوره هاي قران را بدايند؟ اگر بله،نصب #رايگان #تنزيل را پيشنهاد ميكنيم.https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً 💫پروردگارا ! بوسیله او زمین را از عدل و داد پر کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan