#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_498
❇️یوم الفصل #روز_جداييها!
💠إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقاتُهُمْ أَجْمَعِينَ (۴۰) يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ (۴۱) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۴۲/دخان)
🌱همانا روز جدا سازی (حقّ از باطل) وعدهگاه همه آنهاست.روزی كه هيچ دوستی از دوست خود حمايتی نمیكند و آنان (از هيچ سوی ديگر نيز) ياری نمیشوند.جز كسی كه خداوند او را مورد رحمت قرار دهد، همانا او عزيز و رحيم است.
🔷آيات مورد بحث در حقيقت نتيجهگيری آيات گذشته در مورد مساله معاد است كه در آنها از طريق" حكمت آفرينش اين جهان" برای وجود رستاخيز استدلال شده بود.
در نخستين آيه از اين استدلال چنين نتيجهگيری میكند كه:" يوم الفصل و روز جداييها وعدهگاه همه آنهاست" (إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقاتُهُمْ أَجْمَعِينَ).
چه تعبير جالبی است از روز رستاخيز" يوم الفصل" روزی كه حق از باطل جدا میشود، و صفوف نيكوكاران و بدكاران مشخص میگردد، و انسان حتی از نزديكترين دوستانش جدا میشود، آری آن روز وعدهگاه همه مجرمان است.
🔷سپس به شرح كوتاهی در باره اين روز جدايی پرداخته میگويد: در همان روزی كه هيچ كس به فرياد ديگری نمیرسد، و هيچ دوستی كمترين كمكی به دوستش نمیكند، و از هيچ سو ياری نمیشوند"! (يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ).
آری آن روز روز فصل و جدايی است، روزی است كه انسان از همه چيز جز عملش جدا میشود، و مولی به هر معنی كه باشد دوست، سرپرست، ولی نعمت، خويشاوند، همسايه، ياور، و مانند آن، توانايی حل كوچكترين مشكلی را از مشكلات قيامت برای كسی ندارد.
🔷" مولی" از ماده" ولاء" در اصل به معنی ارتباط دو چيز با يكديگر است به طوری كه بيگانهای در ميان نباشد، و برای آن مصداقهای زيادی است كه در كتب لغت به عنوان معانی مختلف اين واژه آمده، كه همه آنها در ريشه و معنی اصلی آن مشتركند. نه تنها دوستان به فرياد هم نمیرسند، و خويشاوندان گرهی از كار يكديگر نمیگشايند، بكله نقشهها نيز نقش بر آب، و چارهجوييها به بنبست، و تيرها به سنگ میخورد چنان كه در آيه ۴۶ طور میخوانيم: يَوْمَ لا يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ:" آن روز روزی است كه چارهجوييهای آنان مشكلی را حل نمیكند و ياری نمیشوند".
🔷در اينكه چه تفاوتی در ميان" لا يغنی"" و لا هم ينصرون" است؟ بهترين سخن اين است كه گفته شود: اولی اشاره به اين است كه هيچكس نمیتواند مشكل ديگری را به تنهايی و مستقلا در آن روز حل كند، و دومی اشاره به اين است حتی نمیتوانند با همكاری يكديگر مشكلات را حل نمايند، زيرا نصرت در جايی گفته میشود كه شخصی به كمك ديگری بشتابد و او را ياری دهد تا با همكاری هم بر مشكلات پيروز گردند.
🔷تنها يك گروه مستثنا هستند همانگونه كه در آيه بعد میگويد:" مگر كسی كه خدا او را مورد رحمت قرار داده است، چرا كه خداوند توانا و رحيم است" (إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ).بدون شك اين رحمت الهی بيحساب نيست و تنها شامل مؤمنانی میشود كه دارای عمل صالحند، و اگر لغزشی از آنها سر زده نيز در حدی نيست كه پيوندهای آنها را از خداوند بريده باشد، اينها هستند كه دست به دامن لطف الهی میزنند، از دريای كرمش بهرهمند، و از چشمه رحمتش سيراب، و از شفاعت اوليايش برخوردار میگردند. و از اينجا روشن میشود كه نفی هر گونه دوست و ولی و ياور در آن روز با مساله شفاعت منافات ندارد، زيرا شفاعت نيز جز به اذن پروردگار و فرمان او حاصل نمیشود.
👌جالب اينكه توصيف به عزيز بودن و رحيم بودن در كنار هم قرار گرفته كه اولی اشاره به نهايت قدرت و شكستناپذيری او، و دومی اشاره به رحمت بی پايان او است، و مهم اين است كه رحمت در عين قدرت باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_498
❇️كيفرهای #جسمانی و #روحانی
💠إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (۴۳) طَعامُ الْأَثِيمِ (۴۴) كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (۴۵) كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (۴۶) خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلی سَواءِ الْجَحِيمِ (۴۷) ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ (۴۸) ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (۴۹) إِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (۵۰/دخان)
🌱(ميوه) همانا درخت زقّوم، غذای گناهكاران است. همچون مس آب كرده در شكم آنها میجوشد. همچون جوشش آب داغ.
(به مأموران دوزخ گفته میشود) گنهكار را بگيريد و او را به وسط آتش شعلهور بكشيد. سپس از آب سوزان بر سرش بريزيد.
(به او گفته میشود) بچش كه تو همان هستی كه به گمان خود عزيز و كريم بودی. اين همان است كه همواره در آن ترديد داشتيد.
🔹میدانيم طبق صريح قرآن مجيد معاد هم جنبه جسمانی دارد و هم روحانی، و طبيعی است كه مجازاتها و پاداشها نيز بايد دارای هر دو جنبه باشد، لذا در آيات قرآن و روايات اسلامی به هر دو قسمت اشاره شده است، منتها از آنجا كه توجه توده مردم به جنبههای جسمانی بيشتر است شرح و توضيح بيشتری در مورد مجازاتها و پاداشهای جسمانی ديده میشود، ولی اشارات به پاداش و كيفر معنوی نيز كم نيست.
🔹معاد، جسمانی است. (مسئلهی طعام و آب جوش، نشانهی جسمانی بودن معاد است.) طَعامُ ... فِي الْبُطُونِ
🔹 گناه سبب عذاب و قهر الهی است. «طَعامُ الْأَثِيمِ»
🔹 عذاب قيامت هم جسمی است و هم روحی. (عذاب جسمی موادّ جوشان و عذاب روحی، شنيدن تحقير و تمسخر به اينكه شما بوديد كه در دنيا تنها برای خود عزّت و كرامت قائل بوديد.) «ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ»
🔹 دوزخيان از درون و بيرون میسوزند. يَغْلِي فِي الْبُطُونِ ... صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ الْحَمِيمِ
📚تفسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۱۰۲
ذَلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ
اين [سرگذشت] از خبرهاي غيب است که بر تو وحي ميکنيم، تو نزد آنان [=برادران يوسف] نبودي، آنگاه که حيلهگرانه بر کارشان [=انداختن يوسف در چاه] هم رأي و همدست شدند. ۹۵
۹۵- اين آيه پاسخي است به کساني که ميگويند داستانهاي قرآن روايتي است که پيامبر از قصههاي متداول در ميان مردمان همزماناش کرده است! تأکيد اين آيه بر غایب بودن اين حقايق از دل و دانش مردم آن زمان و نزول وحياني آن، نشانگر واقعيت داشتن، نه اسطوره بودن، و اصالت آن است.
یوسف : ۱۰۸
قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
ـ [اي پيامبر] بگو: راه من اين است؛ با بصيرت [نه تقليد و تعبّدِ چشم و گوش بسته، مردم را به توحيد] دعوت ميکنم؛ هم من و هم هر کسي از من پيروي ميکند [بايد چنين کند]، و منزه است خدا [از عبادت آلوده به شرک و شخصيتپرستي] و من در جرگه مشرکان نيستم. ۱۰۱
۱۰۱- اين آيه صريحاً نشان ميدهد که دينداري مستقل از شناخت و بصيرت معنا ندارد و تقليد چشم و گوش بسته از مراجع و متوليان ديني شرک در عبادت محسوب ميشود. همچنانکه پيروان پيشين، متوليان ديني [احبار و رُهبان] را به جاي خدا به اربابي گرفتند و نشناخته و ندانسته پيرو سخنان آنان شدند [توبه ۳۱ (۹:۳۱) ].
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩 وجوب #پاسخ صحيح و شفاف به #ندايي كه مردم ايران را خطاب قرار داد
♦️از لحظه ای که ویدئوی سخنان آقای زلنسکی رئیسجمهور #اوکراین خطاب به ایرانیان که نوعی یاری طلبی از همه ما می باشد را دیدم، بلافاصله این حدیث معتبر که امام صادق( ع) از پدران خود و آنان از پیامبر گرامی(ص) روایت کرده اند را به یاد آوردم :
(هر کس صدای [ #یاری_خواهی] کسی را از مسلمانان بشنود و او را پاسخ ندهد مسلمان نیست.)***
🔻گذشته از مسؤلیت انسانی و اخلاقی، کمترین وظیفه ای که از منظر دینی و بر اساس اطلاق این معتبره (که در ابواب مختلف مورد استناد فقیهان قرار گرفته است) متوجه مخاطبان این درخواست و خصوصا ما متدینان و روحانیان می شود، این است که خواهان شفاف سازی کامل و اقناع گر از سوی مسوولان ذیربط در خصوص مدعای آقای زلنسکی باشیم.
🔻توجه داشته باشیم در حدیث شریف " پاسخ به درخواست (ندا) هر کس که طلب یاری نماید " مورد تأکید قرار گرفته است و نه لزوما یاری رساندن به او.
چراکه اساسا یاری رساندن به مظلوم ، مشروط به درخواست و یاری خواهی او نیست بلکه بر هر کس که توانایی دارد واجب عقلی و شرعی است.
اما "درخواست #یاری_خواهی"به مثابه اعلان ظلم واقع شده است و از سوی هرکس که باشد ، نباید بی پاسخ گذارده شود.
🔻🔻🔻🔻اگر مدعی هستیم ظلمی که ما توان رفع آن را داشته باشیم وقوع نیافته، باید او را #قانع کرد
🔻🔻🔻 و اگر واقعا #ظلم واقع شده، باید #یاری نمود.
⭕⭕به هر روی هرگز شرط اخلاق و آئین نیست که از کنار ندا و درخواست #یاریخواهی ، با بی اعتنایی گذشت.
شاید اینگونه بتوان از نکبت ظلم مصون ماند.
🖊*«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ(عليهمالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلياللهعلیهوآله): مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.»
شیخ طوسی، التهذيب ج6-ص 175_ش351.
📚شیخ کلینی، اصول کافی، ج/2 ص/164، کتاب الکفر و الایمان ، باب الاهتمام بامور المسلمین، ح/5
🎙آیت الله سیدعباس حسینی قائم مقامی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشندهای!
آل عمران/۸
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-
حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_جاثیه
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_جاثیه آیات 1 تا 13
📄#صفحه_499
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_499
❇️همه جا #نشانه های اوست
💠إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ
🌱بهراستی که در آسمانها و زمین، نشانههایی برای مؤمنان وجود دارد.
جاثیه - ۳
🔹معنای اينكه فرمود:" إِنَّ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ..." اين است كه برای وجود آسمانها و زمين جهاتی است كه هر جهتش دلالت دارد بر اينكه آفريدگار و مدبرش تنها خداست، و شريكی برای او نيست، برای اينكه آسمانها و زمين با حاجت ذاتيش به پديد آورنده، و با عظمت خلقتش، و بینظير بودن تركيبش، و اتصالی كه در وجود اجزاء بی شمار و هولانگيز آن به يكديگر است، و ارتباط و اندراجی كه نظامهای جزئی و مخصوص به يك يك موجودات در تحت نظام عمومی و كلی حاكم بر كل عالم دارد، همه دلالت دارد بر اينكه خالقی يكتا دارد، و همان خالق يكتا مدبر آن است.
🔹آری، اگر برای اين عالم پديد آورندهای نمیبود، پديد نمیآمد، و اگر مدبرش يكتا نبود، نظامهای جزئی آن با يكديگر متناقض میشد و تدبير مختلف میگشت.
🔹از آنچه گذشت روشن گرديد اينكه بعضی از مفسرينگفتهاند: جمله" فی السماوات" در تقدير" فی خلق السماوات" است، صحيح نيست، و بدون هيچ حاجتی بيهوده خود را به زحمت انداخته.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_499
❇️همه از بهر تو سرگشته و #فرمانبردار!
💠وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (۱۳/جاثیه)
🌱و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه برای شما رام نمود، همانا در اين تسخير برای كسانی كه فكر كنند، قطعاً نشانههايی است.
🔹بعد از بيان نعمت كشتيها كه تماس نزديكی با زندگی روزمره انسانها دارد به مساله تسخير ساير موجودات به طور كلی پرداخته، میگويد:" آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است همه را از ناحيه خودش مسخر شما ساخت" (وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ). آن قدر به شما شخصيت و ارزش و عظمت داد كه تمام موجودات عالم هستی را مسخر و در مسير منافع شما قرار داد، آفتاب و ماه، باد و باران، كوهها و درهها، جنگلها و صحراها، درختان و حيوانات، معادن و منابع زير زمينی، و خلاصه همه اين موجودات را به خدمت شما دعوت كرد، و همه را سرگشته و فرمانبردار شما ساخت، تا از مواهب او بهره گيريد و به غفلت نخوريد.
🔹قابل توجه اينكه میفرمايد: جميعا منه:" همه اينها با تمام ويژگيها و اختلافاتی كه دارند از سوی اويند و به فرمان او در خدمت شما".
🔹با توجه به اينكه همه مواهب از ناحيه او است و خالق و مدبر و پروردگار همه ذات پاك او میباشد پس چرا انسان به سراغ غير او رود؟ و سر بر آستان مخلوقات ضعيف بگذارد؟ و از معرفت منعم حقيقی غافل بماند؟
🔹لذا در پايان آيه میافزايد:" در اين نشانههای مهمی است برای كسانی كه تفكر و انديشه میكنند" (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ).
🔹در آيه قبل از عواطف انسانها استفاده میشد، و در اينجا از عقول و انديشههای آنها، چه خدای مهربانی كه با هر زبان ممكن با بندگانش سخن میگويد، گاه با زبان دل، و گاه با زبان فكر، و هدف در همه اينها يك چيز بيش نيست، و آن بيداری انسانهای غافل و به حركت درآوردن آنها در سير الی اللَّه است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣7⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۱۰۹-۱۰۷ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- هیچ کس خود را تضمین شده نپندارد. «أَ فَأَمِنُوا»
۲- احتمال قهر الهی،برای حرکت انسان به سوی راه حقّ کافی است،مشکل در این است که بعضی این احتمال را هم نمی دهند. «أَ فَأَمِنُوا»
۳- جزیی از عذاب،برای گرفتار کردن انسان کافی است. «غاشِیَهٌ مِنْ عَذابِ»
۴- یاد قیامت،عامل تربیت است. «تَأْتِیَهُمُ السّاعَهُ»
۵- راه انبیا،روشن و در معرض شناخت ودید همگان است. «هذِهِ سَبِیلِی»
۶- پیمایندگان راه حقّ باید مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بیان و اعلام کنند. «هذِهِ سَبِیلِی»
۷- دعوت رهبر باید به سوی خدا باشد،نه به سوی خود. «أَدْعُوا إِلَی اللّهِ»
۸- مردم را چشم بسته و بدون آگاهی نباید به انجام کاری ترغیب کرد. «عَلی بَصِیرَهٍ»
۹- پیروان پیامبر باید هر کدام مبلغی باشند که با بصیرت و آگاهی مردم را به سوی خدا دعوت کنند. أَدْعُوا إِلَی اللّهِ ... أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی
۱۰- مبلّغان دینی باید افرادی خالص ومخلص باشند. «ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ»
۱۱- توحید ونفی شرک،اساس دین اسلام می باشد. «أَدْعُوا إِلَی اللّهِ ، ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ»
۱۲- پیامبران از جنس مردم بوده و در میان آنان زندگی می کردند.(نه فرشته بودند، نه افراد گوشه گیر ونه اهل رفاه.) «مِنْ أَهْلِ الْقُری»
۱۳- مشاهده مستقیم از کارآمدترین شیوه های دریافت حقیقت است. أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا
۱۴- سیر و سیاحت در زمین و آگاهی از تاریخ و درس عبرت گرفتن،برای هدایت و تربیت بسیار کارگشاست. «فَیَنْظُرُوا»
۱۵- فرستادن انبیا،نزول وحی و هلاکت مخالفان لجوج آنها،همه از سنّت های الهی در تاریخ است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
۱۶- کفار از مخالفت با پیامبران چیزی بدست نمی آورند،در دنیا گرفتار قهر و عذابند.ولی اهل تقوا به آخرت که بهتر از دنیاست می رسند. «وَ لَدارُ الْآخِرَهِ خَیْرٌ»
۱۷- به کار انداختن عقل و فکر بشر از اهداف رسالت انبیا و قرآن است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
۱۸- خرد و اندیشه،انسان را به سوی مکتب انبیا پیش می برد. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت دوازدهم:
با مردم در امر دین مخاصمه و #جدال نکنید
🔸إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿۵۶﴾ قصص
در حقيقت تو هر كه را دوست دارى نمى توانى راهنمايى كنى ليكن خداست كه هر كه را بخواهد اهنمايى مى كند و او به راهيافتگان داناتر است .
⭕️علی بن عقبه و او از پدرش روایت کرده گفت: حضرت صادق علیه السلام به ما فرمود:
🔸"امور خود را بر اساس فرموده پروردگار قرار بدهید زیرا کارهایی که برای مردم است و قصد خدا در بین نباشد مثمر ثمری نیست و با مردم در امر دین مخاصمه و جدال نکنید زیرا خصومت، دلهای شما را بیمار مینماید.
💠خداوند به پیغمبرش صلی الله علیه و آله فرموده:ای حبیب من! إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ تو نمی توانی هر که را دوست بداری و بخواهی هدایت نمایی. خدا هر که را خواسته باشد هدایت و رهبری مینماید. آیا شما میخواهید با #اجبار و #اکراه مردم ایمان بیاورند؟! مردم را رها کنید، زیرا مردم از یکدیگر تعلیم میگیرند ولی شما (ائمه هدی علیهم السلام) از رسول خدا ص و امیرالمؤمنین ع تعلیم گرفته و به دستور آنها عمل کنید شما با سایر مردم یکسان نیستید.
🔸از پدرم حضرت باقر علیه السلام شنیدم میفرمود: همینکه خداوند مقرر فرمود بنده ای داخل امری بشود چنان به سرعت داخل آن امر میشود که از پرواز پرندگان به آشیانه خود سرعتش بیشتر است."
📕تفسیر عیاشی: ج۲ ص۱۲۷
⭕"مضمون اين آيه كه در مقام دلدارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است، در آيات ديگر وبا بيانات وتعابير مختلف تكرار شده است، از جمله در سورهى يوسف مىخوانيم: «وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ» ، اى پيامبر! هر چند به هدايت آنان حريص باشى، باز اكثر مردم ايمان نمىآورند، يا در سورهى بقره آمده است: «لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» هدايتپذيرى مردم بر عهدهى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مىفرمايد.
↩️- وظيفهى انبيا ابلاغ پيامهاى الهى و ارائهى راه است. پذيرفتن يا عدم پذيرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد."
📚تفسير نور
⭕"مراد از (هدايت ) در اينجا صرف راهنمايى نيست، بلكه رساندن به هدف مطلوب است كه بازگشتش افاضه ايمان بر قلب است، و معلوم است كه اين چنين هدايت كار رسول نيست، بلكه كار خداى تعالى است، و احدى در آن با او شركت ندارد، و اما اگر مقصود از آن راهنمايى بود، معنا نداشت كه آن را از رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم) نفى كند، و بفرمايد تو #هدايت نمى كنى، براى اينكه اين قسم هدايت وظيفه رسول است. و مراد از (مهتدين ) كسانى است كه هدايت را قبول مى كنند."
📚تفسير الميزان
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━