♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۸۷
وَلَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
و مبادا [دشواری يا تهديدی] تو را از [ابلاغ آشکار] آيات خدا پس از آنکه بر تو نازل شد باز دارد؛ [مردم را] به سوی پروردگارت دعوت کن و هرگز از مشرکين مباش [=تحت تأثير ديگران و انگيزههای غير توحيدی قرار مگير].
قصص : ۸۸
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
و با خدا معبود ديگری را نخوان که معبودی جز او نيست، همه چيز زوالپذير است جز سوی او ۶۵
[=آنچه خدائی و در مسير او باشد]، حکم [=فرمانروائی] از آنِ اوست و [همگی] به پيشگاه او بازگردانده ميشويد.
__
۶۵- مفسرين «وجه ربّ» را اغلب «ذات» پروردگار شمردهاند! در حالی که معنای وجه با ذات تفاوتی بسيار دارد. وجه هر چيزی روی آن است، وجه اشياء قسمتی از آن است كه مشاهده ميكنيم. ما که ذات خدا را مطلقاً نميشناسيم، اما در جستجوی صفات و اسماء نيکوی او [ابتغاء وجه الله] به انجام خدمات پايدار [باقيات الصالحات] نائل ميشويم. آيا معنای «و یبقی وجه ربک» غير از اسماء نيکوی اوست؟ «وجه الله» که در قرآن ۵ بار تکرار شده [بقره ۱۱۸ (۲:۱۱۸) ، ۲۷۲ (۲:۲۷۲) ، روم ۳۸ (۳۰:۳۸) ، ۳۹، انسان ۹ (۷۶:۹) ] همان هدف و نيت خدائی است که در نماز، انفاق، زکات و اطعام گرسنگان به آن توجه داريم. اما سه بار هم در قرآن «وجه ربّ» [علاوه بر وجه الله] آمده است [رعد ۲۲ (۱۳:۲۲) ، رحمن ۲۷ (۵۵:۲۷) ، و ليل ۲۰ (۹۲:۲۰) ] که در هر سه مورد رب مضاف [ربهم، ربک] يعنی تربيت پذيری و تجلی صفات ربّ در وجود آدمی مورد نظر است. به اين معنا که همه کسانی که روی زميناند ميميرند اما «باقيات الصالحات» و اعمالی که به هدف خدائی انجام شده و در وجود انسان نقش بسته شده باقی ميماند. همه مدارس دنيائی نيز تعطيل ميشوند، ولی آنچه در وجود محصلين از «وجه مدرسه» نقش بسته باشد، باقی ميماند.
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و برخي فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت نهم:
پاك بودن #شراب
↩️مسأله ى 57- آنچه به طور مسلم از دليل مى فهميم اين است كه #منى انسان چه مرد و چه زن نجس است، دليلش هم صحيحه ى محمد بن مسلم از حضرت صادق عليه السلام كه ؛
🔸«ذَكَرَ الْمَنِىَّ وَ شَدَّدَهُ وَ جَعَلَهُ اشَدَّ مِنَ الْبُولِ ثمَّ قالَ إنْ رَأيْتَ الْمَنِىَّ قَبْلَ أوْ بَعْدَ ما تَدْخُلُ فى صَلاتِكَ فَعَلَيْكَ إعادَةُ الصّلاةِ وَ إنْ أنْتَ نَظَرْتَ فى ثَوْبِكَ فَلَمْ تُصِبْهُ ثُمَّ صَلَّيْتَ فيهِ ثُمَّ رَأيْتَهُ بَعْدُ فَلا إعادَةَ
عَلَيْكَ وَ كَذا الْبُولُ»
«(آن حضرت) يادى از منى كرد ولى درباره ى آن سختگيرى نمود كه از بول هم سخت تر است سپس فرمود: اگر پيش يا پس از شروع به نماز آن را ديدى بر تو است كه نمازت را از سرگيرى، و اگر در لباست نگريستى و در آن اثرى از منى نديدى و سپس با همان لباس نماز خواندى و پس از نماز منى در آن ديدى نمازت را از سر نگير، و بول نيز همينگونه است».
👈و اين حديث و مانندش تنها منى انسان را شامل است كه از منى غير انسان انصرافى بديهى دارد، به ويژه منى حيوانات حلال گوشت، كه اصولًا انسان با منى هيچ حيوانى سر و كارى ندارد تا از لفظ منى نجاست منى حيوان هم به دست آيد، و اينجا هم- زير پوشش قاعده ى #طهارت- منى حيوانات پاك، پاك است، چه حلال گوشت و چه حرام گوشت ،
↩️مسأله ى 58- منى انسان كه با شهوت از بدن خارج شده باشد برحسب احاديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه عليها السلام نجس و #جنابت_آور است.
🔰🔰و امّا چيزهايى ديگر مانند #شراب، آب انگور ثلثان نشده كه احياناً آقايان در رساله هاى علميه آنها را نجس دانسته اند نه تنها دليلى روشن بر نجاستشان در دست نيست بلكه برعكس، كتاب و سنت دليل بر طهارت آنها است.
📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 62
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
یا مُنتَهی الرًَجایا
ای اوج امیدواری ها
🌹جوشن کبیر (۷)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قیامت_انسان
📄#صفحه_578
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_578
❇️آيا انسان گمان میكند كه #بيهوده و #بیهدف رها میشود"؟!
💠أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً
🌱آیا انسان خیال میکند که به حال خود رها میشود؟
قیامه - ۳۶
🔹" سدی" (بر وزن هدی) به معنی مهمل و بيهوده و بیهدف است، عرب میگويد:" ابل سدی" در مورد شتری كه بدون ساربان رها شده و هر جا میخواهد به چرا میرود.
🔹منظور از" انسان" در اين آيه همان انسانی است كه منكر معاد و رستاخيز میباشد، آيه میگويد: او چگونه باور میكند خداوند اين جهان پهناور را، با اين عظمت، و اينهمه شگفتيها، برای انسان بيافريند، ولی در آفرينش انسان هدفی نباشد،؟ چگونه میتواند باور كرد، كه هر عضوی از اعضای انسان برای هدف خاصی آفريده شده باشد، چشم برای ديدن و گوش برای شنيدن، و قلب برای رسانيدن غذا و اكسيژن و آب به تمام سلولهای بدن. حتی خطوط سر انگشتان انسان نيز حكمتی دارد، ولی برای مجموع وجود او هيچ هدفی در كار نيست، و بيهوده و مهمل و بدون هيچگونه برنامه و امر و نهی و تكليف و مسئوليت آفريده شده است؟
🔹يك فرد عادی اگر مصنوع كوچكی بیهدف بسازد به او ايراد میكنند، و نامش را از زمره انسانهای عاقل حذف مینمايند، چگونه خداوند حكيم علی الاطلاق ممكن است چنين آفرينش بیهدفی داشته باشد؟! و اگر گفته شود هدف همين زندگی چند روزه دنيا است، همين خور و خواب تكراری و آميخته با هزار گونه درد و رنج، قطعا اين چيزی نيست كه بتواند آن آفرينش بزرگ را توجيه كند.
🔹بنا بر اين نتيجه میگيريم كه اين انسان برای هدف بزرگتری يعنی زندگی جاويدان در جوار قرب رحمت حق، و تكامل بیوقفه و بیپايان، آفريده شده است
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan