eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سوگند به روز و ! 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ (۱) وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ (۲) 🌱سوگند به‌روز قیامت؛ (۱) و سوگند به وجدان (انسان) که (در برابر خطا و گناه) بسیار سرزنش می‌کند. (۲) قیامه [۱-۲] 🔹نفس لوّامة،كه در اين سوره (قيامت) آمده است و شايد مراد از آن، همان وجدان اخلاقی باشد. آری، انسان دارای حالتی است كه در برابر انجام بدی‌ها يا كم شدن خوبی‌ها، هم در دنيا خود را ملامت می‌كند و هم در آخرت. اين ملامت‌ها، همان ندامت و پشيمانی است كه می‌تواند مقدّمه توبه باشد و يا بستری برای يأس و خودباختگی فراهم آورد. 🔹در نزد خداوند، وقوع قيامت قطعی است و لذا به آن سوگند می‌خورد. «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ» ‏ 🔹يكی از ويژگی‌های انسان، داشتن وجدان اخلاقی و شناخت فطری خوبی‌ها و بدی‌ها و سرزنش و ملامت خود يا ديگران به هنگام انجام بدی‌ها است.‏«بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» 🔹در ميان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن كه به سرزنش‌ها و حسرت‌های روز قيامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ ... بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جمع و حفظ بر عهد ماست 💠لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ (۱۶) إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ (۱۷) فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ (۱۸) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ (۱۹/قیامت) 🌱‏(ای پيامبر! به هنگام نزول وحی،) زبان خود را به حركت در نياور تا نسبت به تلاوت آن شتاب كنی. همانا گردآوردن و خواندن آن (بر تو) بر عهده ماست. پس چون آن را خوانديم، قرائت آن را دنبال كن. آنگاه بيان (حقايق و اسرار و توضيح) آن بر عهده ماست. 🔹سپس می‌افزايد" بر ما است كه آن را جمع كنيم و بر تو بخوانيم" (إِنَ‌ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ‌)۱. ‏خلاصه از ناحيه جمع‌آوری قرآن نگران نباش، ما آيات آن را جمع می‌كنيم باز هم به وسيله پيك وحی بر تو می‌خوانيم. ‏" و هنگامی كه ما بر تو خوانديم از آن پيروی كن و بخوان" (فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ‌). ‏" سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم" (ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ‌). 🔹‏بنا بر اين جمع قرآن، و هم تلاوت آن بر تو، و هم تبيين و تفصيل معانی آن هر سه بر عهده ما است، به هيچوجه نگران مباش، آن كس كه اين وحی را نازل كرده، در تمام مراحل حافظ آن است، تنها وظيفه تو از يك سو پيروی از تلاوت پيك وحی، و از سوی ديگر ابلاغ اين رسالت به عامه مردم است. 🔹‏بعضی نيز گفته‌اند منظور از جمع كردن جمع در لسان وحی نيست، بلكه جمع در سينه پيغمبر ص و تلاوت آن در لسان آن حضرت ص است، يعنی عجله مكن ما تمام اين آيات را در سينه تو جمع می‌كنيم، و سپس قرائت آن را بر زبانت جاری می‌سازيم. 🔹‏به هر حال اين تعبيرات همگی این را تاييد می‌كند كه پيامبر ص به هنگام نزول وحی به وسيله جبرئيل، پيوسته عجله داشت كه آيات را به سرعت تكرار كند، مبادا از حافظه او برود، و اينجا بود كه از سوی خداوند به او اعلام شد كه خونسردی خود را حفظ كند، و نيز اطمينان داده شد كه نه تنها جمع آيات و تلاوت آن، بلكه تبيين آن نيز از سوی خداوند تضمين شده است. 🔹‏اين آيات در ضمن بيانگر اصالت قرآن، و حفظ آن از هر گونه تحريف و دگرگونی است، چرا كه خداوند وعده جمع و تلاوت و تبيين آن را داده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۸۷ وَلَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ  و مبادا [دشواری يا تهديدی] تو را از [ابلاغ آشکار] آيات خدا پس از آنکه بر تو نازل شد باز دارد؛ [مردم را] به سوی پروردگارت دعوت کن و هرگز از مشرکين مباش [=تحت تأثير ديگران و انگيزه‌های غير توحيدی قرار مگير]. قصص : ۸۸ وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ  و با خدا معبود ديگری را نخوان که معبودی جز او نيست، همه چيز زوال‌پذير است جز سوی او ۶۵ [=آنچه خدائی و در مسير او باشد]، حکم [=فرمانروائی] از آنِ اوست و [همگی] به پيشگاه او بازگردانده مي‌شويد.  __ ۶۵- مفسرين «وجه ربّ» را اغلب «ذات» پروردگار شمرده‌اند! در حالی که معنای وجه با ذات تفاوتی بسيار دارد. وجه هر چيزی روی آن است، وجه اشياء قسمتی از آن است كه مشاهده مي‌كنيم. ما که ذات خدا را مطلقاً نمي‌شناسيم، اما در جستجوی صفات و اسماء نيکوی او [ابتغاء وجه الله] به انجام خدمات پايدار [باقيات الصالحات] نائل مي‌شويم. آيا معنای «و یبقی وجه ربک» غير از اسماء نيکوی اوست؟ «وجه الله» که در قرآن ۵ بار تکرار شده [بقره ۱۱۸ (۲:۱۱۸) ، ۲۷۲ (۲:۲۷۲) ، روم ۳۸ (۳۰:۳۸) ، ۳۹، انسان ۹ (۷۶:۹) ] همان هدف و نيت خدائی است که در نماز، انفاق، زکات و اطعام گرسنگان به آن توجه داريم. اما سه بار هم در قرآن «وجه ربّ» [علاوه بر وجه الله] آمده است [رعد ۲۲ (۱۳:۲۲) ، رحمن ۲۷ (۵۵:۲۷) ، و ليل ۲۰ (۹۲:۲۰) ] که در هر سه مورد رب مضاف [ربهم، ربک] يعنی تربيت پذيری و تجلی صفات ربّ در وجود آدمی مورد نظر است. به اين معنا که همه کسانی که روی زمين‌اند مي‌ميرند اما «باقيات الصالحات» و اعمالی که به هدف خدائی انجام شده و در وجود انسان نقش بسته شده باقی مي‌ماند. همه مدارس دنيائی نيز تعطيل مي‌شوند، ولی آنچه در وجود محصلين از «وجه مدرسه» نقش بسته باشد، باقی مي‌ماند. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و برخي فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت نهم: پاك بودن ↩️مسأله ‏ى 57- آن‏چه به ‏طور مسلم از دليل مى‏ فهميم اين است كه انسان چه مرد و چه زن نجس است، دليلش هم صحيحه‏ ى محمد بن مسلم از حضرت صادق عليه السلام كه‏ ؛ 🔸«ذَكَرَ الْمَنِىَّ وَ شَدَّدَهُ وَ جَعَلَهُ اشَدَّ مِنَ الْبُولِ ثمَّ قالَ إنْ رَأيْتَ الْمَنِىَّ قَبْلَ أوْ بَعْدَ ما تَدْخُلُ فى صَلاتِكَ فَعَلَيْكَ إعادَةُ الصّلاةِ وَ إنْ أنْتَ نَظَرْتَ فى ثَوْبِكَ فَلَمْ تُصِبْهُ ثُمَّ صَلَّيْتَ فيهِ ثُمَّ رَأيْتَهُ بَعْدُ فَلا إعادَةَ عَلَيْكَ وَ كَذا الْبُولُ» «(آن حضرت) يادى از منى كرد ولى درباره ‏ى آن سخت‏گيرى نمود كه از بول هم سخت ‏تر است سپس فرمود: اگر پيش يا پس از شروع به ‏نماز آن را ديدى بر تو است كه نمازت را از سرگيرى، و اگر در لباست نگريستى و در آن اثرى از منى نديدى و سپس با همان لباس نماز خواندى و پس از نماز منى در آن ديدى نمازت را از سر نگير، و بول نيز همين‏گونه است». 👈و اين حديث و مانندش تنها منى انسان را شامل است كه از منى غير انسان انصرافى بديهى دارد، به ‏ويژه منى حيوانات حلال گوشت، كه اصولًا انسان با منى هيچ حيوانى سر و كارى ندارد تا از لفظ منى نجاست منى حيوان هم به ‏دست آيد، و اين‏جا هم- زير پوشش قاعده ‏ى - منى حيوانات پاك، پاك است، چه حلال گوشت و چه حرام گوشت‏ ، ↩️مسأله ‏ى 58- منى انسان كه با شهوت از بدن خارج شده باشد برحسب احاديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه عليها السلام نجس و ‏آور است. 🔰🔰و امّا چيزهايى ديگر مانند ، آب انگور ثلثان نشده كه احياناً آقايان در رساله‏ هاى علميه آن‏ها را نجس دانسته ‏اند نه تنها دليلى روشن بر نجاستشان در دست نيست بلكه برعكس، كتاب و سنت دليل بر طهارت آن‏ها است. 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 62 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
یا مُنتَهی الرًَجایا ای اوج امیدواری ها 🌹جوشن کبیر (۷) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آيا انسان گمان می‌كند كه و رها می‌شود"؟! 💠أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً 🌱آیا انسان خیال می‌کند که به حال خود رها می‌شود؟ قیامه - ۳۶ 🔹‏" سدی" (بر وزن هدی) به معنی مهمل و بيهوده و بی‌هدف است، عرب می‌گويد:" ابل سدی" در مورد شتری كه بدون ساربان رها شده و هر جا می‌خواهد به چرا می‌رود. 🔹‏منظور از" انسان" در اين آيه همان انسانی است كه منكر معاد و رستاخيز می‌باشد، آيه می‌گويد: او چگونه باور می‌كند خداوند اين جهان پهناور را، با اين عظمت، و اينهمه شگفتيها، برای انسان بيافريند، ولی در آفرينش انسان هدفی نباشد،؟ چگونه می‌تواند باور كرد، كه هر عضوی از اعضای‌ انسان برای هدف خاصی آفريده شده باشد، چشم برای ديدن و گوش برای شنيدن، و قلب برای رسانيدن غذا و اكسيژن و آب به تمام سلولهای بدن. حتی خطوط سر انگشتان انسان نيز حكمتی دارد، ولی برای مجموع وجود او هيچ هدفی در كار نيست، و بيهوده و مهمل و بدون هيچگونه برنامه و امر و نهی و تكليف و مسئوليت آفريده شده است؟ 🔹‏يك فرد عادی اگر مصنوع كوچكی بی‌هدف بسازد به او ايراد می‌كنند، و نامش را از زمره انسانهای عاقل حذف می‌نمايند، چگونه خداوند حكيم علی الاطلاق ممكن است چنين آفرينش بی‌هدفی داشته باشد؟! و اگر گفته شود هدف همين زندگی چند روزه دنيا است، همين خور و خواب تكراری و آميخته با هزار گونه درد و رنج، قطعا اين چيزی نيست كه بتواند آن آفرينش بزرگ را توجيه كند. 🔹‏بنا بر اين نتيجه می‌گيريم كه اين انسان برای هدف بزرگتری يعنی زندگی جاويدان در جوار قرب رحمت حق، و تكامل بی‌وقفه و بی‌پايان، آفريده شده است‌ 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ انسان، براساس و است 💠إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (۳) إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيراً (۴/انسان) 🌱‏به راستی ما راه (حق) را به او نمايانديم، خواه شاكر (و پذيرا) باشد يا ناسپاس. همانا ما برای كفر پيشه‌گان زنجيرها و غل‌ها و آتشی برافروخته آماده ساخته‌ايم. 👈هدايت، چند گونه است: 🔸‏گاهی هدايت فطری است. چنانچه قرآن می‌فرمايد: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»۱ خداوند به نفس بشر، خير و شرّ را الهام كرد. 🔸‏نوع ديگر، هدايتی است كه از طريق تحصيل، تعقّل، مشورت، تجربه ومطالعه به دست می‌آيد. 🔸‏و نوع سوم هدايتی است كه از راه تبليغ و ارشاد انبيا و اوليا صورت می‌گيرد. 👈‏تشكّر گاهی قلبی است، يعنی همه نعمت‌ها را از خدا بدانيم؛ گاهی عملی است، بدين معنا كه انسان نعمت‌های خداوند را فقط در راه حق مصرف كند و گاهی زبانی است، يعنی انسان «الحمد لله رب العالمين» را بر زبان جاری كند. 🔹آزمايش انسان، براساس آگاهی و آزادی است: ‏آگاهی به واسطه چشم و گوش و عقل و فطرت درونی و هدايت بيرونی؛ و آزادی برمبنای اختيار كه به تمام انسان‌ها داده شده است: نَبْتَلِيهِ‌ ... سَمِيعاً بَصِيراً إِنَّا هَدَيْناهُ‌ ... إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً 🔹خداوند، حجت را بر انسان تمام كرده است. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ» ‏ 🔹راه درست، يكی بيش نيست. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ» (كلمه «سبيل» مفرد است.) 🔹هدايت، نعمتی در خور سپاس است. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً» (پيمودن راه دين، شكر الهی و انحراف از آن، كفران و ناسپاسی است.) ‏ 🔹كسانی كه هدايت انبيا را نپذيرند، بالاترين مرحله از كفر را مرتكب شده‌اند. ‏(به جای آنكه بگويد «اما كافرا»، فرمود: «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً». زيرا «كفور»، اوج كفر است.) ‏ 🔹هركس شاكر نباشد، كفور است، راه سوّمی وجود ندارد. «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» ‏ 🔹در تربيت انسان، نقش هشدار، بيش از بشارت است. (لذا قرآن ابتدا هشدار می‌دهد و سپس بشارت.) إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ‌ ... 🔹كيفرهای الهی دارای ملاك و معيارند. «أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِيراً» ‏ 🔹هر انتخابی، سرانجام خود را به دنبال دارد. كفر، دوزخ را و شكر، بهشت را. ‏إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ... إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ‌ ... إِنَّ الْأَبْرارَ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۸-۸۵ سوره قصص إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاء بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ {85} در حقیقت ، همان کسی که (القا و ابلاغ) این قرآن را بر تو مقرر کرد ، یقیناً تو را به سوی بازگشتگاه (مکه) بازمی گرداند. بگو: «پروردگارم بهتر می داند چه کس هدایت آورده و چه کس در گمراهی آشکاری است؟» {85} وَمَا كُنتَ تَرْجُو أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ ظَهِيرًا لِّلْكَافِرِينَ {86} و تو امیدوار نبودی که بر تو کتاب القا شود ، بلکه این رحمتی از پروردگار تو بود. پس تو هرگز پشتیبان کافران مباش. {86} وَلَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ {87} و البته نباید تو را از آیات خدا- بعد از آنکه بر تو نازل شده است- باز دارند ، و به سوی پروردگارت دعوت کن ، و زنهار از مشرکان مباش. {87} وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ {88} و با خدا معبودی دیگر مخوان. خدایی جز او نیست. جز ذات او همه چیز نابود شونده است. فرمان از آنِ اوست. و به سوی او بازگردانیده می شوید. {88} ♻️عصاره فراز آیات ۸۸-۸۵ : ای پیامبر با توجه به ایات قبل و امید به رحمت خدا و بدون توجه و ترس از مخالفان، به دعوت خود بسوی خداوند یگانه ادامه بده که حکمرانی تنها از آن اوست. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و برخي فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني  🛑قسمت دهم: ⭕️از بين رفتن عين نجاست - چه به ‏وسيله‏ ى آب و چه‏ هر وسيله ‏ى پاك ديگر  از جمله اسفالت ،   و...موجب طهارت است مسأله‏ى 59- تنها عين نجس موجب متنجس شدن چيزى ديگر است به ‏شرطى كه با رطوبت سرايت كننده با آن برخورد كند، اما چيز (كه در اثر برخورد با هين نجاست، نجس شده)  در اين حكم مانند عين نجس نيست، 👈يعني متنجس‏ ترى اگر چيز پاكى را، تَر كند اين‏جا انتقال متنجس بوده و محكوم به ‏همان حكم است، 👈ولى متنجس خشك اگر با چيزى پاك و تَر برخورد كند آن را متنجس نمى‏كند. مسأله‏ى 60- خود نجاست و تنجس به‏ چند راه ثابت مى‏شود، كه شما خودت با ديدن نجس يا متنجس يقين كنى، يا كسى كه چيزى در اختيار او است بگويد فلان چيز نجس يا متنّجس است، مگر در صورتى‏كه گواهيش موجب اطمينان نباشد، يا برمبناى وسواسى بودن يا اجتهاد و تقليد مخصوص خودش كه مورد قبول شما نيست آن را نجس يا متنجس بداند، و بالاخره بايد كسى كه مورد اطمينان شما است گواهى بر نجس يا متنجس بودن چيزى بدهد و بالاخره قاعده ‏ى‏ «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» كلًا هم در اين‏جا و هم در همه جا حاكم است. مسأله‏ى 67- كف پا يا عصا و يا لاستيك ماشين يا دوچرخه و بالاخره هر وسيله‏ ى سوارى يا پياده كه با ماليدن يا راه رفتن به ‏روى عين نجاستش برطرف گردد، پاك مى‏شود و در اين حكم فقط پاك بودن زمين شرط است و ديگر هيچ، كه اگر اسفالت يا آجر و مانند آن‏ها هم باشد، مادامى كه به ‏آن زمين و زمينى گويند، پاك‏كننده است. 🔻🔻و اصولًا از بين رفتن عين نجاست كلًا- چه به ‏وسيله‏ ى آب مطلق يا مضاف‏  و چه‏ هر وسيله ‏ى پاك ديگر موجب طهارت است‏ رساله توضيح المسائل نوين، کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا  و هرگز جز او پناهى نخواهى يافت 🌸 سوره کهف ، آیه ۲۷ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا