#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_74
❇️همه شما با چشيدن #مرگ *،* #حيات جديد را اغاز مي كنيد
💠كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ال عمران:185
🌱هر كس چشندة مرگ است و جز اين نيست كه پاداش شما در روز قيامت تمام و كمال داده ميشود،
🔹«ذَآئِقَه» همان حس چشايي است كه در مقايسه با خوردن، فقط بر چشيدن مزة غذا دلالت ميكند. در قرآن اين كلمه همواره به صورت مجازي آمده است. مثل چشيدن: عذاب [بيشترين كاربرد]، رحمت، نعمت، وبال امر [نتيجة كار بد]، سوء، موت، اما عبارت: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَهُ الْمَوْت» علاوه بر اين آيه، در آيات 35 انبياء (21:35) و 57 عنكبوت (29:57) آمده است، البته با نتيجهگيري متفاوت؛ در اين آيه به پاداش اخروی، در سورة انبياء به ابتلاي انسان در خير و شر، و در سورة عنكبوت به بازگشت به سوي خدا اشاره شده است.
🔹مرگ گرچه از ديد مردمان دنيانگر پايان حيات آدمي و به عدم رهسپار شدن است، اما در #منطق_قرآن، مرگ نخستين چشيدن #حيات بعدي و پيش درآمدي است از حيات گستردهتر انسان در ابعاد و عالمي بسيار فراتر. خدا خالق مرگ و حيات است [مُلك 2 (67:2) ] پس مرگ انتقالي به عالمي ديگر با چشيدن مزة آن [گام اول] است.
📚تفسير بازرگان
🔹امام صادق عليه السلام دربارهى «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» فرمودند: همهى اهل زمين و آسمان مىميرند و فقط فرشته مرگ (ملكالموت) و فرشتگان حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مىمانند، سپس ملك الموت مأمور مىشود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مىماند و خداوند به او خطاب مىكند كه بمير، او نيز مىميرد.
📚كافى، ج 3، ص 256.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_74
❇️در #حفظ_ايمان با انواع ناملايمات روبرو ميشويد. با #صبر و #تقوا مقاومت كنيد
💠لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ 186 ال عمران
🌱قطعاً شما در اموال وجانهاى خويش آزمايش خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شدهاند واز كسانى كه شرك ورزيدهاند، آزار بسيارى مىشنويد و اگر صبورى و پرهيزگارى پيشه كنيد، پس قطعاً آن (صبر، نشانهى) عزم استوار شما در كارهاست.
🔹وقتى مسلمانان از مكّه به مدينه مهاجرت كردند، مشركان به اموال آنان يورش برده و به هركس كه دست مىيافتند، او را مورد آزار قرار مىدادند. از طرف ديگر، در مدينه هم يهوديان به آنها زخم زبان مىزدند و حتّى برخى با كمال بىشرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرايى كرده و يا آنها را هَجو مىنمودند.
1⃣بيشترين ابزار آزمايش، مال و جان انسان است. «أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ»
2⃣علاوه بر پذيرش خطر جان و مال، بايد خود را براى شنيدن انواع نيشها و تحقيرها آماده كرد. «وَ لَتَسْمَعُنَّ ...»
3⃣تحقير و دشنام و هجو و آزار ديدن از دشمن، يكى از وسايل آزمايش اهل ايمان است. «لَتُبْلَوُنَّ ... وَ لَتَسْمَعُنَّ ... أَذىً كَثِيراً»
4⃣براى رسيدن به اهداف مقدّس، گاهى بايد همه گونه سختى را تحمّل كرد.ضربه به مال، جان، حيثيّت و آبرو. «أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ ... أَذىً كَثِيراً»
5⃣#صبر و #تقوا در كنار هم رمز موفقيّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نيز پيدا مىشود. «تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣7⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۹۰-۸۲ سوره نمل
وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ {82}
و چون قول [عذاب اخروی] بر ايشان تثبیت و نازل گردد جنبندهاى را از زمين براى آنان بيرون مىآوريم كه با ايشان سخن گويد كه مردم [چنانكه بايد] به نشانههاى ما يقين نداشتند {82}
وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ {83}
و آن روز كه از هر امتى گروهى از كسانى را كه آيات ما را تكذيب كردهاند محشور(مجتمع) مىگردانيم پس آنان در دسته های مختلف نگاه داشته میشوند نگاه داشته مىشوند تا همه به هم بپيوندند {83}
حَتَّى إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَكَذَّبْتُم بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْمًا أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {84}
تا چون [همه] بيايند [در محضر خدا] مىفرمايد آيا نشانههاى مرا به دروغ گرفتيد و حال آنكه از نظر علم بدانها احاطه نداشتيد آيا [در طول حيات] چه مىكرديد {84}
وَوَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِم بِمَا ظَلَمُوا فَهُمْ لَا يَنطِقُونَ {85}
و به [كيفر] آنكه ستم كردند حكم [عذاب] بر آنان تثبیت و مستقر گردد در نتيجه ايشان دم برنيارند {85}
أَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ {86}
آيا نديدهاند كه ما شب را قرار دادهايم تا در آن بياسايند و روز را روشنىبخش [گردانيديم] قطعا در اين [امر] براى مردمى كه ايمان مىآورند مايههاى عبرت است {86}
وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ {87}
و روزى كه در صور دميده شود(نفخه دوم) پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است به هراس شدید افتد مگر آن كس كه خدا بخواهد و جملگى با زبونى رو به سوى او آورند {87}
وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ {88}
و كوهها را مىبينى [و] مىپندارى كه آنها بىحركتند و حال آنكه آنها ابرآسا در حركتند [اين] صنع خدايى است كه هر چيزى را در كمال استوارى پديد آورده است در حقيقت او به آنچه انجام مىدهيد آگاه است {88}
مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ {89}
هر كس نيكى به ميان آورد پاداشى بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ايمنند {89}
وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {90}
و هر كس بدى به ميان آورد به رو در آتش [دوزخ] سرنگون شوند آيا جز آنچه مىكرديد سزا داده مىشويد {90}
♻️عصاره فراز آیات ۹۰-۸۲ : عذاب موعود و هراس انگیز درصحنه محشر بر مکذبین آیات محقق میشود. اورندگان خیر و نیکی در امان و حاملان بدی در آتش سوزان به سزای خود خواهند رسید.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹روش تدبر مدنظر ما در دوره آموزشي و این کتاب،نگاه #کل_گرایانه و #منسجم به کل سوره است. نگاه #انداموار در برابر نگاه خطی به تک آیه.
اطلاعات بیشتر در مورد دوره جدید اموزش روش ساده فهم قرآن در @tadabbor_quranpuyan
⁉️منظور از #پسر_خدا نامیدن #عیسی در #مسیحیت چیست؟
🛑 قسمت دوم:
⁉نکته مهمی که اینجا مطرح است اینکه چرا در عهد جديد به #عیسی مسیح به صورت #خاص، عنوان #پسر_خدا داده شده؟
🔻♦️خیال نابجایی است که فکر کنیم منظور #کتاب_مقدس یا مسیحیان از رابطه #پدر_وفرزندی خدا با عیسی، تولد جسمانی و انسانی است.
👈کشیش ابراهیم سعید دانشمند مسیحی در این باره چنین می گوید: 🔻«شایسته است با کلمات موجز معنای مراد از «پسر حضرت اعلی یا پسر خدا» را توضیح دهیم. از اینها ولادت طبیعی ذاتی از خدا قصد نشده است و الّا گفته می شد «فرزند خدا» و آنچه معمولاّ درباره همه مؤمنان گفته می شود که پسران خدا هستند نیز قصد نشده است؛ چون نسبت مسیح با خدا غیر از نسبت عامه مؤمنان با خداست.
🔻مقصود، جدایی از نظر مقام از حیث بزرگی و کوچکی هم نیست و منظور تفاوت زمانی هم نیست و تفاوت در جوهر هم نیست؛ بلکه تعبیری است که از عمق محبتی که بین مسیح و خدا جاری است…. و مقصود از آن اظهار تشابه و همگونی در ذات و صفات و در جوهر است، کما اینکه بین پدر و پسر طبیعی چنین همگونی هایی وجود دارد؛ پس درباره #مسیح گفته شده است که #نور_خدا و تصویر #جوهر_خداست.
👈و او درباره خودش گفته است: «هر کس مرا ببیند خدا را دیده است»؛ «من و پدر یک هستیم، و مراد از آن این است که مسیح دوام دارد،
چون وارث همه چیز است که از او و به وسیله او و برای او همه چیز است»(۲)
نویسنده ای دیگر می گوید:« پولس رسول گفت «وقتی که زمان به کمال رسید، خدا پسر خود را فرستاد که از زن زاییده شد. از این آیه بر می آید که خداوند پسری داشت، قبل از اینکه از زنی متولد شود. و این پسر کلمه الهی بود که متولد از او بود و او با خدا بود از ازل به جوهر ذات و لاهوت، و یوحنا در گفته اش «در ابتدا کلمه بود… به همین اشاره دارد.»(۳)
👈باز سلیم ابن جرجس می نویسد: «همچنین آموزه وحدانیت خدا بین بشر از جمله مقاصد عهد جدید و دیانت مسیحی است. ولی برای اینکه از اندیشه برادران یهودی خود هر شبهه ای را درباره کلمه #پدر_وپسر بودن و تولد برطرف کنیم، صریحاً به آنان اعلام می کنیم که این الفاظ به ولادت بشری، آنگونه که نزد ما متعارف است، اشاره ندارد، بلکه اینها کلماتی هستند که برای یک سر الهی یعنی نسبت الهی بین دو اقنوم اول و دوم در تثلیث مقدس، استعاره آورده شده اند. و کلمه «ابن» به وحدت طبیعت اشاره دارد، چون ولد همیشه طبیعت والدش را دارد. یا به مشابهت یا به شدت محبت اشاره دارد.»(۴)
🔻بنا بر اظهارات #اندیشمندان_مسیحی منظور از #فرزند_خدا بودن #عیسی مسیح، نوعی #وحدت بین خدا و ایشان است که از این تفکر «هم ذاتی» و «وحدت» اندیشه کفرآمیز الوهیت عیسی زاده شد. در واقع مسیحیان معتقدند از آنجایی که در انجیل، عیسی مسیح فرزند خدا نامیده شده و طبیعت فرزند با پدر نیز یکسان است، لذا عیسی مسیح هم خداست!"
💻برگرفته از سایت مفاز
🔻#پسرِ_خدا ناميدن #عيسي_ مسيح در انجيل، همچون عبد خدا خواندن پيامبر اسلام در قرآن است، پسران در گذشته تابع مطلق پدران، و بندگان مطيع مطلق اربابان خود بودند. همچنانكه قرآن همة بندگان را به عبادت و عبد خدا شدن فرا ميخواند، در انجيل نيز همة مسيحيان به پسر خدا شدن دعوت گشتهاند
📔(انجيل متي، باب 5، شمارههاي 44 و 45 و شمارة سيمان 8 و 9).
💫تفسير عبدالعلی بازرگان. سوره نسا
جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst545_ysy-dr-qrn.aspx
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
﷽
یَا مُنَفِّسَ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ
ای گشاینده اندوه دلگیران
🌸 فرازی از دعای جوشن کبیر
🆔️ @aquranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 187 تا 194
📄#صفحه_75
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_75
❇️#ميثاق_خدا از #علما: مبادا دين را به دنيا بفروشيد
💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ ال عمران:187
🌱 [به ياد آريد] آنگاه كه خدا از كساني كه به آنها كتاب [آسماني] داده شده [=عالمان يهود و نصارا] پيمان استوار گرفت كه آن [كتاب] را حتماً [بي هيچ ترس و تعلّل و توجيه] براي مردم به روشني بيان كنيد و [مبادا از ترس طاغوتها يا تودههاي متعصّب و مقلّد] آن را پوشيده داريد [=ناگفته بگذاريد]. اما آنها آن را [به جاي كتاب راهنماي عمل در پیش رو] به پشت خويش افكندند و به بهايي اندك فروختند. پس چه بد است آن بهايي كه ميستانند.
🔹سواي عنوان كلي بنياسرائيل، عنوان «اهل الكتاب» كه يادآور مسئوليت آنان در برابر كتاب آسماني ميباشد 31 بار در قرآن آمده است. عنوان ديگري كه براي عالمان ديني آنها به كار رفته است «اوتوا الكتاب» [18 بار] و يا «أوتوا نصيباً من الكتاب» [3 بار] ميباشد. تفاوت عنوان عام بنياسرائيل با عنوان خاص «اوتوا الكتاب»، همچون تفاوت عوام با #علما، و مكلا با معمّم در فرهنگ مذهبي جامعة ما ميباشد. اما عنوان «اهل الكتاب» ظاهراً عالم و عامي را شامل ميشود.
🔹خداوند براى هدايت مردم، از علما و دانشمندان #پيمان مخصوص گرفته است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ»
1⃣وظيفهى دانشمندان، تبيين كتاب آسمانى براى مردم است. «لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ»
علم به تنهايى براى سعادت و نجات كافى نيست، بىاعتنايى به مال و مقام نيز لازم است. «أُوتُوا الْكِتابَ ... اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِيلًا»
👈آیه فوق گر چه در باره دانشمندان اهل کتاب (یهود و نصاری) وارد شده ولی در حقیقت اخطاری به تمام دانشمندان و علمای مذهبی است
📚تفاسير نور نمونه و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_75
❇️#ذكر بدون فكر بي فايده است
💠الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ
191 ال عمران
🌱(خردمندان) كسانى هستند كه ايستاده و نشسته و (خوابيده) بر پهلو ياد خدا مىكنند و در آفرينش آسمانها و زمين انديشه مىكنند (و از عمق جان مىگويند:) پروردگارا! اين هستى را باطل و بى هدف نيافريدهاى، تو (از كار عبث) پاك و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش نگهدار.
👈نشانهى #خردمندى، ياد خدا در هر حال است. «لِأُولِي الْأَلْبابِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ»
اهلذكر بايد اهل تعقل و تفكر باشند. «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ ... وَ يَتَفَكَّرُونَ»
1⃣ايمان بر اساس فكر و انديشه ارزشمند است. «يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا»
2⃣ذكر و فكر، همراه يكديگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مىگويند، ولى اهل فكر نيستند وكسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نيستند. «يَذْكُرُونَ ... يَتَفَكَّرُونَ»
3⃣اوّل تعقّل و انديشه، سپس ايمان و عرفان و آنگاه دعا و مناجات. «يَتَفَكَّرُونَ ... رَبَّنا ... فَقِنا»
4⃣قبل از دعا، #خدا را ستايش كنيم. «سُبْحانَكَ فَقِنا ...»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣7⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات فراز آیات ۹۰-۸۲ سوره نمل
-تکرار زیاد "آیات" در سوره ۹ ( بار ) و این فراز
-عبارت مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا فقط در سوره های نمل و قصص بکار رفته
-تقابل بین من جاء بالحسنه و من جاء بالسیئه نیز در سوره های قصص نمل و انعام مشاهده میشود.
-آیه ۸۳ مشابه ایه وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ {۱۷}
-آیه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد یا دوم؟ با توجه به انتهای آیه کل اتوه داخرین که همگی رو بسوی خدا ارند، به نفخه دوم اشاره دارد چرا که نفخه اول، نفخه اماته و مرگ همگانی است.
-آیه ۸۹ توضیح آیه ۸۷ است. در آیه ۸۷ گفته شد که در نفخ صور همه به هراس می افتند مگر من شاء الله. اما چون مشیت خداوند قانونمند است در آیه ۸۹ این افراد را معرفی میکند .کسانی که نیکی خود را تا آخرت به همراه آورده و حفظ کرده اند.
-در سوره قصص آیه ۶۳ مشرکانی که در قیامت وعده عذاب بر انها حتمی شده را این چنین توصیف نمود :قال الذین حق علیهم القول..
-آیت الله جوادی آملی : در خصوص آيه ۸۹ نكته جالبي دارند: "خداوند در قرآن نفرمود: کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است!در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد: «من فعل الحسنه» بلکه فرمود :«من جاء بالحسنه»این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد.این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این «شیوه اخیر» مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست . بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همه افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد.لذا در صحنه قیامت نمیگویند تو در دنیا چه کردی بلکه میگویند چه با خودت آوردی؟!! از همین رو خداوند فرمود «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» اینکه گفته شد: به او ده برابر میدهند، اینطور نیست که هر کسی کار خوبی بکند به او ده برابر بدهند!! بلکه کسی از این نعمت بهرمند خواهد بود که بتواند آن را حفظ کند و بتواند آن حسنه را نگه دارد.
-من جاءبالحسنة فله خير منها و هم من فزع يومئذ ءامنون.چرا فقط انجام حسنه،شرط ایمنی است و به ترک سيئة اشاره اي نشده است.
با نكته تفسيري آقاي جوادي آملي، اين معنا بدست مي آيد كه در قيامت برايند اعمال خوب وبد ما ملاك خواهد بود.يعني اگر جمع جبری اعمال خوب ما به همراه آثار مثبت آنها از مجموع اعمال بد ما و آثار منفی آنها بیشتر باشد،ایمن از عذاب خواهیم بود.واگر جمع عملکرد ما منفی باشد،همان اعمال منفی به ما تحویل داده شده و ما را معذب میکند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره قبلي روش ساده #فهمبهتر_قرآن
🔺دوره #شانزدهم، تابستان 1402
♻ قسمت اول
✳ با سلام من هم می خواهم مکنونات قلبی خود را نسبت به این کلاس ابراز کنم و از #تحول_درونی خود بگویم
ای کاش و ای کاش جوانتر بودم و به این نگرش دست می یافتم
و با کتاب آسمانی قرآن کریم پیش تر ها آشتی می کردم
و آن ترس و وحشت نفهمیدن و ندانستن از وجودم رخت بر می بست .
با این که مقر هستم که باز و باز نمی دانم.
خداوند را این گونه دریافتم که « ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.»
گویی #آرامشی را که گم کرده بودم، یافتم
و اگر عمری باقی باشد می خواهم بقیه ی عمرم را با قرآن سپری کنم
تا به جایی برسم که نه ترس از هولناکی قیامت داشته باشم و نه طمعی به بهشت .
🔻از شما استاد محترم جناب آقای فرهنگ که بسیار زیبا و مستدل و عالی مطالب قرآنی را بیان فرمودید و مسبب این تحول درونی در بنده و امثال بنده شدهاند نهایت قدر دانی را دارم.
درود خدا بر شما که با این #روش_ساده به کلام خدا با اعماق جانم عشق می ورزم
در حالی که در گذشته فقط به کتاب آسمانی احترام می گذاشتم
ان شاء الله در این مسیر موفق به نوشتن تفسیری از شخص خودتان باشید مفید و مختصر که ما هم بتوانیم بهره ببریم و یک عمر دعا گوی شما باشیم
برای همگان و علی الخصوص جنابعالی تمنای توفیق الهی دارم
و توکل بر خدا
سرکارخانم محمدی راد
✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
⁉️منظور از #پسر_خدا نامیدن #عیسی در #مسیحیت چیست؟
🛑 قسمت سوم:
⁉️"پرسش: اینکه #مسیحیان اعتقاد دارند #حضرت_عیسی علیه السلام #پسر_خداست یعنی چه؟ آیا آنان برای خدا تجسم قائلند؟ آیا میتوان این اعتقاد را نوعی تشبیه به حساب آورد؟
پاسخ:
👈در بحث #تثلیث مسئله تشبیه و یا حتی تجلی مطرح نیست. همان طور که اشاره کردهاید مسیحیان خدا را در قالب #اقانیم_ثلاثه یعنی (خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس) تصویر مینمایند و غالباً از خدای پدر و خدای پسر سخن میگویند و از این اعتقاد آنها به نظریه تثلیث یاد میشود.
نظریه تثلیث در الهیأت مسیحی آموزهای بنیادین است که دیگر آموزهها بر اساس آن توجیه و تفسیر میشوند. بر اساس نظریه تثلیث مسیحیان معتقد به #خدای_پسر هستند و معتقدند که حضرت عیسی پسر خداست و اما در این که پسر خدا بودن به چه معناست، تعریفها و تفسیرهای متعددی ارائه شده است.
اصولاً خود مسیحیان از پسر بودن حضرت عیسی (ع) دو معنای زیر را ارائه کردهاند که به اعتقاد ما هر دو آنها با مشکل عقلی و نقلی مواجه هستند:
1⃣-اولین معنای آنها این است که ازآنجاکه آفرینش عیسی برخلاف روش معمولی و بدون داشتن پدر صورت گرفته و کارهای دوران زندگی او آمیخته با انواع معجزات و حوادث خارق العاده بوده، از این جهت میتوان گفت عیسی م ظهر و آینه تمام نمای خداست و به همین جهت خداوند از او تعبیر به پسر نموده است و یا چون خداوند عیسی را فوق العاده دوست میداشت از این جهت او را پسر خود خوانده است.
🔻👈اما این توجیه دارای دو ایراد زیر است:
↩️الف-با معتقدات عموم مسیحیان که در اعتقادنامه نیقیّه بدین شرح مندرج است: «ما ایمان داریم به خدای واحد پدر، قادر مطلق، خالق همه چیزهای دیدنی و نادیدنی و به خداوند واحد، عیسی مسیح، پسر خدا، مولود از پدر، یگانه مولودی که از ذات پدر است; خدا از خدا، نور از نور، خدای حقیقی از خدای حقیقی، که مولود است نه مخلوق، از یک ذات هم ذات با پدر...»(1) سازگار نخواهد بود؛ زیرا عبارات فوق، صریح در این است که عیسی مسیح پسر خداست همان طوری که نور از نور جدا میشود، عیسی هم از خدا جداشده و در رحم مریم قرارگرفته و ازآنجا برای هدایت و سعادت مردم پا به این عالم گذاشته است.
↩️ب- هرگاه آفرینش بدون پدر و یا زندگی آمیخته به انواع معجزات و امور خارق العاده، کافی در نامیدن کسی به پسر خدا باشد در این صورت این نام و نسبت هیچ گونه اختصاصی به عیسی ندارد ؛ زیرا آدم هم بدون پدر و مادر آفریده شده و پیامبرانی مانند ابراهیم و موسی و نوح و... نیز سراسر زندگانی آنها با انواع حوادث خارق العاده و معجزات آمیخته بوده است و همچنین خداوند همه آنها را دوست داشته، پس باید آنها نیز پسر خدا نامیده شوند بلکه کسی مثل حضرت آدم که بدون پدر و مادر آفریده شد، اولویت دارد در این که پسر خدا نامیده شود!
2⃣- توجیه دیگر این که میگویند: منظور از این که عیسی پسر خداست این است که خداوند در پیکر عیسی حلول کرده، همان سان که حرارت در آب حلول میکند.
❌این توجیه نیز صحیح نیست زیرا #خداوند نه میتواند #جسم باشد و #نه_محدود به زمان و مکان; خداوندی که صرف وجود و غیر محدود به زمان و مکان است. چگونه میتواند در بدن انسانی مانند عیسی که مانند همه افراد بشر غذا میخورد و میخوابید و راه میرفت و از لحاظ زمان و مکان محدود بود حلول کرده و محدودشده باشد ؟!
⁉️ آیا آب دریا با آنکه محدود است میشود در یک کاسه کوچک جا گیرد و اگر نمی شود، پس چگونه ممکن است وجود نامحدود خداوند در پیکر انسانی چون عیسی محدود و محصور گردد؟!(2)
👈درنتیجه به اعتقاد ما موضوع پسر بودن حضرت #عیسی برای خدا توجیهی معقول و منطقی ندارد و اعتقادی باطل است."
🖌پی نوشت ها:
1. ر.ک جان بی ناس، تاریخ جامع ادیان، چ انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1388 ش، ص 634.
2. ر.ک مکارم شیرازی، سبحانی، پاسخ به پرسشهای مذهبی، چ نسل جوان، قم 1383، ص 150.
نقل از سایت پاسخگو
جهت مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst545_ysy-dr-qrn.aspx
@quranpuyan
حسب حالی ننوشتیم و شد ایّامی چند
محرمی کو که فرستم به تو پیغامی چند
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
#حافظ
سلام
صبح آدینه تان بخیر و برکت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
صدا ۰۷۷.mp3
28.41M
🔸گفتارهایی درباره اسلام رحمانی- عقلانی
🎤دکتر عبدالرحیم سلیمانی
📍جلسه بیست و ششم: الوهیت یافتن #علمای_دین
✅در یهودیت و مسیحیت، چگونه سنت شفاهی بر کتاب مقدس غلبه یافت؟
و #فتوای علما و کاهنان و پاپ ها، حتی بر متن کتاب، ترجیح داده شد تا جاییکه قران از انها نکوهش میکند که علما را بجای خدا پرستیدند و #اطاعت کردند!
⚫️متاسفانه در مسلمانان هم، با این بهانه که برای تبیین قران، روایت لازم است و انتخاب یا رد #روایت هم بدست فقهاست، رای #فقها و رای #مشهور بر قران، غالب شده است..
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛