eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! اگر خامم، پخته ام کن،          و اگر پخته ام، سوخته ام کن. پیوسته دلم دم از رضای تو زند جان در تن من نفس برای تو زند گر بر سر خاک من گیاهی روید از هر برگی، بوی وفای تو زند الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش. در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛ به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛ دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست! 🖋خواجه عبدالله انصاری 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 12 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فلسفه آفرينش و مهلت دادن به 💠قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ 🌱(خداوند) فرمود: «از آن (مقام) بیرون شو؛ در حالی که نکوهیده و رانده‌شده هستی. مسلماً کسانی از آنان که از تو پیروی ‌کنند، قطعاً جهنم را از همه‌ی شما لبریز خواهم کرد. أعراف - ۱۸ 👈‏در اين گونه بحثها معمولا سؤالات مختلفی به ذهن می‌آيد كه از همه مهمتر اين دو سؤال است. ❓‏۱- خداوند چرا شيطان را آفريد؟ با اينكه می‌دانست سرچشمه وسوسه‌ها و گمراهيها می‌شود؟. ❓‏۲- بعد از آنكه شيطان مرتكب چنان گناه بزرگی شد، چرا خداوند تقاضای او را مبنی بر ادامه حيات او پذيرفت؟. 🔹‏درباره سؤال اول كه اولا خلقت شيطان از آغاز، خلقت پاك و بی‌عيبی بود و به همين دليل، ساليان دراز در صف مقربان درگاه خدا و فرشتگان بزرگش جای گرفته بود، اگر چه از نظر آفرينش جزء آنها نبود، سپس با سوء استفاده از آزادی خود، بنای طغيان و سركشی گذاشت و رانده درگاه خداوند گرديد و لقب شيطان را به خود اختصاص داد. 🔹‏ثانيا- وجود شيطان برای پويندگان راه حق نه تنها زيانبخش نيست، بلكه رمز تكامل نيز محسوب می‌شود، زيرا وجود يك دشمن قوی در مقابل انسان، باعث پرورش و ورزيدگی او می‌گردد، و اصولا هميشه تكاملها در ميان تضادها به وجود می‌آيد، و هيچ موجودی راه كمال را نمی‌پويد مگر اينكه در مقابل ضد نيرومندی قرار گيرد. 👈‏نتيجه اينكه شيطان گرچه به حكم آزادی اراده در برابر اعمال خلاف خود مسئول است، ولی وسوسه‌های او، زيانی برای بندگان خدا و آنهايی كه می‌خواهند در راه حق گام بردارند نخواهد داشت، بلكه به طور غير مستقيم برای آنها ثمربخش خواهد بود.  🔹پاسخ سؤال دوم از آنچه در جواب سؤال اول گفتيم نيز روشن می‌شود، زيرا ادامه حيات او به عنوان وجود يك نقطه منفی برای تقويت نقاط مثبت نه تنها ضرر نداشت، بلكه مؤثر نيز بود، حتی قطع نظر از وجود شيطان در درون خود ما، غرائز مختلفی وجود دارد، كه چون در برابر نيروهای عقلانی و روحانی قرار گيرند، يك ميدان تضاد را تشكيل می‌دهند كه در اين ميدان پيشرفت و تكامل و پرورش وجود انسان صورت می‌گيرد، ادامه حيات شيطان نيز تقويت مبانی اين تضاد است، به تعبير ديگر هميشه وجود يك راه راست با توجه به خطوط انحرافی پيرامون آن مشخص می‌شود و تا چنين مقايسه‌ای در ميان نباشد، راه راست بازشناخته نخواهد شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️با جا پای مي گذاريم 💠وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ «21 اعراف» 🌱و (شيطان براى آن كه وسوسه‌اش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم. 🔹با دروغ هايمان جا پاي ابليس مي گذاريم و به یاد آوریم که دروغ را نخستین بار شیطان گفت که در لباس دوست بر ما درآمد و با سوگندهای مؤکّد گفت: من هرآینه بی هیچ گمان شما را از نیکخواهانم. (اعراف: ۲۱). 🔹چقدر کار در نظر ما زشت آمد آن لحظه که دانستیم ما را به فریفته است، 🔻چگونه است که این‌جا خود بدین کار زشت مبتلا شده‌ایم. 📚برگرفته از پیشگفتار کتاب " در صحبت سعدی "به قلم حسین الهی قمشه ای ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۶۶ وَقَضَيْنَا إِلَيْهِ ذَلِكَ الْأَمْرَ أَنَّ دَابِرَ هَـؤُلَاءِ مَقْطُوعٌ مُّصْبِحِينَ اين امر [=وقوع زلزله و آتشفشان عذاب] را به اطلاع او رسانديم که صبحگاهان نسل اين مردم بريده خواهد شد [=اين شجرة مفسد و متجاوز ريشه‌کن مي‌شود]. ۳۹ __ ۳۹- برحسب آيات متعدد قرآن، قوم لوط در اثر انفجار ناگهاني پوسته زمين، ناشي از تراکم گازها و مواد مذاب طبقات زيرين، که اصطلاحاً بمب آتشفشاني نام گرفته، نابود شدند. اين حادثه با موج انفجار و خروش شديدي که «صيحه» ناميده مي‌شود آغاز گرديد و با زير و رو شدن و جابجائي طبقات فوقاني، شهر و ساکنان آن را در کام خود فرو برد و سپس باراني از گدازه‌ها و سنگريزه‌هاي داغ منطقه را پوشاند. هود ۸۲ (۱۱:۸۲) - فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ شعراء ۱۷۳ (۲۶:۱۷۳) - وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ قمر ۳۴ (۵۴:۳۴) - إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْنَاهُمْ بِسَحَرٍ حجر : ۷۰ قَالُوا أَوَلَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعَالَـمِينَ گفتند: مگر تو را از [پناه دادن و ميزباني] مردمان [غريبه] نهي نکرده بوديم؟ ۴۰ __ ۴۰- چنين گفته شده که زيست‌گاه قوم لوط [سُدوم، گموره] در مسير کاروان‌هاي تجارتي قرار داشته و اين مردم نسبت به مسافران غريبه احساس ناخوشايندي داشتند و گويا در آغاز براي منصرف ساختن آنان از عبور از سرزمين‌شان، عمل زشتي را مرتکب شدند که به تدريج به آن خو گرفتند و ادامه دادند. حجر : ۷۵ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ مسلماً در اين [حادثه] بس نشانه‌هاست براي حق‌جويان. ۴۳ __ ۴۳- «مُتَوَسِّمِ»، از ريشة «وَسَمَ» [علامت گذاشتن] است و «سَمِه» علامت و نشانه است. توسّم [در باب تفعل] دلالت بر کنجکاوي و پي‌جوئي براي شناخت حقيقت از طريق نشانه‌ها مي‌کند، همچنانکه در توسل، وسيله جوئي مورد نظر مي‌باشد. اگر کساني با دستگاه‌هاي گنج‌ياب به دنبال ثروت‌هاي بي‌صاحب هستند، کساني هم پي‌جوي گنج آيات و اشارات هستند تا به ثروت‌ها و عبرت‌هاي پايداري دست يابند. حجر : ۷۶ وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُّقِيمٍ و به درستی که آن [شهر یا دیار ویران شده هنوز] در مسير [کاروانيان] برجاي مانده است. ۴۴ __ ۴۴- از آيات ۱۳۷ (۳۷:۱۳۷) و ۱۳۸ سوره صافات: «و شما بامدادان بر [ويرانه‌هاي سرزمين] آنان عبور مي‌کنيد و شب هنگام نيز، پس چرا انديشه نمي‌کنيد» [وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحِينَ وَبِاللَّيْلِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ] معلوم مي‌شود اين ويرانه‌ها حوالي شهر مکه بوده و کاروانیان يا شتر چرانان و رمه‌داران از آن مسير همه روزه عبور مي‌کردند. https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چيست؟ ايا ، موجب و فرد ميشود؟ 🛑 قسمت ششم: 🔻در چه صورتی انکار ضروری باعث می‌شود؟ "به اعتقاد علمای شیعه و سنی، انکار ضروری دین اسلام، موجب کفر است. در این باره دست کم شش نظر را می‌توان در بین فقها یافت. 1⃣-در هر حالتی موجب است انکار ضروری دین به خودی خود سبب مستقل کفر است و انکار ضروری دین، همانند انکار خدا و رسالت پیامبر، سبب تامّ کفر است؛ هر چند ناشی از شبهه باشد یا مستلزم تکذیب پیامبر نباشد. برخی این قول را به علامه حلی نسبت داده‌اند. 2⃣-اگر از سوی باشد باعث است منکر ضروری دین به شرطی مرتد است که جاهل مقصر باشد (شبهۀ او به دلیل کوتاهی خودش در شناخت شریعت رخ داده باشد)؛ اما اگر اگر جاهل قاصر باشد، مرتد نیست. این نظریه، از آنِ شیخ انصاری دانسته شده است. 3⃣-اگر از روی دشمنی و با باشد باعث ارتداد است 🔻انکار ضروری دین به شرطی موجب ارتداد می‌شود که مستلزم تکذیب پیامبر و رسالت او، و حاکی از انکار از روی باشد. بنابراین اگر کسی از روی جهل مرکب حکمی را با اعتقاد به اینکه جزء شریعت نیست انکار کند، مرتد نیست. با این حال باید قرائنی دالّ بر شبهه و جهل مرکب در فرد انکارکننده دیده شود.[۲۶] سید مرتضی، ملاهادی سبزواری، سید بحرالعلوم، آیت‌الله خویی از قائلان این نظریه دانسته شده‌اند. به ادعای برخی، مشهور فقهایی که به مسئله منکر ضروری پرداخته‌اند و حتی برخی از کسانی که نظریه اول را پذیرفته‌اند، صورت شبهه را استثنا کرده‌اند. 4⃣-اگر منکر، شهروند سرزمین اسلامی باشد مرتد است منکر ضروری دین اگر در سرزمین اسلامی متولد شده و تا دوره جوانی در همان جا زندگی کرده و ضروریات اسلام را دانسته باشد و پس از آن انکار کند، کافر است. اما اگر منکر ضروری دین، از سرزمین‌های دور از اسلام است، به گونه‌ای که احتمال مخفی ماندن ضرورت بر او پذیرفتنی است، انکار ضروری دین موجب کفر او نمی‌شود. این نظریه از صاحب جواهر دانسته شده است. 5⃣-اگر منجر به انکار توحید و نبوت نشود باعث ارتداد نیست سید روح الله خمینی در «کتاب الطهارة» با تأکید بر مسئلۀ عرف مسلمانان می‌گوید که گفتن شهادتین (اعتقاد به توحید و نبوت) برای مسلمان بودن کافی است و انکار برخی از احکام ــ اگر منجر به انکار این دو اصل نشود ــ موجب ارتداد نیست؛ زیرا مسلمانان عرفاً به کسی که دین پیامبر(ص) را قبول دارد اما در وجوب نماز دچار تردید شده یا مثلاً حج را مربوط به دوران ابتدایی اسلام می‌داند نمی‌گویند: «مسلمان نیست». 6⃣-اگر مستلزم تکذیب پیامبر باشد باعث ارتداد است از نظر محقق داماد و سید موسی شبیری ارتداد در صورتی رخ می‌دهد که مستلزم تکذیب پیامبر(ص) باشد. اگر کسی بگوید: «پیامبر دروغ گفته است» باعث او می‌شود؛ اما اگر بگوید من پیامبر(ص) را قبول دارم؛ اما به دروغ بگوید «این حکم، گفتۀ پیامبر نیست»، باعث فسق او می‌شود؛ اما موجب کفرش نمی‌شود. 👈به گفتۀ آیت‌الله شبیری، حتی موارد روشنی همچون انکار تمتع توسط صحابه نیز باعث نشده تا پیامبر(ص) و امام علی(ع) آنها را کافر بدانند. بنابراین ، صرفاً می‌تواند یک اماره (نشانه) بر کفر باشد و به تنهایی باعث اثبات کفر نیست. پس اگر قطع داشته باشیم که فردی به رسالت پیامبر و توحید اعتقاد دارد؛ اما حکمی از شرع را انکار می‌کند محکوم به کفر نیست و مسلمان است. 🖥برگرفته از سايت ويكي شيعه 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حَسْبِیَ اللهُ لَا اِلَهَ اِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ  خدا مرا بس است ، معبودى نيست جز او من بر او توكل مى كنم و او پروردگار عرش بزرگ است. 🌹 سوره توبه ، آیه ۱۲۹ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 23 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به همه فرزندان ! 💠يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّـهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ 🌱ای فرزندان آدم، به‌راستی برایتان لباسی که شرمگاه‌هایتان را می‌پوشاند و مایه‌ی آراستگی شماست، خلق کردیم؛ حال آن‌که لباس تقوا بهتر است. این از نشانه‌های خداست. باشد که پند گیرند. أعراف -۲۶ 🔷خداوند از این جا به بعد یک سلسله دستورات و برنامه‏هاى سازنده، براى همه فرزندان آدم، بیان مى‏کند، که در حقیقت دنباله‏اى است از برنامه‏هاى آدم در بهشت. نخست به همان مسأله لباس و پوشانیدن بدن که در سرگذشت آدم نقش مهمى داشت اشاره کرده، مى‏فرماید: «اى فرزندان آدم! ما لباسى بر شما فرو فرستادیم، که (اندام شما را مى‏پوشاند و) زشتیهاى بدنتان را پنهان مى‏سازد» ولى فایده این لباس که براى شما فرستاده‏ایم، تنها پوشانیدن تن و مستور ساختن زشتیها نیست بلکه «مایه زینت شماست» (وَ رِیشاً). لباس تجمل و زینت که اندام شما را زیباتر از آنچه هست نشان مى‏دهد. 🔷به دنبال این جمله که در باره لباس ظاهرى سخن گفته است، قرآن بحث را به لباس معنوى کشانده و آن چنان که سیره قرآن در بسیارى از موارد است، هر دو جنبه را به هم مى‏آمیزد و مى‏گوید: «لباس پرهیزکارى و تقوا از آن هم بهتر است».تشبیه تقوى و پرهیزکارى به لباس، تشبیه بسیار رسا و گویایى است، زیرا همانطور که لباس هم بدن انسان را از سرما و گرما حفظ مى‏کند، و هم سپرى است در برابر بسیارى از خطرها، و هم عیوب جسمانى را مى‏پوشاند و هم زینتى است براى انسان، روح تقوى و پرهیزکارى نیز علاوه بر پوشانیدن بشر از زشتى گناهان و حفظ از بسیارى از خطرات فردى و اجتماعى، زینت بسیار بزرگى براى او محسوب مى‏شود زینتى است چشمگیر که بر شخصیت او مى‏افزاید. 👈منظور از لباس تقوا همان «روح تقوا و پرهیزکارى» است، که جان انسان را حفظ مى‏کند و معنى «حیاء» و «عمل صالح» و امثال آن در آن جمع است. 👌در پایان آیه مى‏فرماید: «این (لباسهایى که خدا براى شما قرار داده اعم از لباس مادى و معنوى، لباس جسمانى و لباس تقوا) همگى از آیات و نشانه‏هاى خداست تا بندگان متذکر نعمتهاى پروردگار شوند» لباس در گذشته و حال- تا آنجا که تاریخ نشان مى‏دهد همیشه انسان لباس مى‏پوشیده است، ولى وسایل تولید لباس در عصر ما به قدرى متنوع شده و توسعه یافته است که با گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. و متأسفانه، جنبه‏هاى فرعى و حتى نامطلوب و زننده لباس چنان گسترش یافته که فلسفه اصلى لباس را دارد تحت الشعاع خود قرار مى‏دهد. لباس عاملى شده براى انواع تجمل پرستیها، توسعه فساد، تحریک شهوات، خودنمایى و تکبر و اسراف و تبذیر و امثال آن، حتى گاه لباسهایى در میان جمعى از مردم بخصوص «جوانان غربزده» دیده مى‏شود که جنبه جنون آمیز آن بر جنبه عقلانیش برترى دارد و به همه چیز شباهت دارد جز به لباس. 👈مسأله مدپرستى در لباس نه تنها ثروتهاى زیادى را به کام خود فرو مى‏کشد، بلکه قسمت مهمى از وقتها و نیروهاى انسانى را نیز بر باد مى‏دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، ظلم است و با دستور هیچ کس و هیچ مقامی نمیشود. فرامین خلاف عدالت، منسوب به خدا نیست 💠وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّـهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَی اللَّـهِ ما لا تَعْلَمُونَ (۲۸/اعراف) 🌱‏و هرگاه كار زشتی كنند، (در توجيه آن) گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهای زشت فرمان نمی‌دهد. آيا چيزی را كه نمی‌دانيد به خدا نسبت می‌دهيد؟! 🔷آیه 28 سوره اعراف از جمله آیاتی است که نشان میدهد چیزی به نام فحشا و منکرات و فساد منهای دستور خدا وجود دارد و خداوند به آنها دستور نمیدهد. این عربها هر کار زشتی میخواهند انجام میدهند و بعد وقتی به آنان گفته میشود این کار را نکنید دو جواب میدهند. اول میگویند این جزء فرهنگ ماست و نیاکان ما این کار را میکردند اما جواب دوم این است که: خدا به ما دستور داده است. 🔷"مسئله حسن و قبح بسیار به کار می آید. هر روز یک دستوری، فرمانی، خط مشی ای یا سیاستگذاری ای مطرح میشود و توقع میرود که اطاعت کنیم. 👈 در این جا کسی که به حسن و قبح ذاتی اعتقاد دارد عقل خود را فعال میکند و اگر به این نتیجه رسید فرمانی بر خلاف عدالت دارد یا مطابق زشتی است زیر بار زور احدی نمی رود! میگویند که خدا گفته! جوابش آن است که «إِنَّ اللَّهَ لايَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ. منطق این آیه این است که در مقابل دستور منتسب به دین، عدالت را نباید قربانی کرد. سرمایه عقل فطری را نباید از دست داد؛ ظلم ظلم است و با دستور هیچ کس و هیچ مقامی عدل نمیشود. ما عدلیه پذیرفتیم با دستور خدا هم ظلم، عدل نمیشود! چه برسد به دستور پیغمبر و جانشین پیغمبر و پایین و پایین تر! عدالت یک حقیقت است و بر سر این حقیقت باید ایستاد و به بهانه هیچ چیزینـن نباید عدالت را قربانی کرد." 📚استاد سروش محلاتی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا