eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ 🌱بی‌شک کسانی را که در روی زمین تکبّر می‌ورزند، در حالی‌ که هیچ حقی (بر این کار) ندارند، از آیات و نشانه‌هایم روی‌گردان خواهم کرد، و (در نتیجه،) هر نشانه‌ای را که ببینید، به آن ایمان نمی‌آورند، و اگر راه رشد و هدایت را ببینند، آن را راهی (برای پیمودن) انتخاب نمی‌کنند، و اگر راه گمراهی را ببینند، آن را راهی (برای خود) بر می‌گزینند. این (بازداشتن از سوی خدا)، بدان سبب است که آنان آیات و نشانه‌های ما را دروغ شمردند و همواره از آن غافل بودند. أعراف - ۱۴۶ 👈لذا نخست می‌فرمايد:" بزودی كسانی را كه در زمين، به غير حق تكبر ورزيدند از آيات خود، منصرف می‌سازيم" (سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِ‌). 🔷✨‏و از اينجا روشن می‌شود كه آيه فوق، هيچگونه منافاتی با دلائل عقلی ندارد كه برای توجيه آن، همانند بسياری از مفسران، مرتكب خلاف ظاهر شويم، اين يك سنت الهی است كه نسبت به آنها كه لجاجت و سركشی را به آخرين حد می‌رسانند، توفيق هر گونه هدايت و راهيابی را سلب می‌كند، و به تعبير ديگر: اين خاصيت اعمال زشت خود آنها است كه با توجه به انتساب همه اسباب به خدا كه مسبب الاسباب نهايی است به او نسبت داده شده است. 👌‏اين موضوع نه موجب جبر است و نه محذور ديگر، تا بخواهيم دست به توجيه آيه بزنيم. ‏ضمنا بايد توجه داشت كه ذكر" بِغَيْرِ الْحَقِ‌" بعد از" تكبر" به عنوان تاكيد است، زيرا هميشه تكبر و خود برتربينی و تحقير بندگان خدا، بدون حق است اين تعبير همانند آيه ۶۱ از سوره بقره می‌باشد آنجا كه می‌گويد: وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِ‌ (آنها كه پيامبران را بناحق می‌كشند). ‏بخصوص اينكه با كلمه" فِي الْأَرْضِ‌" همراه است، كه به معنی سركشی و طغيان در روی زمين می‌آيد، و مسلما چنين عملی، هميشه به غير حق است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انسان، بدون و الهی در زيان است 💠‏وَ لَمَّا سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ وَ رَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّوا قالُوا لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنا رَبُّنا وَ يَغْفِرْ لَنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ (۱۴۹/اعراف) 🌱‏و چون (ارزش گوساله‌پرستی) در نزدشان سقوط كرد (و پشيمان شدند) و ديدند كه قطعاً گمراه شده‌اند، گفتند: البتّه اگر پروردگارمان به ما رحم‌نكند و ما را نبخشايد، ما از زيانكاران خواهيم بود. 🔷✨‏چون معمولا انسان به هنگام ندامت و پشيمانی، چانه‌ی خود را بر دستانش قرار می‌دهد و فكر می‌كند، چنانكه گويا در دست خود فرو افتاده است، لذا قرآن می‌فرمايد: «سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ»۱ وشايد كنايه از اين باشد كه گوساله در جلو آنان ساقط شد واز بين رفت، چنانكه می‌خوانيم: «وَ انْظُرْ إِلی‌ إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً» 🔹برخی انسان‌ها تا نتيجه‌ی عملكرد خود را نبينند، متوجّه خطای خود نمی‌شوند. لَمَّا سُقِطَ ... 🔹حتّی با سابقه گوساله‌پرستی، از رحمت خدا مأيوس نباشيم. «لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنا رَبُّنا» 🔹انسان، بدون رحمت و مغفرت الهی در زيان است. «الْخاسِرِينَ» ‏📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹۹-۸۹ سوره حجر از تفسیر نور ۱- هشدار باید صریح وجدّی باشد. «النَّذِیرُ الْمُبِینُ» ۲- از تاریخ عبرت بگیریم. «کَما أَنْزَلْنا» ۳- سنّت الهی در کیفر گناهان،ثابت و پایدار است. «کَما أَنْزَلْنا» ۴- تحریف و تجزیه کتب آسمانی به دست نااهلان،تازگی ندارد. «الْمُقْتَسِمِینَ» (مؤمن کسی است که تمام قرآن را بپذیرد و بگوید «کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا» یعنی همه آنچه نازل شده از جانب پروردگار است،نه آنکه نسبت به بعضی بی اعتنا باشد یا انکار کند.) ۵- عذاب دنیوی کفّار،عذاب اخروی آنان را برطرف نمی کند. أَنْزَلْنا عَلَی الْمُقْتَسِمِینَ ... فَوَ رَبِّکَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ ۶- لازمه ی تربیت،سؤال و توبیخ است. «فَوَ رَبِّکَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ» ۷- توجّه به سؤال و حسابرسی در قیامت و اینکه از همه می پرسند، «أَجْمَعِینَ» و از همه ی کارها می پرسند، «عَمّا کانُوا یَعْمَلُونَ» یکی از عوامل بیداری است. ۸- وظیفه پیامبر هشدار است ولی حساب مردم با خداست. أَنَا النَّذِیرُ ... لَنَسْئَلَنَّهُمْ ... ۹- تبلیغ مراحلی دارد؛گاهی علنی است وگاهی مخفی که باید تقیه کرد. «فَاصْدَعْ» ۱۰- هرگاه فرمان و مسئولیّت سختی به کسی می دهید،باید او را حمایت وتامین کنید. «فَاصْدَعْ ، إِنّا کَفَیْناکَ» ۱۱- اگر اینها تو را مسخره می کنند نگران و دل آزرده مباش،زیرا اینها حرمت خدا را هم نگاه نداشته اند. «یَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ» ۱۲- کسانی که به سراغ غیر خدا می روند،به اشتباه خود پی خواهند برد. «فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ» ۱۳- اگر بدانیم رنج ما زیر نظر خداست،تحمّل مشکلات آسان می شود. «نَعْلَمُ» ۱۴- ظرفیّت تمام افراد حتّی انبیا محدود است. «یَضِیقُ صَدْرُکَ» ۱۵- گاهی لجاجت و یاوه گویی،سعه صدردارترین افراد را در فشار قرار می دهد. «یَضِیقُ صَدْرُکَ» با آنکه خداوند فرموده: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» ۱۶- دوای فشار روحی و روانی،نماز،سجده،تسبیح و حمد خداوند است. یَضِیقُ ... فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ ... وَ اعْبُدْ (ابن عباس می گوید:هرگاه پیامبر صلی الله علیه و آله غمگین می شد،به نماز برمی خاست.) ۱۷- مهمتر از عبادت،استمرار آن است. «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتّی یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» ۱۸- تداوم بر بندگی حق،سبب پیدا شدن یقین است. وَ اعْبُدْ ... یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔵 و شهيدمطهری در مباحث و نهادهاي 🛑قسمت چهارم: استادمطهري از (بخش دوم) 🔹"ایشان در جای دیگر برخی از را که به دین و روحانیت چسبیده و اگر کوچک ترین اقدامی علیه آنان شود، «آن را بهانه اقدام علیه دین و روحانیت قرار می‌دهند» و آنان را متهم به به و روحانیت می‌کنند، با تعابیر بسیار تندی سرزنش کرده و می‌نویسد: «وای به حال اجتماعی که ... واعظ و هادی‌های حقیقی ضعیف بشوند ولی انگل‌هایی از و ، چاق و دارای بهترین زندگی‌ها بشوند». (13/ 173) آقای مطهری با آوردن مثالی از والی خراسان و این که سر سفره وقتی دید آستین سیدی باز است و در خورشت می‌رود، به نوکرش گفت بیا و آستین آقا را ببند، از قول آن سید آورده است که گفت: «بستن آستین سید اهمیتی ندارد، اگر مردی دهنه آقا دربند را ببند که ترکمن‌ها نیایند و مال و ناموس مردم را نبرند»، آنگاه می‌افزاید: «بزرگان سیاسی و روحانی امروز ما حال همان والی را دارند، فقط بلدند که گلوی ضعفایی از رعایا و یا هم صنفان خود را بگیرند و بفشرند. اگر سیاسیون و رجال ما مَردند، جلوی نفوذ خارجی را بگیرند و اگر روحانیون ما مردند جلو نفوذ روز افزون و ریشه کن کننده بهایی را بگیرند». (13/ 180) 🔹استاد مطهری با اشاره به آنچه در اروپا در رابطه ی میان علم و دین گذشت و این که مردم از روحانیون خود خواستند تا بچه‌هایشان را از بی دینی نجات دهند و در عین حال جانبدار علم هم بودند و می‌گفتند که «حتما راهی در میان هست که هم راه علم باشد و هم راه دین» با اشاره به وضع موجود در ایران می‌گوید: 👈«تا وقتی که رابطه مسلمان با ملاها، رابطه و پابوسی و تحویل دادن و دست به سینه ایستادن باشد، کار مسلمانی درست نمی شود». (13/ 199 - 200) 📌ايشان از دقت فرنگی‌ها در امور فرهنگی یاد کرده و بی توجهی مسلمانان را از جمله در چاپ مغلوط قرآن و کتاب‌هایشان خاطرنشان کرده و در نهایت با توضیحی در باره این که به ظواهری مانند این که اگر عالمی بمیرد مردم می‌خواهند خودکشی کنند یا اگر آقای بروجردی به مشهد برود حاضرند یک میلیون تومان به پای ایشان بریزند، امّا به اصل دین و تعلیمات دین بی توجهند، عامل آن را چنین می‌دانند که 👈«قسمت مهم این تقصیرها به گردن ماست. اصول تربیت روحانی بر و طبقه سازی و استخدام احساسات مذهبی و عمل اسلامی مردم به نفع اشخاص و افراد و طبقه معینه است، نه بر تعظیم و توقیر و تحکیم اصول و مبانی. روحانیت از لحاظ طبقاتی، بی رنگی است و بی طبقگی، یعنی طبقه ای است برای ایجاد رابطه حسنه بین طبقات و برای از بین بردن مفاسد سایر طبقات، ولی در میان ما به صورت یک طبقه در آمده است. جانشین طبقه مترف و ظالم و شریک و سهیم و همکار و همگام با آنها، طبقه ای به نام و یا عرقچین به سر. باید دانست در اسلام طبقه حکم ندارد». (13/ 206 _ 208) 🔹آقای مطهری در جای دیگری از رواج برای گلایه کرده و می‌نویسد: «در جامعه ما رواج القاب مطنطن دولتی و روحانی، نشانه ای از شیوع و روح در میان ماست. پیشرفت سریعی که در یک قرن اخیر ما کرده ایم این است که بر افزوده ایم. یعنی سیر القاب در این دو سه قرن مساوی است با ده برابر ده قرن اول اسلامی. پس کی می‌گوید که ما پیشرفت نکرده ایم؟». (13/ 210) 🔹استاد مطهری در جای دیگری ضمن بحث از ارزش انتقاد و این که چه اندازه این مسأله اهمیت دارد، ضمن تأکید بر این که «یکی از نواقص بزرگ اجتماع اسلامی ما در اعصار گذشته و در عصر حاضر، وجود نداشتن انتقاد است»، به وجود چند خصلت منفی در میان «ما» اشاره می‌کند: «یکی و ، دیگری و نسبت به خداوندان زر و زور و به همین جهت ما القاب و آداب مخصوصی که باید گفت اصول ، خوب آموخته ایم و کمتر در ما روح حریت و آزادی و آزادمنشی وجود داشته است». سپس به این مورد اشاره می‌کند که «مثل جمله «بر حسب اراده ... آیت الله این مسجد ساخته شد» که در مسجد قم نوشته شده و تقلیدی است از سبک ». (13/ 211، 214) 🖋رسول جعفريان 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا گرفتاری بزرگ شد و پوشیده بر ملأ گشت و پرده کنار رفت و امید بریده گشت و زمین تنگ شد و خیرات آسمان دریغ شد و پشتیبان تویی و شکایت تنها به جانب تو است، در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد است، خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما فرض نمودی و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق ایشان به ما گشایش ده، گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر، ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید که تنها شما کفایت‌کنندگان منید و یاری‌ام دهید که تنها شما یاری‌کنندگان منید، ای مولای ما ای صاحب زمان، فریادرس، فریادرس، فریادرس، مرا دریاب، مرا دریاب، مرا دریاب، اکنون، اکنون، اکنون، با شتاب، با شتاب، با شتاب، ای مهربان‌ترین مهربانان به حق محمّد و خاندان پاک او. @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتارهایی در: حقوق سیاسی-اجتماعی انسان در اسلام ، یا حق انسان ✅حکومت، حق خداست که به واگذارشده. به سه دلیل میتوان اشاره کرد 1_انسان،خلیفه خداست و در زمینه هایی که عقل می تواند بیاموزذ و امور خود را اداره کند، قادر به اعمال تصمیم خود است. اما در زمینه هایی که رسول باطنی قادر به تعلیم نیست، باید از رسول ظاهری مدد بگیرد. حکمرانی از نوع دسته اول است که نمونه های ان و پیشرفت انسان در این زمینه هم مشهود است. 2_طبق بیان قران، هدف از ارسال رسل، اقامه قسط و عدل توسط خود مردم است 3_طبق روایات، الناس مسلطون علی اموالهم که هم در حوزه فردی است و هم اجتماعی. استاد سلیمانی دانشگاه مفید، بهار ۴۰۳ @quranpuyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️چرا خیال می کنیم هر کس با ما مسئله و زاویه داشت، باید از همه شئون زندگی شود و آبرویش را ببریم؟ چرا خیال می کنیم تنها ما هستیم و هر کس با فکر ما موافق نباشد باطل مطلق است؟ انتقاد از بی اخلاقی های رایج در حوزه ▪️ایت اله علوی بروجردی : درس خارج فقه 1403/02/19 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ 🔸 و ما به او از رگ گردن نزديك تريم 📗سوره ق، آیه ۱۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 150 تا 155 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سكوت و بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‌سنگ ظالم قرارمی‌دهد 💠وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسی‌ إِلی‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَی الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۱۵۰/اعراف) 🌱‏و همين كه موسی (از كوه طور) به سوی قوم خود برگشت (و گوساله‌پرستی آنان را ديد)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشينانی برايم بوديد، آيا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد)، پيشی گرفتيد؟ (و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كناری) افكند و (از شدّت غضب، موی) سر برادرش را گرفت و به سوی خود كشيد. (هارون) گفت: ای فرزند مادرم! حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزديك بود مرا بكشند. پس (من بی‌گناهم و) كاری نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزانی (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده! 🔹در برابر انحراف‌های فكری، بايد غيرت دينی نشان داد. «غَضْبانَ أَسِفاً» ‏🔹از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحی، ارتداد و ارتجاع می‌باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» (پس رهبر بايد آن را پيش‌بينی كرده و پيشگيری كند.) ‏🔹در جامعه‌ی‌فاسد و منحرف، گاهی تلاش انبيا هم بی‌نتيجه می‌ماند. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» ‏🔹تأخير موسی و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهی بود، نه خواستِ موسی و البتّه جنبه‌ی تربيتی داشت. «أَمْرَ رَبِّكُمْ» ‏🔹هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «أَلْقَی الْأَلْواحَ» هنگامی كه موسی ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستی برداشته‌اند، الواح تورات را كه يك سری دستورات و قوانين الهی بود، به كناری گذارد و پيگير اصل مهم‌تر شد. ‏🔹برای ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخی چشمگير و به ياد ماندنی كرد. ‏🔹به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندی، از لغزش ديگران چشم‌پوشی نكنيم. ‏«أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» گاهی توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، برای نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است. ‏«لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»در حالی كه هدف، هشدار به ديگران است. ‏🔹در برابر فرد عصبانی بايد برخوردی عاطفی داشت. «ابْنَ أُمَّ» (با اين كه موسی و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسی را فرزند مادر خطاب كرد.) ‏🔹سقوط اخلاقی انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستی، ولی‌نعمت خود را تهديد به قتل می‌كند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» ‏🔹هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند. ‏«فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ» ‏🔹سكوت و بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‌سنگ ظالم قرارمی‌دهد. «لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» هارون سكوت را ظلم می‌دانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه مرا مجبور به سكوت و تهديد به قتل كردند. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️راه هميشه باز است 💠والذین عملوا السیئات ثم تابوا من بعدها و امنوا ان ربک من بعدها لغفور رحیم 153/اعراف 🌱همانا کسانیکه اعمال پلید انجام دهندو سپس بعد از آن گناه ، توبه کرده و ایمان بیاورند ،همانا بعد از آن توبه ، پروردگار تو آمرزنده ومهربان است. 🔹معنای آیه روشن است و می فرماید:ای محمد(ص )بدان که اگر توبه حقیقی برای کسی حاصل شود و ایمان آورد ،خداوند آن توبه را می پذیرد و مانعی برای قبول شدن آن نیست ،(و انی لغفار لمن تاب و امن و عمل صالحا ثم اهتدی )،(و من برای کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل شایسته نموده و هدایت شود آمرزنده هستم ). 🔹و این خطاب اگر چه عام است ،ولی از نظر سیاق شامل ماجرای گوساله پرستان می شود،یعنی توبه حقیقی حتی اگر برای گوساله پرستان هم دست بدهد،خداوند آن را می پذیرد چون آمرزنده و مهربان است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا