May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣8⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۸۹-۸۸ سوره هود از تفسیر نور
۱- نبوّت بر اساس معجزه وبیّنه است. «کُنْتُ عَلی بَیِّنَهٍ» (قوانین بر پایه دلیل است)
۲- انبیا علیهم السلام همه چیز را از خدا می دانند. «رَبِّی، رَزَقَنِی»
۳- گمان نکنیم زندگیِ خوب،با کم فروشی وحرام خواری بدست می آید،زیرا انبیا و اولیای الهی بدون آلودگی به این گناهان،روزیِ نیکو داشته اند. «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» (روزی نیکو آن است که بر اساس کم فروشی وظلم نباشد)
۴- روزی انسان از خدا وبه لطف اوست،نه به زرنگی. «رَزَقَنِی مِنْهُ»
۵- در مقابل کفّار که می گفتند: «أَمْوالِنا» حضرت شعیب علیه السلام فرمود: «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» یعنی گمان نکنید که من مشکل مالی دارم.
۶- آمر به معروف و ناهی از منکر باید قبل از دیگران،خودش اهل عمل باشد.
انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند،بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار می رفتند. «وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ»
۷- انبیا علیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهای الهی عمل نمی کردند،بلکه حتّی به فکر خلاف هم نبودند. وَ ما أُرِیدُ أَنْ ...
۸- هدف انبیا علیهم السلام اصلاح انسان ها و جوامع بشری است. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ»
۹- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست،نه ساعت،روز،ماه وسال. «مَا اسْتَطَعْتُ»
۱۰- اراده ی کارها از ما،ولی میزان توفیق از خداست. «إِنْ أُرِیدُ ،ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ»
۱۱- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم،ولی بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِیقِی ...
۱۲- توکّل زمانی نتیجه بخش است که در کنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، تَوَکَّلْتُ»
۱۳- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان،توکّل،انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ»
۱۴- در این آیه برای آمر به معروف و ناهی از منکر این سفارها شده است:
الف:شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ»
ب:هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ»
ج:توفیق کارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ»
د:همیشه بر او توکّل نماید. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ»
ه:در مشکلات به او پناه ببرد. «إِلَیْهِ أُنِیبُ»
۱۵- حتّی با مخالفان نیز با لحن خوب سخن بگوییم. «یا قَوْمِ»
۱۶- به خاطر دشمنی با یک فرد،سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نکشیم. «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شِقاقِی»
۱۷- تاریخ اقوام بشری،به یکدیگر شباهت و پیوند دارد،و بازگو کردن آن،درس عبرت است. «مِثْلُ ما أَصابَ»
۱۸- سرنوشت تلخ پیشینیان را ساده،شوخی،موسمی،موضعی،فردی و تصادفی نگیریم. مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ ...(حضرت نوح،هود،صالح و لوط،قبل از حضرت شعیب بوده اند)
۱۹- دست خدا برای قهر و عذاب باز است.او هر قومی را به هر شکل و در هر منطقه و در هر زمانی که بخواهد می تواند هلاک کند.همانطور که قوم حضرت نوح علیه السلام را با غرق کردن،قوم حضرت هود را با طوفان،قوم حضرت صالح علیه السلام را با صیحه ی آسمانی و قوم حضرت لوط علیه السلام را با ویرانی به قهر خود مبتلا نمود. «مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صالِحٍ»
۲۰- بهترین جریان تاریخی برای عبرت آموزی،نزدیک ترین آنهاست.قوم شعیب با قوم لوط،هم از لحاظ مکانی نزدیک بودند و هم از جنبه ی زمانی. «وَ ما قَوْمُ لُوطٍ مِنْکُمْ بِبَعِیدٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 86
سوره #بقره صفحه_47
🌹 #مدارا_با_بدهکاران
🔶وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/280)
و اگر (بدهكار) تنگدست بود پس (بر شماست) #مهلت دادن او تا وقت توانايى و صدقه دادن شما (#گذشت از اصل بدهى) براى شما بهتر است اگر بدانيد.
⭕️کسانی به علت مشکلات شغلی در ادای بدهی دچار دشواری و به اصطلاح فقهی «مُعسِر» هستند، تا حد امکان با همنوعان خود #مدارا و شفقت کنیم.☺👌
✅ "اگر تنگدستى بدهكار باشد (كه شايسته است نامش پنهان و آبرويش نگهداشته شود) - چه بدهكاريش بسبب ربا باشد يا معاملات ديگر - پس واجب است مهلت داده شود تا گشايشى يابد.
حكم محكم #اعسار از همين آيه گرفته شده «كه هر بدهكارى اگر مالى بيش از گذران زندگى متعارفش نداشته باشد نبايد خود يا داراييش توقيف شود» و بايد آزاد باشد تا بكار و كسبى بپردازد تا شايد گشايشى يابد. در ديون ربوى اين اعسار در حد اصل سرمايه است نه سود آن كه بحكم « ذَرُوا مٰا بَقِيَ مِنَ اَلرِّبٰا » و «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوٰالِكُمْ» ملغى شده است.
پس #امهال اينگونه #بدهكار واجب و حكم اجرائيست و بيش از آن اگر آبرومندانه و با اخلاص مهلت داده شود موجب تقرب و ثواب.
كه فرموده: «من انظر معسرا و وضع عنه اظله اللّٰه تحت ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله - و له لكل يوم صدقه -: آنكه بدهكار تنگدستى را مهلت دهد و بارش را بردارد خداوند در سرير سايۀ عرشش بر او سايه افكند، در روزى كه سايهاى جز سايۀ او نيست و براى او هر روز كه بگذرد صدقهايست».
و بحساب #صدقه آوردن #بدهكارى براى شما مسلمانان بهتر و نيك فرجامتر است: وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ "
📚تفسير پرتوي از قران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟥سه نکته کوتاه از زبان #امام_حسن مجتبی (ع) درباره " #صلح" ،بمناسبت 26 ربيع الاول سالروز صلح امام حسن ع
📍امام حسن(ع) در خطبهای خطاب به مردم فرمودند:«مردم من با معاویه بر سر چیزی که اختلاف داشتم آن حق من بود، از حق خود به خاطر #مصلحت و #حفظ_خون و اموال شما گذشتم.» (شرح الاخبار ج۳ ص۱۰۵)
📍حُجر بن عَدی به امام حسن (ع) اعتراض میکند ؛ چرا صلح کردی؟ گران آمد بر حسن و از اين رو به او گفت :«تمايل #اکثر_مردم را در صلح دیدم و اینکه از جنگ گریزانند ، من نخواستم آنان را به چیزی وادار کنم از آن چیزی که از آن دوری میکنند و روی برگردانند و آن جنگ و خونریزی بود، لذا صلح کردم برای ابقاء و حفظ پيروان و شیعیان راستین. من چنین نتیجه گیری نمودم که جنگ را موکول به زمان دیگری کنم ، پس جنگ را به روز دیگری واگذار کردم. تکلیف انسان بر اساس اوامر الهی هر روز به گونهای است که باید آن را مناسب انجام دهد.» (دينوری در «الأخبار الطِّوال» ص ۲۲۱)
📍آیا مردم به وظیفه خود عمل نکردند؟
پاسخ در کلام حضرت امام حسن (ع) در سخنرانی شان در شهر «مدائن» که شرایط زمانه را توصیف میکند ، چنین است:
«وقتی در جنگ صفین با سپاه شام میجنگیدیم، وضعیت شما اینگونه بود که #دین شما مقدم بر دنیای تان بود، اما اکنون #دنیای تان مقدم بر دین تان شده» (اسدالغابه ابن اثیر ج۲ ص۱۳)
🔰در اسلام نه جنگ اصالت دارد و نه صلح.
درباره جنگ ، آمده است :«وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ. و در راه خدا با كسانى كه با شما مىجنگند...»[بقره/۱۹۰]
و درباره صلح میفرماید:«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ . و اگر ( دشمنان) به صلح تمايل داشتند، (تو نيز) تمايل نشان ده ...» [انفال/۶۱]
📍مهم به تعبیر شهید استاد مطهری "اسلام و #حقوق_مسلمین است" اگر این بقاء اسلام و استیفای حقوق مسلمین در جنگ است ، آنجا باید ایستادگی و مقاومت نمود ، و اگر بقاءاسلام و حقوق مسلمین درصلح باشد باید آن را تمکین نمود . و البته پشتوانه افکار عمومی و حضور مردم در صحنه برای مقاومت و حتی جنگ تعیین کننده است و حق آنان است که گرایش خود را نمایان کنند گرچه ممکن است اشتباه هم بکنند.
📍باری ؛در پیش گرفتن هر نوع سیاست #مقاومت و جنگی و یا مذاکره و یا صلح ؛ مربوط به شرائط خودش میباشد و آن اثری که هر کدام میتواند داشته باشد.
آنچه در مورد صلح امام حسن مجتبی (ع) از به صراحت از زبان خود حضرت صادر شده این است : "صلح ؛ درخواست مردم ، مصلحت ، حفظ خون و اموال مسلمین بوده".
و این معیار ، آنچنان مشخص و گویاست که قابل توجیه نیست.
📝استاد هادی سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤
سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا
خداوند به زودی بعد از سختیها
آسانی قرار میدهد.
🌺 سوره طلاق ، آیه ۷
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 50 تا 58
📄#صفحـہ_287
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan