eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6042141424869184424.mp3
3.36M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چگونه از فرار مى‏کنند؟! 💠وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِي هذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَ ما يَزِيدُهُمْ إِلاَّ نُفُوراً (۴۱/إسراء) 🌱‏وبه يقين، ما در اين قرآن (حقايق را با بيان‌های گوناگون و) مكرّر بيان كرديم، تا پند گيرند، و جز بر رميدگی آنان نيفزود. 🔷از آنجا که سخن در آیات گذشته به مسأله توحید و شرک منتهى شد، در اینجا همان مسأله با بیان روشن و قاطعى دنبال مى‏شود. نخست از لجاجت فوق العاده جمعى از مشرکان در برابر دلائل مختلف توحید سخن به میان آورده، مى‏گوید: «و ما در این قرآن انواع بیانات مؤثر را آوردیم تا آنها متذکر شوند (و در راه حق گام بردارند) ولى (گروهى از کوردلان) جز بر نفرتشان نمى‏افزاید» (وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِی هذَا الْقُرْآنِ لِیَذَّکَّرُوا وَ ما یَزِیدُهُمْ إِلَّا نُفُوراً). 🔷در اینجا این سؤال به ذهن مى‏رسد که اگر این بیانات گوناگون نتیجه معکوس دارد، ذکر آنها چه فائده‏اى خواهد داشت؟! پاسخ این سؤال روشن است و آن این که قرآن براى یک فرد یا یک گروه خاص نازل نشده بلکه براى کل جامعه انسانى است، و مسلما همه انسانها این گونه نیستند، بلکه بسیارند کسانى که این دلائل مختلف را مى‏شنوند و راه حق را باز مى‏یابند، و همین اثر، براى نزول این آیات، کافى است، هر چند کوردلانى از آن نتیجه معکوس بگیرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ اگر انسان، قابليّت نداشته باشد، تلاوت ، توسّط رسول اللّه هم بی‌اثر است 💠‏وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً (۴۵/إسراء) 🌱‏و هرگاه قرآن می‌خوانی، ميان تو و كسانی كه به قيامت ايمان ندارند، حجابی ناپيدا (و معنوی) قرار می‌دهيم (تا از درك معارف حقّ محروم بمانند). 🔹‏قرآن وسيله‌ی هدايت متّقين است، «هُدیً لِلْمُتَّقِينَ» و از نشانه‌های متّقين، يقين به آخرت است، «وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» پس قرآن برای آنان كه به قيامت ايمان ندارند، هدايت‌گر نيست. اين همان حجاب پنهانی است كه سبب می‌شود انسان از فهم وحی و لذّت درك معارف الهی محروم بماند، گرچه از زبان خود پيامبر صلی الله عليه و آله نيز وحی را بشنود. 🔹قهر الهی، پس از لجاجت وكفر انسان است. جَعَلْنا ... لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... حِجاباً 🔹تلاوت قرآن می‌تواند انسان را از شرّ كفّار، ايمن كند. إِذا قَرَأْتَ‌ جَعَلْنا ... حِجاباً 🔹تلاوت قرآن، روح تبرّی از مشركان را در انسان تقويت می‌كند. إِذا قَرَأْتَ‌ جَعَلْنا ... حِجاباً 🔹محروميّت از درك وحی، عذاب و قهر الهی است. جَعَلْنا ... حِجاباً مَسْتُوراً ‏چوب خدا صدا ندارد. 🔹ايمان به معاد، عامل پذيرش دعوت انبيا و كفر به معاد، سبب نپذيرفتن نبوّت و معارف الهی است. لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... حِجاباً مَسْتُوراً 🔹خداوند حقايق و معارف را از غير اهلش پوشيده داشته است. «حِجاباً مَسْتُوراً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۹-۸۸ سوره هود از تفسیر نور ۱- نبوّت بر اساس معجزه وبیّنه است. «کُنْتُ عَلی بَیِّنَهٍ» (قوانین بر پایه دلیل است) ۲- انبیا علیهم السلام همه چیز را از خدا می دانند. «رَبِّی، رَزَقَنِی» ۳- گمان نکنیم زندگیِ خوب،با کم فروشی وحرام خواری بدست می آید،زیرا انبیا و اولیای الهی بدون آلودگی به این گناهان،روزیِ نیکو داشته اند. «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» (روزی نیکو آن است که بر اساس کم فروشی وظلم نباشد) ۴- روزی انسان از خدا وبه لطف اوست،نه به زرنگی. «رَزَقَنِی مِنْهُ» ۵- در مقابل کفّار که می گفتند: «أَمْوالِنا» حضرت شعیب علیه السلام فرمود: «رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» یعنی گمان نکنید که من مشکل مالی دارم. ۶- آمر به معروف و ناهی از منکر باید قبل از دیگران،خودش اهل عمل باشد. انبیا فقط طرّاح و فرمانده نبودند،بلکه خودشان از بهترین مصادیق اهل عمل بشمار می رفتند. «وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ» ۷- انبیا علیهم السلام نه تنها برخلاف دستورهای الهی عمل نمی کردند،بلکه حتّی به فکر خلاف هم نبودند. وَ ما أُرِیدُ أَنْ ... ۸- هدف انبیا علیهم السلام اصلاح انسان ها و جوامع بشری است. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ» ۹- مرز کار انبیا توان وقدرت آنهاست،نه ساعت،روز،ماه وسال. «مَا اسْتَطَعْتُ» ۱۰- اراده ی کارها از ما،ولی میزان توفیق از خداست. «إِنْ أُرِیدُ ،ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ» ۱۱- در کارها آخرین تلاش را به کار ببریم،ولی بدانیم که موفّقیّت به دست خداوند است. مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِیقِی ... ۱۲- توکّل زمانی نتیجه بخش است که در کنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، تَوَکَّلْتُ» ۱۳- مصلح باید خود صالح و اهل ایمان،توکّل،انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ» ۱۴- در این آیه برای آمر به معروف و ناهی از منکر این سفارها شده است: الف:شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ» ب:هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ» ج:توفیق کارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ» د:همیشه بر او توکّل نماید. «عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ» ه:در مشکلات به او پناه ببرد. «إِلَیْهِ أُنِیبُ» ۱۵- حتّی با مخالفان نیز با لحن خوب سخن بگوییم. «یا قَوْمِ» ۱۶- به خاطر دشمنی با یک فرد،سرنوشت و سعادت خود و جامعه را به آتش نکشیم. «لا یَجْرِمَنَّکُمْ شِقاقِی» ۱۷- تاریخ اقوام بشری،به یکدیگر شباهت و پیوند دارد،و بازگو کردن آن،درس عبرت است. «مِثْلُ ما أَصابَ» ۱۸- سرنوشت تلخ پیشینیان را ساده،شوخی،موسمی،موضعی،فردی و تصادفی نگیریم. مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ ...(حضرت نوح،هود،صالح و لوط،قبل از حضرت شعیب بوده اند) ۱۹- دست خدا برای قهر و عذاب باز است.او هر قومی را به هر شکل و در هر منطقه و در هر زمانی که بخواهد می تواند هلاک کند.همانطور که قوم حضرت نوح علیه السلام را با غرق کردن،قوم حضرت هود را با طوفان،قوم حضرت صالح علیه السلام را با صیحه ی آسمانی و قوم حضرت لوط علیه السلام را با ویرانی به قهر خود مبتلا نمود. «مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صالِحٍ» ۲۰- بهترین جریان تاریخی برای عبرت آموزی،نزدیک ترین آنهاست.قوم شعیب با قوم لوط،هم از لحاظ مکانی نزدیک بودند و هم از جنبه ی زمانی. «وَ ما قَوْمُ لُوطٍ مِنْکُمْ بِبَعِیدٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 86 سوره صفحه_47 🌹 🔶وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/280) و اگر (بدهكار) تنگدست بود پس (بر شماست) دادن او تا وقت توانايى و صدقه دادن شما ( از اصل بدهى) براى شما بهتر است اگر بدانيد. ⭕️کسانی به علت مشکلات شغلی در ادای بدهی دچار دشواری و به اصطلاح فقهی «مُعسِر» هستند، تا حد امکان با همنوعان خود و شفقت کنیم.☺👌 ✅ "اگر تنگدستى بدهكار باشد (كه شايسته است نامش پنهان و آبرويش نگهداشته شود) - چه بدهكاريش بسبب ربا باشد يا معاملات ديگر - پس واجب است مهلت داده شود تا گشايشى يابد. حكم محكم از همين آيه گرفته شده «كه هر بدهكارى اگر مالى بيش از گذران زندگى متعارفش نداشته باشد نبايد خود يا داراييش توقيف شود» و بايد آزاد باشد تا بكار و كسبى بپردازد تا شايد گشايشى يابد. در ديون ربوى اين اعسار در حد اصل سرمايه است نه سود آن كه بحكم « ذَرُوا مٰا بَقِيَ مِنَ اَلرِّبٰا » و «فَلَكُمْ‌ رُؤُسُ أَمْوٰالِكُمْ‌» ملغى شده است. پس اينگونه واجب و حكم اجرائيست و بيش از آن اگر آبرومندانه و با اخلاص مهلت داده شود موجب تقرب و ثواب. كه فرموده: «من انظر معسرا و وضع عنه اظله اللّٰه تحت ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله - و له لكل يوم صدقه -: آنكه بدهكار تنگدستى را مهلت دهد و بارش را بردارد خداوند در سرير سايۀ عرشش بر او سايه افكند، در روزى كه سايه‌اى جز سايۀ او نيست و براى او هر روز كه بگذرد صدقه‌ايست». و بحساب آوردن براى شما مسلمانان بهتر و نيك فرجام‌تر است: وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ " 📚تفسير پرتوي از قران کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟥سه نکته کوتاه از زبان مجتبی (ع) درباره " " ،بمناسبت 26 ربيع الاول سالروز صلح امام حسن ع 📍امام حسن(ع) در خطبه‌ای خطاب به مردم فرمودند:«مردم من با معاویه بر سر چیزی که اختلاف داشتم آن حق من بود، از حق خود به خاطر و و اموال شما گذشتم.» (شرح الاخبار ج۳ ص۱۰۵) 📍حُجر بن عَدی به امام حسن (ع) اعتراض می‌کند ؛ چرا صلح کردی؟ گران آمد بر حسن و از اين رو به او گفت :«تمايل را در صلح دیدم و اینکه از جنگ گریزانند ، من نخواستم آنان را به چیزی وادار کنم از آن چیزی که از آن دوری میکنند و روی برگردانند و آن جنگ و خون‌ریزی بود، لذا صلح کردم برای ابقاء و حفظ پيروان و شیعیان راستین. من چنین نتیجه گیری نمودم که جنگ را موکول به زمان دیگری کنم ، پس جنگ را به روز دیگری واگذار کردم. تکلیف انسان بر اساس اوامر الهی هر روز به گونه‌ای است که باید آن را مناسب انجام دهد.» (دينوری در «الأخبار الطِّوال» ص ۲۲۱) 📍آیا مردم به وظیفه خود عمل نکردند؟ پاسخ در کلام حضرت امام حسن (ع) در سخنرانی‌ شان در شهر «مدائن» که شرایط زمانه را توصیف می‌کند ، چنین است: «وقتی در جنگ صفین با سپاه شام می‌جنگیدیم، وضعیت شما اینگونه بود که شما مقدم بر دنیای تان بود، اما اکنون تان مقدم بر دین تان شده» (اسدالغابه ابن اثیر ج۲ ص۱۳) 🔰در اسلام نه جنگ اصالت دارد و نه صلح. درباره جنگ ، آمده است :«وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ‌. و در راه خدا با كسانى كه با شما مى‌جنگند...»[بقره/۱۹۰] و درباره صلح میفرماید:«وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ . و اگر ( دشمنان) به صلح تمايل داشتند، (تو نيز) تمايل نشان ده ...» [انفال/۶۱] 📍مهم به تعبیر شهید استاد مطهری "اسلام و است" اگر این بقاء اسلام و استیفای حقوق مسلمین در جنگ است ، آنجا باید ایستادگی و مقاومت نمود ، و اگر بقاء‌اسلام و حقوق مسلمین درصلح باشد باید آن را تمکین نمود . و البته پشتوانه افکار عمومی و حضور مردم در صحنه برای مقاومت و حتی جنگ تعیین کننده است و حق آنان است که گرایش خود را نمایان کنند گرچه ممکن است اشتباه هم بکنند. 📍باری ؛در پیش گرفتن هر نوع سیاست و جنگی و یا مذاکره و یا صلح ؛ مربوط به شرائط خودش میباشد و آن اثری که هر کدام میتواند داشته باشد. آنچه در مورد صلح امام حسن مجتبی (ع) از به صراحت از زبان خود حضرت صادر شده این است : "صلح ؛ درخواست مردم ، مصلحت ، حفظ خون و اموال مسلمین بوده". و این معیار ، آنچنان مشخص و گویاست که قابل توجیه نیست. 📝استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا خداوند به زودی بعد از سختی‌ها آسانی قرار می‌دهد. 🌺 سوره طلاق ، آیه ۷ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا