eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️پاسخ را، جواب ندهيم 💠وَ يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً (۸۳/کهف) 🌱‏و از تو درباره ذوالقرنين می‌پرسند. بگو: به‌زودی از او يادی بر شما خواهم كرد. 🔹انبيا مرجع مردم وپاسخگوی سؤالات آنان بوده‌اند. «يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ» 🔹رهبر ومبلّغ دينی بايد با تاريخ و حوادث مهم آشنا باشد. يَسْئَلُونَكَ‌ ... ‏آنكه پيشوای مردم شد، از او سؤالات مختلفی می‌كنند، چنانكه در آيات ديگر سؤال از روح مطرح است. 🔹سؤالات بجا و منطقی مردم را بی‌پاسخ نگذاريم. «سَأَتْلُوا» 🔹در پاسخ سؤال‌ها، شتابزده جواب ندهيم. «سَأَتْلُوا» 🔹تاريخ وبازگويی آن، به اندازه‌ای كه در آن تذكّر و عبرت باشد ارزشمند است. ‏«سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً» 🔹پرسش‌های مردم، زمينه‌ی نزول بعضی از آيات بوده است. يَسْئَلُونَكَ‌ ... قُلْ‌ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۰۵ يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ  روزي که [قيامت] فرا رسد، هيچکس جز به اذن او [=خدا] سخن نگويد، ۱۱۵ پس [با رقم خوردن سرنوشت‌ها، بر اساس اعمال دنيائي] بعضي از آنها [آدميان] محروم از ياري و برخي ياري شده [=سعادتمند] خواهند بود. ۱۱۶  __ ۱۱۵- منظور از سخن نگفتن هيچکس مگر به اذن خدا چيست؟ آيا لفظ «اجازه» مورد نظر است، يا منظور از اذن، همان قوانين و نظامات خداست که فرمود: زمين پاک نبات خويش به اذن خدا بيرون مي‌دهد [اعراف ۵۸ (۷:۵۸) ]؟ آيا منظور اين است که در آن روز کسي نمي‌تواند با دروغ و دغل حقيقتي را بپوشاند، يا آنچنانکه فرمود: «بر دهان‌ها در آن روز مُهر سکوت مي‌زنيم و دست‌ و پاشان بر آنچه کرده‌اند شهادت مي‌دهند [ياسين ۶۵ (۳۶:۶۵) ] و نيز گوش و چشم و پوست بدن‌شان گواهي خواهد داد [فصلت ۲۰ (۴۱:۲۰) تا ۲۲]، اصلا نيازي به سخن گفتن نيست، حافظه‌هاي سلولي واقعيت‌ها را نشان مي‌دهند. نطق آب و نطق خاک و نطق گِل  هست محسوس حواس اهل دل ۱۱۶- معناي شقاوت مقابل سعادت، و معناي شقي مقابل سعيد است. به ياري کردن مساعدت و به بازو «ساعد» مي‌گويند چون ياور آدمي است. پس از جهت مقابل، شقاوت همان بي‌بهره ماندن از ياري است. چرا که شخص شقي با جدا و مشتق شدن از جمع و ايجاد اشتقاق در وحدت، از منافع پيوستگي و اتحاد محروم مي‌گردد. سعيد همچون قطره‌اي است که با پيوستن به دريا، صفت دريا گرفته، و شقي قطره جدا شده‌اي است که تبخير مي‌گردد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. زندگی_قرآنی شماره 102 سوره صفحه_51 💞 از همه 🔶قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (ال عمران:15) - [اي پيامبر به دنياطلبان] بگو: آيا [مي‌خواهيد] شما را به گزيده‌تر از اينها خبر دهم؟ براي كساني كه [در برابر جاذبه‌هاي افراطي اين غرايز] پرهيزكاري كرده‌اند، نزد پروردگارشان بوستان‌هايي است كه از زير آن نهرها [یی از آثار نيكوي اعمالشان] جاري است كه در آن جاودانه خواهند ماند و [نيز] همسران پاكيزه شده‌اي [از همة پليدي‌ها] و خشنودي از [سوي] خدا، [كه از همة آنها برتر است] و خدا بس بيناي به [احوال] بندگان است. 👈با توجه به آنچه در آیه قبل در باره اشیاء مورد انسان در 🏡زندگی مادی دنیا آمده بود در اینجا در یک مقایسه، اشاره به مواهب فوق العاده خداوند در جهان آخرت و بالاخره قوس صعودی تکامل انسان کرده است. 💫- دوام و ثباتِ بهشت و رضايت خداوند كجا و لذائذ موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟«ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ» 👈کلمة «رِضْوَانٌ» 8 بار در قرآن تکرار شده که در 3 مورد، رضوان الله را بالاتر از بهشت يا مستقل از آن شمرده است [آل‌عمران 15 (3:15) ، توبه 21 (9:21) و 72 (9:72) ]. 💫«رِضْوَانٌ مِنَ الله» [به جاي رضوان الله] منشأ چنان و رضايتي را، در مقايسه با «حُبّ‌الشَّهَوات» شيفتگان دنيا نشان مي‌دهد؛ آنچنان خشنودي و سرمستي كه نه از ارضاي غرايز حيواني، بلكه از والاكرام و برخورداري از مغفرت و رحمت او ناشي مي‌گردد. چنان و كه براي اسيران غرايز باور نكردني است. 📚تفسیر :نمونه ،بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
همان است چه در قلب و چه در عمل . 🛑قسمت دوازدهم: 👈علمای اخلاق، را به غیرت ممدوحه، یعنی ستایش‌شده و غیرت مذمومه یعنی نکوهش‌شده تقسیم می‌کنند. «غیرت ممدوحه» عبارت است از این که انسان آن چیزی را که عقلاً و شرعاً حراستش لازم است، حفظ و حراست کند. غیرت از محبّت نشأت میگیرد، یعنی منشأ غیرت، محبّت است. مثلاً آدم چون فرزندش را دوست دارد از او حراست میکند. اصلاً تربیت از غیرت شروع می‌شود. ، همان و حمیّت است «غیرت مذمومه» عبارت است از این که انسان از کسی یا چیزی که شرعاً و عقلاً حمایتش سزاوار نیست، چه به صورت گفتار و چه به صورت کردار حمایت کند. اسم این را غیرت مذمومه می‌گذارند. 👈 در اینجا بحثی تحت عنوان «حمیّت» یا «عصبیّت» مطرح می‌شود که این عنوان هم در قرآن و هم در روایات ما آمده است و غالباً عند الإطلاق ، به همین غیرت مذمومه یعنی حمایت از چیزی که شرعاً و عقلاً لازم نیست، منصرف است. ، از قوّه غصبیّه است این را تذکر می‌دهم که غیرت ممدوحه از فضائل نفسانیِ مربوطه به قوّه غضبیّه انسان است و غیرت مذمومه از رذائل اخلاقی در ارتباط با قوّه غضبیّه است؛ ⭕️اگر انسان قبل از آنکه شخصی را در روابط اعتقادی، اخلاقی و عملی بیازماید، با او رابطه رفاقتی برقرار کند، رشته محبّت ایجاد می‌شود و اینجا غیر از اینکه نمی‌تواند عیوب او را بشنود و ببیند، به بدتر از اینها مبتلا می‌شود و جایی که نباید از او حمایت کند، حمایت می‌کند. چرا؟ چون رفیقش است. چون رفیقش است، دیگر کور و کر است و نمی‌بیند که آیا عملی که دوستش انجام می‌دهد یا حرفی که می‌زند حق است یا باطل. این حمایت، از رذائل نفسانی است. چون وقتی محبّت آمد، مانع میشود که انسان درباره محبوبش مطلبی بشنود یا ببیند. روایتی هم از پیغمبر اکرم خواندم که فرمودند محبّت انسان را هم کور می‌کند و هم کَر می‌کند. ⭕️ در این غیرت مذمومه‌، هم در قرآن و هم در روایات ما نکوهش شده است. در قرآن در باب صلح حدیبیّه است که این آیه شریفه در سوره فتح نازل شد: «إِذْ جَعَلَ الَّذينَ كَفَرُوا في‌ قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ». کفّار در دلشان حمیّت جاهلیه را قرار دادند. خدا هیچ‌وقت حمیّت جاهلیه در دل کسی نخواهد گذاشت. برای کفّار هم می‌گوید آنها خودشان در دلِ خودشان، حمیّت جاهلیه را قرار دادند؛ امّا از این طرف در مورد مؤمنین میفرماید: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ». خدا بر قلب پیامبرش و مؤمنین آرامش نازل کرد. ⭕️ در در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که فرمودند: «مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِيَّةِ»هرکس در قلبش ذرّه‌ای عصبیّت باشد، خداوند در روز قیامت او را با اعراب جاهلیّت مبعوث می‌کند. حضرت «قلب» را مطرح می‌کند؛ چون این پیوند، پیوند درونی است؛ امّا یک پیوند درونیِ حساب نشدة احمقانه است. اینجا تعبیر به عصبیّت عند الإطلاق است. یعنی مرادشان همان غیرت مذمومه است. روایتی از امام صادق(ع) است که فرمودند: «مَنْ تَعَصَّبَ عَصَبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِصَابَةٍ مِنْ نَارٍ». یا از امام ششم(علیه‌السلام) است که از پیغمبر اکرم(ص) نقل می‌فرمایند: «مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ مِنْ عُنُقِهِ». دو طرفه می‌فرماید نه یک طرفه. اگر کسی نسبت به رفیقش تعصّب به خرج دهد، به این معنا که از او حمایت باطل کند و رفیقش هم به این حمایت راضی باشد، هر دوی اینها آن ریسمان ایمانی که بر گردنِ دلشان هست را باز کرده‌اند و از زمره مؤمنین حقیقی خارج شده‌اند. یعنی تنها نه آنکه تعصّب به خرج داده، بلکه آن کسی هم که برای او تعصّب شده و لذت آن را برده، هر دو از زمره مؤمنین حقیقی خارج می‌شوند. ⭕️تأثیر جاهلانه بر رفتار و گفتار ↩️ در باب یا ، یک معنایش که تا به حال بحث کردیم از نظر قلبی و درونی است؛ امّا یک‌وقت هست که این به بیرون ترشح می‌کند. بیرون که بیاید، حمایت رفتاری و گفتاری شروع می‌شود و اینجا است که دیگر گناهان شروع می‌شود. تا وقتی که صرفاً راجع به درون بود، ریسمان ایمان از گردنش گسسته می‌شود؛ یعنی این رذیله با ایمان سر سازگاری ندارد. امّا وقتی که از او گفتار و کردار پیش می‌آید به بیرون تراوش میکند. 🎙درس اخلاق مرحوم حاج مجتبي تهراني 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم اِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا  به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم. 🌹سوره فتح ، آیه ۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 84 تا 97 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan