#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_302
❇️#اسرار_درونی این #حوادث!
💠أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً (۷۹/کهف)
🌱اما آن كشتی (كه سوراخ كردم) از آنِ بينوايانی بود كه در دريا كار میكردند. خواستم آن را معيوبش كنم، (چون) در كمين آنان پادشاهی بود كه غاصبانه و به زور، هر كشتی (سالمی) را میگرفت.
🔹بعد از آن که فراق و جدایی موسی و خضر مسلّم شد، لازم بود این استاد الهی اسرار کارهای خود را که موسی تاب تحمل آن را نداشت بازگو کند، و در واقع بهره موسی از مصاحبت او فهم راز این سه حادثه عجیب بود که میتوانست کلیدی باشد برای مسائل بسیار، و پاسخی برای پرسشهای گوناگون.
🔹نخست از داستان کشتی شروع کرد و گفت: «اما کشتی به گروهی مستمند تعلق داشت که با آن در دریا کار میکردند، من خواستم آن را معیوب کنم زیرا (میدانستم) در پشت سر آنها پادشاهی ستمگر است که هر کشتی سالمی را از روی غصب میگیرد» (أَمَّا السَّفِینَةُ فَکانَتْ لِمَساکِینَ یَعْمَلُونَ فِی الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ غَصْباً).
🔹و به این ترتیب در پشت چهره ظاهری زننده سوراخ کردن کشتی، هدف مهمی که همان نجات آن از چنگال یک پادشاه غاصب بوده است، وجود داشته، چرا که او هرگز کشتیهای آسیب دیده را مناسب کار خود نمیدید و از آن چشم میپوشید، خلاصه این کار در مسیر حفظ گروهی مستمند بود و باید انجام میشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_302
❇️پاسخ #سؤالها را، #شتابزده جواب ندهيم
💠وَ يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً (۸۳/کهف)
🌱و از تو درباره ذوالقرنين میپرسند. بگو: بهزودی از او يادی بر شما خواهم كرد.
🔹انبيا مرجع مردم وپاسخگوی سؤالات آنان بودهاند. «يَسْئَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ»
🔹رهبر ومبلّغ دينی بايد با تاريخ و حوادث مهم آشنا باشد. يَسْئَلُونَكَ ...
آنكه پيشوای مردم شد، از او سؤالات مختلفی میكنند، چنانكه در آيات ديگر سؤال از روح مطرح است.
🔹سؤالات بجا و منطقی مردم را بیپاسخ نگذاريم. «سَأَتْلُوا»
🔹در پاسخ سؤالها، شتابزده جواب ندهيم. «سَأَتْلُوا»
🔹تاريخ وبازگويی آن، به اندازهای كه در آن تذكّر و عبرت باشد ارزشمند است.
«سَأَتْلُوا عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْراً»
🔹پرسشهای مردم، زمينهی نزول بعضی از آيات بوده است. يَسْئَلُونَكَ ... قُلْ ...
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۰۵
يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ
روزي که [قيامت] فرا رسد، هيچکس جز به اذن او [=خدا] سخن نگويد، ۱۱۵
پس [با رقم خوردن سرنوشتها، بر اساس اعمال دنيائي] بعضي از آنها [آدميان] محروم از ياري و برخي ياري شده [=سعادتمند] خواهند بود. ۱۱۶
__
۱۱۵- منظور از سخن نگفتن هيچکس مگر به اذن خدا چيست؟ آيا لفظ «اجازه» مورد نظر است، يا منظور از اذن، همان قوانين و نظامات خداست که فرمود: زمين پاک نبات خويش به اذن خدا بيرون ميدهد [اعراف ۵۸ (۷:۵۸) ]؟
آيا منظور اين است که در آن روز کسي نميتواند با دروغ و دغل حقيقتي را بپوشاند، يا آنچنانکه فرمود: «بر دهانها در آن روز مُهر سکوت ميزنيم و دست و پاشان بر آنچه کردهاند شهادت ميدهند [ياسين ۶۵ (۳۶:۶۵) ] و نيز گوش و چشم و پوست بدنشان گواهي خواهد داد [فصلت ۲۰ (۴۱:۲۰) تا ۲۲]، اصلا نيازي به سخن گفتن نيست، حافظههاي سلولي واقعيتها را نشان ميدهند.
نطق آب و نطق خاک و نطق گِل
هست محسوس حواس اهل دل
۱۱۶- معناي شقاوت مقابل سعادت، و معناي شقي مقابل سعيد است. به ياري کردن مساعدت و به بازو «ساعد» ميگويند چون ياور آدمي است. پس از جهت مقابل، شقاوت همان بيبهره ماندن از ياري است. چرا که شخص شقي با جدا و مشتق شدن از جمع و ايجاد اشتقاق در وحدت، از منافع پيوستگي و اتحاد محروم ميگردد. سعيد همچون قطرهاي است که با پيوستن به دريا، صفت دريا گرفته، و شقي قطره جدا شدهاي است که تبخير ميگردد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
زندگی_قرآنی
شماره 102
سوره #ال_عمران صفحه_51
💞 #رضايت_خدا_برتر از همه #علايق_دنيوي
🔶قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
(ال عمران:15)
- [اي پيامبر به دنياطلبان] بگو: آيا [ميخواهيد] شما را به گزيدهتر از اينها خبر دهم؟ براي كساني كه [در برابر جاذبههاي افراطي اين غرايز] پرهيزكاري كردهاند، نزد پروردگارشان بوستانهايي است كه از زير آن نهرها [یی از آثار نيكوي اعمالشان] جاري است كه در آن جاودانه خواهند ماند و [نيز] همسران پاكيزه شدهاي [از همة پليديها] و خشنودي از [سوي] خدا، [كه از همة آنها برتر است] و خدا بس بيناي به [احوال] بندگان است.
👈با توجه به آنچه در آیه قبل در باره اشیاء مورد #علاقه انسان در
🏡زندگی مادی دنیا آمده بود در اینجا در یک مقایسه، اشاره به مواهب فوق العاده خداوند در جهان آخرت و بالاخره قوس صعودی تکامل انسان کرده است.
💫- دوام و ثباتِ بهشت و رضايت خداوند كجا و لذائذ موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟«ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ»
👈کلمة «رِضْوَانٌ» 8 بار در قرآن تکرار شده که در 3 مورد، رضوان الله را بالاتر از بهشت يا مستقل از آن شمرده است [آلعمران 15 (3:15) ، توبه 21 (9:21) و 72 (9:72) ].
💫«رِضْوَانٌ مِنَ الله» [به جاي رضوان الله] منشأ چنان #خشنودي و رضايتي را، در مقايسه با «حُبّالشَّهَوات» شيفتگان دنيا نشان ميدهد؛ آنچنان خشنودي و سرمستي كه نه از ارضاي غرايز حيواني، بلكه از #رؤيت_جمال #ذوالجلال والاكرام و برخورداري از مغفرت و رحمت او ناشي ميگردد. چنان #س_مستي و #نشاطي #وصفناپذير كه براي اسيران غرايز باور نكردني است.
📚تفسیر :نمونه ،بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#غيرت_مذمومه همان #تعصب است چه در قلب و چه در عمل
.
🛑قسمت دوازدهم:
👈علمای اخلاق، #غیرت را به غیرت ممدوحه، یعنی ستایششده و غیرت مذمومه یعنی نکوهششده تقسیم میکنند.
«غیرت ممدوحه» عبارت است از این که انسان آن چیزی را که عقلاً و شرعاً حراستش لازم است، حفظ و حراست کند. غیرت از محبّت نشأت میگیرد، یعنی منشأ غیرت، محبّت است. مثلاً آدم چون فرزندش را دوست دارد از او حراست میکند. اصلاً تربیت از غیرت شروع میشود.
#غیرت_مذمومه، همان #عصبیّت و حمیّت #جاهلیّه است
«غیرت مذمومه» عبارت است از این که انسان از کسی یا چیزی که شرعاً و عقلاً حمایتش سزاوار نیست، چه به صورت گفتار و چه به صورت کردار حمایت کند. اسم این را غیرت مذمومه میگذارند.
👈 در اینجا بحثی تحت عنوان «حمیّت» یا «عصبیّت» مطرح میشود که این عنوان هم در قرآن و هم در روایات ما آمده است و غالباً عند الإطلاق #عصبیت، به همین غیرت مذمومه یعنی حمایت از چیزی که شرعاً و عقلاً لازم نیست، منصرف است.
#عصبیّت، از #رذائل قوّه غصبیّه است
این را تذکر میدهم که غیرت ممدوحه از فضائل نفسانیِ مربوطه به قوّه غضبیّه انسان است و غیرت مذمومه از رذائل اخلاقی در ارتباط با قوّه غضبیّه است؛
⭕️اگر انسان قبل از آنکه شخصی را در روابط اعتقادی، اخلاقی و عملی بیازماید، با او رابطه رفاقتی برقرار کند، رشته محبّت ایجاد میشود و اینجا غیر از اینکه نمیتواند عیوب او را بشنود و ببیند، به بدتر از اینها مبتلا میشود و جایی که نباید از او حمایت کند، حمایت میکند. چرا؟ چون رفیقش است. چون رفیقش است، دیگر کور و کر است و نمیبیند که آیا عملی که دوستش انجام میدهد یا حرفی که میزند حق است یا باطل. این حمایت، از رذائل نفسانی است.
چون وقتی محبّت آمد، مانع میشود که انسان درباره محبوبش مطلبی بشنود یا ببیند. روایتی هم از پیغمبر اکرم خواندم که فرمودند محبّت انسان را هم کور میکند و هم کَر میکند.
⭕️ #نکوهش_غیرت_مذمومه در #آیات
این غیرت مذمومه، هم در قرآن و هم در روایات ما نکوهش شده است. در قرآن در باب صلح حدیبیّه است که این آیه شریفه در سوره فتح نازل شد: «إِذْ جَعَلَ الَّذينَ كَفَرُوا في قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ». کفّار در دلشان حمیّت جاهلیه را قرار دادند. خدا هیچوقت حمیّت جاهلیه در دل کسی نخواهد گذاشت. برای کفّار هم میگوید آنها خودشان در دلِ خودشان، حمیّت جاهلیه را قرار دادند؛ امّا از این طرف در مورد مؤمنین میفرماید: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ».
خدا بر قلب پیامبرش و مؤمنین آرامش نازل کرد.
⭕️ #نکوهش_غیرت_مذمومه در #روایات
در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که فرمودند: «مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حَبَّةٌ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ عَصَبِيَّةٍ بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ أَعْرَابِ الْجَاهِلِيَّةِ»هرکس در قلبش ذرّهای عصبیّت باشد، خداوند در روز قیامت او را با اعراب جاهلیّت مبعوث میکند. حضرت «قلب» را مطرح میکند؛ چون این پیوند، پیوند درونی است؛ امّا یک پیوند درونیِ حساب نشدة احمقانه است. اینجا تعبیر به عصبیّت عند الإطلاق است. یعنی مرادشان همان غیرت مذمومه است.
روایتی از امام صادق(ع) است که فرمودند: «مَنْ تَعَصَّبَ عَصَبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِصَابَةٍ مِنْ نَارٍ».
یا از امام ششم(علیهالسلام) است که از پیغمبر اکرم(ص) نقل میفرمایند: «مَنْ تَعَصَّبَ أَوْ تُعُصِّبَ لَهُ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ مِنْ عُنُقِهِ». دو طرفه میفرماید نه یک طرفه. اگر کسی نسبت به رفیقش تعصّب به خرج دهد، به این معنا که از او حمایت باطل کند و رفیقش هم به این حمایت راضی باشد، هر دوی اینها آن ریسمان ایمانی که بر گردنِ دلشان هست را باز کردهاند و از زمره مؤمنین حقیقی خارج شدهاند. یعنی تنها نه آنکه تعصّب به خرج داده، بلکه آن کسی هم که برای او تعصّب شده و لذت آن را برده، هر دو از زمره مؤمنین حقیقی خارج میشوند.
⭕️تأثیر #عصبیّتهای جاهلانه بر رفتار و گفتار
↩️ در باب #عصبیّت یا #حمیّت، یک معنایش که تا به حال بحث کردیم از نظر قلبی و درونی است؛ امّا یکوقت هست که این #غیرت_مذمومه به بیرون ترشح میکند. بیرون که بیاید، حمایت رفتاری و گفتاری شروع میشود و اینجا است که دیگر گناهان شروع میشود. تا وقتی که صرفاً راجع به درون بود، ریسمان ایمان از گردنش گسسته میشود؛ یعنی این رذیله با ایمان سر سازگاری ندارد. امّا وقتی که از او گفتار و کردار پیش میآید به بیرون تراوش میکند.
🎙درس اخلاق مرحوم حاج مجتبي تهراني
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
اِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
به راستی ما برای تو پیروزی
آشکاری فراهم آوردیم.
🌹سوره فتح ، آیه ۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_کهف آیات 84 تا 97
📄#صفحـہ_303
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_303
❇️#امور_دنیوی بر اساس قانون #اسباب و #علل پیش میرود.
💠إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا
🌱ما به او در روى زمین، قدرت و حکومت دادیم. و اسباب هر چیز را در اختیارش گذاشتیم.
(کهف/84)
💠فَأَتْبَعَ سَبَبًا
🌱او از این اسباب، پیروى (و استفاده) کرد،
(کهف/85)
👈آیه 85 از سوره ی کهف (او یعنی ذوالقرنین از این اسباب پیروی کرد)، کاملاً مطلق است،
بنابراین مفهوم وسیعى دارد و نشان مى دهد که:
خداوند اسباب وصول به هر چیزى را در اختیار ذو القرنین گذارده بود:
🔹عقل و درایت کافى، مدیریت صحیح، قدرت و قوت، لشگر و نیروى انسانى، و امکانات مادى،
خلاصه آنچه از وسائل معنوى و مادى براى پیشرفت و رسیدن به هدف ها لازم بود، در اختیار او نهادیم.
🔹او هم از این وسائل استفاده کرد (فَأَتْبَعَ سَبَباً).
🔹در جهان هیچ کارى بدون توسل به اسباب امکان ندارد،
🔻👈لذا خدا براى پیشرفت کار ذو القرنین اسباب پیشرفت و پیروزى را به او داد (وَ آتَیْناهُ مِنْ کُلِّ شَیْء سَبَباً) و او هم به خوبى از این اسباب بهره گرفت (فَأَتْبَعَ سَبَباً).
👈بنابراین، آنها که انتظار دارند، بدون تهیه اسباب لازم، به پیروزى برسند به جائى نخواهند رسید، حتى اگر ذو القرنین باشند!!!
📚برگرفته از ڪانال نڪات تفسیری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_303
❇️در جوامع انسانی، #امنيّت و #آسايش از اهميّت ويژهای برخوردار است
💠قالُوا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلی أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ سَدًّا (۹۴/کهف)
🌱(آن مردم) گفتند: ای ذوالقرنين! همانا (قوم) يأجوج ومأجوج در اين سرزمين فساد میكنند، آيا ما برای تو خرج و هزينهای قرار دهيم تا ميان ما وآنان سدّی ايجاد كنی (تا از شرّشان ايمن شويم)؟
🔹هرجا مردم احساس نياز كردند، سرمايهگذاری هم میكنند. «فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً» در آيهی ۷۷ اين سوره مردم قطعه نانی به دو پيامبر خدا ندادند، ولی در اين آيه، حاضرند سرمايهگذاری كلان كنند.
🔹اوليای خدا بهترين كسانیاند كه میتوانند ايجاد امنيّت كنند و گرهگشای مردم باشند. يا ذَا الْقَرْنَيْنِ ... تَجْعَلَ بَيْنَنا ... سَدًّا
🔹نياز به امنيّت بيش از مسكن ولباس است. نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلی أَنْ تَجْعَلَ ... سَدًّا (مردمی كه در برابر خورشيد، سايهبان ولباس نداشتند، از ذوالقرنين امنيّت خواستند، نه پوشش.)
🔹در جوامع انسانی، امنيّت وآسايش از اهميّت ويژهای برخوردار است. «تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ سَدًّا» لذا سختترين كيفرها نيز برای برهمزنندگان امنيّت است.
🔹حبس و محدود كردن تبهكاران، جايز است. «سَدًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۰۶
فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ
به اين ترتيب کساني که بيبهره [از رحمت ربّ] شدند، به آتش [اعمال ستمگرانه خود] درآيند، که در آن، در هر دم و بازدمي درد و رنجي جانکاه دارند. ۱۱۷
__
۱۱۷- سعدي عليهالرحمه فرمود: هر نفسي که فرو ميرود ممدّ حيات است و چون برآيد مفرّح ذات، پس در هر نفس دو نعمت موجود است و بر هر نعمت شکري واجب. اما اگر آدمي در فضاي دوزخ باشد، نه تنفس در آن ممد حيات است و نه برآمدنش مفرّح ذات. بلکه زفير و شهيقي است که به گفته مفسرين ناله و فريادي بلند و نفسگير و خفه کننده دارد. و اين البته تصويري بشري و دنيائي از دوزخ به صورت تمثيلي است وگرنه آتشي را که از دلها زبانه ميکشد [همزه ۷ (۱۰۴:۷) ] چگونه ميتوان وصف کرد و از زفير و شهيق آن سخن گفت! ...رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا [فرقان ۶۵ (۲۵:۶۵) ].
فرقان ۱۲ (۲۵:۱۲) - إِذَا رَأَتْهُمْ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ سَمِعُوا لَهَا تَغَيُّظًا وَزَفِيرًا [وقتي آتش از دور آنها را ببیند، صداي خروش و زفير آن را ميشنوند].
ملک ۷ (۶۷:۷) - إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ [وقتي در دوزخ افکنده شوند، در حالي که آتش زبانه ميکشد، صداي گوشخراشي- شهيقا- از آن ميشنوند].
انبياء ۱۰۰ (۲۱:۱۰۰) - لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَهُمْ فِيهَا لا يَسْمَعُونَ [ستمگران را در دوزخ در حالي که [هيچ نداي ياري] نميشنوند، صداي وحشتناکي- زفير- است].
کلمة «زَفِيرٌ» ۳ بار و کلمه «شَهِيقٌ» ۲ بار در قرآن آمده است که به تعبير اهل لغت، صداي وحشتناک و شديد دم و بازدم آتش است [همچون هوائي که آهنگر در کوره ذوب فلزات ميدمد]. در بيشتر اين آيات که در زير به آن اشاره ميشود، زفير و شهيق به آتش جهنم نسبت داده شده است، اما شنيدن چنين صداي وحشتناکي براي دوزخيان عذابي مضاعف است، شايد به اين دليل در آيه ۱۰۶ سوره هود (۱۱:۱۰۶) چنين حالتي به خود دوزخيان نسبت داده شده که دم و بازدم شديد دوزخيان به صورت ناله و فرياد است، با اين حال به گمان اين قلم، اين صداي وحشتناک آتش است که آنها را آزار ميدهد [والله اعلم]. با همه اين احوال، نکره آمدن زفير و شهيق نشان ميدهد اين حالات، تمثيلي و براي فهم ماست، گوئي دوزخيان در هر دم و بازدم تنفسي خود که بايد راحتي بخش و روح افزا باشد، در آن فضا درد و رنجي جانکاه دارند و يک دم راحت نيستند.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 102
سوره #ال_عمران صفحه_51
🌱🍃 #صداقت، از شرایط #متقین است
🔶الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ
ال عمران:17
[اينانند همان] صابران و صادقان و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و آمرزش جويان در سحرگاهان.
__
🔸 - صدق و صداقت راستي است و «صِدِّيق» بسيار راستگو و بسيار راست کردار است. مؤمن واقعي کسي است که ميان قول و فعلش هيچ دوگانگي و تفاوت نباشد و به آنچه ايمان دارد عمل کند.
↩️ اگر به انفاق و زکات، صدقات گفته شده، از اين روست که صداقتِ ايمان را با خرج کردن براي غير ميتوان شناخت. صيغه مبالغه اين فعل [صِدّيق] فقط درباره پيامبران به کار برده شده که ظاهر و باطن و حرف و عمل آنها کاملا يکي بوده است. مثل: ابراهيم و ادريس [إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا - مريم 41 (19:41) و 56 (19:56) ]، همچنين يوسف که ياران زندانياش او را صدّيق ميناميدند [يوسف 46 (12:46) ] و مريم که صدّيقه لقب گرفته بود [مائده 75 (5:75) ].
👈ناگفته نماند اين صفت علاوه بر پيامبران، به صورت #جمعِ_صديقون و صديقين، در #وصف_اوصياء و #اولياء حق، که اولين تصديقکنندگان پيامبران با قول و فعل خود بودند، در قرآن آمده است [نساء 69 (4:69) و حديد 19 (57:19) ]. چه بسا اصحاب بدر و مهاجرين و انصار، همچنين حواريون عيسي را بتوان در اين رديف قرار داد. بالاتر از قول و فعل، ميثاقي است که خدا از طريق عقل و ادراک از ما گرفته و آزمون و وسيله امتحاني است تا معلوم شود چه حد صادقانه به آن عمل ميکنيم: لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ... [احزاب 8 (33:8) ].
🔵 #متقین_راستگو_و_درست_کردارند و آنچه در باطن به آن معتقدند در ظاهر به آن عمل مى کنند و از #نفاق، #دروغ، #تقلب_و_خیانت دورند (وَ الصّادِقینَ).
📚💫تفسیر نمونه و بازرگان
ِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سه شنبه 🍃🍃
از فراز های دعا :
خدایا مرا از اولیاءخود قرار ده زیرا
اولیاء تو هستند که خوف وترس برایشان نیست 🍃✨✨
@quranpuyan