#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_351
❇️زير سؤال بردن آبروی مردم را ساده نگيريم!
💠إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ (۱۵/نور)
🌱آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) میگرفتيد و آنچه را به آن علم نداشتيد، دهان به دهان میگفتيد واين را ساده وكوچك میپنداشتيد، در حالی كه آن نزد خدا بزرگ است.
🔷#زبان، تنها عضوی است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد میگيرد و نه خسته میشود. شكل و اندازهی آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانی كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگی خداوند) مسلمان و پاك میشوند و مسلمانانی كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس میشوند. زبان، از يك سو میتواند با راستگويی، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند و از سوی ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. زبان، كليد عقل و چراغ علم و سادهترين و ارزانترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علمای اخلاق دربارهی زبان مطالب بسياری نوشتهاند.
🔹پذيرش آنچه بر سرزبانهاست، بدون تحقيق محكوم است. «تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ»
🔹سخن بايد بر اساس علم باشد. «تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ»
🔹زير سؤال بردن #آبروی مردم را ساده نگيريم. «وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً»
🔹نقل #تهمتها و #شايعات از گناهان كبيره است. «وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ»
🔹كوچكی يا بزرگی گناه را خداوند تعيين میكند. «عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ»
🔹همهی محاسبات انسان واقع بينانه نيست. «تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_351
❇️اشاعه #فحشاء ممنوع است
💠إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
🌱کسانی که دوست دارند کارهای زشت در میان مؤمنان شیوع یابد، عذابی دردناک در دنیا و آخرت دارند. خدا (عواقب شوم تهمت و شایعهپراکنی را) میداند، و شما نمیدانید.
نور - ۱۹
🔷به مقتضای علم و آگاهيش از تمام جزئيات اعمال شما با خبر است، و به مقتضای حكمتش دستورات لازم را میدهد. يا به تعبير ديگر به مقتضای علمش از نيازهای شما و عوامل خير و شرتان آگاه است، و به مقتضای حكمتش دستورات و احكامش را با آن هماهنگ میسازد.
🔷باز برای محكم كاری، سخن را از شكل يك حادثه شخصی به صورت بيان يك قانون كلی و جامع تغيير داده و میگويد:" كسانی كه دوست میدارند زشتيها و گناهان قبيح در ميان افراد با ايمان اشاعه يابد عذاب دردناكی در دنيا و آخرت دارند (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ).
🔷قابل توجه اينكه نمیگويد كسانی كه اشاعه فحشاء دهند، بلكه میگويد" دوست دارند كه چنين كاری را انجام دهند" و اين نهايت تاكيد در اين زمينه است.
🔷به تعبير ديگر مبادا تصور شود كه اين همه اصرار و تاكيد به خاطر اين بوده كه همسر پيامبر ص يا شخص ديگری در پايه او، متهم شده است، بلكه در مورد هر كس و هر فرد با ايمان چنين برنامهای پيش آيد تمام آن تاكيدات و اصرارها در مورد او صادق است، چرا كه جنبه شخصی و خصوصی ندارد، هر چند ممكن است بر حسب موارد جنبههای ديگری بر آن افزوده شود.
🔷ضمنا بايد توجه داشت كه" اشاعه فحشاء" منحصر به اين نيست كه انسان تهمت و دروغ بی اساسی را در مورد زن و مرد با ايمانی نشر دهد، و آنها را به عمل منافی عفت متهم سازد، اين يكی از مصاديق آن است، اما منحصر به آن نيست، اين تعبير مفهوم وسيعی دارد كه هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتيها و قبائح و كمك به توسعه آن را شامل میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹نكات تفسيری سوره قدر از تفسیر آیت الله جوادی آملی
بخش اول
ذات اقدس الهی در جریان لیله قدر خیلی با اهتمام سخن گفته است و برای او حرمت نهاد و حرمت مستمر. در جریان قرآن کریم فرمود: ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ﴾، نام مبارک قرآن را نبرد خدا تعظیم کرد و برای اینکه شهرت او و عظمت او و جلال و جمال او همچنان محفوظ بود و هست و لازم نبود که نام قرآن برده بشود که بفرماید «إنا انزلنا القرآن فی لیلة القدر» که از آن به ضمیر یاد کرده است چون معهود بود و مشهور بود، این نکته اول و فرمود منشأ انزال آن هم آن مقام کبریایی خدای سبحان است که با «متکلم مع الغیر» یاد کرده است ﴿إِنَّا﴾ نفرمود «أنا»
در سوره مبارکه «دخان» دارد که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾. این لیله را به مبارک بودن وصف کرده است در این سوره وصفی برای این لیله نیاورد لکن به وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ﴿وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ﴾، یعنی وصف او قابل بازگو کردن نیست، اکتناه وصف او میسور کسی نیست این شرط بسیار بابرکت و عظمت است. پس گاهی به این صورت ذکر میکند که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾ هر امر متقن و محکمی اینجا گشوده میشود هر متنی اینجا شرح میشود هر رتقی اینجا فتق میشود که ﴿فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ﴾ متنها گشوده میشود نه تنها درباره قرآن، درباره غیر قرآن هم این چنین است و چون لیله قدر شب تقدیر و اندازهگیری است، درباره قرآن هم به این صورت تنظیم میشود که امسال که مثلاً فلان سال است چند آیه چند سوره، هر سوره مشتمل بر چند آیه باشد اینها در لیله قدر تنظیم میشود که امسال چند سوره نازل میشود و باید بشود و این سور چند آیه باید داشته باشند و مانند آن چون تنها مسئله کیل و رزق ظاهری معیار نیست،
اینکه فرمود: ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ﴾ معلوم میشود که رهآوردی دارند مقدرات را دارند میخواهند به کسی بدهند و آن شخص ولیّ آن عصر و امام آن زمان(علیه آلاف التحیة و الثناء) است. لذا مرحوم کلینی طبق روایاتی دارد که ائمه(علیهم السلام) فرمودند با دیگران به آیه سوره «قدر» استدلال کنید که این لیله قدر که فرشتهها میآیند مقدرات را میآورند به چه کسی میدهند؟ پس «لکلّ عصر امام»
به هر تقدیر این در هر سال یک شب هست و این شب این چنین است و این نه برای آن است که احترام به سالگرد نزول قرآن کریم باشد، بلکه او عطری آورد که بوی آن هر سال «إلی یوم القیامة» در لیله قدر به مشام میرسد. دو مطلب است: یک وقت یک یادبودی است سالگردی است و مانند آن از این قبیل نیست. غرض آن است که این ﴿لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ معنایش این نیست که آن سالی که قرآن نازل شد لیله قدر آن سال محترم بود و ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ بود بقیه به عنوان سالگرد است نخیر! آن قدر جمال و جلال قرآن اثرگذار بود که در هر سال لیله قدر آن سال مثل زمان نزول قرآن کریم با جمال و جلال و شکوه خواهد بود این شب است که این «إلی یوم القیامة»، این لیله قدر را گرانقدر نگه داشت عظمت این شب این است.
بنابراین این عظمت و جلالی که در این سوره برای لیله قدر شد در آن شب تمام برنامهها حکیمانه تقدیر میشود، یک؛ و آیات و سوری که تا سال بعد نازل میشود حکیمانه بیان میشود، دو؛ مسئولش هم خود ذات اقدس الهی است، سه؛ مدیران و مدبّرانی که مسئولان اجراییاند فرشتگاناند با روح که از برجستهترین فرشتههاست اینها مسئول اجرای این کار هستند و در صدر و ساقه هم به اذن پروردگار تجلی دارند آنها هم تجلی دارند، نه اینکه آنها تجافی داشته باشند آنها در عین حال که در مقام خودشان هستند ﴿مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ﴾[14] با حفظ همان مقام نازل میشوند ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ﴾.
بنابراین این از برجستهترین سورههایی است که عظمت قرآن را عظمت لیله قدر را و شایستگی جامعه بشری قرآنی را برای رقیّ و بالا آمدن اعلام میدارد. وقتی درهای رحمت باز بود و ذات اقدس الهی تقدیر کرد و تقدیر میکند و وسیله تقدیر را هم مشخص کرده است دلیلی بر واماندگی و مانند آن ندارد.
ادامه دارد...
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
#زندگي_قرآني
شماره 146
سوره #ال_عمران صفحه_63
👌#دعوت_به_خير_و_بازداشتن_از_بدي ها بايد در #جامعه زنده باشد.
🔶 وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «104» ال عمران
و از ميان شما بايد گروهى باشند كه (ديگران را) به خير دعوت نمايند و امر به معروف ونهى از منكر كنند و آنها همان رستگارانند.
🔶(آیه 104)- دعوت به حق و مبارزه با #فساد! در این آیه دستور داده شده که: «همواره در میان شما مسلمانان باید امتی باشند که این دو وظیفه بزرگ اجتماعی را انجام دهند: مردم را به نیکیها دعوت کنند، و از بدیها باز دارند» (وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ).
👈و در پایان آیه تصریح میکند که فلاح و رستگاری تنها از این راه ممکن است «و آنها همان رستگارانند» (وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ).
🌹پیامبر گرامی اسلام صلّی اللّه علیه و آله در ضمن یک مثال جالب، منطقی بودن وظیفه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مجسم ساخته و حق نظارت فرد بر #اجتماع را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشتهاست، بر شمرده و میفرماید:
⛏🛳 «یک فرد #گنهکار، در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود، و هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته و به #سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض کنند، در جواب بگوید من در سهم خود تصرف میکنم!❗️❗️ اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند؟ طولی نمیکشد که آب دریا به داخل #کشتی نفوذ کرده و یکباره همگی در دریا #غرق میشوند»..
📚تفسير نمونه
💫زیست قرآنی
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️#جوامع_بشری و #ادیان_الهی همیشه گرفتار #تندروها بوده اند!
#قانون_بیاثر که افزاینده #نارضایتی ها باشد مصداقِ روشن تندروی است
ما وقتی به تاریخ اهل بیت (ع) نظر میکنیم میبینیم همیشه “تندروها” بشریت و دین را به زحمت انداخته اند و هیچ وقت به #عقلانیت و #فرصت_شناسی شناخته نشدند!
👈در زمان پیامبر رحمت در مورد #صلح_حدیبیه که آیه “انا فتحنا لک فتحا مبینا” پشتوانه آن است ، اعتراض کردند!(بحار،ج۲۰ص۳۵۰)
در دوران دیگر ؛ از امیرالمومنین (ع) درباره جریان “سقیفه” می پرسیدند و آنحضرت از پاسخ سرباز میزد تا اذهان از توجه “معاویه” غفلت نکند. (خطبه ۱۶۲)
#تندروها در سالهای بعد،تندروی و وقاحت را به کمال رساندند و بجهت صلح پر ارزش امام حسن (ع)، به آن مظهر هدایت میگفتند: «مذل المومنین!».(مقاتل الطالبین، ص۶۶)
جداً تندروها هیچ وقت “فرصت شناسی” را درک نکردند و یا نخواستند که درک کنند!
این سِنخ موضع گیری هاست که امام علی (ع) میفرماید: «روزگار مرا به خنده وا داشته بعد از گریه ها..».(خطبه ۱۶۲)
راه روشن است و آن بازگشت به “#عقل و #عدل” است. این جمله امام خمینی را باید در تمام نهادها نصب العین قرار گیرد که فرمود:
«کراراً گفتم و باز تکرار میکنم،… قابل قبول نیست که به اسم #انقلاب و انقلابی بودن به کسی #ظلم شود». (صحیفه، ج۱۷ص۱۴۲)
❌ذره ای ظلم و تعدی به حقوق هر انسانی، بدون حساب و کتاب نخواهد بود،
💫 امام صادق (ع) فرمود: «خداوند به یکی از پیامبرانش که در حکومت یکی از ستمگران زندگی میکرد وحی نمود که به آن #ستمگر بگو: من تو را برای ریختن خونها و گرفتن اموال به کار نگماشتم، بلکه تو را به کار گماشتم تا نگذاری صدای #مظلومان به آسمان رسد، زیرا من ستم بر آنها را رها نمیکنم، حتی اگر #کافرباشد». (کافی، ج ۲ ص ۳۳۳)
مسئله مهم آبروی اسلام و ایران است و #آبروی_دین و مردم یک #امانت در دست حاکمیتِ دینی است.
مختصری نگاه لازم است تا دیده شود “طالبان” چه آبرویی از اسلام در دنیا برده اند!
🔻به نقل سید بن طاوس ؛ «روزی موسی به #خدا عرضه داشت: چرا به #فرعون عمر طولانی دادی و نفرین ها در حق او اجابت ننمودی؟ از بارگاه الهی پاسخ آمد: عیبِ #فرعون این بود که ادعایِ خدایی میکرد، ولی حُسن او این بود که شهرها را #آباد و راهها را امن و #سفرهها را رنگین کرده بود .. من از حق خویش گذشتم تا مردم آسوده باشند».(الملاحم ،ص۳۵۸)
👈سخن آخر و آخر سخن در رابطه با “حکومتِ دینی” ؛ سخن امیرالمومنین است که طبق نقل نهج البلاغه فرمود:
🔻«وقتی #حقوق طرفین (دولت و مردم) زیرپا گذاشته می شود پیامدهایی این چنین دارد: اختلاف کلمه پدیدار می گردد، نشانه های ستم آشکار و تبهکاری در دین بسیار شود، راه گشاده سنت و اخلاق را رها کنند، کار از روی هوای نفس کنند، احکام فروگذار شود،بیماری های روحی روانی بسیار گردد، بیمی نکنند که حقی بزرگ فرونهاده شود و یا باطلی سترگ انجام داده شود. آن گاه نیکان خوار شوند و بدکاران بزرگ مقدار و تاوان فراوان بر گردن بندگان از سوی پروردگار بار شود». (خطبه ۲۱۶)
⭕️بر #عالمانِ حوزه و اندیشمندان #دانشگاه و هر فرهیخته ای ضروری است که #حکومت_دینی را در “پاس داشتنِ دین و مردم” از تایید و نیز نقد دلسوزانه دریغ نورزند.»
🎙 استاد هادي سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
⚜ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْأَمَانَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مَالٌ وَ لا بَنُونَ
خدایا از تو امان مى خواهم، روزى كه سودى ندهد مال و فرزندان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 21 تا 27
📄#صفحـہ_352
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_352
❇️#مجازات هم حسابی دارد!
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكی مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (۲۱/نور)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! گامهای شيطان را پيروی نكنيد و هركس پيرو گامهای شيطان شود، همانا كه او به فحشا و منكر فرمان میدهد و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، هرگز هيچ يك از شما پاك نمیشد. ولی خداوند هر كس را بخواهد، پاك میسازد و خدا شنوا و داناست.
🔹گر چه اين آيات صريحا داستان افك را دنبال نمیكند ولی تكميلی برای محتوای آن بحث محسوب میشود، هشداری است به همه مؤمنان كه نفوذ افكار و اعمال شيطانی گاه به صورت تدريجی و كم رنگ است و اگر در همان گامهای نخست كنترل نشود وقتی انسان متوجه میگردد كه كار از كار گذشته است، بنا بر اين هنگامی كه نخستين وسوسههای اشاعه فحشاء يا هر گناه ديگر آشكار میشود، بايد همانجا در مقابل آن ايستاد تا آلودگی گسترش پيدا نكند.
🔹در نخستين آيه روی سخن را به مؤمنان كرده، میگويد:" ای كسانی كه ايمان آوردهايد از گامهای شيطان پيروی نكنيد، و هر كس از گامهای شيطان پيروی كند به انحراف و گمراهی و فحشاء و منكر كشيده میشود چرا كه شيطان دعوت به فحشاء و منكر میكند" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ).
🔹اگر" شيطان" را به معنی وسيع كلمه، يعنی" هر موجود موذی و تبهكار و ويرانگر" تفسير كنيم گستردگی اين هشدار در تمام ابعاد زندگی روشن میشود.
🔹هرگز يك انسان پاكدامن و با ايمان را نمیشود يك مرتبه در آغوش فساد پرتاب كرد، بلكه گام به گام اين راه را میسپرد:
گام اول معاشرت و دوستی با آلودگان است.
گام دوم شركت در مجلس آنها.
گام سوم فكر گناه.
گام چهارم ارتكاب مصاديق مشكوك و شبهات.
گام پنجم انجام گناهان صغيره.
👈و بالآخره در گامهای بعد گرفتار بدترين كبائر میشود، درست به كسی میماند كه زمان خويش به دست جنايتكاری سپرده او را گام به گام به سوی پرتگاه میبرد، تا سقوط كند و نابود گردد، آری اين است" خطوات شيطان"
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_352
❇️از هر كاری كه موجب شكستن #حريم_حيا و #حجاب میشود، دوری كنيد
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّی تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلی أَهْلِها ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۲۷/نور)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! به خانههايی كه منزل شما نيست، وارد نشويد، مگر آنكه اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام كنيد. اين به نفع شماست، شايد پند گيريد.
🔹اهل ايمان، در امور زندگی بايد از وحی الهی دستور بگيرند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»
🔹امنيّت و آزادی برای ساكنين خانه بايد حفظ شود. «لا تَدْخُلُوا» (ورود سرزده به حريم ديگران، حرام است.)
🔹از مواضع تهمت دوری كنيد. لا تَدْخُلُوا ... ذلِكُمْ خَيْرٌ
🔹باز بودن در خانه، دليل جواز ورود نيست. «لا تَدْخُلُوا»
🔹مالكيّت افراد محترم است. «لا تَدْخُلُوا»
🔹برخورد مؤمنان با يكديگر، بايد با محبّت همراه باشد. «تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا»
🔹از هر كاری كه موجب شكستن حريم حيا وحجاب میشود، دوری كنيد.
«تَسْتَأْنِسُوا»
🔹وارد شونده بايد سلام كند، هر كه باشد. «تُسَلِّمُوا عَلی أَهْلِها» (سلام كردن لازم نيست از كوچكتر به بزرگتر باشد.)
🔹مراعات ادب وحقّ ديگران، سرچشمهی سعادت بشر است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ»
🔹دستورات الهی را فراموش نكنيم و به ياد داشته باشيم. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
🔹آداب واخلاق دينی، همان ندای فطرت است، كه مورد غفلت قرار گرفته و بايد با تذكر بيدار كنيم. «تَذَكَّرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹نكات تفسيری سوره قدر از تفسیر آیت الله جوادی آملی
بخش آخر
❓آيا ساعت خاصي از شب قدر باارزش است يا همه آن؟
گاهی ممکن است که لیله قدر «فی الجمله» ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ باشد نه «بالجمله».
تفاوت این دو تعبیر این است که این شب قدر نه این است که مثلاً حالا شب اگر شب دوازده ساعت یا چهارده ساعت به اختلاف فصول یا کمتر یا بیشتر عظمت دارد این برای تمام ساعات و دقایق و ثمانیاش باشد «فی الجمله» این چنین است مثل اینکه گفتند در روز جمعه ساعتی است که در آن دعا مستجاب است یعنی تمام ساعتهای روز جمعه یکسان نیست بلکه فرق میکند. آیا لیله قدر نظیر این گونه از روزها است ؟
یا نظیر برخی از شبهاست که «فی الجمله» ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ باشد یا «بالجمله»؟
برای تثبیت اینکه «بالجمله» مقصود است نه «فی الجمله»، فرمود: ﴿سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾ یعنی این از آغاز تا انجام، از مبدأ تا منتها، از اول تا آخر، تمام ساعتهای این شب ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ است تمام لحظات این تمام ثمانی این تمام دقائق این ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ است به قرینه ﴿سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾.بنابراین تمام امور را که نازل میکنند، قسمت مهمّ آن بخشهای قرآن کریم بود که قرآن کریم تا چه زمان نازل بشود و در طی این 23 سال، هر سالی چند تا آیه نازل بشود، لیله قدر هر سالی مشخص میکند.
غرض این است که اگر در سوره «دخان» آن خصوصیت را دارد و اگر در سوره «حجر» آن جلال و شکوه را دارد، در سوره «قدر» جلال و شکوه را با جمعبندی بین خصوصیتهای قرآن و خصوصیتهای زمان و عظمت پیغمبر و اینکه این لیله قدر «بالجمله» ﴿خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ است بازگو کرد.
سوره مبارکه «قدر» پیام ویژهای دارد که ارزیابی معارف دین را به همراه خواهد داشت و آن اینکه فیض ذات اقدس الهی که از بالا تا پایین فراگیر است و در گستره زمان و زمین او «دائم الفیض علی البریة» است «بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ» است، مستفیضها متفاوتاند
برخی از مستفیضها فیض را در دامنه این حقیقت گسترده دریافت میکنند، او در هر زمان یا هر زمینی که فیض را دریافت کرد به اندازه همان ظرف مستفیض خواهد بود برخیها در مراحل میانی بار مییابند که از فیض الهی طرفی ببندند این گرچه نسبت به بالا محدود است اما نسبت به مادون خود گسترده است چه در زمان چه در مکان و مانند آن و اگر کسی به اوج این فیض بار یابد اگرچه نسبت به اعلای از خود اگر فرض بشود محدود است، اما نسبت به دامنه این فیض وسیع عالمی خواهد بود.
برخیها در لیله قدر بهرهای ندارند
لیله قدر برابر استعدادهای ما تنظیم میکند اگر خواهان استعداد برتری بودیم در لیله قدر آن استعداد را عطا میکند
چون داد او را قابلیت شرط نیست بلکه شرط قابلیت داد اوست.
ما هم از ذات اقدس الهی این استعدادها را در درجه اول میخواهیم.
تفسير تسنيم آيت الله جوادی آملی
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
#زندگي_قرآني
شماره 147
سوره #ال_عمران صفحه_63
❓❓آيا #مسلمانان همواره در برابر #مكر و #آزار #مخالفان، پيروزند؟
🔸لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذىً وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ 111/ال عمران
🌱آنها (اهل كتاب) جز آزارى اندك، هرگز به شما زيانى نخواهند رسانيد و اگر با شما بجنگند، به شما پشت كرده و بگريزند، آنگاه هيچ يارى نشوند.
👈اين آيه، به دنبال آيات گذشته، #بشارت و #تسلّى براى #مسلمانان است كه شما در سايهى ايمان، وحدت و امر به معروف و نهى از منكر بيمه مىشويد. از #تهديدات_دشمن_نترسيد كه پيروزى با شماست و دشمن خوار و زبون است.
كسانى #پيروز مىشوند و دشمن را فرارى مىدهند كه در #ايمان و #امربه_معروف #ثابت قدم باشند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ ... وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ»
⭕️مخاطبين اين آيه، معاصران پيامبرند كه به #ريسمان خدا چنگ زده، دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منكر ميكردند. تضمين بيتأثيري توطئههاي #يهود، ناشي از چنان استحكام ايماني و عملي بود. اگر امروز فاسقان اهل كتاب، نه «أَذًى»، بلكه ضررهاي خانمانسوز و ضربههاي ذليل كننده بر بسياري از جوامع اسلامي، از جمله سوريه، عراق، ليبي، افغانستان و... زدهاند، علت اصلياش دور شدن مسلمانان از همان پايهها و پيمانهايي است كه تضمين كنندة شكست ناپذيري آنها ميگشت.
📚تفاسير نور و بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛