eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
700 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 153 سوره صفحه_64 و از صفات 🔴قسمت چهارم : ♦️♦️اگر انتقاد ونهی از منکر ، نباشد و شرار بر شما حاكم ميشوند. وفقط هم با قيام حذف ميشوند نه با دعا. 🖌"قسمتی از آخر زندگی را برایتان میخوانم. حالا هم از زبان من نشنوید. است. «لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ» همۀ شما مسئولید. باید امر به معروف کنید و از منکر باز بدارید، در خانه، در خیابان، در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه. این مسئولیت عمومی است. 👈حتی یک فرد عادی می‌تواند نسبت به کسی که در واقع است امر به معروف و نهی از منکر کند. نه کارشکنی، نه ایراد بی‌جهت گرفتن. راه نشان دادن، 👈آقا این راهتان اشتباه است. باید این راه را بروید. این کلمه‌ای که گفتید نادرست است. همین شما که نشستید. صدها، هزارها گوش، سخنان مرا گوش می‌دهید. نباید تعبداً قبول کنید. فرد فرد شما مسئوليد. به من بگویید اینجای کلام نا به جا بوده است. مسلمان‌های صدر اسلام مگر این‌طور نبودند؟ مگر وقتی خلیفۀ دوم گفت که من منحرف شدم مرا راست کنید، آن فرد بلند نشد گفت اگر راست نشدی با این شمشیر راستت می‌کنیم؟ ♦♦♦مگر علی نمی‌گوید: دائماً به من تذکر بدهید؟ خیال نکنید شما پست‌ترید از دادن و من بالاترم از شنیدن تذکرات شما. 👈 شما مسلمان‌ها نباید اینطور باشید. اگر یک عده را انتخاب کردید برای مجلس ، خیال نکنید از شما رفع مسئولیت شده. اگر عده‌ای را انتخاب کردید برای ، خیال نکنید مسئولیت از شما رفع شده. 👈👈فرد فرد شما مسئوليد. باید با تمام شعور و چشم و گوشتان مراقب اعمال اینها باشید. بعد می‌فرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ». ، رذل‌ترین مردم بر شما می‌شوند. این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، « » بر شما مسلط می‌شوند. علی (ع) می‌گوید: «شرار». قرآن می‌گوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی . 👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید. 😔😔 🔹من یادم هست همان‌هایی که پله شدند برای اینکه را بر مردم مسلط کردند، وقتی مسلط شد آن وقت در گل و گوشه‌ها و مساجد می‌نشستند ختم «أَمَّن يُجِيبُ» می‌گرفتند که خدایا شر این را از سر ما کم بکن ولی هیچ هم مستجاب نشد. بعد بنشینید. ♦♦بعد از آن‌که اشرار و اوباش بر توده‌های مردم مظلوم مسلط شدند، هی کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ». ⭕⭕این همه دعا کردیم مستجاب نشد. آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل ، جرثومۀ منکر یعنی دربار، یعنی . دیدید چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا می‌توانستید زائل کنید؟ اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید اشرار بر شما مسلط خواهند شد. هرچه دعا کنید مستجاب نمی‌شود. این وصیت‌های علی است. درست توجه می‌فرمایید؟ «أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ». 👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیت‌ها،باید همه بشود تا همه چیز ما عوض بشود. 🎙بخشهایی از سخنرانی آیت‌الله در شب بیست و سوم رمضان 1358 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5616_bzrgtryn-mnkhr-chyst--mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr-Hkhmn-st-khh-jlwy-shyw-fsd-r-mygyrd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐با تبريك سالروز حضرت ع چیست؟ ایا برداشت عوام و خواص از یکسان است؟ 🔸لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُوا عَمَّا يَقُـولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (مائده:73) بي‌گمان كساني [هم] كه گفتند: خدا سومين [معبود از اقانيم] ثلاثه است 210 كفر ورزيدند، هيچ معبودي جز خداي يگانه نيست و اگر از آنچه مي‌گويند باز نايستند، منكران آنها را مسلماً عذابي دردناك خواهد رسيد. ______ ❇ موضوع [پدر، پسر و روح ‌القدس] در آية 171 سورة نساء نيز (3:171) آمده است؛ تجزيه كردن خداي واحد به سه اصل و مشاركت دادن او با بندگانش، از نظر قرآني است آشكار. 📌سورة ناس در قرآن هر سه بُعد ، و را به خداي يكتا نسبت داده است. مسئلة تثليث از بدعت‌هايي است كه در قرون بعدي به باورهاي مسيحيان افزوده شده است، نه در سخنان مسيح(ع) و انجيل نخستين و نه در انجيل فعلي چنين اصلي وجود ندارد. 💫تفسیر بازرگان ❇لَقَدْ كَفَرَ اَلَّذِينَ قٰالُوا إِنَّ اَللّٰهَ ثٰالِثُ ثَلاٰثَةٍ‌ . اين عقيدۀ بسيارى از نصارى است و همان است كه پولس در مقابل سه خداى روميان زائوس (پدر خدايان) سار پدون (يگانه پسر زائوس) آپولون (خداى واسطه ميان پدر و پسر) بوجود آورد و خود را با شرك روميان تطبيق كرد. اين عبارتند از ، و كه به نزد مريم آمد و ميان خدا و عيسى واسطه بود. ثٰالِثُ ثَلاٰثَةٍ‌ يعنى سومى سه نفر يعنى يكى از سه فرد. لازمۀ اين سخن آن است كه در لفظ سه نفراند و در واقع يكى. 📌 از جواب قرآن كه فرموده: وَ مٰا مِنْ إِلٰهٍ إِلاّٰ إِلٰهٌ وٰاحِدٌ معلوم مى‌شود كه نظرشان تعدد واقعى بوده است زيرا «واحد» در مقابل تعدد است و اين غير معقول است كه سه چيز حقيقى يك چيز يا يك چيز حقيقى سه چيز حقيقى باشد، كشيشان در جواب اين سؤال مى‌گويند: اين از اسرار است بايد ايمان آورد و دم نزد لفظ لَمْ يَنْتَهُوا كَفَرُوا مِنْهُمْ‌ نشان مى‌دهد كه آنها مى‌دانستند اين نقشه جعلى و از بدعتهاى پولس است، لذا به آنها در صورت عدم ترك وعدۀ عذاب داده شده است، ولى آنها كه خدا را يكى دانسته و يا در اين عقيده مستضعفند وعدۀ عذاب بر آنها شامل نيست ولى به حكم صدر آيه آنها نيز هستند و اللّٰه اعلم. 📚تفسير احسن الحديث ❇خداوند در ابتدا عقيدۀ مسيحيان مبنى بر را تقبيح مى‌كند، آن‌گاه اين عقيدۀ آنان را انكار مى‌كند كه خدا را يكى از سه‌تا قرار داده‌اند و نيز اين سخن ايشان را كه مى‌گويند: خدا پدر و مسيح پسر اوست آن‌گاه پدر در پسر حلول كرده و متّحد شده و در نتيجۀ اين اتحاد، روح القدس به وجود آمده است. و هريك از اين سه‌تا، درحالى‌كه عين يكديگر است، غير يكديگر است. 📚تفسير كاشف ❇نمى‌توان در خصوص اين مساله نسبت به عموم ملت مسيح حكم يك جا و كلى كرد، براى اينكه بين مردم عامى آنها و فرق است، همه‌شان داراى كفر حقيقى كه برگشتن آن به استضعاف نباشد نيستند، و كفرى كه عبارت باشد از و تكذيبآيات خدا، مخصوص است به علماى آنها، و ما بقى مستضعف و عوامند معناى آيه چنين مى‌شود: اگر نصارا (مراد بعضى از ايشان است، از باب نسبت دادن قول بعض به كل) از حرفهاى كفرآميزى كه دارند دست بر ندارند هر آينه عذابى دردناك بعضى از آنان (قائلين به تثليث) را خواهد گرفت. 📚تفسير الميزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postst545_ysy-msyH-dr-qrn---twld-w-wfty-mtfwt--mnZwr-z-psr-khd-nmydn-ysy-chyst.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ یَا مُنَفِّسَ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ ای گشاینده اندوه دلگیران 🌸 فرازی از دعای جوشن کبیر 🆔️ @aquranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 3 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6008321035609314684
1.73M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، از سرچشمه‌ی علم بی‌نهايت است، نه افسانه 💠قل انزله الذی یعلم السر فی السموات والارض انه کان غفورا رحیما 6/فرقان 🌱بگو آن را کسی نازل فرموده که در آسمانها و زمین دانای اسرار است و همانا اوآمرزنده و مهربان می باشد. 🔷در این آیه خطاب به رسول گرامی خود می فرماید، تا جواب طعنه و تکذیب کفار رابدهد و ثابت کند که قرآن افتراء به خدا و افسانه خرافی و حاصل املاء و القاء دیگران نیست ، بلکه قرآن حقیقتی است که آن را خداوندی نازل فرموده که امور خفیه و بواطن امور آسمانها و زمین را می داند و لذا کتاب قرآن هم مشتمل بر اسراری است که ازعقول بشر پنهان است و چنین خدایی به اسرار همین کفار هم آگاه بوده و می داند که باطن و فطرت آنها استدعای شمول مغفرت و رحمت الهی را دارد و سعادت و حسن عاقبت را می طلبد و حقیقت سعادت هم رستگاری در دنیا و آخرت است و چون خدای سبحان غفور و رحیم است ، آنچه را که آنها به زبان فطرت و سر خود می طلبند اجابت نموده و وسیله هدایت و سعادت آنها را که همین قرآن است نازل فرموده و این کفار اگردعوت قرآن را اجابت کنند، مغفرت و رحمت الهی شامل حالشان شده و به رستگاری می رسند و اگر سرپیچی کنند، از هدایت و سعادت محروم می مانند. 🔷لذا قرآن از جانب خدا نازل شده و اگر غیر این بود باید بیانات آن مختلف بوده وگاهی مردم را به سوی خیر و سعادت مغفرت و رحمت بخواند و زمانی هم بسوی شر وضرر دعوت کند و آنها را مستوجب عقوبت سازد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هرآنچه خدا خواهد همان میشود 💠‏تَبارَكَ الَّذِي إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ خَيْراً مِنْ ذلِكَ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ يَجْعَلْ لَكَ قُصُوراً (۱۰/فرقان) 🌱‏مبارك است خدايی كه اگر اراده كند، بهتر از آنچه آنها توقّع دارند، برای تو قرار می‌دهد، باغ‌هايی كه از زير درختان آن نهرها جريان دارد و قصرهايی را برای تو قرار می‌دهد. 🔹‏در آيات قبل بيان شد كه كفّار از پيامبر عزيز اسلام، توقّع گنج و باغ داشتند، اين آيه می‌فرمايد: اگر خدا بخواهد به جای يك باغ، باغ‌هايی را در اختيار پيامبر می‌گذارد. ‏🔹وجود خداوند، ثابت و سرچشمه‌ی بركات است. «تَبارَكَ» ‏🔹زهد و سادگی برای انبيا، شايسته است و زندگی كاخ‌نشينی دور از شأن و زیّ انبيا می‌باشد. «إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ» ‏🔹فقر و غنا به دست خداست. «إِنْ شاءَ جَعَلَ لَكَ» ‏🔹اراده و خواست خداوند تخلّف‌ناپذير است. «إِنْ شاءَ جَعَلَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan