eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️💐مژده به علاقه مندان #تدبر_و_فهم_قرآن ساكن در شهر #قم 👈چاپ #سوم كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"را ميتوانيد از مراكز و فروشگاههاي زير تهيه فرماييد: 1-نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي:خيابان ارم نبش كوچه 20 2-موسسه فرهنگي نشاط خيابان ارم،پاساژ قدس پلاك 93 فروشگاههاي زير در #مجتمع‌ناشران خيابان معلم 3-پژوهشگاه حوزه ودانشگاه طبقه همكف پلاك27 4-نشر اخلاق طبقه همكف پلاك5 5-كتاب قاسمي طبقه ب پلاك ب6 💢✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص محتواي كتاب به كانال زير مراجعه نماييد: https://t.me/fahmequran لطفا براي دوستان و همشهريان قمي #فوروارد نماييد. 💢👈 ساير علاقه مندان در سراسر كشور نيز ميتوانند از لينك زير خريداري و توسط #پست دريافت نمايند https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قران پويان،تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم ارایه شد ان شالله از امروز سوره های مرحله چهارم با سوره آغاز خواهد شد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر و ترجمه و تفسير سوره : معناي لغات مهم سوره طور،پرسش و پاسخ هايي از سوره طور سورة الطور به ترتیب مصحف کنونی سوره ٥٢ و به ترتیب نزول سوره ۳۰ _ تعداد آیات ۴۹ ،با توجه به محتوا جزء سوره های مکی میباشد در مرحله چهارم نزول قرار دارد ، شامل توحید و عبادت خدا و سرزنش معبودان غیر خدا و عقاید خرافی آنهاست، گسترش دعوت پیامبر ص در این فضا صورت گرفته همچنین در این دوره اتهامات جنون و ساحر و شاعر به پیامبر ص داده شده است و آغاز مکر و آزار کافران لذا با اشاره به برتر بودن کید خداوند به تقویت روحیه پیامبر ص پرداخته شده است و همچنین سفارش تسبیح و ذکر خدا به پیامبر ص و به تبع به امت ایشان فضای نزول این سوره را به تصویر کشیده است  🔸فراز اول آیات ۸-۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم به نام خداوند بخشنده مهربان وَالطُّورِ ﴿١﴾ قسم به کوه طور وَکِتَابٍ مَسْطُورٍ ﴿٢﴾ و به کتاب نگاشته شده فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ ﴿٣﴾  در صفحه ای گشوده شده وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ ﴿٤﴾  و آن خانه ی آباد شده وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ ﴿٥﴾  و آن سقف برافراشته شده وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ ﴿٦﴾ و دریای آکنده و برافروخته شده إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ لَوَاقِعٌ ﴿٧﴾  همانا عذاب پروردگارت هر آینه واقع شدنیست مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ ﴿٨﴾ نیست برایش هیچ بازدارنده ای 👈درب فراز اول (هشداری سازنده) عذاب قیامت بنابه وحی الهی واقع شدنیست http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💢💢با توجه به اختلالاتي كه در برخي برنامه هاي مشابه در چند روز اخير پيش امده است، ◀️◀️مهلت دوره جديد اموزش مجازي روش فهم قرآن تا 9 اردي بهشت ميگردد.
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ♦️نكوهش فخر فروشي و خودبرتربيني در قران. 👈جمله إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ در سوره هاي لقمان و حديد بكاررفته است. 🔸هم چنين بطور مشابه در آيه 36 سوره نسا بيان شده است:إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ من كان مُخْتَالا فَخُورا 🔷تفسير الميزان مختال و فخور را اين گونه توضيح داده است: 🔸"كلمه (مختال ) به معناى كسى است كه دستخوش خيالات خود شده، و خيالش او را در نظر خودش شخصى بسيار بزرگ جلوه داده، در نتيجه دچار به كبر گشته، از راه صواب گمراه شده است، اسب را هم اگر خيل مى خوانند براى همين است كه در راه رفتنش ‍ تبختر مى كند و 🔸كلمه (فخور) به معناى كسى است كه زياد افتخار مى كند، و 🔶اين دو صفت يعنى اختيال - خيال زدگى - و كثرت فخر از لوازم علاقمندى به مال و جاه، و افراط در حب آن دو است، و اگر فرموده : خدا مختال و فخور را دوست نمى دارد، براى همين است كه اين دو، خدا را دوست نمى دارند، زيرا قلبشان وابسته به غير او است، " 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🍂🌹 سفارش شده است در ماه هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود و همچنین در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود. https://telegram.me/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران : ؟ و در قران رابطه با چیست؟ برای شناخت آنچه اسلام به عنوان حرام کرده، باید به سراغ آیات و روایات و کلام مفسران و محدثان و فقیهان رفت و اگر چنین کنیم خواهیم دید که به اتفاق همه، « عبارت است از این که شخصی مالی را به دیگری قرض دهد و با او شرط کند که زیادتر از آنچه قرض کرده برگرداند; اعم از این که مقدار آن زیاده قطعی و ثابت باشد یا نه ». و برای اثبات این تعریف به نمونه هایی از آیات و روایات و کلام فقها بسنده می کنم: الف) قرآن; خداوند متعال در سوره بقره می فرماید: «وان تبتم فلکم رؤوس اموا’لکم »; (12) یعنی اگر از توبه کردید حق دارید اصل مالتان را (که قرض داده اید) بگیرید. به اعتقاد مفسران، این آیه بیان می دارد که شرط توبه از ، اکتفا کردن به اصل مال قرض داده شده است و گرفتن هر نوع زیادی . (13) ب) حدیث; امامان معصوم(ع) در روایات متعددی به تبیین و توضیح محرم پرداخته اند 👈. برای مثال، امام صادق(ع) در این باره می فرماید: «...و اما الربا الحرام فهو الرجل یقرض قرضا ویشترط ان یرد اکثر مما اخذه فهذا هو الحرام »; (14) 🔶 یعنی حرام عبارت است از این که فردی به دیگری قرض دهد و شرط کند که بیشتر از آنچه گرفته برگرداند. این همان حرام است. 🔶یکی از مسائل مهم و پیچیده مساله جبران کاهش ارزش پول در دیون نقدی است. 👈این تعریف در مورد اموال حقیقی روشن است; اما در مورد پول خصوصا پولهای اعتباری که به مرور زمان ارزش آنها کاسته می شود این سؤال پیش می آید که برگرداندن یا مطالبه «مثل » در مورد آنها چگونه است. به عبارت دقیق تر، در مورد پولهای اعتباری دو مثل مطرح است: یکی «مثل » اسمی که عبارت از عدد و رقمی است که روی اسکناس چاپ شده و دیگری قدرت خریدی که پول حاکی از آن است. در حل این مساله فقها دو مبنا دارند که نتایج مختلفی دارد: ◀️ الف. مبنای عرفی و حقوقی. اکثر فقها در حل مساله فوق، مبنای عرفی و حقوقی را در پیش گرفته اند، شایان ذکر است که قائلان به این مبنا از میان فقها، همانند مردم و حقوقدانان، هیچ غفلتی از آثار سوء و کاهش قدرت خرید طلبکار و متضرر شدن او ندارند ولکن همه اینها را حمل بر تحولات بازار و تغییر شرایط اقتصادی می کنند و تضرر او را همانند تضرر تاجری !!می بینند که اقدام به خرید کالایی می کند و بعد از مدتی در اثر تغییر شرایط اقتصادی، قیمت آن کاهش می یابد و یا با پیش بینی قیمتهای آینده اقدام به پیش خرید کالایی می کند و در سرسید، قیمت نقد کالا کمتر از قیمت پیش خرید آن می شود. 🖋حجت الاسلام موسويان،عضو شوراي فقهي بورس ادامه دارد. http://yon.ir/Qp958 https://eitaa.com/quranpuyan
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که دوست خود روش بنده پروری داند حافظ سلام صبحتان متبرک به الطاف خداوند @quranpuyan
📖 ؟ سوره يونس آيه ۶۲ :  أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشيد که دوستان خدا هرگز هيچ ترسی و هيچ حسرت و اندوهی در دل آنها نيست. بدانيد ياران پروردگار    نباشند بر ترس و انده دچار It should be known, verily on the Devoted Friends of Allah there is no fear, nor shall they grieve. https://eitaa.com/quranpuyan
👈👈اگر مايليد كه: ☘️هنگام خواندن قران ،آیات خدا را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘️هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنباط کنید ☘️چگونگی روند تحول خطابها و عتابهای قران با مخاطبان عصر نزول اعم از کافران،مسلمانان و اهل کتاب را دریابيد شما را به حضور در دوره آموزشي" روش فهم ساده قران"توصیه می کنیم. اطلاعات بيشر در كانال زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيت الله طالقاني:قران،براي و تفكر است نه صرفا تيمن و تبرك و مجالس عزا.گلايه از برخي مذهبي ها كه از جلسات قران،انتقاد كردند.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ 🔸فراز اول سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالطُّورِ {1} سوگند به طور   وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ {2} و كتابى نگاشته شده  {فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ {3} در طومارى(پوستی نازک) گسترده  وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ {4} سوگند به آن خانه آباد [خدا]  وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ {5} سوگند به بام بلند [آسمان]  وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ {6} و آن درياى سرشار [و افروخته]  إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ {7} كه عذاب پروردگارت واقع شدنى است   مَا لَهُ مِن دَافِعٍ {8} آن را هيچ بازدارنده اى نيست  💢عصاره فراز آیات (۸-۱) : سوگند به مکانهاو پدیده های طبیعی مقدس و عظیم،عذاب خدا قطعی و ناگزیر است  آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅ در کلام امام خمینی (ره) 👈اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود إلي الابَد. مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته اند 😔، و تحت لواي ديگران درآمده اند. هر مقداري كه شما عمل كرديد به قرآن ، زير پرچمش رفتيد .پرچم قرآن اين نيست كه پرچم هاي ديگران هستند ، پرچم قرآن به قرآن است. اين قرآن است كه مي كند ما را به مقاصد عاليه اي كه در باطن ذاتمان توجه به او هست ، و خودمان نمي دانيم. صحبفه امام جلد17ص433 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ♦️اجتناب از و جزو وصاياي لقمان حكيم به فرزندش نيز بوده است كه خداوند در سوره لقمان بيان كرده است: 🔶وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۱۸﴾ 🔶" (پسرم!) با بي اعتنائي از مردم روي مگردان، و مغرورانه بر زمين راه مرو كه خداوند هيچ را دوست ندارد . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران ؟ و در قران رابطه با چیست؟ ♦️ب. مبنای حقیقی و اقتصادی: شرایط تورمی دهه های اخیر در کشورهای اسلامی این گرایش را در میان برخی از فقها پدید آورد که به مساله پول، نه به صورت نگرش عرفی تسامحی، بلکه به صورت موضوعی تخصصی نگاه کنند و تحولات آن را نه تنها ناشی از تغییرات طبیعی بازار، بلکه عمدتا ناشی از سیاستهای پولی انبساطی دولتمردان و مسئولان بانکهای مرکزی بدانند در نتیجه، معتقدند کسی که به دیگری مبلغ یک هزار تومان قرض می دهد، در حقیقت با این رقم نمادی، قدرت خریدی را منتقل می کند و قرض کننده در سررسید مقرر بایستی مثل آن قدرت خرید را برگرداند.  👈و در مقام عمل معتقدند که قرض دهنده و قرض کننده حق ندارند قبل از سررسید روی رقم خاصی توافق کنند، بلکه باید صبر کنند و در پایان مدت، متناسب با تورم تحقق یافته، به قدری به مبلغ اسمی اضافه کنند که کاهش قدرت خرید آن جبران گردد گرفتن هر زیاده دیگری ربا و حرام خواهد بود. ⬅️برخی فقها، بین تورمهای ناشی از تحولات حقیقی اقتصاد و تحولات ناشی از سیاست انبساطی پولی تفکیک کرده، تنها جبران کاهش ارزش پول ناشی از سیاست پولی را مجاز می دانند. ⬅️گروه دیگری از فقها، بین سررسیدهای مورد توافق و سررسیدهای معوقه تفصیل داده، معتقدند که اگر بدهکار در سررسید مقرر بدهی خود را بپردازد نیازی به جبران کاهش ارزش پول نیست، اما اگر بازپرداخت به تعویق افتد لازم است جبران گردد. ⬅️و گروه دیگری بین سررسیدهای کوتاه مدت چند ماهه یا یک ساله که تورم انتظاری قابل پیش بینی است، و سررسیدهای بلند مدت یا دیون بدون سررسید مانند مهریه فرق گذاشته، معتقدند که در دسته اول نیازی به جبران کاهش ارزش پول نیست ولی در دسته دوم و سوم باید جبران شود ✴️روشن است که در بحث کاهش ارزش پول، هر مبنای فقهی را که اتخاذ کنیم مجوزی برای گرفتن «بهره »، خصوصا «بهره بانکی »، نخواهد شد. چرا که حتی در حدی ترین مبنای فقهی، که معتقدند هرگونه کاهش ارزش پول قابل جبران است، می گویند قرض دهنده حق ندارد حین قرارداد زیاده ای را شرط کند; بلکه باید صبر کنند و قرض گیرنده در سررسید مقرر (زمان برگرداندن قرض)، متناسب با تورم تحقق یافته در آن فاصله زمانی (مدت قرض)، مثل قدرت خرید را بپردازد. 👈بنابراین، بهره از پیش تعیین شده خصوصا بهره وامها و اعتبارات بانکی، که نوعا چنان تعیین می شود که چند درصد بیشتر از تورم تحقق یافته باشد، مجاز نیست و ربا خواهد بود 🖋حجت الاسلام موسويان،عضو شوراي فقهي بورس http://yon.ir/Qp958 @quranpuyan
💫اِلهى فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَ بِالْخَيْرِ عَوَّاداً ✨خدایا تو بر ما به فضل خويش بخشنده باش، و به نيكويى بازگردنده! https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ لا اُحِبُّ الآفِلینَ"(من غروب کنندگان را دوست ندارم!) بی نور شوندگان، به تاریکی روندگان چنگی به دلم نمی زنند، روح و جانم را جذب نمی کنند. نوری می خواهم که همواره از آنم باشد. نوری جاودانه از جنس وجود که از درونم فَوَران زَنَد و تمامیت هستی را در بر گیرد. دیر زمانی است که نورهای موضعی، نورهای لحظه ای و گهگاهی را رها کرده ام. عجب زیبا می رود این خلیل(ع) خدا. او "آفلین" را دوست ندارد. آفرین. چنین سالکی با قاعده ی "نه این است و نه آن" سیر می کند. او به دام هیچ نوری نمی افتد. زیرا آنچه که او را ارضا می کند، نوری فراتر از ذهن و برداشت های اوست. یک "حنیف" اینگونه است. تحت هیچ عنوان توجه از "یگانه ی بی همتا" بر نمی گیرد. و نیک می داند که نور الانوار، آن عظمت لایتناهی، از درون اوست که فَوَران می زند. چنین کسی این آیه را به خوبی نوش کرده است؛ "وَاعلَمُوا اَنَّ اللهَ یَحُولُ بَینَ المَرءِ و قَلبِهِ"( بدانید که خدا بین آدمی و قلبش است!) برگرفته از سایت مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
وظیفه ما نسبت به قرآن چیست؟ «تلاوت قرآنی مطلوب است که انسان با بخواند و کلمات الهی را بفهمد که به نظرما می شود . اگر انسان لغت عربی را بلد باشد و آنچه را هم که بلد نیست، به ترجمه مراجعه کند و درهمان تدبر کند ، دوبار ، سه بار، پنج بارکه بخواند ، انسان فهم و انشراح ذهنی نسبت به مضمون آیه پیدا می کند که با بیان دیگری حاصل نمی شود . بیشتر با حاصل می شود.» آيت الله خامنه اي https://eitaa.com/quranpuyan
💢💢با توجه به اختلالاتي كه در برخي برنامه هاي مشابه در چند روز اخير پيش امده است، اگر در ميان دوستان و آشنايان شما،افرادي علاقه مند به ثبت نام در دوره مجازي روش فهم قران بودند اما دسترسي به تلگرام ندارند لطفا ثبت نام را برايشان ارسال فرماييد🙏 https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 💢💢 ثبت نام فقط امروز 9 اردي بهشت مي باشد.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ 🔸فراز اول سوره  ♻️نکات: 1)کوه طور(محل اغاز وحی و رسالت حضرت موسی ) 10بار در قران ذکر شده است. 2)پیش از این در سوره های واقعه (وقعت الواقعه) مرسلات (انما توعدون لواقع) معارج(سال سائل بعذاب واقع) نیز به وقوع حتمی قیامت و عذاب اخروی مکذبین اشاره شده بود. 3)در سوره معارج هم به دفع نشدن عذاب تاکید شده بود.للکافرین لیس له دافع.در سوره طور هم ماله من دافع امده است.(فقط در همین دو سوره این لفظ امده) آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیات ۵مرحله نخست دعوت پيامبر با توجه به سوره ها و (نذير،بشير،نذيرمبين و..)،بخشي از ارايه آقاي سيد كاظم فرهنگ در دوره آموزشي روش مطالعه و فهم بهتر قران كريم @quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ◀️منع از و در قران : 🔶وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا ﴿۳۷﴾سوره اسراء 🔸انصاریان: و در زمین، با و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی [با قدم هایت] زمین را بشکافی، و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران ؟ و در قران رابطه با چیست؟ مسأله ی 573- اگر پولى را كه قرض كرده به هنگام پرداخت ارزشش كم تر يا بيشتر شده باشد در صورت اول همان را بايد با جبران خسارت بپردازد، و در صورت دوم عكس صورت اول است، كه بايد همان مبلغ را نسبت به ارزش يوم الاداء بپردازد، زيرا آن چه را گرفته ارزش است گرچه نماينده اش اسكناس و يا چيز ديگرى باشد. ، زيرا چيزى كه داده در اصل ارزش بوده و اسكناس نماينده و حواله اى از ارزش است و بس، و نيز در زمينه ى عكسش بايد تورمش جبران گردد.  مسأله ی 574- تمامى كلاه هاى- به اصطلاح- شرعى! در ربا و غير ربا شرعاً ممنوع است، و شرعى كه هرگونه كلاه گذارى و كلاه بردارى را ممنوع كرده چگونه ممكن است خودش در باب ربا- كه بدترين مفت خوارى ظالمانه ى ناهنجار است- با كلاه شرعى! آن را اجازه دهد، و آيا اين كلاه هاى شرعى خطر خانمان سوز ربا را از بين مى برد؟ آيه ى مباركه «و أنْ لَيْسَ لِلإنْسانِ إلّا ما سَعى » (سوره ى نجم، آيه ى 39) نهايتاً حق شايسته را در برابر كوشش هاى مناسب با آن حق دانسته، و به استثناى بخشش ها و پرداخت هايى كه در جاهاى مقرر واجب يا مستحب است، مفت خوارى در هر معامله اى را محكوم دانسته است مسأله ی 575- اگر در پيمانه و وزن شرط است كه يكى بر ديگرى فزونى نيابد، كه اگر از يك جنس و يا از يك اصل باشند و پيمانه يا وزن يكى بر ديگرى فزونى يابد ربا و حرام است، اين جا مقصود فزونى ارزشى است و نه تنها اندازه ى پيمانه و وزن مال، و اختصاص پيمانه و وزن به اين جريان از اين باب است كه اين دو از نمودهاى مشخص براى برابرى يا نابرابرى دو جنس مورد داد و ستد مى باشند.  ما با دقت در احاديث ربا، بر محور آيات ربا، به خوبى دريافته ايم كه ربا تنها مفت خوارى و زياده از حق گرفتن يا دادن است و ديگر هيچ، چه مورد معامله مكيل يا موزون باشد يا نباشد.  بخشی از نظرات آیت اله صادقی تهرانی در خصوص ربا http://yon.ir/Qp958 @quranpuyan
🍃 نسیم صبح را گفتم تو با او جانبی داری کز آن جانب که او باشد صبا عنبر‌فشان آید #سعدی سلام صبح دولتتان بیدار خورشید روزگارتان درخشان @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ هيچ كس ،بار گناه شخصی دیگر را بر نمیدارد آیه ای که در این عنوان بدان اشاره میشود پنج بار در قرآن ذکر شده که ترجمه و بخش کوتاهی از تفسیر المیزان در خصوص آیه ی ذیل الذکر بیان میشود 🌺 سوره ی انعام -۱۶۵ قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ فولادوند: ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﺑﺠﻮﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺑﺮ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ﮔﻨﺎﻫﻰ] ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺎﺭﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺑﺎﺭ [ﮔﻨﺎﻩ] ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ تفسیر المیزان: ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﻧﻔﺲ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻗﻬﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ. 🌸🍃سوره هایی که فراز ولا تزر وازره وزر اخری در آنها بیان شده: 🔻انعام ۱۶۴ 🔻اسراء ۱۵ 🔻فاطر ۱۸ 🔻زمر ۷ 🔻نجم ۳۸ مهرداد پورشهاب yon.ir/Ww2Ds 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan