eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که دوست خود روش بنده پروری داند حافظ سلام صبحتان متبرک به الطاف خداوند @quranpuyan
📖 ؟ سوره يونس آيه ۶۲ :  أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشيد که دوستان خدا هرگز هيچ ترسی و هيچ حسرت و اندوهی در دل آنها نيست. بدانيد ياران پروردگار    نباشند بر ترس و انده دچار It should be known, verily on the Devoted Friends of Allah there is no fear, nor shall they grieve. https://eitaa.com/quranpuyan
👈👈اگر مايليد كه: ☘️هنگام خواندن قران ،آیات خدا را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘️هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنباط کنید ☘️چگونگی روند تحول خطابها و عتابهای قران با مخاطبان عصر نزول اعم از کافران،مسلمانان و اهل کتاب را دریابيد شما را به حضور در دوره آموزشي" روش فهم ساده قران"توصیه می کنیم. اطلاعات بيشر در كانال زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيت الله طالقاني:قران،براي و تفكر است نه صرفا تيمن و تبرك و مجالس عزا.گلايه از برخي مذهبي ها كه از جلسات قران،انتقاد كردند.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ 🔸فراز اول سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالطُّورِ {1} سوگند به طور   وَكِتَابٍ مَّسْطُورٍ {2} و كتابى نگاشته شده  {فِي رَقٍّ مَّنشُورٍ {3} در طومارى(پوستی نازک) گسترده  وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ {4} سوگند به آن خانه آباد [خدا]  وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ {5} سوگند به بام بلند [آسمان]  وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ {6} و آن درياى سرشار [و افروخته]  إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ {7} كه عذاب پروردگارت واقع شدنى است   مَا لَهُ مِن دَافِعٍ {8} آن را هيچ بازدارنده اى نيست  💢عصاره فراز آیات (۸-۱) : سوگند به مکانهاو پدیده های طبیعی مقدس و عظیم،عذاب خدا قطعی و ناگزیر است  آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅ در کلام امام خمینی (ره) 👈اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود إلي الابَد. مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته اند 😔، و تحت لواي ديگران درآمده اند. هر مقداري كه شما عمل كرديد به قرآن ، زير پرچمش رفتيد .پرچم قرآن اين نيست كه پرچم هاي ديگران هستند ، پرچم قرآن به قرآن است. اين قرآن است كه مي كند ما را به مقاصد عاليه اي كه در باطن ذاتمان توجه به او هست ، و خودمان نمي دانيم. صحبفه امام جلد17ص433 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ♦️اجتناب از و جزو وصاياي لقمان حكيم به فرزندش نيز بوده است كه خداوند در سوره لقمان بيان كرده است: 🔶وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۱۸﴾ 🔶" (پسرم!) با بي اعتنائي از مردم روي مگردان، و مغرورانه بر زمين راه مرو كه خداوند هيچ را دوست ندارد . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران ؟ و در قران رابطه با چیست؟ ♦️ب. مبنای حقیقی و اقتصادی: شرایط تورمی دهه های اخیر در کشورهای اسلامی این گرایش را در میان برخی از فقها پدید آورد که به مساله پول، نه به صورت نگرش عرفی تسامحی، بلکه به صورت موضوعی تخصصی نگاه کنند و تحولات آن را نه تنها ناشی از تغییرات طبیعی بازار، بلکه عمدتا ناشی از سیاستهای پولی انبساطی دولتمردان و مسئولان بانکهای مرکزی بدانند در نتیجه، معتقدند کسی که به دیگری مبلغ یک هزار تومان قرض می دهد، در حقیقت با این رقم نمادی، قدرت خریدی را منتقل می کند و قرض کننده در سررسید مقرر بایستی مثل آن قدرت خرید را برگرداند.  👈و در مقام عمل معتقدند که قرض دهنده و قرض کننده حق ندارند قبل از سررسید روی رقم خاصی توافق کنند، بلکه باید صبر کنند و در پایان مدت، متناسب با تورم تحقق یافته، به قدری به مبلغ اسمی اضافه کنند که کاهش قدرت خرید آن جبران گردد گرفتن هر زیاده دیگری ربا و حرام خواهد بود. ⬅️برخی فقها، بین تورمهای ناشی از تحولات حقیقی اقتصاد و تحولات ناشی از سیاست انبساطی پولی تفکیک کرده، تنها جبران کاهش ارزش پول ناشی از سیاست پولی را مجاز می دانند. ⬅️گروه دیگری از فقها، بین سررسیدهای مورد توافق و سررسیدهای معوقه تفصیل داده، معتقدند که اگر بدهکار در سررسید مقرر بدهی خود را بپردازد نیازی به جبران کاهش ارزش پول نیست، اما اگر بازپرداخت به تعویق افتد لازم است جبران گردد. ⬅️و گروه دیگری بین سررسیدهای کوتاه مدت چند ماهه یا یک ساله که تورم انتظاری قابل پیش بینی است، و سررسیدهای بلند مدت یا دیون بدون سررسید مانند مهریه فرق گذاشته، معتقدند که در دسته اول نیازی به جبران کاهش ارزش پول نیست ولی در دسته دوم و سوم باید جبران شود ✴️روشن است که در بحث کاهش ارزش پول، هر مبنای فقهی را که اتخاذ کنیم مجوزی برای گرفتن «بهره »، خصوصا «بهره بانکی »، نخواهد شد. چرا که حتی در حدی ترین مبنای فقهی، که معتقدند هرگونه کاهش ارزش پول قابل جبران است، می گویند قرض دهنده حق ندارد حین قرارداد زیاده ای را شرط کند; بلکه باید صبر کنند و قرض گیرنده در سررسید مقرر (زمان برگرداندن قرض)، متناسب با تورم تحقق یافته در آن فاصله زمانی (مدت قرض)، مثل قدرت خرید را بپردازد. 👈بنابراین، بهره از پیش تعیین شده خصوصا بهره وامها و اعتبارات بانکی، که نوعا چنان تعیین می شود که چند درصد بیشتر از تورم تحقق یافته باشد، مجاز نیست و ربا خواهد بود 🖋حجت الاسلام موسويان،عضو شوراي فقهي بورس http://yon.ir/Qp958 @quranpuyan
💫اِلهى فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَ بِالْخَيْرِ عَوَّاداً ✨خدایا تو بر ما به فضل خويش بخشنده باش، و به نيكويى بازگردنده! https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ لا اُحِبُّ الآفِلینَ"(من غروب کنندگان را دوست ندارم!) بی نور شوندگان، به تاریکی روندگان چنگی به دلم نمی زنند، روح و جانم را جذب نمی کنند. نوری می خواهم که همواره از آنم باشد. نوری جاودانه از جنس وجود که از درونم فَوَران زَنَد و تمامیت هستی را در بر گیرد. دیر زمانی است که نورهای موضعی، نورهای لحظه ای و گهگاهی را رها کرده ام. عجب زیبا می رود این خلیل(ع) خدا. او "آفلین" را دوست ندارد. آفرین. چنین سالکی با قاعده ی "نه این است و نه آن" سیر می کند. او به دام هیچ نوری نمی افتد. زیرا آنچه که او را ارضا می کند، نوری فراتر از ذهن و برداشت های اوست. یک "حنیف" اینگونه است. تحت هیچ عنوان توجه از "یگانه ی بی همتا" بر نمی گیرد. و نیک می داند که نور الانوار، آن عظمت لایتناهی، از درون اوست که فَوَران می زند. چنین کسی این آیه را به خوبی نوش کرده است؛ "وَاعلَمُوا اَنَّ اللهَ یَحُولُ بَینَ المَرءِ و قَلبِهِ"( بدانید که خدا بین آدمی و قلبش است!) برگرفته از سایت مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
وظیفه ما نسبت به قرآن چیست؟ «تلاوت قرآنی مطلوب است که انسان با بخواند و کلمات الهی را بفهمد که به نظرما می شود . اگر انسان لغت عربی را بلد باشد و آنچه را هم که بلد نیست، به ترجمه مراجعه کند و درهمان تدبر کند ، دوبار ، سه بار، پنج بارکه بخواند ، انسان فهم و انشراح ذهنی نسبت به مضمون آیه پیدا می کند که با بیان دیگری حاصل نمی شود . بیشتر با حاصل می شود.» آيت الله خامنه اي https://eitaa.com/quranpuyan
💢💢با توجه به اختلالاتي كه در برخي برنامه هاي مشابه در چند روز اخير پيش امده است، اگر در ميان دوستان و آشنايان شما،افرادي علاقه مند به ثبت نام در دوره مجازي روش فهم قران بودند اما دسترسي به تلگرام ندارند لطفا ثبت نام را برايشان ارسال فرماييد🙏 https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 💢💢 ثبت نام فقط امروز 9 اردي بهشت مي باشد.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ 🔸فراز اول سوره  ♻️نکات: 1)کوه طور(محل اغاز وحی و رسالت حضرت موسی ) 10بار در قران ذکر شده است. 2)پیش از این در سوره های واقعه (وقعت الواقعه) مرسلات (انما توعدون لواقع) معارج(سال سائل بعذاب واقع) نیز به وقوع حتمی قیامت و عذاب اخروی مکذبین اشاره شده بود. 3)در سوره معارج هم به دفع نشدن عذاب تاکید شده بود.للکافرین لیس له دافع.در سوره طور هم ماله من دافع امده است.(فقط در همین دو سوره این لفظ امده) آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیات ۵مرحله نخست دعوت پيامبر با توجه به سوره ها و (نذير،بشير،نذيرمبين و..)،بخشي از ارايه آقاي سيد كاظم فرهنگ در دوره آموزشي روش مطالعه و فهم بهتر قران كريم @quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ◀️منع از و در قران : 🔶وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا ﴿۳۷﴾سوره اسراء 🔸انصاریان: و در زمین، با و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی [با قدم هایت] زمین را بشکافی، و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران ؟ و در قران رابطه با چیست؟ مسأله ی 573- اگر پولى را كه قرض كرده به هنگام پرداخت ارزشش كم تر يا بيشتر شده باشد در صورت اول همان را بايد با جبران خسارت بپردازد، و در صورت دوم عكس صورت اول است، كه بايد همان مبلغ را نسبت به ارزش يوم الاداء بپردازد، زيرا آن چه را گرفته ارزش است گرچه نماينده اش اسكناس و يا چيز ديگرى باشد. ، زيرا چيزى كه داده در اصل ارزش بوده و اسكناس نماينده و حواله اى از ارزش است و بس، و نيز در زمينه ى عكسش بايد تورمش جبران گردد.  مسأله ی 574- تمامى كلاه هاى- به اصطلاح- شرعى! در ربا و غير ربا شرعاً ممنوع است، و شرعى كه هرگونه كلاه گذارى و كلاه بردارى را ممنوع كرده چگونه ممكن است خودش در باب ربا- كه بدترين مفت خوارى ظالمانه ى ناهنجار است- با كلاه شرعى! آن را اجازه دهد، و آيا اين كلاه هاى شرعى خطر خانمان سوز ربا را از بين مى برد؟ آيه ى مباركه «و أنْ لَيْسَ لِلإنْسانِ إلّا ما سَعى » (سوره ى نجم، آيه ى 39) نهايتاً حق شايسته را در برابر كوشش هاى مناسب با آن حق دانسته، و به استثناى بخشش ها و پرداخت هايى كه در جاهاى مقرر واجب يا مستحب است، مفت خوارى در هر معامله اى را محكوم دانسته است مسأله ی 575- اگر در پيمانه و وزن شرط است كه يكى بر ديگرى فزونى نيابد، كه اگر از يك جنس و يا از يك اصل باشند و پيمانه يا وزن يكى بر ديگرى فزونى يابد ربا و حرام است، اين جا مقصود فزونى ارزشى است و نه تنها اندازه ى پيمانه و وزن مال، و اختصاص پيمانه و وزن به اين جريان از اين باب است كه اين دو از نمودهاى مشخص براى برابرى يا نابرابرى دو جنس مورد داد و ستد مى باشند.  ما با دقت در احاديث ربا، بر محور آيات ربا، به خوبى دريافته ايم كه ربا تنها مفت خوارى و زياده از حق گرفتن يا دادن است و ديگر هيچ، چه مورد معامله مكيل يا موزون باشد يا نباشد.  بخشی از نظرات آیت اله صادقی تهرانی در خصوص ربا http://yon.ir/Qp958 @quranpuyan
🍃 نسیم صبح را گفتم تو با او جانبی داری کز آن جانب که او باشد صبا عنبر‌فشان آید #سعدی سلام صبح دولتتان بیدار خورشید روزگارتان درخشان @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ هيچ كس ،بار گناه شخصی دیگر را بر نمیدارد آیه ای که در این عنوان بدان اشاره میشود پنج بار در قرآن ذکر شده که ترجمه و بخش کوتاهی از تفسیر المیزان در خصوص آیه ی ذیل الذکر بیان میشود 🌺 سوره ی انعام -۱۶۵ قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ فولادوند: ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﺑﺠﻮﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺑﺮ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ﮔﻨﺎﻫﻰ] ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺎﺭﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺑﺎﺭ [ﮔﻨﺎﻩ] ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ تفسیر المیزان: ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﻧﻔﺲ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻗﻬﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ. 🌸🍃سوره هایی که فراز ولا تزر وازره وزر اخری در آنها بیان شده: 🔻انعام ۱۶۴ 🔻اسراء ۱۵ 🔻فاطر ۱۸ 🔻زمر ۷ 🔻نجم ۳۸ مهرداد پورشهاب yon.ir/Ww2Ds 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅در #نمایشگاه_کتاب تهران،از 4 تا 14 اردی بهشت، کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را میتوانید از غرفه نشر #علویون خریداری نمایید. ادرس: شبستان #مصلای تهران،راهرو 23،غرفه 13
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبرو فهم سوره : نكات و پرسش هاي سوره طور، منظور از دو عذاب در آيات آخر سوره طور چيست؟ 🔸فراز دوم سوره يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاء مَوْرًا {9} روزى كه آسمان سخت در تب و تاب افتد(از حرکت منظم خود منحرف شود)   وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا {10} و كوهها [جمله] به حركت درآيند فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ {11} پس واى بر تكذيب كنندگان در آن روز  الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ {12} آنان كه به ياوه سرگرمند  يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ دَعًّا {13} روزى كه به سوى آتش جهنم كشيده مى شوند [چه] كشيدنى هَذِهِ النَّارُ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ {14} [و به آنان گويند] اين همان آتشى است كه دروغش مى پنداشتيد  أَفَسِحْرٌ هَذَا أَمْ أَنتُمْ لَا تُبْصِرُونَ {15} آيا اين افسون است يا شما [درست] نمى بينيد  اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاء عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ {16} به آن درآييد خواه صبرکنید يا نکنيد به حال شما يكسان است تنها به آنچه مى كرديد مجازات مى يابيد  💢عصاره فراز آیات (16-9): مکذبان عذاب اخروی،در قیامت که با حوادث عجیب و عظیمی همراه است،در اتش عذاب میشوند. آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
همایش استاد مطهری و مطالعات قرآنی معاصر پنج شنبه 12 اردیبهشت 9 الی 17 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران،اتوبان کردستان، نبش خیابان 64 غربی(دکتر آیینه وند ) حضور برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان است 🍀🍀 @ihcsir
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شانزدهم ♦️ و در قرآن 🔶 الم تر الى الّذين يزكون انفسهم بل اللّه يزكى من يشاء و لا يظلمون فتيلا(49) سوره نساء 🔶مگر آن كسان را خود را به عنوان پاكى ستايند، نمى بينى با اين كه خداى تعالى است كه هر كس را بخواهد پاك و تزكيه مى كند، و احدى در اين كار استقلال ندارد، و مردم حتى يك خردل ستم نمى شوند (49)سوره نساء 👈راغب در مفردات ميگويد:اين قسم از تزكيه درباره خويشتن و اين كه كسى خود را مذموم است، و خداى تعالى از آن نهى كرده مى فرمايد: (لا تزكوا انفسكم )، و نهى خداى تعالى از اين قسم تزكيه، خود نوعى تاءديب بندگان است، چون مدح كردن انسان از خود، هم از نظر عقل و هم از نظر شرع قبيح است، 🔷و به همين جهت وقتى از حكيمى پرسيدند آن چه عملى است كه با اين كه حق است زشت است ؟ گفت : اين كه كسى خود را به كمالى كه دارد كند، اين گفتار راغب بود 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از احکام اقتصادی قران ؟ و در قران رابطه با چیست؟ با توجه به مباحث ارایه شده در خصوص ربا،میتوان نکات زیر را برشمرد: ✅1- معنی لغوی ربا،زیادی است.در تفسیر فرقان به مفت خواری تعبیر شده است. لذازیاده طلب کردن در قرض و کسب درامد بیشتر از این طریق بدون هیچ گونه کارو تلاش مفید،ربا محسوب شده و حرام است. ✅2-با توجه به موضوع تورم وکاهش ارزش پول در طول زمان بویژه در شرایط کشور ما،و با ملاحظه اینکه فرد قرض دهنده هم نباید دچار ضرر شود تا انگیزه افراد جامعه به سنت قرض الحسنه کاهش نیابد ،برخی فقها حفظ ارزش پول قرض داده شده در زمان ادای قرض را مجاز دانسته اند که منطقی نیز میباشد. یعنی اگر فردی پولی قرض داد و در زمان باز پس گیری آن،به میزان ارزش واقعی آن یا همان معادل قدرت خرید در ان زمان را طلب کند،مشمول ربا نیست.اما زیاده از این مقدار،ربا محسوب میشود.  ✅3-به نظر میرسد با توجه به وجود ملاکهاو شاخص های مختلف مالی و اقتصادی،می توان نرخ تورم رسمی کشور را برای فاصله زمانی قرض گرفتن و پس دادن استخراج و مابه تفاوت ناشی از آنها جهت جبران ارزش واقعی پول در زمان قرض را محاسبه کرد.(هر چند برخی افراد به جهت رهایی از این مسئله ،پول خود را بصورت سکه طلا یا دلار قرض داده و در زمان پس گرفتن هم همان مقدار را دریافت میکنند.) هم اکنون مطابق رویه ای که سالهای طولانی در قراردادهای دولتی اعمال شده و میشود،چنانچه مدت انجام کار ،بیش از سه ماه باشد،دولت رقم قرار داد را براساس درصد افزایش شاخصهای تورم دوره های سه ماهه نسبت به زمان عقد قرارداد، تعدیل می نماید.که این مبنا میتواند در پرداخت قرض های طولانی مدت اشخاص حقیقی و موسسات مالی استفاده شود. ✅4-با رشد جمعیت و تنوع کسب و کارها،وجود بنگاههایی که با ارایه خدماتی،پول پول داران را به پول خواهان و وام گیرندگان برسانند ضرورت پیدا کرده و افراد نمی توانند صرفا از دوستان و آشنایان خود نیازهای زندگی یا سرمایه گذاری خود را تامین کنند. بنابراین به نظر میرسد این موسسات علاوه بر مقدار تورم ،میتوانند هزینه ای بعنوان کارمزد جهت جبران هزینه های اداره خود نیز از مشتریان دریافت کنند کهبه نظر برخی فقها نیز مجاز بوده و ربا محسوب نمیشود.اما زیاده از این مقدار شرط کردن در هنگام وام دادن ،محل اشکال است. ✅5-برخی فقها بین قرض گرفتن جهت تامین مایحتاج زندگی و قرض گرفتن جهت تولید وسرمایه گذاری،تفاوت قایل شده و در نوع دوم ،زیاده خواستن و دریافت بخشی از سود سرمایه گذاری توسط قرض دهنده را مجاز دانسته اند. سید کاظم فرهنگ✨✨✨ پایان http://yon.ir/Qp958 @quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ ارزُقني رِزقا حَلالاً يَكفيني بار خدايا! روزى حلالى نصيبم كن كه در حدّ كفايت من باشد. امام باقر (ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن کریم 🔰نکوهش از نماز با حالت بی حالی و کسالت - نکوهش از نماز ریایی 💫انَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلًا ﴿۱۴۲﴾ 📚تفسیر فرقان:اينجا "قاموا الى الصلاة" و نه "اقاموا الصلاة" خود دليل است بر اينكه نمازى كه بر پا نشود بلكه تنها بسوى آن رهسپار گردى و در حال كسالت و خود نمائى باشد، خود زمين زدن نماز است و نه بپاداشتن آن، كه اين زمين زدن نماز خود اهانتى به مقام مقدس حضرت حق و ناچيز گرفتن بندگى در برابر او مى باشد بلكه از ترك نماز هم بدتر است. 💢اين آيه در مورد كسانى است كه به حالت كراهت و كسالت نماز مى خوانند و يا نماز مى خوانند تا مردم ببينند، ولى كسى كه در حال بيمارى و يا كسالت بدنى خود را براى نماز آماده مى كند، اين آماده كردن و بر طرف نمودن كسالت خود عبادات است زيرا ميل او به نماز زياد مى باشد، با اينكه حال مساعدى هم ندارد، ولى كسى كه حال مساعدى دارد و خود را به بى حالى مى زند از منافقين است. https://goo.gl/oE5qgc https://eitaa.com/quranpuyan