#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوششم
تمرین هفدهم
#حرص_طمع
◀️امام على علیه السلام:
🔶الطَّمَعُ رِقٌّ، الیَأسُ عِتقٌ "
♦️ #طمع، بندگى است و چشمِ #طمع برکندن، آزادى
📗غرر الحکم حدیث 126 ـ 127
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹در نمايشگاه قرآن؛ در #غرفهقرآنپويان پذيراي شما هستيم با: 1- ثبت نام در دوره #ششم_آموزش مجازی روش مطالعه و فهم قرآن
2- فروش کتاب "مبانی و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" و فایل دیجیتال آن
3- فروش کتاب "پیامهایی از 30 جزء قرآن " و نسخه دیجیتالی
4- نصب رایگان اخرین نسخه اپلیکیشن اندرویدی #تنزیل
5- فروش لوح فشرده جلسات دوره آموزش حضوری
6-بسته آموزشی فهم قران با تخخیف ویژه:شامل کتاب و لوح فشرده جلسات دوره آموزش حضوری روش مطالعه و فهم قرآن
7-عرضه رایگان فایلهای ورد،اکسل و پی دی اف سوره های قرآن به ترتیب نزول با ترجمه استادفولادوند
🔰کلیه محصولات فوق با #تخفیف 10تا 30 درصدی ارایه میشود. 8-شركت در مسابقه و #قرعهكشي روزانه مكان غرفه:انتهاي شبستان، #مقابلدرب86
🌺 #وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
🍃#نماز و #احكام آن در #قرآن و روایات
✅قصر نماز در حالت #خوف و #ترس،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟
نماز مسافر در قران- ایا ایه 101 سوره نسا منحصر به #نماز خوف است؟
تفسیر احسن الحدیث در ذیل ایه 101 سوره نسا اینگونه بیان نموده است که:
"ﺿﺮﺏ ﺩﺭ ﺍﺭﺽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ #ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ، ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﻭ ﺭﻛﻌﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻯ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﻛﻌﺘﻰ ﺍﺳﺖ، ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺻﻠﺎﺓ ﺧﻮﻑ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺼﺮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻧﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ،
ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺷﺎﻓﻌﻰ ﺣﻜﻢ ﺑﺎﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺻﺮﻳﺢ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻳﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﻗﺼﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻬﻰ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﻗﺼﺮ ﺻﻠﻮﺓ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺭ ﺻﻠﻮﺓ ﺧﻮﻑ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪﻩ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﻄﻠﻖ ﺳﻔﺮ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻟﻮ ﺧﻮﻑ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ
ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﻗﺼﺮ ﺑﻨﺺ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺻﻠﻮﺓ ﺧﻮﻑ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺇِﻥْ ﺧِﻔْﺘُﻢْ ﺃَﻥْ ﻳَﻔْﺘِﻨَﻜُﻢُ... ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻣﻦ ﺑﻨﺺ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ
http://yon.ir/Qp268
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_افتتاح
🔶اَللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْرا عَزِیزا وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحا یسِیرا وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْك سُلْطَانا نَصِیرا
🔶 اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَك وَ سُنَّةَ نَبِیك حَتَّی لا یسْتَخْفِی بِشَیءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ
أَحَدٍ مِنَ الْخَلْق
🔶ِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیك فِی دَوْلَةٍ كرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ
🔶وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَی طَاعَتِك وَ الْقَادَةِ إِلَی سَبِیلِك وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كرَامَةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ.
💫خدایا عزیزش بدار، و به دیگران توسط او عزّت بده و یاریاش كن. و به دیگران از سوی او یاری ده یاریاش ده؛ یاری پیروزمندانه و بر پیروزیش با پیروزی آسان، و از پیش خود برای او سلطنتی پیروزی آفرین قرار ده.
💫خدایا به وسیله او دینت و روش پیامبرت را آشكار كن، تا چیزی از حق، از ترس احدی از مردم پنهان نماند. خدایا به سوی تو مشتاقیم
💫 برای یافتن دولت كریمهای كه اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی، و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازی،
💫 و ما را در آن دولت از دعوتكنندگان به سوی طاعتت، و رهبران به سوی راهت قرار دهی، و كرامت دنیا و آخرت را از بركت آن روزیمان فرمایی
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #نهم ماه مبارک رمضان
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ
🔹وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ
🔹وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ
🔸خدایا! در این روز بهرهای از رحمت بیکرانت برایم قرار ده.
🔸و به نشانههای درخشانت راهنماییام فرما
🔸و به خشنودی همهجانبهات رهنمونم باش. به حق دوستی و محبتت ای آرزوی مشتاقان!»
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://eitaa.com/quranpuyan
#نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز نهم ماه رمضان: جزء #نهم
قسمت اول
1⃣ پس از مطالعه داستان اقوام گذشته در نيمه اول سوره #اعراف ,در جزء نهم به زندگي حضرت موسي(ع) و پيمان شكني قومش مي رسيم.
جزئياتي از داستان حضرت #موسي(ع) كه در جزء نهم بيان شده است:
۱- موسي و #فرعون و ارائه معجزات
۲- تهمت فرعون و دعوت از ساحران براي مبارزه با حضرت موسي
۳- دوران تولد حضرت موسي و ساحران و عاقبت خير آنها
۴- نزول بلاهاي گوناگون بر فرعونيان , طوفان ,ملخ , آفت گياهي , قورباغه و خون.
۵- نجات بني اسرائيل از چنگ فرعون و غرق شدن فرعونيان.
۶- كوه طور و نمايندگان بني اسرائيل در كوه طور
۷- جانشين شدن هارون و آيه "و واعَـدنا موسي ثلاثين ليلة "
۸- گوساله پرستي بني اسرائيل با راهنمايي سامري
۹- برگشت حضرت موسي از كوه طور به حال غضب
۱۰- نعمت هاي خداوند در بيابان بر قوم سرگردان بني اسرائيل, مانند نمايان شدن چشمه آب و غذاي
"مَنَّ و سَلوي"
۱۱- نافرماني قوم بني اسرائيل از حضرت موسي در قضيۀ ورودشان به بيت المقدس.
۱۲- ماهيگيري روز شنبه و نجات قومي كه امر به معروف و نهي از منكرمي كردند و گرفتار شدن جمعي كه سكوت اختيار كرده بودند و عذاب طغيانگران.
2⃣ داستان #بلعم باعورا در آيه ۱۷۵,
مقايسه اي بين عاقبت ساحران و بلعم باعورا:
الف- ساحران كه عمري در كفر بسر مي بردند مشمول رحمت خداوندي شدند و درمقابل تهديدات فرعون, ايمان خود را به پروردگار نشان دادند, تا آنجا كه به گفته مفسر بزرگ مرحوم طبرسي صبحگاه كافر و ساحربودند و شامگاه شهيدان نيكوكار راه حق
ب - هنگاميكه فرعون آنها را به كشتن تهديد كرد و گفت دست و پاي شما را خلاف يكديگر قطع مي كنم و سپس به دار مي آويزم, آنها بدون هيچ ترسي گفتند اگر ما را بكشي بسوي خدا برمي گرديم و اميدواريم خداوند گناهان ما را ببخشد.( آيه ۴۹ تا ۵۱ سوره شعرا)
ج- خداوند در آيه ۱۷۵ و ۱۷۶ سوره اعراف در مورد #بلعم_ باعورا مي فرمايد آيات خود را به او داديم ولي او از گمراهان شد و به دنيا گرائيد و آرزوهاي خود را دنبال كرد و در ادامه نيز خداوند او را به سگ تشبيه مي كند.
3⃣ در آيات پاياني سوره اعراف خداوند به #سكوت هنگام شنيدن تلاوت #قرآن دعوت مي نمايد و اين ادب را به ما
مي آموزد كه در اين هنگام به دقت گوش دهيم.👉
4⃣ سوره #انفال
سوره اَنفال بعد از جنگ بدر نازل شده است و با ذكر الطاف خدا به مسلمانان در جنگ بدر, روحيه شكرگزاري را تقويت مي نمايد.
از مطالب اين سوره: اخبار جنگ بدر, جهاد, هجرت, اَنفال و غنائم جنگي, خمس, احكام اسيران جنگي و
هجرت پيامبر(ص) در ليلة المبيت است.
۱) در آيه اول اين سوره خداوند در مورد انفال مي فرمايد بگو انفال مخصوص خدا و پيامبران است. انفال به همۀ اموالي (بهره هاي جنگي )كه مالك خصوصي ندارد ومتعلق به حكومت اسلامي است گفته مي شود.مثل بيشه زارها ,جنگل ها ,دره ها ,سرزمين هاي موات و غيره كه در مسير منافع مسلمين مصرف مي گردد.
۲) خداوند در آيات ۲ تا ۴ سوره انفال در مورد صفات مؤمنان واقعي مي فرمايد:
الف- احساس مسئوليت- هر وقت نام خدا برده مي شود, دلهاي آنان به خاطر احساس مسئوليت درپيشگاهش ترسان مي گردد.
ب- حركت در مسير تكامل- هنگاميكه آيات خدا بر آنها خوانده شود بر ايمان آنها افزوده مي شود.
ج- توكل به خدا- تنها بر پروردگارشان توكل مي كنند.
ه- رابطه با خدا- نماز بپا مي دارند.
و- رابطه با مردم- از آنچه خدا به آنها روزي داده است انفاق مي كنند.
جهت مطالعه سایر نکات جزء نهم به لینک زیر مراجعه نمایید.👇
http://yon.ir/Qp222
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز نهم ماه رمضان: جزء #نهم
قسمت دوم
آیات ۴۰-۱ سوره #انفال در جزء نهم قرار دارد. در این سوره به ریشه های وقوع جنگ بدر اشاره شده است.
با تامل در این ایات و نیز ماجرای تاریخی جنگ #بدر ،مشخص میشود که این جنگ ،یک جنگ تهاجمی توسط مسلمانان نبوده بلکه جنگی دفاعی در برابر ظلم های مشرکان مکه و غارت اموال مسلمانان مهاجر و حمل انها به مصر در قالب کاروان تجاری ابوسفیان بوده است:
ایات مربوطه را مرور میکنیم:
وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ ﴿۷﴾
مکارم شیرازی: و (به ياد بياوريد) هنگامي را كه خداوند به شما وعده داد كه يكي از دو گروه (كاروان تجاري قريش يا لشكر آنها) براي شما خواهد بود اما شما دوست ميداشتيد كه كاروان براي شما باشد (و بر آن پيروز شويد) ولي خداوند ميخواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند (لذا شما را با لشگر قريش درگير ساخت).
وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ﴿۳۰﴾
انصاریان: و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است.
وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۳۲﴾
انصاریان: و [یاد کن] هنگامی را که گفتند: خدایا! اگر این [قرآن] همان حقِّ [نازل شده] از نزد توست، پس بر ما سنگ هایی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر ما بیاور!!
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿۳۳﴾
مکارم شیرازی: ولي خداوند، تا تو در ميان آنها هستي آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار ميكنند خدا عذابشان نميكند.
وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۳۴﴾
انصاریان: و چه چیزی مانع آنان است که خدا عذابشان نکند، در حالی که [مردم مؤمن را] از ورود به مسجدالحرام [و عبادت در آن] با آنکه متولّیان آن نیستند، بازمی دارند؛ متولّیانِ [شایسته و واقعیِ] این [مکان مقدس] فقط پرهیزکارانند، ولی بیشتر مشرکان نمی دانند [که تولیت آنجا شایسته آنان نیست.]
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ ﴿۳۶﴾
خرمشاهی: [آن] كافران اموالشان را براى بازداشتن از راه خدا خرج مى كنند، آرى خرجش خواهند كرد آنگاه مايه حسرت آنان مى گردد و سرانجام مغلوب مى گردند، و كافران را در جهنم گرد مى آورند
قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ مَا قَدْ سَلَفَ وَإِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ ﴿۳۸﴾ انصاریان:
به کسانی که کافرند بگو: اگر از کفر خود بازایستند [و به اسلام روی آورند] گناهان [ی چون جنگ با پیامبر و بازداشتن مردم از راه خدا، ومنع کردن مؤمنان از ورود به مسجدالحرام] از آنان بخشیده خواهد شد، واگر [به گناهانشان] بازگردند، بی تردید همان سنت خدا که در رابطه با [عذاب وهلاک] پیشینیان جاری شد [بر آنان نیز جاری می شود.]
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۳۹﴾
انصاریان: و با آنان بجنگید تا هیچ نوع فساد و فتنه [و خونریزی وناامنی] بر جا نماند، و دین [در سراسر گیتی] ویژه خدا شود؛ پس اگر از فتنه بازایستند [با آنان نجنگید] زیرا خدا به آنچه انجام می دهند، بیناست.
سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp6466
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅ با سلام به قراندوستان گرامي
و ارزوي قبولي طاعات و عبادات شما
◀◀ پيرو پيشنهاد يكي از عزيزان خارج از كشور مبني بر #ترجمه برخي پيامها و نكات تدبري قرآن كريم به زبان انگليسي و عربي
گروهي در تلگرام جهت همفكري،هماهنگي و انجام اين مهم تشكيل شده است.
لینک گروه جهت علاقه مندان به #ترجمه مطالب قرآنی
https://t.me/joinchat/Ap5cqRRnKBf6EvexZgsHTg
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #طور:
👈مفهوم آيه وسبح بحمد ربك حين تقوم
وَ سبِّحْ بحَمْدِ رَبِّك حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ الَّيْلِ فَسبِّحْهُ وَ إِدْبَرَ النُّجُومِ
حرف(باء)در جمله(بحمد ربّك)باء مصاحبت است ، و آيه را چنین معنا مى دهد: و پروردگارت را تسبيح گوى ، و او را منزه بدار، اما در حالى تسبيحت مقارن با حمد خدا باشد.
و مراد از جمله(حين تقوم ) به قول بعضى هنگام برخاستن از خوابست .
و بعضى ديگر گفته اند: منظور برخاستن از خواب قيلوله ، يعنى خواب قبل از ظهر است ، و در نتيجه منظور از تسبيح در هنگامى كه از خواب برمى خيزى ، نماز ظهر خواهد بود.
بعضى ديگر گفته اند: مراد از قيام در آيه ، برخاستن از مجلس است ،
بعضى گفته اند: مراد مطلق برخاستن است .
و بعضى ديگر گفته اند: مراد برخاستن براى نماز واجب است .
بعضى هم گفته اند: مراد از آن برخاستن براى هر نماز است .
بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن ، دو ركعت نافله نماز صبح است كه قبل از نماز آن را مى خوانند. و اين هفت قول است كه مرحوم طبرسى آن را نقل كرده .
(ومن اللّيل فسبّحه ) يعنى در پاره اى از شب ، پروردگار خود را تسبيح گوى . و مراد از اين تسبيح نماز شب است . و بعضى هم گفته اند: مراد از آن نماز مغرب و عشاء است .
(و ادبار النّجوم )بعضى گفته اند: مراد از اين جمله ، وقت ادبار نجوم است ، و آن هنگامى است كه ستارگان در اثر روشنى صبح از نظر ناپديد مى شوند، و مراد از تسبيح در اين هنگام دو ركعت نماز مستحبى است كه قبل از نماز صبح خوانده مى شود. بعضى گفته اند: مراد از آن ، خود نماز صبح است . بعضى ديگر گفته اند: مراد اين است كه صبح و شام و بدون غفلت خداى تعالى را تسبيح گويد.
📚تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8763
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوششم
تمرین هفدهم
#حرص_طمع
◀️امام على علیه السلام :
🔶ای فرزند آدم! اگر از دنیا به قدری که تو را کفایت کند می خواهی، بدان که کمترین بهره دنیا تو را کفایت می کند و اگر از دنیا بیش از اندازه کفایت بخواهی، بدان که همه دنیا برایت کافی نخواهد بود.
📗میزان الحکمه ص5059ح17177
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
👈👈 «چگونه با #تنزیل درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔
اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند.
✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح #مرحلهنزول و #درس_سوره را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد.
✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در #عصاره_فراز و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید.
جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید
http://yon.ir/qp3938
جهت دانلود و نصب #تنزیل ،به لینک زیر مراجعه نمایید
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌹🌹 قرائت و تدبر قرآن در ماه مبارك #رمضان امسال را متفاوت و با #لذت بيشتر و #فهم بهتر تجربه كنيد 🌹🌹 ✅ 1-همگام با وحي ،قران را به #ترتيبنزولسورهها مطالعه كنيد ✅ 2-عصاره و مفهوم هر فراز (پاراگراف)از ايات سوره و نيز محور اصلي (درس)سوره را بدانيد ✅3-در صورت تمايل، #ترتيل سوره و ترجمه #صوتي انرا گوش كنيد ◀️باين منظور #اپليكيشن_تنزيل را از كافه بازار موبايل نصب نماييد. https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌺 #وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
🍃#نماز و #احكام آن در #قرآن و روایات
✅قصر نماز در حالت #خوف و #ترس،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟
⬅️مسافر كيست؟ ایا شرط شمول مسافر،هشت فرسخ است یا یک روز راه؟
بى گمان, واژگان كتاب و روايات,به زبان عرف عام است, نه به زبان و اصطلاح ويژه.
بنابراين, (ضربتم فى الارض), يا (سافرتم) معناى عرفى خود را دارند و آيه شريفه قرآن, حكم نماز مسافر را بر همان كسى كه عرف او را مسافر مى داند, بار مى سازد.
نه زمانهاى پيشين و نه اكنون و در عصر ما, كسى را كه خط سير يكى ـ دو ساعته را بپيمايد و پس از آن, به منزل خود برگردد, مسافر نمى گويند.
✔️كوتاه ترين سفرهايى كه در قرآن از آنها ياد شده, سفرهاى قوم سبأ است
🔷از آيه شريفه روشن مى شود كه بين آغاز و فرجام سفر قوم سبأ زياد بوده, ليالى و ايام طول مى كشيده و آنچه اين سفر را آسان مى كرده آباديها و ديه هاى خوش آب و هواى بين راه بوده كه فاصله آنها از هم نصف روز بوده است. خلاصه اين كه در قرآن, #سفر به كم تر از يك روز, اطلاق نشده و عرف آن زمان از واژه سفر, غايب بودن چندين روز را از خانه و كاشانه مى فهميده است.
♦️اندازه سفر
ناتمام گزاردن پيامبر اكرم(ص) #نماز خويش را در سفر, به ذى خُشب كه تا مدينه يك روز راه بود, سنت شد.36 كم كم به دست آمد, يك روز راه, برابر است با دو بريد, هشت #فرسنگ , بيست و چهار ميل, از اين روى در روايات بسيار آمده است: (مسيرة يوم) (بياض يوم) , (بريدان), (ثمانية فراسخ) و (اربعة و عشرون ميل)37
كه همه اينها به يك حقيقت اشاره دارند و آن, سفرى كه دست كم, يك روز به درازا بكشد.سپس,در زمانهاى بعد, امامان(ع) يك روز راه را براى مردم, تفسير كردند كه مراد,يك روز راه نيست, بلكه نيمى از روز را برود و نيمى ديگر را برگردد, به گونه اى كه يك روز, در حال سفر باشد, بسنده است
در اين سخن, به سيره پيامبر اكرم(ص) تمسك جستند كه در ذباب, نماز را كوتاه گزارد و ذباب تا مدينه, نصف روز, راه بوده است.
در تمامى اين حالتها, دو بريد, هشت فرسنگ و بيست و چهار ميل, برابر بوده با يك روز راه, از اين روى, براى آسان كردن كار, كم كم خط سيرها و راه هايى كه مسافران مى پيمودند, يا بنا بود بپيمايند , بر اساس بريد, فرسنگ و ميل روشن مى شد. برابر پاره اى از روايات, هشت فرسنگ, بيش ترين خط سيرى بود كه كاروانها مى توانستند بپيمايند, تا اين كه با پيشرفت دانش بشرى و اختراع ماشين, امروزه, اين خط سير در كم تر از يك ساعت براى همگان, در خور پيمودن است. حال سخن در اين است كه به پيماينده اين خط سير, با اين سرعت, مسافر گفته مى شود, يا خير؟
روشن است كه عرف به چنين كسانى كه خط سيرها را با چنين سرعتى مى پيمايند , #مسافر نمى گويد و وقتى عرف چنين كسانى را مسافر نداند, آيه شريفه قرآن, كه بيان گر #حكم نماز مسافر است و روايات هم, آنان را در بر نمى گيرند. روايات هشت فرسنگ و مانند آن, مربوط به زمانى است كه اين معيارها با يكديگر يكسان بودند و يا ناسانى بسيار كمى داشتند, نه اكنون كه عرف پيماينده هشت فرسنگ را مسافر نمى داند.
به ديگر سخن,امروزه, پيمايندگان هشت فرسنگ راه,تخصصاً از حكم مسافر خارج هستند و در اين مطلب, هيچ شك و شبهه اى نيست. تنها سخن در اين است كه آيا شرع مى تواند به گونه توسعه در موضوع, به ما بگويد كه پيمايندگان هشت فرسنگ نيز, از روى تعبّد مسافر به شمار مى روند, يا خير؟
در بحث روايات, ثابت خواهيم كرد كه ائمه(ع) كسى را به هشت فرسنگ راه متعبد نساخته اند. بلكه مصداق يك روز راه باز شناسانده اند.
🍀بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد"
🖊 نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى🍀
ادامه دارد...
http://yon.ir/Qp268
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_افتتاح
🔶اَللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ
🔶اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ كثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا وَ أَعْزِزْ [أَعِزَّ] بِهِ ذِلَّتَنَا وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنَا [مَغْرَمِنَا]
🔶وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا وَ یسِّرْ بِهِ عُسْرَنَا وَ بَیضْ بِهِ وُجُوهَنَا وَ فُك بِهِ أَسْرَنَا وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنَا
🔶 وَ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِیدَنَا وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا یا خَیرَ الْمَسْئُولِین وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِین
🔶َ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَیظَ قُلُوبِنَا وَ اهْدِنَا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِك إِنَّك تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ انْصُرْنَا بِهِ عَلَی عَدُوِّك وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ الْحَقِّ [الْخَلْقِ] آمِینَ .
💫خدایا آنچه از حق به ما شناساندی تاب تحملش را نیز عنایت كن، و آنچه را در رسیدن به آن كوتاهی كردیم، ما را به آن برسان،
💫خدایا پریشانی ما را به یاری او جمع كن، و پراكندگی ما را به او وحدت. بخش، و گسیختگی ما را با او پیوند ده، و اندك ما را به او زیاد فرما، و ذلّت ما را به او عزّت ده و تنگدستی ما را به او توانگری بخش، و بدهی ما را از بركت او ادا كن،
💫 و فقر ما را به مدد او جبران فرما، و جدایی و دودستگی ما را به او برطرف كن، و دشواری كار ما را به او آسان گردان، و روری ما را به دیدار او سپید كن،و اسیران ما را به یاری او آزاد گردان، و درخواستهای ما را به لطف او برآور،
💫 و وعدههای ما را به ظهور او تحقق بخش و دعایمان را به كمك او اجابت كن، و خواستههایمان را به حق او عطا فرما، و ما را به یاری او به آروزهای دنیا و آخرتمان برسان، و لطف به او بالاتر از آرزویمان به ما اعطا كن، ای بهترین خواستهشدگان، و گشادهدستترین بخشندگان،
💫 سینههای ما را به او شفا بخش، و كینه دلهایمان را به او برطرف كن، و ما را به مدد او به حقیقت آنچه كه در آن اختلاف افتاده از حق به اذن خود راهنمایی فرما، همانا تو هركه را بخواهی به راه راست هدایت میكنی، و به وسیله او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خویش یاری ده، ای معبود حق آمین.
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #دهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ
🔹واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ
🔹واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.
🔸خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت
🔸ومقرر کن در آن از کامروایان و رستگاران حضرتت
🔸ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت آرزومندان.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://eitaa.com/quranpuyan
#نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دهم ماه رمضان: جزء #دهم
قسمت اول
به نام خدا
جزء دهم قران کریم از ایه ۴۰ تا انتهای سوره #انفال و ایات ۹۲-۱ سوره #توبه را شامل میشود.
ادامه ایات سوره انفال شامل برخی احکام جهاد،خمس،جنگ وصلح ، و نکوهش مرددان و منافقان و نیز تشویق مسلمانان هجرت نکرده به هجرت است.
۱- احکام اجتماعی:
-دستور #خمس: و بدانید هر چیزی را که [از راه جهاد یا کسب یا هر طریق مشروعی] به عنوان غنیمت و #فایده به دست آوردید یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و خویشان پیامبر، و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده اش روز جدا کننده حق از باطل، روز رویارویی دو گروه [مؤمن وکافر در جنگ بدر] نازل کردیم، ایمان آورده اید و خدا بر هرکاری تواناست.۴۱
-و اطاعت (فرمان) خدا و پيامبرش نمائيد و نزاع (و كشمكش) مكنيد تا سست نشوند و قدرت (و شوكت و هيبت) شما از ميان نرود و استقامت نمائيد كه خداوند با استقامت كنندگان است.۴۶
-خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى دهد مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند 👌و خدا شنواى داناست ۵۳
-و اگر دشمنان به #صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش 👉و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.۶۱ و اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤیّد و منصور گردانید.۶۲
-اي پيامبر! به #اسيراني كه در دست شما هستند بگو اگر خداوند خيري در دلهاي شما بداند (و نيات نيك و پاكي داشته باشيد) بهتر از آنچه از شما گرفته به شما ميدهد، و شما را ميبخشد، و خداوند آمرزنده و مهربان است.۷۰
✅سوره #توبه :از اخرین سوره های نازل شده بر پیامبر است که ایات نخست ان ناظر بر فسخ پیمان با مشرکان پیمان شکن مکه و شدت برخورد با انان است.در ادامه سوره هم تمرکز بر منافقان و صدور شدیدترین ایات در مواجهه با منافقان است.
۲- مواجهه با مشرکان #پیمان_شکن:
چگونه مشرکان را نزد خدا و پیامبرش پیمانی [استوار] تواند بود [در صورتی که همواره پیمان شکنی می کنند] مگر کسانی که با آنان در کنار مسجد الحرام پیمان بسته اید، پس تا زمانی که [به پیمانشان] با شما پایداری کنند، شما هم به پیمانتان با آنان پایداری کنید؛ زیرا خدا پرهیزکاران را دوست دارد.۷
پس اگر [از پیمان شکنی، قطع رحم، کفر و شرک] توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات بپردازند، برادران دینی شمایند؛😀 و ما آیات خود را برای گروهی که [واقعیات را] می دانند، به صورت های گوناگون بیان می کنیم.۱۱
و اگر #پیمان هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان هایشان] هیچ تعهدی نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنی] بازایستند.۱۲
۳-هشدار به مسلمانها:
اي كساني كه ايمان آورده ايد هر گاه پدران و برادران شما كفر را بر ايمان #ترجيح دهند آنها را ولي (و يار و ياور و تكيه گاه) خود قرار ندهيد و كساني كه آنها را ولي خود قرار دهند ستمگرند.۲۳
بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده ايد و تجارتي كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است 😔😔در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نا فرمانبردار را هدايت نميكند. ۲۴
سیدکاظم فرهنگ
ادامه دارد
در پست بعدی👇
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دهم ماه رمضان: جزء #دهم
👈قسمت دوم
۴- سرزنش مجدد #علمای دین یهود و نصارا
(آنها) دانشمندان و راهبان (تاركان دنيا) را #معبودهائي در برابر خدا قرار دادند و (همچنين) مسيح فرزند مريم را، در حالي كه جز به عبادت معبود واحدي كه هيچ معبودي جز او نيست دستور نداشتند، پاك و منزه است از آنچه شريك وي قرار ميدهند.۳۱
ای اهل ایمان! یقیناً بسیاری از عالمان یهود و راهبان، اموال مردم را به باطل [و به صورتی نامشروع] می خورند و همواره [مردم را] از راه خدا بازمی دارند؛ 😡و کسانی را که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمی کنند، به عذاب دردناکی مژده ده.۳۴
۵- نشانه های #منافقان و صدور حکم سخت گیری بر منافقان
(همگي به سوي ميدان جهاد) حركت كنيد، چه سبكبار باشيد چه سنگين بار، و با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد نمائيد، اين بنفع شماست اگر بدانيد. ۴۲
مردان منافق و زنان منافق همه از يك گروهند، آنها امر به منكر، و نهي از معروف، ميكنند،👉 و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) ميبندند، خدا را فراموش كردند و خدا آنها را فراموش كرده (رحمتش را از آنها قطع منافقان قطعا فاسقند.۶۷
اي پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت گير، جايگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتي دارند.۷۳
و هرگز به جنازه هیچ کدام از آنان نماز مخوان😔 و بر گورش [برای دعا و طلب آمرزش] نایست؛ زیرا آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند و در حالی که فاسق بودند، از دنیا رفتند. ۸۴
سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء دهم به لینک زیر مراجعه کنید.
http://yon.ir/Qp6477
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
در #غرفه قرآنپويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار میشود که ساعت 23:30 هر شب با #قرعهکشی ،برنده #جایزه_نقدی مسابقه مشخص میشود.
👌 مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآنپویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند.
برنده جايزه روز #چهارشنبه 25 ارديبهشت:جناب آقاي عباس سیل سبو
جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #طور:
👈👈ایرادهائی که سران کفر به پیغمبر می گرفتند تا به زعم خویش از طریق مبارزه فکری او را از میدان بدر کرده و زندگی عادی قبلی خود را باز یابند بترتیب از ضعیف به قوی در چهار محور بود:
1⃣ حقایقی در میان گفته های او هست اما منشأ آن خدایی نیست بلکه شیاطین، اجنه، و ارواح خبیثه، منشأ آن هستند زیرا او کاهن است (آیه 29)
2⃣ گرچه سخنان او جذاب و دلکش است اما منشأ آنها خدایی نیست بلکه منشأ شخصی دارد زیرا او شاعر است (آیه 30)
3⃣ اساساً سخنان او بی ارزش است زیرا او دیوانه است (آیه 29)
4⃣ اساساً او شخص بی شخصیت و بی ارزشی است زیرا نه قدرت ارتباط گیری کاهنان را دارد و نه قریحه شعری شاعران، و نه بیگناهیِ دیوانگان را بلکه اساساً حرفهایش دروغ است (آیه 33)
اینک که پس از هزار و چند صد سال معلوم شده که پیغمبر ذره ای عیب شخصیتی نداشته، بلکه اگر با هر یک از شخصیت های بزرگ بشری مقایسه شود با فاصله ای بسیار زیاد از او بالاتر است، و این زمین تاکنون شخصیتی به عظمت او ندیده، خیلی راحت است که سخن مخالفان را رد کرده و بگوییم هیچیک از آن عیوب شخصیتی به آنحضرت نمی چسبد و او مبرا از آن عیوب و بطور کلی هرگونه عیبی بوده است و لذا آمادگی ذهنی پیدا کنیم برای قبول جوابی که خود این سوره به تکذیبگران آنحضرت داده:
در این سوره می فرماید «تو به نعمت پروردگارت» مجنون نیستی و ... اما درباره تکذیبگران می فرماید:
1) آنها نیت واقعی خود را آشکار نمی کنند. نیت واقعی آنها توطئه گری است (آیه 42) و لذا این چیزهائی که می گویند که از لحاظ ظاهر آب و رنگ استدلالی به نیت آنها بدهد برای این است که نیت واقعی آنها را بپوشاند.
2) علت توطئه گری آنها هم اینست که آنها طغیان پیشه هستند. به حدود خود راضی نیستند و از حدود خود تجاوز می کنند (آیه 32)
3) علت طغیان پیشگی آنها هم این است که «عزیز بی جهت» هستند و خود را تافته جدا بافته و از دیگران بالاتر می بینند و برای خودشان شأنی قائل هستند که خیالی و آرزوئی است (آیه 32)
4) علت خیالاتی و آرزوئی بودن آنها هم این است که آنها اهل دقت و تعمق و تفکر نیستند و زود یک چیزی را می پسندند و فوراً هم آن را می گویند (آیه 44)
5) و علت آن هم این است که اهل تعقل و منطق نیستند (چیزی را که بنظرشان خوب است به خود نسبت می دهند و چیزی را که بنظر آنها بد است به خدا نسبت می دهند) (آیه 39)
6) و همین باعث می شود که مخالفت های بیجا بکنند (آیه 40)
7) و علت آن نیز این است که راجع به خداوند و کائنات تصورات کاملاً غلط و بیجائی دارند. مثلاً،
👈1/7) خود را تافته جدا بافته ای می دانند که لازم نیست مسیر صحیحی را که دیگران مأمور به ادامه آن هستند بروند (آیه 35)
👈2/7 ) فکر می کنند اختیاراتی در جهان دارند که دیگران ندارند و براساس آن مجازند که راهی غیر از راه عموم مردم بروند (آیه 37)
👈3/7) می خواهند مردم تصور کنند آنها به منبع قدرتی غیر از خداوند متعال وصل هستند که حجیت اباطیل آنها ناشی از آنجا است (آیات 38 و 41 و 43)
در این مقطع به آنحضرت توصیه میشود که تو خیلی آنها را جدی نگیر (آیه 45) و برای بالا رفتن ظرفیت های لازم برای پیشبرد رسالتت پایداری پیشه کن و ضمنا بدان که تو را در مدّ نظر داریم و این رژیم عبادتی را پیشه گیر.
آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8763
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹💐💐💐 شما هم میتوانید در ماه رمضان، بهار قرآن،
در #ترویج_مفاهیم_قرآنی سهیم شوید
دوستان #خیری که مایلند درهزينه هاي اداره غرفه قران پویان در نمایشگاه قران
و تبلیغات
وتامين جوايز مسابقه روزانه کمک مالی کنند
میتوانند از لینک زیر مبالغ #اهدایی یا #نذورات خود را واریز نمایند.🙏
http://idpay.ir/quranpuyan1
اجرکم عندالله
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوششم
تمرین هفدهم
#حرص #طمع
خداوند در سوره معارج می فرمایند :
🔸ان الانسان خلق هلوعا(19)
به یقین انسان #حریص و کمطاقت آفریده شده است،
🔸اذا مسه الشر جزوعا(20)
هنگامی که بدی به او رسد بیتابی میکند،
🔸واذا مسه الخیر منوعا(21)
و هنگامی که خوبی به او رسد مانع دیگران میشود (و بخل میورزد)،
🔸الا المصلین(22)
مگر نمازگزاران،
◀️ طبع مادّی انسان به سوی #حرص و #بخل میل دارد و نماز و یاد خدا آن را مهار می کند. إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلاَّ الْمُصَلِّینَ
♦️نشانه #حریص بودن دو چیز است:جَزَع به هنگام سختی و #بُخل به هنگام کامیابی. «هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً»
◀️ ریشه بسیاری از ناهنجاری ها،#حرص و #بخل است. جَزُوعاً
.
👈ان الانسان خلق هلوعا(19)
به یقین انسان #حریص و کمطاقت آفریده شده است،
💫سوره معارج
📚تفسیر نور
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
.🌺 #وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
🍃#نماز و #احكام آن در #قرآن و روایات
✅قصر نماز در حالت #خوف و #ترس،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟
محمد بن الحسن از امام صادق(ع) درباره نماز قصر پرسيدم.
به آن حضرت گفتم: كشتزارى در نزديك كوفه دارم, به همان فاصله قادسيه از كوفه.
چه بسا در ماه رمضان كارى پيش مى آيد كه از انجام آن بهره مى برم, يا ترك آن برايم زيان آور است, ولى به خاطر ماه رمضان, خوش ندارم به آن جا بروم, چون نمى دانم روزه بگيرم , يا روزه بگشايم.
امام فرمود: برو و نماز را تمام بگزار و روزه را بگير; زيرا من قادسيه را ديده ام.
به امام گفتم: كم ترين مسافتى كه نماز در آن كوتاه گزارده مى شود, چقدر است؟
فرمود: سنت, بر روشنايى روز جارى شده است.
گفتم: مقدار سير در روشنايى روز گوناگون است. فردى در روز پانزده فرسنگ مى پيمايد و ديگرى چهار و يا پنج فرسنگ.
فرمود: به آن نظر نمى شود. آيا اين كاروانهايى كه بين مكه و مدينه در حركت هستند, نمى بينى؟
سپس با دستش اشاره كرد بيست و چهار ميل كه هشت فرسنگ است.
محمد بن مسلم مى گويد: از امام صادق درباره كوتاه ساختن نماز پرسيدم.
فرمود: در بَريد كوتاه بگزارد.
پرسيدم: تنها در يك بَريد.
فرمود: هنگامى يك بَريد برود و يك بَريد برگردد, روزش مشغول شده است
نماز قصر, در آن زمان, وظيفه كسى بود كه يك روز راه بپيمايد. اكنون نيز, ما همين احتمال را مى دهيم.
و از همين جا روشن مى شود كه تمامى رواياتى كه در آنها (بَريد) محور قرار گرفته و مسافر به كسى گفته شود كه يك بَريد رفته و يك بَريد برگشته باشد, مطلب ما را تأييد مى كنند. با اين شرح كه ائمه(ع) مسير يك روز را, كه سنت پيامبر(ص) بوده, بر دو بَريد برابر ساخته اند.
اكنون نيز مسافت يك روز راه, در راههاى هموار, آسفالت و اتوبانها, با راههاى ناهموار, غير آسفالت و كوهستانى, حتى راههاى كشورى با كشورى ديگر فرق مى كنند. از اين روى, تنها چيزى كه ثابت است و مى تواند براى همه در سفر معيار باشد, پيمودن يك روز راه است, به گونه اى كه سفر يك روز شخص مسافر فرا بگيرد.
اكنون جا دارد مطرح شود كه چرا معيار يك روز راه, با اين كه از دليلهاى كم وبيش, استوارى برخوردار است, در كانون توجه فقيهان معاصر قرار نگرفته است.
آيا دليلهايى كه براى اين معيار اقامه شده است و بى پايه اند, يا اين كه خير, چنان ذهن فقيهان ما به يك سرى روايات مشغول بوده كه آنان را بازداشته از اين كه روى اين معيار به درستى بينديشند و زواياى آن را به درستى وارسند؟
به نظر مى رسد دومى درست باشد; زيرا فقيهان ما با رواياتى برخورد كرده اند كه نمى شده به آسانى از آنها درگذرند و در كانون توجه قرار ندهند و خلاف آنها فتوا دهنداز جمله در خصال, با سند معتبر, از رسول خدا نقل شده كه فرمود:
خداوند, به خاطر كرامتش بر ما, به من و امتم, هديه اى داد كه به هيچ يك از امتهاى پيشين نداده است.
گفتند: آن چيست, يا رسول خدا.
فرمود: روزه نگرفتن و نماز را كوتاه گزاردن در سفر. هر كس چنين نكند, هديه خداوند را ردّ كرده است.
اين گونه حديثها, سبب شده كه فقيهان ما, روى معيارهايى كه سبب مى شوند, بسيارى از نمازها تمام گزارده شوند و بسيارى از روزه ها, گشوده نشود, درنگ و دقت بسنده نكنند; نه اين كه دليلهايى برخلاف اين رأى داشته باشند.
بارى, آنان در كار خود مأجورند. ولى اگر روشن شود كه اين احتياط آنان, افزون بر اين كه خلاف معيار روشنى است كه سنت رسول خدا بوده
سبب شبهه هاى بسيارى در اين مى شود كه به اساس شريعت ضربه مى زند; و از ديگر سوى, روشن شود كه پيمودن خط سيرهاى كم تراز يك روز راه, مانند هشت فرسنگ, امروزه در عرف شناخته شده از دايره سفر بيرون است, هيچ گاه امروزه فتوا نخواهند داد كه با پيمودن هشت فرسنگ, شخص مسافر مى شود و بايد به احكام مسافر عمل كند.
ديدگاه مورد اعتماد سيد مرتضى: (تمام گزاردن نماز و گرفتن روزه, در سفر چهار فرسنگى است كه همان روز مسافر بر نمى گردد. زيرا در غير اين صورت, در دو بريد, روز او به طور كامل پوشش داده مى شود.آن گاه مسافر به سختى مى افتد. سپس بر او واجب مى شود كه نماز را كوتاه بگزارد, به خلاف چهار فرسنگ.)
🍀بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد"
🖊 نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى🍀
ادامه دارد...
http://yon.ir/Qp268
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔷تصویری از نسخه خطی و دستنویس قرآن منسوب به امام علی(ع) در بخش بینالملل نمایشگاه قرآن در غرفه یمن عرضه شده است.
در غرفه انصارالله یمن در بخش بینالملل نمایشگاه، تصویری از نسخه دستنویس و خطی قرآن منسوب به امام علی(ع) عرضه شده که توجه بازدیدکنندگان این بخش را جلب کرده است.
نسخه اصلی این قرآن تاریخی در مسجد جامع شهر صنعا، پایتخت یمن نگهداری میشود و در این دوره از برگزاری نمایشگاه، تصویری از آن ارائه شده است.
با ماقرآنی باشید👇
@iqfa_ir
Iqfa.ir
هدایت شده از قران پویان
به لطف خدا
ماه رمضان امسال نیز ،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران داراي #غرفه است و محصولات و خدمات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد.
🔶🔶
منتظر ديدار شما در غرفه قرآنپويان هستيم 🌹
🔻 زمان:21 اردي بهشت تا 3 خرداد
ساعت:17 تا 24
مكان: #مصلاي تهران
انتهاي شبستان،مقابل در شماره 86