✅" روشهای بسیاری برای #فهم و نقد متون دینی وجود دارد که میتوانیم از طریق آنها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روشهای تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهشهای عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند.
وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک میکند با گویاسازی متن و کشف لایههای عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیشداوریهای اولیه نجات پیدا کند.
👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سورههای قرآن کریم، کشف #غرض اصلی سوره و نیز کشف #روابط میان آیات و #سیاقهای مختلف یک سوره استفاده میشود."
◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران
💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآنپويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و #فرازها و سپس كشف غرض يا #درس يا محور اصلي سوره ميباشد.
گزارش جلسه دهم
⭕️ حجت الاسلام والمسلمین محمد محلاتی:
✅ علما نباید رابطه ربوبیت و عبودیت با مردم داشته باشند
🔴 تبعیت از علمای فاسد مذمت و عذاب الهی را به دنبال دارد
☀️ @Barankavir
💠 حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی که در دهمین روز ماه رمضان در مسجد حظیره یزد سخن می گفت با تجلیل از مقام و جایگاه حضرت خدیجه(س) ضمن بیان روایتی از ابوسعید خدری به نقل از عیاشی اظهار داشت: پیامبر در سفر معراج ، مکث و توقفی داشتند با جبرائیل و خدا به پیامبر فرمود در بازگشت سلام مرا به خدیجه برسان. تعبیراتی که در این روایت هست بیانگر عظمت حضرت خدیجه کبری است.
🔸وی در بخش دیگری از سخنانش با یادکرد شهادت شهید صدوقی در دهمین روز ماه رمضان، در باره ادب عالم و طرح این پرسش که عالم با مردم چه رابطه ای باید داشته باشد و کدام رابطه نباید باشد خاطرنشان کرد: اسلام به هیچکس و از جمله علما اجازه نمی دهد رابطه ربوبیت و عبودیت با مردم داشته باشند. خدا در قرآن این نوع رابطه را مدمت می کند.
🔸این استاد حوزه علمیه قم ربوبیت و عبودیت را دو نوع دانست که ما خدا را عبادت می کنیم و به او سجده می کنیم و نوع دیگر عبودیت را متابعت مطلق معرفی کرد و اظهار داشت: گاهی شرک در عبادت است و گاهی در اطاعت و خدا به مسیحیان عتاب می کند که چرا از علمای فاسد خود تبعیت کردید. و خدا هشدار می دهد ما به هیچ انسانی نه کتاب و علم و قدرت و نبوت دادیم که از او اطاعت کند بلکه رابطه پیامبر و مردم رابطه معلم و متعلم است.
🔸سروش محلاتی با اشاره به این که عالم دین فقط واسطه اتصال و ارتباط است تاکید کرد: عالم معلم است و حق ندارد در احکام الهی دخل و تصرف کند و اطاعت فقط از خدا جایز است و اگر ما از پیامبر و امام اطاعت می کنیم به خاطر اطاعات از خداست.
🔸وی به نقل از مرحوم نایینی گفت : جباران تاریخ دو گروه هستند گروهی با زور و سرنیزه و قدرت و گروهی با ابزار فریب و نیرنگ مردم را وادار به عبودیت می کردند. عالم دین کسی است که به جای مطرح کردن خود و پیگیری منافع و جایگاه و قدرت خودش، مردم را به دین دعوت می کند.
🔸این محقق علوم دینی با طرح این پرسش که عالم چگونه منحرف می شود و مردم را وادار به تسلیم مطلق می کند، توضیح داد: روش گناه هر کسی فرق می کند، هر کسی در فضای خودش گناه می کند، عالم دین اما به گونه ای گناه می کند که مریدان خود را از دست ندهد. شهید ثانی در کتابی در زمینه غیبت از هم صنفان خود گلایه می کند، می گوید علمای زمانه ما عده ای منحرف شدند، و برخی از گناهان را بر می شمرد، یکی از آنان غیبت است.
🔸وی با بیان روایتی از امام جعفر صادق (ع) گفت: حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند بین عوام ما و عوام یهود تفاوتی نیست و اگر عوام ما هم مانند عوام یهود دنبال علما بیفتند و حتی در صورت فساد تبعیت کنند این مذمت و عذاب الهی برای آن ها هم هست.
🔸سروش محلاتی افزود: امام صادق علیه السلام می گوید علمای یهود کسانی بودند که احکام را جابجا می کردند ، و برای حرامخوری به مریدانشان راه نشان می دادند و ساخت و پاخت می کردند و علمای فاسد متعصب بودند و هر کسی را که کینه اش را به دل می گرفتند، و تابع نبود همه حقوق را از او سلب می کردند و خدمات و خوبیهایش را نادیده میگرفتند . و اگر کسی که تابع و تسلیم بود راه را برای بالا ر فتن آنها باز می کردند. اگر کسی مریدشان بود و دستشان را بوسید حمایت می کنند و زشتیهایشان را پنهان میکنند و همه ابزار و امکانات را برای او فراهم می کنند تا مبادا در میان مردم بدنام نشوند.
🔸وی گفت: امام صادق به مردم هشدار دادند اگر دیدید علما اینگونه بودند و در این مسیر هستند، از همان علمای یهودند ، دورش را نگیرید، او را کنار بزنید و از او تبعیت نکنید ولی اگر دیدید مردم را دعوت به خدا می کند، بدانید که از علمای ربانی است. مرحوم شهید صدوقی از علمای ربانی بودند که چیزی برای خودشان نمی خواستند و مردم را دعوت به خدا می کردند.
🔸گفتنی است سخنرانی سروش محلاتی از اول ماه رمضان تا پانزدهم ماه رمضان ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه در محل مسجد روضه محمدیه (حظیره) یزد برگزار می شود.
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹💐💐💐 شما هم میتوانید در ماه رمضان، بهار قرآن،
در #ترویج_مفاهیم_قرآنی سهیم شوید
دوستان #خیری که مایلند درهزينه هاي اداره غرفه قران پویان در نمایشگاه قران
و تبلیغات
وتامين جوايز مسابقه روزانه کمک مالی کنند
میتوانند از لینک زیر مبالغ #اهدایی یا #نذورات خود را واریز نمایند.🙏
http://idpay.ir/quranpuyan1
اجرکم عندالله
#مناحات_شبانگاهی
فرازهای #دعای_سحر
🔶اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهَائِكَ كُلِّهِ
🔶 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَ كُلُّ جَمَالِكَ جَمِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَمَالِكَ كُلِّهِ
💫خدایا از تو درخواست میکنم به حق زیباترین مرتبه از زیباییات و همه مراتب زیباییات که زیباست. خدایا از تو درخواست میکنم به حق همه مراتب زیباییات.
💫خدایا از تو درخواست میکنم به حق نیکوترین مرتبه از جمالت و همه مراتب جمال تو نیکوست. خدایا از تو درخواست میکنم به حق همه مراتب جمالت.
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #دوازدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ
🔹واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ
🔹واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ
🔹وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🔸خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاکدامنى
🔸وبپوشانم در آن به جامه قناعت وخوددارى
🔸و وادارم نما در آن بر عدل وانصاف
🔸وآسوده ام دار در آن از هر چیز که مىترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان .
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://eitaa.com/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء #دوازدهم
قسمت اول
۱) الف- در اولين آيه از سوره مباركه #هود خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است و سپس تشريح شده است" . مرحوم علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد اين سوره در بيان آنست كه آيات متفرق و پراكنده قرآني , همگي بر يك حقيقت استوارند و آن اعتقاد به يگانگي خداست.
👌همه شرايع و معارف قرآني به يك اصل يعني توحيد برمي گردند.
ب- 👈در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد.
در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود.
۲-کسانی که خداوند در همین دنیا با آنها تسویه حساب میکند
مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفِّ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود علیهالسلام)
👈آیه شریفه در صدد بیان این مطلب است که عمل آدمی، تنها آن نتیجهای را پی خواهد داشت که او قصد کرده است؛ که اگر منظورش نتیجه دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش میشود؛ مثلاً وضع مالیاش بهتر میشود، مشهور میشود، به نام و نانی میرسد و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل لازم هم کمک بکنند.
👌نکته مهم این است که چنین عملی، فواید اخروی برای صاحبش نخواهد داشت؛ زیرا او که قصد آن نتایج را نداشته تا نصیبش شود و صرف اینکه عملی صلاحیت دارد که در طریق آخرت واقع شود، برای رستگاری و رسیدن به نعمتهای اخروی کافی نیست.(۱)
👈از این آیه پاسخ این سوال مشهور و مانند آن هم روشن میشود که میپرسند: آیا #ادیسون در اثر این خدمت بزرگی کرده است به بهشت میرود؟ جواب این سوال از همین آیه شریفه روشن میشود که اگر این خدمت را با اعتقاد به اخرت انجام داده باشد؛ بله از جزای اخروی بهرهمند خواهد شد اما اگر برای شهرت و نام آوری این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهرهای از بهشت نخواهد داشت.
۳- #بقیة_الله به چه معناست؟
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (۸۶- هود علیه السلام)
ترجمه آیه این است: آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی میماند (دنیوی و اخروی)؛ برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا و دستورش ایمان داشته باشید؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانی درک میکنند که به خدا و حکمت او و فلسفه فرمانهایش ایمان داشته باشند.
درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیهالسلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی👈 هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیةالله» محسوب میشود.
از امام باقر علیهالسلام نقل شده است: « نخستین سخنی که مهدی علیهالسلام پس از قیام خود میگوید این آیه است" بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سپس میگوید منم بقیةالله و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچکس بر او سلام نمیکند مگر اینکه میگوید: السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه »
ادامه در پست بعد👇
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء #دوازدهم
قسمت اول
۱) الف- در اولين آيه از سوره مباركه #هود خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است و سپس تشريح شده است" . مرحوم علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد اين سوره در بيان آنست كه آيات متفرق و پراكنده قرآني , همگي بر يك حقيقت استوارند و آن اعتقاد به يگانگي خداست.
👌همه شرايع و معارف قرآني به يك اصل يعني توحيد برمي گردند.
ب- 👈در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد.
در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود.
۲-کسانی که خداوند در همین دنیا با آنها تسویه حساب میکند
مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفِّ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود علیهالسلام)
👈آیه شریفه در صدد بیان این مطلب است که عمل آدمی، تنها آن نتیجهای را پی خواهد داشت که او قصد کرده است؛ که اگر منظورش نتیجه دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش میشود؛ مثلاً وضع مالیاش بهتر میشود، مشهور میشود، به نام و نانی میرسد و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل لازم هم کمک بکنند.
👌نکته مهم این است که چنین عملی، فواید اخروی برای صاحبش نخواهد داشت؛ زیرا او که قصد آن نتایج را نداشته تا نصیبش شود و صرف اینکه عملی صلاحیت دارد که در طریق آخرت واقع شود، برای رستگاری و رسیدن به نعمتهای اخروی کافی نیست.(۱)
👈از این آیه پاسخ این سوال مشهور و مانند آن هم روشن میشود که میپرسند: آیا #ادیسون در اثر این خدمت بزرگی کرده است به بهشت میرود؟ جواب این سوال از همین آیه شریفه روشن میشود که اگر این خدمت را با اعتقاد به اخرت انجام داده باشد؛ بله از جزای اخروی بهرهمند خواهد شد اما اگر برای شهرت و نام آوری این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهرهای از بهشت نخواهد داشت.
۳- #بقیة_الله به چه معناست؟
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (۸۶- هود علیه السلام)
ترجمه آیه این است: آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی میماند (دنیوی و اخروی)؛ برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا و دستورش ایمان داشته باشید؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانی درک میکنند که به خدا و حکمت او و فلسفه فرمانهایش ایمان داشته باشند.
درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیهالسلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی👈 هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیةالله» محسوب میشود.
از امام باقر علیهالسلام نقل شده است: « نخستین سخنی که مهدی علیهالسلام پس از قیام خود میگوید این آیه است" بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سپس میگوید منم بقیةالله و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچکس بر او سلام نمیکند مگر اینکه میگوید: السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه »
ادامه در پست بعد👇
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء #دوازدهم
قسمت دوم
۴- 👈 #سران_گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم میشوند
فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ(۹۷) یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ (۹۸- هود علیهالسلام)
این آیات از آیاتی هستند که دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت میکنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است. آیه اول میگوید عدهای برای حفظ دنیایشان، موسی علیهالسلام را رها کرده و از فرعون و برنامه و سیاست او پیروی کردند.
👈در آیه بعد، وضعیت قیامت آنها را به تصویر کشیده و میفرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت میشود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آنها را به آتش دوزخ وارد میکند.
👌پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آنها را به سوی گمراهی و معصیت رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آنها وارد آتشی میشوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند.
۵-چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل میبرند
إِنَّ الحَْسَنَاتِ یُذْهِبنَْ السَّیَِّاتِ (۱۱۴- هود علیهالسلام)
👌عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دلهای مؤمنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگیهایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین میبرد.(۸) آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان میکند.
جهت مطالعه ادامه نکات و خلاصه ای از داستان انبیای ذکر شده در این جزء،لینک زیر را کلیک کنید👇👇
http://yon.ir/Qp233
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
در #غرفه قرآنپويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار میشود که ساعت 23:30 هر شب با #قرعهکشی ،برنده #جایزه_نقدی مسابقه مشخص میشود.
👌 مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآنپویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند.
#برنده جايزه روز #جمعه 27 ارديبهشت:جناب آقاي جواد هادي نژاد
جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تفسیر نور (بخش اول)
سوره #طور
۱- زنده نگه داشتن نام و یاد و حفظ مکانهای مقدّس ادیان آسمانی لازم است. «وَ الطُّورِ»
۲- با سوگند به کوه طور (محل وحی به موسی)، قلب اهل کتاب را به سوی خود جذب کنید. «وَ الطُّورِ»
۳- خداوند برای به باور رساندن انسان، به نظام تشریع و تکوین (کوه و کتاب و کعبه و آسمان و دریا) سوگند یاد میکند. وَ الطُّورِ وَ کِتٰابٍ مَسْطُورٍ... وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوع
۴- کتاب مقدّس، باید همواره گشوده و مورد استفاده باشد. کِتٰابٍ... مَنْشُور
ٍ ۵- علم مفید و مبارک، آن است که منتشر شود و گسترش یابد. «مَنْشُورٍ»
۶- آبادانی خانه به زرق و برق آن نیست، به آمد و رفت و قداست و برکت آن است. «الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ» (خانه خدا ساده ترین خانه هاست، امّا مبارک ترین بناهاست. )
۷- قرآن کریم، توجّه انسان را از دیدنی ها، به نادیدنیها سوق میدهد. «وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ»
۸- قهر و تنبیه، از شئون ربوبیت است. «عَذٰابَ رَبِّکَ»
۹- نزول کتب آسمانی «وَ کِتٰابٍ مَسْطُورٍ» و ظهور جلوههای قدرت الهی در هستی «وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ» باید مایه ی تعقّل و ایمان گردد و گرنه بی توجّهی به آنها عامل عذاب خواهد شد. «إِنَّ عَذٰابَ رَبِّکَ لَوٰاقِعٌ»
۱۰- ترسیم حوادث قیامت بستری است برای دست برداشتن از تکذیب و لجاجت. تَمُورُ السَّمٰاءُ... تَسِیرُ الْجِبٰالُ...
۱۱- برای وقوع قیامت، نه فقط زمین که آسمان و کرات آسمانی به هم میریزد. ا
۱۲- تکذیب کنندگان منطق ندارند، سرگرم شدن به یاوهها و پوچیها سبب تکذیب آنان شده است. «لِلْمُکَذِّبِینَ اَلَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ»
۱۳- سخن بیهوده بسیار پیدا میشود، لیکن خطر آنجاست که انسان غرق در بیهوده گویی شود و خود را به یاوهها مشغول کند. «فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ»
۱۴- تلاش کفّار برای خدشه دار کردن قرآن، کاری بازیچه و بی نتیجه است. «لِلْمُکَذِّبِینَ اَلَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ»
۱۵- مخالفان انبیا، هم به دوزخ کشانده میشوند و هم مورد عتاب و توبیخ قرار میگیرند. یُدَعُّونَ... هٰذِهِ، (عذاب روحی روانی و جسمی دارند)
۱۶- تکذیب سرسختانه، قهر سرسختانه دارد. مکذبین... یُدَعُّونَ إِلیٰ نٰارِ
ادامه دارد
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوهفتم
تمرین هفدهم
#حرص_طمع
◀️امام علی علیه السلام :
🔶كلُّ مَوَدّةٍ عَقَدَها الطّمَعُ حَلَّها اليأسُ.
🔶 هر دوستى اى كه رشته آن را #طمع ببندد، نوميدى ، آن را از هم بگسلد.
📚ميزان الحكمه جلد اوّل صفحه 75
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
🍃#نماز و #احكام آن در #قرآن و روایات
✅قصر نماز در حالت #خوف و #ترس،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟
⬅️مسافر كيست؟ ایا شرط شمول مسافر،هشت فرسخ است یا یک روز راه؟
به نظر ما, دليلهايى كه مسير يك روز راه را با وسيله هاى سير و سفر همگانى معيار قرار مى دهند, عبارت بودند از:
الف. مسيرة يوم ملاك و معيار اصلى بوده وهشت فرسنگ و دو بريد مصداقهاى آن.
ب. امروزه, به پيمودن هشت فرسنگ, سفرگفته نمى شود.
ج. حكمت كوتاه گزاردن نماز در سفر. آسان گيرى بر مكلفان است, تا بر سختى سفر, سختى عبادت افزوده نشود و روشن است كه در پيمودن #هشت_فرسنگ راه, با مركبهاى امروزى, هيچ رنجى به همراه ندارد.
د. معيار بودن زمان براى #سفر, هماهنگ است با ديگر عبادتها, مانند: نماز, #روزه, حج كه بايد در ظرف زمانى خاص انجام بگيرند و آغاز و پايان آنها با امور طبيعى, محاسبه شود و سفر نيز از اين نسق و قاعده بيرون نيست و آغاز و پايان آن با اين معيار طبيعى و در خور فهم همگان و آسان ارزيابى مى شود, نه با ذراع و موى اسب و….
يياد آورى: معيار در كوتاه گزاردن نماز, قصد پيمودن يك روز راه است. مراد از روز, روز شرعى است, نه روز عرفى. روز شرعى, از روز عرفى طولانى تر است. عرف, از طلوع خورشيد تا غروب خورشيد را روز مى داند; ولى شرع از طلوع فجر (اذان صبح ) تا مغرب شرعى (به طور تقريبى, نيم ساعت پس از غروب خورشيد) را روز مى داند.
از اين روى, روز شرعى كه در آن روزه مى گيريم و در سفر نيز معيار است, حدود دو ساعت از روز عرفى درازتر است.
روز شرعى, در سرزمينهاى معتدل, زمستانها, حدود دوازده ساعت, تابستانها, شانزده ساعت, و متوسط آن چهارده ساعت.
روز عرفى, زمستانها, ده ساعت, تابستانها چهارده ساعت است.
تأسيس اصل
اگر كسى از آنچه گفتيم, به نتيجه قطعى نرسيد و در حالت شك, باقى ماند و راه به جايى نبرد كه اكنون قصد پيمودن بيش از هشت فرسنگ و كم تر از يك روز راه را دارد. حكم نماز و روزه اش چيست؟
در اين صورت, بايد به اصول چنگ زد. اصلى كه در اين جا بايد به آن چنگ زد, اصالة التمام است كه به گونه هاى مختلف, در خور تقرير است:
الف. شك مى كنيم كه با قصد پيمودن هشت فرسنگ و بدون قصد پيمودن يك روز راه, آيا بر ما, مسافر صدق مى كند, يا خير؟
موضوع براى كوتاه گزاردن نماز و گشودن روزه, عنوان سفر و مسافر است و اين جا, موضوع به حقيقت نپيوسته است, پس حكم مسافر هم منتفى است. بنابراين, نماز تمام است و روزه نيز بايد گرفته شود.
ب. هر مكلّفى, بايد نمازش را تمام بگزارد, مگر #مسافر هنگام شك در صدق عنوان مسافر بر مكلف, آن شخص از شمول عنوان خاص خارج و مشمول حكم عام مى شود.
ج. كوتاه گزاردن نماز و گشودن روزه, آسان گرفتن خداوند است بر بندگان مسافر و با شكِ در عنوان مسافر, شك در جايز بودن بهره مندى از بخشش الهى كه همانا آسان گرفتن بر مسافر باشد, پديد مى آيد; زيرا اين آسان گيرى الهى, تنها مسافران را در بر مى گيرد و با شك در مسافر بودن, شك در بهره مندى از آسان گيرى الهى وجود دارد. در نتيجه وظيفه اولى, كه #نماز تمام بود, بر دوش مكلف باقى مى ماند.
بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد"
● نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى
http://yon.ir/Qp268
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناحات_شبانگاهی
فرازهای #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔶إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ مِنْ أَیْنَ لِیَ الْخَیْرُ
🔶یَا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِکَ وَ مِنْ أَیْنَ لِیَ النَّجَاةُ وَ لا تُسْتَطَاعُ إِلّا بِکَ لا الَّذِی أَحْسَنَ اسْتَغْنَى عَنْ عَوْنِکَ وَ رَحْمَتِکَ وَ لا الَّذِی أَسَاءَ وَ اجْتَرَأَ عَلَیْکَ وَ لَمْ یُرْضِکَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِکَ
🌸 یَا رَبِّ یَا رَبِّ یَا رَبِّ
🔶بِکَ عَرَفْتُکَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْکَ وَ دَعَوْتَنِی إِلَیْکَ وَ لَوْ لا أَنْتَ لَمْ أَدْرِ مَا أَنْت
🔶 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَدْعُوهُ فَیُجِیبُنِی وَ إِنْ کُنْتُ بَطِیئاً حِینَ یَدْعُونِی
🔶وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی وَ إِنْ کُنْتُ بَخِیلاً حِینَ یَسْتَقْرِضُنِی
🔶وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أُنَادِیهِ کُلَّمَا شِئْتُ لِحَاجَتِی وَ أَخْلُو بِهِ حَیْثُ شِئْتُ لِسِرِّی بِغَیْرِ شَفِیعٍ فَیَقْضِی لِی حَاجَتِی
🔶 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا أَدْعُو غَیْرَهُ وَ لَوْ دَعَوْتُ غَیْرَهُ لَمْ یَسْتَجِبْ لِی دُعَائِی ،
💫-خدایا مرا به کیفرت ادب منما، و با نقشه ات با من نیرنگ مکن،
💫 پروردگارا از کجا برایم خیرى هست، درحالی که جز نزد تو یافت نمى شود، و از کجا برایم نجاتى است، درحالیکه جز به تو فراهم نمیگردد، نه آن که نیکى کرد از کمک و رحمتت بی نیاز شد، و نه آن که بدى کرد و بر تو گستاخى روا داشت، و تو را خشنود نساخت از عرصه قدرتت بیرون رفت.
🌸پروردگارا، پروردگارا، پروردگارا.
💫تو را به تو شناختم، و تو مرا بر هستى خود راهنمایى فرمودى، و به سوى خود خواندى، و اگر راهنمایى تو نبود، من نمیدانستم تو که هستى؟ ،
💫 سپاس خداى را که می خوانمش و او جوابم را می دهد، گرچه سستی مى کنم گاهى که او مرا مى خواند،
💫و سپاس خداى را که از او درخواست مى کنم و او به من عطا مى نماید، گرچه بخل می ورزم هنگامى که از من قرض بخواهد،
💫و سپاس خداى را که هرگاه خواهم براى رفع حاجتم صدایش کنم، و هرجا که خواهم براى رازونیاز با او بی پرده خلوت کنم و او حاجتم را برآورد،
💫 سپاس خداى را که غیر او را نمی خوانم، که اگر غیر او را می خواندم دعایم را مستجاب نمی کرد،
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #سیزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ
🔹وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ
🔹ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.
🔸خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت
🔸وشکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها
🔸وتوفیقم ده در آن براى تقوى وهم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://eitaa.com/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز سیزدهم از ماه رمضان: جزء #سیزدهم
به نام خدا
سوره #رعد
۱- 👌 #تغییر_سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست
إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(۱۱- رعد) خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمى دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند.
👈این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مى كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایه هاى اساسى جهان بینى و جامعه شناسى در اسلام است به ما مى گوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد.
👈شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مى سازد.
👌به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه هاى اجتماعى اسلام را بیان مى كند به ما مى گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مى گیرد.(۱۰)
۲- ویژگی های #حق گرایان از نظر قرآن
الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(۲۰)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(۲۱)
وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(۲۲- رعد)
👈در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنین توصیف می کند:
۱. به عهد الهى وفا مى كنند و آن عهد را نمى شكنند.این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد.(۱۲)
۲. پیوندهایى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مى دارند. که چون مطلق است دلالت مى كند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است.(۱۳)
۳ و ۴. نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مى ترسند.
فرق بین خشیت و خوف: خشیت تاثر در محدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چند كه در دل متاثر نگشته و دچار هراس نشده باشد.(۱۴)
۵. در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند.
۶. نماز را بر پا مى دارند.
۷. از آنچه به آنان روزى داده ایم در پنهان و آشكار انفاق مى كنند.
۸. بوسیله حسنات، سیئات را از میان مى برند. به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سر بزند، تنها به ندامت و استغفار، قناعت نمى كنند، بلكه عملا با انجام کار خیر و عمل به وظایف فوت شده در مقام جبران بر مى آیند. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمیكنند(۱۵)، بلكه سعى دارند با انجام نیكى در حق کسی که به آنها بدی کرده است او را وادار به تجدید نظر كنند.(۱۶)
۳- آدرس مهمی که همه به دنبال آنند
الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(۲۸- رعد)
کسانی اند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باشید! که دلها فقط به یاد خدا آرام مى گیرد.
آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند.
#آرامش و آسایش دو عنوان جدای از هم هستند که در بین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دو به یک معنا و یا به جای هم گرفته می شوند. آسایش مفهومی مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.قرآن کریم به این سوال مهم و بسیار کاربردی انسان پاسخ می دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ایمان آورد و برنامه او را در زندگی خود پیاده کرد یقین بداند که به آرامش واقعی خواهد رسید؛ آرامشی که محال است آن را بتوان در غیر این آدرس پیدا کرد.
جهت مطالعه ادامه مطلب،کلیک کنید👇
http://yon.ir/Qp439
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🔷مؤسسه قرآن پویان تهران با غرفهای در بخش رسانههای دیجیتال بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به ارائه جدیدترین محصولات و خدمات قرآنی به بازدیدکنندگان و علاقهمندان قرآنی میپردازد.
ثبتنام دوره ششم آموزش مجازی روش مطالعه و فهم قرآن، فروش کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» و فایل دیجیتال آن، فروش کتاب «پیامهایی از ۳۰ جزء قرآن»" و نسخه دیجیتالی، نصب رایگان آخرین نسخه اپلیکیشن اندرویدی تنزیل، فروش لوح فشرده جلسات دوره آموزش حضوری روش مطالعه و فهم قرآن، بسته آموزشی فهم قرآن با تخفیف ویژه شامل کتاب و لوح فشرده جلسات دوره آموزش حضوری روش مطالعه و فهم قرآن و عرضه رایگان فایلهای ورد، اکسل و پی دی اف سورههای قرآن به ترتیب نزول با ترجمه محمدمهدی فولادوند از جمله خدمات این غرفه در برپایی نمایشگاه است.
🔸همچنین تمامی محصولات با تخفیف ۱۰تا ۳۰ درصدی به مخاطبان ارائه میشود و هر روز نیز مسابقه قرآن، فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار میشود که ساعت ۲۳:۳۰ هر شب با قرعهکشی و اعطای جایزه نقدی همراه است.
علاقهمندان برای تهیه محصولات این مؤسسه و شرکت در این مسابقه میتوانند به غرفه قرآنپویان واقع در انتهای شبستان اصلی، مقابل درب شماره ۸۶ مراجعه کنند.
با ما قرآنی بمانید👇
@iqfa_ir
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تفسیر نور (بخش دوم)
سوره #طور
۱۷- ریشه تکذیب، نداشتن دید صحیح و بصیرت است. فَوَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ... أَمْ أَنْتُمْ لاٰ تُبْصِرُونَ
۱۸- کیفر ورود درامور بیهوده ویاوه ها، ورود در دوزخ است. فِی خَوْضٍ... اِصْلَوْهٰا
۱۹-کیفرهای قیامت، عادلانه است و جز نتیجه کار خود انسان نیست. «إِنَّمٰا تُجْزَوْنَ مٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
۲۰- کلید بهشت، تقواست. «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّٰاتٍ»
۲۱- مقایسه پایان کار خوبان و بدان، از بهترین شیوههای شناخت حق و باطل است. هٰذِهِ النّٰارُ... فِی جَنّٰاتٍ وَ نَعِیمٍ
۲۲- گاهی در دنیا نعمت هست، امّا انسان به دلایلی نمی تواند از آن کامیاب شود، اما در بهشت هم نعمت هست و هم کامیابی. جَنّٰاتٍ... فٰاکِهِینَ
۲۳- نعمت ها، زمانی لذّت بیشتری دارند که از طرف خداوند به عنوان محبّت و لطف باشد «آتٰاهُمْ رَبُّهُمْ» و در کنارش تلخی و دغدغه نباشد. «وَ وَقٰاهُمْ رَبُّهُمْ»
۲۴- کسی که در دنیا با تقوا خود را حفظ کرد، در قیامت خداوند او را از عذاب دوزخ حفظ میکند. اَلْمُتَّقِینَ... وَقٰاهُمْ
۲۵- پرهیزکاران نباید به تقوا و عمل خود مغرور باشند که همه ی نعمتها و نجات بخشیها از خداست. آتٰاهُمْ رَبُّهُمْ... وَقٰاهُمْ رَبُّهُم
ْ ۲۶- آزادی و تکریم، لذّت نعمت را بیشتر میکند. «کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً» بهشتیان در خوردن و آشامیدن محدودیّت ندارند و با «هَنِیئاً» مورد تکریم قرار میگیرند.
۲۷- در اسلام محور ایمان است، نه خانواده و خویشان. «وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمٰانٍ»
۲۸- نتیجه ملحق شدن به راه حق نیاکان در دنیا، ملحق شدن به آنان در بهشت است. وَ اتَّبَعَتْهُمْ... أَلْحَقْنٰا بِهِمْ
۲۹- همراه بودن با نسل و فرزند، یکی از لذّات بهشتی است. «أَلْحَقْنٰا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ»
ٍ۳۰- ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نیک است. أَلْحَقْنٰا... بِمٰا کَسَبَ رَهِینٌ
۳۱-در بهشت نیز سلیقهها و تمایلات مختلف وجود دارد و به هر کس مطابق خواسته اش نعمت داده میشود. «مِمّٰا یَشْتَهُونَ»
۳۲- تفریحی رواست که به دور از لغو وگناه باشد. یَتَنٰازَعُونَ... لاٰ لَغْوٌ... وَ لاٰ تَأْثِیمٌ
۳۳- هر حرکتی که در آن بیهودگی و گناه نباشد، جایز است. «لاٰ لَغْوٌ فِیهٰا وَ لاٰ تَأْثِیمٌ»
ادامه دارد...
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوششم
تمرین هفدهم
#حرص_طمع
☸ تعریف #حرص
👈گر چه معنی و مفهوم «حرص» اجمالا بر همه روشن است، ولی توجه به مفهوم دقیق آن نکته های تازه ای را به ما می آموزد.
🔶«راغب» در «مفردات» #حرص را به معنی شدت تمایل به چیزی می داند و می گوید: این واژه در اصل به معنی فشردن لباس به هنگام شستشو به وسیله کوبیدن چوب مخصوصی بر آن است!
💫امیرمؤمنان علی (ع) تعبیر بسیار جالبی در تعریف #حرص دارد، هنگامی که از حضرتش پرسیدند: #حرص چیست؟
🔶فرمود: «هو طلب القلیل باضاعة الکثیر! ؛ #حرص آن است که انسان چیز کمی را جستجو کند در برابر چیز بسیاری را که از دست می دهد! » (18)
♦️♦️علمای اخلاق، #حرص را از رذایل اخلاقی و متعلق به قوه شهویه می دانند و در تعریف آن چنین می گویند:
👈 «#حرص صفتی است نفسانی که انسان را به اندوختن بیش از احتیاج خود وامی دارد و از شعب حب دنیا و از صفات مهلکه و از اخلاق گمراه کننده است، #حرص به بیابانی می ماند که کرانه های آن ناپیداست و همچون سرزمین وحشتناک بی انتهاست که هر قدر #حریص در آن پیش می رود به آخر آن نمی رسد.
♦️«#حریص» به کسی می ماند که مبتلا به بیماری استسقاء شده است هرچه آب می آشامد تشنگی او فرو نمی نشیند.
🍂«#حریص» هیچ دلیل منطقی را نمی پذیرد، مثلا اگر به او گفته شود که هشتاد سال عمر کرده ای و چیزی از عمر تو باقی نمانده، این همه تلاش و ولع برای جمع آوری مال به خاطر چیست؟ ! در عین اینکه پاسخی برای این سؤال ندارد باز هم دست از کار خود نمی کشد، بلکه به عکس، گاهی انسان با افزایش سن و سال و نزدیک شدن به آخر خط، #حریص تر می شود، چنانکه در حدیث معروفی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: 🔶«یشیب بن آدم و یشب فیه خصلتان: الحرص و طول الامل! ؛
🔸 انسان پیر می شود اما دو صفت در او جوان می گردد: #حرص و آرزوهای طولانی! » (19)
18- سفینة البحار، ماده حرص.19- بحارالانوار، ج 70، ص
🍂https://hawzah.net/fa/Book/View/45326/34828/1-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%AD%D8%B1%D8%B5
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
حدشرعیمسافر.mp3
1.08M
#حد_شرعي_مسافر
🔶در روايات حد مسافرت يكروز بيان شده كه در ان زمان بر 8 فرسخ منطبق بوده است.اما الان كه #مسافت قابل طي كردن در روز، صدها كيلومتر است،چرا احكام بروز نمیشوند؟
پاسخ مرحوم آيت اله بروجردي چنين بوده است:👇👇
⬅️اگر بخواهيم هر زمان اينها را مطابق روز عوض كنيم،كل احكام مسافر عوض ميشود و هر زمان بايد مقدار جديدي اعلام كنيم و اين مستلزم فقه جديدي است!!
🎤از سخنراني استاد سروش محلاتي🎤
#مناحات_شبانگاهی
فرازهای #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔶وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا أَرْجُو غَیْرَهُ وَ لَوْ رَجَوْتُ غَیْرَهُ لَأَخْلَفَ رَجَائِی
🔶 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی وَکَلَنِی إِلَیْهِ فَأَکْرَمَنِی وَ لَمْ یَکِلْنِی إِلَى النَّاسِ فَیُهِینُونِی
🔶وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی تَحَبَّبَ إِلَیَّ وَ هُوَ غَنِیٌّ عَنِّی
🔶وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یَحْلُمُ عَنِّی حَتَّى کَأَنِّی لا ذَنْبَ لِی فَرَبِّی أَحْمَدُ شَیْ ءٍ عِنْدِی وَ أَحَقُّ بحمدی
🔶اللَّهُمَّ إِنِّی أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَیْکَ مُشْرَعَةً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ إِلَیْکَ [لَدَیْکَ ] مُتْرَعَةً وَ الاسْتِعَانَةَ بِفَضْلِکَ لِمَنْ أَمَّلَکَ مُبَاحَةً وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَیْکَ لِلصَّارِخِینَ مَفْتُوحَةً
🔶وَ أَعْلَمُ أَنَّکَ لِلرَّاجِی [لِلرَّاجِینَ ] بِمَوْضِعِ إِجَابَةٍ وَ لِلْمَلْهُوفِینَ [لِلْمَلْهُوفِ ] بِمَرْصَدِ إِغَاثَةٍ
🔶وَ أَنَّ فِی اللَّهْفِ إِلَى جُودِکَ وَ الرِّضَا بِقَضَائِکَ عِوَضاً مِنْ مَنْعِ الْبَاخِلِینَ وَ مَنْدُوحَةً عَمَّا فِی أَیْدِی الْمُسْتَأْثِرِینَ وَ أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیْکَ قَرِیبُ الْمَسَافَة
🔶ِ وَ أَنَّکَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ [الْآمَالُ ] دُونَکَ وَ قَدْ قَصَدْتُ إِلَیْکَ بِطَلِبَتِی،
💫و سپاس خداى را که به غیر او امید نبندم، که اگر جز به او امید مى بستم ناامیدم می نمود،
💫و سپاس خداى را که مرا بخویش وا گذاشت، از این رو اکرامم نمود، و به مردم وا نگذاشت تا مرا خوار کنند،
💫 و سپاس خداى را که با من دوستى ورزید، درحالى که از من بى نیاز است،
💫و سپاس خداى را که بر من بردبارى مى کند تا آنجاکه گویى مرا گناهى نیست! پروردگارم ستوده ترین موجود نزد من بوده و به ستایش من سزاوارتر است.
💫خدایا راه هاى درخواست حاجت هایم را به جانب تو باز مى یابم، و آبشخورهاى امید را نزد تو پر می بینم،
💫و یارى خواستن از فضل براى آن که تو را آرزو کرد بی مانع مى بینم، و درهاى دعا را براى فریاد کنندگان گشوده مى نگرم،
💫و مى دانم که تو براى امیدواران در جایگاه اجابتى، و براى دل سوختگان در کمین گاه فریادرسى،
💫 و به یقین در اشتیاق به جودت، و خشنودى به قضایت جایگزینى از منع بخیلان است، و گشایشى از آنچه در دست ثروت اندوزان، و همانا مسافر به سوى تو مسافتش نزدیک است،
💫و تو از آفریدگانت هرگز در پرده نیستى، جز اینکه کردارشان آنان را از تو محجوب نماید، من با درخواستم آهنگ تو کردم
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعاى روز #چهاردهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ
🔹واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ
🔹ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.
🔸خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها
🔸و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها
🔸و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تقل در شریعت
https://eitaa.com/quranpuyan
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز چهاردهم از ماه رمضان: جزء #چهاردهم
به نام خدا
سوره #حجر
۱-منابع اصلی هر چیز نزد خداست
وَ إِن مِّن شیَْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(۲۱- حجر)
هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگردد.(
۲- کسانی که #شیطان کاری با آنها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند
قَالَ رَبِّ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(۳۹)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(۴۰)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیََّ مُسْتَقِیمٌ(۴۱)
إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(۴۲- حجر)
اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط مییابد
ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند.
خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهدهی من که تو هیچگونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند.
از این آیات چند مطلب فهمیده میشود:
اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر میبرند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آنها نیز برایش وجود ندارد.
دوم اینکه تمام انسانها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسههای اغواگرانه شیطان میشوند اما اینطور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او میتواند بکند وسوسه و دعوت است.👉
سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط مییابد.(۳)
۳- تنها گروهی که از #رحمت پروردگار نا امیدند
وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(۵۶- حجر)
آیه چنین میفهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناختهاند و پی به قدرت بیپایانش نبردهاند؛ خدایی که از ذرهای خاک، انسانی چنین شگرف میآفریند و از نطفهای ناچیز، فرزندی برومند به وجود میآورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار مینشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل میکند، چه کسی میتواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!
ادامه در پست بعد👇
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
ادامه نکات جزو #چهارده
سوره #نحل
۴- اگر خدا نمیخواست ما این کار را نمیکردیم!!😳😳
وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (۳۵- نحل)
مشرکان گفتند: اگر خدا میخواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمیکردیم.
این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان میراندند.
در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام میدادند به دو گروه عمده تقسیم میشدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آنها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنتهای باستانی تمسک میجستند.
دسته دوم علما و اندیشمندان آنها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع میکردند.
آنها میگفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را میگرفت و ما را از آنها باز میداشت اما همینکه مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است.
👌پاسخ به این شبهه
این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد و بس که اگر چیزی را خواست در همان لحظه ایجاد شود و اگر نخواست در همان لحظه نیست و نابود گردد. خداوند دو اراده دارد؛ اراده تشریعی و اراده تکوینی. آنان که به دام این شبهه عمداً یا سهوا گرفتار شدهاند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کردهاند.
خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا عقاید صحیح و اعمال صالح داشته باشند و از همین طریق به آنها اجازه نداده که در مسیر انحراف افتاده و راه هلاکت را طی کنند و به اراده تکوینی دست آنها را باز گشته تا با اختیار خود راه درست را از نادرست برگزیده و در آن حرکت کنند.
پس خداوند آنها را منع کرده ولی با بیان قانون؛ نه با زور و سلب اختیار و اگر انتظار دارند که خدا دست هر تبهکار و فکر هر منحرفی را به اجبار گرفته و به راه راست هدایت کند بدانند که هر چند این کار ممکن است اما چون با فلسفه تکامل اختیاری انسان ناسازگار است خدا این کار را نخواهد کرد.
دلیل قرآنی #تقیهای که عقل انسان به آن حکم میکند
مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنُِّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۱۰۶- نحل)
هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود جزایش دوزخ است؛ جز کسی که تحت فشار واقع شده ولی دلش به ایمان محکم است. آری کسانی که سینه خود را برای قبول کفر گشودهاند، بدانند که خشم پروردگار شامل حال آنهاست و برای ایشان عذاب بزرگی خواهد بود.
این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره میکند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش میگیرند. گروه اول کسانیاند که در چنگال دشمنان بیمنطق گرفتار میشوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آنها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری میکنند؛ در حالی که آنچه میگویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان میباشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آنها سر نزده است.
گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچههای قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی میگشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض میکنند، اینها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او میشوند.
http://yon.ir/Qp441
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan