eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر ✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم. 🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود: روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب. سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود. اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند." 🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید. @fahmequran
هدایت شده از قران پویان
💐💐 به علاقه مندان بهتر قران: 👈👈 بمناسبت سالگرد میلاد حضرت و روز بمدت یک هفته از 25 بهمن تا دوم اسفند 1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد به مبلغ 12000 تومان، پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با 25 درصدي 🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" به منظور فهم بهتر و تسلط بيشتر بر اين روش تدبر، براي عزيزاني كه قادر به حضور در دوره هاي اموزشي حضوري يا مجازي نبوندند، ،لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري(که سال 96با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه25 درصدي،عرضه مي شود. ♻️♻️ قيمت كتاب 15000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با تخفيف 25 درصدي،26000 عرضه ميشود. جهت و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ تاملی در بخش سوم سوره آیات ۲۸-۲۳ سوره : این آیات خطاب به پیامبر اسلام بوده و با سبک ولحن آیات سابق متفاوت است.به همین جهت هم علیرغم اختلاف بین مفسرین راجع به مدنی یا مکی بودن آیات وسط سوره،مکی بودن آیات انتهای سوره از اتفاق نظر بیشتری برخوردار است. 👈مفهوم آیات : ای پیامبر ما قرآن را بر تو نازل میکنیم.پس در برابر فرمان خدا صبر کن و با نماز در طول شبانه روز و تسبیح و مناجات شبانه از خدا کمک بگیر. هم چنین از آنها چه کفور و چه گناه پیشه اطاعت مکن.چرا که انها دوست دار دنیای نقد و زودگذرند و آخرت وقیامت را فراموش کرده اند.اینها نباید باعث نگرانی تو باشند زیرا همانطور که خلقشان کردیم ،می توانیم محوشان کنیم وقومی دیگر را جایگزین آنها کنیم(همچنان که در اقوام قبلی اتفاق افتاد) ✅ نکته ۱- ضمیر هم در "ولاتطع منهم"به چه کسانی برمیگردد؟ با توجه به اینکه آیات قبل ،بحث ابرار و پاداش آنها بود،و به لحاظ مفهومی نمی تواند این ضمیر به ابرار برگردد،پس باید به آیات قبل از ۲۲-۵ برگردیم. اولین ضمیر جمع در آیه ۴ به کافرین اشاره دارد.سیاق و نوع افعال آیه ۲۳ و ۲۴ هم با آیات ۴-۱ همخوانی دارد. اگر این آیات را پشت سرهم بگذاریم، سکته ای هم حاصل نمیشود.یعنی آیات ۲۲-۵ که وصف ابرار بود؛ می تواند جداگانه در مدینه نازل شده باشد. إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً. ۲ إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً.۳ .إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيرا ۴. إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً 23، فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُورا ً۲۴ 👈معنا نیز چنین میشود: ما انسان را آفریدیم.و همواره با نشان دادن راه،آنها راهدایت کردیم اما برخی انسانها شکر گزارند و برخی خیلی ناسپاس.که برای ناسپاس ها آتشی مهیا کرده ایم. الان هم ای پیامبر برای هدایت انسانها ،قرآن را بر تو نازل کردیم آن هم بطور تدریجی که مرحله به مرحله انسانها را رشد دهی. (در برابر سختی ها و ناسپاسی ها)صبر کن و از این ناسپاس ها(کافران)اطاعت نکن. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند را فرموده است از جمله در سوره شورا ایه42 می فرمایند : 🔶إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «42» همانا نكوهش فقط بر كسانى است كه به مردم مى‌كنند و در زمين به ناحقّ طغيان مى‌كنند، آنانند كه برايشان عذاب دردناكى است. 👈نکته ها در آيه قبل نيز خوانديم كه بر مظلوم حرجى نيست، اكنون مى‌فرمايد: نكوهش بر است. 👈👈 1_ تجاوز به (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ناروا و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است. «إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ» 2- گرچه وظيفه مردم در دنيا استمداد و افشاگرى است ولى خداوند هم به حساب ظالمان خواهد رسيد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌8، ص: 420 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓ از در چه زمينه هايي پذيرفته است؟ ✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه از يك نفر موافق است؟ آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟ 🔴قسمت سوم : 👈 در رساله نوین آیت الله صادقی تهرانی، حتی و پیروی بدون دانستن دلایل حکم هم منع شده است. ✅مسأله ی 2- «» و يا- با واژه اى بهتر و رساتر- «» برحسب كريمه ى: «وَلَوْ رَدُّوهُ إلَى الرَّسُولِ وَ إلى اولى الأمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» (سوره ى نسا، آيه ى 83) «اگر- مسأله ی تاكتيك سرّى جنگى را به پيامبر و به فرماندهان جنگى شان ارجاع دهند همواره حكم آن را برخى از استنباط كنندگانشان: «فرماندهان دانشور» استنباط و كاوش مى كنند.» ✅مسأله ی 3- «» هم به واژه ى برترش «اتّباعِ احسن القول»: پيروى از بهترين سخن پيرامون احكام شرعيه است . 🔵برحسب آيه ى كريمه ى: «فَبَشِّرْ عبادِ. الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أولئكَ هُمْ أولُوا الألْبابِ» (سوره زمر، آيه ى 18) «پس به بندگان من نويد ده، آنان كه سخن [حق ] را با كوشش و كاوش به گوش [دل ] مى شنوند و بهترينش را پيروى مى كنند، اينانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و هم اينان خردمنداند». 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/925338 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
گـر بر در دِیــر می‌نشـــانی ما را گـر در ره کعبــه می‌دوانـی ما را اینها همگی لازمه‌ی هستیِ ماست خوش آنکه ز خویش وارهانی ما را ابوسعید ابوالخیر سلام صبحتان سرشار از معنویت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات و جملات ✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد در چند جا از قرآن تاکید شده که اگر کار خوب کنید،برای خود و به سود خود کرده اید و اگر کار بدی کنید،به زیان خود کرده اید. از جمله در سوره اسراء آیه ۷ 💠 إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا 🔸فولادوند: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ ايد]  یا در سوره فصلت آیه ۴۶ 💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾ 🔸خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست‏ و یا در سوره جاثیه آیه ۱۵ 💠 مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ﴿۱۵﴾ 🔸فولادوند: هر كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيانش باشد سپس به سوى پروردگارتان برگردانيده مى ‏شويد. https://goo.gl/PUAi3Z 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ تاملی در بخش سوم سوره آیات ۲۸-۲۳ سوره : نکته ۲: تفاوت معنای و کفور صیغه مبالغه بروزن فعول و صبور مثل جزع جزوع نمی خواهد بگوید کفور صرف حق پوشی تنهاست می خواهد بگوید زیاد حق را سر پوش می گذارند.(سیدمحمد علی ایازی) (بنابراین در آیه ۳ که خداوند شاکر را در برابر کفور قرار داده،گویای لطف و مرحمت زیاد خدا به انسانهاست که شما نیاز نیست خیلی شاکر و شکور باشید.شاکر بودن کافیست.) كلمه ی «كفر» چه كلمه ای است؟ معنی كلمه ی «كفر» همان سَتْر و پوشش است. كافر را از این جهت كافر می گویند كه در واقع می خواهد روی چیزی را بپوشد و آن را طرد كند. شاید این طور تصور شود كه كفر در هر جای قرآن كه آمده همان مفهوم پوششِ اولیه را دارد، در صورتی كه این گونه نیست، مفهوم خاصی كه قرآن از كفر دارد همان طرد و انكار است یعنی موضع مخالف گرفتن، نه فقط قبول نكردن. صِرف قبول نكردن نیست، بلكه قبول نكردن و موضع مخالف و ضد گرفتن و مبارزه كردن.(مرتضی مطهری) «کفور» واژه اى است که هم در مورد کفران نعمت به کار مى رود و هم در مورد «کفر اعتقادى» (همان گونه که «راغب» در «مفردات» آورده است.(تفسیر نمونه) نکته ۳- آثم اسم فاعل است و به کسی خطاب میشود که گناه کار و رفتار غالب او باشد و در واقع مشهور به گناه باشد.نه اینکه گاها و بنابر نسیان یا خطا ،مرتکب گناهی شود. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran
هدایت شده از قران پویان
4_5892982746891945256.pdf
4.26M
معرفي كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" شامل مطالب و فصول و برخي از مطالب مهم به همراه مقدمه آقاي دكتر
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند در سوره ال عمران می فرمایند ؛ 🔶«وَ اللَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمین؛  ♦️خداوند ستمکاران رادوست ندارد»(57) ال عمران 👈 : این قسم نیز دارای مصادقی فراوانی است. از جمله: ظلم مالی، که شامل پایمال کردن حق مالی یک انسان یا یک جامعه می‌باشد و یا ظلم جانی که این گونه و ستمکاری از وارد کردن یک جراحت کوچک بر بدن تا کشتن یک یا چند انسان را شامل می‌شود و یا ظلم اعتباری که همان تجاوز به حقوق اعتباری انسانهاست و نیز مصادیق دیگر . 🍂 🍂🍁🍂 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓ از در چه زمينه هايي پذيرفته است؟ ✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه از يك نفر موافق است؟ آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟ 🔴قسمت چهارم : ✅ بخشي از نظرات مرحوم ايت اله دكتر صادقي تهراني كه در ديدگاه هاي فقهي وتفسيري خود تاكيد بيشتري بر قران دارند: ✳مسأله ی 4- آياتى مانند: «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكْ بِهِ عِلْمٌ» (سوره ى إسرإ، آيه ى 36) مسئوليت دانستن علمىِ صحيح و شايسته ى احكام اسلامى را برعهده ى نهاده، و آن ها را در پيروى از آن چه به آن علم و اطمينان ندارند بازداشته است. ❇ راه دنبال روى و و ناآگاهانه را به طور كلى به روى همگان بسته است، كه شخص مسلمان هر اندازه هم از مسائل اسلامى ناآگاه باشد پيرويش از آن چه مطرح است بايستى از روى آگاهى باشد و بس. و از طرفى هم «إنَّ شَرَّ الدَّوابِّ عِنْدَاللَّه الصُّممُّ البُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ» (سوره ى انفال، آيه ى 22) «بدترين جنبدگان نزد خداى تعالى كر و لال هايى هستند كه نمى انديشند و عقل و هوش خود را به كار نمى گيرند». ❎اين دانستن 1-يا به چهره ى خودكفا و مستقيم است كه احكام شرعيه را از و استنباط كند، و به اصطلاح است. 2-و يا خودش توانايى آن چنانى را ندارد، و اين جا بايستى از كمك بگيرد، كه در صورت امكان ميان نظراتشان كند، مگر در صورتى كه احتياط خود برخلاف احتياط باشد و يا موجب يا حرج گردد، كه اين «احتياط» زندگى را بر او سخت و تنگ يا ناشدنى سازد، و برحسب كريمه ى «يُريدُ اللَّه بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (سوره ى بقره، آيه ى 185): «خداى سبحان از شما آسانى خواسته و نه سختى» چنان احتياطى نه تنها واجب نيست، بلكه در صورت عسر و زيان يا تضاد حرام نيز مى باشد. 3-در غير اين صورت بايستى «» و به عبارتى ديگر از پيروى كند، و اين گونه كه خود اجتهادى است اجمالى نه تنها با عقل و شرع سازگار است، بلكه اساساً كارى است عقلى و شرعى كه «فاسألوا اهل الذكران كنُتُمْ لاتَعْلَمُونَ » (سوره ى نحل، آيه ى 43): هرگاه نمى توانى بدانى، از آن كه مى داند به شايستگى بپرس، كه در اين جا ترك تقليد بى عقلى است زيرا موجب ترك انجام تكليف الهى است، و مسلماً برعهده تمامى مكلفان است كه از هر راه درستى تكاليف خود را به خوبى بدانند و سپس به آن ها عمل نمايند. 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/925338 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
⁠⁣ فرازهایی از (عج) ✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة ....وَ ✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ ✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ 💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را ....وَ 💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی 💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی 💫و بر زیردستان انصاف و خوش‌رفتاری را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین در آیه ۷۴ سوره چنین آمده است: 👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉 👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞 اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى‏ نهيم (۷۴)👉 https://goo.gl/dsW5s9 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی «مبانی و روش فهم ساده قرآن»و «اپلیکیشن »در برنامه زنده رصد از شبکه قرآن سیما، quranpuyan@