eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅ مروری بر درس و محور سوره های مرحله پنجم ۱- درس سوره صاد:قرآن و انذارها و اخبارهای محمدص،وحی خدا و مایه پند و تذکر است.اما کافران و منکران عذاب اخروی با خودمحوری و خودبرترپنداری، با قران و رسول اعلام مخالفت و اتهام زنی می کنند. اینها بزودی در هم شکسته و در اخرت نیز همچون ابلیس متکبرو پیروانش در عذاب جهنمی خواهند بود.ای پیامبر ضمن صبر، با الهام از برگزیدگان خدامحور و توکل و توجه مستمر به خدا،از تاییدات و هدایتهای خداوند بهره مند بمان. ۲- درس سوره صافات:تبیین تفاوت جایگاه مصدقین و منکران رسولان الهی:رسولان خدا و پیروانشان علاوه بر دریافت نصرتهای مختلف الهی در دنیا،در اخرت در بهشت متنعم خواهند بود اما منکران وحی،معاد و توحید که به اتهام زنی،تمسخر و مخالفت با رسولان پرداخته بر آیین باطل خود باقی می مانند،عذاب جهنمی در انتظارشان خواهد بود. ۳- درس سوره بروج:وعده خداوند برای عذاب اخروی آزاردهندگان اهل ایمان ،رستگاری اهل ایمان و هلاکت و شکست مقابله کنندگان با ایات و رسولان الهی قطعی است چرا که او فرمانروای اسمانها و زمین، محاط بر همه چیز و محقق کننده اراده خود میباشد. ۴- درس سوره قمر:مکذبان قیامت بجای پند گرفتن از هشدارها وعذاب اقوام مکذب قبل که ماجرای انها در قران ذکر شده، و توجه به قدرت خدا در تحقق هر امری ازجمله عذاب دنیوی و اخروی آنها،به مخالفت خود ادامه داده و نشانه و معجزه طلب می کنند اما اینها از هر نشانه ای روی گردانند. ای پیامبر به انها اهمیت نده. ۵- درس سوره ذاريات :وعده خدا بر جزای اخروی قطعی است و منکران آن، طعم عذاب را خواهند چشید. باعبرت از هلاکت اقوام سرکش قبل و سایر آیات آفرینش و پذیرش انذارهاي رسول الله، بسوي خدا برگردید ۶- درس سوره رحمان: خدای رحمان خالق هستی و عطاکننده نعمات بیشماربه انس و جن، قران و میزان را نیز وضع کرد.در قیامت ، به حساب همه شما با معیارها و موازین خدا رسیدگی میشود یا در جهنم عذاب خواهید شد و یا در جنات دلپذیر متنعم خواهید بود.پس به پاس این همه احسان خدا،موازین و معیارهای او را مراعات نمایید. ۷- درس سوره طه:نجات و رستگاری در پذیرش هدایت الهی و سپس استواری در این مسیر و متاثر نشدن از القائات شیطانی است. قران مایه تذکر و هدایت اهل خشیت است وکسانی که از ان اعراض کنند نیز عذاب شدید اخروی خواهند داشت.ای پیامبر با توجه به سنت خدا که حمایت از رسولان و شکست دشمنان انان است،بی توجه به حرفها و بهانه ها و امکانات مادی مخالفان ویا استعانت از صبر و تسبیح خدا،به کارخود ادامه بده . ۸- درس سوره مریم:ای پیامبر تدبیر و نعمت بخشی خاص خدا به انبیا و هدایت شدگان برگزیده اش بمنظور تداوم نسل انها و طریق هدایت خدا یک سنت الهی است که تابع امر خدا ومنوط به شکیبایی در مسیر عبادت و خضوع در برابر ایات اوست.با این قران به متقین بشارت بده و کافران و روبرگردانندگان از ایات که با عقاید و رفتارهای باطل در گمراهی هستند،را نیز از عذاب دنیوی و اخروی انذار کن. ۹- درس سوره کوثر:ای پیامبر علیرغم ارزوی کینه ورزان مبنی بر ابترماندن رسالتت،ما به تو کوثر دادیم که پیامت راتداوم میبخشد.پس با نماز و قربانی شکرگزار این نعمت باش. https://b2n.ir/z01569 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💮💢= جامعه عاري از فقر. آيا شدني است؟ ✅ در راه رسیدن به تربیت انسانها، فهم زمان نیز اهمیتى بسزا دارد; زیرا و مربیانى که زمان را بشناسند، از تهاجمهاى گوناگون مصون مى‏ مانند و جامعه را مصون مى ‏دارند. و چنین عالمان و مربیانى زیر تاثیر جریانهاى ضد عدالت قرار نمى‏گیرند، و ارزشهاى قرآنى را پاس مى‏ دارند. ✅ شناخت درست انسان و مقام و ارزش و کرامت انسانى نیز در راه تحقق بخشى به تربیت و عدالت نقشى بس مهم دارد. شناخت دینى انسان همان است که در «عهدنامه اشترى‏» آمده است: انسانها دو گونه ‏اند: برادران دینى (همکیشان) و برابران نوعى (همنوعان). و هیچیک نباید تحقیر گردند یا ستم ببینند. امام على(ع) در جایى دیگر درباره حکومت اسلامى مى ‏فرماید: «حکومتى است که به هیچکس در آن ستم نرود، نه مسلمان و نه غیر مسلمان‏». ✅👈. اغلب در محیط هاى دینى، اهل و اهل دنیا هر دو دم از دین مى‏زنند و به دنبال کار دینى مى‏ روند. یکى از بزرگترین زیانهایى که به دین مى‏رسد، و فاجعه‏هایى که ببار مى‏آید، از همین پیشامد است، زیرا اهل دنیا مانع اجراى عدالتند. و چون با اهل دین رفیق شوند، آنان را نیز از اجراى عدالت‏یا اجراى درست و دقیق آن منحرف مى‏سازند; و از آنجا که این شگرد را در پوششهاى دینى و به نام دین بکار مى‏برند، و در مشاغلى نفوذ مى‏یابند، جهت دین را تغییر مى‏دهند، و جهتگیریهاى قرآنى را باطل مى‏کنند، و در نتیجه، از جمله، نسلهاى آگاه را به بریدگى و ناامیدى مى‏کشانند. ✅ انسان براى مبارزه با خود آفریده نشده است، بلکه براى مبارزه با خودیت آفریده شده است، یعنى براى حرکت تکاملى، در زندگى معتدل، و در میان جمع انسانى. و تحقق این حرکت‏بدون عدالت محال است. پس در مرحله نخست‏ باید به شناخت انسان پرداخت، 💢🔸و کاملترین شناخت انسان همان شناخت قرآنى است‏ و نقطه اوج کمال انسان، در «تقوى‏» دانسته شده است، و راه رسیدن به تقوى را عدالت دانسته است (اعدلوا، هو اقرب للتقوى). و راستین رسیدن به جامعه منهاى است; چنانکه امام على(ع) درباره کوفه (تنها شهرى که در اختیار او بود، و از نفوذ عوامل گوناگون و مخرب نیز مصونیت چندانى نداشت)، مى ‏فرماید:ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما، ان ادناهم منزله لیاکل البر، ویجلس فی الظل، ویشرب من ماء الفرات.هیچ کس در کوفه نیست که زندگى او سامانى نیافته باشد، پایین‏ترین افراد نان گندم مى‏خورند، و خانه دارند، و از بهترین آب آشامیدنى استفاده مى‏ کنند. و این چگونگى در کوفه جنگ‏زده و نفوذ یافته آنروز، یعنى اینکه همه از رفاه نسبى برخوردار باشند، و فقیرى در آن یافت نشود، بحق بسیار بسیار اهمیت دارد. شاید، چنین شهرى در تاریخ، دیگر پدید نیامده باشد. ✅ ممکن است پنداشته شود که فراخوانى به ساختن جامعه منهاى فقر که نمونه‏اى عملى از آن در بالا نشان داده شد یک خواسته ذهنى و آرمانى است، و چنین چیزى ممکن نیست. چنانکه گفته شد قرآن کریم امر مى‏کند به اجراى عدالت، و حضور عدالت را در زندگی هاى مردمان واجب مى‏داند. و در علم «اصول فقه‏» با دلائل عقلى و نقلى ثابت‏ شده است که تکلیف کردن به چیزى که ممکن و شدنى نیست، و انجام دادن آن از قدرت و توان انسانها بیرون است (تکلیف مالایطاق) ممکن نیست، یعنى هیچ خردمندى کارى را که عملى نیست تکلیف نمى‏ کند و واجب نمى‏ سازد. پس معلوم مى‏شود اجراى عدالت ممکن است و کارى است ‏شدنى، از این رو خداوند متعال آن را واجب کرده است (ان الله یامر بالعدل ). ✅ 👌همچنین قرآن کریم، هدف اجتماعى از بعثت پیامبران را «اقامه قسط‏» معرفى کرده است که همان حضور عدالت است در میان مردمان بصورتى سرشار و همه‏ گیر (لیقوم الناس بالقسط)، (۲۱) یعنى ساختن جامعه قائم بالقسط. و آیا ممکن است که خداوند حکیم دانا و مهربان و عادل، امرى را که شدنى نیست، هدف نهضت درازدامن و بزرگ‏ آهنگ پیامبران خود قرار داده باشد؟ نه، هرگز! پس اقامه قسط و اجراى عدالت ممکن است و عملى است. ✅ و آیا عدالت چیست؟ عدالت ‏بنابر سخن دو معصوم در قلمرو هدایت و تربیت انسان، همان است که فقر نباشد و و زندگى به « » (بى‏نیازى) برسند، 🔴👈 و به راه رشد درآیند که بدون تربیت نیست، و بدون تربیت رشد نیست، و بدون رشد هدایت نیست، و بدون هدایت معرفت نیست، و بدون معرفت عبادت نیست، و بدون عبادت سعادت نیست، زیرا سعادت کامل، در حال ارتباط انسان با خدا تحقق مى ‏یابد. و یکى از مهمترین عوامل و زمینه‏ هاى ممکن‏ سازى ارتباط انسان با خدا، اجراى عدالت است، از اینرو، در بیان هدف از بعثت پیامبران اقامه قسط و نشر عدالت در میان مردمان یاد گشته است. و از این رو است که امام على(ع) مى ‏فرماید: «العدل حیاه الاحکام (۲۲) ، زنده شدن دین و احکام دین به اجراى عدالت است‏» 🖌از مقاله "تعریف عینى و عملى عدالت، از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)،" نويسنده مرحوم محمدرضا @quranpuyan
خدایا؛ مرا به کاری که فردای قیامت از من درخواست می‌کنی، وادار کن. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 113تا 119 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
🛑 و تخریب آنها 💠🔆 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ "114/بقره" 🌱 و كيست ستمگرتر از آنكه [با تعصّبات فرقه‌اي خويش] از ذكر نام خدا در مساجد جلوگيري كند و در ويراني آن بكوشد؟ 233 آنان را نرسد كه جز به حال بيم و هراس [از اعمالشان، در فضايي روحاني] به مساجد درآيند. آنان را در دنيا رسوايي و در آخرت عذابي عظيم است. 💢 وقتي يهوديان و مسيحيان يكديگر، و هر دو طرف مسلمانان را، بر اساس تلقي و برداشت خود از دين، به هيچ مي‌شمرند، همان «اختلافات» و دشمني‌هايي، كه در انتهاي آية قبل به آن اشاره شد، پيش مي‌آيد. اختلاف نيز به دسته‌بندي و صف‌آرايي ستيزه‌جويانه منجر مي‌شود و به اتكاء فتاوي ارتداد و الحاد و تكفير و تفسيق علية گروه مقابل، توده‌هاي تحريك شده از ورود مردم به مراكز عبادي مخالفين ممانعت به عمل مي‌آورند و مي‌كوشند اماكني را كه براي ياد خدا برپا شده ويران نمايند؛ صحنه‌اي كه هزاران بار در تاريخ تكرار شده است؛ از اختلاف 12 فرقة بني‌اسرائيل با يكديگر تا اختلافات با مسيحيان، فرقه‌هاي مسيحي با يكديگر و با يهوديان، جنگ‌هاي صليبي با مسلمانان، شيعه و سنّي با يكديگر و با شعبات فرعي خود! 💢نمونة آشناترش؛ ممانعت از مساجد شيعيان در عربستان و در شهرهاي بزرگ ايران از اهل تسنّن، دراويش، حتي اماكن و مراسم مذهبي گروه‌هاي سياسي مذهبي غير موافق با حاكميت. جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند. 💢منظور از «مساجد»، هر مكان سجده براي خداست، نه الزماً بناي ديني مسلمانان. پس به رنگ حزب و گروه و فرقه درآوردن مكاني كه براي پرستش آفريدگار و پرهيز از شرك و شخصيت‌پرستي و شيطنت برپا شده، و تبديل آن به پايگاه سياسي و گروهي جرياني خاص، بزرگترين ظلم و ستم است. چه ظلمي بالاتر از آنكه كانوني را كه براي صلح و آشتي و اتحاد آحاد يك ملت بر مبناي آرماني واحد برپا شده، به ويراني معنوي و خلوت و خرابي بِكِشند؟ هرچند بناي ظاهري آن بسيار آباد و تزيين شده باشد. به پيش‌بيني امام علي(ع) از آيندة جهان اسلام: «بر مردم زماني خواهد آمد كه در ميان آنها از قرآن جز رسمش، و از اسلام جز اسمش چيز ديگري باقي نمي‌ماند! مساجدشان در آن روز از حيث ساختمان آباد و از نظر هدايت خراب است. 💢 ساكنان و سازندگان آن بدترين مردم روي زمين‌اند، فتنه‌ها از آن مردم برمي‌خيزد و خطاها بدانان پناه جويد؛ هركس از آن خطاها دوري گزيند، او را بازگردانند و هركس را از همراه شدن با آنان بازمانده به سوي آن مي‌كشانند...» [نهج البلاغه حكمت 369 [و در بعضي نسخ 346]. 📚تفسیر آقاے بازرگان @quranpuyan
❇️علت توجه به 💠🔆 وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ "‌115/بقره" 🌱 مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنيد، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محيط و (به هر چيز) داناست. 🌸در آیه گذشته، سخن از ستمگرانی بود که مانع مساجد الهی می شدند و در تخریب آن می کوشیدند. این آیه، دنباله همین سخن است و می فرماید: " مشرق ومغرب، از آن خداست و به هر طرف رو کنید، خدا آنجاست." اگر شما را از رفتن به مساجد و پایگاه های توحید منع کردند، را بندگی خدا بسته نیست. 🌸 شرق و غرب این جهان متعلق به خداست. پس به هر سمتی بروید و به هرسو رو کنید، او آنجاست؛ یعنی می توانید خدا را در همه جا عبادت کنید. 🌸 نکته ی دیگر این که مفهوم توجه به هرگز محدود بودن ذات پاک خدا ور سمت معینی نیست؛ بلکه از آن رو که انسان یک وجود مادی است و باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهمگی در صفوف مسلمین پیدا شود و از هرج و مرج و پراکندگی جلوگیری شود. 🌸همچنین محلی که به عنوان قبله تعیین شده (کعبه)، نقطه ای مقدس است که قدیمی ترین پایگاه توحید است و توجه به آن، بیدار کننده ی خاطرات توحیدی است. 🌸کعبه، جایی است که به سوی آن نماز گزارده و سجده می شود و نه به خود آن. در بسیاری از عبادات نیز البته توجه به قبله شرط نیست. 📚نمونه،ج1،ص414 📚تفسیر موضوعی،ج8،ص112 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅نکات و موضوعاتی که برای نخستین بار در این مرحله بیان شده است: ▪️اولین کاربرد لفظ نذیر مبین برای پیامبر که نشانه فراگیر شدن دعوت و شناخته شدن ایشان برای مردم مکه بوده است ▪️اولین بیان از صف ارایی جدی مخالفان در برابر رسول الله و منع مردم از گرویدن به پیامبر و بیان گفتگوی پیروان و رهبران در قیامت که خودتان گمراه بودید ▪️اولین وعده صریح نصرت رسولان(انهم لهم المنصورون) ان جندنا لهم الغالبون و کاربرد زیاد افعال وهبنا نجینا نصرنا کشفنا استجبنا مننا انجینا اتینا غفرنا سخرنا فتنا هدینا بشرنا ▪️.بیان اولین استکبار در برابر توحید برای مشرکین مکه( اذاقیل لهم لااله الا الله یستکبرون )و بیان داستان بت شکنی ابراهیم نیز در این مرحله است. ▪️اولین استعمال ابلیس و جن و اینکه جنیان هم مانند انسانها مکلفند. ▪️اولین دستور خدا به پیامبر برای امر پیروان به نماز ▪️کاربرد اولین فعل اقم الصلاه برای حضرت موسی. ▪️اولین کاربرد کلمه زکاه و اولین کاربرد توام صلاه و زکوه ▪️اولین اشاره به داستان ادم و حوا و اغوای انها توسط شیطان و هبوط انها به زمین ▪️اولین استعمال فعل استغفر و نیز صفت غفار برای خداوند و نیز تنها استعمال فعل غفرنا ▪️اولین دستور به تدبر در آیات قران و اسان کردن قران (یسرنا القران للذکر)( یسرناه بلسانک) ▪️ شروع بهانه های مشرکان برای اوردن معجزات دیگر توسط پیامبر، کلمات و مفاهیم پرتکرار: - تمرکز بر توحید و یگانگی خدا و لزوم بندگی و پرستش انحصاری خداوند،بیش از مراحل قبلی است.کلمات عبد،تعبدون، یعبدون،اعبدوا در 4 مرحله قبل مجموعا 10 بار و در این مرحله 19 بار ،کلمه عباد در مراحل قبلی 3بار و در این مرحله 17 بار استفاده شده است -تکرار خواست منکران عذاب و مخالفان برای تعجیل در عذاب موعود -تکرار زیاد کلمه محسن مشخصات کلی مرحله پنجم: فراگیر شدن دعوت و شناخته شدن پیامبر در مکه (نذیر مبین) ، ادامه احتجاج و انذارهای مرحله قبل در زمینه معاد و توحید ،تمرکز بیشتر بر انحصار بندگی و پرستش به خداوند، شکل گیری گروهی از اهل ایمان ، اضافه شدن وظیفه بشارت بر انذار، افزایش مخالفتهای مخالفان پیامبر و منکران عذاب از طریق اتهام زنی به قران و پیامبر ،تمسخر و آزار مومنان ،منع دیگران از ایمان و درخواست تعجیل در عذاب وعده داده شده قران با هدف استبعاد و تمسخر، شروع بهانه های مشرکان برای اوردن معجزات دیگر توسط پیامبر، انذار قرآن،مخالفان را از عذاب با توجه به سرنوشت مخالفان رسولان قبلی ، حمایت و تثبیت پیامبر و مومنان با بیان سنت خدا در نعمت بخشی و نصرتهای خدا به رسولان قبل ،توصیه پیامبر به صبر و تسبیح خدا و بی توجهی به مخالفان https://b2n.ir/z01569 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️تکلیف مسلمانان حسینی چیست؟ طرح موضوع در خطبه عاشورا 💢💮هنگامی که می نگریم در « خطبه عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است،1 می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از «عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم. هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین علیه السلام از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با ظلم های اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد،2 خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است؟ 💢آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین ها نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی). این همه احادیث فراوان كه درباره «عاشورا» و زنده نگاه داشتن آن رسیده است و آن همه ذکر ثواب و فضیلت برای احیای این مراسم و حضور در آنها و آن همه زیارت و دعا درباره عاشورا، از جمله برای احیای این آرمان خورشیدی است که یاد شد و از این جاست که همه امت اسلام مکلفند که همواره عاشورا را زنده نگاه دارند و با این پشتوانه سترگ، از همه ذلت ها و تسلیم ها برهند و به همه خواب ها و خمودگی ها پشت کنند و به همه عزت ها و آزادی ها برسند. مسلمانان جهان، باید بیدار شوند و پرچم خونین عاشورا را برافرازند و پیوسته حلقه های این سلسله الهی را در معبر قرون و اعصار به هم بپیوندند و آیات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسیر کنند و عدالت را هدف قرار دهند و لذت ها را نپذیرند. مستکبران پیشین می کوشیدند فروغ عاشورا را بپوشانند تا بتوانند با خیال آرام، به ستم و بیداد خویش ادامه دهند. امروز نیز برخی می کوشند تا گستره فروغ عاشورا را محدود سازند؛ لیکن چگونه ممکن است؟ ⭕️💢هنگامی که «گاندی» از درون «شبه قاره» می گوید: «من مبارزه را از شهیدان عاشورا آموختم»3 و شیخ محمد محمد مدنی از دامن «اهرام» می نویسند: «ما باید از یاد ماه محرم سرمشق بگیریم» و شیخ عبدالله علایلی - یکی از قله های فرهنگ لبنان - درباره یک شب عاشورا که در «قاهره» برگزار می گردد، کتاب «سُمّو المعنی فی سمو الذات» را می نگارد و متفکر اصلاح طلبی از اعماق «لاهور» فریاد می زند: 🌱❣🌱 سر ابراهیم و اسماعیل بود یعنی آن اجمال را تفصیل بود ما سِوَی اللّه را مسلمان بنده نیست پیش فرعونی سرش افکنده نیست خون او تفسیر این اسرار کرد ملت خوابیده را بیدار کرد رمز قرآن از حسین آموختیم زآتش او شعله ها اندوختیم تار ما از زخمه اش لرزان هنوز تازه از تکبیر او ایمان هنوز🌱❣🌱 ♦ آری، جوانان غیور مسلمان، در هر جای جهان و از هر دو مذهب اسلامی، سنی و شیعه، خون خود را به حماسه حسینی پیوند زنند و در مشرق عاشورا بایستند و با تلاوت آیات فلق، در الهام خونین نگاره شفق، درفش صلابت مقاومت اعصار را برافرازند و در جولانگاه شرف و آزادگی حضور داشته باشند و با غرق گشتن در زمزمه قرآن و نماز شب عاشورا و مدد جستن از مردانگی و شجاعت روز عاشورا، همواره، فرزندان حسین باشند و عاشورا؛ نه ابزار دست یزید و ابن زیاد؛ حسینی باشند و آزاده؛ نه یزیدی و برده. ✅ عاشورا، منطق عاشورا، باید به نام منطق حیات و عدل، معلم ایمان و حماسه، کلاس آزادگی و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزش گر نماز و قرآن و رمز سلوک روحی صحیح و عرفان الهی مثبت، همیشه و همیشه، تا ظهور نیّر اعظم و وارث کبیر عاشورا و برهم زننده همه ظلم ها و ستم ها، زنده باشد و در سراسر کشورهای اسلامی، حضور سازنده خویش را حفظ کند و یک میلیارد مسلمان را در خط دفاع از کرامت بزرگ انسان و رسالت سترگ قرآن متحد سازد. 💢اکنون ملاحظه می کنید که محتوای مجالس حسینی باید چگونه باشد و ذاکران حسینی کیان باشند و مداحان چه کسانی و آیا می شود این مجالس را به هر گونه اداره کرد و به دست هر کس سپرد و دست هر کس را در این باره باز گذاشت و انتساب به رسالت علیه السلام و تولیت عاشورا را برای همه - با هر چگونگی - مشاع دانست؟ 💫🖌در محضر استاد محمد رضا ; برشی از کتاب قیام جاودانه .@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد(ع): خدایا! اگر بر بیچاره ای در حضورم ستم کردند و من یاری اش نکردم، و یا کسی به من نیکی نمود و سپاس نگزاردم، و یا خطاکاری از من عذر خواست و من نپذیرفتم، و تنگدستی از من چیزی طلب کرد و او را بر خود ترجیح ندادم، و حق مؤمنی بر عهده ی من ثابت شد و کامل ادا نکردم، و بر عیب مؤمنی آگاه شدم و نپوشاندم، و از هر گناهی که پیش آمد و من پرهیز نکردم، از تو پوزش می طلبم! 📖صحیفه سجادیه دعای ۳۸ @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
حضرت امام سجاد (علیه السلام): كَفّ الْأذى مِن كَمالِ الْعَقلِ و فِيهِ راحَةٌ لِلبَدَنِ عاجِلاً و آجِلاً. خودداری از آزار رساندن، نشانه خرد و مایه آسایش دو گیتی است. 📚تحف العقول ص ۲۸۳ 🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد. @quranpuyan
4_5787360713580218094.m4a
35.34M
♦️دو خطبه سجادیه؛ کوفه و شام - مقدمه؛ پیش فرض تحلیلی 1. موقعیت امام سجاد 2. تفاوت دو خطبه ، مختصات دو شهر 3. خطبه کوفه؛ حق مخالفت و راهبرد وحشت 4. احتجاج شام؛ نبوت، خویشاوندی و مشروعیت. 5. تغییر معادله تهران؛ کتابخانه ملی ایران، 2 مهر 98 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 حضرت امام علیه السّلام در شام در دربار یزید: 🔺اى مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ويژگى بر ديگران فضيلت بخشيده است. به ما ارزانى داشت علم، بردبارى، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنين را و ما را بر ديگران برترى داد به اينكه پيامبر بزرگ اسلام، صديق، جعفر طيار، شير خدا و شير رسول خدا(ص)، و امام حسن و حسین(ع) دو فرزند بزرگوار رسول اكرم(ص) را از ما قرار داد. (با اين معرفى كوتاه) هر كس مرا شناخت كه شناخت، و براى آنان كه مرا نشناختند با معرفى پدران و خاندانم خود را به آنان می‌شناسانم. 🔺اى مردم! من فرزند مكه و منايم. من فرزند زمزم و صفايم. من فرزند كسى هستم كه حجر الاسود را با رداى خود حمل و در جاى خود نصب فرمود. من فرزند بهترين طواف و سعى كنندگانم. من فرزند بهترين حج گزاران و تلبیه گويان هستم. من فرزند آنم كه بر براق سوار شد. من فرزند پيامبرى هستم كه در يك شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سير كرد. من فرزند آنم كه جبرئیل او را به سدرة المنتهى برد و به مقام قرب الهی و نزديكترين جايگاه‏ مقام بارى تعالى رسيد. 🔺من فرزند آنم كه با ملائكه آسمان نماز گزارد. من فرزند آن پيامبرم كه پروردگار بزرگ به او وحى كرد. من فرزند محمد مصطفى و على مرتضايم، من فرزند كسى هستم كه بينى گردنكشان را به خاک ماليد تا به كلمه توحيد اقرار كردند. من پسر آن كسى هستم كه برابر پيامبر با دو شمشير و با دو نيزه مى‌‏رزميد.و دو بار هجرت و دو بار بيعت كرد، و در بدر و حنين با كافران جنگيد، و به اندازه چشم بر هم زدنى به خدا كفر نورزيد. 🔺من فرزند صالح مؤمنان و وارث انبيا و از بين برنده مشركان و امير مسلمانان و فروغ جهادگران و زينت عبادت كنندگان و افتخار گريه كنندگانم. من فرزند بردبارترين بردباران و افضل نمازگزاران از اهل بیت پيامبر هستم. من پسر آنم كه جبرئيل او را تأييد و ميكائيل او را يارى كرد. من فرزند آنم كه از حریم مسلمانان حمايت فرمود و با مارقين و ناكثين و قاسطين جنگيد و با دشمنانش مبارزه كرد. من فرزند بهترين قريشم. ادامه در پست بعدی👇 @quranpuyan
ادامه امام (ع) در دربار یزید 🔺من پسر اولين كسى هستم از مؤمنين كه دعوت خدا و پيامبر را پذيرفت. من پسر اول سبقت گيرنده‏اى در ايمان و شكننده كمر متجاوزان و از ميان برنده مشركانم. من فرزند آنم كه به مثابه تيرى از تيرهاى خدا براى منافقان و زبان حكمت عباد خداوند و يارى كننده دين خدا و ولى امر او، و بوستان حكمت خدا و حامل علم الهى بود. او جوانمرد، سخاوتمند، نيكوچهره، جامع خيرها، سيد، بزرگوار، ابطحى، راضى به خواست خدا، پيشگام در مشكلات، شكيبا، دائما روزه‏دار، پاكيزه از هر آلودگى و بسيار نماز می‌خواند. 🔺او رشته نسل دشمنان خود را از هم گسيخت و شيرازه گروه‌های كفر را از هم پاشيد. او داراى قلبى ثابت و قوى و اراده‏اى محكم و استوار و عزمى راسخ بود وهمانند شيرى شجاع كه وقتى نيزه ‏ها در جنگ به هم در مى ‏آميخت آنها را همانند آسيا خرد و نرم و بسان باد آنها را پراكنده مى ‏ساخت. او شير حجاز و آقا و بزرگ عراق است كه مكى و مدنى و خيفى و عقبى و بدرى و احدى و شجرى و مهاجرى است، كه در همه اين صحنه‏‌ها حضور داشت. او سيد عرب است و شير ميدان نبرد و وارث دو مشعر، و پدر دو فرزند: حسن و حسين. آرى او، همان او (كه اين صفات و ويژگي‌هاى ارزنده مختص اوست) جدم على بن ابى طالب است. 🔺آنگاه گفت: من فرزند فاطمه زهرا بانوى بانوان جهانم. من فرزند حسين شهيد كربلايم، من فرزند على مرتضى و فرزند محمد مصطفى و پسر فاطمه زهرايم، و فرزند خديجه كبرايم، من فرزند سدرة المنتهى و شجره طوبايم، من فرزند آنم كه در خون آغشته شد، و پسر آنم كه پريان در ماتم او گريستند، و من فرزند آنم كه پرندگان در ماتم او شيون كردند. و آنقدر به اين حماسه مفاخره آميز ادامه داد كه شيون مردم به گريه بلند شد!😔 🔺یزید نگران شد و براى آنكه مبادا انقلابى صورت پذيرد به مؤذن دستور داد تا اذان گويد تا بلكه امام سجاد عليه‌السلام را به اين نيرنگ ساكت كند!! مؤذن برخاست و اذان را آغاز كرد. همين كه گفت: الله اكبر، امام سجاد عليه السلام فرمود: چيزى بزرگتر از خداوند وجود ندارد. و چون گفت: اشهد ان لا اله الا الله، امام عليه السلام فرمود: موى و پوست و گوشت و خونم به يكتایى خدا گواهى مى‌‏دهد. و هنگامى كه گفت: اشهد ان محمدا رسول الله، امام عليه السلام به جانب يزيد روى كرد و فرمود: اين محمد كه نامش برده شد، آيا جد من است و يا جد تو؟ ! اگر ادعا كنى كه جد توست پس دروغ گفتى و كافر شدى، و اگر جد من است چرا خاندان او را كشتى و آنان را از دم شمشير گذراندى؟!😔 سپس مؤذن بقيه اذان را گفت و يزيد پيش آمد و نماز ظهر را خواند. 📚 بحار الانوار (جلد ۴۵، صفحه ۱۳۸) اثر علامه مجلسی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم ارائه شدند. ان شاء الله از فردا سوره اولین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.