#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_57
❇️منظور از" #مكر_الهی" چيست؟
💠وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ
🌱(بنیاسرائیل برای نابودی عیسی و آیینش) نیرنگ به کار بستند و خدا (نیز برای نجات عیسی(ع) و ذلت بنیاسرائیل)، ترفندی به کار برد، و خداوند، بهترین ترفندها را به کار میبرد.
آل عمران - ۵۴
🔷✨" مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسی امروز از آن میفهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسی امروز مكر" به نقشههای شيطانی و زيان بخش گفته میشود، در حالی كه در لغت عرب هر نوع چارهانديشی را" مكر" میگويند كه گاهی خوب و گاهی زيانآور است.
🔷✨در كتاب مفردات" راغب" میخوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسی را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد).
در قرآن مجيد نيز گاهی" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ" (خداوند بهترين چارهجويان است) و گاهی" مكر" با كلمه" سيئ" آمده است مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد).
👈 بنا بر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگری كه" مكر" را به خدا نسبت میدهد اين است كه دشمنان" مسيح" با طرحهای شيطانی خود میخواستند جلو اين دعوت الهی را بگيرند اما خداوند برای حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشههای آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_57
❇️#آیات۵۶_۵۷_آلعمران
💠فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ (۵۶)
💠وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (۵۷)
آل عمران: ۵۶-۵۷
🌱و امّا گروهی كه كافر شدند، در دنيا و آخرت به عذابی سخت عذابشان میكنم و برای آنها هيچ ياورانی نيست.
🌱و امّا كسانی كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دادهاند، پاداشهای آنها را (خدا) بطور كامل خواهد داد و خداوند ستمگران را دوست نمیدارد.
💬نكتهها🔻
در تفسير اطيبالبيان، نمونهای از عذابهای دنيوی بنیاسرائيل، اينگونه آمده است: ۳۷ سال پس از حضرت مسيح، شخصی به نام طيطوس كه از قيصرهای روم بود، بر يهود مسلّط شد وميليونها نفر از آنان را كشت و هزاران نفر را به اسارت گرفت. او دستور داد اموال آنان را به آتش كشيده و يا غارت كنند و اسيران آنها را طعمهی درندگان سازند.
در كنار تهديد كفّار، تشويق اهل ايمان لازم است، چنانكه در كنار ايمان، انجام كارهای نيك لازم است.
💬پيامها🔻
1⃣ سرانجام كفر و بیايمانی، عذاب الهی است. «فَأُعَذِّبُهُمْ»
2⃣ هرچه اتمام حجّت بيشتر باشد، قهر خدا بر انكار كنندگان بيشتر خواهد بود.
كسانی كه زنده كردن مرده را از عيسی میبينند، ولی ايمان نمیآورند، مستحق هر نوع عذابی هستند. «فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً»
3⃣ گاهی خداوند در اين دنيا نيز مجازات میدهد. «فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»
4⃣ در برابر قهر خدا، هيچ قدرتی نمیتواند مانع باشد. «وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣3⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹فراز آیات ۱۴۰-۱۲۳
كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ {123}
عاديان پيامبران [خدا] را تكذيب كردند {123}
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ {124}
آنگاه كه برادرشان هود به آنان گفت آيا پروا نداريد {124}
إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {125}
من براى شما فرستادهاى در خور اعتمادم {125}
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {126}
پس از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {126}
وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {127}
و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمىكنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {127}
أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ {128}
آيا بر هر بلندی ، بنايى (ویلایی) مىسازيد (فراتر از نیاز) و کاری عبث و بی فایده می کنید {128}
وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ {129}
و كاخهاى استوار مىگيريد به اميد آنكه جاودانه بمانيد {129}
وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ {130}
و چون بازخواست می کنید[چون] زورگويان شدت عمل نشان میدهید{130}
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {131}
پس از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {131}
وَاتَّقُوا الَّذِي أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ {132}
و از آن كس كه شما را به آنچه مىدانيد مدد كرد پروا داريد {132}
أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ {133}
شما را به [دادن] دامها و پسران مدد كرد {133}
وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {134}
و به [دادن] باغها و چشمهساران {134}
إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ {135}
من از عذاب روزى هولناك بر شما مىترسم {135}
قَالُوا سَوَاء عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ {136}
گفتند خواه اندرز دهى و خواه از اندرزدهندگان نباشى براى ما يكسان است {136}
إِنْ هَذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ {137}
اين جز شيوه پيشينيان نيست {137}
وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {138}
و ما عذاب نخواهيم شد {138}
فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {139}
پس تكذيبش كردند و هلاكشان كرديم قطعا در اين [ماجرا درس] عبرتى بود و[لى] بيشترشان ايمانآورنده نبودند {139}
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {140}
و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت(نسبت به مومنان) است {140}
♻️عصاره فراز آیات ۱۴۰-۱۲۳ : قوم عاد هم که رفتارهای جبارانه داشتند رسولشان را تکذیب و و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته و عذاب را انکار کردند اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها
🛑قسمت هجدهم :
🔻نمونههاي ديگري از روايات #ساختگي.
روايات شان نزول #جنگ_احد
👈علامه طباطبایی در ذیل آیات جنگ احد در خصوص روایات شان نزول نیز ،نقد خود به روایات شان نزول را تکرار کرده ،مهم ترین ضعف تفاسیری که فقط مبتنی بر روایات است را آشکار می سازد:
💢🔻"دخالت آراء شخصى راويان و تاءثير اختلاف مذاهب درنقل #روايات_اسبابنزول
💢روايات وارده در داستان جنگ احد بسيار زياد است، ولى در آنها از جهات بسيارى اختلاف شديدى وجود دارد كه چه بسا انسان را دچار سوءظن مى كند و بيشتر اختلاف در رواياتى است كه درباره شاءن نزول بسيارى از آيات اين داستان وارد شده كه تقريبا شصت آيه مى شود
آرى اينگونه روايات عجيب به نظر مى رسد و جاى هيچ شكى براى اهل تاءمل و دقت باقى نمى گذارد در اينكه حكم كند كه : 👈مذاهب و عقائد مختلف در آن روايات دست اندازى كرده و هر مذهبى روح عقيدتى خود را در روايتى دميده تا با زبان روايت حرف خود را زده باشد و خلاصه استفاده سياسى كرده باشد😞😳 و همين امر باعث شد كه ما از نقل آن روايات در اين بحث روايتى خود دارى كنيم.
👈اهل بحث متوجه اين نكته گردند كه آنچه در #روايات_اسبابنزول آمده اگر نگوئيم همه اش ،حد اقل بيشترش نظريه شخصى راويان است به اين معنا كه راويان آن احاديث غالبا حوادث تاريخى را نقل مى كنند آنگاه يكى از آيات كريمه قرآن را كه با آن حادثه مناسبتى دارد ضميمه نقل خود مى سازند و مردم خيال مى كنند كه آيه نامبرده اصلا در باره همان حادثه نازل شده و چه بسا همين عمل باعث شده كه يك آيه قطعه قطعه شود و يا چند آيه كه در يك سياق قرار دارند تكه تكه گردند و هر تكه اش را داراى تنزيلى مستقل بپندارند و در باره چند آيه اى كه پشت سر هم نازل شده بگويند: آن آيه اش در باره فلان حادثه و آيه دومش در باره آن حادثه ديگر و سومش در باره آن حادثه ديگر نازل شده است و در نتيجه نظم چنين آياتى به هم خورده سياقش به كلى از بين برود و اين خود يكى از اسباب سستى و بى اعتبارى اينگونه روايات است.
اضافه كن بر اين آنچه را كه ما در اول اين بحث تذكر داديم و گفتيم : اختلاف مذاهب دينى هم در لحن اين روايات تاءثير گذاشته هر كسى آنها را به طرف مذهب خود سوق داده تا مذهب خويش را با آن توجيه و تاييد كند.😞
💢👈علاوه بر اينكه جوهاى سياسى و انگيزه هائى كه در هر زمانى حاكم بوده اثرى جدى در حقايق و معارف داشته و نگذاشته كه حقايق آنطور كه بوده باقى بماند بلكه در هاله اى از ابهام و اخفايش كرده است بنابراين كسى كه مى خواهد در مسائل تاريخى غور و دقت كند بايد اين عوامل كه گفتيم در ضبط و نقل احاديث تاريخى دخالت داشته اند را از نظر دور ندارد كه سخت در فهم حقايق مؤ ثر است (و تنها خدا هادى است )."
تفسير الميزان
ادامه دارد
https://b2n.ir/g00634
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
امام علی علیه السلام(فرازی از دعای ایشان به درگاه خداوند متعال):
يا خَيرَ مَن أفضَت إلَيهِ القُلوبُ
اى بهترين كسى كه دل ها به سويش پرواز مى كند
شرح الأخبار ج ۱ ص ۳۸۷
@quranpuyan