eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 133 تا 140 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و خود را كنترل كنيد 🔷✨در سوره ال عمران ايات 133و 134 ،خداوند اوصافي از متقين را ذكر كرده است: 💠وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۳﴾ 🌱انصاریان: و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛ 💠الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴﴾ 🌱انصاریان: آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد. 👈 خداوند در آیه (134ال عمران)دومين صفت برجسته پرهيزكاران را فرو بردن خشم معرفى كرده است. 💞پيغمبر اكرم مى ‏فرمايد: 💠من كظم غيظا و هو قادر على انفاذه ملأه اللَّه امنا و ايمانا". 🌱" آن كس كه خشم خود را فرو ببرد با اينكه قدرت بر اعمال آن دارد خداوند دل او را از آرامش و ايمان پر مى ‏كند" 👈 اين حديث مى ‏رساند كه فرو بردن خشم اثر فوق العاده ‏اى در تكامل معنوى انسان و تقويت روح ايمان دارد. 📚 تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نباید با اصرار بر گناه همراه باشد 💠وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یصِرُّواْ عَلَی مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یعْلَمُونَ (135/آل‌عمران) 🌱و آنان که چون کار زشتی کنند یا بر خود ستم روا دارند، خدا را به یاد می‌آورند و برای گناهانشان آمرزش می‌خواهند و چه کسی جز خدا گناهان را می‌آمرزد و بر آنچه مرتکب شده‌اند باآنکه می‌دانند [که گناه است] پافشاری نمی‌کنند (آل‌عمران/135)ال عمران 🔷✨«در آيه 135 اينكه فرمود: ((ذَكَرُوا اللَّهَ...)) دلالت دارد بر اينكه ملاك در استغفار اين است كه ياد خدا داعى بر آن باشد، نه صرف كلمه ((استَغْفِرِ اللَّهَ)) كه به لقلقه زبان صورت گيرد و به مجرد عادت از زبان جارى شود، و جمله : ((وَ مَن يَغْفِرُ الذُّنُوب إِلا اللَّهُ)) تشويق گنه كاران به توبه است و مى خواهد قريحه پناه بردن به خدا را در انسان گنه كار بيدار كند. 🔷✨خداى تعالى در آيه مورد بحث استغفار را مقيد كرد به جمله ((وَ لَمْ يُصرُّوا عَلى مَا فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ))، در نتيجه فهمانيد كه تنها استغفار كسى مؤثر است كه نخواهد آن عمل زشت را همچنان مرتكب شود، براى اينكه اصرار داشتن بر گناه هيأتى در نفس ايجاد مى كند كه با بودن آن هيأت ذكر مقام پروردگار نه تنها مفيد نيست ، بلكه توهين به امر خداى تعالى نيز هست.» 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۲۸ أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ چرا بر فراز هر بلندی نشانه‌ای [=برج‌هائی بي‌خاصيت برای خودنمائی] به بيهودگی بنا مي‌کنيد؟ ۶۷ __ ۶۷- ساختن نمادهائی ظاهراً هنری بر سر هر بلندي، به نظر مي‌رسد نوعی تفاخر و رقابت با محلات و شهرهای مجاور بوده باشد [والله اعلم]. مسئله هنر برای هنر يا برای مردم، همچنان در روزگار ما مطرح است. در بسياری از ميادين شهرهای اروپائي، چنين نمادهائي، که الزاماً عملکرد و پيامی هم جز يادگاری تاريخی ندارد، همچنان پابرجاست. در شرايطی که مردمانی در شدت فقر و محروميت به سر مي‌برند، صرف هزينه‌های گزاف برای ساخت آسمان‌خراش‌هائی رقابتی که حاصلی جز خودنمائی دروغين ملی در پيشرفت و توسعه ندارد [همچون برج‌های بلند در عربستان، دوبي، جمهوری آذربايجان و حتی ايران] در حالی که طراحان و سازندگان آن از کشورهای اروپائی و آمريکا هستند و خود جز به ندرت به چنين اسراف‌هائی بيهوده دست نمي‌زنند، آيا شبيه همان کار قوم هود نيست؟ شعراء : ۱۴۹ وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ و [آن] خانه‌های [استوار سنگی که] سرخوشانه از دل کوهها [برای تفاخر و تمايل به ابدی زيستن] مي‌تراشيد. ۷۱ __ ۷۱- «تنحتون» از ريشه «نَحَتَ»، به سنگ تراشی و حجاری برای استفاده در کاخ‌ها و بناهای استوار گفته مي‌شود که به دليل هزينه گزاف آن، تنها از عهده اشراف و مقامات بالای حکومت بر مي‌آمده است. از آنجائی که خانه‌های خشت و گِلی و با مصالح ارزان در برابر حوادث طبيعی ناپايدار و آسيب‌پذير بوده است. بناهای سنگي، دل کوه خانه‌ای برای خود تراشيدن، احساس «ايمنی» و ابدی زيستن برای ساکنان مي‌آورد. اين موضوع را در آيات حجر 82 (15:82) و شعراء 129 (26:129) ببينيد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست وهشتم: 💢موارد چیست؟ را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی‏ ماند 🔹👈آخرین بحث، بحث مهمی است که بیشتر اهل سنت در این مورد کتاب دارند در شیعه هم اخیرا کتابهایی می نویسند موضوع موارد تشخیص احادیث جعلی است به عبارت دیگر نقد حدیث و حلاجی کردن حدیث است. ↩اولین راه شیوه بررسی است که مرام آیت‏ الله خوئی و دیگران بوده و آسان‏ترین راه است 👈 البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمی‏ماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم.😞 👈آیت الله فاضل لنکرانی(رض) کتابی دارد به نام «مدخل التفسیر» این کتاب ترجمه فارسی هم شده به نام «مقدمه ‏ای بر علوم قرآن» یا «مقدمه‏ ای بر تفسیر قرآن» آیت الله فاضل در این کتاب و آیت الله خوئی در مقدمه «البیان» می گوید 👈 روایات تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی‏ماند آیت الله معرفت در مقدمه «التفسیر الاثری» هم این مطلب را می‏گوید وی در مقدمه این کتاب می گوید من معتقدم نقد سند در روایات تقسیری نمی‏تواند راهگشا باشد چون خیلی روایات زمین ریخته می شود. ♻ سه دیدگاه در مورد وجود دارد: 1⃣ دیدگاه اول این است که آنچه که دارای سند و محکم است را قبول کنیم و بقیه مرسل‏ها، ضعیف‏ها و فاقد سندها را کنار بگذاریم. این باعث حذف بسیاری از روایات تفسیری می شود مخصوصا اگر کسی قائل شود در فقه حجت است اما در تفسیر حجت نیست. علامه طباطبایی می گفت «در فقه مجبوریم خبر واحد را حجت بدانیم به خاطر اینکه می‏‏‏خواهیم وضو بگیریم ولی در تاریخ و تفسیر مجبور نیستیم که از خبر واحد استفاده کنیم». اگر این حرف را زدیم همان کاری که علامه طباطبایی کرده و خیلی بر روایات تفسیری تکیه نکرده است را باید انجام دهیم. ایشان غالبا سعی کرده قرآن را با قرآن تفسیر کند. 2⃣ دیدگاه دوم می‏گوید: که در روایاتی که از معصوم رسیده کاری به سند نداریم. مطالبی راجع به تفسیر است خواندیم باید قبول کنیم. خیلی از کتابهای تفسیری بر این اساس تدوین شده است. 3⃣ دیدگاه سوم دیدگاه آیت الله معرفت است که؛ «شما اگر فلان شخصیتی یک دیدگاه تفسیری را گفته است کار به سند نداریم» ایشان می گوید که ما این دیدگاه را در کنار تفسیر می‏گذاریم اگر با مبانی ما جور در می آید با سندش کار نداریم یعنی متنی کار می کنیم. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَاهْدِنِي، وَعَافِنِي، وَارْزُقْنِی 🌸خدایا مرا ببخش ، بیامرز ، راهنمایم کن ، و روزی ده 💫 خداوند، نه تورا رها کرده و نه فراموش! 💫 خدایا تورا شکر میگویم. برای همه نعمت هایی که به ما دادی؛ 💫 خدایا به تو پناه می‌آورم از شر همه بدی ها از شر مشکلات و گرفتاری ها؛ 💫 خدای خوب من؛ از تو خیر و خوبی را برای خودم و همه مردم خواهانم... @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 141 تا 148 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ ..."142/آل‌عمران 🌱‏[آيا گمان كرده‌ايد امتحان نشده و آزمايش نديده به بهشت در خواهيد آمد؟!] 🔷✨‏اين پندار كه بدون امتحان داخل بهشت شوند، لازمه پندار قبلی است، كه چون بر حقند هرگز شكست نمی‌خورند، پيروزی و غلبه حق ايشان است، و تا ابد زير دست قرار نمی‌گيرند، و آن هم معلوم است كه لازمه چنين پنداری اين است كه تمامی كسانی كه به رسول اللَّه (ص) ايمان آورده‌اند، و به جماعت مؤمنين ملحق شده‌اند، در دنيا با غلبه و غنيمت سعادتمند شوند، و در آخرت با مغفرت و جنت، و ديگر هيچ فرقی بين ايمان ظاهری و حقيقت ايمان و هيچ امتيازی بين درجات ايمان نباشد، و ايمان مجاهد (هر چند صابر نباشد)، با ايمان مجاهد صابر يكی باشد، و كسی كه آرزومند عمل خيری باشد، و وقتی زمان معينش رسيد انجامش دهد، با كسی كه آرزومند خيری باشد ولی در هنگام انجامش سرد شود، و اعراض كند يكسان به حساب آيد. 👈 ‏و بنا بر اين، اينكه فرمود:" أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا" از قبيل به كار بردن مسبب در جای سبب است، و معنايش اين است كه شما گمان كرده‌ايد كه دولت برای شما نوشته شده است؟ ‏و هرگز مبتلا و آزمايش نمی‌شويد؟ و بلكه يكسره داخل بهشت می‌گرديد، بدون اينكه مستحق بهشتتان از غير مستحق مشخص گردد؟ و بی آنكه كسی كه دارای درجه رفيع است از آنكه در درجه پائين‌تر است شناخته شود؟. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ 🌱محمد فقط پیامبری ست که پیش از او پیامبرانی بوده‌اند(؛ نه بنا ‌بر پندار شما، الهه‌ای که پیروزی به دست او باشد). آیا اگر بمیرد یا کشته شود، به (عقاید کفر‌آمیز) گذشته‌تان بازمی‌گردید؟ و هر ‌کس به گذشته‌اش بازگردد، به هیچ وجه به خداوند زیانی نخواهد رساند. بی‌شک خداوند به سپاسگزاران پاداش خواهد داد. آل عمران - ۱۴۴ 🔷✨با استفاده از حوادث جنگ احد آيه حقيقت ديگری را به مسلمانان می‌آموزد و آن اينكه اسلام آئين فرد پرستی نيست و به فرض كه پيامبر در اين ميدان شربت شهادت می‌نوشيد وظيفه مسلمانان بدون ترديد ادامه مبارزه بود، زيرا با مرگ يا شهادت پيامبر، اسلام پايان نمی‌يابد بلكه آئين حقی است كه تا ابد جاويدان خواهد ماند. 👈 ‏مسئله فرد پرستی يكی از بزرگترين خطراتی است كه مبارزات هدفی را تهديد می‌كند، وابستگی به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش برای پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگی يكی از نشانه‌های بارز عدم رشد اجتماعی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا