#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت بیست وهشتم:
💢موارد #تشخیص_احادیث_جعلی چیست؟
#روایات_تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی ماند
🔹👈آخرین بحث، بحث مهمی است که بیشتر اهل سنت در این مورد کتاب دارند در شیعه هم اخیرا کتابهایی می نویسند موضوع موارد تشخیص احادیث جعلی است به عبارت دیگر نقد حدیث و حلاجی کردن حدیث است.
↩اولین راه شیوه بررسی #سندحدیث است که مرام آیت الله خوئی و دیگران بوده و آسانترین راه است 👈 البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمیماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم.😞
👈آیت الله فاضل لنکرانی(رض) کتابی دارد به نام «مدخل التفسیر» این کتاب ترجمه فارسی هم شده به نام «مقدمه ای بر علوم قرآن» یا «مقدمه ای بر تفسیر قرآن» آیت الله فاضل در این کتاب و آیت الله خوئی در مقدمه «البیان» می گوید 👈 روایات تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمیماند
آیت الله معرفت در مقدمه «التفسیر الاثری» هم این مطلب را میگوید وی در مقدمه این کتاب می گوید من معتقدم نقد سند در روایات تقسیری نمیتواند راهگشا باشد چون خیلی روایات زمین ریخته می شود.
♻ سه دیدگاه در مورد #روایات_تفسیری وجود دارد:
1⃣ دیدگاه اول این است که آنچه که دارای سند و محکم است را قبول کنیم و بقیه مرسلها، ضعیفها و فاقد سندها را کنار بگذاریم. این باعث حذف بسیاری از روایات تفسیری می شود مخصوصا اگر کسی قائل شود #خبرواحد در فقه حجت است اما در تفسیر حجت نیست. علامه طباطبایی می گفت «در فقه مجبوریم خبر واحد را حجت بدانیم به خاطر اینکه میخواهیم وضو بگیریم ولی در تاریخ و تفسیر مجبور نیستیم که از خبر واحد استفاده کنیم». اگر این حرف را زدیم همان کاری که علامه طباطبایی کرده و خیلی بر روایات تفسیری تکیه نکرده است را باید انجام دهیم. ایشان غالبا سعی کرده قرآن را با قرآن تفسیر کند.
2⃣ دیدگاه دوم میگوید: که در روایاتی که از معصوم رسیده کاری به سند نداریم. مطالبی راجع به تفسیر است خواندیم باید قبول کنیم. خیلی از کتابهای تفسیری بر این اساس تدوین شده است.
3⃣ دیدگاه سوم دیدگاه آیت الله معرفت است که؛ «شما اگر فلان شخصیتی یک دیدگاه تفسیری را گفته است کار به سند نداریم» ایشان می گوید که ما این دیدگاه را در کنار تفسیر میگذاریم اگر با مبانی ما جور در می آید با سندش کار نداریم یعنی متنی کار می کنیم.
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
💫ادامه دارد .
https://b2n.ir/y52246
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَاهْدِنِي، وَعَافِنِي، وَارْزُقْنِی
🌸خدایا مرا ببخش ، بیامرز ، راهنمایم کن ، و روزی ده
💫 خداوند،
نه تورا رها کرده و نه فراموش!
💫 خدایا
تورا شکر میگویم.
برای همه نعمت هایی که به ما دادی؛
💫 خدایا
به تو پناه میآورم از شر همه بدی ها
از شر مشکلات و گرفتاری ها؛
💫 خدای خوب من؛
از تو خیر و خوبی را برای خودم
و همه مردم خواهانم...
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 141 تا 148
📄#صفحـہ_68
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_68
❇️#آیه142_آلعمران
💠أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ ..."142/آلعمران
🌱[آيا گمان كردهايد امتحان نشده و آزمايش نديده به بهشت در خواهيد آمد؟!]
🔷✨اين پندار كه بدون امتحان داخل بهشت شوند، لازمه پندار قبلی است، كه چون بر حقند هرگز شكست نمیخورند، پيروزی و غلبه حق ايشان است، و تا ابد زير دست قرار نمیگيرند، و آن هم معلوم است كه لازمه چنين پنداری اين است كه تمامی كسانی كه به رسول اللَّه (ص) ايمان آوردهاند، و به جماعت مؤمنين ملحق شدهاند، در دنيا با غلبه و غنيمت سعادتمند شوند، و در آخرت با مغفرت و جنت، و ديگر هيچ فرقی بين ايمان ظاهری و حقيقت ايمان و هيچ امتيازی بين درجات ايمان نباشد، و ايمان مجاهد (هر چند صابر نباشد)، با ايمان مجاهد صابر يكی باشد، و كسی كه آرزومند عمل خيری باشد، و وقتی زمان معينش رسيد انجامش دهد، با كسی كه آرزومند خيری باشد ولی در هنگام انجامش سرد شود، و اعراض كند يكسان به حساب آيد.
👈 و بنا بر اين، اينكه فرمود:" أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا" از قبيل به كار بردن مسبب در جای سبب است، و معنايش اين است كه شما گمان كردهايد كه دولت برای شما نوشته شده است؟
و هرگز مبتلا و آزمايش نمیشويد؟ و بلكه يكسره داخل بهشت میگرديد، بدون اينكه مستحق بهشتتان از غير مستحق مشخص گردد؟ و بی آنكه كسی كه دارای درجه رفيع است از آنكه در درجه پائينتر است شناخته شود؟.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_68
❇️#فرد_پرستی_ممنوع
💠وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ
🌱محمد فقط پیامبری ست که پیش از او پیامبرانی بودهاند(؛ نه بنا بر پندار شما، الههای که پیروزی به دست او باشد). آیا اگر بمیرد یا کشته شود، به (عقاید کفرآمیز) گذشتهتان بازمیگردید؟ و هر کس به گذشتهاش بازگردد، به هیچ وجه به خداوند زیانی نخواهد رساند. بیشک خداوند به سپاسگزاران پاداش خواهد داد.
آل عمران - ۱۴۴
🔷✨با استفاده از حوادث جنگ احد آيه حقيقت ديگری را به مسلمانان میآموزد و آن اينكه اسلام آئين فرد پرستی نيست و به فرض كه پيامبر در اين ميدان شربت شهادت مینوشيد وظيفه مسلمانان بدون ترديد ادامه مبارزه بود، زيرا با مرگ يا شهادت پيامبر، اسلام پايان نمیيابد بلكه آئين حقی است كه تا ابد جاويدان خواهد ماند.
👈 مسئله فرد پرستی يكی از بزرگترين خطراتی است كه مبارزات هدفی را تهديد میكند، وابستگی به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش برای پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگی يكی از نشانههای بارز عدم رشد اجتماعی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣4⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۱۵۱
وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ
و از فرمان متجاوزان [به حقوق مردم] پيروی نکنيد. ۷۲
۷۲- «سَرَفَ» ضدّ ميانهروی و تعادل، و مسرفين همان متجاوزيناند که از حدّ اعتدال خارج ميشوند. همانطور که مصرف زياد يا پُرخوری اسراف محسوب ميشود، اختصاص دادن امکانات يک کشور به خود، اسراف مهمتری است. قرآن سه بار فرعون و آل فرعون را از مسرفين شمرده است [يونس 83 (10:83) ، غافر 43 (40:43) و دخان 31 (44:31) ].
شعراء : ۱۵۷
فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ
اما آن را پِی کردند [=کشتند]، ۷۶ پس [از عواقب کارشان] پشيمان شدند.
۷۶- کشتن شتر را به طريق معمول و با آداب آب دادن و... که با ذبح از گلو انجام ميشود «نَحرْ» ميگويند [کوثر 2 (108:2) ]، اما وحشيانه کشتن و قطع دست و پا را «عقر» ميگويند که دلالت بر کشتن بيقاعده ميکند و قوم ثمود. شتر را عقر کردند. بريدن نخل خرما از بيخ را با همين کلمه بيان ميکنند. نحوه اين نافرمانی و پی کردن شتر را که با رضايت مردم، توسط تبهکاری انجام شد را در سورههاي: قمر 29 (54:29) ، اعراف 77 (7:77) ، هود 68 (11:68) و شمس 14 (91:14) نيز ميتوانيد مطالعه کنيد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت بیست ونهم:
💢⭕ #راههای_تشخیص_احادیث_موضوعه
گفته شد كه اولین راه شیوه بررسی سند حدیث است که مرام آیت الله خوئی و دیگران بوده و آسانترین راه است البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمیماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم.
👈من هفت راه در نقد متن یعنی تشخیص احادیث موضوعه بیان میکنم از طریق متن( نه از طریق سند، سند را مفروغ عنه میگیریم)
1⃣ #عرضه روایات به قرآن: اگر روایتی با نص قرآن سازگاری نداشت خود ائمه(ع) به ما گفته اند از ما نپذیرید حالا به دیوار بزنید را درجایی ندیدم «فاضربوه علی الجدار» را در جایی ندیدهام در روایات عبارات «زخرف»، «باطل»، «لم اقله»، «به خود قرآن واگذار کنید» و «برگردانید» وجود دارد.
من شواهدی برای عرضه روایات این است که؛ احادیثی پیش عایشه خوانده میشد می گفتند: شب فلان یا در قیامت خدا دیده می شود عایشه می گفت این خلاف قرآن است «لاتدرکه الابصارو هو یدرک الابصار»
2⃣ نقد با #سنت: اگر روایتی از ائمه معصومین(ع) که با سنت، یعنی احادیث محکم منافات داشته باشد آن روایت را کنار میگذاریم.آیت الله صافی کتابی دارد به نام «الحدیث النبوی بین الروایه و الدرایه» ایشان در این کتاب در این مورد مفصل بحث کرده است.
3⃣ بررسی تاریخ صدور حدیث: در این بخش علامه تستری خیلی بحث کرده برای نمونه روایتی وجود دارد که پیامبر(ص) دست معاذ را بعد از جنگ تبوک بوسید یا لمس کرد این خلاف تاریخ است، معاذ قبل از جنگ تبوک از دنیا رفته بود شاید کس دیگری است. یا علی ابن مهزیار دنبال امام زمان(عج) میگشت این علی ابن مهزیار نمی تواند باشد چون امام زمان(عج) را اصلا درک نکرده است وی زمان امام جواد(ع) است و نامه هایش هم با امام جواد(ع) در رجال کشی وجود دارد. این روایات را به اینکه احتمالا نوه مهزیار بوده باید توجیه کرد.
4⃣ـ بررسی حدیث از طریق #عقل: در کتابهای آیت الله جوادی و آیت الله سبحانی و دیگران خیلی در این مورد گشتم در اینکه منظور از نقد حدیث با عقل چیست نتوانستم یک معنای شسته رفته به دست بیاورم. آیت الله جوادی آملی میفرماید: عقل برهانی، آیت الله سبحانی میگوید عقل خالی از هوا، من در این کتاب بحث کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر روایتی با بدیهیات عقلی مشکل داشت و عقل منجر به تناقض شد برای مثال روایت بگوید دو دو تا پنج تا، روایت را نمیپذیریم.
5⃣ـ بررسی حدیث از طریق حس:
6⃣ـ اجماع امت
7⃣ـ بدیهیات عقلی
8⃣_ رکاکت: یعنی صدور این حدیث از امام(ع) با ساحت امام(ع) جور در نمیآید.
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی، از سخنراني وضع حدیث انگیزه ها وآسیب ها
💫ادامه دارد .
https://b2n.ir/y52246
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ
يَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
و هیچ کس را جز به اندازه توانش تکلیف
نمیکنیم و نزد ما کتابی [چون لوح محفوظ]
است که [درباره همه امور آفرینش و نسبت
به اعمال بندگان] به درستی و راستی سخن
می گوید، و آنان [در پاداش و کیفر] مورد
ستم قرار نمی گیرند.
🌿سوره مومنون ، آیه ۶۲
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 149 تا 153
📄#صفحـہ_69
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_69
❇️#آیه149_آلعمران
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلی أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! اگر از كسانی كه كفر ورزيدند اطاعت كنيد، شما را به آئين گذشتگانِ كافرتان بر میگردانند، پس به خسارت و زيانكاری بازخواهيد گشت.
آل عمران - ۱۴۹
💬نكتهها🔻
🔷✨در شأن نزول اين آيه میخوانيم كه در جنگ احد، وقتی كه مسلمانان شكست خوردند، سردستهی منافقان عبداللَّهبن ابیّ فرياد زد: به برادران مشرك ملحق شويد و همان بتپرستی را ادامه دهيد.۱
💬پيامها🔻
1⃣ خطر ارتداد وانحراف در كمين مؤمنان است. «الَّذِينَ آمَنُوا ... يَرُدُّوكُمْ عَلی أَعْقابِكُمْ»
2⃣ در فراز و نشيبها، مراقب تبليغات و وسوسههای دشمن باشيد، مبادا كمكم به آنان گرايش پيدا كنيد. «إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا»
3⃣ كفر پس از ايمان، ارتجاع وسقوط است. «عَلی أَعْقابِكُمْ ... خاسِرِينَ»
4⃣ خسارت واقعی، به هدر دادن سرمايههای ايمانی، فكری و روحی است، از دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ»
5⃣ شكست در ميدان جنگ خسارت نيست، شكست اعتقادی و ارتداد، خسارتی بس بزرگ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ»
۱ تفسير مجمعالبيان و نورالثقلين.
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_69
❇️#شکست پس از #پیروزی
💠وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
🌱بیشک هنگامی که با یاری و لطف خدا (در اُحُد) آنان را قلع و قمع میکردید، خداوند وعدهاش را (مبنی بر پیروزی شما) برایتان محقق کرد. پس هنگامی که سستی نشان دادید و در کار (جنگ و تقسیم غنائم)، دچار اختلاف شدید و پس از آنکه چیزهایی (از پیروزی و غنیمت) را که دوست داشتید، به شما نشان داد، (از پیامبر) نافرمانی کردید، (پس از همهی این اشتباهات، خدا یاریاش را از شما دریغ کرد. علت نزاع شما این بود که) برخی از شما، دنیا را میخواهد، و برخی از شما، خواهان آخرت است. آنگاه شما را از (پیروزی بر) آنان بازداشت تا شما را بیازماید. البته (خدا) شما را بخشید؛ (زیرا) خداوند بر مؤمنان لطف و عنایت دارد.
آل عمران - ۱۵۲
🔷✨هنگامی كه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگين به مدينه بازگشتند با يكديگر میگفتند مگر خداوند به ما وعده فتح و پيروزی نداده بود؟ پس چرا در اين جنگ شكست خورديم؟ آيات فوق به آنها پاسخ میگويد و علل شكست را توضيح میدهد. اكنون به تفسير جزئيات آيات باز میگرديم: وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ۱ بِإِذْنِهِ حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ۲.
🔷✨در اين جمله، قرآن ميگويد: وعده خدا در باره پيروزی شما كاملا درست بود و به همين دليل در آغاز جنگ پيروز شديد و به فرمان خدا دشمن را پراكنده ساختيد و اين وعده پيروزی تا زمانی كه دست از استقامت و پيروزی فرمان پيغمبر برنداشته بوديد ادامه داشت، شكست از آن زمان شروع شد كه سستی و نافرمانی شما را فرا گرفت يعنی اگر تصور كرديد كه وعده پيروزی بدون قيد و شرط بوده سخت در اشتباه بودهايد، تمام وعدههای پيروزی مشروط به پيروی از فرمان خدا است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan