eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۵۱ وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ و از فرمان متجاوزان [به حقوق مردم] پيروی نکنيد. ۷۲ ۷۲- «سَرَفَ» ضدّ ميانه‌روی و تعادل، و مسرفين همان متجاوزين‌اند که از حدّ اعتدال خارج مي‌شوند. همانطور که مصرف زياد يا پُرخوری اسراف محسوب مي‌شود، اختصاص دادن امکانات يک کشور به خود، اسراف مهم‌تری است. قرآن سه بار فرعون و آل فرعون را از مسرفين شمرده است [يونس 83 (10:83) ، غافر 43 (40:43) و دخان 31 (44:31) ]. شعراء : ۱۵۷ فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ اما آن را پِی کردند [=کشتند]، ۷۶ پس [از عواقب کارشان] پشيمان شدند. ۷۶- کشتن شتر را به طريق معمول و با آداب آب دادن و... که با ذبح از گلو انجام مي‌شود «نَحرْ» مي‌گويند [کوثر 2 (108:2) ]، اما وحشيانه کشتن و قطع دست و پا را «عقر» مي‌گويند که دلالت بر کشتن بي‌قاعده مي‌کند و قوم ثمود. شتر را عقر کردند. بريدن نخل خرما از بيخ را با همين کلمه بيان مي‌کنند. نحوه اين نافرمانی و پی کردن شتر را که با رضايت مردم، توسط تبهکاری انجام شد را در سوره‌هاي: قمر 29 (54:29) ، اعراف 77 (7:77) ، هود 68 (11:68) و شمس 14 (91:14) نيز مي‌توانيد مطالعه کنيد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست ونهم: 💢⭕ گفته شد كه اولین راه شیوه بررسی سند حدیث است که مرام آیت‏ الله خوئی و دیگران بوده و آسان‏ترین راه است البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمی‏ماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم. 👈من هفت راه در نقد متن یعنی تشخیص احادیث موضوعه بیان می‏کنم از طریق متن( نه از طریق سند، سند را مفروغ عنه می‏گیریم) 1⃣ روایات به قرآن: اگر روایتی با نص قرآن سازگاری نداشت خود ائمه(ع) به ما گفته ‏اند از ما نپذیرید حالا به دیوار بزنید را درجایی ندیدم «فاضربوه علی الجدار» را در جایی ندیده‏ام در روایات عبارات «زخرف»، «باطل»، «لم اقله»، «به خود قرآن واگذار کنید» و «برگردانید» وجود دارد. من شواهدی برای عرضه روایات این است که؛ احادیثی پیش عایشه خوانده می‏شد می گفتند: شب فلان یا در قیامت خدا دیده می شود عایشه می گفت این خلاف قرآن است «لاتدرکه الابصارو هو یدرک الابصار» 2⃣ نقد با : اگر روایتی از ائمه معصومین(ع) که با سنت، یعنی احادیث محکم منافات داشته باشد آن روایت را کنار می‏گذاریم.آیت الله صافی کتابی دارد به نام «الحدیث النبوی بین الروایه و الدرایه» ایشان در این کتاب در این مورد مفصل بحث کرده است. 3⃣ بررسی تاریخ صدور حدیث: در این بخش علامه تستری خیلی بحث کرده برای نمونه روایتی وجود دارد که پیامبر(ص) دست معاذ را بعد از جنگ تبوک بوسید یا لمس کرد این خلاف تاریخ است، معاذ قبل از جنگ تبوک از دنیا رفته بود شاید کس دیگری است. یا علی ابن مهزیار دنبال امام زمان(عج) می‏گشت این علی ابن مهزیار نمی تواند باشد چون امام زمان(عج) را اصلا درک نکرده است وی زمان امام جواد(ع) است و نامه هایش هم با امام جواد(ع) در رجال کشی وجود دارد. این روایات را به اینکه احتمالا نوه مهزیار بوده باید توجیه کرد. 4⃣ـ بررسی حدیث از طریق : در کتابهای آیت الله جوادی و آیت الله سبحانی و دیگران خیلی در این مورد گشتم در اینکه منظور از نقد حدیث با عقل چیست نتوانستم یک معنای شسته رفته به دست بیاورم. آیت الله جوادی آملی می‏فرماید: عقل برهانی، آیت الله سبحانی می‏گوید عقل خالی از هوا، من در این کتاب بحث کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر روایتی با بدیهیات عقلی مشکل داشت و عقل منجر به تناقض شد برای مثال روایت بگوید دو دو تا پنج تا، روایت را نمی‏پذیریم. 5⃣ـ بررسی حدیث از طریق حس: 6⃣ـ اجماع امت 7⃣ـ بدیهیات عقلی 8⃣_ رکاکت: یعنی صدور این حدیث از امام(ع) با ساحت امام(ع) جور در نمی‏آید. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی، از سخنراني وضع حدیث انگیزه ها وآسیب ها 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ و هیچ کس را جز به اندازه توانش تکلیف نمی‌کنیم و نزد ما کتابی [چون لوح محفوظ] است که [درباره همه امور آفرینش و نسبت به اعمال بندگان] به درستی و راستی سخن می گوید، و آنان [در پاداش و کیفر] مورد ستم قرار نمی‌ گیرند. 🌿سوره مومنون ، آیه ۶۲ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 149 تا 153 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلی‌ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! اگر از كسانی كه كفر ورزيدند اطاعت كنيد، شما را به آئين گذشتگانِ كافرتان بر می‌گردانند، پس به خسارت و زيانكاری بازخواهيد گشت. آل عمران - ۱۴۹ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏در شأن نزول اين آيه می‌خوانيم كه در جنگ احد، وقتی كه مسلمانان شكست خوردند، سردسته‌ی منافقان عبداللَّه‌بن ابیّ فرياد زد: به برادران مشرك ملحق شويد و همان بت‌پرستی را ادامه دهيد.۱ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ خطر ارتداد وانحراف در كمين مؤمنان است. «الَّذِينَ آمَنُوا ... يَرُدُّوكُمْ عَلی‌ أَعْقابِكُمْ» ‏2⃣ در فراز و نشيب‌ها، مراقب تبليغات و وسوسه‌های دشمن باشيد، مبادا كم‌كم به آنان گرايش پيدا كنيد. «إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا» ‏3⃣ كفر پس از ايمان، ارتجاع وسقوط است. «عَلی‌ أَعْقابِكُمْ ... خاسِرِينَ» ‏4⃣ خسارت واقعی، به هدر دادن سرمايه‌های ايمانی، فكری و روحی است، از دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» ‏5⃣ شكست در ميدان جنگ خسارت نيست، شكست اعتقادی و ارتداد، خسارتی بس بزرگ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» ‏۱ تفسير مجمع‌البيان و نورالثقلين. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan