#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_122
❇️#آیه89مائده
💠لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۸۹/مائده)
🌱خداوند، شمارا به خاطر سوگندهای لغو وبيهوده بازخواست نمیكند، ليكن برای شكستن سوگندهايی كه (از روی اراده) بستهايد، مؤاخذه میكند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانوادهی خود میخورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن بردهای. پس كسی كه (غذا و لباس برای ده فقير نداشت و بردهای) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفارهی سوگندهای شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را برای شما بيان میكند، تا او را شكر كنيد.
🔷✨سوگندهايی كه بدون قصد و توجّه يا بیهدف و از روی عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايهی مطالب نادرست، يا برای انجام كارهای خلاف باشد، سوگندهای لغو است. اينها كفّاره ندارد؛ ولی سوگندی كه از روی قصد و برای كار مفيد باشد، الزامآور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد. امام صادق عليه السلام در تفسير واژهی «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا و اللَّه» و «بلی و اللَّه» بدون آنكه قصد جدّی داشته باشد، سوگند لغو است.
💬پيامها🔻
🔹برداشتن جريمه از سوگندهای بیهدف، يك تفضّل و لطف الهی است.
لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ ... (ما نيز برای جسارتهايی كه مردم در حال عصبانيّت به ما میكنند، حساب باز نكنيم)
🔹اسلام، دين آسان است و برای سوگندهای غير جدّی، كفّاره قرار نداده است.
لا يُؤاخِذُكُمُ ... (ملاك در گفتهها و كردارها قصد و نيّت است)
🔹در اسلام، جريمهی مالی هم وجود دارد. إِطْعامُ ... أَوْ كِسْوَتُهُمْ ...
🔹قوانين اسلام در مسير فقرزدايی است و احكام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) فكفّارته اطعام عشرة مسكين ...
🔹ميانه روی و عدالت، در همه جا حتّی در نوع جريمه، يك ارزش است. مِنْ أَوْسَطِ ... (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسط باشد نه بهترين)
🔹جريمه بايد با وضع مالی افراد متناسب باشد. «ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
🔹انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. فَمَنْ لَمْ يَجِدْ ...
🔹در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگی روزمرّه و معمولی افراد را به حساب آورد، نه روزهای استثنايی. «مِنْ أَوْسَطِ» (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسّط باشد)
🔹در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانوادهی خود حساب كنيم. «تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
🔹جرأت سوگند شكنی خود را با سختی روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد.
(پرداخت جريمه وكفّاره در اسلام، يك برنامه خودسازی است.) فَكَفَّارَتُهُ ...
🔹اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده كرده است. «تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ» (حتّی برای جبران و كفّارهی برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.)
🔹برای نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ»
🔹بعضی خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند.
«وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
🔹كسی كه توان مالی ندارد، بايد از توانايی جسمی خود مايه بگذارد. «فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ»
🔹باز بودن راه جبران كوتاهیها، نعمتی الهی و شايسته سپاسگزاری است.
ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹عملكردن به احكام، بهترين شكر است. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (از اينكه به جای «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، استفاده میشود كه عملكردن بهترين شكر است.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۱۸
مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِـمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا
هر که [زندگي] شتابان [=زودگذر دنيا] را بخواهد، ما نيز براي او آنچه خواهيم [طبق مشيت و نظاماتي که در جهان قرار دادهايم]، براي آن کس که اراده کنيم شتاب ميکنيم، سپس دوزخ را [در بازتاب ناديده گرفتن نتايج ستمکاري] براي او قرار ميدهيم که نکوهيده و طرد شده به آن درآيد. ۲۴
۲۴- تکرار 4 بار ضمير «ما» در اين آيه، استعدادهائي را که خدا در وجود آدمي قرار داده و نظاماتي را که بر جهان و بر نتايج اعمال ما مسلط ساخته بيان ميکند. به اين معني که هر کس در هر زمينهاي از خير و شرّ در دنيا تلاش کند، متناسب با تلاش و توانائيهايش و مقدوراتي که در محيط موجود است، به نتيجه مطلوب خود ميرسد. جمله «مَا نَشَاءُ» محدوده و «ميدان عملکرد» آدمي را به اندازهاي که خدا معين کرده نشان ميدهد و جمله «لِـمَنْ نُرِيدُ»، «محدوده استعدادي» آدميان را. خلاصه آنکه پرودگار عالم مانع به نتيجه رسيدن هيچ عملي، حتي جنايتبارترين آن نميشود و در نظام او هر کس در راهي که خود برگزيده پيش ميرود. ر ک به: آلعمران 145 (3:145) ، نساء 134 (4:134) ، هود 15 (11:15) و شوري 20 (42:20) .
اسراء : ۲۰
كُلًّا نُّمِدُّ هَـؤُلَاءِ وَهَـؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
ما به همه مدد ميرسانيم؛ هم آنان [=دنيا طلبان] و هم اينان [=آخرت طلبان] و عطاي پروردگارت [از هيچ کس] بازداشته نيست. ۲۷
۲۷- اين گستردگي و فراگيري رحمت را مقايسه کنيد با تنگنظريهاي متعصّبان که چون ميپندارند عطاي پروردگار منحصر به آنهاست، ميدان را براي ديگران تنگ و آزادي آنها را، اگر بتوانند، به کلي تعطيل ميکنند. اما ربّ کريم دنيا را ميدان عمل قرار داده تا در آخرت هر کس کِشتة خويش را درو کند و بديهي است محروميت از محصول و عذاب کشيدن از دست خالي بودن نتيجه عمل آدمي است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت هفدهم :
💠پرسش 17: ❓اسلام #غیرت_زن را کفر میشمارد، چگونه است که خداوند غیرت زن را نسبت به تعدد زوجات شوهر - که احساسی طبیعی است - #کفر میشمرد؟
💠👈پاسخ: خداوند انسان را بر احساسهای درونی مجازات نمیکند،
♦️💢 فقط هنگامی که این احساسات در بیرون تجلی کند و در رفتار آشکار شود، سبب #کیفر خواهد بود. زن گاهی از تعدد رنج میبرد، اما به دلیل مصالحی که طبیعت عمومی انسانها آن را اقتضا میکند، باید بر این احساس خود غلبه کند و جنبه مثبت قانونی را درک کند.
👈 تا این #احساس_شخصی سبب آزار او نشود.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر
💫پروردگارا در هر کار به تو توکل میکنیم و از تو استعانت میجوییم که بازگشت همه ما به سوی توست.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 90 تا 95
📄#صفحـہ_123
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_123
❇️#آیه90مائده
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۹۰/مائده)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! همانا شراب و قمار و بتها و تيرهای قرعه، پليد و ازكارهای شيطان است، پس از آنها بپرهيزيد، تا رستگار شويد.
💬نكتهها🔻
🔷✨عرب، به شعر و شراب، علاقهی شديد داشت، به همين جهت تحريم شراب به صورت تدريجی انجام گرفت. در ابتدا آيه آمد كه از خرما و انگور میتوان هم رزق خوب تهيه كرد، هم شرابی مست كننده، در آيهای ديگر به منافع قمار و شراب و بيشتر بودن گناهش از منافعش اشاره كرده است. بعد از مدتی آيه آمد كه در حال مستی نماز نخوانيد. سپس آيهی فوق نازل شد و آن را پليد و عمل شيطانی دانست و دستور اجتناب از آن را صادر كرد.
💬پيامها🔻
🔹ايمان، با شرابخواری و قماربازی سازگاری ندارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ ... فَاجْتَنِبُوهُ ...
🔹 شراب و قمار، در رديف بتپرستی است. «الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ» (بنابر اينكه مراد از انصاب، بتها باشد)
🔹 اسلام از پليدیها نهی میكند. رِجْسٌ ... فَاجْتَنِبُوهُ
🔹 خوردن لقمهی حلال و پرهيز از حرامخواری، در سعادت و رستگاری انسان مؤثّر است. «فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_123
❇️#تحریم_صید_درحال_احرام
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ
🌱ای مسلمانان، در حال احرام، صید را نکُشید. هر کس از شما بهعمد آن را بکُشد، کفّارهای از چهارپایان (بر عهدهی اوست که باید از نظر آفرینش،) شبیه آنچه کشته است، (باشد؛ و باید) دو نفر عادل از خودتان، به (شبیه بودن) آن حکم کنند، (و) برای قربانی شدن به حریم کعبه (یعنی مکه یا منی) برسد یا کفّارهای (دیگر) که غذا دادن بینوایان است(، در حدّ همان قربانی)؛ یا (اگر توان مالی نداشت،) به تعداد آن (بینوایان) روزه بگیرد تا سزای بدی کارش را بچشد. خداوند، گذشته را بخشید، و هر کس تکرار کند، خدا او را مجازات میکند. خداوند، شکستناپذیر و مجازات کنندهی (نافرمانان) است.
مائده - ۹۵
🔷✨در این آیه با صراحت و قاطعیّت بیشتر و بطور عموم فرمان تحریم صید را در حال احرام صادر کرده، مىگوید: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! در حال احرام شکار نکنید» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ).
سپس به کفاره صید در حال احرام اشاره کرده، مىگوید:
👈شخصی که مرتکب صید در حال احرام شده مخیر در میان سه چیز است :
🔹یا باید ترتیب را در آن رعایت کند نخست قربانی نماید.
🔹و اگر نتوانست اطعام مسکین.
🔹و اگر هم میسر نشد روزه بگیرد .
👈این کفارات برای ان است که کیفر کار خلاف خود را ببیند . هرگاه کسی به این اخطارهای مکرر و حکم کفاره اعتنا نکند و باز هم مرتکب صید در حال احرام شود، خداوند از چنین کسی انتقام خواهد گرفت .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹فراز آیات ۳۹-۲۲ سوره اسرا
بخش اول
اَّ تَجْعَل مَعَ اللّهِ إِلَـهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَّخْذُولاً {22}
معبود ديگرى با خدا قرار مده تا نكوهيده و وامانده بنشينى {22}
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا {23}
و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پ رخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى {23}
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا {24}
و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند {24}
رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ إِن تَكُونُواْ صَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلأَوَّابِينَ غَفُورًا {25}
پروردگار شما به آنچه در دلهاى خود داريد آگاهتر است اگر شايسته باشيد قطعا او آمرزنده توبهكنندگان است {25}
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا {26}
و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راهمانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن (در انفاق){26}
{إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا {27}
چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است {27}}
وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلاً مَّيْسُورًا {28}
و اگر به اميد رحمتى كه از پروردگارت جوياى آنى از ايشان (مستمندان) روى مىگردانى پس با آنان سخنى نرم بگوى {28}
وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا {29}
و دستت را به گردنت زنجير مكن و بسيار [هم] گشادهدستى منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جاى مانى {29}
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا {30}
بىگمان پروردگار تو براى هر كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مىگرداند در حقيقت او به [حال] بندگانش آگاه بيناست {30}
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت هجدهم:
پرسش 18: ❓مقام دینی که زن میتواند بدان برسد، تا کجاست؟ آیا زن میتواند #مجتهد و #مرجع_تقلید شود.
💠👈پاسخ: قواعد بنیادین فقه با این که #زن مرجع احکام شرعی شود، #ناسازگار_نیست؛ اگر او در مرتبه عالی اجتهاد و عدالت باشد و از بین فقها عالمترین آنها باشد - اگر اعلمیت را شرط کردیم - یا این که در بین مجتهدان پرکارترین باشد. برای این که مسئلهای از مسائل شرعی نیست تا نیازمند دلیل صریح شرعی باشد، بلکه مسئلهای است عقلانی.
💢به همین دلیل آیاتی که از این موضوع سخن میگوید، چیزی را تعیین نمیکند، بلکه مطابق با واقع و هماهنگ بودن با آن را کافی میداند - اگر گفتیم که قاعده عقلایی نیاز به امضای شارع ندارد - زیرا شارع در این زمینه مانند سایر عقلا بر مبنای عقل حرکت میکند؛ این همان چیزی است که خداوند میفرماید:
🌐🔶(وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)؛ (18)
و شایسته نیست مؤمنان همگی [برای جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقهای از آنان، دستهای کوچ نمیکنند تا در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را - وقتی به سوی آنان بازگشتند - بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند؟
👈این آیه مردم را به پرسش از اهل ذکر فرامیخواند، زیرا فرهنگ مسلمانان، فرهنگ «ذکر» است که جاهل به عالم رجوع میکند، به قرینه این که میفرماید: «اگر نمیدانید از اهل ذکر بپرسید؛ یعنی به علما مراجعه کنید. همان گونه که هر جاهلی به عالم مراجعه میکند تا از او بهره بگیرد و به علم و معرفت خویش بیفزاید؛ همین گونه وقتی میفرماید: (لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ...)، یعنی ناگزیر مردم باید به پایگاههای علم مراجعه کنند تا آموزشهای #ژرف_دینی ببینند و نسبت به دین آگاهی پیدا کنند و
🌐👈در نتیجه، هنگامی که به میان مردم خود - که نیاز به علوم دینی دارند برمیگردند آنها را بیم دهند تا با برنامههای دین هماهنگ شوند.
👈حتی احادیثی که فقها به آنها استناد میکنند، با #اجتهاد_زن ناسازگار نیستند: 🔶«من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه، مطیعاً لأمر مولاه، فللعوام أن یقلّدوه»؛ به این معناست وقتی فقیه به #درجه_اجتهاد رسید و اجتهادش مشارکتی در معرفت حکم شرعی بود و مورد اطمینان مردم قرار گرفت، بر مردم است که از او تقلید کنند و او را برای خود #مرجع قرار دهند،
♦️👌بنابراین بین #زن_و_مرد در این زمینه #فرقی وجود ندارد.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
اين [قرآن ] بجز پندى براى عالميان نيست؛
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 96 تا 103
📄#صفحـہ_124
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan