eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وعده ماندنی نیست 💠فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ «45»انعام 🌱پس ريشه‌ى گروه ستمكاران بريده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است. 💞امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه دوست داشته باشد باقى باشد، در واقع دوست دارد كه خداوند معصيت و نافرمانى شود، همانا خداوند خويشتن را به جهت هلاك كردن ظالمان ستوده است. فَقُطِعَ‌ ... وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ 🔹ستم، ماندنى نيست. «فَقُطِعَ» 🔹ظلم، در نسل هم مؤثر است. «دابِرُ» 🔹انقراض ونابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّن‌ها را ريشه‌كن مى‌كند) «فَقُطِعَ دابِرُ» چنانكه در جاى ديگر مى‌فرمايد: «فَهَلْ تَرى‌ لَهُمْ مِنْ باقِيَةٍ» 🔹بى‌توجّهى به هشدار انبيا ظلم است. نَسُوا ما ذُكِّرُوا ... الَّذِينَ ظَلَمُوا» 🔹در تاريخ، اقوامى بوده‌اند كه هيچ اثرى از آنان نيست. «فَقُطِعَ دابِرُ» 🔹هنگام نابودى ستمگران، بايد خدا را شكر كرد. فَقُطِعَ‌ ... وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ 🔹هلاكت ظالمان، عامل تربيت ديگران است. «رَبِّ الْعالَمِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آگاهی از 💠قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّـهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ 🌱بگو: من به شما نمی‌گویم که گنجینه‌های (رحمت و فیض) خدا نزد من است. و غیب (هم) نمی‌دانم و به شما نمی‌گویم که من یک فرشته‌ هستم. من فقط از آنچه به من وحی می‌شود، پیروی می‌کنم. بگو: (اگرچه من نیز مانند شما انسانم، به سبب وحی‌ای که بر من می‌شود، با شما تفاوت دارم؛ مانند تفاوت نابینا و بینا.) آیا نابینا و بینا یکسان هستند؟ آیا اندیشه نمی‌کنید؟ أنعام - ۵۰ 🔷✨كسی از همه چيز با خبر است، كه در هر مكان و هر زمانی حاضر و ناظر باشد و او تنها ذات پاك خدا است، اما غير او كه وجودش محدود به زمان و مكان معينی است طبعا نمی‌تواند از همه چيز با خبر باشد، ولی هيچ مانعی ندارد كه خداوند قسمتی از علم غيب را كه مصلحت می‌داند، و برای تكميل رهبری رهبران الهی لازم است، در اختيار آنها بگذارد و البته اين را علم غيب بالذات نمی‌گويند، بلكه علم غيب بالعرض و به تعبير ديگر يادگيری و تعلم از دانای غيب است. 🔷✨‏آيات متعددی از قرآن گواهی می‌دهد كه خداوند چنين علمی را نه تنها در اختيار پيامبران و پيشوايان الهی قرار داده بلكه گاهی در اختيار غير آنها نيز قرار می‌داده است، از جمله در سوره جن آيه ۲۶ و ۲۷ می‌خوانيم:" عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلی‌ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضی‌ مِنْ رَسُولٍ‌":" خداوند از تمام امور پنهانی آگاه است و هيچ كس را از علم غيب خود آگاه نمی‌كند، مگر رسولانی كه مورد رضايت او هستند". 👈‏اصولا تكميل مقام رهبری، آنهم يك رهبری جهانی و همگانی، نياز به آگاهی بر بسياری از مسائل كه از نظر ساير مردم مكتوم است، دارد، و اگر خداوند اين علم غيب را در اختيار فرستادگان و اوليايش نگذارد، مقام رهبری آنها تكميل نخواهد شد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیه ۳۹-۳۵ سوره اسرا از تفسیر نور ۱- بازار مسلمانان،باید از تقلّب و کم فروشی دور باشد و فروشنده ی آن باید امین،دقیق،درستکار و با حساب و کتاب باشد. «أَوْفُوا الْکَیْلَ» ۲- ایفای کیل و پیمانه ی صحیح،از نمونه های وفای به پیمان است که در آیه ی قبل گذشت،زیرا معامله،نوعی تعهّد است. أَوْفُوا بِالْعَهْدِ ... أَوْفُوا الْکَیْلَ ۳- ترازو و وسایل سنجش و محاسبات تجاری،باید سالم و دقیق باشد. «وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ» ۴- دقّت در ترازو،وزن و محاسبات،عامل خیر وبرکت است و کم فروشی،خیر و برکت را می برد. «ذلِکَ خَیْرٌ» ۵- فلسفه ی فرمان های الهی،خیر خود انسان هاست. أَوْفُوا زِنُوا ... ذلِکَ خَیْرٌ ۶- درستکاری اقتصادی،برتر از دارایی وکسب مال از راه کم فروشی است. نتیجه ی دادوستد درست و رعایت حقوق مردم،به خود انسان باز می گردد، چون ایجاد اعتماد می کند،ولی کم فروشی و نادرست بودن میزان و حساب، جامعه را به فساد مالی و سلب اعتماد می کشاند.پس پایان و پیامد خوب،در گرو درستکاری است. «ذلِکَ خَیْرٌ» ۷- کسب صحیح،موجب خوش عاقبتی است. «أَحْسَنُ تَأْوِیلاً» کم فروش گرچه به سود موّقت می رسد،ولی از دست دادن اعتبار دنیوی و فراهم شدن عذاب اخروی،کار او را بدفرجام می کند. ۸- زندگی باید براساس علم واطلاعات صحیح ومنطق وبصیرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» ۹- بازار شایعات را داغ نکنیم و با نقل شنیده های بی اساس،آبرو و حقوق افراد را از بین نبریم. لا تَقْفُ ... ۱۰- قرآن بساط ساحران،کاهنان و پیش گویان را که مردم ساده لوح را دور خود جمع می کنند،بر هم می زند. «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» ۱۱- ایمان به قیامت وحسابرسی خداوند،عامل پیدایش تقواست. «کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» ۱۲- بهره برداری صحیح نکردن از جسم و امکانات،مؤاخذه خواهد داشت. «کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» ۱۳- تکبّر،حتّی در راه،رفتن از نظر قرآن نکوهیده است. «وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً» ۱۴- راه مقابله با تکبّر،توجّه دادن به ضعف ها وعجزهاست. «إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ» ۱۵- اوامر و نواهی پروردگار،در جهت رشد و تربیت انسان است. «عِنْدَ رَبِّکَ» ۱۶- اوامر و نواهی خداوند،بر پایه ی حکمت،علم به نیازهای تربیتی بشر و مطابق با عقل است. «أَوْحی إِلَیْکَ رَبُّکَ مِنَ الْحِکْمَهِ» ۱۷- پایان شرک،دوزخ ومشرک مستحقّ دوری از رحمت خداست. فَتُلْقی ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 از نمونه تاریخ: 🚩🏴سالروز وفات حضرت ابالفضل العباس سلام الله علیهما تسلیت باد 🌴🍁در شب عاشورا اول كسی كه نسبت به ابا عبد الله اعلام یاری كرد، همین برادر رشیدش أبو الفضل بود. بگذریم از آن مبالغات احمقانه ای كه می كنند، ولی آنچه كه در تاریخ مسلم است، الفضل بسیار رشید، بسیار شجاع، بسیار دلیر، بلند قد و خوش رو و زیبا بود (وَ كان یُدْعی قَمَرَ بنی هاشم) كه او را «ماه بنی هاشم» لقب داده بودند. اینها حقیقت است. شجاعتش را البته از علی علیه السلام به ارث برده است. 📖 داستان مادرش حقیقت است كه علی به برادرش عقیل فرمود: عقیل! زنی برای من انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» از شجاعان به دنیا آمده باشد. «لِتَلِدَ لی فارِساً شُجاعاً» دلم می خواهد از آن زن فرزند شجاع و دلیری به دنیا بیاید. عقیل، را انتخاب می كند و می گوید این همان زنی است كه تو می خواهی. تا این مقدار حقیقت است. آرزوی علی در أبو الفضل تحقق یافت. امّ البنین یعنی مادر پسران (مادر چند پسر) ، ولی خود این كلمه مثل امّ كلثوم است كه حالا ما اسم می گذاریم. مخصوصاً در تاریخ دیدم كه یكی از جدّات یعنی مادر بزرگهای امّ البنین اسمش امّ البنین بوده و شاید به همین مناسبت اسم ایشان را هم امّ البنین گذاشته اند. همین دختر را برای امیر المؤمنین خواستگاری كردند و از او چهار پسر برای امیر المؤمنین متولد شد و ظاهراً دختری از او به دنیا نیامده است. بعد این زن به معنی واقعی امّ البنین یعنی مادر چند پسر شد. امیر المؤمنین دیگر هم داشت: اولاً خود حسنین (امام حسن و امام حسین) شجاعتشان محرز بود، محمّد بن حنفیّه از جناب أبو الفضل خیلی بزرگتر بود و در جنگ جمل شركت كرد و فوق العاده شجاع و قوی و جلیل و زورمند بود. امّ البنین مادر حضرت أبو الفضل در حادثه ی كربلا زنده بود ولی در كربلا نبود، در مدینه بود. در مدینه بود كه خبر به او رسید كه در حادثه كربلا قضایا به كجا ختم شد و هر چهار پسر تو شهید شدند. 🍁🍂این بود كه این زن بزرگوار به قبرستان بقیع می آمد و در آنجا برای فرزندان خودش نوحه سرایی می كرد. نوشته اند این قدر نوحه سرایی این زن دردناك بود كه هر كه می آمد گریه می كرد، حتی مروان حكم كه از دشمن ترین 🍃مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 101 دشمنان بود. 🌴🍁این زن گاهی در نوحه سرایی خودش همه ی بچه هایش را یاد می كند و گاهی بالخصوص ارشد فرزندانش را. أبو الفضل، هم از نظر سنی ارشد فرزندان او بود، هم از نظر كمالات جسمی و روحی. من یكی از دو مرثیه ای را كه از این زن به خاطر دارم برای شما می خوانم. به طور كلی عربها مرثیه را خیلی جانسوز می خوانند. این مادر داغدیده در این مرثیه ی جانسوز خودش گاهی این گونه می خواند، می گوید: 💧🍂 ای چشم ناظر، ای چشمی كه در كربلا بودی و آن مناظر را می دیدی، ای كسی كه در كربلا بودی و می دیدی، ای كسی كه آن لحظه را تماشا كردی كه شیر بچه ی من أبو الفضل از جلو، شیربچگان دیگر من پشت سرش بر این جماعت پست حمله برده بودند، ای چنین شخصی، ای حاضر وقعه ی كربلا، برای من یك قضیه ای نقل كرده اند، من نمی دانم راست است یا دروغ، آیا راست است؟ به من اینجور گفته اند، در وقتی كه دستهای بچه ی من بریده بود، عمود آهنین به فرق فرزند عزیز من وارد شد، آیا راست است؟ 💔بعد می گوید أبو الفضل، فرزند عزیزم! من خودم می دانم اگر تو دست می داشتی مردی در جهان نبود كه با تو روبرو بشود. اینكه آمدند چنین جسارتی كردند برای این بود كه دستهای تو از بدن بریده شده بود. 💫و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 100 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا دستان خاليے خود را به امید استجابت دعاهایمان به سوی تو دراز ڪرده ایم معبودا پرڪن ظرف وجودمان را از آنچه در وجود خدایے توست سلام روزتان بخیر ✨ @quranpuyan
⁠⁣▪غریبانه می‌روی تا خاک، غم رفتنت را به دوش بکشد. ▪تو مادر پسرانی که در کمتر از یک روز، پرنده شدند. ▪شانه‌هایت، پناه روزهای تنهایی زینب بود. ▪دست‌هایت، بوی حسنین را می‌دهد. ▪تو آغاز عاشقانه‌ترین روزهای مادرانه بوده‌ای که خاک مرقدت، قدمگاه عاشقان شده است. ▪خداحافظ ام البنین، صدای صلابت، شیرزن بی نظیر طایفه «بنی کلاب»، مادر فرزندان حماسه، همسر مولا! 🏴سالروز وفات حضرت ام البنین (س)، بر همه دوستداران اهلبیت علیهم السلام تسلیت باد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 53 تا 59 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قُلْ إِنِّي عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ كَذَّبْتُمْ بِهِ ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّـهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ 🌱بگو: من دلیلی روشن از سوی پروردگار خود (همراه) دارم؛ که شما آن را دروغ می‌شمرید. آنچه (از عذاب)که می‌خواهید در آمدن آن شتاب شود، نزد من نیست. فرمانروایی فقط از آنِ خداست که حق را بیان می‌کند، و اوست که بهترین داور است. أنعام - ۵۷ 🔷✨بينة" در اصل به چيزی می‌گويند كه ميان دو شی‌ء فاصله و جدايی می‌افكند به گونه‌ای كه ديگر هيچگونه اتصال و آميزش با هم نداشته باشند، سپس به دليل روشن و آشكار نيز گفته شده، از اين نظر كه حق و باطل را كاملا از هم جدا می‌كند. 🔷✨‏در اصطلاح فقهی اگر چه" بينة" به شهادت دو نفر عادل گفته می‌شود ولی معنی لغوی آن كاملا وسيع است و شهادت دو عادل يكی از مصداقهای آن می‌باشد و اگر به معجزات بينة گفته می‌شود باز از همين نظر است كه حق را از باطل جدا می‌كند و اگر به آيات و احكام الهی بينة گفته می‌شود باز به عنوان مصداق اين معنی وسيع است. 🔷✨‏خلاصه در اين آيه نيز پيامبر ص مامور است روی اين نكته تكيه كند كه مدرك من در مسئله خدا پرستی و مبارزه با بت كاملا روشن و آشكار می‌باشد و انكار و تكذيب شما چيزی از اهميت آن نمی‌كاهد. ‏سپس به يكی ديگر از بهانه‌جوئيهای آنها اشاره می‌كند و آن اينكه آنها می‌گفتند اگر تو بر حق هستی كيفرهايی كه ما را به آن تهديد می‌كنی زودتر بياور پيامبر ص در پاسخ آنها می‌گويد" آنچه را شما درباره آن عجله داريد به‌ دست من نيست" (ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ‌). ‏" تمام كارها و فرمانها همه به دست خدا است" (إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّـهِ‌). 👈‏و بعد به عنوان تاكيد می‌گويد:" او است كه حق را از باطل جدا می‌كند و او بهترين جدا كنندگان حق از باطل است" (يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ‌). ‏بديهی است كسی می‌تواند به خوبی حق را از باطل جدا كند كه علمش از همه بيشتر باشد و شناخت حق و باطل برای او كاملا روشن است، به علاوه قدرت كافی برای اعمال علم و دانش خود نيز داشته باشد و اين دو صفت (علم و قدرت) به طور نامحدود و بی‌پايان تنها برای ذات پاك خدا است، بنا بر اين او بهترين جدا كنندگان حق از باطل است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ (۵۹/انعام) 🌱‏و گنجينه‌های غيب، تنها نزد خداست و جز او كسی آن را نمی‌داند و آنچه را در خشكی ودرياست می‌داند، و هيچ برگی از درخت نمی‌افتد جز آنكه او می‌داند و هيچ دانه‌ای در تاريكی‌های زمين وهيچ تر وخشكی نيست، مگر آنكه (علم آن) در كتاب مبين ثبت است. 🔷✨‏«مَفاتِحُ»، يا جمع «مِفتَح» به معنای گنجينه و خزانه است، يا جمع «مِفتاح» به معنای كليد است، ولی معنای اوّل مناسب‌تر است. ‏كلمه‌ی تر و خشك، كنايه از همه‌ی چيزهايی است كه مقابل همند، مثل مرگ و حيات، سلامتی و مرض، فقر و غنا، نيك و بد، مجرّد و مادّی. اين مطلب در آيه‌ی‌ «وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ» نيز بيان شده است. ‏شايد مراد از سقوط برگ‌ها، حركات نزولی و مراد از دانه‌های در حال رشد زير زمين، حركات صعودی باشد. ‏🔹 دليل آنكه عذاب عجولانه‌ای كه كفّار تقاضا می‌كنند فرا نمی‌رسد، علم خداوند به اسرار هستی است. ما تَسْتَعْجِلُونَ‌ ... وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ‌ ‏🔹 احكام الهی بر اساس آگاهی او بر غيب و شهود است. «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ‌- وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ» ‏🔹 دامنه‌ی علم غيب، گسترده‌تر از علوم عادّی است. (زيرا قرآن درباره آن تعبير انحصاری دارد.) «لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» ‏🔹 بر خلاف كسانی كه می‌گويند خداوند تنها به كليّات علم دارد، خداوند به همه چيز دانا و از همه‌ی جزئيّات هستی آگاه است. پس بايد مواظب اعمال خود باشيم. ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ ... ‏🔹 جز خداوند، هيچكس از پيش خود علم غيب ندارد. «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ» ‏🔹 در جهان، مركزيّتی برای اطلاعات وجود دارد. «فِي كِتابٍ مُبِينٍ» ‏🔹 نظام هستی، طبق برنامه‌ی پيش بينی شده‌ای طراحی شده است. «كِتابٍ مُبِينٍ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسرا : ۳۱ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا فرزندان خويش را از ترس تنگدستي مکُشيد، اين ما هستيم که آنها و شما را روزي مي‌دهيم؛ 39 مسلماً کُشتن آنها خطائي است بس بزرگ. 40 39- در قبايلي از عربِ جاهليت، دختران را به اين توجيه که قدرت جنگاوري نداشته و از نظر اقتصادي مولّد نيستند، در خاک مي‌كردند و برخي به دليل فقر و ناتواني سقط جنين مي‌کردند که امروز نيز، به خصوص در بارداري‌هاي ناخواسته يا نامشروع، اين مسئله وجود دارد. 40- آيات 26 (17:26) تا 32 ناظر به سومين اصل اخلاقي، يعني کمک مالي به نيازمندان است که به تناسب آن، موضوعات فرعي ديگري را نيز در اين زمينه مطرح کرده است، از جمله: تبذير در مال، پاسخ اميدوار کننده به نيازمندان، تعادل در بذل و بخشش، پرهيز از قتل اولاد به دليل فقر، که جمعاً شامل 2 توصيه ايجابي [آتِ- فَقُلْ لَهُمْ] و 4 توصيه سلبي [لا تُبَذِّرْ، لا تَجْعَلْ يَدَكَ، لا تَبْسُطْهَا، لا تَقْتُلُوا] مي‌باشد. اسراء : ۳۴ وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا به مال يتيم نزديک نشويد، مگر به شيوه‌اي که بهترين [راه براي حفظ و افزايش آن] باشد، تا آنکه به سن بلوغ برسد [که در آن زمان بايد به خودش تحويل داده شود]، 43 و به عهد [و پيمان‌هاي خود] وفا کنيد که مسلماً عهد بستن مسئوليت‌آور است. 44 43- ششمين اصل مراقبت از اموال يتيمان و نگهداري آن به بهترين شيوه‌اي است که منافع آنان را بهتر تأمين کند [همچون سرمايه‌گذاري در امور سود ده] تا خود به سن بلوغ برسند و عهده‌دار اموال خود گردند. آيات 2 (4:2) تا 6 و 10 سوره نساء (4:10) با تفصيل بيشتري درباره اين حکم سخن مي‌گويد. در ضمن نهي «لا تَقْرَبُوا»، همچنانکه در مورد زنا نيز آمده، چشم طمع دوختن به اموال يتيمان را محکوم مي‌نمايد. 44- اصل هفتم وفاي به عهد و پيمان‌هاست که هم شامل تعهد قيم در مراقبت از اموال يتيم مي‌شود و هم شامل تمامي قراردادها و تعهدات اجتماعي رسمي و غير رسمي که به زبان آمده يا امضاء شده باشد. اسراء : ۳۵ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا و هرگاه [در فروش مواد و محصولات] پيمانه کرديد، پيمانه را کامل گيريد و با ترازوي درست وزن کنيد که اين [شيوه] بهتر و خوش فرجام‌تر است. 45 __ 45- رعايت انصاف و عدالت در مناسبات اقتصادي هشتمين اصل اخلاقي است که هم شامل ظرف و پيمانه مي‌شود و هم ابزار و عوامل سنجش. وفاي به کيل، همچون وفاي به عهد [در آيه قبل]، به تمام و کمال رساندن آن است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نظر قران در خصوص و : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 🌐👈در روزهاي قبل، نظر علامه فضل الله و علامه طباطبایی و آيت اله صادقي تهراني وآیت صانعی در تفسير ايه 3 سوره نساء و جواز و شرايط تعددزوجات ارايه شد. 🛑قسمت پنجم: 💠 از نگاه امام 👈آیه‌ای‌ که‌ در مورد تعدد زوجات‌ در قرآن‌ ذکر شده‌ برای تعدد زوجات‌ دو شرط‌ اساسی‌ بیان کرده است. آن‌ آیه‌ چنین‌ است: ♦️«وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً.» [۱]3نساء 🔹و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد. 💢👈این‌ آیه‌ از یک‌سو تعدد همسران‌ را مشروط‌ به‌ ترس‌ از اجرا نشدن‌ در مورد یتیمان‌ ذکر می‌کند و، از سوی‌ دیگر، آن‌ را به‌ ضرورت‌ اجرای‌ مقید می‌گرداند. شکی‌ نیست‌ که به‌ سبب‌ جنگ‌های‌ صدر اسلام‌ و ، نگرانی‌ آن‌ وجود داشت‌ که‌ ایتام قربانی بی‌عدالتی شوند. در چنان‌ احوالی، پدیده‌ تعدد زوجات امری پسندیده برای سرپرستی ایتام و مادران آنان بود و این بنابر اصطلاح‌ فقها، یکی‌ از موارد است. بنابراین، تعدد زوجات‌ حکمی‌ ثابت‌ و مربوط‌ به‌ اوضاع اجتماعی‌ یا خانوادگی‌ معین است. غیر از این، شرط‌ دیگر همان‌ برقراری‌ عدالت‌ در بین‌ زنان‌ است‌ و این‌ مسئله‌ای‌ دشوار و پیچیده‌ است‌ که‌ برحسب‌ تحول‌ جوامع‌ و نیازهای‌ زنان‌ و سطح‌ آگاهی‌ و میزان‌ نیازشان‌ به‌ ازدواج‌ تغییر می‌کند. 💢در بیشتر اوقات‌ شوهر نمی‌تواند از عهده‌ بیش‌ از یک‌ زن‌ برآید. بدین‌ترتیب، می‌بینیم‌ که‌ این‌ حکم‌ اسلامی‌ دستوری‌ است‌ که‌ موجبات‌ پیشرفت‌ در جوامع‌ را نیز در خود دارد. 💢مقامات‌ تونس‌ را ممنوع‌ کرده‌اند، نظر شما چیست؟ 👈من‌ به‌ ممنوعیت‌ مطلق‌ اعتقاد ندارم، که‌ این‌ خود عکس‌ دستور شرعی‌ است. همچنین، ‌ به‌ آزادی‌ مطلق‌ هم‌ در این‌ زمینه‌ معتقد نیستم، بلکه‌ به‌ نظر من‌ باید این‌ موضوع‌ را به‌ عهده‌ گذاشت‌ تا درباره شروط‌ معین‌ آن‌ تحقیق‌ بیشتری‌ کنند. البته، ‌ این‌ رأ‌ی‌ و اجتهاد شخص‌ من‌ است. 🎙مصاحبه حنان معلوف، روزنامه نگار زنِ روزنامۀ النهار(نقل از سايت امام موسي صدر) 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛