♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹نکات آیات ۶۵-۶۴ سوره اسراء
❓ مراد از شجره ملعونه در قرآن چیست؟
بلحاظ لغوی شجر چیزی است که رشد و نمو کند و میتواند مادی یا معنوی باشد(التحقیق) مسلم است که در اینجا مراد درخت طبیعی نیست که ملعون باشد بلکه یک نسل یا گروه یا شبکه انسانی است که بتدریج رشد و توسعه می یابد..در میان افراد و گروههایی که در قران مورد لعن قرار گرفته اند،و با سیاق آیات اینجا مناسب است.پیشوایان و رهبران باطل هستند که در قرآن با ائمه یدعون الی النار بیان شده اند(قصص ۴۱ و ۴۲) چرا که در ادامه نیز به تلاش همه جانبه و مستمر شیطان بعنوان بزرگترین دشمن انسانها برای فریب آنها اشاره شده و پیروان شیطان را مستحق جهنم دانسته است.همچنین در آیه ۷۲ نیز برای نخستین بار اعلام می کند که در قیامت هر کس را با امام و پیشوایش مبعوث می کنیم.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐#فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی
👈در قسمتهای قبل، به تفاوتهای طبیعی جسمی و روحی زن و مرد اشاره شد . حال به موضوع احکام و حقوق زن و مرد در خانواده میپردازیم
#مهر_و_نفقه:
♦🌐یكی از سنن بسیار كهن در روابط خانوادگی بشری این است كه مرد هنگام #ازدواج برای زن «مهر» قائل می شده است؛ چیزی از مال خود به زن یا پدر زن خویش می پرداخته است، و بعلاوه در تمام مدت ازدواج عهده دار #مخارج_زن و فرزندان خویش بوده است.
💢❓ریشه ی این سنت چیست؟ چرا و چگونه به وجود آمده است؟ #مهر دیگر چه صیغه ای است؟ #نفقه دادن به زن برای چه❓؟ آیا اگر بنا باشد هر یك از زن و مرد به حقوق طبیعی و انسانی خویش نائل گردند و روابط عادلانه و انسانی میان آنها حكمفرما باشد و با زن مانند یك انسان رفتار شود، مهر و نفقه مورد پیدا می كند؟❓ یا اینكه مهر و نفقه یادگار عهدهایی است كه زن مملوك مرد بوده است؛ مقتضای عدالت و تساوی حقوق انسانها - خصوصاً در قرن بیستم- این است كه مهر و نفقه ملغی گردد،ازدواجها بدون مهر صورت گیرد و زن خود مسؤولیت مالی زندگی خویش را به عهده بگیرد و در تكفل مخارج فرزندان نیز با مرد متساویاً شركت كند.
🌹👈سخن خود را از #مهر آغاز می كنیم. ببینیم مهر چگونه پیدا شده و چه فلسفه ای داشته و جامعه شناسان پیدایش مهر را چگونه توجیه كرده اند.
🌐 #تاریخچه_مهریه
♦💢می گویند در ادوار ماقبل تاریخ كه بشر به حال توحش می زیسته و زندگی شكل قبیله ای داشته، به علل نامعلومی ازدواج با همخون جایز شمرده نمی شده است.
💑جوانان قبیله كه خواستار ازدواج بوده اند، ناچار بوده اند از قبیله ی دیگر برای خودهمسر و معشوقه انتخاب كنند. از این رو برای انتخاب همسر به میان قبایل دیگر می رفته اند. در آن دوره ها مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف نبوده است؛ یعنی نمی دانسته كه آمیزش او با زن در تولید فرزند مؤثر است. فرزندان را به عنوان فرزند همسر خود می شناخته نه به عنوان فرزندان خود. با اینكه شباهت فرزندان را با خود احساس می كرده نمی توانسته علت این شباهت را بفهمد. قهراً فرزندان نیز خود را فرزند زن می دانسته اند نه فرزند مرد، و نسب از طریق مادران شناخته می شد نه از طریق پدران. این دوره را دوره ی «مادرشاهی» نامیده اند.
💢👈دیری نپایید كه مرد به نقش خویش در تولید فرزند واقف شد و خود را صاحب اصلی فرزند شناخت. از این وقت زن را تابع خود ساخت و ریاست خانواده را به عهده گرفت و به اصطلاح دوره ی «پدرشاهی» آغاز شد.
در این دوره نیز ازدواج با همخون جایز شمرده نمی شد و مرد ناچار بود از میان قبیله ی دیگر برای خود همسر انتخاب كند و به میان قبیله ی خود بیاورد. و چون همواره حالت جنگ و تصادم میان قبایل حكمفرما بود، انتخاب همسر از راه ربودن دختر صورت می گرفت؛ یعنی جوان دختر مورد نظر خویش را از میان قبیله ی دیگر می ربود.
🌱تدریجاً صلح جای جنگ را گرفت و قبایل مختلف می توانستند همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. در این دوره رسم #ربودن_زن منسوخ شد و مرد برای اینكه دختر مورد نظر خویش را به چنگ آورد، می رفت به میان قبیله ی دختر، اجیر پدر زن می شد و مدتی برای او كار می كرد و پدر زن در ازای خدمت داماد، دختر خویش را به او می داد و او آن دختر را به میان قبیله ی خویش می برد.
تا اینكه ثروت زیاد شد. در این وقت مرد دریافت كه به جای اینكه سالها برای پدر عروس كار كند، بهتر این است كه یكجا هدیه ی لایقی تقدیم او كند و دختر را از او بگیرد.
💢💢این كار را كرد و از اینجا «مهر» پیدا شد.
روی این حساب در مراحل اولیه، مرد به عنوان طفیلی زن زندگی می كرده و خدمتكار زن بوده است. در این دوره زن بر مرد حكومت می كرده است. در مرحله ی بعد كه حكومت به دست مرد افتاد، مرد زن را از قبیله ی دیگر می ربوده است. در مرحله ی سوم مرد برای اینكه زن را به چنگ آورد به خانه ی پدر زن می رفته و سالها برای او كارمی كرده است. در مرحله ی چهارم مرد مبلغی به عنوان «پیشكش» تقدیم پدر زن می كرده است و رسم #مهر از اینجا ناشی شده است.
.📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 195
@quranpuyan
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
همانا اهل ایمان پیروز و رستگار شدند
همان كسانى كه در نمازشان فروتنند
مومنون - آیات ۱ ، ۲
🌱 کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 131 تا 137
📄#صفحـہ_166
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_166
❇️#آیه133اعراف
💠فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۱۳۳/اعراف)
🌱پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) ملخ و حيوانات كوچك و قورباغهها و (جريان) خون را به صورت نشانههای جدا جدا، فرستاديم، امّا باز هم تكبّر ورزيدند وآنان گروهی بدكار بودند.
🔹 پس از هشدار و اتمام حجّت خداوند و لجاجت و بیتوجّهی مردم، نوبت به كيفرهای سخت میرسد. بدنبال آيات قبل فرمود: فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ ...
🔹 آنچه مايهی رحمت است، به ارادهی الهی است. اگر او بخواهد، آب وسيلهی رحمت میگردد، و اگر بخواهد، وسيلهی عذاب خواهد بود. «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ»
🔹 حيوانات، مأموران الهیاند، گاهی مأمور رحمتند، مثل تار عنكبوت بر در غار، برای حفاظت پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و گاهی مأمور عذاب میباشند، مثل أبابيل، قورباغه، ملخ و ... فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ ... الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ و در واقع هستی فرمانبردار خداوند است. «وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔹 بلاها اغلب جنبه تربيتی دارد و گاهی پس از هر كيفری، مهلتی برای فكر و توبه و بازگشت است. «مُفَصَّلاتٍ»
🔹 گناه، زمينهساز تكبّر و تكبّر، زمينه انكار است. «فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan