eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۷۹-۷۳ وَإِن كَادُواْ لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لاَّتَّخَذُوكَ خَلِيلاً {73} و چيزى نمانده بود كه تو را از آنچه به سوى تو وحى كرده‏ايم گمراه كنند تا غير از آن را بر ما ببندى و در آن صورت تو را به دوستى خود بگيرند {73} وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلاً {74} و اگر تو را استوار نمى‏داشتيم قطعا نزديك بود كمى به سوى آنان متمايل شوى {74} إِذاً لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا {75} در آن صورت حتما تو را دو برابر [در] زندگى و دو برابر [پس از] مرگ [عذاب] مى‏چشانيديم آنگاه در برابر ما براى خود ياورى نمى‏يافتى {75} وَإِن كَادُواْ لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الأَرْضِ لِيُخْرِجوكَ مِنْهَا وَإِذًا لاَّ يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلاَّ قَلِيلاً {76} و چيزى نمانده بود كه تو را از اين سرزمين مضطرب كنند تا تو را از آنجا بيرون سازند و در آن صورت آنان [هم] پس از تو جز [زمان] اندكى نمى‏ماندند {76} سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَ تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلاً {77} سنتى كه همواره در ميان [امتهاى] فرستادگانى كه پيش از تو گسيل داشته‏ايم [جارى] بوده است و براى سنت [و قانون] ما تغييرى نخواهى يافت {77} أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا {78} نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است {78} وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا {79} و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو [به منزله] نافله‏اى باشد اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند {79} وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا {80} و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏بخش قرار ده {80} ♻️عصاره فراز آیات ۸۰-۷۳ : ای پیامبر در برابر اقدامات خصمانه و متعدد مشرکان ترا حمایت کرده و استوار می سازیم.ونیازی به دوستی و نرمش انها نداری. با نمازهای واجب روزانه و نوافل شبانه و دعا ،بهره خود از یاری خداوند را افزایش ده. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
درباره : 🛑قسمت بیست وپنجم: در قران 👈نظر اسلام را در باره ی مهر و فلسفه ی مهر بیان كردیم. اكنون نوبت آن است كه مسأله ی را مورد بحث قرار دهیم. 👈قبلاً باید بدانیم كه در قوانین اسلامی، نفقه نیز مانند مهر وضع مخصوص به خود دارد و نباید با آنچه در دنیای غیر اسلامی می گذشته یا می گذرد یكی دانست. 🔻💢اگر اسلام به مرد حق می داد كه زن را در خدمت خود بگمارد و محصول كار و زحمت و بالأخره ثروتی كه زن تولید می كند مال خود بداند، علت و فلسفه ی نفقه دادن مرد به زن روشن بود زیرا واضح است اگر انسان، حیوان یا انسان دیگری را مورد بهره برداری اقتصادی قرار دهد ناچار است مخارج زندگی او را نیز تأمین كند. 🔔اما اسلام چنین حقی برای مرد قائل نیست؛ به زن حق داد مالك شود، تحصیل ثروت كند و به مرد حق نداده در ثروتی كه به او تعلق دارد تصرف كند؛ و در عین حال بر مرد لازم دانسته كه بودجه ی خانواده را تأمین كند، مخارج زن و فرزندان و نوكر و كلفت و مسكن و غیره را بپردازد، چرا و به چه علتی؟ ♻ زن فرنگی تا نیمه ی دوم قرن نوزدهم در شرح قانون مدنی ایران تألیف دكتر شایگان، صفحه ی 362 چنین نوشته شده:«استقلالی كه زن در دارایی خود دارد و فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته است، در حقوق یونان و رم و ژاپن و تا چندی پیش هم در حقوق غالب كشورها وجود نداشته؛ یعنی زن مثل صغیر و مجنون، محجور و از تصرف در اموال خود ممنوع بوده است. در انگلستان كه سابقاً شخصیت زن كاملاً در شخصیت شوهر محو بود دو قانون، یكی در سال 1870 و دیگری در سال 1882 میلادی به اسم قانون مالكیت زن شوهردار، از زن رفع حجر نمود. در ایتالیا قانون 1919 میلادی زن را از شمار محجورین خارج كرد. در قانون مدنی آلمان (1900میلادی) و در قانون مدنی سویس (1907 میلادی) زن مثل شوهر خود اهلیت دارد. ولی زن شوهردار در حقوق پرتغال و فرانسه هنوز در عداد محجورین است، گو كه قانون 18 فوریه ی 1938 در فرانسه در حدودی حجر زن شوهردار را تعدیل كرده است. » 👈چنانكه ملاحظه می فرمایید هنوز یك قرن نمی گذرد از وقتی كه اولین قانون استقلال مالی زن در مقابل شوهر (1882 در انگلستان) در اروپا تصویب شد و به اصطلاح از زن شوهردار رفع محجوریت شد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 215 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌙 حلول شعبان المعظم، ماه حضرت رسولُ اللّه صلى اللّه عليه وآله و ماه صلوات و برکات را به مؤمنان تبریک می گوییم. @quranpuyan
🍀 از حضرت سجاد(ع)🍀 بند ۱ 🍃🌸🍃 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ‏ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْى🌸ِ  ٍ ✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد ِدرخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان‏ِ  و معدن دانش و خاندان وحى🍃🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیکتاتوری فریب.mp3
17.09M
🔷موضوع : در دولت هارونی 🎤سخنرانی استاد سروش محلاتی بمناسبت شهادت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (ع) @quranpuyan
قران پویان
🔷موضوع : #دیکتاتوری_فریب در دولت هارونی 🎤سخنرانی استاد سروش محلاتی بمناسبت شهادت امام هفتم حضرت موس
💠⭕️بهره گیری از ، افراد خون ریز و از اصلی‌ترین شاخصه‌های هارون الرشیدبود اگر تاریخ را درست خوانده بودیم و دشمنان آنها را می شناختیم، در تاریخ شیعه با این همه مکر و فریب به نام دین روبرو نبودیم. 👈برخی از عالمان دینی که وجهه اخلاقی داشتند خودشان را به هارون نزدیک می‌کردند. هارون عیاشی است که شب تا صبح مست است. اما یک عالم اهل سیر و سلوک دارد و پای وعظ او می نشیند و زار زار گریه می کند. هارون یک ویترینی دارد که برای او اقتدار ایجاد می کند. فضیل بن عیاض چنین شخصیتی است. او به عنوان زاهد شناخته می‌شود. همه دنبال موعظه او هستند. هارون پای وعظ او می‌نشست و گریه می‌کرد. او اینجا گریه می‌کند و حضرت موسی بن جعفر را در زندان می‌کشد. این فریب است. 💢زندان حضرت طول کشید. وقتی همزندان طولانی شود بر حاکمان و قدرتمداران هم سخت می‌گذرد. چون در برابر مردم پاسخ ندارند. آنها شاید در برابر وجدان خود با چالشی روبرو نباشند چون ممکن است وجدان نداشته باشند. اما وقتی مردم می پرسند چرا موسی بن جعفر در زندان است چه پاسخی وجود دارد؟ لذا هارون به این فکر افتاد که موضوع را جمع کند. آن را با یحیی ابن خالد مطرح کرد. یحیی ابن خالد به هارون گفت چه تصمیمی دارید؟ او جواب داد: نزد برو و آهن را از او بردار و به او سلام برسان و بگو پسرعمویت به تو سلام می رساند و می گوید من می‌خواهم مساله شما را حل کنم ولی قسمی خورده‌ام و نمی‌توانم آن را زیر پا بگذارم. قسم خورده‌ام که تا وقتی شما اقرار به رفتار بد خود نکنی شما را آزاد نکنم. این رفتار هارون سراسر فریب و نیرنگ است. 🍁👈هارون به حضرت می‌گوید درخواست بده من می‌گذرم. در این اقرار شما عاری نیست و نزد خودمان می‌ماند. 💢 با خدا و بازی می کنند تا حضرت را فریب دهند. حضرت می‌فرماید هر روز که آفتاب غروب می‌کند یک روز از زندان من و یک روز از حکومت تو کم می‌شود. سرانجام حضرت را به شهادت رساندند و مرحله فریب بعدی این بود که قتل را انکار کنند و بگویند ما دستور ندادیم و اگر اتفاقی افتاده مامورین خطا کرده‌اند. این درحالی بود که مکرر هارون دستور به شهادت حضرت داده بود. 🎙استاد سروش محلاتی http://sahebkhabar.ir/news/52809796/ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 درباره : 🛑قسمت بیست وششم : 🌸🌐 : 👈اسلام در هزاروچهارصد سال پیش این قانون را گذراند و گفت: 🔶 «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اِكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اِكْتَسَبْنَ » [1]مردان را از آنچه كسب می كنند و به دست می آورند بهره ای است و زنان را از آنچه كسب می كنند و به دست می آورند بهره ای است. قرآن مجید در آیه ی كریمه همان طوری كه مردان را در نتایج كار و فعالیتشان ذی حق دانست، زنان را نیز در نتیجه ی كار و فعالیتشان ذی حق شمرد. در آیه ی دیگر فرمود: 🔶«لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمّا تَرَكَ اَلْوالِدانِ وَ اَلْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمّا تَرَكَ اَلْوالِدانِ وَ اَلْأَقْرَبُونَ » [2]یعنی مردان را از مالی كه پدر و مادر و یا خویشاوندان بعد از مردن خود باقی می گذارند بهره ای است و زنان را هم از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود باقی می گذارند بهره ای است. 👈این آیه حق ارث بردن زن را تثبیت كرد. ارث بردن یا نبردن زن تاریخچه ی مفصلی دارد كه به خواست خدا بعداً ذكر خواهیم كرد. حاضر نبود به زن ارث بدهد، اما قرآن كریم این حق را برای تثبیت كرد. 💢یك مقایسه 👈پس قرآن كریم سیزده قرن قبل از اروپا به استقلال اقتصادی داد، با این تفاوت: ⏪اولاً انگیزه ای كه سبب شد اسلام به زن بدهد جز جنبه های انسانی و عدالت دوستی و الهی اسلام نبوده. در آنجا مطالبی از قبیل مطامع كارخانه داران انگلستان وجود نداشت كه به خاطر پركردن شكم خود این قانون راگذراندند، بعد با بوق و كرنا دنیا را پركردند كه ما حق زن را به رسمیت شناختیم و حقوق زن و مرد را مساوی دانستیم. ⏪ثانیاً اسلام به زن استقلال اقتصادی داد، اما به قول ویل دورانت خانه براندازی نكرد، اساس خانواده ها را متزلزل نكرد، زنان را علیه شوهران و دختران را علیه پدران به تمرد و عصیان وادار نكرد. اسلام با این دو آیه انقلاب عظیم اجتماعی به وجود آورد، اما آرام و بی ضرر و بی خطر. ⭕️⏪ثالثاً آنچه دنیای غرب كرد این بود كه به قول ویل دورانت زن را از بندگی و جان كندن در خانه رهانید و گرفتار بندگی و جان كندن در مغازه و كارخانه كرد؛ یعنی اروپا غل و زنجیری از دست و پای زن باز كرد و غل و زنجیر دیگری كه كمتر از اولی نبود به دست و پای او بست. اما اسلام زن را از بندگی و بردگی مرد در خانه و مزارع و غیره رهانید و با الزام مرد به تأمین بودجه ی اجتماع خانوادگی، هر نوع اجبار و الزامی را از دوش زن برای تأمین مخارج خود و خانواده برداشت. زن از نظر اسلام در عین اینكه حق دارد طبق غریزه ی انسانی به تحصیل ثروت و حفظ و افزایش آن بپردازد، طوری نیست كه جبر زندگی، او را تحت فشار قرار دهد و غرور و جمال و زیبایی را- كه همیشه با اطمینان خاطر باید همراه [وی ] باشد- از او بگیرد. 💢اما چه باید كرد؛ چشمها و گوشهای برخی نویسندگان ما بسته تر از آن است كه در باره ی این حقایق مسلّم تاریخی و فلسفی بیندیشند. 1] . نساء/32. [2] . نساء/7. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 217 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بگو: خداوند يكتا و يگانه است. 🌸 سوره اخلاص - آیه ۱ 🌹 کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 188 تا 195 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را فقط می‌داند 💠قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🌱بگو: جز مواردی که خدا خواسته است، من اختیار هیچ سود و زیانی را برای خودم (هم) ندارم و اگر از غیب باخبر بودم، بی‌شک از مال و منال، فراوان جمع می‌کردم و مشکل و آسیبی به من نمی‌رسید. من صرفاً بیم دهنده و هشداردهنده‌ای هستم برای افرادی که ایمان می‌آورند. أعراف - ۱۸۸ 🔷✨شك نيست كه هر انسانی می‌تواند برای خود منافعی كسب كند و يا از خويشتن ضررهايی را دور سازد، ولی با اين حال، همانگونه كه می‌بينيم، در آيه فوق مطلقا اين قدرت و توانايی بشر نفی شده است، و اين به خاطر آن است كه انسان در كارهای خود، قدرت و نيرويی از خويش ندارد بلكه همه قدرت‌ها از ناحيه خدا است و او است كه اين تواناييها را در اختيار آنها گذاشته است. و به تعبير ديگر مالك همه قدرتها و صاحب اختيار مستقل و بالذات در عالم هستی تنها ذات پاك خدا است، و دگران، حتی پيامبران و فرشتگان، از او كسب قدرت می‌كنند، و مالكيت و قادريت آنها بالغير است، جمله‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ‌ (مگر آنچه خدا بخواهد و در اختيار من بگذارد) نيز گواه اين مطلب است. 👈‏در بسياری ديگر از آيات قرآن نيز مالكيت سود و زيان از غير خدا نفی شده است و به همين دليل از پرستش بتها و هر چه غير از خدا است، نهی گرديده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ (۱۹۵/اعراف) 🌱‏آيا آنان (معبودها)، پاهايی دارند كه با آن راه بروند، يا دست‌هايی دارند كه با آن قدرت‌نمايی كنند، يا چشم‌هايی دارند كه با آنها ببينند، يا گوشهايی دارند كه با آنها بشنوند؟ (ای پيامبر!) بگو: شريك‌های (خيالی) خودتان را بخوانيد و عليه من نقشه بكشيد و هيچ مهلت هم به من ندهيد! (تا بدانيد كاری از آنها ساخته نيست). 🔷✨‏اين آيه، توبيخ كسانی است كه برای خدا شريكانی قرار می‌دهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، ديدن، شنيدن و ... دارند، ولی آن مجسّمه‌های بی‌روح، حتّی اين قدرت را هم ندارند و اگر از آنها خواسته شود كه كاری انجام دهند، هيچ قدرتی ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را می‌پرستند. ‏🔹رهبر الهی بايد قدرت و جرأت تحدّی و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرت‌های باطل، هر طرحی كه دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. قُلِ ادْعُوا ... ‏🔹دست و پا دارها، قدرت بر ياری مشركان ندارند، تا چه رسد به شريك‌های بی‌دست و پايی كه در حدّ و اندازه خودتان هم نيستند. أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها ... ‏🔹مشركان زير بار اطاعت پيامبر نمی‌روند، چون می‌گويند: بشری مثل خود ماست. ولی زير بار پرستش بت‌هايی می‌روند كه از خودشان هم عاجزترند. ‏قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ‌ ... ‏🔹شيوه‌ی احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبيخ، تحدّی و مبارزه‌طلبی، از بهترين شيوه‌های تبليغی و تربيتی است. (با توجّه به اين آيه و آيات قبل) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۷۱ و ۷۲ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۷۱ يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا روزي که هر گروهي را با پيشواي آنها [براي حسابرسي] فرا خوانيم، ۸۵ پس هر که دفتر اعمالش [=آثار ثبت و ضبط شده زندگي دنيائي‌اش] به دست راستش [=کنايه از خجستگي و سعادت] داده شود، پس آنهايند كه دفتر اعمال خويش را [با خوشحالي و افتخار] مي‌خوانند و مورد کمترين ستمي [در ناديده گرفته شدن زحمات خود] قرار نمي‌گيرند. ۸۶ ۸۵- انسان سه نوع نامه عمل دارد و از سه کس تأثير مي‌پذيرد؛ ۱- نفس خود، ۲- جامعه‌اي که در آن زندگي مي‌کند و ۳- پيشوائي که از او پيروي مي‌نمايد. آيات ۹۴ سوره انعام (۶:۹۴).( ۱۹:۸۰) و ۹۵ سوره مريم درباره نامه عمل فردي و آيه ۲۸ سوره جاثيه (۴۵:۲۸) از نامة عمل اجتماعي سخن مي‌گويد، اما «امامِ» هر کس، رهبر و پيشوا و مرجعي است که شخص به او اقتداء مي‌کند. رهبر مي‌تواند رهرو را به راه مستقيم يا بيراهه بکشاند و رهرو نيز مي‌تواند با صداقتش ياور رهبر باشد، يا با تملق و چاپلوسي از او بُت بسازد. مي‌تواند تعاليمش را تلف سازد، يا آن را به کار گيرد. پس بده بستاني در اين ارتباط برقرار است و هر دو پاسخگويند. ۸۶- بديهي است منظور از کتاب، اوراقي ميان دو جلد نيست، کتاب، مجموعه ثبت و ضبط شده پندار‌ها، گفتارها و کردارهاست. نطق کتاب نيز گواهي وجودي است، نه نطق زباني. به قول مولوي: نطق آب و نطق خاک و نطق گِل هست محسوس حواس اهل دل اسراء : ۷۲ وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا و هر که در اين دنيا کور [دل] باشد، پس [با اين نديده گرفتن‌ها] در آخرت نيز نابينا و گمگشته تر خواهد بود. ۸۷ ۸۷- می گويند: بي‌سواد کور است! در کشورهاي پيشرفته امروزي و در آينده‌اي نه چندان دور، اگر کسي با کامپيوتر آشنا نباشد و نتواند به شبکة اينترنت متصل شود، عملاً همچون بي‌سوادان کور خواهد بود. کساني که به دنيا چسبيده و خود را به شبکه معنوي الهي وصل نکرده باشند، چشم بصيرتي براي ادامه راه و تکامل در آينده ندارند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 درباره : 🛑قسمت بیست وهفتم: 👈در اسلام سه نوع نفقه وجود دارد: 1⃣ نوع اول نفقه ای كه مالك باید صرف مملوك خود بكند. مخارجی كه مالك حیوانات برای آنها می كند، از این قبیل است. ملاك این نوع و مملوكیت است. 2⃣نوع دوم نفقه ای است كه انسان باید صرف خود در حالی كه صغیر یا فقیرند و یا صرف پدر ومادر خود كه فقیرند بنماید. ملاك این نوع نفقه مالكیت و مملوكیت نیست، بلكه است كه طبیعتاً فرزندان بر به وجود آورندگان خود پیدا می كنند و حقوقی است كه پدر و مادر به حكم شركت در ایجاد فرزند و به حكم زحماتی كه در دوره ی كودكی فرزند خود متحمل شده اند بر فرزند پیدا می كنند. شرط این نوع از نفقه، ناتوان بودن شخص واجب النفقه است. ⭕️3⃣نوع سوم نفقه ای است كه مرد در مورد زن صرف می كند. ملاك این نوع از نه مالكیت و مملوكیت است و نه به مفهومی كه در نوع دوم گفته شد و نه عاجز بودن و ناتوان بودن و فقیر بودن زن. زن فرضاً میلیونر و دارای درآمد سرشاری باشد و مرد ثروت و درآمد كمی داشته باشد، باز هم مرد باید بودجه ی خانوادگی و از آن جمله بودجه ی شخصی زن را تأمین كند. 🌐👈ملاك دادن مرد به زن احتیاج زن نیست. اگر از نظر اسلام زن در مدتی كه با شوهر خود زندگی می كند حق مالكیت نمی داشت، این مطلب درست بود ⬅️فرق دیگری كه این نوع از نفقه با نوع اول و دوم دارد این است كه در نوع اول و دوم اگر شخص از زیر بار وظیفه شانه خالی كند و نفقه ندهد گناهكار است اما تخلف وظیفه به صورت یك دینِ قابل مطالبه و استیفا درنمی آید یعنی جنبه ی حقوقی ندارد. ولی در نوع سوم اگر از زیر بار وظیفه شانه خالی كند، حق دارد به صورت یك امر حقوقی اقامه ی دعوا كند و در صورت اثبات از مرد بگیرد. ملاك این نوع از نفقه چیست❓؟ ان شاء اللّه در مقاله ی آینده در باره ی آن بحث خواهیم كرد 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 220 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛