#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_203
❇️#پیشگامان_اسلام
💠وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
🌱پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار، و کسانی که از آن (پیشگام)ها باکارهای نیک پیروی کردند، در حالی که کارهای نیکو میکردند، خدا از آنان راضی ست، و آنان (نیز) از خدا راضیاند، و (همو) برایشان باغهایی (از بهشت) آماده کرده است که از زیر (درختان) آن، نهرهایی جاری ست (و) همیشه در آن خواهند ماند. این نجات و پیروزی بزرگ است.
توبه - ۱۰۰
🔷✨گر چه درباره شان نزول آیه فوق ، مفسران روایات متعددى نقل کرده اند، ولى چنانکه خواهیم دید هیچ کدام از آنها شان نزول آیه نیست ، بلکه در واقع بیان مصداق و وجود خارجى آن است .
به هر حال به دنبال آیات گذشته که بیان حال کفار و منافقان را مى نمود در آیه فوق اشاره به گروههاى مختلف از مسلمانان راستین شده است و آنها را در سه گروه مشخص تقسیم مى کند.
نخست آنها که پیشگامان در اسلام و هجرت بوده اند (و السابقون الاولون من المهاجرین ).
دوم آنها که پیشگام در نصرت و یارى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یاران مهاجرش بودند (و الانصار).
سوم آنها که بعد از این دو گروه آمدند و از برنامه هاى آنها پیروى کردند، و با انجام اعمال نیک ، و قبول اسلام ، و هجرت ، و نصرت آئین پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها پیوستند (و الذین اتبعوهم باحسان ).
🔷✨از آنچه گفتیم روشن شد که منظور از (باحسان ) در واقع بیان اعمال و معتقداتى است که در آنها از پیشگامان اسلام پیروى مى کنند، و به تعبیر دیگر احسان بیان وصف برنامه هائى است که از آن متابعت مى شود.
ولى این احتمال نیز در معنى آیه داده شده است که (احسان ) بیان وصف چگونگى متابعت و پیروى باشد یعنى آنها بطور شایسته پیروى (در صورت اول (با) بمعنى (فى ) و در صورت دوم بمعنى (مع ) است ).
ولى ظاهر آیه مطابق تفسیر اول است .
پس از ذکر این گروه سه گانه مى فرماید: (هم خداوند از آنها راضى است و هم آنها از خدا راضى شده اند) (رضى الله عنهم و رضوا عنه ).
رضایت خدا از آنها به خاطر ایمان و اعمال صالحى است که انجام داده اند، و خشنودى آنان از خدا به خاطر پاداشهاى گوناگون و فوق العاده و پر اهمیت است که به آنان ارزانى داشته .
به تعبیر دیگر آنچه خدا از آنها خواسته انجام داده اند، و آنچه آنها از خدا خواسته اند به آنان بخشیده ، بنابراین هم خدا از آنها راضى است و هم آنان از خدا راضى هستند.
👈با اینکه جمله گذشته همه مواهب و نعمتهاى الهى را در برداشت (مواهب مادى و معنوى ، جسمانى و روحانى ) ولى بعنوان تاءکید و بیان (تفصیل ) بعد از (اجمال ) اضافه مى کند: (خداوند براى آنها باغهائى از بهشت فراهم ساخته که از زیر درختانش نهرها جریان دارند) (و اعد لهم جنات تجرى تحتها الانهار).
از امتیازات این نعمت آن است که جاودانى است و (همواره در آن خواهند ماند) (خالدین فیها ابدا).
(و مجموع این مواهب معنوى و مادى براى آنها پیروزى بزرگى محسوب مى شود) (ذلک الفوز العظیم ).
چه پیروزى از این برتر که انسان احساس کند آفریدگار و معبود و مولایش از او خشنود است و کارنامه قبولى او را امضا کرده ؟ و چه پیروزى از این بالاتر که با اعمال محدودى در چند روز عمر فانى مواهب بى پایان ابدى پیدا کند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_203
❇️#آیه102توبه
💠وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۰۲/توبه)
🌱و (از اعراب) ديگرانی هستند كه به گناهان خويش اعتراف كردهاند، كار خوب و بد را به هم آميختهاند. اميد است خداوند توبهی آنان را بپذيرد (و لطف خويش را به آنان بازگرداند). همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
🔹همهی اصحاب پيامبر عادل نبودند، برخی مرتكب سيّئات هم میشدند.
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»
🔹انسان در ميان اعمالِ خود نبايد تنها نقاط قوّتش را ببيند، بلكه بايد بدنبالِ جبرانِ نقاط ضعف و خطاهايش باشد. اعْتَرَفُوا ... خَلَطُوا
🔹اعتراف به گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهای خوب و صالح، زمينهساز بخشايش الهی است. «اعْتَرَفُوا، يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
🔹گرچه خداوند وعدهی آمرزش داده، امّا انسان بايد ميان خوف و رجاء باشد.
«عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
🔹خطاكار پشيمان، به اميد نيازمند است و آغوش اسلام برای پذيرش او باز است. اعْتَرَفُوا ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣7⃣ تدبر در سوره #اسراء
منظور و مصداق روح چيست؟
وَ يَسْـَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً _…_85_
و درباره ى روح ]: قرآن و ... [ از تو مى پرسند. بگو: «روح از كار (هاى) پروردگار من است و به شما از (كلّ) دانش جز اندكى داده نشده است.» _…_85_
آيه 85 ـ لفظ روح در بيست و يك آيه قرآن مانند عرش به همين تعداد در آياتى گوناگون آمده، كه روح هم عرش انسانيت است، و كلا روح به معناى درك و زندگى است، در بيست مورد ديگر روح معانى ويژه اى بر حسب قرائنى گوناگون دارد، مانند روح ايمان (58:22)، روح وحى (40:15)، روح القدس (102:16)، سرپرست فرشتگان (97:4) و نيز ساير ارواح، ولى در آيه مورد بحث روح كليت دارد، و در اختصاص هيچ يك از ارواح نيست، و درست است كه زمينه ويژه اش در اين آيه بر حسب جوّ خاصش، قدر مسلّم روح قرآن است، جز آنكه لفظ «الروح» بدون هيچ قيدى آنرا نسبت به كل ارواح در بعد دوم مطلق گرفته، وگرنه به جاى «الروح» روح القرآن و يا وحى القرآن بود كه صريح در مقصود ويژه بود، درست است كه روح قرآن روح الارواح است، جز آنكه نخست «يسئلونك» كه پرسشى است مستمر از هنگام نزول اين آيه تا پايان زمان تكلفى، از مقام آخرين وحى، و نيز لفظ مطلق «الروح» مقتضى همين عموميت سؤال است، روى اين اصل مى توان گفت كه كل مراتب دوازده گانه روح در اينجا مراد است، كه روح جماد، نبات، حيوان، جن، فرشتگان، انسان، ايمان، عصمت، وحى، عصمت برونى، روح القدس، و روح فرشتگان است، چنانكه در آياتى مانند آيه قدر ـ اين روح فرشتگان ـ چنان آمده كه "تنزل الملائكة و الروح" زيرا برابرى روح با فرشتگان، او را از فرشتگان جدا و ممتاز ساخته است.
اينجا ارواح جمادات و نباتات و حيوانات را از اين رو مشمول «الروح» كرده ايم كه آنها نيز مانند ديگر آفريدگان هميشه خدا را تسبيح به حمد مى كنند و چنانكه گذشت "ان من شى الاّ سبح بحمده" و بدون روح و ادراك تسبيح به حمد محال است.
از تفسیر فرقان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحيم
اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
مسلّماً با هر سختی آسانی است
🌷 سوره انشراح ، آیه ۶
🍃
🌸🍃
کـانال قـرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 107 تا 111
📄#صفحـہ_204
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_204
❇️#آیه107توبه
💠وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ
🌱(برخی از آنان،) کسانی (هستند) که برای زیان رساندن به مسلمانان و (تقویت) کفر و تفرقهافکنی میان مؤمنان و انتظار و زمینهسازی برای (حضور) کسانی که پیشتر با خدا و پیامبرش جنگیده بودند، مسجدی را انتخاب کردند و قطعاً سوگند میخورند که صرفاً قصد خیر داشتیم؛ ولی خداوند گواهی میدهد که آنان یقیناً دروغ میگویند.
توبه - ۱۰۷
🔷✨(ارصاد) یعنی کمین و انتظار برای حمله و ( ضرار) یعنی ضرررساندن ، و این آیه در وصف گروهی از منافقان است که مسجدی را ساختند، اماهدفشان ضرر زدن به اسلام و تفرقه انداختن بین مسلمانان بود تا وحدت کلمه آنان را بشکنند و در آنجا به کمین افرادی مثل خود باشند و کفر را ترویج نمایندتا خلاصه آنجا پایگاهی بر علیه مسلمانان باشد.
🔷✨نقل شده که جماعتی از بنی عمروبن عوف مسجد قبا را ساختند و ازرسولخدا(ص ) خواستند تا در آنجا نماز بگزارد،لکن جماعتی از بنی غنم بن عوف که افرادی منافق بودند به آنها حسد کرده و در کنار مسجد قبا، مسجددیگری ساختند تا در آنجا علیه مسلمین توطئه کنند و تفرقه ایجاد نمایند و درانتظار ابی عامر راهب که قول داده بود با لشکری از روم به سوی آنها بیامد،بنشینند تا رسولخدا(ص ) را از مدینه بیرون کنند و از رسولخدا(ص ) خواستند تابا نماز در آنجا، مسجدشان را افتتاح کند و آن را به وجود خود متبرک نماید، ورسولخدا(ص ) به آنان وعده زمانی را داد که از جنگ تبوک به مدینه باز گردد، واین آیات در همان هنگام نازل گردید، و خدای تعالی از حقیقت نیات ایشان خبرداد و فرمود، بزودی اینها می گویند ما جز خیر قصد دیگری نداشتیم ومی خواستیم با ایجاد مسجد تسهیلاتی برای مؤمنین فراهم کنیم ، اما خدا حقیقت نیات آنها را می داند و به کذب و نفاق آنها گواهی می دهد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_204
❇️#آیه109توبه
💠أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۱۰۹/توبه)
🌱آيا كسیكه بنيان (كار) خود را بر پايهی تقوا و رضای الهی قرار داده بهتر است، يا كسیكه بنياد (كار) خويش را بر لبهی پرتگاهی سست و فروريختنی نهاده كه او را در آتشِ دوزخ میاندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمیكند.
🔷✨آيهی قبل، مقايسهی مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسهی بانيان آن دو مسجد است.
كلمهی «شَفا»، به معنای لبه و كناره، «جُرُفٍ»، به معنای حاشيهی نهر يا چاه كه آب زير آن را خالی كرده و پرتگاه شده است، و «هارٍ»، به معنای سست میباشد.
🔹ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا برای خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزهی تفرقهافكنی! «أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی تَقْوی»
🔹بنياد باطل بر باد است. «بُنْيانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ»
🔹گاهی مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ میافكند. «فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ»
🔹سوء استفاده از مراكز مذهبی و باورهای دينی مردم، ظلم است. «الظَّالِمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣7⃣ تدبر در سوره #اسراء
منظور و مصداق روح چيست؟
۴- وَ لَـلـِن شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِى أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ بِهِى عَلَيْنَا وَكِيلاً _…_86_
و همانا اگر بخواهيم، بى امان آنچه را به سوى تو وحى كرديم بى چون (از يادت) مى بريم، سپس براى (حفظ) آن، عليه ما، براى خود كارسازى نيابى، _…_86_
آيه 86 ـ اين آيه گواهى روشن است بر اينكه مصداِق اهم روح كه مورد پرسش و پاسخ در آيه روح است همان روح قرآن مى باشد "و اوحينا اليك" همان است و نه ارواحى ديگر، چنانكه آيه هشتاد و هشت نيز بر اين حقيقت گواه است.
از تفسیر فرقان
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺💐با سلام به مخاطبان عزیز
💮🔶فهرست #موضوعات ارايه شده در بخش #پرسشوپاسخقرآنی در کانال قران پويان در سال 1400 بشرح زیر بوده است:
علاقمندان جهت مطالعه هر یک از موضوعات میتوانند، روی #هشتگ مربوطه کلیک نمایند.👇
🌐 #علم_غيب پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟
💮 #اخلاق_سياسي در قرآن و روايات (25قسمت)
🌐ايا در زمينه مسايل #سياسي مثل انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، #تكليف_شرعي است؟
💮#صله_رحم در قرآن، احسان به خویشان و اقوام .
🌐#مرتد کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟
💮 #حج و #كعبه در قرآن. شامل مباحث👇👇
(🌸آیات #عرفات در قرآن
💞آیات #مشعر در قرآن
🌸فلسفه #احکام_حج در قرآن
💞 #منا و ٫تشریق در آیات قرآن
🌸 #سعی_صفا_و_مروه در آیات قرآن
💞تراشیدن سر و #قربانی کردن در آیات قرآن
💞 #محرمات_احرام حج در آیات قرآن)
🌐#غدير_را_مستند_بخوانيم
💮توضيحاتي پيرامون ايه #اكمال و آيه #تبليغ
🌐اشتباهات ما در موضوع #حجاب
💮 مروری بر مسئولیت مردم، #علما و تحلیل سکوت انها در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🌐 مروري برزندگی و اندیشهها و اثار مرحوم علامه محمدرضا #حکیمی
💮آيا رواياتي كه در #خواص_سورههاي_قران بيان شده، معتبر است؟
🌐منظور از #ايام_نحس_در_قرآن چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا، نحوست دارند؟
🌐 #احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها در 39قسمت
🌐#احادیث_جعلی،پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي
🌐مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🌐انديشههاي #مدرس را بهتر بشناسيم.
💮گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🌐نظر قران در خصوص #تعدد_زوجات و #چندهمسری:ایا مردان میتوانند تا #4_زن اختیار کنند؟
💮 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی: (شهيد استاد مطهري) که شامل مباحث زیر میباشد👇👇
#حقوق_خانوادگی_زن_ومرد
#تساوی_یا_تشابه
#تشریع احکام
#حقوق_انسانی_زن
#تفاوتهای_زن_ومرد
#مهر درقرآن
#قرآن_و_استقلال_اقتصادی_زن:
#نفقه درقران
#ارث_در_قرآن
#طلاق در قران
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد (ع)
اللَّهُمَّ... ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً
بارالها.. خرج کردن مالم را متوجه برنامههای خیر فرما
برگرفته از دعای ۳۰ صحیفه سجّادیه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 112 تا 117
📄#صفحـہ_205
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan