eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉ در اين شرايط، چگونه نباشيم؟ قسمت اول ✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين ، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه انها چيست؟ در اين موضوع مهم، دوستان عزيز هم نظرات خود را ميتوانند بيان نمايند تا به ديدگاه جامعي در اين خصوص رسيد. ✴ يكي از اياتي كه ميتوان به آن تمسك جست، آيه 9 سوره حجرات است. وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ «9» حجرات و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد. این آیه تنها آیه‌ای در قرآن کریم است که درباره جنگ و نزاع بین خود مسلمانان بحث کرده است. ✅ "گرچه اقتضاى ايمان، دورى از نزاع و برخورد ميان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نيستند كه خطايى از آنها سرنزند و چه بسا گفتن جمله‌اى يا انجام كارى، موجب بروز درگيرى ميان آنان گردد. بنابراين بايد آماده بود تا در صورت بروز چنين برخوردهايى، ضمن خاموش كردن آتش ، حقّ پايمال نشود و چنان با برخورد شود كه ديگر تجاوزى تكرار نگردد. در حديث مى‌خوانيم: برادر دينى خود را خواه ظالم باشد يا مظلوم، يارى كن. اگر مظلوم است، در گرفتن حقّ و اگر ظالم است، در جلوگيرى از ظلم." تفسير نور ✅ "قرآن در اینجا به عنوان یک و عمومی برای همیشه و همه‌جا می‌گوید: «و هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند آنها را دهید» 👈 این یک وظیفه حتمی برای همه مسلمانان است که از و درگیری و 🔻 میان مسلمین جلو گیری کنند، و برای خود در این زمینه مسؤولیت قائل باشند، نه به صورت مانند بعضی بی‌خبران بی‌تفاوت از کنار این صحنه‌ها بگذرند. این نخستین وظیفه مؤمنان در برخورد با این صحنه‌هاست." تفسير نمونه ❓ به نظر شما در شرايط فعلي، چگونه ميتوان بين طرفين منازعه (حاكمان و معترضان)، صلح و آشتي و توافق ايجاد نمود؟ آيا امكان آن وجود دارد؟ چگونه؟ قطعا عملكرد افراد و گروههايي از هر طرف كه اقدام به قتل و ضرب و جرح و ارعاب هموطنان بيگناه كنند، محكوم است و بايد به مجازات قانوني خود برسند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
…حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ خدا مرا کفایت است که جز او خدایی نیست، من بر او توکل کرده‌ام. توبه/۱۲۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ (۴/شعراء) 🌱‏اگر بخواهيم معجزه‌ای از آسمان بر آنان فروآوريم، تا در برابر آن، گردن‌هايشان خاضع گردد (وبا اكراه واجبار مؤمن شوند، امّا سنّت الهی چنين نيست). 🔹در ادامه گفتار خطاب به پیامبر می فرماید، اینکه تو از بابت ایمان نیاوردن آنهااندوهناک باشی صحیح نیست ، چون ما اگر می خواستیم قادر بودیم تا معجزه و نشانه ای از آسمان نازل کنیم که ایشان را خاضع و مجبور به قبول دعوت تو نماید، خضوعی که گردنهایشان در برابر آن آیت به زیر افتاده و ناگزیر از ایمان شوند، و رؤسا وسردمداران  یا جماعات ، آنها همگی در برابر حق تسلیم شوند اما هیچ فضیلتی درایمان اضطراری و اجباری وجود ندارد و به همین دلیل هم ما چنین آیتی را نازل نمی کنیم . 🔹سنّت و قانون خداوند، اختيار و مهلت دادن به مردم است. «إِنْ نَشَأْ» ‏ 🔹توجّه به قدرت الهی، بهترين وسيله آرامش روح است. لَعَلَّكَ باخِعٌ‌ ... إِنْ نَشَأْ ‏ 🔹ايمان بايد اختياری و انتخابی باشد نه اجباری. «فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ» 📚تفاسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالَ أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ (۱۸) وَ فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ (۱۹/شعراء) 🌱‏(فرعون) گفت: آيا ما تورا در كودكی نپرورديم و ساليانی از عمرت را در نزد ما نماندی؟ و با اين حال انجام‌دادی آن كاری را كه انجام دادی (و يكی از افراد ما را با مشت كشتی)، در حالی كه تو از ناسپاسانی. 👈‏فرعون با دو جمله، نبوّت موسی را زير سؤال برد: 🔸الف: تو نزد ما قاتل هستی و قاتل كه پيامبر نمی‌شود. 🔸ب: ما تو را بزرگ كرديم، چگونه الطاف ما را كفران و ناسپاسی می‌كنی، ناسپاس كه پيامبر نمی‌شود. آيات بعد پاسخ موسی را بيان كرده است. ‏🔹منّت گذاشتن و به رخ كشيدن، از ويژگی‌های مستكبران است. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا» ‏🔹اراده‌ی الهی، موسی را در دامن فرعون پرورش می‌دهد. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ» ‏🔹اگر كسی را بزرگ كرديم، يا حرفه‌ای به او آموختيم، يا در امر ازدواج و مسكن و امثال آن به او كمكی كرديم، نبايد با اين دليل و بهانه، سخن حقّ او را نپذيريم. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً» ‏🔹اوليای خدا نمك گير نمی‌شوند و محيط و جامعه در آنها اثر نمی‌گذارد. «لَبِثْتَ‌ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ» (موسی نگفت ما كه مدّت‌ها سر سفره‌ی فرعون بوده‌ايم يا حال كه همه تسليم او هستند و جامعه بر محور او می‌چرخد، كمی كوتاه بيائيم و سكوت اختيار كنيم.) ‏🔹حقّ نان و نمك آن نيست كه صاحب حقّ را به حال خود رها كنيم و اشتباهات او را هم بپذيريم. (حضرت موسی نان و نمك فرعون را خورده بود، ولی او را به حال خود رها نكرد.) نُرَبِّكَ فِينا ... لَبِثْتَ فِينا ‏🔹به توقّعات نابجای مستكبران اعتنا نكنيم. ناسپاسی در برابر مستكبر، بد نيست. «وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۶-۴۲ سوره کهف از تفسیر نور ۱- خداوند محیط است، «وَ اللّهُ مُحِیطٌ»؛هم لطفش احاطه دارد، «رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ»وهم قهرش فراگیر است. «أُحِیطَ بِثَمَرِهِ» ۲- حوادث و عذاب های الهی،پیامد افکار و اعمال بد ماست.به دنبالِ کفر و کفرانِ صاحب باغ در آیات قبل، «أُحِیطَ بِثَمَرِهِ» آمده است. ۳- ناامیدی ها وحالات درونی،در ظاهر وکردار انسان اثر می گذارد. «یُقَلِّبُ کَفَّیْهِ» ۴- عذاب های دنیوی،بیدارباشی برای وجدان های خفته و دلهای غافل است. أُحِیطَ بِثَمَرِهِ ... یَقُولُ یا لَیْتَنِی ۵- عاقبتِ اعتماد به غیر خدا،ناکامی است. «لَمْ تَکُنْ لَهُ فِئَهٌ یَنْصُرُونَهُ» ۶- هنگام فرارسیدن قهر خدا،مال و فرزند هر چند بسیار باشد به کار نمی آید. «وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ فِئَهٌ یَنْصُرُونَهُ» (از یاران دوران رفاه به هنگام خطر خبری نیست.) ۷- قطعنامه ی همه ی حوادث تلخ،تنها یک جمله است و آن اینکه قدرت تنها از آنِ خداست. «هُنالِکَ الْوَلایَهُ لِلّهِ الْحَقِّ» ۸- چه محاسبه گر باشیم،چه دوراندیش،باید به سراغ خدا برویم. «هُوَ خَیْرٌ ثَواباً وَ خَیْرٌ عُقْباً» ۹- به جلوه های زودگذر دنیا دلخوش و مغرور نشویم و به آینده ی پایدار بیندیشیم. «فَأَصْبَحَ هَشِیماً تَذْرُوهُ الرِّیاحُ» ۱۰- جلوه ی مال وفرزند تنها در دنیاست،در آخرت،ثروت وفرزند،سودی نمی بخشد. «زِینَهُ الْحَیاهِ الدُّنْیا» ۱۱- آنان که امکانات مادی دارند مغرور نشوند.آنان هم که ندارند،مأیوس نباشند. اَلْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَهُ ... وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ ۱۲- مال و فرزند،ماندگار نیست،به چیزی بیندیشیم و دل ببندیم که باقی است. «الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ» ۱۳- در پیشگاه خداوند،هیچ عمل صالحی محو نمی شود و پاداش ها تضمین شده است. «وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً» ۱۴- ارزش کارهای نیک را همه نمی دانند.بیشتر مردم خیر و ارزش را در کامیابی های مادّی می پندارند. «خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ» ۱۵- تنها به پاداش فکر نکنید،به آینده ی پایدار هم بیندیشید. «خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلاً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عزيزاني كه مايل به خريد كتاب "تاملات سياسي علامه طباطبايي" تاليف ايت اله محمد سروش محلاتي هستند، ميتوانند از لينك زير اقدام نمايند. https://miraspub.ir/product/%d8%aa%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b7%d8%a8%d8%a7%d8%b7%d8%a8%d8%a7%db%8c%db%8c/
⁉ در اين شرايط، چگونه نباشيم؟ قسمت دوم ✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين ، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه انها چيست؟ در اين موضوع مهم، دوستان عزيز هم نظرات خود را ميتوانند بيان نمايند تا به ديدگاه جامعي در اين خصوص رسيد. ✴ يكي از اياتي كه ميتوان به آن تمسك جست، آيه 9 سوره حجرات است: "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد." - "مسلمانان در برابر يكديگر مسئولند وبى‌تفاوتى در برابر درگيرى‌ها پذيرفته نيست. «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما» - براى آشتى دادن و برقرارى صلح ميان مسلمانان، بايد با سرعت و بدون تأخير قيام كنيم. (حرف فاء در «فَأَصْلِحُوا» نشانه‌ى سرعت است) -در اين آيه، سه بار سخن از برقرارى صلح و اصلاح ميان مردم بر اساس عدالت به ميان آمده است: «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»" تفسير نور ❓ به نظر شما در شرايط فعلي، چگونه ميتوان بين طرفين منازعه (بين حاكمان و معترضان و نه گروههاي مسلحي كه به ضرب و جرح و قتل مردم بيگناه اقدام ميكنند)، صلح و آشتي و توافق ايجاد نمود؟ آيا امكان آن وجود دارد؟ چگونه؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
☆ خداوندا! پادشاهان دَرهای قصرهای خود را بستند و نگهبانان را بر آن گماردند، اما باب تو همچنان بسوی دعاکنندگان باز است. از نیایش های شبانه امام حسن(ع) الدر النظیم. نسخه خطی. ص ۱۷۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 20 تا 39 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan