#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_368
❇️پاسخ #موسی (عليه السلام) به سه اشكال و اعتراض #فرعون بر آن حضرت
💠" قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّينَ فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ"
👈ضمير در" فعلتها" به كلمه" فعلة"- كه در آيه قبلی بود- برمیگردد و ظاهرا كلمه" اذا" مقطوع از جواب و جزاء است، و- بطوری كه گفتهاند- معنای" حينئذ- در اين هنگام" را میرساند و كلمه" عبدت" از تعبيد است و تعبيد و اعباد به معنای بنده گرفتن است.
🔷و اين آيات سهگانه جوابی است كه موسی (ع) از اعتراض فرعون داده و از تطبيق اين جواب با اعتراضی كه فرعون كرد بر میآيد كه موسی (ع) اعتراض فرعون را تجزيه و تحليل كرده و از آن سه تا اشكال فهميده و در نتيجه به هر سه پاسخ گفته است:
🔸اول اينكه، فرعون از رسالت وی استبعاد كرده، كه چنين چيزی ممكن نيست، مگر ممكن است كسی كه ما سوابق او را كاملا میشناسيم و میدانيم كه مردی است چنين و چنان، رسول خدا شود؟ كه جمله:" أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ" متضمن آن است.
🔸دوم اينكه، عمل او را زشت دانسته، و او را مفسد و مجرم خوانده، كه جمله:" فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ" متضمن آن است.
🔸سوم اينكه، بر او منت نهاده كه تو يكی از بردگان مايی، كه جمله" وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ" اشاره به آن است.
و طبع كلام اقتضاء میكرده كه نخست از اشكال دوم پاسخ گويد سپس از اعتراض اولش و در آخر از اعتراض سومش و موسی (ع) همين طور پاسخ داد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_368
❇️#آیات22و23شعراء
💠وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ (۲۲) قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ (۲۳/شعراء)
🌱و (آيا) اين كه بنیاسرائيل را بندهی خود ساختهای نعمتی است كه منّتش را بر من مینهی؟ (چرا نبايد من در خانهی پدرم رشد كنم؟)
(فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟
🔹تكبّر، زشتیها را نزد انسان زيبا جلوه میدهد. «تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ»
🔹به استكبار و منّتهای او با صلابت پاسخ دهيد. تِلْكَ نِعْمَةٌ ...
🔹گاهی مستكبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانی میزنند. «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ»
🔹سؤال مستكبرين، مغرورانه و همراه با تحقير ديگران است. فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ» و نگفت: «و من رب العالمين» (حرف «ما» در زبان عرب برای جمادات به كار میرود.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣3⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۴۲
وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُـولُ يَالَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا
ـ [از قضا حادثهای رُخ داد] و محصولش همه جانبه از بین رفت، ۵۶
پس [آنچنان از این خسارت گرفتار حُزن و اندوه شد که] دو دست خویش از حسرت آنچه هزینه کرده بود بر هم میزد در حالیکه [باغ] بر داربستهایش فرو ریخته بود [=به کلی نابود شده بود] و یکسره میگفت: ای کاش احدی را با پروردگارم شریک نميساختم. ۵۷
__
۵۶- جملة «وَأُحِیطَ بِثَمَرِهِ» از فراگیری و احاطه حادثهای همچون گردباد، طوفان یا صاعقهای سخن میگوید که مانند سپاهی نیرومند درختان را محاصره و احاطه کردند به گونهای که هیچ راه نجاتی برای آن نبود.
۵۷- این دوست ثروتمند البته بيخدا و لامذهب نبود، اما همچون اکثر مسلمانان شناسنامهای! خدا را فقط برای روز مبادا و یاری در بلاها ذخیره کرده بود و روزگار را تنها با تکیه بر توان خویش و بيتوکل ميگذراند و ميپنداشت جهان بر وفق مراد او ميگذرد!
کهف : ۴۴
هُنَالِكَ الْـوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا
آنجا [بود که فهمید] ولایت از آنِ خداوندِ حقیقی است [=سرپرستی و کارسازی بندگان منحصر به اوست]؛ هموست که بهترین دستاورد [=حاصل زندگی] و نیکوترین فرجام [در عبادت او] است.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
🛑قسمت سوم:
❓آيا #آشتي دادن و توافق بين طرفين نزاع، ممكن است؟
✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟
✅ تداوم اين نا ارامي ها در بيش از دو ماه نشاندهنده ان است كه نه حاكميت قادر به مهار بحران و اتخاذ تصميمات مناسب بوده و نه معترضان، ارام شده اند. لذا نمي توان بي تفاوت ماند تا طرفين همچنان به شيوه دو ماه اخير به نزاع خود ادامه دهند چرا كه طولاني شدن ان، #خسارت هاي مادي و جاني و امنيتي و رواني بيشتري را بر مردم بيگناه و كشور ايران تحميل ميكند.😔
✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفهي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد #صلح بين طرفين درگيري است.
⁉ اما سئوال اصلي اين است كه ايا طرفين اين منازعه، تمايل و ارادهاي به توافق دارند يا خير؟ و ايا اقدام به ميانجي گري براي صلح و اشتي، اثرگذار است؟
1-در سمت #حاكميت: از انجا كه قدرت و لوازم انجام تغييرات در اختيار حاكميت است، طرف اول رفع نزاع، حكومت است. متاسفانه با عملكرد حاكميت و سخنان متعدد رهبري در اين دو ماه، بسياري از مردم و نیروهای دلسوز غيرهمسو با حاكميت، باین نتیجه رسیده اند که حاکمیت، هیچ تمایلی به صلح و توافق و گفتگو نشان نمیدهد و همچنان معترضان را با زدن برچسبهای متعدد انکار میکند و نميخواهد در برابر خواستهاي توسعه يابنده معترضان حتي تن به كوچكترين تغييراتي دهد و فكر ميكند همچنان با تهديد و سركوب و بازداشت و نيروهاي ويژه و غيرويژه، بقول خودشان ميتوانند بساط معترضان را جمع كنند! 😔 اما تابحال كه نتوانسته اند و شواهد هم نشان از ناكارامدي اين حربه دارد. 👈 پس #نيروهاي_جريان_سوم كه نه با حاكمان همراهي دارند و نه با معترضان خياباني،(و در عين حال بخش زيادي از مردم جامعه هم هستند) بايد نقش خود را بيشتر ايفا كنند. ازجمله با هر وسيله اي و رسانه اي و توسط هر شخص واسطه و دلسوزي كه ميتواند بر #رهبري و مشاورانش و ساير تصميم گيران موثر حكومت و حاميان مطلق انها اثر گذار باشد، به بيانهاي مختلف، #عواقب_تلخ_لجبازي و بي تدبيري و عدم اصلاح روشها و تصميمات آنها را مكررا گوشزد كنند كه هرچه زودتر در رفتار خود بازنگري كنند.
⁉ با خود بيانديشند كه عملكرد دو ماهه اخير انها در حل بحران چه تاثير مثبتي داشته است؟ تعداد معترضان را كمتر كرد يا بيشتر؟ عمق و گسترش اعتراضات كمتر شد يا بيشتر؟ نيروهاي خاكستري و بيطرف ، بيشتر به سمت حاكميت متمايل شدند يا به سمت معترضين؟ طولاني شدن اين منازعات و گسترش موج ضديت با دين و روحانيت و اصل جمهوري اسلامي ، به نفع حاكميت بود يا به ضرر او ؟😔
🔷 به انها همچنان بايد گفت كه هر روز #تاخير در مهار منطقي بحران و پذيرش بخشهايي از خواست معترضان، عواقب بيشتري دارد . چرا كه اولا باعث افزايش خساراتهاي مالي و جاني به هموطنان در هر دو طرف ميشود.
ثانيا تحول و تغييراتي كه الان بتواند اعتراضات را كمتر كند شايد در يك ماه اينده كاملا بي اثر باشد.
ثالثا تا اين بستر وجود دارد طبيعتا دشمنان خارجي هم دنبال صيد ماهي خود و حداكثر بهره برداري از اين صحنه ها هستند. پس به نفعتان است كه هرچه زودتر اين بستر را با اتخاذ تدابير منطقي و عقلاني و با حداقل هزينه، از طمع نفوذ دشمنان دين و كشور خارج كنيد .
وقتی بکارگیری سیاست #نرمش_قهرمانانه در برابر دشمن مستکبر دیرین، رواست، قطعا در برابر مردم کشور خودمان بجا و رواتر است.
✅ البته قبولاندن اين امر به حاكمان بسي سخت است. ولي نبايد از اين رويكرد نااميد شد چرا كه براي رفع مسالمت اميز خصومتها و بازگشت ارامش سريع به كشور، چاره اي جز اين مسير به نظر نميرسد. هرچند كه از قديم گفته اند نرود #ميخ_اهني در سنگ. اما هم بايد ابزارها و كلامها و نوشته هاي نافذتر از ميخ اهني را بكار گرفت و هم #غيرِ_سنگها در حاكميت و طرفدارانشان را جستجو كرد و طرف خطاب قرار داد.
💫ادامه دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان
و چه پایان نیک و چه عاقبت خوبى!
رعد/۲۴
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 40 تا 60
📄#صفحه_369
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_369
❇️#آیه43و44شعراء
💠قالَ لَهُمْ مُوسی أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ (۴۳) فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ (۴۴/شعراء)
🌱(روز موعود فرارسيد و همهی ساحران جمع شدند،) موسی به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را میخواهيد بيفكنيد. پس (ساحران) ريسمانها و عصاهای خود را (به زمين) افكندند و گفتند: به عزّت فرعون سوگند كه قطعاً ما پيروزيم.
🔹مردان خدا به غلبهی حقّ و پوچی سحر ايمان داشته واز موضع قدرت و با آرامش سخن میگويند، نه از روی ضعف و ترس. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ»
🔹به مخالفان فرصت دهيد تا در راه عقيده و هدف خود تلاش و حركت كنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ»، آنگاه محكم ومنطقی پاسخ آنان را بدهيد.
🔹كافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار میدهد. ساحران در پيروزی خود شك داشتند و در آيات قبل میگفتند: «إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغالِبِينَ» ولی در حضور فرعون، با خودشيرينی و تملّق گفتند: «بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ» وبه پيروزی تظاهر میكردند و به اصطلاح جنگروانی راه میانداختند. «إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_369
❇️#آیه52و53شعراء
💠وَ أَوْحَيْنا إِلی مُوسی أَنْ أَسْرِ بِعِبادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (۵۲) فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدائِنِ حاشِرِينَ (۵۳/شعراء)
و به موسی وحی كرديم كه بندگان مرا شبانه (از مصر) كوچ ده، زيرا شما تعقيب خواهيد شد. پس فرعون (از اين حركت آگاه شد و) به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند.
👈در آيات گذشته ديديم كه سرانجام موسی در آن صحنه سرنوشتساز پيروز از ميدان بيرون آمد. گرچه فرعون و فرعونيان به او ايمان نياوردند، ولی اين ماجرا چند اثر مهم داشت كه هر كدام پيروزی مهمی محسوب میشد:
🔹بنی اسرائيل به رهبر و پيشوای خود مؤمن و دلگرم شدند، و يكدل و يك جان گرد او را گرفتند، چرا كه بعد از سالها بدبختی و تيرهروزی و دربدری پيامبری آسمانی در ميان خود میبينند كه هم ضامن هدايت آنها است، و هم رهبر انقلاب و آزادی و پيروزی آنان خواهد شد.
🔹موسی در ميان مردم مصر و قبطيان جايی برای خود باز كرد، جمعی به او تمايل پيدا كردند و يا لا اقل از مخالفت با او وحشت داشتند، و صدای دعوت موسی در تمام مصر پيچيد.
🔹از همه مهمتر اينكه فرعون نه از نظر افكار عمومی، نه از نظر وحشت بر جان خود، قدرت مزاحمت با مردی كه عصائی اين چنين در دست دارد و زبانی آن چنان گويا در دهان، در خود نمیديد.
👈مجموع اين امور زمينه مساعدی را برای اينكه موسی بتواند در ميان آن مردم بماند و به دعوت و تبليغ بپردازد و اتمام حجت كند فراهم ساخت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات فراز آیات ۴۶-۳۲ سوره کهف
۱- تکرار سه باره زینت در سوره: در آیه ۷ بیان شد که انچه بر روی زمین است زینت آن است تا بوسیله انها انسانها آزمایش شوند.
در آیه ۲۸ پیامبر و مسلمانان به صبر در مقابل دنیا خواهان و بی اعتنایی به زینت دنیا دعوت شد در آیه ۴۶ نیز پس از انکه زندگی دنیا طی مثالهایی ناپایدار معرفی شد،مال و فرزند را زینت موقت زندگی دنیا قلمداد نمود.
۲- چرا در آیه ۴۲ صاحب باغ ،گناه و اشتباه خود را شرک معرفی کرد؟
در سوره کهف مفهوم ظریفی از شرک بکار رفته است.همانگونه که بیان شد اولین سوره ایست که بطور مبسوط به شرک پرداخته است. آیات ۳۶-۳۴ و ۳۸ و ۴۲ و ۳۹ نشان میدهد که صاحب باغ با اتکا بر اموال و اولاد و سایر امکانات مادی خود، از قدرت خدا در اداره امور غفلت کرد و همه امور را به برنامه ریزی خود و متکی به امور عادی و تحت کنترل میدید. اما این حادثه نشان داد که او این عوامل را باشتباه وغفلت شریک و جایگزین خداوند در تدبیر امور کرده غافل از اینکه حتی اداره امور روزمره و عادی جهان هم با اذن او استمرار می یابد. در این فراز دو بار اشرک بربی احدا بکار رفت.
در فراز قبلی نیز با بیان مالهم من دونه من ولی و لایشرک فی حکمه احدا،به ولایت غالب و حکمرانی بدون شریک خداوند اشاره شده بود.
در دو فراز بعد نیز از اتخاذ شیاطین بعنوان ولی بجای خدا و اتخاذ شریک برای خدا نکوهش شده است.
۳- این مثال صاحب باغ در سوره کهف مشابه مثال اصحاب باغ در سوره قلم است. در انجا هم صاحبان یک باغ قرار گذاشتند فردا میوه ها را در ارامی جمع کنند و به محرومان ندهند اما غافل از این بودند که قدرت و اراده خدا مافوق اراده و تصمیم انهاست. صبحگاه که به باغ مراجعه کردند با باغی خشک و بی بر مواجه شدند.جالب انکه در سوره قلم هم این مثال برای مخالفان ثروتمند پیامبر مطرح شد که با اتکا به مال خود،به پیامبر پیشنهاد سازش داده بودند و خداوند با امر لاتطع و مفاهیمی مشابه سوره کهف، ایشان را برحذر داشت.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
🛑قسمت چهارم:
❓آيا #آشتي دادن و توافق بين طرفين نزاع، ممكن است؟
✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟
✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفهي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد #صلح بين طرفين درگيري است.
روز گذشته به لزوم تشويق حاكميت _بعنوان طرف اصلي نزاع كه در قدرت است-، به توافق و برسميت شناختن معترضان و دست برداشتن از سركوب و تهديد اشاره شد.
✅ 2-گفتگو با #معترضان: هرچند كه با حذف احزاب و افراد غيرهمسو با حاكميت در اين دههها، جنبش اعتراضي اخير فاقد رهبري مشخص در داخل كشور مي باشد، و امكان مذاكره و توافق با سران آن ممكن نيست، اما بايد از روشهاي اطلاع رساني و گفتگو، مشابه خودشان بهره جست و تك تك انها را در فضاي مجازي و شبكه هاي مختلف مخاطب قرار داد. معترضان هر چند خواسته ها و رويكردها و خاستگاههاي متفاوت دارند اما در يك چيز اشتراك دارند و ان اعتراض به وضع موجود است.
✅ فارغ از اينكه چقدر با خواست انها موافق يا مخالف باشيم، براي فراهم شدن سريعتر زمينه تحقق صلح و #اشتي بين طرفين منازعه ، در گفتگوهاي شفاهي و مكتوب خود، انها را ترغيب و تشويق كنيم به:
-بيان صريح ، محترمانه و اولويت بندي شده #خواستههايشان
- رعايت اخلاق و عقلانيت بيش از پيش و عدم غلتيدن در فضاي #نفرت و انتقام (بويژه نوجوانان و جوانان)
-عدم همراهي با اعمال #خشونت_اميز و محكوم نمودن افراد و گروهها و رسانههاي خشونت طلب و مرتكبين رفتارهاي تخريبگرانه و مسلحانه
🔷 مرتبا تكرار كنيم كه #جان و #مال و #آبرو و اعتقادات همه شهروندان ايراني محترم است چه مخالف آنها باشند چه موافق آنها. لذا تخريب و توهين و ازار و تمسخر كساني كه با ما همراه يا همفكر نيستند ،توسط هركس كه باشد مذموم و محكوم است.
♦ به انها ياداور شويم كه انها به شعارهای خود همواره پایبند باشند و مرتكب همان رفتارهاي اعتراض برانگيز #حاكميت و خشم و نفرتهاي انقلابي و شعارهاي مرده باد نشوند. به انكار و انگ زدن افراد غيرهمسو با خود و سلب ازادي رفتار آنها با ايجاد فشار رسانه اي مبتلا نشوند و مثل حاكميت به #حقانگاريمطلق خود و #خوداكثريتبيني دچار نشوند.
✅ مراعات اين موارد هم سبب ميشود كه حاكميت نتواند به بهانهها و عناوين مختلف از جمله عوامل اغتشاشگر، تخريب گر، مبارز مسلح و ...آنها را انكار و خواستههاي واقعي معترضان را ناديده انگارد و هم موجب ميشود تعداد بيشتري از مردم معترض كه فعلا ساكتند بتوانند با رفتارها و شعارهاي انها همراهي كنند كه در نتيجه حاكميت زودتر به پذيرش خواستهاي مشترك معترضان، تن در دهد و در نتيجه هرچه زودتر به فضاي پر تنش فعلي و ورود خسارتها و مصيبتهاي احتمالي به طرفين منازعه و نيز ساير مردم جامعه خاتمه داده شود.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🤲 اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَبِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ؛
🌸خدایا! من با گردن نهادن به دین اسلام بهسوی تو متوسل میشوم و با حرمت نهادن به قرآن بر تو اعتماد میکنم و به دوستی محمّد، بنده برگزیدهات که (درود خدا بر او و خاندانش باد) نزد تو به شفاعت میطلبم؛
💫فرازی از دعای روز پنجشنبه
@quranpuyan