eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هماهنگی كامل در 💠إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ 🌱به‌راستی در این (سرگذشت)، نشانه‌ای وجود دارد؛ ولی بیشتر آنان ایمان نمی‌آورند. شعراء - ۱۹۰ 🔷‏در پايان سرگذشت اين هفت پيامبر بزرگ كه يك حلقه كامل را از نظر درس‌های تربيتی تشكيل می‌دهد، توجه به اين نكته لازم است كه سرگذشت اين پيامبران در سوره‌های ديگری از قرآن نيز آمده است، ولی در هيچ موردی به اين شكل مطرح نشده كه آغاز دعوت همه آنها هماهنگ، و پايان همه آنها نيز هماهنگ بيان شده باشد. 🔷‏در پنج قسمت از اين داستانها محتوای دعوت، تقوی است، و سپس روی امانت پيامبر و عدم مطالبه اجر و پاداش تكيه شده است. ‏و بعد از آن از مهمترين انحرافاتی كه در آن محيط رواج داشته با لحنی‌ دوستانه و منطقی انتقاد شده. ‏و بعد عكس العمل زشت و زننده اقوام منحرف مطرح گرديده، و سرانجام عذاب دردناك آنها كه در هر مورد به صورتی بوده نازل گرديده است. ‏و در پايان همه اين داستانهای هفتگانه به آيت و عبرت بودن آن، و عدم ايمان اكثريت اين اقوام گمراه، اشاره شده است. 👈‏و باز در پايان همه اينها روی" قدرت" و" رحمت" خدا تكيه گرديده است. 🔷‏اين هماهنگی قبل از هر چيز انعكاس" توحيد" را در دعوت انبياء نشان می‌دهد، كه دارای برنامه واحدی بودند كه آغاز و پايانش يكی بود، همه معلمهای كلاسهای انسانسازی بودند، هر چند با گذشت زمان و پيشرفت جامعه انسانی محتوای اين كلاسها می‌بايست تغيير يابد، اما اصول و اساس و نتيجه همه يكسان بود از اين گذشته تسلی خاطری بود برای پيامبر و مؤمنان اندك نخستين، و برای مؤمنان در هر عصر و زمان كه از انبوه مخالفان و اكثريت قوم گمراه وحشتی به خود راه ندهند، و به نتيجه كار خود صد در صد اميدوار باشند. 🔷‏و نيز هشدار و انذاری است برای جباران و ستمگران و گمراهان در هر عصر و زمان كه مجازات الهی را از خود دور نبينند، عذابهايی همچون زمين لرزه، صاعقه، طوفان مرگبار، آتشفشان، شكافتن زمين، باران سيل‌آسا كه انسانهای امروز در برابر آن به همان اندازه ناتوانند كه انسانهای گذشته!، چرا كه انسان امروز با تمام قدرت و پيشرفت صنعتيش هنوز در برابر طوفان و سيل و صاعقه و زمين لرزه سخت ضعيف و آسيب‌پذير و بيچاره است. 👌‏اينها همه به خاطر آن است كه هدف از داستانهای قرآن رشد و تكامل انسانها است، هدف نور و روشنايی در جانها است و كنترل هوسهای سركش، بالآخره هدف مبارزه با ظلم و ستم و انحراف است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠كَذلِكَ سَلَكْناهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ (۲۰۰) لا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّى يَرَوُا الْعَذابَ الْأَلِيمَ (۲۰۱) 🌱بدین‌سان، قرآن را در دل‌های این افراد گنه‌کار وارد کردیم؛ (۲۰۰) (بدین‌صورت که) تا زمانی که عذاب دردناک را نبینند، به آن ایمان نمی‌آورند. (۲۰۱) شعراء [۲۰۰-۲۰۱] 🔹خداوند حتّی با كفّار اتمام حجّت می‌كند و قرآن را بر آنان عرضه می‌كند و بر دلشان عبور می‌دهد. «سَلَكْناهُ» ‏ 🔹اگر قابليّت نباشد، قرآن هم كارساز نيست. «سَلَكْناهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ لا يُؤْمِنُونَ» ‏ 🔹جرم و گناه، زمينه‌ی هدايت را در انسان محو می‌كند. «الْمُجْرِمِينَ لا يُؤْمِنُونَ» ‏ 🔹همان گونه كه اگر قرآن به زبان اعجمی نازل می‌گرديد، عرب‌های مشرك مكّه ايمان نمی‌آوردند، اكنون هم كه به زبان عربی روشن نازل ومطالب آن بر دل آنان وارد می‌شود، باز هم ايمان نمی‌آورند. «لا يُؤْمِنُونَ بِهِ» ‏ 🔹ايمان در لحظه‌ی اضطرار سودی ندارد. «لا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّی يَرَوُا الْعَذابَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 امام سجاد (علیه‌السّلام) در حق حضرت زینب (علیها السلام) فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» «اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است». (بحار الانوار ج ۴۵ ص ۱۹۹) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار مبارک💖 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۹-۵۴ سوره کهف وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا {54} و به راستى در اين قرآن براى مردم از هر گونه مثلى آورديم و[لى] انسان بيش از هر چيز سر جدال (تحکیم باور و گفتار قبلی خود)دارد {54} وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُوا إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى وَيَسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ إِلَّا أَن تَأْتِيَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلًا {55} و چيزى مانع مردم نشد از اينكه وقتى هدايت به سويشان آمد ايمان بياورند و از پروردگارشان آمرزش بخواهند جز اينكه سنت پيشينيان سراغشان امد (یعنی با بهانه ها و علل مشابه رسولان و هدایت الهی را تکذیب کردند) يا عذاب دربرابر دیدگانشان بيايد (انگاه ایمان اورند) {55} وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَيُجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَمَا أُنذِرُوا هُزُوًا {56} و پيامبران [خود] را جز بشارت‏دهنده و بيم‏رسان گسيل نمى‏داريم و كسانى كه كافر شده‏اند به باطل مجادله مى‏كنند تا به وسيله آن حق را پايمال گردانند و نشانه‏هاى من و آنچه را [بدان] بيم داده شده‏اند به ريشخند گرفتند {56} وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى فَلَن يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا {57} و كيست‏ستمكارتر از آن كس كه به آيات پروردگارش پند داده شده و از آن روى برتافته و دستاورد (اعمال) پيشينه خود را فراموش كرده است ما بر دلهاى آنان پوششهايى قرار داديم تا آن (آیات)را درنيابند و در گوشهايشان سنگينى [نهاديم] و اگر آنها را به سوى هدايت فراخوانى باز هرگز به راه نخواهند آمد {57} وَرَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ يُؤَاخِذُهُم بِمَا كَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن يَجِدُوا مِن دُونِهِ مَوْئِلًا {58} و پروردگار تو آمرزنده [و] صاحب رحمت است اگر به [جرم] آنچه مرتكب شده‏اند آنها را مؤاخذه مى‏كرد قطعا در عذاب آنان تعجيل مى‏نمود [ولى چنين نمى كند] بلكه براى آنها سر رسيدى است كه هرگز از برابر آن راه گريزى نمى‏يابند {58} وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِدًا {59} و [مردم] آن شهرها چون بيدادگرى كردند هلاكشان كرديم و براى هلاكت آنها نیز موعدى مقرر کرده بودیم. {59} ♻️عصاره فراز آیات ۵۹-۵۴ : علیرغم هادی و کافی بودن قران، مردم بخاطر تمایل به استمرار باورها و گفتارهای قبلی خود،مشابه اقوام قبل به بهانه های مختلف،از پذیرش هدایت اعراض می کنند.سران کفر نیز به جدال با حق و تمسخر رسولان میپردازند. اینها قابل هدایت نبوده و مستحق عذابی خواهند شد که موعدش را خدا تعیین میکند.همان گونه که سنت خدا درباره اقوام پیش نیز چنین بوده است. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🔶اسلام راستین در مجسم می‌شود 🌹شما باید دائماً زینب را در پیش چشم داشته باشید. او سرور و رهبر و اسوۀ زندگی شماست و اوست که حق را به شما می‌آموزد. آن‌که به شما می‌گوید اسلام گوشه‌گیری و فرار است، حرف نادرست می‌زند. ✳️ اسلام راستین در مجسم می‌شود: زینب را در دارالاماره ببینید، در برابر یزید ببینید، در جنگ ببینید. این است زن مؤمن، این است زن مسلمان [...] باب ایمان در برابر شما مفتوح است. هرکدام از شما می‌تواند زنی مؤمن و صالح باشد. اما چگونه می‌توانیم مؤمن شویم؟ آن هنگام که گناهان کوچک را ترک می‌کنیم و آن هنگام که وقتمان را عملاً در راه تقویت ایمان به‌کار می‌گیریم. ✳️ ما به این زن احترام می‌گذاریم، او قهرمانی برای زنان است 🌱امام موسی صدر: «ما به این زن احترام می‌گذاریم و او را بزرگ می‌داریم؛ زنی که کاری انجام داد که مردان و قهرمانان بزرگ از آن ناتوان‌اند. علاوه بر این‌ها تجربه‌ای شکوه‌مند و تابناک و واقعه‌ای عبرت‌آموز در برابر ماست و درمی‌یابیم همان‌گونه که مرد می‌تواند حسین باشد، زن مسلمان نیز می‌تواند زینب باشد. اگر امام حسین نمونه‌ای است برای قهرمانان و کمالی است پیش چشم مردان، نیز نمونه‌ای است برای زنان. آن‌چنان که مرد مسلمان می‌تواند قهرمان و مجاهد باشد، زن مسلمان نیز می‌تواند قهرمان و مجاهد باشد.» 🌱🌹 ولادت حضرت زینب(س) مبارک. 🖋امام موسی صدر. 📚 کتاب زینب، شکوه شکیبایی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲إِلَهِی رَبَّیْتَنِی فِی نِعَمِکَ وَ إِحْسَانِکَ صَغِیراً. وَ نَوَّهْتَ بِاسْمِي كَبِيراً، فَيَا مَنْ رَبَّانِي فِي الدُّنْيَا بِإِحْسَانِهِ وَ تَفَضُّلِهِ وَ نِعَمِهِ 🤲خدايا مرا در كودكى در ميان نعمت ها و احسانت پروريدى، و در بزرگسالى نامم را بلند آوازه ساختى، اى آن كه مرا در دنيا به احسان و فضل نعمت هايش پروريد 💫فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 207 تا 227 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نزديكت را به دعوت کن 💠وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ او به خویشاوندان نزدیکت هشدار ده. شعراء - ۲۱۴ 🔷با اينكه مسلما پيامبر اسلام ص منادی توحيد بود، و هرگز انحراف از اين اصل درباره او متصور نبود، ولی اهميت اين مساله بقدری است كه قبل از هر چيز شخص او را در اين زمينه مخاطب می‌سازد، تا ديگران حساب خويش را برسند، بعلاوه ساختن ديگران بايد از طريق خودسازی شروع شود. ‏ 🔷سپس به مرحله‌ای فراتر از آن پرداخته چنين دستور می‌دهد:" خويشاوندان نزديكت را انذار كن، و از شرك و مخالفت فرمان پروردگار بترسان" (وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‌). 🔷‏بدون شك برای دست زدن به يك برنامه انقلابی گسترده بايد از حلقه‌های كوچكتر و فشرده‌تر شروع كرد، و چه بهتر اينكه پيامبر ص نخستين دعوت‌ خود را از بستگانش شروع كند كه هم سوابق پاكی او را بهتر از همه می‌شناسند و هم پيوند محبت خويشاوندی نزديك ايجاب می‌كند كه به سخنانش بيش از ديگران گوش فرا دهند، و از حسادتها و كينه‌توزيها و انتخاب موضع خصمانه، دورترند. 🔷‏بعلاوه اين امر نشان می‌دهد كه پيامبر ص هيچگونه مداهنه و سازشكاری با هيچكس ندارد حتی بستگان مشرك خود را از دعوت به سوی توحيد و حق و عدالت استثنا نمی‌كند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ 🌱مگر شاعرانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند و خدا را بسیار یاد می‌کنند، و پس از آن‌که مورد ستم قرار گرفتند (با اشعار توحیدی خود، از دشمن) انتقام گرفتند. به‌زودی ستم‌کاران خواهند دانست به چه مکان (وحشتناکی) بازخواهند گشت. شعراء - ۲۲۷ 🔹استثنای مورد نظر، شامل شاعران متعهد و شعر دوستان مسئولی مي‌شود که اولاً هدفدار و اهل عمل‌اند، يعنی ايمان به خدا دارند و کار شايسته مي‌کنند، ثانياً قريحه شاعری و قدرت کلام را به مثابه حربه‌ای عليه ستمگران به کار مي‌گيرند و مردم را با اشعار حماسی و احساسی خود در دفاع از حق و ياری مظلومان برمي‌انگيزد. 🔹يكی از شيوه‌های امر به معروف و نهی از منكر، معرّفی الگوهای حقّ و باطل است. وَ الشُّعَراءُ ... إِلَّا الَّذِينَ‌ ‏ 🔹قرآن از شاعری كه اهل حرف است نه عمل، انتقاد كرده است. «يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ» ‏ 🔹انصاف را مراعات كنيد. حقّ خوبانِ هر صنف و گروه را ناديده نگيريد. شعر و هنر در دست صالحان ارزش است. «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» ‏ 🔹ايمان، عمل صالح و ياد خدا، هنرمند و شاعر را از انحراف نجات می‌دهد. ‏إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا ... ‏ 🔹قرآن شعری را تأييد می‌كند كه از شاعرِ مؤمن و عامل و ذاكر خدا باشد و در مسير تحريك مردم برای دفاع از حقّ به كار گرفته شود. آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... وَ انْتَصَرُوا ... ‏ 🔹ايمان بر عمل مقدّم است و اعمال نيز بايد صالح باشد تا كارساز شود. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ‏ 🔹ياد خدا، به زمان و مكان و مقدار، محدود نيست. (در هر زمان، در هر مكان، هر چه بيشتر) «ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ‏ 🔹هر كجا خطر لغزش زياد است بايد ياد خدا نيز زياد باشد. «ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ‏ 🔹با هنر وشعر، به مقابله‌ی ستمگران برويم. «وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا» ‏ 🔹خداوند در كمين ستمگران است. «وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا» 🔹آخرين جمله اين سوره، در جمع‌بندی بخش تاريخی آن، که هشتاد درصد سوره را تشکيل داده و سرنوشت هفت پيامبر و پيروانشان را در برابر فرعون‌های زمانه را شرح مي‌دهد، تهديدی برای ستمگران گذشته و حال به شمار مي‌رود که به زودی در دنيا، يا قيامت، خواهند فهميد چگونه وضعيتشان زير و رو و منقلب خواهد شد. 📚تفسیر نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۵۹-۵۴ سوره کهف آیه ۵۴ : مشابه آیه ۵۰ فرقان وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا {50} و ۸۹ سوره اسرائ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَـذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا {89} - وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا {46}سوره اسراء و کهف ۵۷ -وما منع الناس ان یومنوا اذجائهم الهدی : اسراء کهف در سوره اسراء با بیان بهانه های مختلف کافران،بیان کرد که بشر بودن رسولان بر خلاف ذهنیات و باورهای انها بوده و لذا مانع پذیرش رسولان و هدایت انها میشد. -آغاز کاربرد کلمات و افعال مشتق از ریشه جدل و جدال -مشابه آیه ۵۸ در سوره های نحل و فاطر نیز امده است :ولو یواخذ الله الناس بما کسبوا ماترک علی ظهرها من دابه ولکن یوخرهم الی اجل مسمی که دلالت بر این نکته دارند که عذاب موعود خداوند دارای مهلت و موعدی نسبتا طولانی است. اگر قرار بود خدا هر قوم یا فردی را بخاطر گناهش فورا مواخذه کند، هیچکس بر زمین نمی ماند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت دهم: ❓آيا آيه 9 سوره حجرات، بر اين شرايط قابل انطباق است؟ ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات، وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري (حاكمان و معترضان خياباني) و در صورت عدم پذيرش ، مقابله با گروه متعرض و اغاز كننده نزاع است. برخي از مخاطبان گرامي، در خصوص كاربرد اين ايه سئوالاتي را مطرح كردند كه در چند قسمت پاسخها ارايه شد و امروز اخرین قسمت است. 5⃣❓ایا معترضان و مخالفان حکومت اسلامی، نیستند؟ پاسخ: انچه مهم است عملکرد حاکمان است که باید مطابق موازین اسلامی و حفظ حقوق مردم و پایبندی کامل به میثاق نظام برامده از انقلاب، یعنی قانون اساسی باشد. اسم و ظاهر اسلامی بودن مهم نیست. همچنانکه امام حسین ع هم بخاطر عملکرد یزید قیام کردند هر چند که اسما خلیفه اسلامی بود. 6⃣❓ آیا مصداق است؟!برخی از علمای وهابی (مانند بن‌باز) چنین اظهار نظری کرده‌اند و امام حسین ع را مصداق «باغی» و خطاکار شمرده و یزید را ذی‌حق معرفی نموده‌اند پاسخ: "در مورد امام حسین ع، بوضوح نصب یزید برخلاف معاهده‌ای بود که معاویه بسته بود؛ علاوه بر این یزید، برخلاف معاویه که ظواهر را حفظمی‌کرد، شخصی بود که علنا به فسق و فجور می‌پرداخت و امام حسین ع در خطبه‌های متعددی سخنان فراوانی از رسول الله ص را نقل فرمود که حکومت چنین شخص فاجر و فاسقی به هیچ عنوان مورد امضای اسلام نیست و طبق احادیثی که خود امام حسین ع از رسول الله ص نقل می‌کرد ساقط کردن چنین فردی بر امت مسلمان لازم است. اما حتی اگر از اینها هم صرف نظر کنیم و حتی اگر به این سخن باطل رایج در میان برخی از علمای اهل سنت تن دهیم که در مقابل هر حاکمی ولو حاکم جور باید تسلیم بود! ◀🔷نکته بسیار مهمی در این آیه هست که نشان می‌دهد که حتی بر اساس این مبانی باطل هم باز نمی‌توان امام حسین ع را متهم دانست. و آن اینکه: آیه می‌فرماید که اگر بین دو گروه جنگ درگرفت باید بین آنان صلح و آشتی برقرار کرد؛ و اگر کسی با این حال بر موضع ستم ورزیدن اصرار کرد باید با او جنگید. ما می‌گوییم به فرض محال، فرض می‌کنیم که نباید با حاکم جور جنگید؛ اما وقتی امام با لشکر حر مواجه شد مگر نفرمودند اگر پیمانتان با مرا شکسته‌اید من ؛ و حر اجازه برگشت نداد و امام را محاصره‌کنان تا کربلا سوق داد؛ و مگر نه این است که در کربلا امام ع خودش پیشنهاد با عمرسعد را داد؛ و عمر سعد گزارش این مذاکره را برای ابن‌زیاد این گونه منعکس کرد که امام حسین ع حاضر شده است دست از جنگ بردارد و سه گزینه را پیش روی ابن‌زیاد گذاشته که وجه مشترک همه آنها است؛ ‌با این حال ابن‌زیاد نپذیرفت و حضرت را بین جنگیدن یا تسلیم شدن ذلیلانه مخیر کرد و اینجا بود که حضرت فریاد هیهات منا الذلة سر داد در واقع، آیا ابن‌زیاد گزینه‌ای جز جنگیدن برای حضرت باقی گذاشت؟! با این اوصاف، چه کسی بر دیگری بغی کرد؟ امام حسین ع که در آن به سمت قبول رفت، یا ابن‌زیاد که جز دستگیری ذلیلانه حضرت راه دیگری باقی نگذاشته بود؛ دستگیری‌ای که معلوم بود که پایانش قتل ذلیلانه حضرت در دارالحکومه کوفه خواهد بود؛ ‌پس در این واقعه هم حتی بر اساس آن فرض باطل (که با حکومت جور هم نباید درگیر شد) باز جناح یزید، باغی و ستمگر بودند نه امام حسین ع و یارانش." 🖊حجت الاسلام سوزنچی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ، وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِىَ إِلىٰ كِتابِكَ، وَالْقائِمَ بِدِينِكَ، اسْتَخْلِفْهُ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ، 🌸خدایا، درود فرست بر ولی امرت، آن قائم آرزو شده و دادگستر مورد انتظار، و او را در حمایت فرشتگان مقرّبت قرار ده و به روح‌القدس حمایتش کن ای پروردگار جهانیان. خدایا او را دعوت‌کننده به کتابت و قیام‌کننده به آئینت قرار ده، او را جانشین خود روی زمین گردان، چنان‌که پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادی. 💫فرازی از دعای افتتاح @quranpuyan