eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لقد وعدنا هذا نحن واباؤنا من قبل ان هذا الا اساطیر الاولین68/نمل 🌱پیش ازاین نیز به ما و پدرانمان این وعده ها را داده بودند، این جز همان داستانهای خرافی گذشتگان نیست. 🔷در این آیات دو حجت از مشرکین بر نفی بعث ارائه شده که اساس آن بر استبعاداست ، یعنی می گویند چگونه ممکن است که بعد از اینکه ما و پدرانمان همه خاک شده ایم دوباره از دل زمین به صورت انسانی تام الخلقه ـ همانطور که الان هستیم ـدرآئیم ؟€ و یا می گویند: این مسأله بعث را انبیاء گذشته هم به ما و پدرانمان وعده داده اندو امر نوظهوری نیست ، و یکی از افسانه های خرافی گذشتگان است و اگر خبر صادقی بود باید تا امروز اتفاق می افتاد و ما آن را می دیدیم و حالا که واقع نشده معلوم می شوداز اساطیر الاولین و خرافات است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلی‌ بَنِي إِسْرائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (۷۶/نمل) 🌱‏همانا اين قرآن، بيشتر آنچه را بنی اسرائيل در آن اختلاف دارند، (به طور صحيح) بر آنان حكايت می‌كند. 🔹‏از اين آيه معلوم می‌شود كه تورات وانجيل در عصر پيامبر صلی الله عليه و آله قادر به حلّ اختلافات اهل كتاب نبوده وتنها قرآن، كه حاكم بر كتب آسمانی پيشين است، قدرت حلّ اختلافات را دارد. ‏🔹حلّ اختلافات فكری و ريشه‌دار، آن هم به دست پيامبری كه درس نخوانده و مكتب نرفته، نشانه‌ی اعجاز و حقانيّت قرآن است. إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ‌ ... ‏نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت‌               به غمزه مسأله آموز صد مدرّس شد ‏🔹يكی از بركات قرآن، حل اختلافات است. إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ‌ ... يَخْتَلِفُونَ‌ ‏🔹اختلاف از مردم است، وگرنه مكاتب الهی اختلاف ندارند. «هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۹-۵۸ سوره کهف از تفسیر نور ۱- آمرزش ورحمت،از شئون ربوبیّت الهی ولازمه ی تربیت است. «رَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَهِ» ۲- قهر و عذاب الهی نتیجه ی عمل خود مردم است. «یُؤاخِذُهُمْ بِما کَسَبُوا» ۳- سنّت الهی مهلت دادن به گنهکاران است. «بَلْ لَهُمْ مَوْعِدٌ» ۴- مهلت دادن و تأخیر در عذاب،از نشانه های لطف الهی است. اَلْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَهِ ... لَهُمْ مَوْعِدٌ ۵- گنهکاران به مهلت دادن های الهی مغرور نشوند،چون موعد آن تمام و نوبت قهری می رسد که هیچ راهی برای نجات آنان نیست. «لَنْ یَجِدُوا مِنْ دُونِهِ مَوْئِلاً» ۶- از تاریخ و سرگذشت پیشینیان باید درس گرفت. «تِلْکَ الْقُری أَهْلَکْناهُمْ» ۷- رمز بدبختی و هلاکت مردم،عملکرد ظالمانه ی خودشان است. «لَمّا ظَلَمُوا» ۸- اگر ستمگران را در رفاه و آسایش دیدید،مأیوس نشوید،آنان هم مهلتی دارند. «جَعَلْنا لِمَهْلِکِهِمْ مَوْعِداً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠💢 انواع مجازات محارب در قران: با فرض صدق عنوان بر فردی، آیا مجازاتِ که مرتکب نشده ، است؟! 🛑قسمت دوم: "منظور از محاربه با خدا و پیامبر آن چنان که در احادیث اهل بیت(علیهم السلام)وارد شده و شأن نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهى مى دهد این است که: کسى با به وسیله اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از این که به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر. بنابراین، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند. جالب توجه است که: محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه، به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و این، تأکید فوق العاده اسلام درباره ها و رعایت امنیت آنان را ثابت مى کند. ❓اما آیا مجازات هاى چهارگانه قران، جنبه دارد، یعنى حکومت اسلامى هر کدام از آنها را درباره هر کسى صلاح ببیند اجراء مى کند، و یا با چگونگىِ جرم و جنایتى است که از آنها سر زده است؟ ❇یعنى اگر افراد محارب دست به کشتن انسان هاى بى گناهى زده اند، مجازات قتل براى آنها انتخاب مى شود. ❇اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده اند، انگشتان دست و پاى آنها قطع مى شود. ❇اگر، هم دست به آدم کشى و هم سرقت اموال زده باشند اعدام مى شوند و جسد آنها براى عبرتِ مردم، مدتى به دار آویخته مى شود. و اگر تنها اسلحه به روى مردم کشیده اند بدون این که خونى ریخته شود و یا سرقتى انجام گیرد، به شهر دیگرى خواهند شد. 💢شک نیست که معنى دوم، به حقیقت نزدیک تر است، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام)نقل شده، به چشم مى خورد. درست است که در پاره اى از احادیث اشاره به مخیّر بودن حکومت اسلامى در این زمینه شده است ولى، با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر، این نیست که: اسلامى پیش خود یکى از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگى جنایت را در نظر نگیرد. در این قانون مهم اسلامى که درباره محاربان وارد شده، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه مسلماً یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آنها نیز ذکر شده است. 👈ناگفته پیدا است شدّتِ عمل فوق العاده اى که اسلام در مورد محاربان به خرج داده، براى حفظِ خون هاى بى گناهان و جلوگیرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر، زورمند، جانى، چاقوکش و آدمکش، به جان و مال و نوامیسِ مردم بى گناه است." 📚تفسير نمونه -ايت الله مكارم شيرازي @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکيلُ خدا ما را کافی است و او خوب وکیلی است 🌸 سوره آل عمران ، آیه ۱۷۳ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 77 تا 88 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
انگيزه‌های 💠فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ 🌱بنابراین، بر خدا توکل کن؛ زیرا تو بر حقیقتی آشکار (متّکی) هستی. نمل - ۷۹ 🔷‏" توكل" از ماده" وكالت" در منطق قرآن به معنی اعتماد و تكيه كردن بر خدا است و او را ولی و وكيل خود قرار دادن و بر اثر آن از حجم مشكلات و انبوه‌ موانع نهراسيدن، و اين يكی از نشانه‌های مهم ايمان است و از عوامل پيروزی و موفقيت در مبارزه‌ها. 🔷‏جالب اينكه در آيات فوق دليل توكل را دو چيز شمرده: يكی قدرت و علم و آگاهی كسی كه انسان بر او اعتماد می‌كند، و ديگر روشن بودن راهی كه انسان برگزيده است. ‏در حقيقت می‌گويد: دليلی ندارد كه ضعف و سستی و ترس و وحشتی به خود راه دهی، تكيه‌گاه تو خداوندی است كه هم عزيز و شكست ناپذير و هم عليم و آگاه است و از سوی ديگر تو بر طريقه حق مبين هستی، كسی كه از حق مبين دفاع می‌كند چرا ترس و وحشتی داشته باشد؟ ‏و اگر می‌بينی جمعی با تو مخالفند هرگز نگران مباش، آنها چشم بينا و گوش شنوا و قلب زنده ندارند، و اصلا از محدوده تبليغ و هدايت خارجند، تنها حق‌طلبان و عاشقان خدا و تشنگان عدالت به دنبال سرچشمه زلال قرآن تو می‌آيند تا از آن سيراب شوند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ تَرَی الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِما تَفْعَلُونَ (۸۸/نمل) 🌱‏و كوه‌ها را می‌بينی و می‌پنداری كه بی‌حركتند، در حالی كه آنها همچون ابر در حركتند. (اين) صنعت (ماهرانه) خداست كه هر چيزی را با دقّت ساخته است، او به هرچه انجام می‌دهيد آگاه است. 🔹‏اوّلين كسانی كه حركت زمين را كشف كردند، گاليله‌ی ايتاليايی و كپرنيك لهستانی بوده‌اند كه در اواخر قرن ۱۶ و اوائل قرن ۱۷ ميلادی می‌زيسته‌اند. گاليله تحت فشار كليسا، در ظاهر از گفته‌ی خود توبه كرد. امّا قرآن هزار سال قبل از گاليله در آيات زيادی از حركت زمين خبر داده است. البتّه بعضی مفسّران، حركت كوه‌ها را كنايه از متلاشی شدن آنها بعد از نفخه‌ی صور می‌دانند كه در آيه‌ی قبل آمده بود و بر اساس اين معنا، پيام‌های ديگری را از آيه‌ی شريفه‌استفاده كرده‌اند. ‏🔹عالم در حركت است. حتّی كوه‌هايی كه به نظر ساكن می‌آيند حركت دارند. ‏«تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ» ‏🔹خبر دادن از حركت كوه‌ها، از معجزات علمی قرآن است. «تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ» ‏🔹حركت كوه‌ها، از حركت زمين جدا نيست، پس زمين نيز حركت می‌كند. «تَمُرُّ» ‏🔹حركت كوه‌ها، مثل حركت ابرها سريع است. «مَرَّ السَّحابِ» و آرامش زمين با وجود حركت آن، از آيات الهی است. ‏🔹حركت كوه‌ها، نشانه‌ی قدرت حكيمانه‌ی الهی است. «صُنْعَ اللَّهِ» 🔹در بينش الهی، هر چيزی در جای خود متقن و محكم است. «أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۵۴ وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا  و ما [برای پیشگیری از چنان سرنوشتی] در این قرآن برای مردم هر مَثلی را [برای تفهیم آسان‌تر] ۷۲ به شیوه‌های مختلف بیان کرده‌ایم ۷۳ و [با این حال] انسان بیش از هر موجودی سر جدال دارد.۷۴  ۷۲- معنای «مَثـَلْ»، تفهیم مطلب از طریق ارائه دلیل و حجت یا نمونه و شبیه است تا عبرتی در این تطبیق حاصل گردد. مثال‌ها عاقبت و سرانجام کارها را تشریح و تبیین مي‌كنند. مجسمه را در زبان عربی «تمثال» مي‌گويند که قالب و مُدلی از انسان‌ها، حیوانات یا اشیاء دیگر است. گاهی اخلاق و رفتار یا شیوه زندگی کسی الگوئی «مثال» زدنی برای دیگران مي‌شود. کما آنکه عیسی بن مریم مجسمه مِهر و محبّت و مثالی برای بني‌اسرائيل بود [زخرف 57 (43:57) و 59 (43:59) ]، فرعون نیز نظام حکومتی خود را الگوئی نمونه و مثال زدنی مي‌دانست [طه 63 (20:63) ]. مثال زدن‌های قرآن، تفهیم مطلب از طریق ارائه مدل مشابه است. ۷۳- معنای تصریف آیات، همچون صرف افعال مختلف در زبان عربی [رفتم، رفتی، رفت، رفتیم...]، بیان حالات مختلف و متنوع یک موضوع است تا هر کسی در حد درک و فهم و ذوق و استعداد خود آن را دریابد. ۷۴- معنای اصلی جدال، محکم کردن و تابیدن نخ و ریسمان است و در مجادله میان انسان‌ها، گوئی طرفین با بحث و گفتگوی خصمانه تلاش مي‌کنند گِره اعتقادات خود را محکم‌تر و پیوستگی نظریات طرف مقابل را سُست‌تر کنند و به این وسیله همچون دو کُشتي‌گير، یکدیگر را مغلوب نمایند. این واژه 29 بار در قرآن آمده است و این از ويژگي‌هاي مختص آدمی است که نه تنها از جسم و جان و موجودیت خود دفاع مي‌کند، بلکه از حیثیت و آبرو و آرمان‌های حتی باطل خویش هم به سختی دفاع مي‌کند. کهف : ۵۷ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى فَلَن يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا  و [به راستی] کیست ستمکارتر از آنکه به آیات پروردگارش پند داده شود، آنگاه [به جای تغییر روش] از آن روی گرداند و [آثار و عوارض] رفتار انجام شده‌اش را هم فراموش کند؛ ما [در نظام علت و معلولی خود] بر دل‌های آنها [که حق گریزند] پرده‌ای [در برابر فهم آن حقیقت نورانی]، و بر گوش‌هاشان سنگینی [از شنیدن حرف حق] قرار داده‌ایم و [به این ترتیب] اگر آنها را به راه هدایت هم فراخوانی، با چنین زمینه‌هائی [از فقدان استعداد و آمادگی] هرگز هدایت نخواهند شد. ۷۶ ۷۶- این آیه که مشابة آن در انعام 25 (6:25) و اسراء 46 (17:46) نیز آمده است، بیانگر این حقیقت است که ایمان امری صد در صد داوطلبانه و قلبی است و مادام که خود شخص آمادگی و تمایلی به ایمان و شنیدن حرف حق نداشته باشد، هرگونه هدایت و ارشادی بي‌نتيجه است. کسانی که دلشان شیفته ذوقیات و زینت‌های دنیاست، گوئی پرده‌ای بر دلشان زده شده که زيبائي‌هاي معنوی را نمي‌بينند و گوششان برای شنیدن مسائل اخروی سنگین است. همه این تعابیر تمثیلی به خاطر تجسّم و عینیت بخشیدن به موضوعات ذهنی است و نسبت دادن آنها به خدا، به دلیل تفهیم نظامات علت و معلولی است که خدا مقرّر داشته است [ر ک: یاسین 8 (36:8) و 9، سبا 33 (34:33) ]. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 آيا آيه 33 سوره مائده، مجازات را ميداند؟ با فرض صدق عنوان بر فردی، آیا مجازاتِ هر، است؟! 🛑قسمت سوم: إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾ مكارم: كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر مي‏خيزند و در روي زمين دست به فساد مي‏زنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس ‍ مردم حمله مي‏برند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاي چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوائي آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگي دارند. ↩️پاسخ 1: " آيه شريفه خالى از اشعار به در بين حدود نيست ، اشعار دارد بر اينكه چهار حد نامبرده در عرض يكديگر نيستند بلكه طبق مترتب مى شود، اگر جرم كوچك است ، قطع ، و اگر بزرگ است نفى و اگر بزرگتر است چوبه دار، و اگر باز هم بزرگتر است قتل ، چون ترديد بين قتل و دار و قطع و نفى چهار كيفر برابر و همسنگ يكديگر نيستند، بلكه از حيث شدت و ضعف مختلفند و اين خود قرينه اى عقلى است بر بودن ترتيب بين انها" 📚تفسير الميزان ↩️پاسخ 2 "آنچه ملاک اصلی برای مجازاتهای مذکور در آیه محسوب می شود، سعی در ایجاد در جامعه است که طبعا مصادیق گوناگونی دارد و از لحاظ شدت و ضعف و آثار منفی که در اجتماع می گذارد درجاتش متفاوت است و گاهی فساد به قدری شدید و مخرب است که شخص مفسد مستحق اعدام می شود، 🔷از آیه محاربه چند مطلب استفاده می شود: یکی اینکه ملاک اصلی برای مجازات محارب، است. 👈دوم اینکه مجازاتها در آیه شده و از شدید به خفیف منتقل گشته یعنی از قتل شروع و به تبعید منتهی شده است. سوم اینکه درجه بندی مجازات برای اشاره به این است که برای و مجازات خفیف برای جرم خفیف است و مقصود احصای همه مجازاتها نبوده است، زیرا مجازات به تناسب جرم تعیین می شود. 🔸برای هر افسادی متناسب با زیانی که بر جامعه وارد می کند، مجازات تعیین می شود; اگر افساد در حد خیلی بالا زیانبار باشد مانند اهلاک حرث و نسل، شدیدترین مجازات را دارد و اگر زیانش در حد خیلی پایین باشد، مجازات خفیفی برای آن تعیین می شود; 💢 اگر این استنباط پذیرفته شود باید گفت: لازم نیست حتما یکی از مجازاتهای مذکور در آیه درباره مفسد اجرا شود 👌👌بلکه آنچه لازم است رعایت بین جرم و مجازات است که هم حکم عقل است و هم درجه بندی مجازاتها در آیه به آن اشعار دارد." 🖊ايت الله صالحي نجف ابادي @quranpuyan